12 Ocak 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

12 Ocak 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Fas Emirini bekliyen akıbet Rif kahramamı Abdülkerim'i biç ÇCesar — ve atılgan — kavaşlarile, Yazan: K. Ö. düşündünüz mü?.. istilâ kavvetlerini yıllarca uğraştıran Abdülkerim, bende derin ve karışık hir tesir yapan adamlardan biridir. Önün son mağ! elime — geçen Fronk ünün biritde, — dan bahsetiniye. başladılar, um ederek: metnleketin se Bu ha kikati bildi: p seteleri Abdülkerim'in, 8 resmen tekzip etinden sonra izini ve eserini kaybettim. Bazan de, ona aid bir haberi boş yere aradım. İspanyol hüdizeleri patlak verince, dünya gazeteleri on- Sağ tarafın gazeteleri, sosyalist hükümete üsilere karı karb etmesivi eat birakıldığını söylediler, edildi. temin için Fakat yeni bir telgraf, bize şu “Abdülkerim, sürgün olduğu yerde çok rahatsızdır. Önun müracaatini Onazan itibara alan kükümet, mürahidin, Fransa'da yerleşmesine müsaade etmiştir.., Sürgün, bir nevi cefa ve işkencedir. Suçluları yola getirmek için bik edilen tazyik usullerinden şu farkla ayrılır: Biri, hat bir würaptır. Diğe Fakat — sömürgecilerin, dıkları diğer vasıtalardır: Para, rütbe var, kadın vesairet.. iradeyi yavaş yavaş hezimete sürükliyen müzmin bir cefadır!. sürgün, lü itisaf usullerinden maada, insan iradesi işkence, cefa ve ölüm gibi binbir üzerinde maharetle oyna.: Fransız tarihinden misal mi istiyorsunuz?, İşte Emir Abdülkadir!.. kakınız (Larousso universelle), Abdülkadir için ne diyor: “Meşliur bir Arab Emiridir. Mascara'ya yakın bir yerde doğdu. (1807) On dört sene, — Fransız'larla harbeti, Muazzam bir Arab impara. kurmak istiyordu. faydalı — bir : tafna), muahedename General (Bugo) ya, kendisi için çok —müsaid imza eltirmeğe muvaffak oldu. (Traite Fakat (Duc” d'Anmala) w bir zaferi üzerine kavvetleri dağıldı. Ve olarak Fransa'yâ — getirildi. Bir müddet sonra serbest bırakıldı. Ve sa'nın sadık bir dostu olarak kaldı..,, — FBransa'nın sadık bir dosta olarak kaldı!.. ihsumna, “Yani sömürgecilerin bol vail oldu. Rif kahramanı, Fram Yani davasına ihanet etti. servetine, lejyon dönör mişanına 'da böyle bir akıbet bekliyorsa -tarihin bir per—ıxhk kaydetmemesi için onun hasta düştüğü sürgün yatağında füc- n ölmesini temenni ederim. f oda hizmetçisinin , — Muvaffakıyeti, “Nevyork'ta - ötellerde oda Eımekçılığı yapan ve Fin- dandiya'lı Salli Salminen is- mihde genç bir kadın 400 sterlin mükâlat almıştır. Bu » mükâlat, Finlandiya'lı tabilerin Finva dili ile yazılacak en Ögüzel romana mahsus - idi, Şimdiye kadar odacılık ile hayatını kazanan bu genç - Finladiyalı kadın şimdiye ka- ' dar edebi bir mevki sahibi — olmuş ve artık romancılık ile /— yaşamağa karar vermiştir. Bır insan ne yiyebilir? — İşi az Amerika'lılardan bi- ' risi, oturmuş derin bir hesap — yapmış ve neticede 60 sene ışayacak bir adamın hayatta: Bııgân doğacak çocuklar.. ea DD ğ Bugün merih ile zührenin ulıılv-rııım iştiraki günüdür, Fikir || | Üerten, güzel san'atlar meosubları | için bugün velid bir gün olacak- 'L " Pakat bu müşterek tüsir elle | ve açk hayatında — böyle olmıya- | cak ve birçok aile facialan — ola- gaktır. - | Bugün döğacak çocuklar şem, | İsâl, seki ve talihli olacaklardır. Çok mesai sarfı icabeden meslek- de temayüz edecekler, fakat gış çocuklar her zevce tahammül viyecek tabiatte olacaklar, sa- İoüik halscakları zevci ” müşkülârla İ bülkekklardır. — — W UA Büğün — | — Bügün azim ve cesaretimizin artmış olduğu halde uyanacağız. Fakat bugün yapılacak işlerin ne- , akşam bütün zevk ve ar- i kıracak çekilde olacaktır. Bügün doğacak çocuklar gel | hevesli olacaklardır. - Fakat Ükeyiflerine uygun — sipesalitelerde | muvaffak — olacaklar, aralarından 'yükkek — mütehaasıslar - çıka. Te ANADOLU Y EHİR Ziraat işlerimiz | Ve makine O —amce.mm— | Vekâlet, ziraatçı Gençleri tesbitediyor Memleketimizin muhtelif yer- Terinde, ziraat işlerimizin ma- kineleştirilmesi için alınan ka- rarların tatbikine bu yıl baş- lanacaktır. Ziaat vekâleti, zi- raat makinelerini — kullanan gençlerimizi şimdiden tesbite başlamıştır. Bu gençlerimiz, ziraat işlerinin makineleşme- sinde mühim vazifeler alacak- lardır. Ziraat vekâletinden dün vi- lâyete gelen bir telgrafta zi- rat teşkilâtı haricinde gerek resmi, gerek hususi işlerle vi- lâyet dahilinde bulunmakta olan yüksek ve orta ziraat ve ziraat makinist mekteplerinin adresleri ile bunlardan yeni açılacak ziraat işlerinde vazife almak istiyenlerin üçer fotoğ- rafı ve mezun bulundukları mekteplerin, şimdiye kadar resmi ve husust olarak çalış- tıkları işlerin ve bu işlerden ayrılma sebeplerini gösteren birer beyannamenin — vilâyet vasıtasile vekâlete gönderil- mesi bildirilmiştir. Sinemada ölen adam.. —.. — Merdivenden 10 Ton ekmek, 10,000 yu-ğ çıharhe" dâ’"'üş' murta, 10 lon et, 5 ton ba- hk, SO0 ton patates, 50 ton sebze, S0ton meyva yiyebile- ceğine kani olmuş. Şu hesaba göre 60 - 80 kilo sıkletinde olan bir adam 200,000 kilo yiyecek yemekte ve bundan başka 200,000 lit- rede su, meşrubat kullan- maktadır. İasan oğlu, öyle sanıldığı kadar âciz ve küçük birşey değildir. Böyle habere can kurban Berlin gazetelerinden rivayet: Romanya'da İbrail'de odun- culuk eden bir adam, ele ba- karak istikbal ve gaipten ha- ber veren bir acuze, yakın bir zamanda uzakta bulunan kar- deşinin büyük bir mirasına konacağını haber vermiş, fa- kat bu habere ne oduncu ne de başka birisi inanmamış, çünkü, Amerika'da bulunan kardeşi çoktan ölmüş bilin> mekte idi. Aradan üç gün geçmiş, Nev- york'taki Romanya sefaretin- den bir ihbarname gelmiş bu oduncuya kardeşinin öldüğünü ve kendisine 350,000 — dolar miras bıraktığını bildirmiştir. Böyle falcıya değil, böyle | umulmaz mirasa can kurban! Zavallı Nevyork ölüleri Ölünün zavallısı olur mıı? Oluyor iştel Nevyork'ta tam 1400 ce- | naze nakline mahsus otomobil vardır. Bazı salgın mevsimle- rtinde bu muazzam miktarda ölülerin nakline kifayet etmez. Geçen hafta bu otomobille- rin şoförleri, ücretlerine bir miktar zam istemişler ve bunu temin için de grev ilân etmiş- lerdir. Bereket versin ki bu grev ancak bir gün devam etmiş ve zavallı Nevyork ölü- leri top Keçeciler'de Lâle sinema- sında garib bir ölüm vak'ası olmuştur. Turgutlu — kazasının Ahmedli. köyünden | İzmir'e gelen Kerim oğlu Etem adında biri, bilet alarak filimi seyret- mek üzere sinemaya girmiş ve üstkata çıkmak üzere merdi- veni çıkmağa başlamıştır. O sırada merdivenden dü- şen Etem, başından ağır su- rette yaralanmış ve ifade ve- remiyecek bir vaziyette hasta- neye kaldırılmıştır. Hastanede tedavi altına alınan Etem, bir müddet sonra ölmüştür. Hâdiseye Müddeiumum? mu- avini Âli Akkaya tarafından el konmuştür. Ölüm çök garib görülmüş olduğundan adliye doktoru — tarafından — cesede otopsi yapılacaktır. Necdet Müfid Teftişlerine başladı İzmir vapuru ile İstanbul'dan şehrimize gelen limanlar umum müdürü Necdet Müfid, dün liman işleri üzerinde tetkikata başlamış, İzmir Jliman işleri müdürü Haşmet Dülge ile gö- Tüşmüştür. Necdet Müfid, Çarşamba gününe kadar teftişlerine de- vam edecek ve buradan İstan- bul'a gidecektir. İtalya'da Buğday gümrük resmi tenzil edildi.. Türkofisin Roma şubesin- den İzmir'e gönderilen bir yazı- da, İtalyan nazırlar meclisinin bir kararnamesile Buğday ve müştekatına aid gümrük ve- simlerinin tenzil edildiği, güm- rük tarifesinin (643 - A - 1) (644 - A )pozisyonlarına mü- teallik notların tadil edildiği HABERLERİ Iç ticaret U. müdürü"15 gün sonra gelecektir. Üzüm kongresmm İzmir'de toj toplanması kararlaştırılırsa Celâl Bayar da gelecek. Şehrimiz Ticaret ve Sanayi Odası Umumi kâtibi Mehmet Ali, evelki gün Ankara'dan şehrimize dönmüştür. Mehmet Ali, Odanın muhtelif işlerini Ankara'da takib etmiş ve İktısat Ve- kili Celâl Bayar tarafından kabul edilmiştir. Haber aldığımıza göre, iç ticaret Umum ' müdürü Mümtaz, önbeş güne kadar Ankara'dan şehrimize gelecek, burada tet- kikatta bulunacak, tacirlerle görüşecektir. Busene toplanması mukarrer olan üzüm kongresinin, nerede ve ne zaman toplanacağı da, Umum müdür Mümtaz'ın burada yapacağı tetkiklerden sonra tesbit edilecektir. Kongre, ya Ankara'da veya İzmir'de toplanacaktır. İzmir'de olduğu taktirde, İktısat Vekili Celâl Bayar'ın şehrimize gel- Mesi ve kongı:yc riyaset etmesi muhtemeldir. Kazanç vergisi kanununun 7, 9 ve 10 uncu maddelerinin tatbik sureti bakkında Maliye vekâletinden vilâyete bir ta- mim gelmiştir. Bu maddelerin her tarafta ayrı ayrı tatbik edildiği anlaşıldığından yan- hış müuamelelere meydan - kal- mamak üzere şu izahat veril- Miştir: 1 — Kanunun 9 uncu mad- desi mucibince işgal ettikleri mahallin gayri safi iradı 2000 Hiradan fazla olan mükelleflere, beyanüameye ” tâbi oldukları, varidat idaresi tarafından ikin- ci kânun ayından evel yazı ile bildirilecek ve bu gibi' mükel- lefler, ihbarı takibeden yıl içinde beyannameye tâbi ola- rak teklif edileceklerdir. Dabha evelki yıllar vergileri, gayri safi irad üzerinden hesab edilecektir. Bir müessese, de- po ve Mağazalarının varidatı gayri safiyesi yeküânu 2000 li- rayı tutarsa, O müessesede gene ihbar edilmek şartile beyanname üzerinden vergiye tâbi tutulacaktır. Müessese sahiplerine yapılacak tebligat tahriri ve imza mukabilinde olacaktır. 2 — Kanunun 7 ipçci mad- desinde 2000 lira iradın he- sabında belediye ve köy sınır- ları içinde mağaza ve deponun dahil olduğu beyan edilmek- tedir. Bu hükmün tatbikinde bazı yerlerde, bir mükellefin muhtelif nevi iştigale tahsis ettiği mağaza ve depo irad- larında birleştirildiği anlaşıl- mıştır. 755 numaralı kanunda ya- zılı S00 lirahk haddin yeni kanunla 2000 liraya - çıkarıl- masındaki maksad, ayni şeh- rin belediye hududu - içinde ayni neviden bir işi, gayrisafi iradları mecmuu 2000 - lirayı geçen muhtelif yerlerde — icra edenlerin beyannameye tabi tutulmasını istilzam ettiğinden iratları mecmuu 2000 — İirayı geçse de, aynı ayrı bu haddi doldurmıyan yerlerde muhtelif işler yapanların, gayri safi irad üzerinden vergiye tabi tutulmaları lâzımdır. 3— Kanunun 10 uncu mad- desinde muhtelif teşebbüsler için bir beyanname verilme- Beyannameye tâbi tica- rethanelerin vaziyeti İşgallerindeki binaların varidatı gayri safiyesi 2000 lirayı bulan ticarethaneler | | sad ayni mükellefin her birine müstakil bir sermaye tahsis ve ayrı bir muhasebe tesis etmi- yerek cümlesini ayni sermaye ile idare ettiği ve hesaplarını- da mahrücen — tuttuğu - teşeb- büslerdir. Binaenâaleyh mahru- cen idare meselesinden müs- takil sermaye ve muhasebe mevcudiyeti noktasının tâyini lâzımdır. Mükellefin; sicilli ti- caretteki kaydi veya ber iki kısım — teşebbüslerinde ayni müstahdemleri kullanması hâ- diseye tesir yapmaz. İzmir Türkkuşu Pazartesi günü merasimle açılacak İzmir Türkkuşu önümüzdeki hafta pazartesi günü saat on altıda merasimle açılacaktır. Türkkuşu'nun açılma merasimi, Ankarapalas salonunda yapı- lacak ve güzideler davet edi- lecektir. Davetlilere bir çay ziyafeti — verilecektir. Valimiz Fazlı Güleç, bu münasebetle bir söylev verecektir. İnönü'nün provasını muvaflakıyetle biti- ren gençlerimize de rozetleri merasimle verilecektir. Bu yıl Türkkuşu'na gençlerimiz ara- sında büyük heves vardır. Açılma merasiminde — bütün üyeler hazır bulunacaklardır. Ayin yapanlar Tahkikat sona erdi Bulgurca köyünde âyin yap- makla imaznun Halil ve arka- daşları hakkında ikinci sorgu hâkimliğince yapılmakta olan tahkikat sona ermiştir. Maz- nunlar hakkında esas mütalea alınmak üzere eyrak, sorgu hâkimliğinden müddeiumumi- liğe verilmiştir. Bir ayda Limanımıza gelen vapurlar.. Hazırlanan — bir istatistiğe göre, 936 senesi birinci kâ- nun ayı içinde limanımıza 35 Türk vapuru, 60 Türk motö- rü ve £9 Türk yelkenlisi ile bir Fransız motörü, 2 Fransız vapuru, 19 İtalyan, 11 İngiliz 4 Alman, 10 Yunan, %î men, 3 Amerikan, 2 Rus, 1 İsveç, 2 Norveç, 1 Bulgar, 4 Fclemenk 1 Yugoslav,. 1 Fin- vapuru gel- SACAT Bulanık su İnsan — eline bir gazete aldığı zaman bir dehşet hissine kapılmak- tan kendisini kurtaramıyor.$Tafsilâta lözum yok. Gazetenin serlevhaları: na şöyle bir göz gezdirmek küli, Alman'lar Fas'a asker çıkan- yorlar. İtalyan'lar - İngiltere'ye vere dikleri bütün teminata rağme' panyaya — alabildiklerine — gön sevkinde devam ediyorlur, Filistin Arab'ları Hayfa'da petrol borularını parçalıyarak gazlara ateş vermişler. Madrid önlerinde tarihin €n kanlı, €n iğrenç — hailelerinden biri oyna- niyor. İngiliz donanması manevra- , Fransız'lar Alman ve İtalyan'ların Fas'ta vaya İspanya'da birleşmelerine her ne bahasına olur- olsan — muhalefet etmiye karar vermişler. Uzak şarkta Japon'larla Çin'liler arasında haile mi, komed- a mm olduğu pek belli olmuyan hirşeyler oygamıyor. Ve nihayet yakın şarkta ti akvam müşa- hidlerinin gözü önünde Türk ol- maktan ve Türk kalmak — istemtek- ten başka günalları olmuyan İsken- deran halkına akla hayale gelme- dik mezalim reva görülüyor. Muhakkak ki, medeniyet dün- a hiçbir devrinde idrak etmediği karanlık, karışık günlerin- den hirini yaşıyor. Dünya için en felâketli sene olan 1914 de bile vaziyet bu kadar karışık, bu kadar karanlık ve bu derece korkunç değildi. O zaman hiçolmazsa -İtalya misali bu bahisten hariç tutulmak , kaydile. dostun dosta itimadı vardı, “herkes nereye gittiğini ve giderken yanında ve karşıtanda kimlerin bu- lunduğunu, kimlerin bulunacağını biliyordu. Bugün ize kimsenin kim- seye itimadı kalınadı.Zahirde birbirine en sıkı bağlarla merbut nen Tugiliz'lerle — Fram perde gerisinde mütekabilen yek- diğerlerini atlatmaktanjbaşka birşey yaptmyorlar, - Daba dön İngiliz'ler kendilerine takdim ederek - İtalya ilo itilâf müzakerelerine başladılar diye dış gıcırdatan ) Fransız'lardı. Maamafih İngiliz'lerin bu centil- men itilâfi ile meyi temin etmiş oldukları bile hakikaten sorulmıya değer birşeydir. İmparatorluk yol- Tarımın emniyetini mubafara etmek kaygısile İtalya'nın Habeş, istilâsım hazmetmiye ruzı olmuş görünen İagiltere hariciye nezareti Romu ile bir itilâfname imzaladığı günün ferdasında — İtalyan'lanrın Kadiks li- mamına beş bin gönüllü çıkardık- larını ve bu süretle Akdenizin şar- kındaki adalarda olduğu gibi gar- bında da bir tarassnd mevkii elde etmiye çalıştıklarımı haber aldığı xa- man we düşünmüştür. Yakın şarkta bir. Türk toprağımı — Suriye'lilere peşkeş çekebilmek için Türkfdosı- lağunu fedaya razı olmuş gibi gö- rünen Fransa Alman'ların tü Fran. sanın burnu dibinde İspanyol Fa- sında bir müstemleke sahibi olmı- ya hazırlandıklarımı ve buna (filen de teşebbü» ettiklerini gördüğü za- man sasl bir endişe bissine kapıl- maştır. Ve nihayet yarm basit bir ol çabukluğu ile Alman'lar — iktisaden zaten kendilerine — bağlanımış bulu- nan Avustarya'yı, filen de Alman vatamına ilhak — ettikleri gün vatan emniyetleri tehlikeye gireceği için İtalyan'lar nasal bir battı, hareket ittihaz edeceklerdir? Bunlar — öyle ennller ve öyle vak'alardır. kijf bu- runlarının ucunu görmekten)' âciz olan Avrupa diplomatlarının çoktan uykularını kaçırmış olsalar gerektir. Bununla beraber bBütün bu ka- rışıklığın, bütün bu karanlığın çok yakın bir umumi harb doğuracağı- na inananlar çok aldanırlar. Siyaset dünyası misli görülmemiş bir karı- şıklık geçiriyor evet... Fakat bu karışıklık daha (ziyade durulmak için bulandırılan suya benziyor.” Beşeriyet bu kadar ilimatsız, emni- * yetsiz ve meçbul günlerde bir har-? ba atılmak'için mutlaka evelemirde | intihar eımlye karar venılı olmak