12 Ocak 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

12 Ocak 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Bi s İngiltere, Berlin, Mosko- va, Paris ve Roma elçi-| erine talimat gönderdi.. — —Başı Tinci sayfada— bul bir hale gelmesini intaç edecektir. — İngiltere hükümeti şu cihet- ften emindir ki, böyle bir kont- ancak buna iştirak eden metlerin taahhüdlerini tam ette tatbike azmetmiş bu- dunmalarını — takdirinde anlaş- nın hakiki olarak tatbiki - garantisini verebileçektir. Evel- €e yapılan teşebbüslerin gös- termiş oldukları hüsnü kabul İngiliz hükümetini âdemi mü- dahale komitesi projesinin va- ziyete göre tebdil edilmiş şeklinin kâfi geleceği fikrini sürmiye teşvik etmektedir. Bununla beraber hükümet- lerin cevablarında sert bir trol sistemine temas edil- te olduğundan İngiltere ükümeti diğer müdahale tarz- nn kontrolünü istihdaf eden teklifleri tetkik etmiye ve bun- Tarı yakında komite huzurunda üzakere ettirmiye de hazır bulunmaktadır. — İngiliz hükümeti 24 kânun- el notasından — itibaren vu: kua gelen bütün fikir teatileri - vesaikini hükümetlerin son ce- vabları ile beraber Londra sademi müdahale komitesine 'tevdi etmek ve bir anlaşma kuu takdirinde komitenin memnuiyet tedbirlerinin -hep birlikte icra mevkiine konması ân bir tarih tesbit etmesini talebeylemek niyetindedir. — İngiltere hükümeti şu cihet- fi kaydetmek ister ki 24 kâ- ünevel tarihli notasının veril- mesi vaziyetinin vehametinden ileri gelmiştir. Hükümet hiç- bir zaman Londra komitesinin |salâhiyetine tecavüz niyetinde |değildir. ve eğer doğrudan jdoğruya hükümetlere müra- t ettiise bunu komitenin işini çabuklaştırmak ve kolay- .luurmık arzusundan — dolayı Oyapmıştır. — İpanyaya'nın yabancı gönül- ülerden tecrid edilmiş olma- /#ını görmek hususunda tam ve umumi bir arzuya tercüman olan cevaplar İspanya üzerinde “tam bir kontrol sisteminin vü- cuda getirilmesinden evel her hükümetin — kendi arazisinin içinde lâzimgelen memnuiyet tedbirlerini derhal almasını —haklı göstermektedir. Bu hu- susta derhal bir beynelmilel anlaşmaya varılması hakkın: daki arzusunu bildirmek isti- “yen İngiltere hükümeti; İngiliz vatandaşlarının yabancı ordu- “lara yazılmasını mehneden 1870 listment Freign Acte kanu- Ğqnı mer'iyet mevkiine koy- :, aktadır. — Cebelüttarık, 11 (A.A) — Mevsuk bir membadan gelen bir habere göre 3000 Japon gönüllüsünün yakında Kadiks ve Jereje gelmesi beklenmek- “tedir. Bu takdirde bu gönül- erin Sevilla'da bulundukları söylenmektedir: V | Ankarapalas ğ Büyük bir titizlik ve inti- zamla kurduğumuz — büyük Ankarapalas otelinin kalori- 'tertibatı da bitirilmiş ve tel, artık yeni kalorifer te- tile ısıtılmağa — başlan- maıştir. l Ka f Diğer taraftan İtalyan ma- mulâtından tayyare parçaları taşıyan birçok vesaitin Jereje ve Kadikse geldiği de söylen- mektedir. Tokyo, 11 (A.A)— Japonya Dış işleri Bakanının bir tebli- ğine göre İspanya'da birkaç lendiğine dair bazı ecnebi ajansları tarafından serdedilen haberler tamamile uydurmadır. İspanya'daki vaziyeti tetkike memur Japon zabitlerinden mürekkep — bir komisyonun mevcudiyeti hakkındaki haber- ler de tamamile asılsızdır. Diş işleri Bakamı ccnebi memleketlerdeki -Japon mü- messillerini bu gibi şayiaları protestoya memur edecektir. Paris, 11 (A.A) — İngiltere büyük elçisi dün öğleden sonra M. Vienot'a gönüllüler mes- elesi hakkındaki İngiliz nota- sını tevdi eylemiştir. Fransız hükümeti; İngiltere hüküme- tine derhal cevab vererek İn- giliz teşebbüsünün Fransız dü- şüncelerine tetabuk - etmekte olduğunu ve bu teşebbüsü tas- vib ettiği hususunu bildir- miştir. Fransa hükümeti; önümüz- deki hafta içinde parlâmento- dan İlâzımgelen - selâhiyetleri alır almaz alâkadar devletlerin üzerinde itilâf edecekleri her hangi tarihten itibaren İspan- ya'ya gönüllü gitmesini mene- edecek tedbirleri ittihaz ey- liyecektir. —- Bu münasebetle yapılacak parlâmento — müzakerelerinde yapılan taahhüdlerin müessir bir surette kontrölü sisteminin mümkün olduğu kadar çabuk bir surette takibi için ne gibi tedbirler alınması lâzımgeldiği hakkındaki fikirlerini de izah eyliyecektir. Dilekler: — Sokağa su atanlar Değirmendağı'nda Telgrafçı sokağında 15 numaralı evde kiracı Mehmed Ali Ülgentay imzasile bir mektup aldık. Ev- den dışarı su akması yüzünden namına belediyece tarhedilen cezadan şikâyet eden mektup sahibi, hiçbir memurun, haberi olmadığı halde bir şahıs hak- kında , zabıt varakası tutamı- yacağını bildirmekte, Değir- mendeği ve civarında lağım bulunmadığı için bütün evlerin sularının sokaklara aktığını zik- retmektedir. Mektubu yazan zat, beledi- yenin bu havalide evvelâ la- ğun tesisatı vücuda getirme- sini istemekte ve sonra ceza istenmesinin doğru - olduğunu yazmakta, evlerin avlusunda çukurları kazmanın sıhhat için çok muzir olduğunu ilâve et- mektedir. Gürses Ordu'da haftalık olarak in- tişar eden Gürses refikimiz 12 yaşına girmiştir. Refikimizi tebrik eder ve daha uzun yıl- lar matbuat hayatında feyizli çalışmalarına devamı dileriz. Natıa komiserliği Nafıa Müfettişi Sırrı İzmir Naha şirket ve müesseseleri komiserliğine tâyin edilmiştir. Emri dün Nafıa Vekâletinden ANADOLU Boru hırsızlığı Alsancak Tevfik Rüştü Aras bulvarında Mehmed oğlu Hü- seyin, Ali oğlu Salih hırsızlık kastile toprak altında bulunan boruları çıkarırlarken yakalan- mışlardır. Bıçak taşımak Kestelli caddesinde Yusuf oğlu Kâzım ve Celâl oğlu Hü- seyin'in üzerinde birer bıçak bulunarak alınmıştır. Yangın İkiçeşmelik caddesinde 121 sayılı Mehmed oğlu Nafi'nin dükkânında ocak içinde kur rutmakta olduğu odunların tu- tuşmasile yangın husule gel- mişse de etrafa Sirayetine mey- dan verilmeden bastırıİmıştır. 10 Kilo kadar leblebile beş adet boş çuval yanmıştır. Cam kırmak Eşrefpaşa caddesinde Ya- kup oğlu Ahmed sarhoş ol- duğu halde Mustafa oğlu Ra- mazan'ın dükkân camlarını kırdığından yakalanmıştır. Sarkıntılık Eşrefpaşa caddesinde Ab- durrahman oğlu Nuri, Rama- zan kızı Saliha'ya sarkıntılıkta bulunduğundan yakalanmıştır. Gürültü yapmak Keçecilerde İsmail oğlu Bür- han ile Sadık oğlu Abdullah ve Veli oğlu Etem sarhoş olup rezalet çekardıklarından yaka- lanmışlardır. ğ Sarhoşluk Kemeraltı caddesinde Ha- san oğlu Mehmed'in sarhoş ol- duğu görülmüş ve yakalan- mıştır. ” Hakaret İkiçeşmelikte berberzade so- kağında Şamoel kızı Luna Anjel, Bohor kızı Poliksena ve Modahay - oğlu Kohen ile İsrail kızı Ester'in oturdukları eve girerek külür ve hakaret ettiği iddia edildiğinden ya- kalanmıştır. Eve taarruz Alsancak Yıldırım Kemal sokağında Adil karısı Münire ayni sokakta oturan Süleyman oğlu Mehmed ve İbrahim oğlu Mustafa'nın evlerine ta- arruz. ettiğinden yakalanmıştır. Hırsızlık Kadifekalesinde Nusret oğlu Mehmet Ali, Belediyeye aid çam fidanlarını çaldığından yakalanmıştır. Gömlek çalmak Mezarlıkbaşında Abdurrah- man oğlu Mehmed, Bekir oğlu Abdullah ve Nazif oğlu Hamdi adındaki Fçocuklar — Mustala ğlu Mehmed'in dükkâmı önün- *de asılı bulunan dört adet frenk gömleğini (çalarken suç üstü yakalanmıştır. Çuval hırsızlığı Kahramanlar'da — bahçevan sokağında Mustafa kızı Fah- riye'nin evine girilerek 12 boş çuval çalındığı iddia edilmişti. Yapılan takibatta bu işi ya- panların, ayni mahallede otu- ran 14 yaşında Mehmed, 9 yaşında İbrahim, 12 yaşsında Süleyman, Kemal ve Bekir oğlu Abdullah olduğu anlaşı- larak cümlesi yakalanmış ve çuvallar da meydana çıkarıl- mıştir. Para hırsızlığı Balcılar caddesinde Piyal oğlu hanmnda yatan arabacı Niyazi yanında yatan Etem'in 495 kuruş parasını çalıb kaç- tığı iddia *ve şikâyet edildiğin- Italya ve Almanyayı mes'ul tutuyorlar — Başı T inci sahifede — | Fas'ta Alman kuvvetlerinin bu- 2 — Deniz tayyareleri için Plage Bladche'da vücuda ge- tirilecek üssülhareke Ric-De- Oro arazisinde kâindir. 3 — Bir üssülhareke de Villa Cisnoros'da vücuda ge- tirilecektir. Burasını general Franko Almanya'nın emrine amade kılmıştır. Berlin, 10 (A.A) — İspan- yol Fasında Alman kıtaatı- nın yerleşmesini ileri sürererek Fransız hükümetinin Burgos hükümeti nezdindeki protesto- sundan bahseden Alman mat- buatı müsbet bir tarzda iti- raz edilemiyecek olan Alman- İtalyan notası etrafındaki ob- iektif müzakereleri ihlâl etmek için Fransız'ların — giriştiği bu yeni yalan mücadelesini - şid- detle tenkit etmektedir. Angrilf diyor ki: Fas bakkındaki bu bin bir gece masallarının ancak bir mânası vardır. O da mahvol- mak üzere bulunan Valans kaorsanlarına son - anında bir yardım temin etmektir. Lonra, 10 (AA) — Dün M. Eden ile M. Corbin ara- sında öğleden sonra yapılan görüşmelerden sonra haliha- zırda Fas sularında bulunmakta olan Fransız ve İngiliz deniz kuvyetlerinin her hangi bir şe- kilde teşriki mesâide - bulun- maları ihtimali Mmevzuu bah- sedilmektedir. Fas'tan gelen ve pek — ya- kında Fas'a bir takım Alman kuvvetlerinin geleceğine — ve bunların — yerleştirilmesi — için bir takım hakırlıklar yapılmış | | birimizden) — Buraya gelen olduğuna dair olan — endişeli haberler üzerine Fransız ve İngiliz makamatı İspanyol sa- hillerinde yapılmakta olan her türlü şüpheli faaliyetler hak- kında mütemadiyen temas ha- linde bulunmak ve malümat teati etmek tasavvurundadırlar. Zannolunduğuna göre *bu haber teatisi iki payitaht ara- sında yapılacaktır. Çünkü bü- tün harb gemileri mensub ol- dukları amirallik —dairelerile telsizle münasebatta bulun- maktadırlar. Fransız - İngiliz mahafili İn- giliz ve Fransız harb gemile- rinin Fas sahillerine karşı zecri bir faaliyet icrası için emir almış olduklarına dair olan haberleri kat'i surette - tekzip etmektedirler. Londra, 10 (A.A)— Royter ajansının bildirdiğine göre İs- panyol Fas'ı hakkında mütem- . mim malümat teati edildikten sonra Fransız ve İngiliz do- nanmaları arasında teşriki me- saide bulunulmasını Fransa'nın teklile âmade olduğu husu- sunda Londra'daki Fransiz el- çisi Paris'ten tâlimat almıştır. Böyle bir teklif ancak Pa- ris'ce Fas'daki Alman faaliyeti hakkındaki haberler resmen teeyyüt ettiği takdirde yapı- lacaktır. Roma, 11 (A.A) — Fransız matbuatı — tarafından — şimali -— Hakaret Alsancak darülâceze önünde arabacı Zeynel oğlu Ahmed, yoldan geçen Hüseyin kızı Remziye'ye ve İsmail oölu Kâmil'e küfür ederek hakarelte bulunduğundan yakalanmış ve bilâhara şikâyetten vazgeçildi- ğinden bu hususta zabıt tutul- | Bu mahafil Fasdaki | yaprağı, acıbadem, sil ve gerekse ha Tunduğuna dair neşredilmekte olan havadisler Roma matbu- atınca Fransa'nın? Almanya aleyhindeki manevraları olarak tavsif edilmektedir. Popolo Di Roma; bu gibi neşriyatın gittikç genişlemekte olduğuna dair Paris'ten aldığı bir raporu neşretmektedir. Alman'ların Fas içine doğ- ru sarkmakta olduklarına dair yapılan bütün bu mübalâğa- lara baktıkç takib olunan mak- sadın kafbedilmiş olan zama- ni kazanmak ve güya İspa Fas'ında sükün temini m, dile.Fxnmx'nın çoktanber zünü dikmiş olduğu bu parçayı ele geçirmek gayesine matuf olup olmadığı suale değer gö- tülmektedir. İspaanya'nin en buhranlı za- manlarında bile Fransa'nın bu mıntakada nüfuz tesis etme- sine -göz yummuş — olmadığı ayrıca işaret edilmektedir. Paris, 10 (A.A) — Selâhi- yettar mahafil Alman asker- lerinin İspanyol Fasında bu- lunması mes'elesi — hakkında Burgos hükümet komitesi nez- dinde Fransa tarafından hiç- bir teşebbüs yapılmamış ol- duğunu tasrih etmektedirler. Fransız yüksek komiseri general Nu- îues'in Tetuan'daki" Fransız onsolosunu İspanyol fasında- ki yüksek? komiseri 1904 ve 1912 Fransız - İspanyal mu ahedelerine riayete - davet et- meğe memur etmiş olduğunu | ilâve etmektedir. Bu teşebbüsün bugün yapı- ! kacağı tahmin edilmektedir. İstanbul, 11 (Hususi muha- haberlere göre İspanyol Fası- na çıkmış olan Alman kuv- vetleri, bir takım çeteler teş- kil ederek bunlara silâh ve bol cebhane vermektedirler. | Fransız Fas'ında bazı hâdise- ler - çıkarılmasından ediliyor, Mahsuüllerimiz isteniyor Hamburg'tan bir firma Türk ofise müracaat ederek, defne kuru fa- sülye almak - istediğini bildir- miştir. Nevyork'tan da-ıhlamur çiçeği istenmektedir. endişe — Aydın'da Parti ve Halkevi Istanbul radyosu Saat 12,30-14 plâkla halk türküleri, havadisler, hafif mu- siki, 18,30 plâkla dans musi- kisi, 19,30 konferans doktor Fahreddin Kerim, 20 Vedia Rıza ve arkadaşları tarafından Türk musikisi, 20,30 ajans habherleri, 20,46 Cemal ve ar- kadaşları tarafından Türk mu- sikisi, 21,15 şehir opereti ta- rafından bir temsil, 22 ajans ve borsa haberleri, plâkla sololar. Atina'da Türk güzel san'atlar Sergisi açılıyor.. Atina, 11 (Hususi) — Ati- na'da buayın 22 sinde Türk güzel san'atlar ve neşriyat ser- gisi açılacaktır. Sergi, 12 Şu- bata kadar açık kalacak, İs- tanbul meb'usu Cimcoz, ser- ginin tanzimi işlerile meşgul olacaktır. Japonya komünist harekâtı » Başı “inci sahifede - Tokyo, 11 (A.A) — Domei Ajansı bildiriyor: ' Sansür 350 kişinin methal- dar olduğu ihtilâlci komplo'yu şimdiye kadar gizlemiştir. Bu memnuiyet kaldırılmış — oldu- gundan bazı genç ihtilâlcilerin bir genç ziraatçılar birliği ku- rarak ordüda bir isyan hare- keti - hazırlıklarını ve büyük şehirleri yakmak - suretile ha- rap ederek bütün memlekette anarşist kommunlar tesis et- mek istedikleri anlaşılmıştır. Bu işde umumı nizamı ih- Kİ suçundan dolayı 33. kişi yakalanmıştır. Hareket şefleri arasında meşhur muharrirler vardır. Paris'te grip salgını Paris 11 (Radyo) — Şehrin her tarafında gayet seri bir surette ilerlemekte olan grip hastalığından — dolayı hükü- metçe tedbirler — alınmıştır. Betediyeler, sinemalarda ve halkın toplu bulundüğü yer- lerde sıhbi kayidler koymuş- tur: Binlerce kişi gripten ya- tağa düşmüştür. Aydın'da yeni idare heyeti, Başkan Vali ile bir arada Aydın (Hususi) — C.H.P. çilen arkadaşlar, aralarında Aydın ilyönkuruluna tekrar se- iş bölümü yaparak sağışman ve sekreterliğe gene Halim Aysın'ı Halkevi başkanlığına Avukat Neşet Akkor'u, Halkevi reis ittifakla seçmişlerdir. San'at okulu talebesi, dün güzel bir müsamera - verdi din'li iştirak etti. Kozan oğlu vekilliğine de Etem Menderes'i akşam Halkevi salonunda çok Müsamereye altıyüzden fazla Ay- ve Timarhane doktoru piyesleri temsil olundu. Mektebin mandolinata takımı da perde arala- rında Garp musikisinden parçalar çaldı. Talebeler, gerek erlerinde çok muvaffak ; oldular ve sa