12 Ocak 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

12 Ocak 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

v AÇ T SŞ a Pazar günü Alsancak saha- sında lik maçlarına — devam edildi. Hava çok güzel olma- sına rağmen sahadaki seyirci- ler mahduttu. Bu yapılan bü- tün müsabakalar gayri nizami hakemlerle — oynandığı gibi, müteaddit defalar tamim edi- len talimatlara mugayir ola- rak koca bir takımda lisanssız olarak oynandı. Maçları sıra ile kontrol edersek K. S. K. İzmirspor — maçından maada hepsi nizamsız hakemlerle ve kısmen nizamname ahkâmına tevfikan cezalı olan şahıslarla idare edildi. Nitekim hiçbiri- nin de futbola benzer tarafı kalmadı. Maçlar Altay - Buca takımlarının karşılaşmasile baş- ladı. Buca takımı bu oyunda daha ilk dakikada ıldıgı pes naltı avantajını — kaçırdıktan sonra Altay kalesini bir daha ziyaret edemedi ve oyunu 5-0 Altay kazandı. Bu maçı Göztepe - Burnava müsabakası takib etti. Göztepe takımı daha oyunun başlangı- cında birbiri üzerine 3 sayı kazandığı halde Burnava'nın iki gölüne mani olamadı ve oyuıı:n ;on dakikalarında at. tığı dördüncü golle ı 24 ğı gölle maçı 2 Altınordu Demirspor e laşması, Alhnorduı'lı':ı:ı mm— den ziyade iyi bir öyunile başladı ve Altınordu. takımı birinci devreyi 5-0 gibi büyük bir farkla bitirdi. İkinci dev- oynadığı halde daha toplu ve daha güzel bir oyun sistemi takib etti, ve kuvvetli rakibin- den bu devrede ancak bir gol yidi. Oyun Altınordu'nun 6-0 üstünlüğüle bitti. Sıra günün en mühim mâçı olan K.S.K-İzmirspor karşılaş- /— Masına gelmişti. İzmirspor genç takımile oynuyor. K.S.K. ise mutad. kadrosunu muhafaza ediyordu. Bu suretle İzmirspor - genç takımı 2-3 vaziyetine geldik- ten sonra oyunu kazanmak azmile mütemadiyen akınlara başlamıştı. Fakat solaçık sağiç mevkinde oynıyan oyuncula- rının tecrübesizliği yüzünden istifade edemediği gibi 34 üncü dakikada K, S. K. n galibiyetini garantileştiren 4 üncü gölüne mani olamadı. Bu gol K. S. K, takımı bi harekete getirmiş gibi görün- düyse de İzmirspor'un mane- viyatına tesiri dokunmadı ve 38 inci dakikada 3 üncü ve son sayısını kaydetti, bundan sonraki çalışmalar bir- faide veremedi ve oyunu da K.S.K, 3.:4 kazandı. Halk sahasında ayni kulüb- lerin B. takımları karşılaştı. İzmirspor - K. S.K. - küçük- leri maçında K, S: K. lıların #rOL D ETETDLARA TT CD Romen Fener, Güneş Muh. teliti Müsabakası.. İstanbul, ©I (Husust muha- birimizden ) — Buraya gelen Romen takımile FenerGüneş muhteliti arasında dünkü Pa- zar günü yapılan futbol mü- sat çok heyecanlı olmuş ci taraf DN KA NK — S ut . , Lik açlarıh"p nü devam edildi -— Altay Bucayı, Göztepe Burnavayı, Altın- - ordu Demirsporu, K.S.Kİzmirsporu yendi P X3 geç gelmeleri dolayısile İzmir- spor takımı seremoni ile oyu- nu kazandı. Diğer maçlarda Göztepe 10 Burnava'yı, Al- tınordu 4-1 Demirspor'u, Al- tay da 3-0 Buca'yı mağlüb ettiler. 4 K. S. K. takımı oyunun daha ilk dakikalarından faik bir oyunla İzmirspor kalesini tazyika başladı ve beşinci da- kikada ilk yolünü attı. Karşıyaka'lılar elde ettikleri avantajın verdiği neş'e ile mütemadiyen İzmirspor -kale- sine akıyorlardı. 10 uncu da- kikada bir sayı daha kazan- dılar. Bu gölden sonra İzmir spor takımı oyunu açmıya ve mukabil hücumlarda bulun- mıya başladı. Nitekim 14 ncü dakikada istifade edemediği bir penaltı kazandı. Bu daki- kadan sonra her iki taraf gol çıkarmak için var kuvvetile fışmış ise de başka sayı ya- gmıınış ve devre 20K.S.K, lehine bitmiştir. Oyunun tekrarında K. S. K, birinci devrede olduğu gibi ene $ inci dakikada bir sayı Sılıı kazanarak 3-0 galib va- ziyete geçti. Bu dakikadan sonra Eııhıfıır'lulır oyunu K. S.K. nısıf sahasına inti- kal ettirdiler. Ve biri 15 inci diğeri 19 uncu dakikalarda birbiri üzerine iki gol kazan- dılar. Halkevinde rede Demirspor takımı 9 kişile İMuhtelif şubeler Üyeleri toplanacak. 17/1/937 Pazar günü saat 15 de Bahribaba'daki Halke- vinde, Dil, tarih edebiyat, gü- zel san'atlar, temsil, — spor, sosyal yardım, Halk dersane- leri, kütüpane ve neşriyat, müze ve sergi, köycüler, şu- belerinin komite üyeleri seçi- mi yapılacaktır. Bu şubelere kayıtlı olan üyeler intihapta reylerini kullanmak için Halk- evinde hazır bulunacaklardır. Kahvede bir vak'a İkiçeşmelik Çiçekçi soka- ğında Bekir oğlu Fevzi ve Hasan oğlu Sadık sarhoş ola- rak Mehmed oğlu Süleyman'ın kahvehanesine giderek kahve- hanenin camlarını kırmış ve Süleyman'a da külfür etmek suretile hakarette bulunmuş olduklarından yakalanmışlardır. Kamutay Dün toplandı Ankara, 11 (A.A)— Kamu- tay bugün Fikret Silay'ın Baş- kanlığında toplanarak B. M. Meclisinin, Riyaseticumur, Baş- vekâlet, Hariciye Vekâleti bi- nalarının inşaatı için 4/5 mil- yon liralık taahhüdatta bulu- nulması ve zabitai sıhhiye hay- vaniye muayene rüsumuna ait kanundaki tarifenin değiştiril- mesi hakkındaki kanunların ikinci müzakereleri yapılarak kabul edilmiştir. Gene bügünkü - toplantıda askeri ve mülki tekaüd kanu- nunun 60 ıncı mâddesinin bi- rinci fıkrasının değiştirilmasi ve Türkiye-Yunanistan ikamet, ticaret ve seyriselain muahe- denamesine bağlı B. listesin- deki yapılacak tashihe ait azar.gü- ANADOLU Yalan!.. Biz onlara — Başı T inci sahifede — Rüşdü Aras'ın Paris'ten ilk geçi- şinde açlığı cmniyet endişesine sü- kütümüzu —unutmayalım. — Doktor Şaht'in Ankara'da yalmız — iktısadi işleri konuşmakla kalmadığı ve ha- mır zemin bulduğu da farzolunabi. lir. Herhalde süitefehhümleri da- gıtmak güç olmyacaktır. Övr diyor ki: (Kedorseyde) muvakkaten mem: müniyet var, Manmafih iki tarafın nasıl tatmin olunacağı henüz bilin- memektedir. Populer diyor ki: Her halikârda daima mükem- mel Türk * Fransız münasebeli ha leldar olmamalıdır. İttifakımıza ta- lip ikea İtalya'yı gücendirmek kor- kosile avansdlarını reddettik. Maa.. mafik — hariciyede — anlaşmarlığın tanzim — olunmaması müsakeratın atla inkıtaı suretinde telâkki odil. miyeceği beyan olunmaktadır. Anadolu ajansının notu: Son seneler zarfında Türkiye tarafından bir İttifak teklif edildi- gine dair burada hiçbir. malümat mevcat değildir. Eğer bu iddia Fransa'da yeni çıkan bir cereyanın iladesi değilse, nihayet bir tuhaf hk: addolunabilir. Paris, 10 ( AA | — Anadolu ajansının busust muhabiri bildi. riyor: Hemen tekmil gazeteler, <Tür- kiye kuvvete mi kavuşacak?» Başlığı ile Atatürk'ün seyabhti ve Eukişehir konferansınım uyandırdığı endişeye makaleler tahsia ediyorlar. Pöti Parizyen yazıyor: Pöti Parizyen Londra - ile temas edildiğini, kuvvetle em- rivakiye müsamaha edilmiye- ceğini yazarak diyor ki — Atatürk'ün siyasi olgun- luğuna ve Fransız dostluğuna itimad edilebilir. Mandacının başeğmesi, manda sistemini sarsar. Bu zamanda mandacı- lar beraberdir. Övr diyor ki: Övr gazetesi, Fransa'da ha- reketimizin blöf telâkki edil- diğini, şayed kuvvet tecrübe- lerine kalkışılırsa, ayni suretle mukabele edileceğini ve İs- kenderun'un birgün İtalya'ya Şeçmeıi ihtimalile Fransa'nın oma'ya teveccühü ve Tür- kiye ile yardım misakına ya- naşmasını gerginlikte âmil ol- duğunu yazarak diyor ki: — İhtilâf askeri bir hare- kete varmasa da, Paris ile Ankara arasındaki bugünkü vaziyet şayanı eseftir. Le Journal diyor ki: Türk'lerin Sancağı Suriye'ye kat'iyyen bırakmamak azim ve kararı muhakkaktır. Müzake- renin Paris'le Cenevre arasın- da savsaklanması, Suriye'deki kuvvetlerimizin zayi hesabına- dır. Ren'in işgaline mutavaa- tımız, Türk'leri cesaretlendir- miştir. Binaenaleyh önce teh- dide başeğmiyeceğimizi — gös- termeli, sonra usul çıkmazın- dan kurtularak tanzimi Suri- ye'ye ve her şeyi kayde mü- heyya Cenevre'ye değil, bize düşen mes'eleye nazari olmı- yan bir hal tarzı aramalıdır. Eko Dö Pari yazıyor: Eko Dö Paris de Pertinak: Montröden evvel bir emriva- ki önüne güçlükle geldiğini hatırlatarak İngiltere, Fransa- nın Suriye üzerinde İtalya ile pazarlık yapacağını düşünerek ihtiyatlı davrandığımızı yan- yor. Cenevre ve taviz siyase- tini tenkid ederek Frânsa'nın nüfuzunu koruyacak — bir hal tarzı bulunacağını ümid ediyor. Pötit Jarnal diyor kiz Omcum | Tünüksra'ndi Frimsiz hükümeti ittifak teklif etmedik Mezkür gazete bundan son- — Londra'da gösterilen endişe- leri ve Cemiyeti akvamın 18 ikinci kânundan evvel toplan- tıya çağırılması ihtimalinden bahsediyor. Bununla beraber Fransız mahafilinin telâşlı ha- berler karşısında sükünet ve soğukkanlılığını yazıyor. |Ami Du Penple diyor ki: Daima reddedilen bir dost- luğun kine dönmesi imkânsız- dir. Mes'elenin halli İskende- run'da değil, karşılıklı paktla Ankara'ya verilecek garanti- dedir. Bunda Fransa'nın men- fanti vardır. Faydalı bir mua- hede ile kuvvet ve nülfuzu- muzu kaybettirecek bir ihti- lâftan hangisini tercih etmek lânmgeldiğini tayinde tered- düde mahal var mı? Diğer iki gazetenin fikri Entrensijean ve Paris Ociar gazeteleri, Türkiye'nin boğaz- lar mes'elesindeki muslihane hattı hareketini hatırlatarak, kuvvetle bir emrivaki ihdasına ihtimal vermiyorlar. Bu gaze- teler Ponsot'un talimat alma- dan Ankara'ya dönmesine kır zarak, müşterek — menfaatleri feda edecek zaman değildir, diyorlar, Gidi Don Kişot Le Jour, Fransa'nin yarım asırdır. osmanlı imparatorlu- ğunun herhangi saygısızlığına müsaade etmediğini ve bunu bugün de, dün gibi muhafa- zası İâzım siyasi bir anane olduğunu yazıyor. Bu da ne demek? Excelsior 'da diyor ki: Fransa — Suriye politikasını değiştirmiyecek, Türkiye de kuvvetle Cenevre'deki vaziye: tini düzeltmiş olacaktır. Debat'ın fikri Debat, ihtilâfın dostane mü: zakerelerle halledilmesi lüzu- munu bildirmektedir. Enformation yazısına göre, milli bir dava usulle halledi- lemez. Milletlerin hukukunu Vilson teklif etmiştir. Müteakip neşriyat Paris, 10 (A.A)— Anadolu ajansının hususi muhabiri bil- diriyor: Gazetelerin makaleleri, tef- sirleri dünkü heyecan ve telâ- şın yatıştığını göstermektedir. Tahşidatın asılsızlığına dair Royterin telgrafı ile müzakerat asla inkıtaa uğramamıştır, de- vam ediyor tarzında haber- lerle Sancak'ta heyecanı tes- kine ve dünkülerin hilâfına olarak Sancak'ta pekâz merak uyandırdığını temine - çalışı- yorlar. Vienot, Başkumandanla Neler konuşmuş? Vienot'un Suriye Başkuman- danı general Kosinger'i kabul etmesi, bazısına göre alınacak tedbirlerle alâkadardır. Bazı- sına göre ise, Sancak'ın istik- baldeki askeri ehemmiyeti hak- kında tenevvür içindir. Gene- Tal çağrılmamış tesadüfen Pa- ris'te bulunmuştur. Ve derhal dönecektir. Zaaf göstermek ve gürültüye pabuç bırakmamak gibi gazete tefsirlerine bakınca Cenevre içtimamın tehiri sure- tile hazırlık için vakit kazan- mak mı istiyorlar, suali hatıra . Londra'dan akisler matbuatının Fransa'ya müsait tefsirlerinden bahsediyorlar. İki değil on fırka göndermişiz: Dün iki fırka asker tahşid ettiğimizi yazarken, bugün tah- şidatımızı on fırka olarak tah- min ediyorlar. Suad Davaz - Vienot mülâ- katının hariciyede fayda ve memnuniyete şayan netice ver- diğinde gazeteler müttefiktir. Matbuatımızın lisanından şi- kâyette bulunmakta olan ga- zeteler, Atatürk'ün kiyasetin- den bahsetmektedirler. Asıl mes'elenin, İtalya'dan korkumuz olduğu için yaptı- gımiz yardım. paktı, teklifimi- zin reddinden ileri geldiğini yazıyorlar. B Umanite ne yazıyor? Komünist Umanite, İngiliz, İtalyan ve Bulgar - Sırp pakt- larını hoş gören Fransa hari- ciyesinin kırtasiyeciliğini temin etmekte ve Türkiye ile hemen bir pakt yapılmasını istemek- tedir. Babalarının malı mıdır? Paris Soir, Debat, Maten gazeteleri vaziyetten nikbin görünmekle beraber Sancağın terkedilmiyeceği fikrindedirler. Faşist dostluğuna hücum Peuple, hariciyeyi tenkit ey- liyerek, bu vaziyet, faşist dost- luğu yolunda yapılan hatalar- dan biridir, diyor. Vaziyet vahimdir Republik, Fransa'nın mes'e- lenin vehametini efkârı umu- miyeden saklamak - basiretsiz- liğinden sikâyet etmektedir. Republik, Türk dostluğuna kıymet vermekle beraber, Fran- sa'nın her ihtimali karşılıya- cağını ümit etmekte ve Suri- ye'den birşey terkinin felâket olacağını yazmaktadır. Petit Journal, hükümeti şid- detle hirpahyarak Türk dost- loğunun ananevi ehemmiyetin- den bahsetmekte ve hakikata rücu ile bir dostluk paktı imzasında ısrar etmektedir. Agence Economigue De Fi- nancier'de lehimizde yazmakta ve işin dostane hallini talep etmektedir. Gelelim malüm ve meşhur Le temps gazetesine: Paris, 10 ( A.A ) — Ana- dolu ajansının hususi muhabi- ri telefonla bildiriyor: Tan gazetesi bugün ilk de- fa olarak Sancak mes'elesine tahsis ettiği bir başmakale- sinde, Asker tahşidatı vesaire hakkında çıkan şayiaların An- kara'dan tekzib edildiğini ya- zarak diyor ki: — Bunların cereyan etmek- te olan müzakereler üzerine gayri mes'uller tarafından taz- yik icrası maksadile yapılmış olması mümkündür. Türkiye- nin bir kuvvet darbesi düçün- düğünü farzettirecek - hiçbir sebep yoktur. Emrivaki politikasından müç- tenip olduğunu Boğazlar mes- elesinde gösteren Ankara hü- kümeti, diğer taraftan Fran- sa'nın mandater sıfatile ve hu- kuku düvelle mer'i muahede- lerin müsaadesi nisbetinde uz- laşmıya amade olduğunu pe- kâlâ bilir. Hakikatte Sancak Gı_ıael:viı Londra muha- | mes'elesi Türkiye ile Fransa- ** ada bino i el | iden Z Tlllı)'ı n HŞAW NGU C — L GA MNDA ra esas mes'eleye nakli kelam ederek. Sancak'ta 85 bin Türk, 65 bin Arab, 25 bin ermeni olarak 220 bin nüfus oldu- gunu, Fransa'nın ancak Suriye devleti kadrosu içinde ve 921 Ankara itilâfnamesinde tesbit edilen esaslar dairesinde San- cak'ın muhtariyeti üzerinde müzakereye — girişebileceğini, istiklâle asla yanaşmıyacağını 121987 Bi ve mevcudiyeti Suriye'nin te- | mamiyetine aykırı mustakil bir kuvvet ve varlık teşkiline man- * dater sıfatı ile hakkı olmadı- ğımı ve bir konfederasyon teş- kili fikrine gelince, bunun için Fransa'nın ile de tıpkı Suriye ve Lübnan ile ol duğu gibi bir muahede akdet- mesi icabettiğini ve diğerleri- ne muadil istiklâl hukukunun İ İskenderin'a verilmesi Suri- ye'nin hükümranlığını ve top- rak temamlığını ihlâl edeceği — için hukukan telâfii imkânsız olduğunu müdafaaya çalışmak- tadır. Tan başmakalesine şu sır retle devam etmektedir: Ankara haberlerine nazaran Türkiye müzakereye esas ola- cak yeni tekliflerde buluna- caktır. Fakat şimdiye kadar Paris'e bu hususta hiçbir teb- liğ gelmemiştir. Müşahitlerin vazifesi, kat'iyen mahallinde bir tarzı hal aramak olmayıp, sadece Sancak'da fili vaziyet d ve halihazırdaki idari muhta- riyet şeraiti hakkında konseye rapor vermektir. 1921 Ankara itilâfinda der- piş edilen muhtariyetin tatbik tarzı esas üzerinde ve istiklâl fikri haricindeki Fransa'nın müzakere edebileceği yegâne esas budur. Paris'le Ankara arasında bir prensip itilâhı bulunacak olursa, dava halle- dilmiş olacak ve esas mes'e- lenin konseyde müzakeresine lüzum kalmıyacaktır. Anadolu Ajansının Notu: Tan gazetesine bu makaleyi ilham edenlerin hâlâ davayı anlamadığını gösteren bu ma- kaleler Ankara mahafilinde hayret - ve bedbiniyle telâkki edilmiştir. Paris 10 (A.A) — Anadolu ajansının hususi muhabiri te- lefonla bildiriyor: Sancak mes'elesine tahsis ettiği bir makalede Pöti Pa- riziyen gazetesi şu mütalealar- da bulunmaktadır. — Mes'elenin vaziyetini de- ğiştiren hiçbir siyasi hâdise yoktur. Ancak yatışma tema- yülü gittikçe teeyyüd etmekte- dir. Paris'le Ankara arasında- ki gergenlik, mahsus surette azalmıştır. Eskişehir içtimamnı ehemmiyetsiz göstermiye ma- tuf Ankara haberleri, askeri harekâta aid şayiaların asıl- sızlığına dair resmen Ankara kün Ankara'ya dönüşü, bu neticeye hizmet eden âmiller olmuştur. Mes'elenin esasında yani Paris'te ve Ankara'da bir anlaşma elde etmek için yapılan araştırmalar da kayde şayan yeni birşey yoktur. Göztepe spor kulübü kongresi Göztepe spor kulübü kon- — gresinin ekseriyet temin edile- — mediği için önümü, l..ı,—._q' n esi günü saat 20 ye talik aa ü tarel -I j İ mahafilinin beyanatı, Ahllr*; | İ J