15 Ocak 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

15 Ocak 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

* K, Sayfa 4 Alman'lar da Vienot ile) müzakereye girişmiyor.. | Berlin gazeteleri, Parısm ric'at ettiğini : yazıyorlar. İktısadi arlaşmalar yapılacak € | Berlin, 14 (Radyo) — İyi haber alan siyasi mahafile gö- C re, M. Hitler'in — Fransa'nın /— Berlin sefirine verdiği teminat “âyi bir tesir husule getirmiştir. Fakat Almanya'nın Fransa'dan — biçbir şey beklemediği de söy- — Tenmektedir. Almanya Fransa'dan mali — we iktısadi hiçbir yardım bek- demediği için doktor Şaht da — Paris'i ziyaret etmiyecektir. i Almanya, M. Viyeno ile hiç bir veçhile müzakerata giriş- — memek kararımı vermiştir. Bu- — mun da sebebi, M. Viyenot'nun Almanya aleyhine yalan ha- berler çıkarmış olmasıdır. General Göering'in Roma seyahati — İse, yeni ve esaslı — bir maksada müstenid değil- — dir. Sadece siyasi bir ziyarettir. Berlin, 13 (A.A) — Alman Matbuatı, Hitler -- Francois — Poncet görüşmesini ve dün ç ıııı'ıteluıbil Fransız - İtalyan te- mınıtı hakkında — neşredilen Eden in nutku y —4 a— “Alman gazete- leri M. Eden'e Hücum ediyorlar... Berlin; 14 (Rıdyo) —M. Eden'in matbuat kulubünde iradettiği nutuk Alman'lar ta- — rahından şiddetli surette ten- “kid edilmektedir. Gazeteler, M. Eden'in hâlâ D Almanya'ya taarruz. ve hü- —( tumdan vazgeçmediğindet bah: ” setmektedirler. Almanlar, kont- B rol sitında kalmaktan ilânihaye vazgeçmiyecekler mi idi? İn- — giltere, Versay muahedesi sa- — yesinde zengin olmuştur. Bu- — nun için Almanya'nın ıktisadi O sahadaki müşkilâtından ha- 'lıcmz görünmektedir. İngiltere — muhafazasından bahsettiği De- - mokrasi prensiblerini Almanya — işlerinde unutmaktadır. — Almanya'nın harbi. kaybet- — Mesi, arz üzerinden kalkması — demek olmıyacaktır. — M.Eden Alman'ların aksine olarak tereyağımı toplara ter- /— cih ettiğini söylemiştir. Fakat / wvaziyet bugün böyle değildir. — Alman'ların bütün kuvvetleri '__ tahrib edildiği zaman Alman- 'hııçın top tereyağına tabil çok müreccahtı. Fakat hugun Almnıyı saadetini temin için en kıymetli şeylerini de fedaya — hazırdır. Demektedirler. tebliği uzun uzadıya telsir et- mektedir. Matbuat bu tefsirlere tahsis ettiği sütunlara şu başlıkları koymaktadır. “Avrupa vaziyetindeki ger- ginlik zail oldu.,, “Fransa Avrupa'nın tama- miyetine riayet etmeği taahhüt ediyor.,, “Fransa ric'at ediyor... Roma, 13 (A.A) — Beynel- milel vaziyeti tahlil etmekle beraber İtalyan matbuatı bu hususta ecnebi memleketlerin- den almış olduğu haberlerde son zamanlarda kullanmış ol- duğu Jisandan çok farklı bir lisan kullanmaktadır. Alman - Fransız teminat — teatisinden sonra Alman matbuatı tara- fından izhar edilen memnuniyet Roma gazetelerinde de bir akis bulmıktudır Son şiddetli hücumların yerine şimdi nisbi bir sükün gelmiş gibi görü- nüyor. Paris, 14 ( Radyo ) — M. Delbos bugün Fransa'nın Ber- lin sefiri M. Fransova Ponse ile uzun bir müzakerede bu- lunmuştur. Bundan başka Ti- caret Bakanile de görüşmüş- tür. Bu mülâkatlarda Alman- ya ile Fransa arasındaki ticari ve iktisadi münasebetler tet- kik edilmiştir. M. Ponse bu esaslar üzerinde Berlin'de ti- cari munkenhre gın;ecnklır Paris, 14 (Radyo)— Bugün Elize sarayında — Cumurreisi M. Lebrun'un riyasetinde bir kabine içtimai yapılmıştır. Bu içtimada, M. Delbos siyasi vaziyeti izahtan sonra, kabineye gönüllülerin İspan- ya'ya sevkini meneden bir ka- nun lâyihası vermiştir. Bu kanun bugün sevkedilmiştir. Hava Bakanı M. Piyer Kot'ta hava fabrikalarının millileşti- rilmesi ve şimendüferlere 40 saatlık haftanın tatbiki hak- kında iki lâyiha vermiştir. meclise Geç vakit gelen M. Blum, kabine içtimaında bulunmuştur. Paris, 14 ( Radyo ) — Bu sabah, M. Blum ve zevcesi, Paris'e dönmüşlerdir. Yarınııg Harbı .ıîstilıbarat işlerinde hiçbir. kimseye itiz 7 mad etmek caiz değildir — İhtiyar Janin'in en ziyade vaktini işgal eden iş, madeni bazı eşya üzerinde gizli yazı aramaktı. — Bu ihtiyar adam, Fransız erkânı harbiyei umumiyesinin en mütemed ve mahrem — va- sıtalarından birisi idi. Bu ada- —mın hayatta beklediği birşey yoklu İhtirastan — tamamen uzaktı. Faâl ve vazifede iken Bıle, muayyen kimselerle gö- — rüşmüş, hiçbir dedikoduya ka- / Tışmamış, borç etmemiş, tabit lerden tamamen uzak kalmıştı. Kimyadaki vukulu derin ve kuvvetli idi. Birçok - işlerde erkânı — harbiyei umumiyeye büyük hizmetler yapmıştı. Son günlerde ihtiyar Janin erkânı. harbiyenin kendisine gönderdiği mavi bir kâğıd ile meşgul idi. Bu kâğid, mukabil casus teşkilâtı ajanlarından birisi ta- rafından erkânı harbiye zabit- lerinden Trem'in evrakı ara- sında bulunmuştur. Bu zabit, ANADOLU Salhane ile Çamdibi arasın- da telgraf direklerine kum taşıyan Veli oğlu Niyazi'nin 13 adet kum torbasını çalan, Hasan oğlu Hüseyin yakalan- mıştır. Çorap çalmak İsmetpaşa bulvarında Sait oğlu Kâmil, Ali oğlu Mevlü- dün beş çift çorabını çaldı- gından yakalanmıştır. Hırsızlığa teşebbüs İkiçeşmelik dolaplıkuyu cad- desinde Hasan oğlu Mustafa, Ali oğlu Mehmed'in baraka: | sına girerek hırsızlığa teşebbüs ettiğinden yakalanmıştır. Yaralamak Hacı Ali caddesinde Şera- fettin oğlu Hüsameddin, Mus- tafa oğlu Hakkı'yı çakı ile yaraladığından yakalanmıştır. Bıçakla yaralamak Eski mahkeme önünde 108 sayılı dükkânda yatan Hasan oğlu Şerif, Mehmed oğlu Ha- san'ı arkasından bıçakla ya- raladığından yakalanmıştır. Dövmek Keçeciler'de Yeni sokakta oturan Mustafa kızı Ülker ve Nazmi karısı Zişan, Sitkı ka- risi Didar ile Abdurrahman karısı Zehra'yı dövdüklerinden yakalanmıştır. Biletçiyi dövmüş Hasan oğlu Sabri, Karşıya- ka'ya sefer yapan vapurda bi- letçi Abdurrahman oğlu Ha- san'ı dövdüğünden yakalan- mışhv Fransız kabinesi Lebru- nun riyasetinde toplandı İvon Delbos harici sıya:etı izah etti. İs- panya'ya gönüllü gönderilmesi mes'elesi M. Blum garda Bakanlar- dan birçoğu tarafından karşı- lanmıştır. Paris, 14 (Radyo) — İspan- ya'da bulunan Fransız gönül- lülerinden — ikisi dönmüş | davet etmişlerdir. | ruza girişerek âsilerin altında bulunan — Başı T inci uılııfedc - Londra, 14 (Radyo) — İn- giliz zabitlerinin Melilâ ve Gö- ta'yı ziyaretlerine Londra'da büyük bir ehemmiyet verik- mektedir. Bu ziyaret İspanyol Fas'ı âli komiseri miralay Be- vedos'un daveti üzerine ya- pılmıştır. İspanyollar İngiliz'leri İspanyol Fas'ında Alman as- keri olmadığını göstermek için Sevil, 14 (Radyo) — Gene- ral Franko, İspanyol Fas'ını bütün ecnebi zabitlerin ziya- rette serbest olduklarımı ilân etmiştir. General Franko, bu müna- sebetle İspanyol Fas'ında tek Alman askeri olmadığını bil- dirmiştir. Cebelüttarık, 14 (A.A) — Lalinea ve San Regue âsi şe- hirlerinde mevcud bütün kuv- vetlerle bir kısmı yaşlı ölan gönüllüler alelacele Estojona cephesine sevkedilmişlerdir. Âsiler Malaga'ya karşı bu cephede giriştikleri taarruzda hükümetçilerin çok çetin mu- kavemeti ile karşılaşmaktadır- lar. Yardım kuvvetlerinin sev- kedilmesi için otobüs, otomo- bil ve kamyonlar müsadere edi'miştir. Burayın — egğolap | bir hahiya göre hükümetçiler Estejon'a çok şiddetli bir mukabil taar- işgali topraklarda ilerlemeğe başlamışlardır. Emin bir menbadan öğre- nildiğine göre, ecnebi mem- leketlerde imal edilmiş olduk ları samılan ve Centa'dan ge- len üçyüzden fazla cebel to- pu geçen gece Elcezire'ye nakledilmiştir. Paris, 14 (Radyo) — Eko dö Pari gazetesine göre, 1936 da Fransız. komünist partisi komitern ile birlikte İspanya- ara İspanyol — Fas'ı hakkında Bunlar bir daha İspanya'ya gitmiyeceklerini söylemişlerdir. Bunların - verdikleri malü- matta 800 Fransız gönüllüsü Kaza Delkambo'da harb et- mektedirler. Paris, 13 (A.A) — Haber verildiğine göre Paris hükü- meti, Londra hükümetine İs- panya'ya giden bütün yolların sıkı bir kontrola tâbi tulma- sını ve kontrol edilecek arazi meyanına Fransa ve Portekiz Fransa ve Almanya arasında teati edilen teminat üzerine hasıl olan huzür ve sükünunu mes'elenin halli üzerinde mü- said sürette tesir icra edeceği ümid olunmaktadır. Paris, 14 (Radyo) — Fran: sız Poküler partisi İspanya'ya gönüllü sevki aleyhine bir | nümayiş yapmış ve sabık ko- | münistlerden ve partinin reisi M. Jan Doriyo bir nutuk irad ederek Fransız'ların -kanının hudullarının da itbal olunma: sını, teklif etmiştir. mânasız şekilde isralı aleyhin- de bulunmuştur. rini tetkike ve takibe memur idi. Bu yüzbaşı Trem, son za- manlara kadar mutemed ve namuslu bir zabit idi. Fakat son zamanlarda sahne haya- tbna mensub şüpheli bir ka- dınla çok fazla meşgul olmakta ve küdreti fevkinde para sarf etmekte idi. İstihbarat işlerinde hiç kimseye emniyet caiz değildir; ne ka- dar; mutemed olursa — olsun, her istihbar memur ve ajanı, diğer memurlar — taralından kontrol altında bulundurulur. Yüzbaşı Trem'in de — kudreti fevkinde masralta bulunduğu ve şüpbeli bir dilberle fazla dü- | şüp kalktığı erkânı harbiyei odasında gizliden taharriyat yapılması emredilmiş idi. Bu taharriyatta yüzbaşı Trem'in evrakı arasında şüpheyi calip hiçbirşey bulunamamıştı. Fa- kat bu mavi kâğıd bulunmuş ve bundan şüphe edilmişti. Her ihtimale karşı bu mavi kâğıd ihtiyar Janin'e gönde- gönderilmiştir. Bu kâğıdın tet- kikinde madeni ve bilhassa antimon izlerini havi olduğu görülmüştür. Fakat bu izlerin | kâğıdın neresinde ve ne şe- şilde mevcud olduğu — tesbit edilememiştir. İhtiyar — Janin mütemadiyen bunu arıyor; bu tadeni izlerin bu mavi Kâğıl özerinde ifade ve ifa et- umumiyeye bildirilmiş bulunu- mek istediği mana ve iş ne idi? | (Almanya'nın İspanya Fa- sına asker çıkarmasına müsaade edılmıyecek dıkı ihtilâli hazırlamışlardır. Bu gazete, bu hususta Fran: sız hükümetinin elinde vesika- lar bulunduğunu da yazmak- tadır. Roma, 13 ( AA ) — Tali ademi müdahale komitesi dün toplanarak İspanya'ya giriş noktaların köntrol altına alın- ması çarelerelerini müzakere etmiştir. - Cebelüttarık, 13 (AA) — Âsilerin ellerindeki iki kruva- zör Pazartesi günü Malaga'yı bombardıman etmeleri netice- sinde 300 kişi ölmüş ve bins den fazla adam yaralanmıştır. Cebelüttarık, 14 (Radyo) — Madrid'deki mi'is kuvvetler- den Lasi Rozasi'de, Villa No- ella Del Pardilyo'da mukabil taarruz. yapmışlardır. Âsiler bu taarruzu püskürt- müşlerdir. Bu arada da birçok silâh ve esir almışlardır. Milisler bu taarruzda Rus tankları kullanmışlardır. Salamank, 14 ( Radyo ) — Milis'lerin, (Las Rozas) cep- hesinde yapmış - oldukları ta- arruz neticesinde ihtilâlcilere mağlüp oldukları bildirilmek- tedir. Milis'lerin, bazı yerlere koymuş oldukları dinamitler, top ateşile inlilâk ettiğinden ihtilâlciler, büyük bir felâket- ten kurtulmuştur. Londra, 14 (Radyo)— Roy- ter ajansının Cebelüttarık mu: habirine göre, Alineca ile San nde bulunan bü- kuvvetler, Este Pota mıntakasında - top- lanıyorlar. Cebelüttarık, 14 (Radyo) — Milislere mensup Kayomarta adaidaki posta vapuru, tor- pillere çarparak hasara uğra- mıştir, Son gelen Satander, dün ihtilâlcilere mensup tayyareler tarafından bombardıman edil- miştir. İhtilâlci general Kepodol- yano, general Franko hükü- metinin, İspanyol Fas'ını tah- kim ettiği hakkındaki haber- leri tekzip etmiştir. Salamank, 14 (Radyo) — (Eskoryal) de mahsur olanları kurtarmak için milis askerleri bugün bir hücum yapmışlarsa da muvaffak olamamıştır. İhtilâlcilerin verdikleri ha- berlere inanmak lâzimgelirse milisler, bu muharebede 4 tankla külliyetli cephane bıra- süratla | karak kaçımışlardır. edemiyeceğine kani olmuş ve kâğıdı erkânı harbiyci umu- miyeye iadeye karar vermişti. Fakat, inatçı bir fen adamı | sıfatiyle, baba Janin son bir tecrübe daha yapmak istemiş idi. Bu son tccrüb._e, baba Ja- nin'in arzu ve tahmin ettiği dereceden fazla bir muvaffa- kıyet verdi. Bir kaç dakika içinde, mavi kâğıd üzerinde — baştanbaşa yazılmış bir vesika belirdi, Baba Janin bu muvaflakı- yeti karşısında çok sevindi; fakak Vesikanın verdiği —esrar karşısında da mütcessir - ol- maktan kendini alamadı. Bir genç, bir vatandaş, bir Çeteler Türk köylerini basma- ğa hazırlanıyorlar A — Başı | inci sayfada — alenen beyan eylediğinden, halk bu hâkimin değiştirilmesini istemiştir. Roma, 14 (R>dyo) — Rey- han'da Arap'lar yeniden hâ- diseler çıkarmışlardır. Fakat Fransız menabine göre bu hâdiselerde 2 Arap maktül düşmüş sekiz Arap da 'yara- lanmıştır. Fransız polisi bu sebeple vasi tevkilata giriş- miştir. Hama, 14 (Hususi) — An- takya'daki Türk heyetinin, mü- şahitlerle görüşmesinde tercü- manlık vazifesini yapmış olan- lar, Fransız hükümetince tevkif edilmişlerdir. Bunun sebebi, müşahitlere hakikati anlatmış olmalarıdır. Halep, 14 (Hususi) — Türk- lerin - nümayişindes. bir. gün önce Arap'lar da bir nümayiş yapmak istemişler, gülünç mev- kie düşmüşlerdir. Bütün köy- lerden ve civardan zorla ve pâra mukabilinde — getirtilen | Arap'larla Ermeni'ler, kendile- | rini olduklarından fazla gös- termek için şehri birkaç defa dolaşmışlardır. Halep, 14 (Hususi) — 12 Kânunusani Salı günü, sabah- leyin Türk'lerin yaptıkları nü- mayiş çok canlı olmuştur. Nü- Emayişe, 20 binden fazla Türk iştirak etmiştir. Havanın karlı ve soğuk olmasına rağmen sabahın 9 unda toplanmağa başlıyan Sancak Türk'leri, ak- şam geç vakite kadar sokak- larda dolaşmışlardır. Müşahit- ler, nümâyişi bulundukları bi- nanın kapısı önünden takib etmişler ve alkışlanmışlardır. Türk'ler: (Yaşasın Atatürk; yaşasın istiklâl; yaşasın müs- takbel Hatay.) Diye bağırmış- lardır. İstanbul, 14 — (Hususi) Halep civarında 1500 Arabın silâhlanarak Reyhaniye'yi bas- mağa hazırlandıkları - söylen- mektedir. haniye'de 10 Türk daha !pvzl edilmiştir. İstanbul, 14 - (Hususi) Araplarla taşnaklardan mü- rekkep çeteler hazırlanarak Türk'lere saldırtılacağı haberi, Sancak hükümetini sinirlen- dirmiştir. Bunun elim akıbetler doğu- racağından korkuluyor. İstanbul, 14 (Radyo) Irak'ta bulunan bazı Suriye'li muallimler ile talebenin, aley- bimize tertip etmek istedikleri tezahürat akim kalınıştır. İstanbul, 14 (Hususi) Sancak'tan gelen haberlere göre, Türk dağı havalisinde şapka giymek faaliyeti Haleb'e | doğru artmaktadır, yarar insanlar arasından göçüp gidiyor demekti. ** Vesikanın muhteviyatı şun- lar idi: Şalon-Sür-Marn'de yapı- Tan son manevralar ve ye- ni toplar hakkında malütmat | 15 Teşrinisani 1935 de ye- ni ve uzun menzilli toplarla tecrübe manevrası “yapılmıştır. Bu tecrübe manevrası, en mü- him askeri saha olan Şalon- Süs-Marn yapılmış erkânihar- biyei umumiye reisi, hava ku- mandanı general Dusen, top- larla alâkadar fen ve istih- kâm zabitleri, beş kıdemli ve tecrübeli topçu zabiti hııır bıılupınıııiıu ._m'