January 19, 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

January 19, 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

— Pi'nin d 4B 19/1/037 Hitleç Fransadan iktısadi teşriki mesaf istiyecek General Göering'in dörtler misakı hakkın: da Mussolini ile görüşmediği söyleniyor Londra, 18 (AA) — Bu "Plh Londra'da söylendiğine göre dörtler misakının ihyasi şimdilik İngiltere hükümelince derpiş edilmemektedir. Esasen Cıöfing'le Mussolini'nin bu hu- Susta müdavelei elkârda bu- lunduklarına —dair resmi bir ber mevcut değildir. Sir Erik Drummond yarın dra'ya muvasalat ettikten Sonra bu mes'eleyi aydınlata- tak malümat vereceği ümid edilmektedir, Paris, 18 ( AA ) — Jou Güyan Hapishanesinde bir arbede. Gucl, (Güyan) 18 (Radyo) Hapishanede 700 mahkümla gardiyanlar arasında müthiş bir kavga olmuş, 150 kadar mahküm, hapishaneden kaç- Mıştır. - Gardiyanlardı ğ yiıılınmışhr.y Nn BT Bir aralık, mahkümlar mü- cadelede galip gelerek gardi- Yân ve müstahdimleri — direk- tötlük dairesine —kapamışlar, mobilyeleri ateşliyerek camları kırmışlardır. Zarar 40,000 |i- Taya baliğ olmuştur. Müsellâh askerler, ateş ederek birçok m.ıhknmu öldürmüşlerdir. Ha- Pishanedeki isyan, yemeklerin fenalığı şikâyetlerinden çık- Mıştır. Spor kurumu Yeni spor Meydanları için beşbin lira verdi.. _!"lnbııl. 18 (Hususi muha- birimizden) — Spor kurumu, şiyaka'da bir spor meydanı Yaptırılması için 5000, Aydın- bir spor meydanmı vücuda getirilmesi için de 2000 lira ı:'fi'm kararı vermiştir. İstan- İ'da Mecidiye köyünde bir m yapılacaktır. Okullarda Havacılık dersleri lâve ediliyor. bi [_“Şhbul, 18 (Hususi muha- trimizden) — Bütün mektep- lerde ders programlarına ha- Yacılık dersinin ilâve edilmesi Kültür Bakanlığınca — kabul edilmiştir.. Gençlerimiz arasın- 8 geniş bir inkişaf sahası ulan hayacılık- mensubları, !Sa bir zamanda çok arta- r. -59. I'_'eiro. başının içinde bir çan #esi duyar gibi oldu. Sür'atle ayağa kalktı ve ka: Piya doğru yürüdü.. — Petro nereye? — Hayır, gideyim Despini, Yarın sabah gene gelirim.. Mb'e:ıpini bir sıçrayışta kapıyı Bu?—_ Sen delirdin mi?. Nedir o 'îldır yakınlaşmışlardı ki! a bakıyorlardı. Despi- udakları, omuzları, be- | hesinin kati bir engel- teşkil gazetesinin Cenevre muhabiri bildiriyor: M. Göering İtalyan siyaset adamlarile yaptığı görüşme- | lerde M. Hitler'in 30 İkinci kânunda - söyliyeceği — nutuk- ta ekonomik teşriki mesat için — Fransa'ya ehemmiyetle hitap edeceğini ve'fakat siyasi sahada teşriki mesai istemi- yeceğini, çünkü iki memleket arasında yaklaşmanın tahak- kukuna Fransız - Sovyet mua- etgiğinî _b.ılditmişfir. Bir şilep Çanakkale'de karaya oturdu. İstanbul, 18 (Hususi muha- birimizden ) — İtalyan — ban- diralı bir. şilep, Çanakkale boğazında karaya oturmuştur. Kurtarılmasına çalışılıyor. Fransız Notasıneşredildi Paris, 18 (A.A) — Hariciye nezareti gönüllüler mes'elesi hakkında İngiltere tarafından verilmiş olan 10 Kânunusani tarihli notaya Fransa hüküme- tince verilen ve İngiliz sefiri | Sir George Klark'e tevdi olu- nan notayı neşretmiştir. | sında evvelce şifahi Fırtına Ali Büyük Korsan Ramanı Yazan: Hariciye nezaretinin nota- olarak yapılmış olan muvafakat teyid edilimektedir. ç Notada Fransa hükümetinin gönüllülerin gitmesini menet- mek için parlâmentodan selâ- hiyet istemiş olduğu ve diğer hükümetler de ayni veçhile hareket etmeleri takdirinde bu selâhiyetlerini hemen istimal eyliyeceği ilâve olunmaktadır. Notada bundan sonra icab eden kontrol yapılmadığı tak- dirde bu tedbirlerin tesirsiz kalacağı mütaleası ileri sürül- mektedir. Notada netice olarak Fran- sa'nın gerek - taahhüdlerinden vazgeçmek ve gerek müessir bir kontrolün tatbiki imkân- sızlığı sabit olduğu takdirde beynelmilel bir mesai - birliği tesbit etmek hususunda hare- ket serbestliğini istirdad ede- ceği beyan olunmaktadır. Mahküm oldu Zabıta memurlarına hakaret eden Sami, Asliyecezada 17 gün hapse mahküm olmuştur. M. Ayhan, Faik Şemseddin — Gitmeliyim! Diye bağırdı. Kadın, göz- lerini 'yarı yumarak başını ge- riye attı ve kapıya - dayadı: — Hayır, seni — salmıya: cağım. Bu gece, benimsin.. Petro, başka birşey duy: madı. Kollarını uzatlı ve ku: cakladığı genç, güzel kadını kendine doğru çekti: — Despini, ne kadar güzel olmuşsun, delirteceksin beni! Ve kırmızı dudaklarını da dudaklarına aldı. Genç kadın ANADOLU Değişen şeyler İhtiyar, iyice giyinmiş bir kadın, yanında küçük, sevimli bir kız. çocuğu ile beraber oturuyor. Bu aralık vapur gel- di. Girip oturdular, Ben de yanlarındayım. Karşımıza di- ğer bir kadın geldi. Çoktan görüşmemiş olacaklar ki, sar- maştılar. Yeni gelen sordu: — Bu güzel yavrucuk kimin? — Kimin olacak, benim gelinin!.. Yani, benim num bul — Ne, Şadiye'nin ha! AlL- lahım ne benzeyiş, tpkı. tıpkı ol.. Şu kaşlara bak, şu göz- lere, şu saçlara bak, hiç te farkı yok! İhtiyar kadın içini çekti: — Eskidenmiş onlar.. Şim- di hiç te benzedikleri yok.. — Neden? — Neden olacak? Benim gelinin - saçları şimdi başka renk. Kaşlarını aldırmış. Bilir- sin ya, eskiden çatıktı. — Evet! — Şimdi çatık filân değil, iki kaşının arası üç parmak. Kaşların da uçlarını havaya kaldırdı, oldu. bitti.. — Yal.. — Gözlerini sormadın kil,, Bir de onları sor! Avuç avuç takma - kirpik.. Çekiyor sürmeyi.. Şekil ba- dem gibi olsun diye gözleri- Din Ucundan Şşakağa doğru ire: bir çizgi de yapıyor. Sor- ma hanımcığım, sorma! Ge- çen gün fotografını eline aldı, baktı. baktı da, kendi ken- disine; — Aman dostlar, ben ne kadar değişmişim böyle! Dedi, Dayanamadım: — A kızım *Dedi- sen ol- duğun yerdesin amma, başka şeyler değişti. * toru- ** Bir yolcumu istikbale git- tim, Tren geldi. Genç bir yol- cu çıktı, istasyonda — bekliyen diğer bir gencin elini, şöyle hafif, züppe vari bir sıktı. Yü- rüdüler. Ben de, benim ihti- yar yolcum ile beraber onla- rın peşi sıra yürüdüm.. Yanımdaki zat; — Oh -Diyordu- mübarek Karşıyaka, ne güzeldir, ne sıhhi yerdir, ne şirindir? Hiç değişmemiş.. Bataklıkları da öyle duruyor mu? Elektriği, telefonu nasıl? Ona, lözimgelen cevabı ve- rirken şöyle bir kulak misafiri oldum.. Önümüzdekilerden yeni ge- len yolcu; — Petro!.. Sen benim haya- limdin Petrol.. Oh Petrol. * .* Ertesi gün güneş doğarken Petro gözlerini açtı. 5 Uykusuzluk, — sarboşlu ve zevkle dolu olarak geçen bu yaz gecesinin bütün hazzı hâlâ damarlarında ve dudaklarında yaşıyordu. Yambaşında yzun kirpikli gözlerini 'ıl":ıpımış. dudıkp.l:ı—ı hâlâ Aaçık, göğsü, omuzları çırıl-çıplak duran genç ve taze vücuda baktı.. — Bir başkası iki kardeş çocuğunun bu halini görseydi | ne derdi? Diye düşündü. Fakat dura- madı, eğildi: Despini'yi -dudaklarından İzmit'te Yüz bin lira sarfile bir stadyom yapılacak İzmit, 17 (A:A) — Şehri- mizde yüz'bin liralık bir stad- yom yaptırılmasının parti ge- nel sekreterliğince kararlaştı. rilmiş. bulunduğu - vilâyetimiz parti — başkanlığına — bildiril- miştir. Bu münasebetle parti baş- kanı Hamid Oskay belediye üyelerini partiye davet ederek görüşmeler yapmıştır. Bu stadın yeri kısa bir za- manda tesbit edilerek krakisi yapılacak ve bu yal içinde inşaata başlanacaktır. Bu haber sporcularımızı se- vindirmiştir, . . Bir tekzip Dün Ankara'dan şu tabu aldık: Sayın gazetenizin 12-1-937 tarih ve 7116 numaralı nüs- hasının —üçüncü sabifesinde umum müdürümüz Kemal Su- nel'in ve bankamızın -diğer bazı memurlarının — istifaya mecbur edildiklerine dair in- tişar eden haberin tamamen asılsız. olduğundan - keyfiyeti gazçtenizin ayni sütununda tekziben — dercetmenizi Tica eder ve saygılarımızı sunarız. 'Türkiye ziraat bankası (İmzalar okunamamıştır) Anadolu — Bu haberi bize muhabirimiz vermişti. Nitekim bazı İstanbul gazetelerinde de intişar etli. mek- mne Dudaklarının ucuna yerleş- tirdiği piposunu çekiştiriyor, etrafhı Şöyle. gene bir garib tavırla güya tetkik ediyor ve ellerini oğuşturarak - söyleni- yordu: — Vallahi Monşer, şunu söylemek isterim ki... — Etcee arzedebildim) mi efendim, Karşıyaka'da ben bir başkalık görüyorum. Enteres- san bir değişiklik!. Yanındaki genç sordu: — Ne gibi bir değişiklik meselâ? — Mo parol dönör anlata- mam, - başka bir değişiklik.. Meselâ, nasıl anlatayım, hava mı değişmiş, yoksa atmosfer mi, birşeyler - işte.. “Kadınları bile başkalaşmış sanki... Göz- leri bir başka türlü geldi banal, Daha fazla dinlemedim: Biri genç, biri ihtiyar olmak üzere iki yeni yolcunun ilk intibaları hakkındaki sözlerinin ve alâkalarının şekli beni epice düşündürdü.. Siz ne dersiniz bu işe? Çimdik ağır-ağır uyanır gibi, evvelâ gözlerini araladı, sonra hafifçe gülümsedi ve gerindi. — Ne mes'udum bilmezsin Petro - dedi - öp, bir daha öp beni! Petro onu tekrar kucakladı: — Güneş yükseliyor. Kal- kalım, benim görülecek işle- rim var Despini! Kendisi - fırladı, başladı... — Belinde bir şey var Petro! — Var.. Hem de içi altın dolu bir kemer! Haydi sen de davran ve beni dinle: Ben şimdi limana iniyorum. Orada, yarın Türk sulanına gidecek bir gemi var, Üzerime aldığın işin ne olduğunu ben- den sorma!. Eğer imkân bula- © gemiye bineceğim giyinmiye Alman'ların Aleyhinde e dürdüme Viyana'da bir Viyana, 17 (A.A) — Velt Blatt gazetesi Letonya, Çekos- lovakya ve Lehistan'da Avru- pa'da Alman milli müsalemet cemiyeti isminde bir cemiyet ihdasını haber veriyor. Merkezi Viyana'da olan bu cemiyet, merkezi Stutgtta olan yabancı illerde Alman'lık ce- miyetine karşıdır. Yeni mües- sese — milliyet — mes'elesinde Nasyonal Sosyalizm tatbikata kabilinden bütünlük prensibini red ve siyasetin devlet saha- sına ait bir iş olduğu kanaa- tını kabul etmektedir. Bunun gibi milliyet, kültür sahasına ve mânevi telâkkiler dini cemaatlar sahasına ait bulunmaktadır. Cemiyet milli- yet ile bir Alman ekalliyetine mensup bulunmak - keyfiyeti arasında tam bir fark gözet- mektedir, Cemiyetin esas gayesi kül- türeldir. -Fakat mensuplarını siyasi sahada serbest bırak- maktadır. Avusturya- daki mes'ele Alman'lar, bu vazi. yeti hoş görmiyorlar Berlin, 17 (A.A) — 'Nas- yona! Sosyalist mahafili Avus- turya hükümetinin Nasyonal Sosyalist hareketi ezmek üzere aldığı — tedbirlerden — dolayı ademi memenuniyet izhar et mektedirler. Ahrift gazetesi bu hususta ezcümle; hapishanelerin kapı- ları açılmaktadır. Fakat bu ancak başka aile babalarını da ailelerinden ayırmak - içindir, demektedir. Bu gazete hükümette son yapılan tadilâttan sonra bu ana kadar hattâ Noel müna- sebetile dahi bir affı umumi yapılmadığından dolayı — tees- süf etmekte ve sön Almanya, Avusturya anlaşmasından beri Nasyonal Sosyalist propagan: dası suçu ile 5200 kişinin tev- kif edildiğini kaydeylemektedir. (e öYi Masrafla 100 kilometreye 7 kişiyi rehat ruhat götüren urazotlu Mercedes-Benz tenezzâh otomobilleri geldi. Lüks konför, sür'at, (Taksim Bahçesi kazşımı No, 25 İstanbul) Telgraf adresi: - Dizel İstaabal, - Telefon: 40835 Adresinizi yazınız, kataloğ | | gönderelim. Yedek parça — sergi- mizi ziyaretl ediniz. — Nereye, Osmanlı top- raklarına mı? — Evet! Despini, korku ile ona baktı: — Çıldırdın mm sen? — Hayır, bilâkis, aklım ba- şunda duürüyor. Her — halde sapa-sağları dönmiye çalışa- cağım. Döndüğüm taktirde derhal sana geleceğim. Her ne olursa olsun, seni birak- mıyacağım Despini! Beraber Yaşıyacağız.. — Fakat Petrol. — Fâakatı, makatı yok. Baş- ka topraklara, başka diyara gideriz. Bu gece benim haya- tımı değiştirdin, söyle, gelmek istemez misin benimle? — Gelirim Petro, mezara kadar gelirim.. Sayfa 5 H, İngiltere'de j Müttehit ceplıe,f | Gizli içtimadan Cemiyet kuruldu.. |Sonra 3 parti birle Londra, 18 (A.A) —- Sosyar list Lig, Müstakil işçi partisi ve komünist partisi bugün ayreayrı yaptıkları içtimalarda — bu üç teşekkül arasında müt- — tehit cephe tesisini tasdik et: — mişlerdir. ğ İçtima gayet gizli tutulmuş olan Sosyalist Lig, müttehit mücadele için evelden hazır- lanmış olan anlaşmayı 38 reye karşı 56 reyle kabul etmiştir. — Müstakil İşçi partisinin milli konseyi anlaşmayı kabul .eder- ken işçi partisi ile beynelmi- lel siyaset hakkında iki ihti. — razi kayıt koymuştur. Â Komünist partisinin merkez- komitesi anlaşmayı — ittifakla — kabul etmiştir. " Heber alındığına göre Liy'in dağıtılması mevzuu bahis de- - ğildir. Fakat işçi partisinin Lig'in partiye ilhak edilme- mesini tavsiye edeceği zanne- dilmektedir. GĞ Kamutayda Ankara 18 (A.A) Kamutay — bugün Fikret Silây'ın başkan- — lığında toplanmış tütün, tuz — ve müskirat inhisarı ve Kanya ovası sulama idarelerile mül ga İstanbul darülfünununun — 1932 yılı hesabi kat'i kanun lâyihaları kabul edilmiş ve Türkiye ile Romanya arasında münakit Dobruca Türk ahali: sinin muhaceretini tanzim eden mukavelenamenin — tasdikine, _' hazerde yarsubaydan yüzbaşı- ya kadar we seferde bütün — subaylarla askeri memurlara elbise, kaput ve çizme verilk mesine dair olan kanünün jandarma ve gümrük muhafa- za kıtalarına dair kanun lâyi- halarının birinci müzakereleri — yapılmıştır. Kamutayın bugünkü toplan- — tısında madeni ufaklık para — hakkında 2257 sayılı kanunun birinci maddesinde değişiklik — yapılmasına mütedair kanun — lâyihasının da birinci müzake- resi yapılmıştır. ” Bu kanunun hükmüne göre — Maliye Vekâletince tedricen — 16 milyon liralık gümüş para — çıkarılır. Maliye Vekili bu miktarı görülecek Hüzum ve ihtiyaca göre 25 milyon liraya iblağa mezundur. " Kamutay çarşamba günü toplanacaktır. - TATÜLEZ YELIŞ TEZEY ON NE UMAE AA U T CRKE S ZZ T TUMLEML II D ARSEM AA ĞU TT DECCAN —— — Al - dedi - bunları ben ci gelinciye kadar — harcarsın.. Kardeşlerin gelirlerse hiç bir şey açma! Va Petro kemerin üstüne ince — bir kuşak sardı ve onu müte- — akip giyindi. Despini'de ona — kahve pişiriyordu. Genç ka- dinin ctrafi gölgelenmiş göz- — lerinin içinde, şimdi yeni bir — hayat ve zevk ateşi parlıyor — gibi idi, Petro ayak üstünde — kahvesini de içtikten sonra genç kadını tekrar kucakladı, — Kapının arkasında uzun, ateşli, — haris busclerle bu gecenin — son zevkini aldılar. — Göleğülel!. yem — yardımcın