19 Ocak 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

19 Ocak 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

Sayfa 6 AA a 3u seyircisizlik ” ve alâ- » kasızlık ne olacak? mir sahasında görülen bu man- zara hepimizi düşündürmelidir - Pazar günü her iki sahada birinci ve ikinci takımların li- kine devam edildi. Hava çok uK güzeldi fakat sahada gene se- 4 | Göztepe yirci yoktu. Memleket sporu © jiçin çok acıklı olan bu halin ör esbap ve avamilini uzun uza- < dıya anlatmağa lüzum yoktur. Senelerdenberi sahayı dol- duran spor — meraklılarımızın birdenbire sahayı boykotla lmaları, hakem hataların- dan, kararsız, haksız hareket- e ve hâdiselerden ileri gel- ektedir. — Çok mühim olan bu cihet N islah edilmedikçe, şu veya bu M sebeptendolayı itimad kazan- mamış — hakemlerin sahada Oyun idare ettikleri görüldüğü Mmüddetçe, bu böyle devam edecektir. Likler başlamadan bütün kulüplere yapılan tebli- ğat hiçbirine ne hakemler, ne - de kulüpler riayet gösterdiler. Birinci takımlar — maçları, E ikincilerin oyunlarını bile ida- reden âciz hakemler - tarafın- | * dan idare edilmektedir. Tek- meler, favuller, her hafta alıp yürümekte, tribünden — “Vur, | — kir, sesleri ayuka çıkmakta, bereket versin ki polis mani olmaktadır. İkinci takımlar büsbütün ihmal edilmiş vazi- yettedir. Birinci takımlarımızın ihtiyat kollarını teşkil eden — bu çocuklar adeta kendi ha: line bırakılmıştır. Pazar günkü oyunlar K. S. K, - Burnava — takımlarının karşılaşması - ile başladı. K. S.K. fın birkaç Ooyuncusu gelmemişti. İzmir | Kulübü yeni /— idare heyetini seçti Göztepe spor — kulübünün yıllık koöngresi evvelki gece Güzelyalıdaki kulüp binasında yapılmıştır. Kongre; kulüp başkanı İb- rahim Özdel tarafından açıl- — miş ve köngre başkanlığına | Müammer, sekreterliklere de — Necdet ve Seyfullah seçilmiş- lerdir. Yıllık çalışma raporu idare-heyeti üyesinden Şerif — tarafından okunmuüş ve alkış- v. larla kabul edilmiştir. — Hesap encümenine seçilen y İlhami, Ziya ve Nihad tara- — fiından hesablar incelenerek verilen rapor ittifakla kabul edilmiş ve seçilen kırk kişilik müessis heyeti tarafından yeni — nizamnamenin tetkiki karar- laştırılmış ve bundan sonra yeni idare heyeti seçimine — geçilmiştir. — Yapılan tasnif sonunda ku- lüp başkanlığına tekrar gaze- — teci İbrahim Özdel, asbaşkan- - lığa Muammer, — muhasipliğe , Nadir, kara sporları kaptanlı- ğına Ferid, deniz — sporları — kaptanlığına Şerif, genel sek- reterliğe Nihad, haysiyet di- — vanına avukat Ahmed Şükrü, — Esnaf ve Ahali bankası idare meclisi başkanı Hamdi Akyü- rek, Alâiyeli Halim, avukat Nuri Fettah ve avukat Murad Çınar seçilmişlerdir. - Yeni heyete başarıl; te- spor tarihinde güzel sahifeler doldurmuş olan Karşıyaka kulübünün — oyuncularının bu alâkasızlığı, K. S. K. 1 çok sevenleri mütcessir etmişti. Bu oyunda Burnava takımı K. S.K. fin noksan fakat müsavi kuvveti arzedecek de- recede çıkan takımına - karşı güzel bir oyun sistemi taki- betti. Ve bu suretle oyunun bida- yetindenberi tesis ettiği nisbi hâkimiyeti — oyun nihayetine kadar idame ettiren K. S. K. takımını 2:0 yenmiye muvaf- fak oldu. Bu maçı Altınordu Buca müsabakası takibetti. Buca takımı Altınordu'nun fa- ik kuvvetine karşı ancak bir devrelik oyun — oymyabildi. İkinci devrede Altınordulular biri-biri üzerine 4 gol attılar ve oyunu 4-0 kazandılar İz- mirspor-Egespor karşılaşması hakem — Salâhiddin'in güzel idaresi altında geçti. Ve oyu- nu İzmirspor takımı 4-2 ka- zandı. Günün en son müsaba- kası Altay - Demirspor takım- lan arasında yapıldı. Ne ça- reki oyunun hakemi normal bir idare ile oyunu idare ede- medi ve bu suretle maçın oyun denecek tarafı da kalma- dı. Altay takımı her iki dev- rede birer gol attı ve oyunu 2-0 kazandı. Halk sahasında ayni kulüb- lerin B takımları karşılaştı. Altay - Demirsporu seremoni ile İzmirspor-Egesporu 4-0 Al- tınordu- Buca'yı Burnava-K.S. K. fi mağlüb ettiler. Gnüüemi Aydın haberleri Adliye faaliyeti — Aydın adliyesine 1936 da 294 ağır- ceza işi gelmiş ve bunların yalnız 34 dü 1937 ye devre- dilmiştir. Asliye cezaya gelen iş 711 dir. 484 dava neticelenmiş 227 dava bu seneye devredilmiştir. Sulhcezaya gelen 1392 da- vadan 1250 adedi karara bağ- lanmıştır. Yeni seneye devre- dilen dava adedi 284 tür. Sulh hukuk mahkemesi 756 iş hakkında karar vermiş ve 420 dosya bu seneye nakle- dilmiştir. Müddeiumumilik 1232 mü- racaattan yalnız altısını bu seneye bırakmıştır. $ Kedi davası — Garip da- valar bizde de olur; bütün Aydın şimdi bir kedi davasile meş- guldür. Kedisi kaybolan bir davacı, Sulh hukuk mahkeme- sine müracaat ederek kedisi- nin bulunduğu yerden alın- masını ve yahut 300 lira taz- minat hükmedilmesini — iste- miştir. Mahkemeye arzedilen kedi, davacı — tarafından reddedil- miştir. Şimdi kedisinin evsa- fını tayin için çalışılmaktadır! $ Spor faaliyeti — Halkevi spor şubesile mektepliler lig maçları devam etmekte ve ilk devresi bitmiştir. İlk devrede futbolda Aydın ve Nazilli orta okulları bera- ANADOLU Kültürcülerin ziyafeti Izmiapalasta Nedim'in ruhu söylüyor: — Başı 3 üncü sahifede — Hââl kâfir zülf kâfir çeğm kâfir el'aman Serbeser iklimi hüsnün küfiristan oldu hep.. Misrain burasında sağ tara- fin karşı köşesinde köşesinden bir ses görledi: — Allaaaah! Bir de ne bakalım, bizim Ahmed Murad Çınar, ya cuşa gelmiş, ya vecdel.. Mutezile zümresi içinde maarif müdü- rümüzle kız muallim mektebi müdürü Mustafa Rahmi Bala- ban da var.. Masanın sağ ta- rafı da nihayet Nailüi Kadim, Baki, Fuzuli vesaire ile ervahı celbe kalktı. Genç bir muallim, (Kâşki..) Diye başladı okumağa... Fakat imalelerin hakkını'veremyince, sağ tarafın bir kutbu ve o gencin hocası karşıdan cevab verdi: — Kââşki -dedi- okumıyay- dın, şiiri perişan eyledin. Birdenbire — uyanıvermiştik sanki... Fakat çok sürmedi.. Lise muallimlerinden bir dos- tumuz, Yahya Kemali açtı. Ne- dim ve Naili Kadim okunur da Yahya Kemal kalır mı ya? Meğer şâir Yahya Kemal, İzmir'i son ziyaretinde Hisar cami altındaki sohbetlerinde bizim İzmir edebiyatçılarımı almış, sürüklemiş.. İşte “Deniz,.i okuyorlar.. İşte “Ses,, başladı. Masalardan ayni nakarat yükseldi — Ruh ol!.. Ruh, evet, Nedim'e giden ruhl Arkasından muallim Mi- tat, Yahya Kemalin bir tahmi- sini okudu: Hep ecski âlem eski edeb meşre- bimcedir Tanburi Rum İihni areb mepre bimcedir Simin ten üzre hâli zeheb meşre- bimcedir Sakü serinü gabgabü leb meşre- bimcedir meşrebim- cedir Bu okunurken, asrın “Ley- lâ,, sı kenarda ihmal edilmiş genç, hasta bir kız gibi ök- sürüyor, ve uzaktan bir şarkı duyuluyordu: Dün — kahkahalar Ser tabepây hasıl hkep yükseliyorken evinizden Bendim geçen ey sevgili sandalla denizden.. dın ve Nazilli orta mekteple- rine galip gelmiştir. İkinci devre maçlarına Pazar günü Nazilli'de Aydın ve Na- zilli orta okulları arasında baş- lanmıştır. Bu vesile ile okul talebesile birlikte Aydın'lılar- dan birçok spor meraklısı da Nazilli'ye gitmiştir. Bozdoğan haberleri Bozdoğan'da Parti himaye- sinde yeni bir avcılık kulübü teşkil edilmiştir. $ İlçe adliyesi sorgu hâkimi Lütfü tekaüde sevk yerine mahkeme başkâtibi vekâleten Halim Takan tâyin edilmiştir. $ Bozdoğan adliyesinde 936 senesi içinde 1415 karar ve- rilmiş ve 937 senesine 348 dosya devredilmiştir. lera dairesinde de 842 dos- yadan 398 i 1937 senesine devrolmuştur. $ İki üç gündenberi Boz- doğan ve havalisinde fırtına ile bol yağmur yağmak- “Faruk Nafiz,, in sesi duyul- du, Kendisinin değil, şiirinin sesi: Genç şâirin en güzel par- çalarından “Kızıl saçlar,, oku- nuyor. Önce baygın bir iniltiydi yamaçlar: dan duyulan, Sonra bir gölge belirmişti kuş uç: maz yoldan.. tütreterek bağrı yanık toprağını Geliyor buktım uzaktan sökülen bir kağıı.. Asya'nın tekindir denemez, Niye bir kuş gibi her saçta gönül dinlenemez, Saatler ilerliyordu. Nedim, sahneyi kimseye bırakamıyor- du. Ara-sıra onu başka bir ruh istihlâf etse bile derhal ahenkdar, rakkas şiirleri, cs- pirileri ile süzülüb tekrar ge- liyor ve birşey söyleyib gidi- yordu. Dışarıda soğuk vardı.. Gü. zel bir rüya gecesinden haya- ta ve sokağa döndüğüm va- kit, sanki karanlıkta Nedim hâlâ önüm sıra yürüyor ve tâ Karşıyaka'ya — doğru bir Sâdabad açılıyordu.. Fakat biraz ileride sert bir poyraz rüzgârı çahremi avuçla- rının içine almış anladım ki, lâle devrinde değil, yirminci asır- dayım. NOT — Bu güzel geceyi tertib eden Kültür lisesi drek- törü Haydar'la müdür mua- vini arkadaşı Ali Riza'yı ve arkadaşlarını kutlularım.. Eser- lerinin muvaffakıyetini de di- lerim. Bu muvaffakıyet, İzmir için de — bir bahtiyarlık ola- caktır. O. R. Gökçe ei lR eli Çin'de yeni bir Diktatör türedi.. — Başı J inci sayfada — (Sanjij havalisinde kendisini dikta- tör ilân etmiş ve Nankin hükü- metine bir ültimatum vererek, şim- diye kadar maaş almıyan Çin ae kerlerine derhal istihkaklarının ve. rilmesini ve komünistlerin mutlak evrette bir parti olarak kabul edil. melerini istemektedir. Nankin hükümeti, bu komedi üzerine mütarekeyi bozmuş (Si- yanfo) şebrine karşı — başlıyan taar. rüza devam edilmesini emreyle. miştir. Belçika'da yakacak kıtlığı Brüksel, 17 (A.A) — Der- nier Ör gazetesi, hükümetin yakacak — kıtlığından — dolayı yabancı kömürü ithaline karşı konulmuş olan bütün tahdidatı kaldırmağa — karar verdiğini bildiriyor. İngiliz hava teşkilâtçıları Berlin, 18 (A.A) — İngiliz hava kuvvetlerine mensub za- bitlerden mürekkep bir heyet bugün Staaken'e gitmiştir. Orada birkaç gün kalacaktır. Bu İngiliz hava teşkilât aza- sının Almanya havacılığına yaptığı ilk ziyarettir. Rusya Cevap verdi —— : o .— — Başı inci sahifede — hariciye nezaretine vermiştir. Diplomatik mahfeller bu cevabın bazı ihtirazi kayıtları ihtiva ettiğini söylemekte ve cevabın metni neşredilmeden tefsirlerde bulunmaktan - içti- nap etmektedirler. Paris, 18 (A.A) — Mosko- va'dan bildiriliyor: İngiltere'nin Moskova sefiri M. Chilstona tevdi - olunan Sovyet notası M. Litvinof ta- rafından imza edilmiştir. Nota daktilo ile yazılmış iki sayfa- dan ibarettir. Nota da: i — M. Maiski tarafından 4 Kânunuevelde Londra ko- mitesine — gönderilmiş — olup Sovyet Rusya'nın ademi mü- dahalenin gönüllü toplamak işine de teşmil etmek tasav- vurunda bulunduğuna dair olan mektubundan. 2 — Sovyet Rusya tarafın- dan 29 Kânunuevelde verilen ve evelki muvafakatını - teyit eden ve fili bir kontrol vücu- da getirilmesi için mümkün olduğu kadar yakın bir tarih tesbit edilmesi arzusunda bu- lunduğunu bildiren memoran- dumundan bahsedilmektedir. Bundan sonra notada Lon- dra komitesine iştirak eden bütün devletler mümessilleri âsilerin kontrol prensibine mu- vafakat etmelerini beklemek-” sizin İspanya'ya yapılması muh- temel gönüllü sevkiyatını kon: trol etmeğe memur eylemele- rinin Sovyet'lerce arzu edil- mekte olduğu beyan olunmak- tadır. Sovyet hükümeti Londra komitesi azasından her hangi biri tarafından tek cihetli ola- rak ittihaz edilecek tedbirle- rin aranılan gayeye erişme- mekle kalmıyarak — diğer. ta- raftan taahhüde girişmemesi halinde âsilerin emellerine hiz- met edilmiş olacağı ehemmiyet kaydedilmektedir. Asilerin şimdiye kadar kon- trol prensibine muvafakatlarını bildirmemiş o'maları ve onlara yardım eden hükümetlerin gö- nüllü diye tavsif ettikleri as- keri kuvvetlerin — İspanya'ya gönderilmesinin kontrolü hak- kında sarih ve açık bir cevap vermemiş bulunmaları hesaba katılacak olursa bu gibi ted- birlerin bilhassa — mevsimsiz olacağı meydana çıkar. Dahiliye Vekili Ankara'ya döndü.. İstanbul, 18 (Hususi muha- birimizden) — Burada bulun- makta olan Dahiliye Vekili Şükrü Kaya; bugün Ankara'ya hareket etmiştir. Kont Ciyano (Londra ve Ame- rika'ya gidecek mi? Roma 17 (Radyo) — Kont Ciyano'nun yakında Londraya ve Amerika Birleşik devlet- lerine gideceği hakkındaki ha- berler burada salâhiyettar ma- hafilce yalanlanmaktadır. — Seydiköy belediyesinden: Belediye tarafından yaptırılacak fenni mezbehanın 28 /1/ 937 gününe tesadüf eden perşembe günü encümen huzurunda açık eksiltme ile yapılacaktır. Talip olanların 249 No. lı lerinde yazılı evraklarile birliktı müracaatları. — * kanunun 2 ve 3 üncü madde- e Seydiköy belediye riyasetine Keşifname ve projesini görmek istiyenlerin mezkür belediye rivasetinden alabilirler. Kesifmame 2109 lira olupb muvakkat 19/1937 Hi Evet, fakat.. ——— ——— — Başı 2 inci sahifede — daha hülâsa ettikten sonra Paris'te sık sık tekrar edilen Türkiye'nin yardımlaşma tek- litine avdet edebiliriz. Türkiye cumhuriyeti, Fransa ve Türkiye'nin içinde bulun- duğu mwaddi şartları göz önün- de bulundurarak ve iki mem- leketin hayati şartlarına uy- gun olduğunu sanarak, Fran- sa'ya bir yardımlaşma tekli- finde bulundu. Ve sandı ki büyük harbin Çanakkale'deki büyük dersi, Türkiye'nin kıy- met ve kudretini kâfi derece- de göstermiştir. Fransa'nın o vakit verdiği cevap bu ders- ten ibret almiş bir milletin cevabı değildi. Bugün Fransız matbuatında bu mevzu üzerine avdet edilerek bir Fransız- Türk yardımlaşma muahedesi yapılmasının muvafık olacağı mütaleasında bulunuyor. Fakat © zamandanberi iki memleke- tin ve dünyanın değişen şart- ları, bu teklifin hararet ve isabeti üzerinde çok tesir yap- mıştır. Ufak-tefek değişmeleri bir tarafa bırakıyorum. Bu - teklif yapıl- dığı gün Türkiye beynelmilel ve açık bir yolla, ikiye bö- lünmüştü; bugünkü Türkiye Montrö'denberi yekpare bir bütünlüktür. Kezalik bu teklif yapıldığı gün Fransa, hak, adalet, başkalarının menfaati ve keza, kendi imzası için daha kolay harekete geçer sanılıyor ve buna inanılıyordu; fakat Fransa vaftiz. babalığını yaptığı Milletler - cemiyetini Habeş harbı münasebetile da- ha, Laval'in elile illâsa sürük. ledi ve bu inanı çok kırdı. Bundan Laval'i mes'ul tutmak ve Fransa'yı tebrie etmek doğ- ru değildir. Laval Fransız mil- letinin içinde bulunduğu şart- lara uymak zaruretini duyan bir adamdır. Kezalik bu teklif yapıldık- tan sonradır ki Fransa, Rusya- Fransa muahedesine karşı so- ğgukluklar gösterdi ve bilhassa son Japonya hâdiseleri müna- sebetile bu muahedenin şumu- lünü tahdid eden bir taraflı tefsirlerde bulunmak suretile, kendi hayati menfaatlerinin bahis konusu olmadığı her- hangi bir yerde başkaları için harekete geçmek ve kan dök- mek istidadında bulunmadığını gösterdi. Onun için Paris gazetelerinde son günlerde sık sık çıkan, Türkiye'nin Fransa'ya bir yar- dımlaşma teklifinde bulunmuş olduğu haberine, evet diyoruz ve derhal ilâve ediyoruz, fa- kat... O vakittenberi Çanak- kale boğazından ne sular ak- madı |.. MEBUS BORSA Üzüm satışları Çu. Alıcı Bi 174 İnhisar ida. 10 75 174 Jiro ve şüre. 12 50 74 H. Alyoti 14 50 94 K. Taner 14 25 59 J: Tara. mah. 14 28 Y.İ.Talât 13 50 26 Ü. kurumu 20 10 Kaptan Ha. 13 644 391767 392411 Zahire satışları Çu. Ginsi K.S. . .K.S