20 Ocak 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

20 Ocak 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

2 A Sayfa Bayrak ve milli terbiye Yolumun üzerinde K. &. olduğu için, hemen her bafta rastgelirim. Ku- yaandanlık dairesine bayrak çekilirken, süel aenllere uygun olarak yapı- yan töreni görmek için darur, bakarım: Bir manga askeria — sert adımlarla geçerek yer alması.. Ve sonra, — Şistiklâl —marşı çalarken sert bir kumanda ile erlerin selâm duruşu ve bayrağımızm nazlı nazlı dalgalanarak gök yüzüne yükselişi!.. Bu manzara, (Krnost Benan) nın tasvirinden âciz kaldığı bir savaş sahnesi kadar ben de mübeyyiç bir Fakat geçen gün, tatlı heyecamıma inkisar karışlırdı: Meoydanda herkes, durmuş, ları sarmamış — terbiyeye Be ve Barsmamıştı. ihtimeli vardı. Fakat bu cehlin saikinden » devamından mes'ul olan da yeni yapamadığı itikadları yaratacak nesil değil midir?.. tesir yapar. birkaç saygısızın gafleti, benim gık-sık yaşadığım dikkatli bir ihtiram ile bayrağını selâm- Tadığı hülde, bu gafiller elleri cebinde, mptal bakıyorlardı. Yani ekseriyeti mü İki esast olan kaynaklardan bir — affetmek için, kendi dillerile söyler kasketleri başında dalgın ve ek heyecamı her medense ban- bunun milli ve hattâ medeni olduğunu bilmiyorlardı. Onları likleri gibi (Cahillik) otmiş olmaları bu eehlin Mektebin henüz e'ul olan eski nesil ise, olan inkılâb müesseselerinin faaliyet ve manevi kuvreti bu sahada tocelli etmesi lâzım gelmez mi?., b Yerde gördüğü ekmeği çiğnemeğe, tarladaki leyleği öldürmeğe razı elmıyan dint mahiyette bir halk ananesi ayarında yemi ve kuvvetli bir- şey koymağa meecburduk. İnkâr edilemez ki eskiler inanmasım — ve inandırmasını bilmişlerdi. Biz ise parli ocakları, halkevleri, epor federasyonları ve her çeşid mee- Jek teşekkülleri gibi çok verimli olabilecek neşir ve telkin vasıtalarına malik olduğumuz halde vazifemizi hakkile yaptığımızı iddia edemeyiz. hükümet ve kanun kuvvetile başarmaktan kurtararak inkı- ak istediği gayeye doğru , bayrağım selâmlamasını bilmiyen vatandaşın günabı kadar, Krallar ve kânunsani ayı Kânunusani ayı krallar için korkulu- olacak bir aydır. İn- giliz kralı birinci Şarl'in 649 Fda Kromvel'in emrileğbaşı ke- »silmiştir. 1793 te Fransız kra- linın başı 16 inci günü inkı- lTâp (Konkord) meydanında ki- Eyotin ile |koparılmıştır. 1858 senesi 4 kânunusanisinde de üçüncü — Napolyon'a mahud Korsini suikastı yapılmış ve 150 kişi ile imparatorun yara- lanmaşsına sebep olmuştur. Habisburg'ların kargaları Habisburg'ların sonuncula- rından - Arşidük Frederik te ölmüştür. Bu ölüm eski bir masalı yeniden canlandırmıştır. Habisburg hanedanının mü- essisi olan Rodolf 1233 sene- sinde kont Argovi ile iki oğ- — Tunü haksız olarak işkenceye tabi tutmuş ve kont başını cellâtın satırı altına uzatırken: — Ailene lâönet ve felâket dilerim. Ailen efradının uğr- yacağı felâketleri daima kır mızı gagali üç karga haber verecektir! Demiş imiş. Bu hanedandan Maksimli- yen Meksika imparatoru sıfa- tile kurşuna dizilirken bu kar- galar görünmüş, Mayerling fa- ciasında da ayni hâdiscler tekerrür etmiş, Fransova Jozef ve Arşidük Frederik'in ölü- münden evel bu üç karga gö- tünmüştür. Halis boğa! Cenubi Afrika'da Ladismit'te bir adam vergi komisyonu hu- | zuruna davet edilmiş ve vergi vermemesinin sebebi sorulmuş- tur. Yerli: — Henüz 24 - yaşındayım; fakat tam 15 çocuğum var. Karım bana 6 ikiz ve bir de üçüzlü çocuk doğurmuştur. Bu kadar çocuk karşısında vergi vermek imkânını bir tür- lü bulamıyorum. Cevabını vermiştir. Komııyon bu adamcağızın e vergiden mııaf' iyetine biran evel varmağa çalışmalıyız. Ve Fakat herife halis boğa der- ken, zevcesine tam Malta ke- çisi demek doğru olmiyacak mı? | En şişman kadın Arzın en şişman kadını Londra'da 65 yaşında bulunan Hilda Vilson'dur. Bu kadın tam 315 kilodur. Yani, orta siklette yarım dü- züne kadın ağırlığında! Bu kadın geçenlerde ölmüş ve doktor itarafından tartılan kalbi 650 gram gelmiştir. Bu kadıncağızın şişmıxı!ığı yüzünden ne gibi bir faide gördüğünü bilmiyoruz. Fakat | Osmanlı imparatorlarının bü- küm süıdüşü zamanda İstan- bul'da bulunsaydı herhalde çok rağbet kazanırdı! Radyolardaki Parazitler Belediye, radyolarda para- zite sebebiyet veren motörlü vesait ve motörle müteharrik fabrika, imalâthane vesair yer- lerde, kondosatör kullanılma- sını alâkadarlara bildirmiştir. Bundan böyle tramvay, oto- büs, otomobil ve motörle mü- teharrik sair yerler ve bu alâtı kullanmıyanlar, belediyece ce- zalandırılacaxlardır. Bu suretle radyolarda pa- razi! azalmış olacak ve herkes rahat rahat radyo dinliyebi- lecektir, Bugün doğacak çocuklar.. Ayın zayıf olmakla beraber menff tesirleri için zevksiz bir gün hazırlamıştır. Bugün ne kalb || ve ne de sair maddi - işlerde bir zevk ve kazanç kaydedilmiyecek- tir, Gelen mektubların çoğu fena || haberler vereceklerdir. Bogün ih. tiyari veya gayri — izzetinef isler | karılacaktır. Bugün doğacak çocuklar ha. yalpervar, dalgin mahcub olacak. lar, halk ile temuastan çekinecek. lerdir, Kızlar da hassas ve ev. hamlı olacaklar ve her zaman aşk talihsizliğinden şikâyet ede. ANADOLU EHİR H ABERLER Kızılay balosu IBir yorgan altında ——— 24 » san—— — 150 kişilik çay Ziyafeti verilecek. 6 Şubat gecesi hükümet ko- nağı — salonlarında verilecek yıllık büyük. Kızılay balosu için mühim hazırlıklar yapı- maktadır. Yarın akşam Ege- palas salonunda 150 kişilik büyük bir toplantı yapılacak ve bir çay ziyafeti verilecektir. Balo tertip heyeti İzmir'in nezih ve yüksek ailelerinden müteşekkildir. Balonun fevka- lâde mükemmel olması için toplantıda kararlar alınacaktır. Balonun dekorasyon ve servis işlerini Murad Türkmenoğlu üzerine almıştır. İstanbul'dan Perapalas orkestrası da getir- tilecektir. Aydın zirat satış kooperatifleri |İdare meclisi, kooperati- İfin tasfiyesine karar verdi Bundan bir müddet evel toplanan, Aydım ziraj satış knopcrıhnrn ittihadı — idare meclisi, yeni hınkalar kanunu ile kooperatifin malf durumu- nun telif edilemiyeceğini na- zarı dikkate alarak tasfiye ka- rarı vermiştir. İdare meclisinin bu kararı, gelecek halfta içinde içtimaa davet edilecek olan heyeti umumiyeye — arzolunacak ve tasfiye kararının tasvibi iste- necektir. Aydın izirai satış koopera- tilleri ittihadı, Türkiye'de ilk defa kurulan bir kooperatiftir. 25 senedenberi büyük hizmet- ler görmüş, her tarafta tanın- mıştır. Bu kooperatifin mües- sisi, halen Muğla meb'usu bulunan Halil Menteşe'dir. Haber aldığımıza göre, se- nelerdenberi kooperatifte ça- lışmakta bulunan memurlar, İktısad Vekâletine müracaat ede- tek kooperatildeki müddetleri nazarı itibara alınarak kendi- lerine yeceklerdir. 937 Fuarı Plân üzerinde 'tetkikler yapılıyor.. Bölediye reisi “Dr.” Bebçet Uz, dün yanında belediye mü- hendisleri olduğu halde Kültür park'a giderek 937 fuarı plâ- nının tatbikatı hakkında arazi üzerinde tetkikler - yapınışlar- dır. Yeni plâna göre yıkılması lâzımgelen pavyonlardan bir kısmını sahipleri yıktırmakta- dırlar. 937 Fuarı modern, mükem- mel bir şekilde hazırlanacaktır. Beraet eden memur Maliye memurlarından Ke- mal Yasa, evlerinde hizmetçi olarak çalışan Neriman adın- da bir kızı kirletmek ve bula- şici bir. hastalık aşılamakla maznun olarak Ağırceza mah- kemesine sevkedilmişti. Mu- hakeme, dün neticelenmiş ve hâdisenin tasni edilmiş oldu- gu, Kemal'in hiçbir suçu bu- lunmadığı sabit olmuş, bera- atine karar verilmiştir. İmtihan açılacak Foça kazası nüfus kâtipli- gine tayin edilmek için nüfus müdürlüğüne birçok kümnseler müracaat etmişlerdir. Talipler arasında bir imtihan açılması vazife verilmesini isti- | yatan dört arkadaş Cinayetin tin sebebi sarhoşluk ve küf- retmektır. Katil yakalandı Katil Şaban maktul Celıı! Keçeciler'de Dikilitaş çıkma zı'nda Rüstem'in aile evinde kanlı bir cinayet vukubuldu- ğunu dünkü sayımızda yazmış- tık, Sarhoşluk yüzünden vuku bulan einayette Raryrad'lıHü- seyin oğlu Şaban, ekmek bı- çağile arkadaşı Üsküp'lü Sü- leyman oğlu Celâl'i boğazın- dan, yüzünden ve omuzundan yaralamak suretile öldürmüştü. Tahkikata göre Şaban ve Celâl ile Ali ve Hüseyin adın- da dört arkadaş, aile evinin bir odasında yatıyorlardı. Muh- telif aşçı dükkânlarında çırak ve bulaşıkçı olarak çalışan bu dört kişi, biçbir. temizlik kal- desine riayet etmiyerek ayni odadaki bir yatakta ve tek #2yorğan altında yatıp uyuyor- lardı. Vak'a gecesi erkenden yatan Şaban ve arkadaşı Ali, gece- leyin sarhoş hâlde ve geç va- kit odaya yatmağa gelen ve gürültü yapan Celâl yüzünden rahatsız edildiklerinden kavğa çıkmış, Şaban; Celâl'a küfret- miştir. Celâl de mukabele edince Şaban, ekmek bıçağile Celâl'i yaralamıştır. Boğazın- dan aldığı derin yara yüzün- den büyük damarlarından biri kesilen Celâl, bir müddet sonra ölmüştür. Şaban, dün sorgu hâkimli- ğine verilmiş ve isticvab edil- Hayvan cinsinin ıslâhı hareketleri - Bu yıl birçok irçok mühim işler başarılacak, yeni aygırlar getirtilecektir Bu yıl vilâyetimizde yapıla- cak mühim işler arasında hay- van cinslerinin ıslâhı mühim bir yer tutmaktadır. Köylünün mühim servet kaynaklarından biri de tavakçulük ve yumür- tacılıktır. Fakat bunu bilgi halinde tatbik ederek tam randıman alanlar çok azdır. Vilâyet büdçesi yakında tas: dikten gelerek tatbika - başla- nınca teşkil edilmiş — olan ta- vukçuluk ve yumurtacılık koo- (PT HH SAGRNTEELACA UUU N Ekmek 10 para daha yükseldi İzmir belediye riyasetinden: 20/1/937 tarihinden itibaren birinci nevi ekmeğin kilosu- nun 11,25 kuruşa, ikinci nevi ekmeğin kilosunun 9 kuruşa satılacağı ilân olunur. Tecziye edi. ler şoförler.. Şehir dahilinde ve civar ka- zalar arasında işliyen otobüs, kamyon ve arabalar, beledi- yece sıkı bir kontrola tâbi tutulmaktadır. — Evvelki — gün muhtelif yerlerde muayeneler yapılmış, beş kamyon, iki oto- mobil ve üç arabanın vesaik- leri noksan görüldüğünden sa- hipleri ve arabaları idare eden- ler tecziye olunmuşlardır. Vilâyet bütçesi Yeni yollar yaplırılacık yüksek gü'nleıde tasdikten geleceğini yazmıştık. Bütçe, beklenmek- tedir. Bütçe gelince yapılacak ilk işler arasında Ödemiş-Ça- tal ve Bayındır-Çatal — arasın- daki yollar vardır. Bu iki ya lun ehemmiyeti büyüktür. Vi- lâyetimizin -diğer bazı yerle- peratili, geniş mikyasta faali- yete geçecektir. Köylüye, çok ucuz fiatle cins yumurta ve tavük temin edilecek, bu hay- vanlardan elde edilecek ran- dıman yükseltilecektir. Beygir cinsinin ıslâhı için de Tepeköy aygır deposu için Macaristan'dan bin beşer yüz | Tiraya iki tane Monyüs aygırı sâtın alinacaktır. Vilâyet köy büdçelerine konacak paralarla- da bu yıl Plone ve montafok cinsinden mühim — miktarda | Boğa satın alınacaktır. Vilâyet köylerinde 42 Eşek aygırı bulunduğu için bu yıl yeniden eşek aygırı alınmıya- caktır, Hayvan cinsinin slâhı ba- | kımından bu yıl ilimizde birçok işler yıpılıca_le Bir aylık ihracat 6.982.908 lira tutmuştur. Şehrimiz Ticaret Odasının hazırladığı bir rapora göre, İkinci teşrin 936 ayı içinde İi- manımızdan muhtelif memle- ketlere 6,982,908 lira kıyme- tinde ve 33,687,303 kilo muh- telif cins mal ihrac edilmiştir. Bu müddet zarfındaki üzüm ihracatı 1,585,873 Hira kıyme- tinde 8,737,439 kilodur. İki milyon 993,498 liralık tütün 821,581 liralık pamuk ta gön- derilmiştir. Harmandalı köyünde maç. Menemen — sporcuları, bir maç yapmak üzere 17 kânu- nusanide Harmandalı köyüne gitmişlerdir, Harmandalı köyü genç sporcuları ile Menemen sporcularının yaptıkları —maç, çok samimi ve heyeçanlı — ol- muş, Menemenliler bire karşı iki sayı ile galip gelmişlerdir. Harmandalı, bu - münasebetle çok nezih ve güzel bir gün dıklen sonra lcvkıf olunmuştur. 20/1/957 Konsey içtiman.. - Başı | inci sahifede sey Türk dâvüm aleyhine bir ka- rar ittihazına — temayül etse bile bizim muvafakatimizi — ve reyimizi istihsal etmedikçe onu bir. karar halinde çıkarabilmesi kabil ola- maz, Binaenaleyh farm mahal ola: rak konseyde temsil edilen deve detler Türk dâvâsı aleyhinde hbir karara mütemayil olurlarsa böyle bir hal ancak bir neürf: tevlid ede- bilir: Biz tamamile haklı olduğu- de — sirf siyast mü- ize bir temayül gini görünce Mil- hakkında- ki emniyet ve itimadımızı - tama- mile kaybetmiş olduğamuz bu teşkilât İle aranızdaki vaziyeti yeniden tedkik etmek ve ona göre kendi hattı hareketimizi yeniden tayin etmek zaruretinde — kalırız. " Kaldı ki biz büyük devletle. rin Türk düövâsı aleyhine meyle- debileceklerine ve bu suretle de Haboş mes'elesile esasca sansılmış olan Milletler cemiyeti teşkilâtım tamamile yıkmıya muvi fakat ede- bileceklerine kani bulunanlardan değiliz. Bu itibarla konsey müzakere- lerini ve onun bizim — nazarımızda mutlaka müsbet olması lâzımgelen kararını itimad ile bekliyoraz. Aydın haberleri Hava yardımları — Ko çarlı nahiyesinde Hava kuru- muna yardım faaliyeti çok iyi gitmektedir. Nahiye adına sa- tın alınan tayyarenin ad kon- ma merasiminden sonra Ko- çarlılar 440 lira aza ianesi ve 950 lira fıtra parası vermiş- lerdir. Hamiyetli Koçarlılara “Varolsunlar,, deriz. Havalar — Aydın ve mül- hakatında kış bütün şiddetile devam ediyor. Geçen hafta iki gün sürekli yağmur yağmış ve bunu güzel havalar takip etmişti. Şimdi de soğuklar hüküm sürmektedir. İki gün- lük yağmur, çiftçileri faaliyete sevketmiştir. Yeni Nı;rı'gut Yeni Adam 159 uncu sayısı çıktı. İçinde İsmail Hakkı Baltacıoğlu'nun, Sosyetesini arıyan adam, Fel- sefenin problemi ve hayatım, Yalçın Orkun'un Karektersiz- lik, Ulak'ın Faşist abloka, Dr. Salâhiddin Kuntay'ın Ta- biat önünde duşunmege alış- tıralım, M. Adalan'ın Yanlış anlaşılan zulüm başlıklı ma- kalelerile Hüsameddin Bozo- kun İlya Ehrenburg'dan Mi- güel De Unamuna başlıklı tercümesi vardır. Bu modern kültür mecmuasını karilerimize ehemmivetle tavsiye ederiz. Tayin Seferihisar arazi tahrir ko- misyonu reisliğine Esad tayin edilmiştir. Nâra atmak Güneş mahallesinde berber zade sokağında Hüsnü oğlu Hüseyin Hilmi, sarhoş olarak nâra attığından yakalanmıştır. Şehit yetimleri ve malüller.. Askerlik şubesinden: Malül subay ve eratla şehit yetimleri üç aylıklarile on se- neliklerini almış - olanların 1 Şubat 937 gününe kadar şu- beye müracaatla kayıtlarını yaptırmaları ilân olunur. Fransız filosu Kazaplanga'da Kazaplanga, 19 (Radyo) — Frııı.ıı nin Aılıı deııııı fıloııı ğ