20 Ocak 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

20 Ocak 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

Mi Sayfa6 | Torihten Yapraklar.. Tekfurdağı sokaklarının ğ haydud çocuğu.. — Akdeniz'de bir Venedik gemisin- - de açılan bahtının yolundan sad- razamlığa nasıl çıkmıştı? Selim Salis devrinin kanlı, | —hbeybetli, korkunç sadrazamı - Gazi Hasan paşa, ne bir — sarayda doğmuştur, ne bir ailenin çocuğudur, ne de ocak- — larda yetişmiştir. —— ©O meçhul bir anadan, bel- ki de avucu kanlı olarak dün- yaya gelmiştir. — Tekfur dağı kasabasında esnaftan Hacı Osman, onu bir tesadüfle bulmuş. Kendine -evlâdlık değil- köle edinmişti. İri-yarı; afacan, kavgacı, gü- rültücü bir çocuktu Hasan.. Seneler geçtikçe artık Ha- san büsbütün kabına sığamı- — yor, küçük kasabanın sokak- larında, genci, ihtiyarı biribi- — rine katıyordu. Hasan yakı- şıklıydı. da.. Analığı onu seviyordu. Çün- kü çocuğu olmıyordu. Fakat — Hacı Osman, — — İllâllah -diyordu- bu eli bayraklı hayduttan.. Sabah, akşam biri karşısına çıkar: — — Senin şu uşak olacak itin ağzının payını mı vere- ceksin, yoksa onu — satacak- mısın, başka diyara mı kova- caksın, ne yaparsan yap, Tek- 'u şunun elinden kurtar. Derdi. —Ogün muhakkak, — Hasan, ya bir genci ayakla- rının altına alıb çiğnemiş, ya- hud herhangi bir evin kapı- — sını, penceresini taşa tutmuş — veya birini yaralamıştı. O da eve döner: İ — Hey bana bak hatun b kişi » diye başlardı - bu he- rifi satacağım ben! Sanki şe- — hire inmiş kurd yavrusudur — keratal.. Kansı ise: — Canım kocacığım, et- — me, eyleme, büyüdükçe aklı — başına gelir. Benim iznim — yoktur doğrusu. “Cevabını verirdi. Fakat ka- — dıncağızın dediği çıkmamıştı. — Hasan büyüdükçe, genişledik- — çe haşarılaşıyordu. Belinde ya mutlaka bıçak vardı, ya kuü- bur. Alikesen, başkıran ol- muştu Hasan.. Nihayet Hacı Osman onu karısının izni ve haberi ol- madan gemilere verdi. — — Çalış-dedi- kerata, adam ol. Benden — uzaklaş da ne — halt yersen yi! *... Hasan, epiyce macera ge- / çirdi. 18 yaşından 25 yaşına kadar yeniçerilerle, sipahilerle düştü, kalktı, hattâ harba bile girdi ve Belgrad'a giden or- — duda bulundu. Tam yirmibeş yaşında ansı- — zın Tekfur'da göründü. Hasan — yarı kahraman birşey olmuştu. - Babalığı ihtiyarlamıştı.. Ona — yüz vermiyordu. Analığı ise — ses çıkaramıyordu. î Birgün anasına: © — Ben -dedi- göreceksin, büyük adam olacağım! — Anası içini çekti: — — Gönül ister amma oğ- lum, sen de bu kilinç, bü hançer, bu insanlara saldırma illeti varken büyük adam ol- Yazan: M. Ayhan| 15 Ali Molla z. Hasan gü — Görüşürüz - dedi - bilâ- kis ben, işte bu kılıçla, bu hançerle adam olacağım. ”. On gün sonra Tekfur'dan” Cezayir'e giden bir gemide idi. Artık Akdeniz'e açılıyorlardı. Dalgalı, fırtınalı berbat bir hava esiyordu. Geminin güvertesinde Hasan şarkı söyliyordu.. Bir aralık gözlerini uzaklara dikti: — Hey, kaptan - diye ba- ğırdı - bir Venedik gemisi var enginde! Tayfalar koşuştular, -Haki- katen Venedik gemisi idi.. Gözler derhal birbirine çev- rildi.. Tam bu sırada Hasan bağırdı: — Şuncağızı dersiniz? Gemide bir alkış yükseldi ve dümen kırıldı. Hasan, nasıl olsa Cezayire macera aramağa gidiyordu. Gemi, rüzgârı iske- lesine almış, bir marti gibi uçuyordu.. Venedik gemisi de aldırmı- yordu. Belki de şüphelenme- mişti.. Hasan, güverteye çıkıp bazı işaretler veriyordu. Vene- dik'liler bundan hiçbirşey an- lamıyorlardı. Fakat Cezayir gemisinin rampa yapmağa kalktığını görünce maksadı sezmişlerdi. Dalgalar kudurmuştu. Gemi- ler manevra yapamadan ram- paladılar, Hasan, elinde yalın kılıç ve ağzında hançer olduğu halde Venedik gemisine at- ladı. Diğerleri de atlamak üzere iken şiddetli bir dalga gemi- leri ayırıverdi. Diğer - tayfalar giremediler. Hasan, arkasına baktı bir küfür savurdu. Fakat birdenbire iri ve vahşi bir kaplan gibi sıçradı. Karşısında üç kişi vardı. — Ya Hay! Diye bağırdı. Biri yuvarlan- dı, arkasından biri, — daha sonra üçüncüsü... Bir dakikada üç Venedikli ölmüştü: Hasan, anbar ağzına doğru saldırdı, Direğin arkasından iki kişi daha gözüktü. Birini bir çel- mede yuvarladı. ve kafasını kopanp denize fırlattı. Öbürü de korkudan denize atıldı. ' Hasani'a beş kişi daha sal- dırdı. Onlar da gitti. Bir taraftan da Cezayir ge- misine işaret veriyordu: — Rampa yapın... Fakat imkânı yoktu. Vene- dik gemisinde sağ kalanlar, anbara kapanmışlardı. Gemi artık kumandasızdı. Dümende kimse yoktu. Hasan ecesedlerin üstünde dolaşıyor. ve tek ba- şına ele geçirdiği geminin, dalgaların ve rüzgârın önünde serseri bir surette gidişine bakıyordu. Cezayirli gemi, ne olduğu- nun farkında değildi. Sis var- dı. Biraz sonra güneş bulut- lar arasından görünmüştü. A- ralarındaki mesafe çok değil- di. Hasan bağırdı: avlasak mi — — Herey arkadaşlar, yak- BKK Yağ lll geg V Ku ANADOLU BORDA Üzüm satışları Çu. Alıcı K. S. 694 İnhisar ida. 8 50 336 Alyoti bira. 12 50 266 Ü. kurumu 19 254 Y. İ. Talât 13 50 66 J. Kohben — 13 25 37 H. Avni 12 50 14 16 25 K. S. 1i 13 14 75 20 50 18 18 12 85 15 50 8 Beşikçi o. 16 25 1677 392411 394088 İncir satışları Çu. - Alıcı KS S 150 A.H.Na.475 475 Hurda 175841 175991 Z. yağı satışları Kilo Alıcı K &. 140000 M. J. Ta. 47 50 96000 A, Lafon 45 19500 A. Riza 50 3700 Ş. Melih 48 50 2500 C. Sami 48 50 700 A. Kohe. 50 2700 M. Kibar 20 265100 Zahire satışları Çu. Ginsi K. S. 3119 Buğday 6 50 250 Ton buğday 6 60 300 Arpa 5 $ Bakla S 7 K. darı 4 5 M. darı $ 50 156 Ton p. çekir.3 25 1494 Ken. pala. 210 — 470 156 B. pamuk 47 50 50 36 Yapağ 60 60 KS 49 50 45 50 49 49 50 53 uü BRATUUA Hong-Kong Ekspresinde.. 17 yolcu diri -diri yandı. Londra, 19 (A.A) — Hong- Kong'da resmi menbadan alı- nan bir habere göre, geçen Cumartesi günü Kanton Hong- Kong ekspresinde çıkan yan- gında ölenlerin adedi 17 dir. Kanton demiryolu kumpanyası hâdisenin meçhul kimseler ta- rafından yapılan bir suikasd neticesi olduğunu bildirmiştir. Bunlar iki hususi vagon içinde naklettikleri maddelerle treni en hızlı yoluna devam - ettiği sırada havaya atmışlardır. GE3 Onlar hayret içinde bakı- yorlardı.. — Yaklaşın be, yaklaşın! Rampa yapın! Köpoğluları sı- çan gibi anbarda kaldılar. Cezayir'liler hayret etmiş- lerdi bu işe... Cezayir'e var- dıkları vakit gemiyi ona he- diye ettiler. Kahramanlığına mükâfatan bir de kahvehane verdiler. onu (Dayı) yaptılar. * .. Hasan dayı artık — şöhret bulmuştu. Bilâhare İstanbul'a geldi. Derya kaptanları arası- na yazıldı.. Üçüncü Mustafa ölüb de yerine üçüncü Selim çıktıktan bir müddet sonra, Tekfur da- ği sokaklarının yaramaz, ser- seri çocuğu, artık “Gazi Ha- san paşa,, unvanı ile sadra- zam olmuştu ve İsmailiyeden sadrazam olarak Sümmuya ge- lib de kale kapısından girer- ken iki tarafında yürüyen dört dellâl onun yükselişindeki se- bebleri anlaten bir beyit ha- linde şöyle bağırıyorlardı: Gelür of veziri cair kılıcı bir elde kanlu Savul ey gönül yolundan ki yaman geliştir bul Avusturya'da ——— e— — Hükümetin istemediği bir cemiyet kuruldu.. Viyana 18 (A.A) — Avus- turya federal makamları Ost- | maerkiser Folksveryn cemiye- tinin teessüsüne - istemiyerek etmişlerdir. Hükü- emniyet müdürlüğü müsaade met ve azası müfrit milliyetperverler- den müteşekkil olan bu cemi- yete evvelâ müsaade etmemiş- se de, cemiyet temyiz mahke- kemesine müracaat etmiş ve bu mahkemede cemiyet sta- tüsünün kanunu esasi hüküm- lerine telif edilebileceğine ka- rar vermiştir. Hükümet bunun üzerine bu statüyü tasvib et- miştir. Statü, Alman fikri faaliye- tinin heyeti umumiyesini ve Alman milletinin şimdiki isti- Jhalesini -kolaylaştırmağa ma- tuftur. Cemiyet komünizm ve monarşist temayüle karşı mü- cadele edecektir. # Emden Yoko - Hama'da Tokyo, 19 (Radyo) — Al- man Emden kruvazörü Yoko- Hama'ya gelmiştir. Japon bahriye zabilleri ta- rafından Emden zabitlerine tiyalot veriliniştir. İmparatorluğu tanırsak Roma, 19 (Radyo) — Tür- kiğe ile İtalya arasında Adis- Ababa sefarethanesinin gene- ral konsolosluğa tahvili hak- kında müzakerat başlamıştır. İtalya hükümeti Adis-Ababa Türkiye sefarethanesinin lâğ- vına mukabil Moantrö muka- velesini olduğu gibi kabul edecektir, Tashih 14/1/937 tarihli 7118 sayılı Anadolu gazetesinin sahifesinde ikinci sütununda satışı ilân-edilmiş olan Bohor Azikriye ait dört parça gayri menkullerin birinci satış gü- -nünün 15/2/937 pazartesi ikin- ci satış gününün 2/3/937 salı günü saat 11-12 arası olduğu 'tashihen ilân olunur. — 176 7 inci Izmir Yün Mensucatı Türk A. Şirketinin Halkapınar kumaş fabrikası Tarafından mevsim dolayısile yeni çıkardığı kumaşlar Sila Zarif Ve ucuzdur GTULCAMA AA MAD TAŞLA LA Yeni yaptıracağınız elbiseler için bu mamulâtı tercih ediniz Birinci kordonda 186 numarada Satış yer leri: ŞARK HALI T. A. Ş. Mimar Kemalettin caddesinde FAHRİ KANDEMİROĞLU H Ucuz Satılık Fidanlar Tazm En iyi damızlıklardan aşılanmış meyva fidanları (15-10) çok iyi bakılmış aşısız ve gürbüz fidanlar (5) kuruştan satılmaktadır. Toptan mübayaa olunduğu taktirde ayrıca $0 10 tenzilât yapılacaktır. İstiyenlerin İzmir'de Başdu- rak'ta İmam hanında Sebze ve Meyva satış kooperati- fine müracaatları. İZMİR Pamukmensucatı Türk Anonim Şirketi a Şirketin merkez ve fabrikası : B İzmir'de Halkapınardadır. Yerli pamuğundan At, Tayyare, Köpekbaşı, Değirmen, Ge- yik ve Leylek markalarını havi hernevi kapot bezi imal eylemekte olup malları Avrupa'nın ayni tip mensucatına faiktir. Telefon No. 2271 ve 3067 igra, adresi Da 20/1/937 3üncü mınta tapu sicil n hafızlığındar Aziziye camii vakfından kırım sokağında 22 sayılı ev evkaf idaresince eşi satılmış olduğu ve bu ise vakfiye ile vakfı nar senetsiz olarak — tasarruf | mekte olup tapuda kaydı madığından bu kez sent tasarrufat ahkâmma tal muamelesi yapılacağından zü geçen-ev hakkında ta ruf iddiasında bulunanlar sa vesaiki tasarrufiyelerile likte tarihi ilândan en nih: sekiz gün zarfında İzmir ür cü mıntaka tapu sicil mı fızlığına — veyahutta - sekiz gün olan ikinci kânun ay 26 mcı salı günü tahk için mahallinde — buluna memura — müracaatları olunur. 128_ Bozdoğan icra ve iflâs » murluğundan: Dosya N. 37/145. Bozdoğan'da Yunus ©o "Salih Zeki Kayalara ipotı borçlu, Bozdoğan'da Tavı | ekmekçi Osman'ın aşağıda dut ve evsafı yazılı bir ir bahçesinin paraya çevrilmes karar verilmiştir. Tapunun Eylül 933 ta ve 27 N. sında kayıtlı o işbu incir bahçesi kayda gı 3000 M2. iında olup biri sıra ve birinci - derecede ij teklidir. Vaziyeti hazırası 30 M. 2 ında olup içinde 1 incir ağacı ile 5. kadar üzi asması olup kiymeti - muhal menesi (150) liradır. İşbu gayri menkulün birii açık artırması Bozdoğan id dairesi salonunda ve 16/2/9| Salı günü saat 15-16 dac Bu sefer kıymetin *6 75 doimaz veya müşteri çıkma: ikinciye talik edilecektir. da 2/3/937 Salı günü saat 16 dadır. Bu sefer tah edilen kıymetin * 75 şi bakılmıyarak en fazla pey rene ihale edilecektir. İhale bedeli peşin olup, hayet bir hafta mehil ve! bilir. Bu müddet içinde m teri mal bedelini verme: icra ve iflâs K. 133 ül maddesi ahkâmı tatbik edi cektir. Dellâliye — vesair alana ait olup vergi mülk sahibine aittir. İhaleye iştirak etmek i yenler kıiymetin 447,5 ği betinde pey akçesile veya milli bankanın teminat md tubile veya dahili istikraz t villerile müracaat etmeleri. bu şartname ihale tarihind 20 gün evelinden berkesin $i rebilmesi için açıktır. Da fazla malümat almak istiyen 937/145 Dosya N. mıza racaatları lâzımdır. İşbu gayri menkul üzerii bir hak iddia edenler husu: faiz ve masrafını istiyenler lerinde hamil bulundukları saikle birlikte ilândan 20 gi içinde Bozdoğan icra daire. müracaatla haklarımı isbat meleri aksi halde hakları ta sicilile sabit olmadıkça pi Jaşmadan hariç kalacakl ilân olunur. 17i resim borl Zayi şahadetna İstanbul Kız muallim me tebinden 930 da aldığım şa detnameyi kaybettim. Hüki