January 20, 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

January 20, 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. NO: 5561 Başbakanımız ve İçbakanım İstanbulda bulunan Başbaka- mumız İsmet İnönü beraberlerinde İç Bakanı ve Parti Genel Sekrete- ri B. Şükrü Kaya olduğu halde dün 10:42 de hususi trenle şehri- mize dönmüşlerdir. Başbakanımızı istasyonda Ka- mutay Başkanı Abdülhalik Ren- da, Adliye, Sıhiye, Milli Müdafaa, Başbetke YARIN Halkımız, Kamutay Parti Gru- ci kânun - salı top- tebliğde Sancak hak- kında hiç bir yeni haber bulma- maktan biraz. sarsılmıştır. 21 ine iki gün var: bizden sarih bir t temekte o kadar acele eden Paris, son dakikaya kadar kendi tasavvurlarını hususuna dikkat etmi Sancak meselesi üstünde Pari: çalışma - sisteminin ne olduğunu nihayet yarın öğrenmiş olacağız. Bu mechulün ömrü uzun değildir. Fakat bir u mesele üstünde Sancaktaki sömürge — memurları- 'nin çalışma / sistemi var ki, eğer yarınki vaziyete dair hükümleri ondan çıkarmak İâzim gelirse vay Sancağa! vay sulha! — ferya- dında bulunanlara hak vermek doğru olur. Görmenlerin günler: denberi her tarafta aynı adamlar- la karşılaşmaktan usandıkları ha- doğru ise, yıllardanberi, bezdirici ve yıpratıcı fesad ve tahrik oyunları karşısında sinirle- rimizin mukavemetine en fazla onlar hayret etmiş olsalar gerek- tir. Siz başta şapkaya tahammül €demiyen fransız dar kafasma ba- kınız da çileden çıkmayınız! Hal © karşısında . Önünne başının, iğnın - değişmesine ta- hammül edemez. O, görmenlere Sancak türklüğünün ne kadar ge- ri olduğunu göstermek için, onla- rı, yalnız eski kıyafetlerle karşı- laştırmak, okur yazarları, di 'nen ve söyliyenleri vaktiyle kapı mak veya uzaklaştırmak mecburi- yetindedir. Türk düşmanı olan bu ürlü sömürmeyi bilir senelerdenberi, bergün yeni misallerle ispat et mektedi: Evet, iki dost memleket sındaki Sancak anlaşmazlığının halli için, Sancak bölgesindeki fransız memurları tarafından ter- cih olunan çalışma sistemi budur. Malümdur. ve i 'mı yarın anlıyacağız. Söyleye söy- leye dilimizin, leye bekleye sabrımızn tükendiğini tekrar et- meye hacet var mı? Sonuna ka- dar barış yolu ile uzlaşma usulü- ne sadık kalmak hususundaki sö- Zümüzü yerine getirmiş oluyoruz. Fakat mesele bitmek lâzımdır. Fini inanca altına aldığma, en başta, Hatay ve Türki e Brkleri: ola- akları bir idare şekli bulunmmak, İa! Bu mesele başka- türlü bit temez de, komisyon hava: halinde, sürüp gider mi? Sancak davâsmın tahlil ettiği mizden baska türlü bitmesine kân olmadığı gibi, muallâk davâ. lar arasına katılmasına da ihtimal yoktur. ız geldiler Maarif, Ziraat ve İnhisarlar V. killeri ile Mebuslar ve Bakanlı lar ileri gelenleri ve kalabalık bir halk kütlesi karşılamışlardı İsmet İnönü karşılamağa ge- lenlerin birer birer ellerini sıka- rak iltifatta bulunmuşlar ve doğ- ruca köşklerine gitmişlerdi Başbakanımız Kamutay başkanımız ve bakanlarımızla beraber gârdan çıkarlarken Uydurma haberler Ankara, 19 (A.A.) — İskenderun ve Antakyadan - sonra 'Türkiyenin Halep ve Musul üzerinde de hak aramıya başlıyacağı haberleri bazı yabancı gazete ve ajansalr arafın. dan yayılmaktadır. Arab âlemi ile türk âleminin arasını açmak ve sancak meselesinin hallini zorlaştırmak için uydurulmuş olan bu hâvadisleri katiyetle tekzibe Anadolu Ajansı memur kılınmıştır. C. H. P. kamutay grupunda Başbakanımız radyo meselesi için devletin yapmak üzere bulunduğu işleri anlattı C. H. Partisi Kamutay Grupu dün (19.1.1937) öğleden sonra Antalya Saylavı Dr. Cemal Tuncanın başkanlığında top landı. Söz alan Hariciye meselesinin Cemiyet re oldi söyledi. Bundan sonra söz alan Manisa Saylavı Refik İnce, radyo te- sisatının ehemiyetinden bahsederek buna müteallik kanunla siyasi müsteşarlıklar ihdası hususundaki projenin ne zaman in- taç edileceği suali üzerine Naha Vekili Ali Çetinkaya radyo te- sisatı hakkında Vekâleti 'yenin yakında kuvvetli bir istasyona sahib olacağını bildire Bunu müteakip Başvekil İsmet İnönü Parti arkadaşlarının radyoya verdiği alâka ve ehemiyetten pek ziyade memnun kal- dığını ve Hükümetin radyo işini mühim bir mesele olarak ele al- mış bulunduğunu ve radyonun milletler ül i) Vekil Vekili Şükrü Saraçoğlu, Sancak i Akvamda müzakeresine başlanmak üze- unu ve şimdilik yapacak başka beyanatı olmadığını Ankarada olmak üzere müteakiben birkaç istasyon merkezinin kurulacağını ve bu suretle radyo makinelerinin köy odalarına kadar teşmil edileceğini beyan ederek istasyonlarımız tesis edildikten ve radyo makineleri sanayüine geçildikten sonra memleket dahilinde kendi düşündüklerimizi emniyetle yapa- bileceğimizi ve o zamana kadar gümrük tarifelerinin indirilme- sini de zaruri bulduğunu ilâve etti. Siyasi müsteşarlıklar ihdası hakkındaki projeye gelince Parti Grupu karariyle projeyi ihzara memur edilen Grup Reis Vekili Hasan Sakanın mütehassıs arkadaşlar ve Vekillerle te- mas ederek hazırlamış olduğu projenin bir hafta zarfında Grup- ta müzakere edilebileceğini ümid ettiğini bildirdi. Karışmazlık meselesi ve İspanya isyanı tesi çıkmaza girdi| doğru ilerliyor Karışmazlık komi-| Âsiler Malagaya Londra, 19 (A.A.) — Tali karışmaz- lık komitesi dün öğleden sonra, ispanyol bankasının yabancı memleketlere yatır. dığı altınlara konması istenilen ambargo sinde bir çıkmaza girmiştir. Sov- yetler Birliği elçisi B. Maiski hükümetin bu altınların “bitaraflaştırılması” mese- lesini münakaşa etmekten imtina ettiği- (Sonu 4. üncü sayfada) Avila, 19 (A.A.) — Endülüste a8- keri hareketin inkişaf etmekte olduğu şu sırada Madrid cephesinde havanın fena gitmesi dolayısiyle nisbi bir sükü- 'net hüküm sürmektedir. Endülüste ge- 'neral Kueipo dö Lano'nun kumandasında| ordusu — Malagaya doğru ilerlemektedir. (Sonu 3 üncü sayfada) Hatay türkleri, mahalli hükümetten tazyike bir nihayet verilmesini istediler Lözkiye, 19 (Hususi) — İskenderun gehrinde ve köylerindeki - türkler ile le hükümete müracaat ederek bu taz- yike nihayet verilmesini istemişlerdir. Halep, 19 (Hususi) — Antakyada araplar tarafından 11 ikinci — kânunda yapılan nümayişin filmle - tesbiti için (Sonu 5. inci sayfada) Çankaya Belediye şübesi için Reylerin toplanmasına dün başlandı Bvelce de bildirdiğimiz gibi Çankaya kaymakamlığı belediye ” #nerı” içinde teşkil kararlaştırılan belediye — şabesi için halkın! zeğlerinin toplanmasına dündün itiberen başlanmıştır. HER YERDE 5 KURUŞ TEBLİĞ Adisababa : elçiliğimizi kaldırdık Ankara, 20 (ALA.) — Teblij *1936 senesi ağustosunda Türkiye hükümeti, Adisababadaki meslâhatgü- zarına mezuniyet vermiş ve İtalya hüe kümetinden, Habeşistandaki türk tebaae larının himayesini rica eylemişti. Türkiye hükümeti, bu kerre, Tüzu. mu takdirinde, Adisababada bir konso- dosluk tesisi hakkını muhafaza etmek gartiyle, bu şehirdeki elçiliğini kati sue rette kaldırmaya ve İtalya hükümetin- den, Habeşistandaki türk tebaalarının himayesine devam eylemesini rica et meye karar vermiş olduğunu resmen MATEN GAZETESİNİN BİR HABERİNE GÖRE: Şahinşah Paris elçisini geri çağırdı Paris, 19 ÇALA.) — Maten gazetesi, Fransa hükümeti ile İran arasındaki diplomatik münasebetlerin halen. goli — gerğin/olduğunu bildiriyor. Bu gazeteye göre, İran şahı Pariste. (Sonu $ inci ler ve tetebbularda bulunan B. Süleye man muhitine kendisini çok sevdirmiş, halük ve temiz bir insandı. Memleket ve millet işlerine candan bir bağlılığı vardı. Bir müddet Ankara Gücü Spor kulübünün reisliğini de yapan aziz ölü- nün ailesine ve arkadaşlarına taziyeleri- (Sonu 5. inci sayfada) mizi sunartz. L Reyler atılır) ki elçisini Tahrana çağırmış ve enter * —