9 Şubat 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

9 Şubat 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

© şehirlere, — olan bu yazıları Snyı 4 enı kanunlar hazırlanırken.. Sivil ha- va korun- ması Gelecek har blerde tayyareler , kasabalara fab- alara, büyük istasyonlara, ttâ ekinlere, ve memlekete lâzım olan her taynağa bomba atacaklardır. Buna karşı başka milletler gibi biz de tedbirlerimizi alı- hasılı orduya — yoruz. Bu tedbirlerin bir — kısmı ere aiddir. Bir kısmı da B ve belediyelere. üiddir Bunların hepsine birden “Ha- | saldırmalarına karşı korun- ima tedbirleri, diyoruz. İdare e belediye makamlarının ve halkın yapacakları tedbirlere 'Passif korunma tedbirleri,, ne dair çok yakında bir kanun çıkacaktır. Bu kanuna dayanan talimatnameler, devletin, be- dediyelerin ve halkın yapacak- m işleri ve alacakları ted- birleri göstereceklerdir. Hava korunma tedbirlerini almakta gitmiş — olan göre bizim geri kaldığımıza şüphe yoktur. Fakat buna mukabil, biz daha evvel ha- Ozırlanmış - olan milletlerin bil- gilerinden ve tecrübelerinden ko'ayca istifade edebiliriz ve etmeliyiz. - Kendi kanun ve talimatna- melerimiz çıkıncaya kadar *ec- — nebi memleketlerde hava ko- O runma işlerine dair halka ne- “ler öğretildiği ve ne tedbirler valındığı — hakkındaki - faydalı - bilgilerden istifade ederek hal- kımızı: ve alâkalı müesseseleri - bu:sayfalarda tenvire - çalışa: câğız. Herkes için çok faydalı okumak ve öğrendiğini başkalarına da öğ- tmek borç sayılmalıdır. — P — Avusturyada neler - öğretiliyor? Sivil hava korunması ne de- /— mektir? Hava saldırımlarına karşı halkın can ve malını ve mem- leketin servet ve varlık kay- naklarını tehlikeden korumak milletlere L — “Sivil korunma,, demektir. Bombardıman — tayyareleri | mevcud oldukça hava tehlike- si de durmadan artacaktır. - Hiç harb etmeyi veya bir sa- -— vaşa karışmayı düşünmiyen bir — millet bile birdenbire taarruza “uğrayabilir. Bu sebeble hava korunması lâzımdır. ve fena O kurulmaya asla taha. mülü ol- Dmiyan bir iştir. 1 Bazıları diyebilirler ki, “hü- Tkümet ve ordu, halkı karu- makla mükelleftir." Fakat ya- Opılan bütün hava manevraları gösteriyor ki saldıran tayyare- leri karşılamıya ve kovmiya Umahsus müdafaa tayyareleri ile toplar mevcud olduğu ve Vişe giriştiği halde dahi taarruz eden tayyareler gene hedefle- rinin üzerine geliyorlar ve as- keri- müdalaaya rağmen bir şehri bombalıyabiliyorlar. İşte e takdirde vuku bulacak hasar ıvıı zararı ııgın hıdde mdır- mek işi sivil korunmanın ken İN '“'4 , Tahrib bombaları 1—100 Kg. £» 3—1000 Kg, 4 Kg., 6—15 Kg angin bombası ea tehli- m bombası 20 em, dır. İşin dikkate lâyik ciheti şu- rasıdır ki en çok hava kuyvet4 lerine malik olan devletler bu sivil korunmıya en fazla ehem- miyeti veriyorlar. Hava kuv- vetleri zayif olanların ise, sivil korunmıya ne kadar fazıa ehe- miyet vermeleri lâzım geldiği artık kendiliğinden anlaşılır. Halkın havadan uğrıyacağı tehlikeyi ve derecesini anla- mak için tayyarenin taşıdığı bomba'arı bilmek lâzımdır. Tayyare bombaları Bunlar, tahrib, yangın ve gaz bombalarıdır. Tahrib bombaları hafif, orta, ağır olur. 1 —Hafif tahrib bombaları: Bu da ikiye ayrılır. Birincisi 1-2 kilo ağırlığında “tayyare faresi,, adı verilen bombalardır. Bunların delme kuvvetleri pek azdır. Ancak canlı hedeflere karşı parçalanarak tesir ya- parlar. İkinci*nevi hafif bombalar *“50,, kilogram ağırlığına kadar olanlardır. Bunlar normal bir beton evin çatısını ve birkaç katını - delerler. Tayyarelerin çoğu bu çeşit bombaları taşı- yabilirler. 2— Orta tahrib bombaları: 50-100 - kilogram ağırlığın- daki bombalar olup 3-4 katlı evleri yıkarlar. 3 — Ağırtahrip bombaları 100 kilodan fazla ağır bom- balardır ki çok katlı evleri tâ bodrumlarına kadar - tahrip eder. 1000 kiloluk bir bomba ise bütün bir ev blokunu ta- mamen yıkar. Büyük bomba- ların en çok tesirleri, patlama esnasında yaptıkları çok şid- detli hava tazyiki iledir; bun- dan daha fazla da toprağı yarma ve itme şeklindeki tah- rip kuvvetidir. 2000 kiloluk bir bomba 150 metre cevresindeki bütün evleri çökertmek şeklinde te- sirini gösterir. Bir tayyare ne kadar taşır? Bu tayyarenin cinsine ve yapıldığı maksada göre de- ğgişir. Çok çevik ve hafif ol- maları lâzım gelen (av tayya- releri) pekaz bomba alabilir. Keşif veya gündüz bombardı- man tayyareleri 500 kiloya kadar bomba taşırlar. En çok bomba taşıyan tayyareler ağır ve büyük ve sür'atleri de az oldıığundın ancak — geceleri . Bunlara gece bom: | ANADOLU fIE—s Sarkınlılık İkiçeşmelik'te Hacı mevlüt sokağında Abdullah oğlu Musa Mehmed kızı Mediha'ya sar- kıntılıkta bulunduğundan yaka- lanmıştır. Hırsızlık Pazaryeri'nde Ahmed oğlu Nori, Nüri- oğlu " Alı' nından beş çuval çaldığından yakalanmıştır. Kız kaçırma Kahramanlar'da Tıp fakül- tesi talebesinden Ömer oğlu Hamdi Onay, vadi izdivaçla mektep - talebesinden — Yaşar kızı Kiymet'i kaçırdığı şikâyet edilmiş her ikisi - yakalanmış ve Kıiymet'in muayenesinde bakire “olduğu anlaşılmış ve suçlu Hamdi askeri inzibat memurlarına teslim edilmiştir. Kumar İkiçeşmelik'te Şamlı soka- gında Ardahan oteli kahveha- nesinde Etem oğlu Mustafa, Abdullah oğlu Sabit. Bekir oğlu Şakir ve Şerif Mehme- d'in kumar oynadıklarından suç üstü yakalanmıştır. Bir daha İkiçeşmelik Kâtiboğlu tarla- sında Mustafa oğlu Mehmed, Mehmed oğlu Hüseyin, Aziz oğlu Bilâl, ve Ahmed oğlu Mehmed, kumar oynarlarken 25 kuruş para ile birlikte suç üstü yakalanmışlardır. Sigara çalmış Karşıyaka Zafer sokağında Tevfik oğlu Zeki, Ali oğlu Süleyman; bakkal Ahmed Hamdi'nin dükkânından yirmi Henimeli ve on yedi Halk sigarası çaldıklarından yaka- lanmışlardır. Bir gurub daha İkiçeşmelik'te Ali caddesin- de Sadık oğlu Hüsnü - icarı altında bulunan 423/1 sayılı kahvehanesine Mustafa oğlu Ali, İsmail oğlu Cavit, Ah- med oğlu Hasan, Mevlüt oğ- lu İbrahim, Fuad oğlu Ömer, Mehmea oğlu Mehmed ve Mus- tafa oğlu Bektaş'a kumar oy- natırken 267 buçuk kuruş pa- ra ile birlikte suçüstü yaka- lanmışlardır. Yaralamak Çorakkapı Kemer - cadde- sinde arabacı Aslan oğlu Said ile Yusuf kızı Behiye arala- rında bir eşya yüzünden çıkan kavgada Said desti ile Behi- ye'nin başından hafif surette yaraladığından yakalanmıştır. Bunlar 1000-2000 kilo bomba taşırlar. 15,000 kilogram bom- ba taşıyanlar da vardır. Umu- miyetle kabul edildiğine göre 800-1200 — kilometre uzakta olan bir hedefe 2000 kilogram ağırlığında bomba götürülüp atılabilir. 1 Kilometre murabbar ge- nişliğindeki evler blokunu tah- rib için “500, kilogram ağır- lığında ,,100, bombaya ihti- yaç vardır ki bu kadar bom- bayı ancak 25 ağır bombar- dıman tayyaresi taşıyabilir. Viyana'da 100 — kilometre murabbar genişlikte evler sa- hasını tahrib için “2500,, ağır bombardıman tayyaresi ve me- selâ Graç şehrini tahrib için 500, Linz şehrini tahrib için 250, Salzburg şehrini -tahrib için 120 ağır bombardıman tayyaresi lâzımdır. Bu besab- lar-ise bu şebirleri müdafaa | için tertibat alınmamış oldu- ğuna göredir. Bu ağır bom- bardıman uçağı büyük bir in fire uzum m kongresi Teknik cihetleri tesbit edecek olan komisyon dün toplandı İktısad Vekâleti b-ı'r tamim gönderdi Üzümler borsada satılırken.. Üzüm kongresine verilecek raporlar için geçenlerde şehri- miz ticaret odasında, alâka- darların iştirakile bir toplantı yapılmış ve standardizasyon işinin nun teknik ciheti üzerinde bazı esaslar tesbit etmek üze- re bir komisyon seçilmişti. Bu komisyon, dün ilk top- lantısını yapmıştır. İktisad Ve- kâleti standardizasyon bürosu şefi Hakkı Nezihi de iştirak etmiştir. İktısad Vekâleti, üzüm kon- gresi münasebetile yapılmakta olan toplantılarda, nazarı dik- kate alınması lâzım gelen esaslar hakkında alâkadarlara bir tamim göndermiştir. Bu tamimi ehemmiyetine binaen aynen yazıyoruz: a — Bu mevzua dair veri- lecek — raporlar, — tememniler, mütalealar ayrı-ayrı tabettiri- lerek kongre günü azaya tevzi edileceğinden, gerek — şahsen gerek oda ve birlikler namına verilmek istenilen bu kabil raporlar en geç 20 Şubatta Ankara'da bulunacak - veçhile gönderilmek lâzımdır. b — Bundan başka koöngre vesilesile İzmir üzümlerini gös- terir ve standardizasyon üze- rine cereyan edecek müzake- reler sırasında istifade edile- cek bir de sergi kısmı konfe- rans salonu - ittisalinde tesis edileceğinden — kendi - rapor mütalealarından nümune tip- leri hazırlıyan tüccarlarla kendi mamulâtını bilvesile teşhir et- mek istiyen tüccarlar da bu şı bunları çok miktarda kul- lanmak o kadar büyük cesa- rettir ki toplu halde kullanıl- maları mümkün olamaz gibi görünür. Halbuki mühim bir tesir yapabilmeleri de, ancak çok ve toplu kullanılmalarile kabil olur. Bu takdirde ko- layca anlaşılır ki, büyük tah- rib bombalarından gelecek zarar, en büyük zarar değil- dir. Korunmak için ancak 2:5 metre - kalınlığında beton ör- tülere ihtiyaç olan ağır tahrib bombaları yukardaki mülâha- zalardan dolayı ancak en bü- yük hedeflere karşı kullanılır. Bunlar da askeri mühimmat depoları, silâh, cephane fab: rikaları, büyük istasyonlar, en- düstri yerleri hükümet binaları ve benzerleridir. Daha küçük tahrib bombalarının münferid tesirleri ise azdır. Bunlar çok atılsalar bile korunma çareleri nisbeten kolaydır. Bu bomba:- lara karşı en ziyade caddeleri terketmek ve evlerin gaza | para ile yapılır. Bu sebeble nümüneleri sergi hitamında kendilerine aynen iade veya gösterecekleri adrese iade edil- mek üzere en geç 28 Martta Ankara'da bulundurmalıdırlar bu şekilde müneler için aşağıdaki nü- esas gönderilecek tavsiye olunur. Tamamen yani gösteriş değil ticari ola- rak kutusu yazısı sıkleti ve her şeyile v.ıpur!ı yükletmek için hazrırlanmış — gibi nümuneler hazırlanmış olmalıdırlar. San- dıkların sikleti ve eb'adı ih- racat için teklif edilecek olan veya halen filen ihraç olunan eb'ada uygün — olmalıdır bu sandıkların Ankara'da kapak- ları açılarak üzerleri bozul- madan teşhir — edileceğinden her sandığın muhteviyatı hak- kında bir fikir vermek — için her sandığa aid nevi havi nü- mune kutuları veya paketleri de her sandığın altında bu- lanmalıdır. bu nevi nümune kutuların veya paketleri hak- kındaki tekliflerin de bu su- rette tedkiki imkân tahtına girmiş olacaktır. Standardizas- yon kararı yalnız üzümlerin işleme büyüklük ve renklerine ve vaziyetlerine — göre tasnif değil ambalâjları eb'ad hacim siklet ve bü ambalâjların - içi yani doğrudan doğruya tahta sandık dahiline mi yoksa ne- vima kâğıd zarf içine mi ve ne çeşid kâğıd içine konacağı, sandıkların kerestesi ve san- dıkların üzerindeki — marka, siklet, menşe — işaretleri ve bu işaretlerin nerelerine ve ne eb'atta harf ve rakamlarla kozacağı milli marka ve kont- rol damgasının neresine kona: cağı hakkındaki telkinleri de ihtiva etmek gerektir. Bundan başka üzüm sandıklarının üzer- lerinde perakendeciler tarafın- dan reklâm materyali olarak cama yapıştırılacak şeffaf rek- lâm kâğıdları karton reklâma kâğıdları hakkındaki telkinler nazara alınmak ve - bunların bir. tipe bir merkeze Ticar derpiş edilmek lâzımdır. Bilhassa İzmir ticaret oda- sında İzmir kuru meyvacılar birliğinden ve üzüm kurumun- dan vekâlet yukardaki esaslar dahilinde tam teklif ve bütün numaralı havi nümune kollek- siyonları temenni eder, Dalmaçya Sahillerinde bir va- pur karaya oturdu Belgrad, 8'(Radyo) — İtal- yan bandıralı 200 tonluk Etna vapuru Dal karaya oturmuştur. ihracata amade Vapurun imdadı ha birçok İtalyan ve Bu akşamki program Istanbul radyosu Gündüz neşriyatı : Saat 12,30 - 14 Türk şarkıları, ha- vadisler, hafif muzik. Akşam neşriyatı: Saat 18,30 plâkla dans musikisi, 19,30 Eminönü Halkevinden naklen konferans, 20 Vedia Riza ve arkadaşları -tarafından - Türk şarkıları, 20,30 Ömer Riza tarafından Arapça havadisler, 20,45 Cemal Kâmil ve arka- daşları tarafından Türk şarkı- ları, 21,15 Şehir operetinden bir tarafından — operet parçaları, 22,10 ajans ve borsa haberleri, 22,30 plâkla sololar. —.. Paris'te Bir yıl dönümü Paris, 8 (Radyo)— 6 Şubat hâdiselerinin senei devriyesi le, “serbesti ,, heykeli Paris amelesi tarafın- ve - tezahürler grub nümayiş yapilmiştir. Akşam da M.Blum ve da- hiliye Bakanı da Cumhuriyet âbidesi yanında hazır bulun- muşlar ve amele murahhasla- rının geçid resmini seyretmiş- lerdir. Çiftçiler, hürriyet ve cumhu- riyet âbidelerine çiçek yerine bir demet buğday, madenci- ler de siyah renkte matem çiçekleri getirmişlerdir. Geçid saat 13 ten 18 e kadar de- vam etmiş ve hiç bir hâdise çıkmamıştır. M. Blum ve M. Dorsua al- kışlar arasında nümuayiş sa- hasından ayrılmışlardır. Paris, 8 (A.A) 6 — Şubat 1934 hâdiseleri esnasında ol- müş olanların hatıralarını teb- cil etmek üzere sol cenaha mensub teşkilâtlar Cumhuriyet meydanında merasim — yap- mışlardır. Cumhuriyet âbidesinin kai- desi çiçeklerle ve kızıl çiçek- lerle örtülmüş idi. Günün ye- gâne hâdisesi halk ile sağ cenah gazetelerini satan bir gazete müvezzii arasında çık- ya sahillerinde | mış olan bir münazaadır. Po- lis müvezzii polis merkezine götürmüştür. M. Eden Paris'> vardı Paris, 7 (A) — M. Eden saat 10,50 de buraya gelmiş ve bir müddet kaldıktan sonra saat 2 de Cete D Azur'a ha- reket etmiştir. Londra, 8 (Radyo) — Ak- deniz sahillerine istirahat için giden M. Eden ancak ikihafta sonra| dönecektir. Bu seyahatin samimi sebep- lerden doğduğu teyid edi- mektedir. Bununla beraber İngiliz gazeteleri bu seyahatin siyasi bir sebebi ve mahiyeti olduğu kanaatindedirler. İngik tere hükümeti, — Almanya'nın ileri sürdüğü mes'elelerin mü- zakeresini tehir etmek - iste- mektedir. Von Ribentrop'un Fransız. Çekoslovakya, Fransız - Sovyet veya. Sovyet--- Çekoslovakya muahedelerine karşı alâka gös- te ımi)ccck fakat hakikî müîe' İngılleıe hükümeti, bıı mes- elelerin kralın taç giyme me* rasiminden sonraya