9 Şubat 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

9 Şubat 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON SEKİZİNCİ YIL. NO: 5581 ADIMIZ, ANDIMIZDIR. Kamutay Müzakereleri Orman, siyasi müsteşarlık kanunları dün kabul edildi Denızcıler tekaüd kanunu projesinin müzakeresi başladı Zirsat Vekili B. Muhlis Erkmen Başbetke DEDİKODULAR Falih Rıfkı ATAY Diş Bakanımız Tevfik Rüştü “Aras Cenevre'den dönüşte Milâno ve Belgrad'a uğrıyarak 7 şubatta İs- tanbul'a geldi, şubat ortasmda Ati- ne'da Balkan antantı. konseyinin toplantısında bulunacak ve ondan sonra Romanya Dış Bakanmı An- karada kabul edecektir. Bütün bu dış politika faaliyetle- vi etrafında / cihan basını ileri ge- Ti birçok - neşriyatta bulunmuştur. Türkiye'yi tanımıyanları mazur gör. mek ve kötü niyetlerden gelen t yetleri, sadece, Türkiye dış politika- sınm değişmez ve yeniden izahı zumsuz esasları ilham etmişti Bizim Akdeniz barışı ile alâka- mız ve İtalyanın Akdenizdeki mev - kü ve münasebetleri malümdur. Ak- deniz sükünunu tehdid ve- tehlike - lerden kurtaran bütün anlaşmaların, ini herkes İngiltere ve İtalya bu. sebeble, ne ka- dar memnun etmişse, menfaatlerin- de Zaten hiçbir tezad olmayan İtal- ya ile Türkiye arasındaki selesizlik' buluşması başkalarını, aynır sebeble, © kadar Ferahlandırmış olmak gerek. tir. Anlaşmalarında sadece barış ve emniyet gayesi takib eden Türkiye, bu takib eden bütün anlaşma- lara ancak hürmet eder ve onların ar- kasında hususi maksadlar arıyarak ne kendini yormak, ne de alâkadar. ları kaygılandırmak ister. Vesvese ne kadar akametçi ise, emniyet o ka- dar yapıcıdır. Yugoslavya ve Bul - Zaristan dostluk muahedesi etrafın- daki türlü türlü tahrik ve dedikodu- lara karşı aldığımız vaziyetin dürüst- Tüğü ve haklılığı meydandarır Basiret, barış safına ve ceohesine Mütemadiyen kuvvet vermeği, ve bant bazı kavıd ve şarilarla we bir takım / diktalarla — zorlaştırmamağı emreder. Türkiyeyi arayan, onunla, tediği vakit, barış yolunda her is gi dimi budur: ve - yıllardanberi Tür. kiye'yi ilgilendiren davalardan şeref ve muvaffakiyetle çıkışımızın / asıl sırrı da budur. Ne aldattık, ne de al- dandık. Ve kötü niyetli bütün ter- #oleri iflas etmeğe mahküm kıldık. Kamutay dün Tevfik Fikret Sılayın başkanlığında toplanmıştır. B. Rasih Kaplan (Antalya) ve arkadaşlarının a- nayasamızın bazı mddelerinin - tadili teklifi münasebetiyle cereyan eden mü- zakere zabıtlarının bütün — memlekette 'aynen neşir ve tamiminin karar altma alınmasını istiyen takriri — kabul edil- miştir. Bazt daireler büdcelerinde değişik- lik yapılması ve açılacak yeni fasıllara tahsisat konması hakkındaki proje ile eylâl - ikinci teşrin 936 aylarına ald rapor okunarak kabul edildikten sonra orman kanunu projesinin ikinci müza- keresine başlanmıştır. 19 uncu madde görüşülürken Sam- sun mebusu B. Ruşeni Barkin bir tas dilname vermiş ve encümen raportörü (Sonu 5. inci sayfada) Trabzon saylavı B. Hasan Saka Irak halkı Sancak işinin hallinden dolayı çok memnun Kanire, 8 (A.A.) — Anadolu ajansı- 'nın hususi muhabiri bildiriyor: Gazete- der Bağdaddan aldıkları aşağıdaki haberi neşretmektedirler * Sancak meselesinde türkler ile arab- lar arasında münaferet çıkmış olmasın. dan dolayı yese düşmüş olan İrak ka- moyu Cenevrede elde edilen sureti hal- | Gen fevkâlâde memnun olmuştur. Siyasi mahfillerde söylendiğine gö- e, Türkiye cumhuriyeti ile arab millet. leri arasında dostane ve samimi münasebet yabancı propagandası ile so. gutulmuştur. Bu propaganda heran da- ha ziyade sıklaşmakta olan bu bağların (Sonu 6. ıner sayfada) olan Hollanda ile ticaretimiz Yapılan müzakereler mutabakatla bitti Ekonomi Bakanımız Hollanda ticaret heyeti şerefine Marmara köşkünde bir ziyafet verdi Marmara köşkünde verilen ziyafette bulunanlar neral Gi o Dellano kıtaları bu sabah Malagaya girmiş ve şehri (Yazısı 5. inci sayfada) e göre, Ge- Milano zi) 'nasında gördüğüm semps yesine hadim olacağına kanii ederim. BUGOUN — üncüde: Amerikada işsizlik meselesi Dr. Arasla B. Ciano arasındaki telgraflar tretinden dönüşünde İtalyayı terkederken Hari- ciye Vekilimiz Doktor Aras tarafındaı Kont Ciano'ya atideki telgraf çekilmiştir: “İtalyanın mihmannuvaz toprağından ayrılırken, Milano'daki ikametim es- 've candan kabulden dolayı teşekkürlerimi ve ken- dilerini tanımakla duyduğum derin memnuniyeti Ekselanslarına arzetmek is- terim. Görüşmelerimizin temelleri, yine bu Milano şehrinde faş 'nin yüksek şefi ile müştereken atılmış olan türk - italytan dostluğunun takvi- DOKTOR TEYFİK RÜŞTÜ ARAS Triyeste'den bana göndermek lütfunda bulunduğunuz telgraftan dolayı car dan teşekkür ederim. Ben de sizi şahsan tanımkda mütehassis olduğum mülâkatımızın 1928 de sizinle Düçe arasında Milano'da vuku bulan mü- 'bab dostüneyi tarsine hadim olduğu hususundaki fikrinize tamamen iştirak a 9 ŞUBAT 1937 SALI HER YERDE 5 KURUŞ İtalya Hariciye Nazırı t hükümeti- CIANO Türkiyede Başarılan Nafıa işleri ve ilerde yapılacak işler Financial Times'in Türkiyeye dair çıkardığı ilâvede Nafıa Ve- kili B. Ali Çetinkaya bu sahada yapılacak 'ürkiyede başarılan nafta işleri ve ilerde ler,, serlevhasiyle çok şayanı dikkat ve mühim bir makale neşretmiştir. Bu makalenin aslını aşağıya aynen alıyoruz. 24 Temmuz 923, Lozan muahedesiy- de istiklâlini elde etmeğe muvaffak ol- muş olan yeni Türkiye Devletinin te- varüs ettiği memleketin arzettiği man- zara pek elim idi. Yekdiğerini takiben harici “harp, dahili isyanlar ve sui istimallerle mem. leket harap olmuş köy ve kasabaların bir çokları yakılmış, yıkılmış, yollar, köprüler bozulmuş gidiş geliş müşkil bir hal almıştı. Öyleki İstanbuldan Demiryolu ile Ankaraya gelebilmek için üç dört yerde aktarma edilmek mecburiyeti vardı. Seyahat müddeti ta- lie bağlı olarak günlerce devam ede- biliyordu. Ankara istasyonu ile kasaba arasın- daki mesafeyi geçmek bile bir işdi. İşte bu harabeyi tamir ve ihya et mek vazifesi Cümhuriyet “Nafrasının hissesine düşüyordu. Devlet teşkilâtı arasında bir vekâ- let olarak hizmete başlıyan Nafta resi bir vekilin etrafında toplanan kaç mühendis ve memur ile Ankara'da dört beş odalı basit bir binada yerleş- mişti. Bu suretle işe başlamış olan Na- fıa Vekâleti her sene Devlet büdeesi den verilebilen mütevazi bir büdce ile şu müşkil vazifesini yapmağa giriştiği Bibi işin ehemmiyet ve azametine gö: Te tedricen teşkilâtini yapmağa ve en nihayet 1924 de bu teşkilâtınr tamam- lamağa muvaffak oldu. Ve 1934 yılında inşası bitmiş olan Nafıa Vekâletinin bu günkü zarif bina. sına yerleşerek müstekar ve verimli bir vaziyete girdi. Şu bir kaç satırla kısaca ifade edi- Asiler Malagaya Girdiler Avila, 8 (A.A.) — Havas muhab almışlardır. Hükümetçil (Tafsilât 3 üncü sayfamızdadır.) B. Ali Çetinkaya Çıbık barajını açarken len bir tablo aşağıda daha geniş bir su- rette izah olunacağı vechile Nafia Ve kâletinin başardığı işlerle “mukayese edilirse yeni Türkiye Cümhuriyet re. imini filiyat sahasında gösterdiği yar 1lik kudreti ancak o vakit ihata ve takdir olunabilir. Demiryolu inşaatı: Cümhuriyet hükümetinin yeni de- miryol inşaatı siyaseti 13 seneden beri (Sonü 6. ıncı sayfada) muntazam bir halde