9 Şubat 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

9 Şubat 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

ULUS Politika buhisleri: Bazı fransız('?) gazeteleri DD * Bakanımızın Milano'da İtalya dış bakanı Kont Ci- ano ile yaptığı mülâkat vesilesiy- le, bazı “fransız” gazeteleri, orta- yya acaib bir takım haberler atmış- lardır. Bu “fransız” sıfatını böyle ihtiyatla kullanmamızdaki sebeb, acaib haberleri neşreden Le Jour gazetesinin gerçi Paris'de çıkar bir gazete olduğu fakat — buraya kadar uzanan şöhretine nazaran, hakiki fransız menfaatleriyle hiç bir münasebeti — bulunmadığıdır. Le Journal'e gelince, bu da, niha- yet Saint - Brice dostumuzun ya- zılarını neşretmeğe — tahammül edebilen, türk kamoyunca öteden- beri “mimli” bir gazetedir. Her ikisi de yalnız temsil ettikleri kirler itibariyle değil, dünyadaki reaksyoner kuvvetlerin hizmetle- rinde ve emirlerinde bulunmak itibariyle asıl, reaksyoner'dir - ler (1). Bakınız, meğer bizim Dış Ba- kanımız, Milano'da türk - italyan dostluğu üzerinde değil, Sovyet Rusya'nın taksimi üzerinde gö- Tüşmeler yapmış!! ve Kont Cia- no, bizi Kırım, Ukranya, Gürcis- tan ve Azerbaycan ile alâkadar kılmağa çalışmış.. Avrupalılar, enfes adamlar- dır, mürteci olmamak şartiyle. “Avrupalı mürteci oldu mu, önü de ne yobaz, ne de ahunt dikiş tutturabilir.. Türkler “Hatay türkleri” nin hakkını çiğnetmemeğe bu kadar ehemiyet verdiler ya. Mürteci firenk için, bu, yeniden şahlan- mağa başlıyan türk emperyaliz- midir. Mürteci firenk, emperya- lizmin içerden dışarıya doğru is- tikamet arayan bir kuvvet ve bir tazyik olmak itibariyle, Kemalist Türkiye'ye atf olunamıyacağını, çünkü Kemalist Türkiye için en —mühim davanın önce memleketi ve milleti inşa eylemek olduğunu bilmez ve anlamaz.. Mürteci renk, Hatay davasının bir hak da- vası olduğunu anlamaz. Bu hakkı çiğnetmemek için kopardığımız kıyamet, ona, eski “Kanal seferi - Kafkas ötesi - İslâm, Turan bir-. Tiği” ni hatırlatmış; ve zannet- tirmiştir. ki, bugünkü Atatürk Türkiyesinde, bu gibi lâflara ve lar yahud zümreler vardır. Hal- buki böyle yaldızlr hablar peşin- de koşmak yüzünden bir impara- torluğun batmış olduğunu işiten yahud öğrenen değil de, gözleriy- İle görmüş olan nesil meydanda ve iktidar mevkündedir. Ve bu neslin inandığı biricik dava, yeni türk yurdunu ve yeni türk mille- tini birânevvel inşa etmektir. Bu- de, değişmeyen — şart: “yurdda barış, cihanda barış” dır. Le Jour ile Le Journal, Mila- 'no konuşmalarına atfettikleri bu acaib haberleri acaba Milano mu- habirlerinden mi almışlar yoksa Paris'deki yazı odalarında mı ter- tib ve imal etmişlerdir? Çünkü “İl Corriere Diplomatico Conso- lare” mecmuasının 31 sonkânun 1937 tarihli sayısı için hazırlan - mış ve elimize geçen bir yazı pro- vasında (ki şimdiye kadar bu ya- Zınım artık intişar etmiş olması lâ- Zımdır) iki “fransız” gazetesinin ortaya attığr şayiaları hatırlatan noktalar vardır. Sakın iki/ “fran- ız” gazetesinin muhabirleri de italyan mecmuasının bu yazısını görerek, bundan, Milano müzake- relerinin kendilerine göre bir ruz- Namesini uydurmuş olmasınlar.. ü Anadolu Ajansı'nın bu Neşrettikten sonra ilâve Çi haberler (1) Meselâ bu neviden bir- gazete olan Echo de Paris, fransız hududun- dan İspanya'ya her gün ne kadar gö Büllü ve ne kadar mühimmat geçtiğini Sayfalarında tesbit etmekle, yabancı devletler hizmetinde imiş gibi, fran- #ız hükümeti aleyhine her gün yeni ve- Bikalar tanzim eylemekle meşguldür. eylediği “not” kâfi derece sarih - tir: “Fransız — gazetelerinden — bir hu Aras - Ciano mülâkatından bahsederken garip ve teessüfe yan tahrikâta kapılıyorlar. Mila- 'no'da Türkiye Hariciye Vekiline Kont Ciano tarafından bu teklifler yapılmamış ve b zer hiç bir. görüşme vukubulma. muştar. Milâno mülâkatının dünkü liğde çok açık gösterilen hedef ve neticelerini değiştirmeğe ve Türki- '“ye - İtalya görüşmelerine başka bir ahiyet vermeğe matuf olan bu kabil neşriyat, Ankara mehafilin- de hayretle karşılanmıştır. Şu halde, iki dış bakan arasın- da, bu gibi şeyler konuşulmamış- tır. BURHAN BELGE Türkiye Futbol Federasyonu Başkanlığı Federasyonların merkezleriz karaya nakletmek hususunda Türk Spor Kurumunca verilen karar üzerine bazı federasyonlar başkanlarının va Türkiye iş bankası futbol federasyonu başkanı B. Hamdi Eminin İstanbulda kalmak mecburiyeti Hamesini Türk Spor Kurumu Başkanlığına göndermiş oldu. Hunu baber aldık. B. Hamdi Emin yı dardanberi bu hizmeti, liyakat ve dik- katle ifa etmekte idi. İstanbul, (Telefonla) — Maliye vel Timiz B. Fuat Ağralı'nın rahatsızlığı devam etmektedir. Kendisi otelir kamamıştır. ı ga Kamutay Çağrıları Dahiliye encümeni bugün — gurup içtimaından sonra toplanacaktır. * Arzuhal encümeni bugün Grup İçtimarndan sonra toplanacaktır. 3& Memurin muvakkat encümeni bu. parti grupu toplantısından sonra toplanacaktır. * Maliye Encümeni bugün saat 14 de toplanacaktır. 9.-2-1937 —« İÇ HABERLERİMİZ Gümrük Müfettişleri Toplantısı Başladı Gümrük — müfettişlerinin — meslekt bilgilerini / artırmak için Gümrük ve İnhisarlar vekâletince gümrük müfettişleri — toplantılarına, 'dün sabah saat 8.30 da vekâlet konfe- rans salonunda teftiş heyeti , reisi B. Muammer Kocabaşın reisliğinde — baş. lanmıştır. Toplantıda Gümrük ve İn- hisarlar vekili B. Ali Rânâ 'Tarhan, Müsteşar B. Adil, Muhafaza umlum k: mutanı General Seyfi ve Gümrükler u- mum müdürü B. Mahmud Gündüz ba- zır bulunmuşlardır. Toplantıda teftişi '€n münasib usulleri üzerinde tezler zah edilmiş; müfettişler arasında mü- nakaşalar yapılmıştır. Müfettişler ikin- ci toplantılarını dün akşam saat 17 de yapmışlar ve tezler üzerindeki müna- kaşalarran devam etmişlerdir. kararlaştırılan Buğday talimatname- sinde yapılan değişiklik Hükümetce Ziraat Bankasına satın aldırılacak buğday bakkındaki — tali. matnamenin birinci ve ikinci maddele- ri. değiştirilmiştir. Maddelerin yeni şeklini yazıyoruz : *1 — Ziraat Bankası 7 inci maddede yazılı mahallerde müstahsilin kendis ne satılığa arzedeceği buğdaylardan yüz- de üçten fazla çavdarlı ve yüzde üçten fazla ecnebi maddeli olmıyanları kilo- Su Üç kuruş seksen santimden; yüzde i- kiden fazla çavdar ve yüzde ikiden faz- Ja ccnebi maddeleri olmayıp hektoli esi 76 dan yukarı bulunan buğdayları kilosu dört kuruğ n plltadan satem 'aler, 'ancak Ziraat Vekâleti icabında bu yatlar üzerinde (kendisine ayrıca bildi- rilen had ve esaslar dahilinde) değişik. likler yapmağa salâhiyetlidir. 2 — Satm almabilmek — şartları ve kalite farkı ve ecnebi maddeler, çavdar ve saire payı olarak alım fiyatlarından tenzili lâzım gelen mikdarlar komis- yonca tesbit olunur.,, Belediye Meclisi toplantısında: Eski Şehremaneti tarafından yapılan evlerin taksitleri Yolculara kolaylık Gümrük idaresi bir rehber hazırladı Gmrükler umum müdürlüğü, dış memleketlerden gelen yolcuların bera- berlerinde getirmekte oldukları eşya- lardan - hangilerinin gümrük resmi ile Alâkalı olduğunu daha evel bilmelerini ve gümrük muayenesi işinin bu suretle daha çabuk görülmesini temin için “yı adlı bir rehber hazırlamış tar. Rehber türkçe e, almanca, talyanca ve fransızca olmak üzere beş lisan üzerine hazırlanmıştır. Rehberde eşyanın gümrük resminden muaf olduğu, hangi maddelerin ithal ve ihra- cının memnu bulunduğu, hangi madde- luklarımıza, vapur acentalarma, demir- yolları idarelerine ve turing kulüblerine gönderilecek ve memleketimize gelecek yabancıların türk hududunda tabi ola- cakları gümrük muamelesini daha evvel öğrenmeleri temin edilmiş olacaktır. İstanbulda Bir hu İstanbul, (Telefonla) — Bugün kan- İ bir hırsızlık vakası oldu. Polis me- muru B. Hasan Basrinin evine girmek istiyen bir hırsız, polisin mukavemeti ile karşılaşınca Hasan Basriyi ve hâdi- seye gelen üç bekçiyi — yaralamıştır. Yarası aır olan Hasan Basri, bastahane- de ölmüştür. Katil, halkın yardımı ile yakalan. mıştır. z aa Te YA ı AAW e n L KT Z aa kızın hekimlik diploması ve aynır manda “velâdi hormonoloji'ye yar - taşıyan tezi / dolayısiyle birinci mükâfat ve gümüş madalya aldığını — gazeteler haber veriyorlar. Bir siyamlı kadının hekimlik dokto - Bu şeref eski Yunanistanda Az - isminde bir genç kıza nasib ol. muştur. O zamanların kanımu kadın. Jara hekimliği yasak etmişti. - Fakat bu kız, saçlarını kesmiş, erkek kı fetine girmiş ve meşhur Hiyeropilos. 'vn en çalışkan talebesinden biri ola- rak tahsilini tamamlamıştır. Hekim olarak sanatınr muvaffa . kiyetle icra ederken Agnotis'in mes. lekdaşları onu kıskanmışlar ve - bir vesile bularak mahkemeye verilme - #ine muvaffak olmuşlardır. Agnotis mahkemede kadın olduğunu — söyle - 'yince asıl davâyı bir tarafa braltan ğmen - hekimlik ettiği için onu hapis cezasma —mah - küm etmişlerdir. Bu hüküm üzerine Atina kadınla. vt ihtilâl çıkadıklarından Agnotis ni hayet affolunmuş, fakat kadınların hekimlik tahsili yapmaları yasağı kal- dırılmamıştır. Siyamlı genç bekimi - bakalım hem- gerileri nasıl karşılıyacaklar! hâkimler yasağa Soğanı nasıl soymalı imiş? Belçika'da çıkan bir aile dergisi €v kadınlarına faydalı” tavsiyelerde bulunüyor. Bu - tavsiyeler arı meselâ br taneği var ki soğ lıdırlar: kika haynatacağınız soğanlar patates ka- dar zararsız soyulur.” bakınız: şimal tarafı aydınlık laştığma hükmedebilirsi aydınlık, taze bir aydın. lık, kadifemsi, gün doğuşundakine benziyen, sabahleyin ağaçlardaki kı- rağı, tomurcuklardaki - tüyler gibi. ha- fif, tatlı âdeta yumuşak bir aydın- hık.e” Çorap hikâyesi Çürük çorablar günün — meselesidi İstanbulda bir gazeteye beyanat veren bir çorab fabrikatörü hangi malların ne- den dolayı çürük- olduğunu / anlatıyor. Bundan öğrendiğmize göre ucuz erkek gorabları ve ince kadın çorabları çürük- ve kadınlar kalın çorab giyeceklerdir! Anlatışa göre man- tiki icabı budur. Fakat tcaret hakikati- nin icabı da şudur: Her şeyden evel iyi cint mal. Bir muharrir daha öldü. Marie Claire adındaki romanı ile 1910 da Femina mükâfatını kazan- mış olan Marguerite Audoux 73 ya- gında, Fransa'da ölmüştür. Bu kadının hayatı bir. masaldır: Marguerite Audoux yetimhanede bü- yümüş bir köylü kızdı. Yetişken bir genç kız olunca, usülden olduğu üze- re, o da br çiftliğe hizmetçi olarak ve- rildi. Orada inekleri sağdı, peynir yaptı, orakçılık etti ve sonra, bir te. sadüf eseri olarak ter: başladı. Hem dikiş diker, hem de hayatını ya zardı. Hatıra defteri, günün birinde, Octave Mirbeau'nun eline geçti ve 'onun delâletiyle de o devrin bütün ediblerini dolaşarak büyük bir hay - ranlık uyandırdı. Marguerite Audoux birden bire meşhur olmuştu. Fakat o, bu şöhreti, bazı ediblerin yaptıkları gi bi bir ticaret metar haline getirmek - miyerek etrafına hürmet ve hayrar lk telkin eden müteva; bir muharrir olarak yaşa - bir terzi ve mütevazi mıştar. Paris Belediyesi Valimizi davet etti Belediye meclisi dün saat 17 de re- vekili B. Torahim Ayaşlının reislin iinde toplandı. Geçen celseye aid zabıt hülâsası okundu ve şekle aid ufak bir tashihle kabul edildi. Kullanılmaz hale gelen bir kayonun hurdaya çıkarılarak, fen işleri müdün düğü hizmetinde kullanılmak üzere bir küçük kamyon alınması hakkındaki be- lediye reisliği tezkeresi büdce encüme, nine havale edildi. Şehremanetinin yaplırdığı evler Bundan sonra, eski gehir e- maneti — taralından — 926- 927 sener lerinde yaptırılıp satılan evlerin taksit müddetlerinin uzatılması için, bu evler Fi satın alanlar tarafından yapılar mü- racaat üzerine belediye encümeni tarar fından verilen karar meclise arzedildi. Bu hususta belediye encümeni hülâ- #a olarak şu mütalcada bulunuyordu. “Mülga şehir. emaneti tarafından 926 - 927 senelerinde yaptırılan ve 3- 15 #enede taksitle ödenecek olan yüz kür sür evden büyük bir kısmının hesabe Jarı kapatılmış ve ilişikleri kesilmiştin. On beş seneliklerden 18 ve 8 seneliklere den 11 ki ceman 29 evin hesabi. henüz kesilmemiştir. Bu evler malzeme ve a. maaşlarının dörtte biri, bazılarının üçe te biri ve kiraya verilmiş olan evlerin kiraları haciz edilmek suretiyle taksit- lerin tahsiline çalışılmakta ise de, yur karıda bildirildiği vechile bu evle haki- katen çok pahalıya mal olduğu için tah- silât zorlukla yapılmaktadır. Ev sahib- lerinin taksitlerini kolaylıkla ödiyebil.. meleri ve taksitlerin daha muntazamı alınabilmesi için tesbit edilecek şartlar dairesinde sekiz senelik evlerin müde detlerinin ihale tarihinden itibaren 13 seneye ve 15 senelik evlerin müddetler rinin de gene ihale tarihinden itibaren 20 seneye Çıkarılması muvafık ve zarurf görülmüştür.., Belediye encümeni, bu kararın, tebe Jiği tarihinden itibaren iki ay — içinde belediye ile yeniden mukavele yapane Jara tatbikini uygun gördüğünü işaret ederek encümence düşünülen - şartları bildirmekte ve hesablarını tesviye edes rek alâkalarını kesmemiş olan ev sahibe lerinden vüdesinde verilmemiş taksit- derden dolayı bir defaya mahsus olmak üzere geçmiş günler faizi aranılmama sını da teklif etmektedir. Bunun verile miş faizlere şümülü olmayacaktır. Bu teklif tarife ve kavanin encümenine gön- ildi. Belediyesinin yaptığı dâvet Paris belediye reisinin ve arkadaşlar cvvelce Ankaraya yaptığı seyaha bu yaz açılacak olan beye 'nelmilel Pariş sergisi günlerinde belee diye reisimizi ve arkadaşlarını - Parise davet ettiğine dair reislik makamının tezkeresi okundu ve gidildiği takdirde sarfedilecek olan seyahat masrafı karşar Jığr olarak teklif edilen ve münakaler lerle temin olunan tahsisat talebi büdee encümenine havale edildi. Azadan vefat eden Nureddin Arzuk manın yerine yedeklerden demirciler cemiyeti reisi B. Sabrinin çağrılması kabul edildikten sonra, ayın on beşine de içtimaa nihayet verileceği düşünü lerek, işlerin süratle intacr için 12 şu- bat cuma günü saat 17 de toplanılması. kararlaştırıldı .