9 Şubat 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

9 Şubat 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

! ULUS Amerikanın karşılaştığı en ir buhran devresinden ü midli bir surette ken ni kurtarmakta - olan Birleşik Amerika'nın karşılaştığı mese - Teler içinde hiç birisi i selesi kudar büyül kül değldir. İstatistiklere göre ve nüfusla mukayese bakımından bir lakinden daha vahim - gi memekte ve mütehassısların dediklerine bakılırsa alınan en- düstri tedbirleri sayesinde — va- ziyet 1929 da olduğu gibi ve kapi sisteminin arzu et- tiği şekilde normale doğru git- mektedir. Fakat Amerikada mevcud bir takım hususi şartlar dolayı- siyle bir takım mütehassıslar da işlerin yoluna kolayca konulup konulamıyacağından ve işsizler sayısının ehemiyetsiz bir mik - /dara ilemiyece- Şından şüphe etmektedirler. Yedi senelik ıztırap we salâhiyet sahibi mütehassıslar, sayı- Tarı 8,000,000 ile 9,000,000 arasında bu- Tunup İş isteyen Amerikan işsizlerini daha bir müddet bu maksadlarına nz olamıyacakları hakkında sözbirli Gerek beyanatta bulunmaktadırla Son istatistiklere nazaran — nüfusu 127,000,000 olan Amerikada devlet yar- ımına muhtaç olan aile ve tek- şahis- Jarın mecmuu 3,800,00 © varmaktadır. ki, şu halde muavenete muhtaç erkek, kadın ve çocuklar 11,500,000 — kişilik Büyük bir ordu teşkil etmektedir. Amerikada en aşağı 4,000,000 işsiz erkek ve kadın, bugün ya kendi biril tirdikleri para ile yahud da hısım ak « tabalarının ve eşlerinin, dostlarının yar dümr ile yaşamaktadırlar. 1933 nesi martında — Rüzvelt'in altında New Deal hareketi Başladığından beri umumi ve — hususi ekilde yapılan yardıma harcanan para- nn mikdarı 2.200.000.000 ingiliz lirası- 'na baliğ olmuştur. 1926 senesinin sonlarında amerikan #icaret vekili Daniel Roper şu - sözleri göylemişti: “Her ne kadar son sene içinde maddeten iyileştirilmişse de e işsizlik meselesi büyük ehemiyetini Mnuhafaza etmektedir Birleşik Ameri 'da refah seviye bundan önceki yıllardansileri gitmiş ol Makla beraber, gerçekten işsizlik me- elesi, hâlâ, ehemiyetli: mühim işsi mesele : zlik 11.6©©©.©©© iİşsiz iş a SN Pa HAŞ A den, €e geçirebilecekleri bücün işçile- aa eli li kaşatmdadalır. Hati bir. kumaı, sartadayei Rin ihtiyaca <a Ş yürmakten ol sik olduğunu söy — | gazetesi Temektedirler. Bu İinder kanallk işelelik yüzüüden ceta If Şi mikderınin ezalmış olması da mahak kaktı İVeşingien'da Binkling. mücmenmn ain / mütehaamıslarından “Dr. Harol Molton, şu kanaattedir: buhran senele- Finin çmaş olduğu gediği doldurabil — aek için o kadar mala ihtiyaç hasıl ©- Tacaktar ki şayed 40 santlik hafta yeri- e. bir takamn iş mahfillerinin - istedij Gübi, 30 santlik hafta kabul edilecek e- İurta, o zaman işçi noksanı, siyadesiye de, meydana çikacaktır. Fakat Federal hükümete ve am ha işçiler federasyonuna mensup bir takım mütebassıslar da bugünkü işsiz. lere istedikleri şartlara uygun olarak iş vermenin imkânsız olduğu fikrinde - Bider, Bundan birkaç gün önce Şikago'da bir nutuk söyliyen “Tederal” iş terakki İönreği” rele mavavini . Gorrinçton Gill ga mühim sözleri söylemiştir: * İşsizlik en siyade ağır basan so- T ve ekonomtik mesele olmaştur ve ol. Makta devam edecektir. 1937 senesinde €n Bikbin tahminlere ve 1929 daki va » ziyete dönmek İmkânını düşünmeğe Tağmen gene bize 60000 ve yahad 71000000 işsiz olacağı tahımin edilmek- tedir. Ondan sonca, daha oldukça uzak bir istikbalde belki iştirlerin asgari haddini 4,000,000 kişiye indirebilece - n Yapılan yardımlar, işlerin genişle « zaneiyle mütenmip bulunmanaktadı Bundan başka, yardım parasından le- tifade etmekte olan 1000000 veya 1.500.000 işçi vücud kabiliyetlerini kayı betmeleri yüzünden artık iş başına av - det edemiyecek bir duruma girmiş bu. tecmaktadırlar. Son bir kaç sene içinde iş görebile- cek vüziyete girip de iş bulamaryanla. Ti sayısr tabif olarak 2000000 kadar artnıştı Ortada bir mesele daha var sbugün teklif edilen ücretler, amerikan hayat Deyli arıyor standardına nisbetle o kadar — aşağıdı ki birçok kimseler, bu suretle işe ğit mekten ise yardım parası ile geçinme) tercih — etmekte- dirler. Hattâ W. P. A. işçilerinden mühim bir kısmı, Telgraf inden: | — özcumanmat yardımdan istifade etmek maksadiyle grev haline girip yerlerinde oturmayı tercih etmişlerdir Büyük buhrandan önce açık olan sahası” da bugün eski genişliği ile mevcud değildir. Endüstride - vücude gelmiş olan teknik terakki, işçi ihtiya- nt aazltmıştır. Bunun için birçok mi sallar zikredilebilir: 1928 senesinde amerikalılar, satın aldıkları otomobiller için 585,100,000 in- Biliz lirası vermek mecburiyetinde bu - dundukları halde bunü geçen sene 457,700,000 ingiliz lirasna — almışlar - dır. 1922 senesinde telefon idaresi bin telefon abonesi için 26 kişi istihdam et- tiği halde 1933 senesinde 19 kişi çalıştır- mıştır. Bundan başka, bugün yapılan mal- lar daha iyi ve daha dayanıklı olmakta- dır. Bunun göze çarpan bir misalini otomobil lâstikleri satışından anlıyabi- liriz. 1929 da Amerikada 50,000,000 dâstik satıldığı halde - 1936 senesinde 29,000:000 satılmıştır. Busdan da yeni Jöstiklerin daha dayanıklr olduğu gö- Tülmektedir. Ziraat meselesi taraftan büyük şehirlerdeki buhran yüzünden bir takım in- sanların çiftliklere hicret etmesi, bir taraftan dışarda fazla mikdarda pamuk ve buğday ekilmesi; hele ziraat sa- halarında toprağın inbat kuvvetini kay- betmesi ve birçok yerlerde ormanlı kesilmesi yüzünden çiftçinin - vaziyet de iyi olmaktan çıkmıştır. Pamuk ye ren mıntakalardaki — ziraatçilerin yoksulluktan kurtulabilmesi için cenu- ba teveccüh etmeleri düşünülmektedir. Sonkânun ayında Ziraat Vekili B. Hen- *y Wallace şunları yazmıştı: * Amerikan çiftçilerinin üçte biri, Avrupada gördüğüm köylülerden çok daha fena şartlar içinde yaşamaktadır. Bundan büyük şehirlerde - oturanların utanması gerektir.” HA A En souk yer : Kars En sıcak yer: Rize Metcoroloji enstitüsünden verilen malümata göre dün şehrimizde öğleye kadar fasıla ile hafif yağmur yağmış, öğleden sonra hava bulutlu geçmiştir. Dün Ankarada en düşük hararet sıfırın üstünde 4, en yüksek hararet ise gene sıfırın üstünde on derece idi. Dün yuz dun Karadeniz sahilleriyle şark mınta- kalarından başka yerlerinde hava yağış- l geçmiştir. En çok yağış Muğlada ol- Muş Ve metre murabbamma $7 kilogram su birakmıştır. Dün hava yurdım şark mıntakalarından başka yerlerinde evvel- ki günden 2 - $ derece arasında ılık idi. En düşük hararet sıfırın altında Malat- ya ve Diyaribekirde 13, Erzurumda 15, Karsta 23 derece idi. En yüksek hara- ret ise sıfırım üstünde olmak üzere An- talya ve Adanada 17, Rizede 19 derece idi. Ulus'un yeni Rotatif baskı makinesinin nakli ULUS'un yeni rotatif makinesiyle teferrüatı şubatın son / haftasında İs tanbul limanında — bulunacaktır. (63) ton ağırlığındaki makine ve teferrüa- 9-2-'7 — Biliyosak3ya La Turguie Kamdâliste Matbuat Umum Müdürlüğü tara . fından neşredilmekte olan bu güzel mecmuanın son sayısı da her zamanki Bibi nefis bir şekilde çıkmıştır. İçinde Dr. Vedat Tör'ün, Türkiyede hâlâ egzotik manzaralar ” bulmağa ça- Jışan yabancılarla alay eden güzel / bir makalesi, Alacahöyük kazılarında son Gefa bulunan eserlere aid ingilizce re- simli bir tetkik yazısı, türk ve müslü- man sanatları müzesi hakkında fransıze ca mükâleme ile müzenin içine ve dışıe 'a aid güzel resimler var Enternasyonal İzmir fuvariyle Tür- kiyedeki cam endüstrisi hakkındaki bol resimli iki fransızca makale, memle - ketimizin ekonomik hayatından iki aye Ti safhayı göstermek itibariyle, ayrıca alâka bahştır. Ankaradaki imar faaliyetine ve mem- leketimizdeki güzel peyzajlara ve eski eserlere büyük bir yer ayıran mecmu- ada, şehrimizde yeni yapılan muhtelif binalara ve Çubuk barajına, İstanbulla Anadolunun muhtelif şehirlerine — aid birçok güzel resimler de vardır. Memleketimizin her sahadaki ham- tının İstanbul İimanından subalar alı- narak Ankaraya nakli - ve gümrüklen- mesi münakasaya - konulmuştur: Şart- 'namesinin müessesemizde görülmesi. İşte bu türlü sebeblerle amerikan mütefekkirlerinin işsizliğe karşı esas- İ koruyucu ve devamlr bir çare aramğa kalkışmaları hayret edilecek bir şey değildir. W. P. A. nın başında bulunan B. Harry Hopkins diyor ki: sene içinde işsizliğe — karşı vaziyet şudur: ortada yedek iş Tüzumu mevcud olduğuna gğöre birçok tenbel- lerin vaziyetini tanzim edecek yeni bir siyaset takibi bir zarurettir.” N.R. A. esasına dönüş BZ yalnız işsizlerin vücudlarını değil, ay- nt zamanda izzeti nafislerini, nefisleri- ne karşı olan itimadlarını, cesaret ve kararlarını da korumak mecburiyetin- de bulunuyoruz.” Bu maksada varmak için alınması gerekli birçok tedbirler şimdi müzake- ze edilmektedir. Tekrar Cumur Reis - liğine seçilmiş olan Ruzvelt, çocuk i lerine verilen ücretlerin ve bundan iki sene evvel N. R. A, tarafından karar « Jaştırılmış olan asgari mesai ücret escaslarını bozmıyacağınr beyan etmiş bulunmaktadır. N. R. A. nn bu faydal karaları, ihtimal ki, pek ya- kında tatbik mevkiine konulacaktır. 1937 genesinin başından itibaren me- riyete giren bir kanun içtimal sigortayı ve altınış beş yaşından itibaren İş- Sizlerin tekrar işe alınmayıp kendileri- 'ne tekalid maaşı verilmesini tatbik et mektedir. Gençlerin - kollejlerde ve - teknik mekteblerinde on sekiz yaşına kadar lelerini dışarda tanıtmak vazifesini çok iyi başaran bu güzel eserinden - dolayr Matbuat Umum Müdürlüğünü — tebrik ederiz. — rülmüş olan sivil kamplarının daimi « deştirilmesi hakkında birçok sözler geç mektedir. Bundan başka memlcekt ar - tistlerini, aktör ve aktrislerini - koru « mak için geniş projeler üzerinde düşü- nülmektedir. Bunu gerçekleştirebilmek için bir “Güzel Sanatlar - komisyonu,, kurulması ve kabine azasından min devaml olarak kültür işleriyle alâ- kadar olması da tasavvur ediliyor, Radikal * x çareler i gsizlik mesel şlayabilmek üzere daha radikal çare « der araştırılacağı düşünülebilir. Bazr mahfillerde ücretlerin evvelce - tasav » vur edilmemiş bir dereceye kadar yük. seltilmesi ve bu suretle satın alma ka- biliyetinin arttırılması ve mal talebi « min genişletilerek o nisbette de istih « salât yapılması düşünülmektedir. Amerikalıların — istikballeri hakkın. da sonsuz bir itimadları vardır. Onlar, memleketlerinin gerek insan kudreti, gerek tabil kaynaklar itibariyle çok zen gin olduğuna ve bunun hâlâ böyle bu Tunduğuna kanidirler. Amerikalılar, eğer bir harba giriş - mek lâzım gelirse kendilerinin bütün dünyaya karşı kapılarını kapayarak kendi yağlariyle kavrulabileceklerin - den emindirler. Resmni adamlar, müitemadi bir suret- te ne şarkta, ne de garbta görülmemiş bir refah devrinin gelmek üzere oldu » Huna dair beyanatta bulunmaktadırlar. çıl susaml,, deyince açılacak bu kapının bulunması için tetkiklere ve tutulmaları ve genç adamları işsizlikten kurtarmak hususunda çok faydası gö araştırmalara devam olunuyor. Tefril Sonra, yağmur parlamasını ve yağmurları yağarken güneşin ın yaz ortasında dedi ki: Kaa, denizde bir vapur gibi yuvarlanarak bu av? — Yeni bir av demek? Bari güzel miydi İKİNCİ _(ENGELG KiTABI Yazan: Çeviren: “Rudyard Kipling Nurettin ARTAM Bir kobra yılanı, kayalıklardan aşağı te- Yâşlı telâşir indi ve su içir — Uğurlu avlar! dileğinde bulunduktan Sonra uzaklaştı, gitti. Sanki birdenbire bir şey hatırlamış gibi Kaa: — Susss! dedi, demek ki Cengel, — sana bütün istediklerini veriyor küçük kardeş, öy- demi? Movgli gülerek: — Hepsini değil, diye cevab verdi, or- tada bir Sir Han daha olsaydı da onu da bir ay ışığında öldürseydim. Artık, onu bufalo- ların yardımına da muhtaç olmadan, kendi ellerimle öldürebilirim. güneşi kaplamasını da isterdim. Bir de, her ne kadar ,hiç aç kalmıyorsam da, gene bir keçi öldürmeği isterdim. Hiç keçi öldürme- dim ama, onun bir karaca olmasını da diler- dim; hattâ bir nilghai olmasını... Fakat biz, aepimiz debu duyguda değil miyizdir? — Başka bir arzun yok mu? Büyük yı- lan sordu. ' — Daha fazla ne isteyeyim? Hem Cenge- lim var; hem Cengelin sevgisi bende! güne- şin doğuşu ile batışt arasında nerede bun- dan fazlası bulunabilir? Kaa söze başladı: imdi kobra dedi ki... , —Hangi Kobra? Şimdi gelip giden hiç bir şey söylemedi; o, av peşindeydi. —O değil başka: — Senin bu zehirli mahlüklarla fazla alış verişin mi var? Ben onları kendi yollarına bırakıyorum. Onlar, ön dişlerinde ölümü ta- şıyorlar. Bu da iyi bir şey değil; çünkü vü- cudları çok küçük. Fakat senin kendisinden bahsetiğin yı- lan başı hangisi? — İki, üç ay oluyor ki, her halde senin unutmamış olacağım, soğuk inlerde avlanı- yordum. Avladığım hayvan, birden bir. fer- yad kopararak, bir zaman, senin hatırmn için duvarını yıktığım yapıdan içeriye girdi ve toprakların içine doğru kaçtı. — Fakat soğuk inlerdeki hayvanlar, top- rak altındaki kovuklarda yaşamazlar. Böyle söyleyen Movgli, Kaa'nın may- munlardan bahsettiğini biliyordu. Kaa, ağzını bükerek cevab verdi : — Bu, yaşamak değildi; yaşamayı ara- maktı. O, ta uzaklara kadar giden kovuğa kaçtı. Arkasından gittim ve onu öldürdük - 'ten sonra uyudum. Uyandıktan sonra daha ileriye gittim. — Yerin altında mı? — Aşağı yukarı öyle; orada beyaz bir Kobra'ya rastgeldim. Bu hayvan bana öyle şeyler gösterdi ki önce görmemiştim; öyle şeyler anlattı ki bilgilerimin dışındaydı. Movgli, hemen yılanın yanına dönerek sordu 1 — İyi bir av değildi. Dişlerim kırılıyor- du. Yalnız Kobra bana, bütün olanı, biteni bilen ve bütün gördüklerine karşı yalnız ka- burgalarının altına bir nefes almakla iktifa eden bir insandan bahsetti. Movgli: — Bir bakalım, dedi, şimdi, bir zamanlar ben de insan olduğumu hatırlıyorum. — Yavaş ol, yavaş ol! sarı yılan telâş yü- zünden ölüp gitmişti. İkimiz yer altında ko- nuştuk ve ben de senden bahsettim. Bunun üzerine Cengel'de çok eskilerden olan be- yaz başlı yılan: “Çok zamandanberi insan görmedim, dedi, o dediğin adam da gelip buraları görsün; çünkü insanlar, günün bi- rinde ölür, giderler.” — Her halde bu yeni bir oyun olmalı. Halbuki zehirli hayvanlar bizi pek istemez- ler. Onların bize pek dostlukları yoktur. — Bu bir oyun değildir. O ... Onun ne olduğunu söyliyemem. (Sonu var)