28 Şubat 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

28 Şubat 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

$ | Halkevi köşesi: Ça | da iktısadi [Yenı ve fena bir B Leon Blum, parlâmen- toyu istifa ıI e korkuttu Kabıne, 209 mühölif reye karşı 361 reyle itimad kazandı Paris, 27 (Radyo) — Mec- lisi meb'usan siyasi münaka- şaları gece saat 21,15 te tek- rar başlamış ve Bay Blumun verdiği izahattan sonra, mec- lis gece yarısından sonra saat 1,55 te kabineye itimad reyi vermiştir. Tasnif veticesine göre 209 reyi muhalife karşı 361 reyle B. Leon Bluma itimad edil- Miştir. Sol cenah gazeteleri: *Bay Filânden kabinenin mali siyasetine, B. Pol Reino siyasetine hücum etmiştir. Bu iki meb'us bur- juva hakkının hükümet aley- hine hareketini -temine çalış- mış fakat umdukları neticeyi elde edememişlerdir. Radikal partisi ku/.vetini göstermiştir. , Demektedirler. Bay Blum, cevabi nutkunda: *Siyasetimi değiştirmeğe ni- yetim yoktur, çünkü tuttuğum yol, — muvaffakıyet — yoludur. Fransa'da vaziyet, — resikâra geldiğim zamandan çok daha iyidir; Siyaset ve programı- mızdan fedakârlık yapmak icap etse bile, bu fedakârlık halk cephesini teşkil eden bütün partilerin malümat ve muva- fakatile olacaktır. Şunu da söylerim ki, eğer ihtiyaç ve zaruret, , milk bir blok'un tesisini icap ettirirse mevki iiktidardan hemen çeki- leceğim. Fakat böyle bir ihti- “yaç ve vaziyet yoktur. Ben istinad ettiğim reylere göre Konya saylavı B. Ali Rıza Türel tarafından Hatay temel yasası hakkında 6 Mart Cu- martesi günü Halkevinde ga- yet değerli bir konferans ve- rilecektir. Bu konferans herkes tarafından dinlenebilecektir. $ Verilen karar üzerine bun- dan sonra her Pazar, saat 15 den 21 e kadar devam etmek üzele tedansan vardır. Tedan- sanlar, bugünden itibaren baş- hyor. Bu itibarla Evimiz halka açıktır. $Halkevinde âza kaydı, gün- den güne artmaktadır. Her vatandaşın, kendi evine yazıl- ması beklenmektedir. Kayıt muamelesi, Salı ve Çarşamba günleri saat 17den 19 a kadardır. Tarihe müstenid Lük tekrar odaya döndü ve kendi kendine: — Gizel acaba nerededir? tesadüfe meydan vermeden kendisini nasıl bulmalı? Muhafaza al- tında mıdır, bir yere kapa- dılmış olmasın? Diye sordu. Lük, ortadaki büyük masa başında ayakta duruyor, seri bakışlaria herşeyi gözden ge- çiriyor, tetkik ediyordu. %u sırada masanın bir kenarında — üzerinde küçük siyah irtibat “_','aıimeleri olan fildişi bir plâka idare ediyorum. Bir Fransız başvekili gibi hareket ettim ve böyle harcket edeceğim. Yeni bir vaziyetten bahs- ettim; fakat ne demek diğimi anlamadılar. Ben siya- setimden şüpheye düşmüş me-, saimizde yorulmuş değilim. Bütün maksadım,programımızın yeni safhasını tesis idi. * Tekrar ederim: Şimdiki vaziyet, resikâre geçtiğim za- mandan çok iyidir. Misal ola- rak tasarruf sandıklarının dü- zelen vaziyeti, işsizliğin daha azaldığını, -iflâsların lehte bü- yük bir fark gösterdiğini bil- diririm. Bu vaziyet hasebile progra- mımızı, milletin tasvibile tat- bik etmekte devam edeceğiz. Şimdi bir buhran mevcut olduğunu — tasdik ediyorum, fakat kontenjan ve gümrük tarifeleri ıslâhatı devam ettik- çe vaziyet te düzelecektir. Büdçede açık vardır; fakat üzerimize aldığımız, Milli mü- dafaa noktasından olan büyük mecburiyetlerimiz, hayat baha- hlığı, para üzerinde yapılan spekülâsyonlar bu açığı de- vam ettirmektedir. Gizlenmiş, harice kaçırılmış paralar dahilde tedavüle yeç- melidir, bu, para sahiblerinin de menafii iktizasıdır. Bugün hükümet istifa ederse, Fransa'da temin edilmiş olan işçilerin intizamı ve binnetice Demokrasi tehlikeye düşecek- tir. Kabinem, memleketi ikiye ayırmıya çalışan bir kabine değildir. Ekseriyetin reyini al- madan bir kanun değilim. Fransa'nın her Baş- vekili gibi beyanatta bulundum, böylece çalıştım ve böyle ça- hşacağım,. Demiş ve sol cenahtan şid- detle alkışlanmıştır. Otobüs kazası Geçen yıl Cumhuriyet bay- rami gecesi bir kaza olmuş, bir otobüs Gazi bulvarında Avram adında birini ve Kor- donda tütün tüccarı Bay Faik ile zevcesini ağır surette yara- lamıştı. Bu kazaya sebebiyet veren şoför Bay Şahin hak- kındaki tahkikata - sorgu hâ- kimliğince devam edilmektedir. Dün sorgu hâkimi tarafından kaza yerlerinde keşif yapıl- mıştir. iste- zabıta romanı Nakleden : F. i Benlioğlu gördü. Bu plâka garip bir alete merbut idi. Lük, her düğme üzerinde altın kakma olarak harflar olduğunu gör dü ve dikkatle tedkik edince birisinin üzerinde G. İ. harf- larını okudu. — Şeytan başladı. Dedi. Bu iki harfı taşıyan irtibat düğmesi bana dilber Gizel'i bulduracaktır. Buna kalıbımı basarım! Ve, parmağıle bu düğmeye bastı, asabi bir halle biraz bekledi. bana yardıma koymuş | Hırsızlık Keçeciler'de safa otelinde misafir kalan Fettah oğlu Mevlüd otel kâtibi Ali oğlu Talib'in bir battaniyesini çal- dığından yakalanmıştır. Yaralamak Keçeciler'de berber Salih oğlu Yusuf Ziya sarhoş olduğu halde makasla Osman oğlu Sabri'yi sol kolundan hafif surette yaraladığından yaka- lanmıştır. Dolandırıcılık Birinci Kordonda 136 sayılı dükkânda tütüncü Bekir kızı Ayşe; Salih oğlu Hasan'a boz- duğu bir lira karşılığı ufaklık para verdiği sırada elli kuruş- luk yerine bir Romanya pa- rasını verdiğinden yakalanarak tahkikata başlanılmıştır. Dövmek Çayırlıbahçe'de Mehmed kızı Emine, İsmail kızı Makbule'yi ve oğlu Mehmed'i dövdüğün- den yakalanmıştır. Nişanlısına kızmış İkiçeşmelik'te küçük Cam- göz sokağında 2 numaralı evde oturan Hüseyin oğlu Celâl, nişanlısının kendisile birlikte gezintiye çıkmamasın- dan mütecessir olarak merdi- venden inerken düşmüş, göğ- sünden hafif surette yaralan- mışlir. İstanbul limanı Yenikapı'da ya- pılmalıdır. İstanbul, 27 (Hususi) Burada tetkiklerde bulunan şehircilik — mütahassısı Bay Prost, yeni İstanbul limanının Yenikapı'da yapılması doğru olacağı kanaatına varmış ve bu husustaki kararını bir ra- porla hükümete bildirmiştir. Berlin Türk Ticaret odası kongresi Berlin, 27 (Radyo) — Ber- lin Türk Ticaret odası yıllık koöngresi - toplanmış, odanın faaliyet raporu takdir edilmiş ve Türkiye büyüklerine tazi- mat telgrafları çekilmesine karar verilmiştir. Sinato Ruzvelt'in lâyihasını kabul etti Vaşington, 27 (Radyo) — Amerika Sinatosu Âli mahke- me hakkındaki Ruzvelt lâyiha- sını kabul etmiştir. Lük bu plâkanın merbut olduğu garip âlete kulağını verdi, bu aralık bu âletten bir ses Almanca: — Buradayım baba, ne is- tiyorsunuz? Dedi. Bu ses, Gizel'in sesi idi. Soğukkanlılığını — muhafazaya çalışarak mahud âlete hita- ben: — Gizel, dedi, hayrete düş- meyiniz, ben Lük, kulübede bıraktığınız — gencim. Yalnız mısınız? Aletten derin bir “Oh, geldi. Ve titrek bir sesle genç Al- man kızı: — Ben.. Burada yalnız bu- lanuyorum. Fakat - siz.. Siz?. Dedi. — Gizel, size serbestçe hi- tap edebilir miyim? Bizi dinli- A b İvüleli d Cekaleslii slülkende Milisler İıazırl'uıfı'ıxu' 0 Kontrolün şekli üç mart-ı ta tesbit edilecektir G. Fi ranko, İtalya'nın Burgos el- çisini merasimle kabul edecek Lı)ndru, 27 (Radyo) — İs- panya'ya karşı tatbik edilecek bitaraflık siyaseti dün bir de- rece daha inkişaf etmiştir. Kontrol komitesi mesaisine devam etmiş ve kontrolün sureti tatbikinı tesbite çalış- miştir. — Koöntrolün - devletler arasında taksim şekli kat'i ne- ticeyi bulmuştur. — Araştırılan tokta, sadece sureti tatbik mes'elesidir. Bu hususta ha- zırlâanmış olan proje, murah- haslar tarafından mensab ol- Ras Desta'nın ölümü İngiliz gazeteleri şiddetli yazılar yazmağa başladı Londra, 27 (Radyo) — İn- giliz gazeteleri; Ras Destanın kurşuna - dizilmesinden dolayı şiddetli yazılar yazmakta ve İtalyanın, Habeşistan'da çok şiddetli bir siyaset takip et- meğe başladığını sür- mektedirler. Roma — gazeteleri, ansızın başlıyan bu neşriyata muka- bele ederek, ingiltere'nin müs- temlekecilik tarihinde daha gaddarane hâdise mukayyid olduğundan — bahseylemekte- dirler. Ayni gazeteler, Ras Desta- nın, üç defa affedildiğini ve buna rağmen gizlice İtalya aleyhine tertibat almakla tüöş- gul bulunduğunu ve niha- yet lâyık olduğu cezaya çarp- tırıldığını iddia ediyorlar. Paris, 27 ( Radyo) — Ras Desta'nın, İtalyan'lar - tarafın- dan kurşuna dizilmesi hâdi- sesi, bütün Avrupa'da derin akisler yapmıştır. Berlin 27 (Radyo) — Al man gazeteleri; Ras Desta'nın ölümünden sonra İtalya'nın Habeşistan'da tamamen emin olabileceğini ve artık müca- dele edecek Ras'lardan kim- senin hayatta kalmadığımı ya- zıyorlar. Londra, 27 (Radyo) — Tac giyme merasiminde Habeş İmparatoru Haile Selâsiyenin davet edilmesi, İtalya'da gale- yan tevlit etmiştir. İngiliz si- yasi mahafili bundan müteessir olmuştur. Bu hâdisenin, yeni aktedilecek Akdeniz misakına da müessir olacağı söyleniyor. ileri yenler yok mudur? — Dinliyenler mi?. Hayır. Babamın dairesinde bulunu- yorsunuz. Değil mi? — Evet! — Şu halde, bu dairede yalnız - bulunuyorsanız siz de benim gibi yalnızsınız demek- tir. Bizi hiçbir kimsenin dinle- mesine ihtimal yoktur. Hattın hiçbir yerle irtibatı da bulun- mamaktadır. Fakat... Cizelin sesi burada heyecan ve asabiyet arzetmiye başladı. Lük bunu hissetti ve: — Gizel, Fransızça görüşe- lim. Daha iyi olmaz mı? Bun- dan maksadım, size burada nasıl bulunduğumu daha iyi anlatmaktır. — Olur, Fransızça görüşe- lim.. — Kısa keseceğim; çünkü İ &h ! | y General Franko duklârı devletlere gönderil- miştir. Pazartesi günü bir içtima daha yapılacak ve 3 Marita askeri ve bahri ekisperler top- lanarak abloka ve kontrol şeklini tamamlıyacaklardır. Bu suretle kontrolün 6 - 7 Mart gecesi tatbiki temin edilecektir Valans, 27 (Radyo) — İs- panya (|başvekili Bay Largo Kabellaro'nun mevkii - sarsıl- mıştır. Başvekille diğer bakan- lar arasında çıkan bir ihtilâf bu vaziyeti ihdas etmiştir. Salamank, 27 (Radyo) — Önümüzdeki pazartesi günü İtalya'nın yeni sefiri itimatna- mesini General Franko'ya ve- recektir. Bu münasebetle büyük te- zahürat ve askeri geçit resmi yapılacaktır. Madrid 26 (Radyo) — Mi- lisler, büyük hazırlıklara baş- lamışlardır. İspanya hükümeti Başvekili Bay Largo Kabal- lero, yakında mühim harekâta başlanacağından bahsetmiştir. Londra 26 (A.A) — İs- panya işlerine ademi müda- hale komitesinin bugünkü top- lantısından sonra neşredilen bir tebliğe göre Tüâli komite 3 Martta Londra'da toplana- cak olan toplantıya resmi müte- hassıslar göndermeleri için deniz devletleri mümessille- rinden talepte bulunmayı ka- rarlaştırmıştır. Mezkür toplantıda komiteye iştirak eden devletlere ait olup İspanyol limanlarına uğ- rayacak olan gemiler hakkında tatbik olunacak kontrol plâ- nına dair bir takım talimat ricası ile alâkadar hükümet- lere bildirilecektir. Sovyet hükâmeti şimdi de- vaktimiz 'çok kıymetlidir. Ba- banız beni ve makinistimi sizce malüm usullerle eline geçirdi. Bizi de gene sizce malüm hu- susi kanunları mucibince ida- ma mahküm etti. Fakat ben kendisine âni bir tecavüz yap- tım, bayılttım. Merak etmeyi- niz, hayatına hiçbir. zararım dokunmamıştır ve dokunmıya- caktır. Şimdi yatağında sadece sım-sıkı bağlı olarak yatmaktadır Gizel, beni dinliyor musunuz?. — Evet.. Çabuk söyleyiniz rica ederim. — Devam ediyorum; baba- nız veya bir başkası buraya gelir, beni böyle görür, ve sizinle muhaveremi dinlerse vaziyet feci olur. Maamafih vaziyet henüz benim ve ma- kinistim için fecidir. Piyer'in nerede ve ne halde olduğunu RADYO Bu akşamki program İstanbul radyosu Gündüz neşriyatı: Saat 12, 30—14 Türk musikisi, Hava- disler, Hafif musiki, Akşam neşriyatı: Saat 18,30 Varyete musikisi, 19,30 Kon- ferans B. Selim Sırmı Tarcan tarafından, 20 Müzeyyen ve arkadaşları taralından Türk musikisi, 20,30 B. Ömer Rıza tarafından Arapça söylev, 20, 45 Belma ve arkadaşları ta- rafından Türk musikisi, 21,15 Stüdyo orkestrasi, 22,15 Ajans ve Borsa haberleri, 22,35 Plâkla sololar. Sir Tomas Mühim bir söylev verdi Londra, 27 (Radyo) — İn- giltere milli müdafaa nazırı Sir Tomas, bugün mühim bir söylev vermiş ve - ezcümle şunları söylemiştir: — İngiltere'nin kara, deniz ve hava kuvvetleri, sulhu mü- dafaa içindir. Biz; Fransa ve Belçika'dan başka icabında Almanya'nın da — tecavüzden masun kalması için çalışıyo- ruz. Hiç kimse, İngiltere'nin başkalarına tecavüz için ha- zırlandığını söyleyemez. — Sir Tomas, sözlerine devam ederek demiştir ki: — Ben, Avrupa milletlerini idare edenlerin, bir harbe se- bebiyet — vereceklerine kani değilim. Aksi takdirde, bu adamların, tamâmen delirdik- lerine hüktetmek icap ede- cektir. İzrre e eREliyEi— üi niz kontrolüne iştirak hakkını istememektedir. Portekiz dahi bu kontrol işi İngiltere, Fransa Almanya ve İtalya'ya münha- sır kaldığı müddetçe buna iş- tirak arzusunda değildir. Yukarda isimleri geçen dört devlet teknik mes'elelerin halli için kontrol plânını kendi hü- kümetlerine bildireceklerdir. Royter ajansının öğrendiğine göre İtalyan'lar Portbou ile Âlicante arasındaki mıntakayı Alma'lar Alicanta'dan Mar- bella ile Malaga arasındak bir noktaya kadar olan mintakayı Fransız'lar — ile İngiliz'ler de Gaskonya körfezinde kontrolü yapacaklardır. Fas cihetinde Ceutanın şarkı Fransız'ların ve garbı da Ka> hnarya adaları - dahil - olmak üzere İngiliz'lerin kontrolüne bırakılmaktadır. Nihayet Ba- lecares mıntakasında gene Fran” sız'lar kontrolda bulunacak- lardır. —.l_ da henüz bilmiyorum. Yaln? babanız elimde bulundukçâ vaziyetimiz bir derece lehime” dir, ölüm bizden üzaktır. BU vaziyetten — istifade lâzımdır: Siz buraya gelemez misiniz — Heyhat.. — Heyhat mı dediniz? — Çünkü.. Odamda mevkuf bulunuyorum. — Muhafızınız kim? Yanımda muhafız olarak hif bir kimse yoktur. Fakat odar mın iki kapısı da dışarıdaf kilitlenmiştir. Babam gayr' muayyen zamanlarda gelip beni görüyor. —Ne zamandanberi bu bulunuyorsunuz? — Ancak dün akşamdaf” beril! halde — Devam edecek — ğ