7 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

7 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Çocuk ve devlet Çocukları koruma cemiyetinin son kongresinde verilen kararları oku- — Muşsunuzdur. Bunların içinde, fakir çocuklar için yıkanma yerleri ile gocuklu ailelerin mükâfatla taltifi de vardır, e Yıkanmak, Dol bol yıkanmak, medense, bizde bir türlü itiyad ve ihtiyaç — halini amıştır. - Moselâ, bizim — köylümüz çok az — yakandığı gibi, bir sahil yehri olan İzmir'de, yaz günlerinde güzelim de- nizla varlığından istifade edenler sayı ile gösterilebilir. Yıkanmanın, de- — mize girmenin taşıdığı büyük faydayı münevverlerimiz bile kavramak is- — temiyor. Vaziyet böyle olduğu için, esasen umum! olan yıkanma ihtiya- Gimiza mukabil yalmız fakir çocukları yıkayabilmekliğimiz, bence fizik — değil, terbiyevt bir keyfiyettir. Yani bir alıştırmak meselesidir. Hiç ol- — Mazsa yeni yetişen nesil, yazın da, kışın da yıkanmalı' ve - böylelikle bizde de bir yıkanma terbiyesi toessüs etmelidir. Fazla çocuklu ailelere mükâfar. verilmesi de şüphesiz çok âlicenaba- He, çok yerinde bir karar ve dilektir. Fakat İzmir Himayoletfalinin -bu — dür büdçesi içinde ne yapılabilir? Kaç aileye, ne kadar mükâfat verilebilir? K Bir gün evel Roma'da toplanan faşist meclisi, nülaru artırmak ve © (fazla nüfuslu aileyi bimaye etmek için birçok ka vermişti. Bu ka- Farlar, hepimizin de daha evelden — bildiği birşeyi tekrar hatıra getirmiş oldu. Çocuğun ve fazla çocuklu ailenin himayesi, devlete aid olmalıdır. İş, mükellef iyet bahisdlerinde istizmsiyetler, rüçhan hakları vererek, mad. di ve manevi yardımlar yaparak, hattâ bekürdan vergi alarak, izdivacı teştik ederek... Çünkü bu, hükümetin billassa üserinde durduğu düfus davasının temelini teşkil eder. Bence, köngrede bu âlicenabane arzu ile beraber böyl> bir devlet müzaharetinin araştırılması istenseydi, çök yerinde olurdu. Memlekette çözülmesi icabeden bir düğüm vardır ve o da şudur: Çocukları, — bunların - bize inşirah vermiye başlıyan çokluğunu nasıl artıracağız, onları masıl koruyacağız, nasıl bakacağız, nasıl okuyub yetiştireceğiz? menlere. Arazi tevzi ediliyor. Çeşme kazasının Çiflik kö- yünde iskân edilen, fakat ora- daki arazi işe yaramadığından başka yerde arazi istiyen 80 nüfustan 7-aile Romanya mu- HKağiri, Toörbali'ya —gönderil- mişlerdi. Vilâyetçe orada is” kân edilmeleri muvafık görü- len bu göçmenlere - verilecek arazi bulunmadığı anlaşılmış ve oradan Urla kazasına gön- derilmişlerdi. Urla'da da ken- dilerine gösterilen arazinin işe yaramıyacağını anlıyan bu göç- men kardeşlerimiz, tekrar Çeş- me kazasında iskân edilme- Terini istemişlerdir. Bu göçmenler, bugün Urla- dan Çeşme'ye gitmişlerdir. Vilâyet iskân müdürü Bay Tah- sin Akgün de dün akşam Çeş- me'ye gitmiştir. Göçmenler, Reisdere civarında kendileri için inşa edilecek evlerde is- kân olunacaklardır. İldırı ara- zisinden de kendilerine toprak tevzi edilecektir. Kilovat tarifesi Tenzilât meselesin.- de ihtilâf mı çıktı? Elektrik — kilovat — tarifesini yeniden tesbit edecek olan Tarife Komisyonunca kilovat tarifesinin az da olsa indirile- ceğini yazmıştık. Komisyon üyelerinin ısrarı üzerine İzmir Elektrik Şirketi müdürlüğü, Belçika'daki İdare meelisine telgraf çekmiş ve kilovat tari- fesi üzerinde ne miktarda ten- zilât yapılabileceğini sormuştu. Gelen cevapta ancak 0,25 san- tim (yâni 20 para ) tenzilât muvafık — görüldüğü - bildiril- miştir. Haber aldığımıza göre Ta- rife Komisyonundaki diğer âza- lar, kilovat tarifesinde yapıla- Saime Sâdi Tiryaki bir balık! Evet, tiryaki bir balık, hem de pipo içen bir balık! Los Anjelos'ta böyle bir balık teşhir edilmektedir. “Di- namit,, adını taşıyan bu balık — Havay adaları civarında av- lanmıştır. Bu balık, kursaklı denilen cinsindendir. Arasıra kursağına hava doldürür ve bunu yavaş yavaş bırakır! Akıllı bir adam, balığın ağ- zına bir böru yerleştirmiş, ba- lığa hava yutarken bir miktar duman yutturmuş, ve biraz sonra balık havayı — salmağa başlayınca seyircilere pipo iç- tiğini göstererek para kazan- mağa başlamış. Deniz altında fotoğraft Amerika'da Stil ve Kölber- ton isminde iki mühendis ye- ni bir fotoğraf makinesi yap- — mağa müvaffak olmuşlardır. Bu yeni makine ile deniz altında 800 - 1200 metre de- rinlikte fotoğraf çekmek müm- kündür. Bu keşfin denizlerin altın- daki vaziyet ile balıkların ha- yatları hakkında esaslı malü- başının, yüzünün etlerinin ye- rine getirilmesini bir opera- törden rica etmiştir. Operatör altı ay süren bir çalışma neticesinde kimyage- rin yanaklarını, kafa etlerini kulak ve burnunu yeni ölmüş insanlardan almak suretile ye- niden vücude getirmiştir. ——— — Mısır ve sert buğdayı Gümrük resminden islisna etmişlerdir.. Türkofis'e gelen malümata göre, Filistin hükümeti, buğday ve misir üzerine mevzu güm- rük resimlerinde bazı tadilât yapmıştır. Buna göre sert buğdayla mısir gümrük res- minden muaf addolunmuştur. Darı ve kuşyemi 4-3.937 tarihinden itibaren darı ve kuşyemi, İngiltere ile hususi takas mevzu teşkil ede- miyecektir. Bu hususta Türko- His şubesine gelen bir emirde, bu tarihten evel İngiltere'ye hususi takas suretile vaki olan darı ve küşyemi - sevkiyatına olarak kabul etmişlerdir. Onun için ihtilâfın halli hususunda Nafıa Vekâletine müracaat edi- leceği öğrenilmiştir. Bir işçinin dört par- mağı ezildi. Limanımızda bulunan Dum- lupınar vapurunda bir kaza olmuştur. Vinç ile şattan va- pura yük alan amele Mehmed, tırmış ve Edört parmağı da mat almağa yarayacağı pek | aid muamelâtın rikide edilmsi | ezilmiştir. Yaralı Mehmed, ubıîdir._ ğ için lâzımgelen İngiliz makam- | bastaneye kaldırılmıştır. Yeni bir hac usulü ları nezdinde teşebbüsatta bu- Ziyaret Şehrimiz İtalya general kon- solosu, dün öğleden evel vi- lâyette vali Bay Fazlı Güleç'i ziyaret etmiştir. Ziraat ve baytar bütçeleri Vilâyet umumi meclisi ziraat Hindistan'da Bingale'den bir Hint'li yaya olarak Mek- | ke'ye hacca gitmeğe karar ver- - miştir. Yalnız yaya olsa ne âlâ. Her beş dakikada bir nafile namazı kılmak vârdır. Yapılan hesaba göre bu adam, Mekke'ye 10 senede varabilecektir. Ve bu seyahat | esnasında 105,000 delfa na- maz kılacaktır. Başı değişen adem Avustralya'da — Sidney'de genç bir kimygerin iki sene- denberi bir derdi varmış, bir kaza neticesinde kimyagerin | başı Asit nitrik (Kezzap) için- de kalmış ve başının - etleri | bü hâmiz içinde erimiş, yüzü - ve başı garip bir şekil almış- tır. İnsanlar içine çıkamıyan lunulmalıdır. ÇÖTT P TÇ | Bugün doğacak çocuklar.. Bugün de ayın fena tesirlerin- de bulünacağız ve — öğleye kadar birçok hoşa gitmiyen hâdiselerle karçılaşacığır. Bu hüdiseler âsa- buniza fena - tesirler yapacak ve adetf kendimize bile itimadı kay. bedeceğiz. Manmaf'ih öğleden son- ra vaziyet sükün bulacak, tabif Hale dönecektir. Bugün doğan çocuklar, cesa- ret ve azim itibarile geri olacak. lar, mektebde küçük bir dikkat. sizlik ile yese düşeceklerdir. Bu gibi çocukları tekdir ve — cezalan: dırmaktan — çekinmelidir. Bu gibi çocukları hayat adamı yapabilmek için mahetbiyetten kurtarmak lâ. zim gelecektir. Baytar bütçeleri üzerinde mü- zakerede bulunmuştur. Nenyüs aygırı alınacak Beygir cinsinin ıslahı için satın alınacak olan Nenyüs aygırının Çifteler veya Kara- cabey harasından satın alın- masr kararlaştırılmıştır. Bunun lık tahsisat konmuştur. Vali muavini C. Ünver * Vali muavini Bay Cavid Ünver rahatsızlandığından dün vazilesi başına gelememiştir. | YEHİRHABERLER Çeşme'deki göç-.Öğretmenlere yardım sandığı kuruluyor Müşkül vaziyette kalan öğretmen lere yardım edilecektir Öğretmenlere yardim temini için bir (Öğretmenler yardım sandığı) teşkil edileceğini ve bü sandığin esaslarının hazır- landığını memnuniyetle haber aldık. İzmir öğretmenler bir- liğinin vaktile tasavvur — ettiği bu mühim iş, Kültür direktör- lüğünün teşebbüsile yakında başarılacaktır. Tahkikatımıza göre, sandığın kuvvetli bir şe- kilde tesisi için öğretmenlerin maaşlarından altı ay yüzde bir kuruş hisse alınarak sandığa verilecek ve altı ay sonra her ay üyeden yalnız on kuruş Dünkü konferans Ana yasamızda yapılan son değişikliklar — Başı Vinci sahifede — Saip, banka ve daireler - direkti leri, avukatlar, öğretmenler, adliye erkânı ve İzmir münevverlerinden kalabalık bir grup hazır bulunmuş- tur. Hatip, teşkilâtı esasiye kanu- sumuzda yapılan — değişiklikleri üç safhada mütalca etmiştir. Birinci safba, — son - teşkilâtı esasiye kanumunda yapılan değişik- liklerin mahiyeti ve bu değişiklik- leri doğuran zmruretlerdir. Değerli hatip, C. H. P: al vasfinin ayrı ayrı ne anlaşılması — lâzimgeleceğini ve ni- hayet bu vasıfların teşkilâti esasi- ye kanununu girmesile hasıl — olan hukukt? vaziyet ve müeyyideleri anlatmıştır. Vasıfların teşkilât esasiye ka- nucduna girmesinin sebepleri hulâ- eâten şu şekilde izah edilmiştir: — Bu vasıflar, Türk milleti- nin tarihinden, bayat realitelerin- den ve hayatın zaruri icaplerindan alınmış, tatbikatın verdiği müspet neticelerle bu devletin hayatında lüzum ve kiymeti anlaşılmış esar. cak asgari tenzilâtı bir kuruş | tardır. Hatip, Atatürk'ün, Türk is- tiklâlini kurtardıktan sonra bu memleketi bir daha eski teh- likelere maruz kalmıyacak kuv- vetli ve modern bir devlet haline koymak - istediğini ve böyle bir devletin kuruluş esaslarını tarihten ve hakikat- ten alarak tatbikını kendi kur- duğu partinin mes'ul eline verdiğini tebarüz ettirdikten sağ elini vincin demirine kap- | sonra bizim Cumhuriyet Halk Partimizin başka memleket- lerdeki partilere benzemedi- ğini, onun devletten bir parça olduğunu ve şimdiye kadar şeklen kendi malı olan vasıf- ların hattızatında devlet reji- minin esaslarını - teşkil etmiş olduğunu söylemiş ve bu va- sıfların teşkilâtı esasiye kanu- nuna girmesile modern Türk encümeni, dün Ziraat müdür- | cemiyetinde zaten yaşıyan ve lüğünde toplanmış, Ziraat ve | memleketin ihtiyacına uygun olan hukuk kaidelerine teşrii ve resmi bir ifade vermekten ibaret olduğunu söyliyerek va- sıfların teşkilâtı esasiye kanu- nuna girmiş olması sebeple- rini bu suretle hukuki ve si- yasi bakımdan izah etmiştir. Ondan sonra vasıfların her için 937 büdçesine 1200 lira- | biri hakkında ayrı ayrı izahat veren hatip, bunlardan cum- huriyetçilik vasfının zaten dev- letin ebedi ve değişmez bir şekil olarak eveldenberi teşki- lâtı esasiye kanununda mevcud şr * TP AŞ SÜ /3/01) HB . . , İplik fiatleri İi b ll — Başı 1 inci sahifede — kalar mamulâtı ipliklerin top- tan satışlarında tüccar ve fab- rikaların riaâyete mecbur ol- dukları hükümler aşağıda for- müle edilmiştir: A — Gerek fabrika gerekse ticaretane satışlarında bir pa- ket dahi toptan satış addolu- nür, B — Fabrikasının bulundu- ğu şehirlerdeki tüccarlar fab- rika fiatlerinden azami yüzde 1 yükseğine toptan satış ya- pabilirler, C — Fabrikasının bulunduğu şehir haricindeki tüccarlar ilân edilen fiatlare kendi kâr ve masrafları olarak azami yüzde 3 fiat farkı ilâve edebilirler. D — Fabrikalar başka şe- hirlerde satışlarını satış mağa- zası veya büro açmak suretile bizzat yaptıkları takdirde o şe- hirlerde açacakları satış ma- ğazası veya büro masrafı ola- rak fiatlere azami yüzde 2 fark ilâve edebilirler. E — İlân edilen fiatler aza- mi olduğundan fabrikalar bu fiatlerden daha ucuz - satış yaptıkları takdirde yukardaki fiatlerde yazılı tüccar kâr ve masraflarının azami fiat üze- rinden hesap edilmeyip fabri- kaların bu ucuz satışı üzerin- den hesap edilmesi meşruttur. F — Fabrikasının — bulün- duğu şehir haricindeki satış- larda toptan fiatlere ayrıca nakliye ücreti zammedilir. G — Paket, ambalaj mas- — rafı fabrikalara, balya ambalaj masrâfı müşteriye aiddir. Bal- ya ambalaj masrafı hakiki miktarı tecavüz edemez. H — Gerek tüccar ve ge- rekse fabrikalar depolarında iplik olduğu halde mübayea için müracaat eden müşterilere satış yapmaktan istinkâf ettik« leri takdirde kanuna mugayir harekette bulunmuş olacakla- rından kanuni cezâai hükümle- rine tabi tutulacaklardır. | — Gerek tüccar ve ge- rekse fabrikalar mâğaza veya satış bürolarına komisyon ve masraflarının ilâvesile tanzim edecekleri iplik satış fiatlerini mahalli ticaret odalarına tas- dik ettirdikten sonra resmi gazete ile ilündan itibaren nihayet on beş gün zarfında umumun görebileceği bir şe- kilde talik etmiye mecbur- durlar. Yunan kralı Giride hareket etti Atina. 6 (Radyo) — Yunan kralı, refakatinde başbakan general Metaksas ve diğer maiyeti olduğu halde Avor rof'la Girid'e hareket emmiştir. Kral, yarın sabah Hanya'ya vâsıl olacaktır. B. Mazarik 87 yaşına giriyor Prag, 6 (Radyo) — Çekos- lovakya'nın ilk cumhur reisi B. Mazarik, martın 7 sinde 87 inci yaşına basacaktır. Komünist partisin- den ihraç edilenler Moskova, 6 (Radyo) — Yİ_' harin ve Rikol komünist parti” sinden ihraç edilmişlerdir. Bun” lar, Nisanda muhakeme edir leceklerdir. Beşiktaş - Güneş Bugün karşılaşıyorlar alınacaktır, — Sandık, ihtiyaç içinde olan öğretmenlerlö ani bir felâkete maruz kalanlara yüzde $ gibi gâyet az faizle para verecek, bundan başka ölen bir öğret- menin ailesi halkının sefalet içinde kalmaması için bir daha almamak üzere öğretmen aile- sine yardım edecektir. Malül kalacak öğretmenler sandıktan yardım görecekleri gibi teka- üde sevkedilen öğretmenler de tekaüd aylıkları verilinciye ka- dar bu sandıktan istifade ede- ceklerdir. olduğunu hatırlatmış - vasıflar arasındaki sıki alâka ve irti- batı anlatmış ve bu vasıfların biribirini tamamlayıcı ve bir- birinin manasını — aydınlatıcı esaslar olduğunu izah etmiştir. Bilhassa halkçılık vasfının izahında Cumhuriyet Halk par- tisi — köngrelerinin — hukuki manasını ve bunun başka mem- leketlerde cari olan, halkın doğrudan doğruya icrayi hü- kümet etmesi hukuki müesse- sesinin bize mahsus ve oriji- nal bir şekli olduğunu söyle- miştir. Ş Devletçilik vasfında da bi- zim devletçiliğimizin sosyalist meselerile alâkası olmadığını, bunun bize mahsus, bir dev- letçilik olduğunu, memleketin kısa bir zamanda devlet elile imarı zaruretinden — doğmuş olduğunu ve esasen tarihi te- kâmülün, devlet ekonomik ve sosyal sahalarda mütemadiyen rolünün artması şeklinde te- celli ettiğini anlatmıştır. Bay Ali Riza, Teşkilâtı esa- siye kanununun 74 üncü mad- desinde — yapılan değişikliği mevzuubahs etmiş ve bu de- gişikliğin istihdaf ettiği gaye- nin memlekette çiftçiyi toprak sahibi yapmak olduğu, mülki- yet hakkına hiçbir veçhile bir taarruz mevzuu bahsolamıya- cağını tebarüz ettirmişve mül- kiyet hakkında bilhassa toprak mülkiyeti - hakkındaki — son hukuki telâkkilere işaret ede- rek bu hakkın bugün 18 inci asırdaki mutlak bir hak olmak mahiyetini kaybedip içtimai bir vazife haline gelmiş oldu- gunu, yabancı memleketlerin Teşkilâtı esasiye kanunların- dan misal getirmek — suretile izah eylemiştir. Hatibin konferansı, dinleyi- ciler üzerinde derin bir hüsnü tesir bırakmıştır. Eytam ve eramil maaşları.. Eytam v& eramil mâaşlarının verilmesine Pazartesi günü baş: lanacaktır. Bu hususta alâka- darlara emir verilmiştir. Dövmek Karşıyaka'da Alaybey Yıldız sokağında İbrahim oğlu İsmet, 12 yaşlarında İbrahim oğlu Şemsettin adımndaki çocuğun İstanbul, 6 (Hnsusi)— Yarın yumrukla gözüne vurmuş ve | (Bugün) Beşiktaş ve Güne$ gözünün altından yaralamıştır. | takımları karşılaşacaklardır.