March 7, 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

March 7, 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

l 7731931 Manisa'da Şuurlu bir çalışma- nın eserleri Manisa'dan yazılıyor: Manisa'da sonsuz ve ardı arası kesilmez çalışma hamle- leri görülmektedir. Kültürde, bayındırlıkta, ta- rnmda, — belediyede; daha neler m; bütün bir vilâ- yet hyk.x er, — yılmaz, yorulmaz; usanmaz ve üşen- mez: bir hamle durumu için- dedir. Bunda Manisa:- ill Ba: Lütf Kardar'in hisemsi bür yüktür. Dört beş ay gibi çok kısa bir zaman içinde başardığı ve başarageldiği işleri göz önüne alan herhangi bir yurddaşımı- zın - başarılan bu işler karşı- sında derin bir şükran duy- maması imkânsızdır. Lâkin şu dar satırlar içine bu işlerin bir hulâsasını bile - sıkıştıra- bilmek kabil değildir. Manisa vilâyetine tefrik ve sevkedilen göçmen kardeşle- rimizin tek bir evi ve hat- tâ tek bir şahsiyeti yoktur ve kalmamıştır ki; yersiz, yurdsuz, evsiz, barksız bir güzarişi 1s- ftıraba maruz bulunsun.. İlbay Bay Lütfi Kırdar'ın u göçmen. işlerile bizzat ve pek yakından alâkadar oldu- ğu, göçmen yerleştirilen köy- leri, kazaları teftiş ettiği sıra- larda o köylerin kültürişlerile, tarım meselelerile ve — kalkın- Ma umur ve muamelelerile de inceden inceye meşgul olma: ları bütün bu yerlerde elle tutulur, gözle görülür bir var lık, bir canlılık ve-bir ilerleme, biz yükselme durumu - yarat- Mıştır. Mektepler — yapıliyor, birlikler teşkil ediliyor, koo- Peratiller kuruluyor.. Şehrimizde takip ve tatbik ettirilegelenii imar, ihya ve inşa faaliyeti ise, dürüst, düz- Sün ve muntazam bir plân dahilinde tekâmül ve inkişaf içindedir. İzmir-Akhisar ve İzmir-Ka- Saba umum? şoselerinin şehir dahilinden biri hükümet önüne, diğeri istasyona doğru olan kısımlarında parke döşeme Yapılması kararlaştırılmış — ve Müteahhide bile verilmiştir. Oldukça uzun bir zaman: * geceleri karanlık bir halde bırakan elektrik tesisatı Müanisa gibi bir ilim merkezini teşkil eden — memleketimizin işik ihtiyacına cevap vere- Gilecek ve onu tatmin edecek _5' durüma ifrağ edilmek İzere muhasebei hususiye ve elediye arasında bir birlik teşkil edilmiştir. Şu birkaç ay içinde büyük Ve güzel bir Parti ve bir lkevi binasının meydana Retirilmesi de emrivaki halini #mıştir. Burada, bilhassa — ashabı Mesalihin hükümet dairelerin- ?* muamelâti. hakkında va> İMizin emirlerine işaret etmek Tecburiyetim- var: Parti ocaklarını birer birer ıx'len ve oralardaki yurddaş- Armızla âdeta bir baba oğul Bibi konuşan Bay Lütfi Kırdar TU emri vermiştir: — Herhangi bir yurddaşın .'llıfımet dairelerinde, kimden Ursa olsun, bir güna müşkü- maruz kaldığı takdirde, İŞi em yakın Bir telefona kadar idip beni buldurarak gi a.ııı hiç korkmadan ve hı.: kimseden çekinmeden söylemesidir. Bu sayededir. ki; bugün Memlekette (A Turgutlu'da Diplomasız ebelere yerin- de bir mücadele ve maçlar Turgutlu; 5 (Anadolu) Şeh- rimizde yirmi üç bin nüfus vardır. Doğum ihtiyacını te- min etmek üzere biri beledi- ye, diğeri serbest olarak iki diplomalı ebe mevcuddur. Kasabada 80-100- doğum olduğu kayden sabit bulun- maktadır. Doğumların yirmi- sinde diplomalı ebeler, diğer- lerinde- ehliyetsiz, beceriksiz ebeler bulunmaktadır. Hükümet tabibimiz bu vaziyeti görerek diplomasızlar hakkında derhal tedbirler ittiharz etmiştir. Bu gibiler cürmü meşhud kanu: nuna tevfikan adliyeye veri- lecektir. “Allah verdi, Allah aldi,, diye kendilerine kuruntu ve- ren anneler de bu hurafelere nihayet verdikleri gün, mem- leketin mühim bir derdi orta- dan kalkmış olacaktır. Gençlik Turgutlu, (Hususi) Halkevi- mizin spor şubesi, gün geç- tikçe kuvvetlenmekte ve iyi muvaffakıyetler elde etmekte- dir. Bayramın üçüncü günü İzmir Parkspor kulübü ile ya- pılan maçı, Kasaba gençleri T-0 gibi büyük bir farkla ka- zanmışlardır. Halkevi; gençle- rin medeni bilgilerini ve mu- âşerete — vukuflarını artırmak için bir muallim getirtmiştir. Dağspor kulübü de noksanla- rını artırmağa çaliışmaktadir. Gençlerde okuma zevki de gittikçe yükselmektedir. Cenub Vı'ldzetlen'mı'zde Urfa üzel bir şehir oldu. G Urfadan bir görünüş Urfa (Hususi — muhabirimiz bildiriyor) — Otuzbin nüfuslu büyük bir ilkurağı olan yeşil Urfa, cumhuriyet çok terakki ve inkişaf etmiştir. Üçbin 'senelik tarihi malüm olan bu güzel şehir, saltana- tın devamlı: ihmaline kurban gitmiştir. Cumhuriyet hükümeti radada semereli bir imar aliyetine geçmiş ve veticeler — alınmıştır. Değerli ilbay Bay Atf Ulusoğlu'nun mesaisi takdire şayandır. Urfa belediyesi, daha ziya- de 933 ten sonra - bir faali- yet kaynağı olmuştur. Şarbay lığa getirilen Bay Ömer Alay iam Manisa'da, hassaten vilâyet emrindeki dairelerde, - biçbir yurddaşın kabili icra ve bu- ifa bütün işleri haftalarca, aylarca beklemek — mahkümiyetinden kurtulmuştur. $. Âli Kutluer devrinde | | hali yapmış, hortürlü konförü | park baline getirmiş Denizli'de Köy kalkınması faaliyeti ve köyde geçen faydalı bir gün WEŞEZ Yü Denizli, (Hususi) — Denizli *Halkevi köycüler komitesi 937, yılı programından iş takvimi ge- reğince ağaç dikme, arık açma, aşı yapma gibi köye varidat ge- tiren işleri takibe başlamıştır. İlk olarak Pazar günü Laodikya (bugünkü ismi Eskihisar) kö- yünde ağaç dikme töreni ya- pılmıştir. Komite başkanı ve köyden bir genç, söylev ver- mişler, müteakıben hazırlanan çukurlara dikme başlamıştır. İlk fidanı atlı spor kafile baş- kanmı Albay Kenan dikmiştir. Köylü ve şehirli bine yakın muhtelif ağaç dikmiştir. Bu Urfa'nın tanınmış bir ailesine mensuptur. Genç belediyeci büyük bir feragatle çalışmak- tadır. 933 te 45 bin lira olan belediye büdçesini 120 — bin liraya — çıkarmağa — muvaffak olmuştur. Belediye; mezbabe ve et hata: bin otol, bemüz. kizi ala cak genişlikte salon ve. zengin, dek sahneye malik: bir sinema, belediye dairesi, park, asri mezarlık, âbide inşa et miş, bir bulvar açarak fal döşemiş, Anzeliha mesiresini ve bu gölden çıkarak şehrin 34 muh- telif yerinde açıktan suların üzerini kapatmış, umu- mi kadınlar için 40 odalı bir | ev yaptırarak buna on yataklı bir dispanser ilâve etmiş, eski mevlevihaneyi esnaf birlikleri- | ne tahsis ve yardım sandıkları | tesis eylemiş, ayar saati dik- | akan | tedir | evelki yangın göstermiştir ki | mizin bBü hususta ekemmiyetle | | rine devam edilmektedir. törene Halkevi bandosile mü- | ze ve sergiler komitesi, atlı | spor, âvcılar, ' bisikletçiler ve dağcılar iştirak etmiştir. Ağaç dikimi bitince atlı spor ve müze komitesi harabeleri görmiye, | avcılar sürek avına, bisikletçi- ler tura, dağcılar yürüyüşlerini 30 kilometreye tamamlamıya gitmişlerdir. Kalan bando ve halk bandonun çaldığı muhte- Tif milli oyunlarla eğlenmişler- dir. Bir taraftanfida köylüye Tarım direktörlüğü tarafından Tavukçuluk — ve — meyvacılık, Baytar direktörlüğü tarafından hayvancılık hakkında öğütler Halkevinin yıldönümü intibalarından Uşak, (Hususi) — Halkevi- miz, üçüncü yıldönümünü id- rak etmiş ve kendi sahasında güzel işler başarmıştır. Halk ve | gençlik, Halkevi etrafında top- l Tanmıştır. Son yıldönümü töre- | ni çok parlak geçmiştir. Bu münasebetle iki sayılı broşü- etmiştir. nçok güzel ve zengindir. ydena ü miş, şehri elektirikle tenvir ve temizliğe örcm vermiş, —€ çarşıları kâldırarak yeni dük- kânlar ve örnek evler yapınış, is eylemiş ve daha er görmüştür. d çalışma gindir. Bu proğ- 936 y prog- ramı çok ramın en mühim şehre iyi ve temiz su - getir mek teşkil ediyor. Belediye- bankasından yapılacak istikraz- la Urfa'nın bu ezeli derdi de bertaraf olunacak ve gene bu. yıl şehir imar plân ve harita- sı da yaptırılacaktır. NADOLU) Menemen'lilerin dileği Dün Menemen'li bir” okuyucu- muüzdan bir. mektub aldik. Mektubda. deniliyor ki: “Menemen urayı her saha- | da birçok yenilikler yapıyor. Ba. işlerden evel "düşüktüllecek ve yapılacak şey, Megemien'de teşkilâtı — kurulmasıdır. at nedönse Bu işe İüyik olduğu ehemmiyet verilmemek- Halbaki — birkaç gün yapılması Belediye- Bu işin Biran evel zarur? ve elzemdir. nazarı dikkatini celbederim.., Budama izin kâğıdı Burnava'da yeni Kurulmuş ölan: zaytincilik: istasyönunde, mütehassıs —nezareti altında fenni budama ve aralama işle- Bu işlerde ehliyeti görülen kimselere, Zeytincilik istasyo- nunca budama izin kâğıdı ve- rilmektedir. TOLTMDAYER TT GN Vörlmiş vver göl oğlenaklk ir gün geçmiştir. Komite programı veçhile bu Pazar günü de eski yılların yadigârı Akhan, Gendan sara> yına ve köyüne giderek köy evleri ve plânları hakkında tedkikler yapacaktır. Komite, bu çalışmalarından başka her köy için şehirden birer ümessil intihap ettir- mekle köylünün kalkınmasında faydalarını göstermektedir. Gençlik ve spor Uşak'ta gençlik ve spor ha reketleri artmaktadır. 3 teşek- külümüz, —müsamere, — balo, geT ” Bu broşür; | maddesini | | rek Paris'te bir cambazhane, Paris Laşpiskoposunun — gele: oyunları, eğlenceleri ve hayvanları ile alâkadar olma: sına minnettar kalmış ve pa: paza, bir fil yavrusu hediye etmiş. Papaz, düşüne kalmış: — Ben bu fili ne yapacağım? Diye.. Hakikaten, herkese tabiatına, zevkine ve vaziyetine göre hediye verebilmek ayrı bir mesele, bir hususiyet ve | inceliktir. Dün, tanıdıklarım. ve dost« İârim için, bir kediye kollek. siyonu hazırladım, dağıtmağa karar verdim. Bir nevi piyango keşidesi gibi oldu amma, za- ran yok, size de okuyuve- reyitn: Vali ve parti başkanına, sa- bır taşından. bir nazarlık, şâir Yahya Kemal'e Nedim divanı, belediye reisine bir cild ceza ihbar varakası, delfterdara bü- yük bir kasa, Maarif müdürüne bir çocuk oyuncağı, polis mü- dürüne bir çift ayakkkabı, polis müdür muavinine bir çift kelepçe, baytar müdürüne dört tane nal, Muhasebei hu- susiye müdürüne pudra, Dr. Kâmram'a bebek kundağı, Ke- mal Kâmil'e dişilik muskası, Asım İsmet'e tarak, bizim İr- fan Hazar'a bir avuç çekirdek, avukat Ahmed Murad'a iyi şişirilmiş bir davul, gazeteci Sırrı'ya saç boyası, Doktor Necati Kemal'e tesbih, Doktor Hüseyin Hulki'ye saha kena- rında peblivan minderinden daimi bir yatak odası, Doktor Kemal Tahsin'e bir çıkın fub bol ayakkabısı, belediye - veis muavini Suad'a ayna, Ticaret odası kâtibi umumisi Mehmed Ali'ye mikrofon, avukat Na- hid'e “Seni seviyorum,, esansı, Türkolis müdür muavini Rah- mi'ye bıyık misi, Liman umum müdürüne bir şamadıra, Ziraat Bankası müdürü Aşkı Naili'ye ve avakat Nuri Sıtkı'ya birer jilet, Roma bankası müllür muavini Muzaffer'e gençlik mus- kası, mezbaha müdürü. Cemal bir kasap bıçağı, müdürü Çe- sı, avukat Nuri Fettah'a Bugü bukadar, yarın, Böşkü dostlare d Hüyüküke ğim. maçlar, telif eğlencelerle çok — alâka görmektedir. Stadyomumuz Bir ây sonra tamamen hazırlanınış - olacak, 19 mayısta Uşak'ta bir şehir atletizm — müsabakası — verile- cektir. Sahamız için Türk spor kurumu — 1000 lira gönder- miştir. Bu mevsimde - sarfolü- nacak para 5000 liradır. Ge- lecek yıl da noksanlar tamam- lanacaktır. Giydirilen yavralar ve himaye heyeti Çal'dan yazıliyor: Çal özek Gazi ilkokulu himaye heyeti bugüne kadar temin ettiği 155 lira gelirle himayesine aldığı 50 yoksul yavruyu giydirmek imkânını bulmuştur. 50 Takım elbiseyi bedava diken terzi Hüseyin Us'un fedakârlığı şayanı şükran görülmüştür. ANADOLU — Biz de bu vatandaşları takdir ederiz.