12 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

12 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Gene kadın-erkek bahsi Bir kariimden gelmiş mektabo, dün alabildim. Kariim benden tüphe ediyor: Kadın mı imişim, erkek mi?, İmzama inanmıyan bu kariin suali, beni bir hayli güldürdü: — Çünkü -diyor. erkekler gibi yazıyorsunuz. Hiç kadın tarafınız Evet, itiraf ediyorum: Onun bu samimi «snal ve düşüncesine katıla katıla güldüm. Fakat sonra, bu sualin, nihayet herkeste ukak görülüb işitilen bir telâkki yanlışlığından doğduğuna hatırladım ve bunun üzerinde durmağı muva- fik buldum: “Her yiğitin bir yoğurt yiyişi,, olabilir. Fakat ba asırda, kadının başka, erkeğin başka türlü düşündüğü ve yazdığı varid olamaz. Çünkü yazı bir san'attır, kültür müşterek bir keyfiyettir ve düşünme, yaratma kabiliyeti her insanda vardır. Karilim mutlaka; dünkü kadına atfolunan #hiasilik ve daha doğrusu, kadında aklıselim ve mantığın hisse esir oluşu,, düşüncesi ile bana bunu yazmıştır.. Hia bir nevi iptidat tezahürdür. Kadın filhakika, kültür, san'at ve fikir hayatından uzuk kaldığı yıllar içinde, kendini yalnız himi ile müdafaa ve teçhiz. etmiş. Fakat bugün artık, kadın da erkek gibidir. Ayni cemiyet ve hayat içinde, ayni fikri Eida ve terbiyeyi aldığına göre, onun çolışması ve düşünmesi de -aslında erköğe vöya kadına aid olmuyan- umumi kaide ve ölçülere uymuştar. Yani yazının kadın tarafi ve kadıncası olamaz. Kadınlık sadece fizik olarak mütalea edilir. “Dişi, doğurur,, gibi.. Yoksa kadının bütün ef'al ve harekâtı, tamamen erkeğinki gibidir. Bir edib kadın tasavvur ediniz. Onun kadınca edebiyatı m olur? Keza kadın bâkim, kadınca (!) dava görmez, karar vermez. Bir kadın hekimin, bağırsaklarınızda yaptığı bir cerrahi ameliye, Asabınızda tatbik ettiği bir elektrik tedavisi, bir tekniğin muayyen for. müllerine aiddir. Kadınca doktorluk, elbette ki garib bir iddia olur. Herşeyde, her işte bu, böyledir. Daha doğrasu böyleleşmiştir. Kadın muallimle, erkek muallim ayni şekilde dera verirler. Binaen- aleyh, benim de (kadınca yazı) yazmaklığıma imkân tasavvur edilmeme Tidir. Kafam, her insan ve her erkek gibi, bildiği ve kavrıyabildiği mev- aular üzerinde umumt ölçülerle, malüm formüllerle çalışır. Bu, bu kadar.. İzabım, bilmem kariimi tatmin edebilecek mi?.. Talâk sigortası Talâk sigortası vakıa yeni birşey değildir. Aslen Ame- rikarr mamulâtındandır. Fakat son zamanlarda Amerika'da çok taammüm etmiştir! Bu sigorta — şirketlerinden birisi ile mukavele eden, mahkeme- lerden birisinde aleyhinde ta- lâk kararı alırsa, sigorta be- delini almaktadır. Fakat Danimarka'da daha garip bir sigorta şirketi te- şekkül etmiştir. Bu şirket aile hayatında aldanmak, huku- kuna tecavüz yörmek gibi hu- susları sigorta — etmektedir. Hem de, zevç veya zevcenin maruz kaldığı aldatılmak veya hiyanet ne kadar büyük olursa sigorta tazminatı da o kadar büyük olmak şartile! Anlaşılıyor ki, Danimarka- hlar Amerika'lılarla garabet yarışına çıkmışlardır!. Zırhlı elbiseler! Barut ve ateşli silâhlar te- kemmül ettikçe ediyor. Buna mukabil de, kuvvetli zırhlar yapılmaktadır. Bu arada zırblı elbise veya kasket yapmak istiyenlere de pek çok tesadüf edilmektedir. Fakat zırhlı kas- ket yapan Frankfort terzile- Bugün doğacak çocuklar.. Böyle bir- günde yıldırların bu kadar iyi ve müssid - tesirler yapması 'pek ender görülür; bu- gün vaktimizi beyhude plân ve projelerle geçirmemeli hemen fa- aliyete geçmeliyiz. Yüzde doksan muvaf fakıyet mümkündür. Hayalperver - olanlar için de hugün hep hoşa gidecek sürpriz- Terle dolu geçecektir. Bugün doğacak çocuklar zeki ve merd olacaklar, iyi kalbli ve şakacı olarak tamınacaklardır. Tut- tukları işlerde muval fak — olacak- lar Takat hakikt dost bulmakta rinden Eli Bove'nin macerası pek dikkâte şayandır. Bu adamın icat ettiği şap- ka, kumaştan mamuldur. Fa- kat göze görünmiyecek şekil- de zırhlıdı. Alman Erkânı harbiyesi bu şapkaya bir man- ga askerle ateş ettirmiş, şap- kaya bir kurşun deliği bile açtıramamıştır. Tecrübe Av- rupa ordularının bütün tüfek. lerile tekrarlanmış ve hep bu netice elde edilmiştir. Bumü- kemmel neticeye rağmen Al- man Erkânı harbiyesi bu şap- kayı orduya kabul etmemiştir. Bundan çok muğber olan Eli, Almanya'yı terkederek ltılyı ya hicret etmiş ve son zamanlarda büyük bir sefalet içinde can vermiştir. Şapkasının ne suretle ya- pildiği — hakkında metrükâtı arasında hiçbir şey bulunama- mıştır. Hayatında takdir ve mükâfat görmiyen zavallı terzi, keşfinin formüllerini imha et- miş ve bu suretle esrarını me- zara beraberinde götürmüştür. Memur hayvanlar! İngiliz Maliye Lordunun son beyanatı, İngiliz büdçesinin şu garip cihetini de meydana çıkarmıştır: Cebelüttarık'ta bir eşek ve birçok maymunlar, İngiliz ban- kası mahzenlerinin kedisi Rü- füs, Boynes Ayres İngiliz kon- soloshanesinin kedisi Domini- yo İngiliz büdçesinden vazi- feleri mukabili olarak maaş almaktadırlar. Posta idarsinin de birçok vapurlarda haftada bir şilin ücret alan kedileri vardır! Köpek şefkati! Daha doğrusu, köpek ana şefkatil... Fransa'da Sen Ken- de Juli isminde bir adamın güzel ve dişi bir köpeği, bü- yük bir yapma bebeği kendi- sine evlât edinmiştir. Dişi köpek bu bebeği, yav- ai MRL e. YEHİRMH ABERLERİ Hava istasyonullki şirpetten 204, 000 li- Arazi millt emlâke ya bina vergisi isteniyor. Elektrik ve mezbaha şırkctlermın borç- ları için tehiri icra kararı geldi. Hususi Muhasebe müdürlüğü, İzmir elektrik şirketinden 120 bin lira ve mezbaha şirketinden de 84,000 lira bina vergisi aramakta idi. Bu iki şirketten vergi borçlarının tahsili emval kanununa göre tahsiline teşebbüs edilmişti. Faxat her iki şir- ket te Şürayı devlet riyasetine müracaat ederek icranın geri bırakılması için karar almışlardı. Şarta muallâk olmak ve elek- trik şirketi tarafından 120 bin liralık, mezbaha şirketi tarafın- dan da 84 bin liralık banka teminat mektubu verilmek suretile icranın tehir edilmesi muvafık görülmüştü. Elektrik şirketi, bu mi aiddir? Cumaovası istasyonu civa- rında kurulacak hava istasyo- nu yerinin istimlâkine teşeb- büs edildiğini yazmıştık. Bu- radaki arazinin sahipli olma- yıp milli emlâk idaresine aid olduğu iddia edilmiştir. Onun için tapu kayıtları üzerinde tetkiklere başlanmıştır. İstimlâk için lâzım gelen formalite süratle ikmal edile- cek ve istasyon yerinin tesvi- yesine, posta tayyare hangar- larının inşaasına başlanacaktır. Ecnebi kadınlarla evli memurlar Dahiliye Vekâletinden vilâ- yete gelen bir tamimde me- murlardan ecnebi kadınlarla evli olanlar mevcud olup ol- madığı sorulmuştur. Ecnebi kadınlarla evli olanlar varsa, listesi hazırlanacak, Vekâlete gönderilecektir. Koşu heyeti Dün Vali muavinliğinde toplandı Vilâyet koşu heyeti, dün öğleden sonra Vali muavini B. Cavid Ünver'in reisliği al- tında toplanmış, 4 Nisanda başlıyacak olan - İlkbahar at yarışları hazırlıkları hakkında müzakerede bulunmuştur. Bu seneki yarışlar, dört haf- ta sürecektir. Ayrıca Muhase- bei hususiyenin de yarışları olacaktır. Türkiye-Brezilya ticaret anlaşması 31 Birincikânın — 936 da meriyet müddeti bitmiş olan 23 Temmuz 1933 tarihli Tür- kiye-Brezilya ticaret anlaşma- sının bitim tarihinden itibaren bir yıl uzatıldığı hakkındaki Vekiller heyeti kararı, şehri- mizdeki alâkadarlara tebliğ edilmiştir. Üçüncü komiser Bay Halis Alp Aslan Emniyet müdürlüğü üçüncü komiserlerinden Bay Halis Alp Aslan, asliye cezada görül- mekte olan muhakemesi neti- cesinde berâet etmiştir. Kay- seri Emniyet müdürlüğü kad- rosuna tayin edilen Bay Alp Aslan, yakında Kayseriye gide- cektir. Nafıa memur ve sekreterleri.. Hususi idarelerden maaş al- makta olan Nafıa daireleri memur ve sekreterlerinin ma- aşlarının önümüzdeki Haziran ayından itibaren umumi mu- vazeneye alınacağı kuvvetle söylenmektedir. Bu hususta emir beklenmektedir. Emir ge- lince memur ve sekreterler, bareme göre derecelere ayrı- lacaklardır. Bazıları da - terfi ettirilecektir. V. U. meclisi Vilâyet umumi meclisi bu- gün saat 15 te vilâyet salo- nunda toplanacak, 1937 vari- dat büdçesini müzakere ede- cektir. rularının kendisinden alındığı gün kendisine evlât edinmiş ve andan itibaren bu bebeğe hiçbir kimsenin yaklaşmasına, el sürmesine meydan verme- mektedir! Ne garip ve bir hisl, banka teminatını vermiştir. Oğrendiğimiıe göre elektrik şirketi namına tahakkuk - ettiri- len bina vergisi, bütün tesisat ve mebaninin bulunduğu yer- lerle elektrik direklerinin işgal ettikleri yerlere aittir. Dün ahamki toelantı. Enternasyonal fuarımız mükemmel oluyor. — Başı T inci sahifede — rak ziyafette bulunanlara bir hitabede bulunmuş, toplantı- nın sebebini anlatarak: — Burada yapılan işler hakkında izahat vermek ve yeni yapılacak, yapılması lâ- zimgelen işler için sizlerden direktif almak üzere toplan- dık. Bu davete icabetinizden dolayı hepinize teşekkür eder, sizleri selâmlarım. Demiştir. Valimiz fuarın bir tarihçesini yaparak ilk defa, eski Vali General Kâzım Di- rik tarafından sergi halinde kurulan eserin, Dr. Bay Beh- çet Uz'un himmetile zamanla tekâmül ettiğini, bu yıl daha mütekâmil bir şekilde açıla- cağını söylemiş ve: — Sizlerin himmetile ideal şeklini alacak olan fuar hak- kında herkesin kendi meslek ve mevzuuna göre bu İşe yar- dımcı olmalarını rica ederken bütün arkadaşların - fikirlerini dinlemeğe hazır olduğumuzu arzederim. Sözlerime nihayet verirken hepinizi bir kere da- ha selâmlarım. demiştir. Hi- tabe, sürekli şekilde alkışlan- mıştır. Biraz sonra belediye ve fu- ar komitesi reisi Dr. Bay Beh- çet Uz; yapılan işler hakkında izahat vermiş, ezcümle de- miştir ki: — 936 fuarı kapandıktan sonra komite, sayın Başbaka- nımiz İsmet İnönü'nün nutuk- larındaki işaret ve direktifle- rinden ilham alarak faaliyete geçti. Bu geniş saha üzerinde enternasyonal İfuarin, — enter- nasyal tekâmülünü daha esaslı surette temin etmek yollarını düşündü. Yer ve görüş itibarile fuarın mühim vaziyetini anlatan Dr. Bay Behçet Uz, İzmir Elitele- rinin mutalcalarından istifade etmek istediklerini, hariç'ten fuara vukubulacak - iştirakler için hükümet tarafından her türlü kolaylıklar gösterilmesi kabul edildiğini, İktısad Ve- kilimiz Bay Celâl Bayar'ın geçen yıl olduğu gibi fuar için her türlü yardımı esirgemedi- ğini ve birçok yardımlar va- dettiğini söylemiş, başta sayın İlbay Fazlı Güleç olmak üzere Vilâyet ümumi meclisi, Şehir meclisi azalarına, Banka direk- törlerile gazetecilere göster- dikleri her türlü eşaslı müza- hâretten dolayı teşekkür etmiş, Belediye fen heyetinin fuar plânını hazırlamak - için asli vazifeleri haricinde ve beynel- milel fuarlar planlarile muka- yeseler yaparak çalıştıklarını, onun için bu seneki fuar plâ- nının geçen senekinden daha güzel bir şekilde hazırlandı- ğinı, geçen seneki tecrübeler- den de istifade edilmek sure- tile bu seneki fuarın çok mü- kemmel olacağını anlatmış ve demiştir ki: — Arkadaşlarım, bu geniş saha üzerinde kurulan fuar hakkındaki düşüncelerimizi re- alize edelim. Hükümetimizin yüksek yardımına mazhar ola- câğımızı kuvvetle ümid edi- yoruz. Vilâyet umumi meclisi azaları da fuarın İzmir'e temin ettiği büyük faydaları düşü- derek yardimlarımı genişlete- ceklerdir. İzmir vilâyeti pavi- yonunun on beş gün sonra inşasına başlanacaktır. Ayrıca inşa edilecek daimi sergi bi- nası 150,000 liraya çıkacak bir eser olacaktır. Küçük sa- nayi erbabı, bu gibi fuarlarda fazla masraf edemezler. Onun için sergi binasını yaptırıyo- ruz. Elektrik parasını komite verecek ve san'atkârlar beş, on İira vermek suretile bura- da kendi eserlerini teşhir ede- cek, satacaklardır. Sergi bina- sını, kışın başka işlerde de kullanacağız. Bu bina, iki se- nede tamamlanacaktır. Şimdi ortada görülen tahta paviyon- lar kalkacak, bahçe içinde da- imi büyük paviyonlar yaptırı- lacaktır. Yol mevzuu - üzerin- de de hassasiyetle duruyoruz. Belediye reisi; çam ağaçla- rile süslenen Fuar gazinosu arkasındaki — yolun — otomobil ve arabalar — işliyeceği için toza mani olmak düşüncesile beton veya asfalt yapılacağını, büyük antreden gazinoya ka- dar olan sahada uzun bir dartel yapılarak — iki tarafının beton veya asfalt yirmişer metre genişliğinde bir yol olacağını söyliyerek: — Yirmi, yirmibeş bin ki- şinin — mütemadiyen gezdiği yerde elektrik tesisatını tah- telarz yapmağa karar verdik, dört senede bütün sahadaki elektrik — tesisatı yer altına alınmış olacaktır. Bu yıl, yal- nız antreden gazinoya kadar olan sahadaki elektrik tesisatı İngılız teslılıa- tına muhabele.. — Başı 1 inci ıılılleıie Pantellerin adas Sicilya ile Tuonus'un hemen hemen tam mer- kezinde onbin kadar nüfuslu küçük bir adadır. Bugün her törlü Tüman- dan, her çeşid tesisattan tamamile mahrum olan bu motrük ada — (fil. hakika eğer askerliğin en son İca- Batına göre tahkim ve her türlü vessitle teçhiz edilebilirse Akdeni- zin merkezini tamamile İtalya'nın kontrolüâ altına sokabilecek kadar büyük bir ehemmiyete maliktir. Ancak adanın bu hale gelebil. mesi herşeyden evel, biraz yukarıda istihfaf edildiğine işaret ettiğimiz para, hem de muazzam bir pura meselesidir. İşte böyle mmazzam bir yekü- mu bir tahtada sarfetmiye gelince... Bu noktada zaruri olarak her türlü hayaller duracak, ba parayı bül: mak lâzim gelecektir. İtalya, kendi hesabına maale. sef, bugün için bu Imkândan mah- ramdur. Binacnaley paranın berşey olmadığı hakkındaki kanaatlerimiz ne kadar sağlam — olursa olsun bu- gün için bu küçük moktada para. nan faikiyyetini, hem de korkunç faikiyyetini teslim etmök — zarureti vardır. İş bir defa böyle para bahsine velev para rekabetine intikal edince bu sahada — İngiltere ile İtalya'nın ve niabi olsmn boy ölçüşebilmesine imkân yoktur. Böyle bir iddia olsa olaa La- fonte'nin © meşbur fil ile kurbağa bikâyesini tekrar etmekten ibaret kalır ki bunun da ameli kıymeti kurbağanın hayatına mal olmaktan başka bir metice veremez. Hamdi Nüzhet Çançar yer altından yapılacaktır. Şehrimizdeki konsolosların, mensup oldukları devletlerin Fuarımıza iştirakleri hususun- daki alâkaları bizi çok sevin- diriyor. Bu sene ecnebi dev- letlerin Fuarımıza fazla iştirak edeceklerini ümid ediyoruz. 937 İzmir Enternasyonal Fuarı hakikaten mükemmel olacak ve hariçten geleceklerin tak- dirlerini celbedecektir. Ağaçlandırma faaliyetinden, hariçten iştirak edeceklere dö- viz vermek vesaire - suretile gösterilecek — müsaadelerden, muhtelif dilde hazırlanan bro- şürlerin yakında tevzi edile- ceğinden, dahil ve hariçte ge- niş mikyasta propagandaya geçildiğinden, Dahiliye ve İk- tısad Vekâletlerinin, vilâyetle- rin bu seneki Fuara geniş mikyasta iştirakleri için aldık- ları tedbirlerden, bu sene Fu- ar zamanında ayrı ayrı eğlen” ce programları hazırlandığın: dan bahseden Komite ve Be- lediye Reisi, heyeti umumiye- nin sormak istediği şeyler varsa cevap vermeğe haziıf olduğunu beyan etmiş ve Fuar hakkında serdedilecek mütale- aların bildirilmesini rica et” miştir. Alkışlanan — bu - izahatten sonra İş Bankası müdürü B: Haki, göz doktoru B. Mitat Örel ve mimar Necmeddif söz almışlardır. B. Haki, Fuaf zamanında İzmir'e dahil v* hariçten gelen fazla halka yâ” tacak yer, yemek yıyı:od( do kanta temin edilmesi ıoııı birler alınmasını, w Örel, — küçük san' ıtkâv'lf'" eserlerini teşhir edip kolaydt satmaları ve teşvik görmeler' n Fuardan parasız yer :ıbılmclm vep!emın ledılw* | eğlencelerin şehrin her tara” — fında olması, yalnız Fuar 58 hasına münhasır kalmamas! () dileğinde bulunmuş, od*u firmaların fazla iştirakleri -9: azami kolaylık gösterilmesi — Sonu 6 ıncı ıdllıl' |