12 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

12 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

Sayla 6 k. ekillerımızın Ka R aa Ee AA değerli söylevleri » Başı | inci sahifede » kili B. Muhlis Erkmen, iktısad ve zirgat encümenine mensub meb'uslar ve vekâletler erkânı hazır bulunmuşlardır. Ziyafet dört buçuğa kadar devam etmiş, müstahsıllar na- mına doktor Seyfeddin, ihra- gatçılar namına B. Şerif Rem- zi ve müteakıben B. Celâl Bayar, B. Şükrü Kaya, Saraç- oğlu, Girand ve Tevfik Rüş- dü Aras tarafından şiddetle alkışlanan — nutuklar - söylen- miştir. Doktor Bay Seyfeddin nut- kunda, Cumhuriyet hükümeti- nin müstahsılların iyiliği ve refahı için mütevaliyen aldığı tedbir ve yaptığı yardımlardan şükranla bahsetmiş ve bu kon- gre mesaisinin de satış hacim ve sahalarımı genişletmeğe hiz- met suretile yeni ve mühim bir hizmet teşkil ettiğini söy- liyerek Atatürk'e minnet ve şükran kelimelerile sözlerini bitirmiştir. Bay Şerif Remzi ihracatçı- lar namına söz alarak müstah- sıl olmadan ihracatçı mevcud olmıyacağına ve menfaatları müşterek olduğuna nazaran Doktor Bay Seyfiddin tarafın- dan izhar edilen hissiyatın aynen ihracatçılar namına da sayılmasını rica etmiştir. Bay Celâl Bayar, Bay Şe- rif Remzi'ye bir kere daha hükümetin prensibini tekrara vesile vermiş olmasından do- Tayı teşekkürle söze başlıyarak filhakika — çiftçinin menfaatı ihracatçının menfaatı diye bir şey olmadığını ve milli — eko- nomi bakımından tek bir men- faat"ve yalnız onun - icapları mevzuu — bohsolduğunu — izah etmiş ve köngrenin bu bakım- dan en uygün — yolü en — isa- betli şekilde tesbit hedefile toplanmış ve alâkadarların bu maksadla davet edilmiş olduk- larını söyliyerek — şiddetle al- kışlanmıştır. Bunu müteakip büyük bir ekseriyet Bay Şükrü Kaya'nın söz söylemesini istemiş ve ge- nel sekreter söz almıştır. Ge- nel sekreterin irad ettiği nu- tuk şüphesiz ki, kendisinin en heyecanlı ve en büyük nutuk- ları arasında yer alacaktır. Yalnız kudretli hatip değil olgun ilim adamı karekteri tasannunusuz her cümlesinden taşan Bay Şükrü Kaya hemen hemen fasılasız alkışlanmış ve salonda büyük bir milli he- yecan havası yaratmağa tama- men muvaffak olmuştur. Bay Şükrü Kaya Türk mil- letinin bugünkü davası halite davası olduğunu bilhassa izah etmiş ve her çalışan Türk'ün milli disiplin ve ileri tekniğe uygun — çalışması milli ödev olduğunu söyliyerek kongre mevzuunun ehemmiyetini ga: yet parlak şekilde tebarüz et- tirmiştir. Genel sekreterin Büyük Ata- “türk'e ve onun büyük Başve- kilinin adlarile biten sözleri uzun müddet ve mükerreren alkışlanmış ve salon heyecan içinde bir ağızdan istiklâl marşını söylemiştir. Bundan sonra İzmir'in mü- him ihracat — tüccarlarından ve İngiliz tebaasından Girsud ecnebi ihracatçı tüccarlar na- mina - söz istiyecek İngilizce olarak kendisi gibi yabancı olmasına rağmen ömrünü bu memlekette geçirmiş ecnebiler için bugünkü sahnenin yalnız unutulmuıyacak — birşey — değil yeni ve modern Türkiye hak- kında tam bir fikir veren bir hâdise teşkil ettiğini ve An- kara'daki kongre yalnız Tür- kiye'nin kendi ticaret mevzu- larına taallük eden yeni teknik çalışmanın bir delili olmakla kalmıyarak ayni zamanda onun maddi ve manevi büyük başa- rılarının hayret ve - takdirle tesbit ve müşahedesine ve Türk'lerin hakikaten büyük bir millet olduğu kanatini bir kere daha takviyeye vesile verdiğini söylemiş ve bir cc- nebi sıfatile bunu başaranlara karşı hayranlıklarını izhar ede- rek kadehinı onların sıhhatına ve Türkiye'nin refah ve saa- netine kaldırmış ve Kurtoğlu tarafından aynen tercüme edi- len bu sözleri muhabbetle al- kışlanmıştır. Bunu mütcakıb Şükrü Sara- çoğlu söz alarak mutat neşe ve nükteleriyle İzmir'lileri se- lâmlamış ve kongre mevzuu- nun ehemmiyetinden bahsede- rek hararetle alkışlanmıştır. Son olarak sözü B. Tevfik Rüştü Aras almıştır. Bay Tev- fik Rüşdü Aras siyasi vaziyeti hulâsa etmiş ve Türk milleti her zamandan kuvvetlidir. Türk milleti sulha bitişiktir. Ve dün- yanın sulh elemanlarından bi- risidir. Türk milleti uzak yakın bütün milletlerle samimi dost- tur. Türk milleti bugün yalnız her milleti seven değil her milleçede sevilen bir millettir, demiş ve B. Celâl Bayar'ın dış ticaret politikasında büyük müsbet rolünü ve muvaffakıyet- lerini izhar ederek kuvvetli harici politikanın temeli kuvvetli ve rasyonal bir milli istihsal ve ticaret — küvvetidir. Sözlerile nutkunu bitirerek şiddetle al- kışlanmıştır. Tekrar söz alan B. Celâl Bayar'ın kısa nutku ve teşek- kürleri ziyafete hateme ver- miştir. Bu suretle bugünkü ziyafet Ankara'nın ayni za- manda en mühim fikir ziyalet- lerinden biri halini almıştır. Ankara, 11 (A.LA) — Önü- müzdeki Cumartesi günü İz- mir'de İzmir Üzüm kurumunu vücuda getirmiş olan İş ve zıraat bankaları murahhasları şerefine büyük bir çay vere- ceklerdir. — Japonya Hariciye nazırının mü- him beyanatı Paris, 10 (A.A ) — Yeni çıkan Nouos La Liberta isimli haftalık mecmuanın bir mu- harririni kabul eden Japon hariciye Nazırı B. Sato harici siyasetinin programınını şu su- retle anlatmıştır: 1 — En aşağı on sene müddetle Sovyetler birliğile harbetmemek. 2 — Sovyetlere karşı akte- dilen Alman * Japon itilâfının askeri bir ittifak haline gel- mesine mani olmak, 3 — Çin ile müsavi şartlar altında müzakereye girişmek. Yugoslavya Büdçesi tasdik edildi Belgrad, 11 (Radyo) — Yu- geslavya 1937 büdçesi Meb'u- san meclisinde 78 muhalif re- ye karşı ekseriyetle tasdik edil- miştir. Büdçe üzerindeki mü- Jzakereler 18 gün sürmüştür. “İtalya; Fransa âe lnxılteye Memurlar kooperati fesh mi edilecek? husumet mi besliyor? »« Başı 1 inci sayfada — şekilde telsir etmek salâbiyetini kimseye veremeyiz.,, Roma, 11 (Ranyo) — ya'nın birinci - filosu amiral Bernoti kumandasında ve B. Mussolini'nin râkip bulunduğu Pola kruvazörü — ile birlikte yarın sabah Tobruk'a - vâsıl olacak ve üç hafif İtalyan fi- losu tarafından karşılanacaktır. Pola bu sabah saat yedide Vespuçi mektep - sefinesi — ile karşılaşmış, saat sekizde ikin- ci filoya mülâki olmuştur. Bu suretle teplanan filo, kuvvetli bir rüzgâr ve fırtınaya rağmen bütün sür'atile Afrika sahille- rine doğru yoluna devam et- miştir. Bingazi, 11 (Radyo) — reşal Balbo, Derne ve Tob- ruk'a vâsıl olmuştur. Yarın Bay Mussolini'yi karşılıyacak ve Libya namına kabul ede- cektir. Bu münasebetle halka bir beyanname neşretmiş ye Bay Mussolini'nin ziyaretinden bahsetmiştir. Derne, Bingazi ve Tobruk'ta hertaraf süslenmiştir. İçeriler: den birçok Arab ve Berberi sahillere toplanmıştır. Paris, 11(A.A) — Eko dö Paris gazetesinde Partineks Mussolini'nin Libya'ya yaptığı seyahat hakkında diyor ki: — Bu seyahat herşeyden evvel İngiliz silâhlanma pro- gramına bir nevi mukabele teşkil edecek bir kuvvet te- zahürüdür. Diğer taraftan Du- çenin Trablusgarb'ı ziyaretinin en mühim sebeblerinden biri de muhakkak surette son za- manlarda İslâm âlemine hita- ben neşredilen beyannamedir. İtalya şimali Afrika'da hâlâ oldukça ufak bir parça ile ikti- fa eylemekte bulunduğu kana- atindedir. Bu itibarla İtalya halen mevcut nizama karşı — vaziyet alımya ve İslâm âleminin Mi- sır'da, Tunus'ta, Cezair'de ve Fas'ta yerleşmiş olan devlet- lere karşı — ihtiraslarını kökle- meye mütemayildir. Eğer bir anlaşmazlık pat- larsa İtalya'nın Sicilya ile Bi- zerta arasındaki deniz yolunu kapıyacağı muhakkaktır. Şu- rasını görmek lâzımdır ki İt- padyadaki dahili harb mu- vakkaten dahi olsa İtalya'ya başka surette ancak bir bahri zafer neticesinde elde edebile- ceği bazı mühim noktaları elde etmek fırsatını vermiştir. Fakat Almanya'nın olduğu gibi İtalya'nın da zayıf tarafı ekonomik ve mali blânçolar: dır. Bu mesele de insana en ziyade emniyet veren cihet ise diğer taraftan Almanya- nın halen büyük riskler al- mıya tamamile mütemayil ol- madığı ve ne de olsa gidiğini kontrol - eylemekte - bulundu- ğudur. Humanite gazetesinde Gab- riel Peri ise ayni mes'ele hak: kında diyor ki: Duçe'nin bu tantanalı seya- hatı Fransa'ya ve İngiltere'ye karşı bir meydan okumaktır. Hariciye nazırının beyanatla- rına rağmen Akdeniz statusu mes'elesi bugün artık açılmış bulunmaktadır. Bu — mes'ele esasen bugün değil fakat Al- manya ve İtalya'nın İspanya topraklarında yerleşmesine mü- saade edildiği ve demokrasi- lerin bu tecavüz ve bu ilhak hareketinin yapılmasına göz yumdukları gün oraya çıkıştır. Duçenin seyahati ve Gua- dalajaraya yapılan taarruz ba- sit birer tesadüf eseri değil- dir. Sulh bir küldür. - İtalyan Alman anlaşması da bir vaki- dir. Akdeniz ancak bir kol- lektif emniyet siyasetinin tat- biki ile kurtarılabilir. Fakat maalesef bu hâdisede Fransız İngiliz diplomasi faaliyetinin bilânçosu menfidir. Matin gazetesinin Caete muhabiri ise gazetesine şu telgrafi çekmiştir: Mussolini'nin Libya'ya hare- ketinden biraz sonra bir İtal- yan hükümet ricali bize Duçe- nin Libya sahilleri açıkların- daki deniz ve hava manevra- larında bulunmiyacağını - bil- dirdi. Bu harekete siyasi bir kiymet vermek - belki de ka- bildir. Bu hareket filhakika bu manevraların bir nevi kuvvet gösterme tezahürü olduğu hak- kındaki ima edilmiş tefsirlere bir cevab gibi telâkki oluna- bilir, Kontrol işi Londra, 10 (AA) — Lord Piymouth tarafından Lordlar kamarasına tevdi edilen kanun lâyihası Japonya kara suların- da ticaret gemileri seyrüse- ferlerinin tanzimini derpiş ey- lemektedir. 1936 tarihli seyri- sefain kanununun hükmü al- tına giren bir İspanyol lima- nına doğru hareket eden tica- ret gemileri bir kontrol me- muru almadan İspanya kara sularına girmiyeceklerdir. Ka- zaya maruz kalan gemiler hakkında lâyiha istisnat ahkâ- mı ihtiva eylemektedir. Kontrol memurları tarafın- dan verilen emirlere - ittiba mecburidir. Muhalif hareket edenler muhtelif para cezala- rına maruz kalacaklardır. Bazı memleketlerin bahriye zabit- lerine İngiliz kara sularında İspanyol gemilerini tevkif ve vesikalarını muayene etmek salâhiyeti verilmiştir. İngiliz gazetelerinin ağır neşriyatı Roma, 10 (A.A) — Mareşal Graçyani'ye —karşı — yapılmış olan suikasd hakkında İngiliz Avam Kamarasında geçenler- de yapılan müzakerelerden bahseden gazete Del Popolo ezcümle diyor ki: “İngiliz meb'uslarının - kul- lanmış oldukları lisanın itidal- sizliği ve hükümet namına söz söyliyen zatın hattı hareketinin tahrikiâmiz — mahiyeti — eğer Adis-Ababa bir İngiliz müs- temlekesinin merkezi - olsaydı belki muhik olurdu. İngiliz'ler başkalarını zülüm ve itisaf ile muaheze etmek hakkına asla malik değildirler. İngil- tere'nin müstemleke siyaseti itisafkârane vekayi — itibarile çok zengindir. İngiltere, İtal- yan mezaliminden bahsettikçe İtalyan askerlerine karşı hür- metsizliğini göstermiş olacak- tır. Biz yakında İnırılıı müs- temleke siyaselinin macerala- rından birini nakletmek fırsa- tını elde edeceğiz. Belçika'da kısmi intihabat Brüksel, 11 (Radyo) — Kıs- mi intihabat 11 Nisan Pazar günü yapılacaktır. — —— — Kurulmuş ve işlemeğe başlamış bir mü- | esseseyi kapatmak doğra mudur? İzmir memurları istihlak ko- operatifi umumi heyeti, evelki akşam Halkevi salonunda fev- kalâde toplantıya çağrılmıştı. Kooperatifin 700 ortağından üçyüz kadarı toplantıya gel- mişti. Toplantı Vali muavini Bay Cavit Ünver tarafından açıldı ve riyasete seçilen Vali muavini, fevkalâde toplantının sebebini anlatarak koopera- tifin, ortaklarına daha faydalı şekilde çalışması için nizam- namede bazı değişiklikler ya- pılması düşünüldüğünü söy- ledi ve herkesin, bu husus- taki fikrini beyan etmesini istedi. Söz söyliyen sekiz ka- dar ortak, kooperatifin fay- dalı şekilde çalışamadığını ve bu vaziyette feshi lâzımgel- diği mütaleasını ortaya attı- Iu bu teklifin ekseriyet - fından tasvib - edildiği alkış: lardan ve: — Bravol Seslerinden anlaşılıyordu. Bir ortak, kurulmuş olan bir mücssesenin feshi doğru olmıyacağı mütaleasında bu- lundu, başkan: — Ruznamede böyle bir madde olmadığı için fesh me- selesi üzerinde bir karar ala- mayız. Dedi. Bu sırada toplantıda bulunan — Vekâlet komiseri, (700) ortağı mevcud olan koor geratifin yalnız (300) - ortağı- nin toplantıda bulunması ile nisabı ekseriyet hasıl olmadığı ve binaenaleyh başka bir gün toplanılarak bu meselenin ko- nuşulmasını teklif etti, toplan- tıya b bu ıuıelle son verildi, Enternasyonal fnarımız mükemmel oluyor. hükümetimizin de muhtelif şe- kilde teşebbüslerde bulunma- sını istemiştir. Mimar Bay Necmeddin Em- re, geçen sene bazı büyük firmaların pavyon inşasına geç başlamaları yüzünden fuar pi- lânında değişiklikler yapılmak mecburiyeti hâsıl olduğunu söylemiş busene, bu gibi vazi- yetlere düşmemek için pilâna kat'i şekil verilip verilip ve- rilmediğini sormuş ve fuarın açılmasına dört ay kaldığı için pıvyon vesa' re ınşısını şım- Munakale işleri Belgrad, 11 (Radyo) — Yu- goslavya'nın Adriyatik gemi- cilik şirketile Avusturya ve Macaristan demiryolları ıdare- leri arasında münakale işleri için anlaşmalar yapılmıştır. İngiliz gazeteleri Almanya'ya glrmiyocık Belgrad, 11 (Radyo) — manya hükümeti, en muhım İngiliz gazetelerinin Almanya: ya ithalini menetmiştir. Kok kömürü Fabrikası kuruyorlar Belgrad, 11 (Radyo)— Yu: goslavya'nın Kekliç mevkiinde odun kömüründen kok kömürü istihsal edecek bir fabrika ku: rulmiya başlanmıştır. Tasdik edildi Belgrad, 11 (Radyo) Âyan meclisi dün toplanmış, Kahire'de akdolunan posta ve telgraf muahedesini ve İn- giltere ile mün'akid - ticaret muahedesini tasdik etmiştir. İsviçrenin korunması Berne, 11 (Radyo) — Kan- tonlar meclisi, İsviçre'nin ko- runmasına aid yeni kanunlar kabul etmiştir. Filipin adalarına İstiklâl verilmelidir deniliyor Nevyork, 11 (Radyö)—Nev- york Taymis gazetesinin yaz- dığına göre, Amerika hükü- meti erkânından mühim bir zat, Filipin adalarına yakında istiklâl verilmesi doğru olaca- 'ğını ve muahede mücibince 1945 senesine kadar beklemek doğru olamıyacağını söylemiştir. diden başlanması doğru bir hareket olacağını beyan eyle- miştir. Bu dileklerle mütalealara cevap veren belediye ve fuar komitesi başkanı, fuar zama: nında İzmir'e “azla gelen halkı —| barındırmak için geçen sene alınan tedbirleri anlatmiış, o(rJ ve pansiyonlarda daima | Boş yatak bulunduğunu, kendisi" — nin Lâyipziğ sergisine da" vet edilerek gittiğinde ya* tacak yer bulamayıp — fuarg iki saat uzakta bir doktorun evinde misafir edildiğini, ha — kımızın yatacak yer — bul hususunda polis ve - belediye | | zabıta memurlarile fuar ranse | niman bürosuna — müracaati usul ittihaz etmeleri lâzım gel diğini, Basmahane'de de ayıt — bir ranseniman bürosu açılâ” | cağını, küçük san'atkârlar içit sergide ucuz yerler verilect” — gini, eğlence yerlerinin fazlâ* laştırlacağını, spor hi kayık yarışları yaptırılacağınlı operetin getirileceğini, fuard$ sinema mevzuunu da düşü ceklerini, fuar plânı üzeril emrivakiler kabul :dilm'ıy:d' ğini, betonarme, devamlı ae şaata derhal — başlanacaği! söylemiştir. y Bay Doktor Behçet Uz, mir P nevverlerin mütalaalarını ile bildirmelerini rica sözüne son vermiştir. Toplantı çok samimi | Üzüm satışları Ç. Alıcı Ks. K İş 60 Şınlak o. bi. 12 50 19 48 Alyoti bira. İl 50 15 108 Yekün 418416 Eski satış 418524 U, satış Zahire satışlar! Çu. Ginsi K. S. 3161 Buğday 400 Arpa 13 Bakla 4 50 81 H. pamuk 42 18B. . » 42 494 Ken. pala, 270 o )