23 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

23 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

Satış kooperatifleri teşkilâti derkal başlıyacaktır. Manisa ve Kemalpaâşada birer üzüm | Bdtiş Köopleratifi teşkil ediles | tektir. Bu koöperatifler, üzüm ürümunün — dış satış- teşkilâ: tından istifade edecektir. î Satış -köoperatiflerinin bu |sene mühim işler göreceği | kuüvvetle tahmimediliyor. Teş- Toprak ve köylü bayramı | çok güzel geçti Ziraât mektebi müdürü tutkunü söğlerken — Başı | inci sâhifede — MekieEbi >düdürü Böy Hilemi vöz tlâtak köy kafünüüün ve yönl köüyeğlük ve toprak datammın ma hatlarıtı anlattrlar, alkışlardıldı — *Manisada Parti Başkanı ve Halk Manisa, (Hususi ) — Vilâ- îelimiı C. H. P: İlyönküru- lunda verilen çok isâbetli bir 'ar üzerine her haftanın Cu- Martesi günleri öğleden sonra sayın Parti Başkanı İlbay Dr. Bay Lütfi Kırdarın da iştiraki ile evin mütevazi salonunda toplânan parti İdare keyetin- den bir grup halkın umumi dileklerini inceliyerek şikâyet- lerini dinlemekte ve icabeden- ler hakkında notlar ” alınmak Suretile gereğini takip etmek- küğa t G? Hâkikâten — kalkçilik “pren- siplerine ve halk mefhümuna Çok uygün olan, deinokrâsinin hakiki manasını içinde yâşatan Ve aynı zamanda nümunei im- tisal bulunanfşu karar Manisa Muhitinde «çok — memnüniyet - Uyandırmiştir. Halkevi köşesi 1 — Göçen yıl olduğu gibi ilk tahsilinilbitirmiyen vatandaş- ra ilkokulu bütünleme kurs- İsh vaçağaktır. 1 Nisan 937 Petşembe günü derslere Eşrel- şada Tınaztepe, Tepecikte Şe- hid? Pathi ve Arapfırim. cadde: Sinde Dumlüpinar - ilkokulla: Tında başlanacaktır. , Kaydedilmek istiyenlerin Pa: «Zardan başka her gün Damlu: Pinar okulu Başgöğretmenliği- Te müracaatları. Telefon No. 3473. 2 — Halkevi geçen yıl ö duğu ogibi bu sene de — Fran: Sizca, İngilizce ve Almahca kursları açacaktir. —Derslere | Nisan' 937 Perşembe gütü başlanacaktır. Kaydedilmek is- tiyenlerin Pazardan başka her Tün Dumlupınar mektebi Başöğ- Tetmenliğine müracaatları. 3 — 23 Nisan 937 Salı gü- Aü saat 17 de Müze ve Sergi — Şübesi komite toplantısı vardır. kilât,; Kemalpaşa ve Mahisa havalisindeki üzüm müstah- sıllariından kredi - kooperatif lefine dahil olanlarla bu koo- peratiflere dahil dan arzu edenleri olmıyanlar- içine alâ- caktır. İncir satış kooperatil- | lerinin gelecek: yıl faaliyete | geçmesi mühtemeldir. Çaydam sotra bayram — tezabiik ratı başladı: Köylüler, kızlar, mektebliler Oynadilar ve çök — güzel bararetli bü çirildi. Zeytinyağ; £ Fransızlar Türkiye: den almak istiyorlar Türkofis Paris şubesinden şelitimiz şübesine - bildirildi- ğine göre, İspanşa'daki hatp sebebile zeytinyağı ilitiyacını oradan temin edemiyen Fran- sızlar, şimdi — bu ihtiyaçlarımı başka — memleketlerden, bil: hassa Türkiyeden temin et mek istemektedirler: Româ Türkofis şubesinden bildirildiğine göre, Brendizide- ki ithalât evleri fasulye, no- hut, bakla ve kuşyemi, Boe- nos AÂyresten zeytinyağı, kuru meyva; Bağdattan da muhtelif eşya ve gıda maddeleri isten- mektedir, Türk-İngiliz klering anlaşması Ankara Türkofis merkezin- deh şehrimiz şubesine bildi- riliyor: * İngilterk Ticaret “Neza: retinden alınan bir nötada 2-9-936 tarihli Türk - İngiliz ticaret ve klerinig ahlaşmasının B fkrası mücibince keteh ve kenevir töhumu, her nevi ke- pek ve büğdüây Unu - hüsüsi takâsa mövzü teşkil etmelerine İngiltere hükümetinee müsaade edileceği bildirilmiştir. Bu maddelerin yükârıda ya- zıhi ahlaşmaya ilişik 4 vüma: ralı hüsüsf takas İistesine id- hal için lâzım gelen teşebbü. satta bulüntlmüştur. , Sökeye giltiler Akdenizdeki >dalyanlar ve balıkçılık faaliyetini tetkik et- mekte olan İktısat Vekâleti su mahsulleri müdürü B. Maz- lam ile balıkçılık mütehassısı B. İsmail Hakkı, dün Sökeye gitmişlerdir. Orada üç gün kalacaklar, Bafa dalyanlarını ve oradaki balıkçılık faaliye- tini ;gözden geçireceklerdir. kooperatifleri ya- : kında işe başlıyacak —— ——— Manisa ve Kemalpaşada birer satış kooperatifi kurulacak dir Ronser Cumartesi akşamı şehrimizin değerli sanatkârlarından viyo: lonist Cavid- piyanoda Rozar tinin refakstile Halkevinde bir koriser verdi. Çok temiz ve müzik - seven bir halk kütlesi önünde verilen bu konser se- nenin en iyi musiki müsamce- relerinden birimi teşkil etti ve bize senelerdenberi bu sahada dinliyemediğimiz Cavidi dinle. mek fırsatını verdi. Denebi- lir ki Cavid zengin progm- mındaki bütün eserleri yüksek bir teknik kudreti veanlayışla çaldı. Ronance — Andalauze Cbaconne ne güzeldi. Bu İs- panyol -danslitın; kadanansları; bütün imcelikleri duyuluyordu. Krevfze Becthoven'in sonatwü- | dan Yer iki sanatkârı da, gös- terdikleri büyük iera kudretin- dem ve beraberliği güç olan bu mühim (eserin çalınmasındaki muvaffakıyetten dolayı tebrik etmek İâzımdır. (Poganini) nin 14 üncü kaprisini - Cavid o kadar güzel ve heyecanlı çal- di ki - dinleyiciler bu güzel eseri bir dela daha tekrar et- tirmekten kendilerini: alama: dılar. Hepimizin - hayali gayri ihtiyari 19 uncu asrın çılgın keman dâhisine, (Poganini) ye doğru döndü. Lisin ikinci rals- podisi, Souvenir ve Faust, fanteziyi teşkil eden diğer par- çalar da lâyık oldukları - tak- diri bihakkın toplıyarak, par- lak nağmeler, temiz sanatla çalındı ve dinleyiciler müsiki ihtiyaçlarını. tamamen temin etmiş olarak Halkevinden ay- rıldılar. Konser; heyeti umumiyesi itibarile çok muvaflak oldu ve dinlenildi. Belki bazı andante kısımlarda, Caprice Vienuis de daha fazla bir santimantal çalış beklenebilirdi. Fakat eserlerin icrasındaki, temizlik ve bera- berlik bu küçük noktaları hiç göstermiyecek vaziyette idi. Memleketin bu değerli san- atkârı bu konserile cidden parlak bir müzik gecesi yarat- mağa muvaflak olmuştur. Bütün eserlere çok güzel bir beraberlikle refakat eden Ro- zatiyi ve Cavidi esasen lâyık oldukları bu muvaflakıyetten dolayı tebrik ederiz. Onural M SS y ei Nevüyoörkta korkunç bir arbede Nevyork, 22 (A:A) — Aso- ciatet Press yazıyor: Nasyonalistlerle muhalifler arasında Pince Portoricoda vukua gelen arbedelerde 7 kişi ölmüş ve 125 kişinin yaralarr mış - olduğu haber verilmekte: dir; Arbedeler nasyonalistler tarafıridan tertip ve zabitada menedilmiş olan bir geçid resmi dölayısile " vukua yelmiş- miştir. Nümayişçilerden - birisi bir polis üzerine ateş etmiş, bunun üzerine plis de karabi: nelerle halkın üzerine ateş aç- Mmıştır. Âyih maznunları Cumaovası nahiyesinin Bul- gurca çittliğimde tarikat âyini yapmakla mazhun Bay Halil ve arkadaşlarının mahkemele- tine dün şebrimiz ikinci Asli- yeceza mahkemesinde devam edilecekti. Maznunlardan Ay- dın'a gitmiş olan Bay Hamza- hin ifadesinin henüz Aydın- dan gelmediği anlaşılmış ve bu yüzden dava rüyet edile- miyerek 3 Nisana talik olun- Mmuştur. | Ziraat Vö B. Antonesko arasında çakilen tefgraflar Ankara, 22 (AA) — Ro- manya-hariciye naziri Ekselâns B. Antöneska Türk- toprakla- rından ayrılırken:Hariçiye Ve- kili Tevfik Rüşdü Arasa gön- derdiği telgrafla Tovfik Rüşdü Aras tarafından verilen cevab aşağıdadır: Ekselâns B. Rüşdü Aras Ankara Misafirperver Türkiye sahil- lerinden ayrılırken: güzel mem- leketinizde geçen çok kısa ve fakat çok güzel saatleri düşü- püyor ve orada bana göster- diğiniz pek hararetli ve pek dostane kabulden dolayı mün- petfarlığımı tekrar etmeği bi hassa arzu ediyorüm. Büyük milletiniz için ittifakin istikbali için tâm ifi- madla dönüyorum, Aziz Bakan dostum en dostane merbutiyet ve minntttarlik — hissiyaâtımü kabulünü rica ederim. Viktor. Attoönesko Ekselâns B. Antonesko Romanya - Dışbakanı Bükreş Ekselânsımz tarafından irsal büyurülan telgrafı aldım. Mem- leketim: hakkında' izhar buyu: rulan çok dostane hissiyattan dolayı pek minnettarım. Ekse- lânslatının Türkiyede gördük: leri samimi kabulün onun yük- sek şahsiyetine medyün oldu- ğumuz tazim eseri - olduğunu ve memleketimi memleketinize bağbyan derin dostluk hissiya- tını aksettirmekte bulundağunu kendilerine-temin edebilirim. Bu döstluğun en beliğ remzi iki memleketi bağlıyan — itti- faktır. Aziz Bakan dostum en döstane merbutiyet hissiyatı mın kabulünü rica sederim. T. Ri Aras Romanya kralı Sa Majeste Karotun beyanatı Bükreş, 21 (ALA) — Baş- vekil Tataresko mebusan ve ayan meclisinde parlâmento- nun alelâde içtima devresinin hitamı — münasebetile- kralın beyannamesini: okumuştur. Be- yannamede cati senenin büd- çe fazlalıklarından bahsederek maliyetinin kat'i surette ıslah edilmiş olduğu — dewlet borç- larının tasfiye edildiği ve bü- tün istihsal kuvvetlerinin fat- liyete getirilmiş — olduğu mü: şahede edilmektedir. Beyan- namede yüksek - tahsil kanu- nundaki yeni ahkâmın bu tahsili yâlnız devletin 'yüksek menfaatleti çerçevesi dahilin- de inkişafa müsaid bir şekle sokulmuş olduğu'bildirilmekte ve umumi menfaat hizmeti te- sinit Agençliğin — İlk tahsilini ikmal öden yeni Ebir meklep vücuda getirmiş olduğu kayde- dilmektedir. Beyannamede şöy- le denilmektedir: * Bu müesseseler memleket gençliğini en mücasir çarelefle disiplin çerçevesi — dahilifide bulunduracakur. Çünkü -genç- lik hamlelerinin -kin kavga- larile istaf edilmemesi- büyük milli emöllerin zaferi için kul- lanılması lâzımdır. Beyatnına- mede bundan sonra - parlâ- mehto kavgalarile israf edil- memesi büyük mitli emellerin zalberi için kullamlınası lâzım: dır. Beyannamede bundan sonra; parlâmentonun orduya kaftşı gösterdiği şefkat - kaydedil- mekte ve müdafaa hava ve deniz büdçeleri için kabul edi- lümiz Antalyada tetkikat yapıyor.. — .©. aa — Antalya, 22 (A.LA) — Ziraat Vekili Bay Muhlis Erkmen 18 Mart günü Mersinderi- Antak yaya gelmiştir. Bay Erkmen liseyi - ve ilk ökulları - germiş ve öğretmenler için açılan-ipek böcekçilik kuzsunun ilk- der- sini Vermiştir. Vekilimiz ipek: çilik enstitösünde sıcak iklim: ler nebatâtı istasyonumda pors takat ve muz Behçelerinde in celemeler yaptıktan sonra çift- çiler birliği azasile urun müds det igörüşmüştür. Akşam- yemeğini çifiçilerle | beraber yemiş, onlarla mesleki hasbıhallerde bulunmuştur. B. |Erkmen Serik ve Manavgat ka. tam | zalarına giderek Ulan ovasında hayranlıkla ve bizi bağlıyan | tetkikatta bulunmuş ve köylü- lerle görüşmüştbr. Antalya, 22 (A A) — Ziraat Vekilimiz, dün öğleden vevvel Antalyar sitarındaki - çifdikleri gerzdikten sonra İlkbahar at koşularınıda - ve hayvan sergi- sinde-bulunmuştur. Belediyede şerefine bir Yiyafet verilen Ves kil, geceleyin öğretmenlerin tertip ettikleri aile toplastısıma iştirak etikliştir. Balkan basını birli- gininbir: kararı Avkara, 21 (AKAY — Büak kan Bâsın birliği Türk milif kömütesi Ulus gazetesinde"B. Falih Rıtkı Atayın reisliğinde toplanmıştır. Toplantirim mev- zuu Atinada içtima etmiş olsu Balkan ântantı basın - birliği: nin verdiği kararlardan Tür- kiyenin hissesine" düşenlerir tatbikı için gereken kararlarm alınması idi. Yürürlüğüne Kkonoşulmasına teşebbüs Yedilen birlik - karar: larından başhöası' şutilardır: Bâlkan antantı. memleket- lerimin ekonomi, söysal hüyatı edöbiyat folkloramu — ve kal- kınmalarını anlatan Bir mee müa çıkarılacaktır. "Dergi — iki ayda neşredilecek ve her nüs- bası ântant memleketlerinden birine tahsis edilecektir. Atina toplantısında politikâ endümeni antanta dâlilf her haügi bir memleket gazetesis hnin gerek kendi - vasitâsı ile ve gerek yabâncı - kaynaklar- dan aldığı ve müttefik mem- leketlerden birinin aleyhinde bir yazı ve Habet polemikleri neşretmemelerini istemişti. Türk Mmillf kömitesi dünkü toplantısında Bu husasımda gazetelerimize — bildirilmesini karar âltına almıştır. Antant memleketleri — elçi- liklerinde birer mütbuat ates şeleti bulunmasım ve Balkan kütülpHaneleri, Balkan sergi: leri açılması hakkında Atina: verilen kararlarla - müsiki ve tiyatro — sâhalarında memle- ketlerin biribirini tonmmalarına yardım edecek müzik ve sah- he eserlerinin vücüde - getiril: tmesi hususundâki karüatın'alâ- kalı makamlara bildirilmesi de kararlaştırılmıştwe; len yeni tahsisatın fordu tak- viye programının tahakkuku için büyük bir yardım - teşkil ettiği bildirilmektedir. İcra amirlerinin gâyretleri sayesinde budutların müdafaası ve sulhün muhafazası için en kuvvetli bir. zamân olan bu pragramın — tahakkuku - temin edilmiştir. Kralın beyanname- sinin her cümlesi uzun alkış- larla karşılanmıştır. | haberleri 1119 İnhisarsidal fCu. Âhcı | 94 Alyoti bira. 4 875 Bü akşamki programı İstanbul radyosu, Gündüz: Saat 1330 — M Halk türküleri, bavedisler, har- fif musiki. Sâat 17 de İnkılâp dersleri, (Bay -Mahmud Esad Bozkurt: tarafından). Akşam: Sadt 18,30 Dans, müsikisi, 19,30 Bayan Şüküfe Nihal târâfimdan — konlerans, 20 Bayan Belmiâ ve arkadaş- lat) tarafindân Şark musikisi, 20,30 Arapça 20,45 Bay Cemal Kâmil ve arkadaş- larır tarafından Şark müusikisi, 2115 Sekir Eyaröra 'oğerk grüğpu tarafından bir operet pârçâsı 2219 Ajarıs ve Borsa 30 Plâkle solarol. ülün Turgutluda Fakir yavruların himayesi Türgetlü, (Anadolu) — Şehk rimizde dört ilkmektep vardır.” Bütilara devam eden fakir ço- cuüklar Tki yüze yakmdır. PFalkımizın mwavenet ve has miyeti' sayesinde bu yavrulara her gür müntazaman — kâlöri temin edecek sıcak yemekler verilmektedir. Yavruların sıh hâti gün geçtikçe düzelmek: tedir. Ramazan bayramında bir- kısmına, Kurbân bayramında da geriye kalan tâlebeye yeks nasâk elbise yaptırlmıştır. Esirgeme Kurumu, yavrüula- ra senei dersiye bidayetinde yetmiş Tiralık kitap, onbeş li- - râlik kalemi ve kâğıd, Bayram- latdü”süğeş İT şekinlömi her mektebe müdavatı iptida- iyede Bulunacak ilâç, dört mektebe beşer İira kiymetinde ! hârita dağıtmıştir. Halkımızın bü civanmeıtlik ve şefkatini takdirle karşılarız. Milli takımımız V, İstanbul, 22 (Hususi) — Milli takımimız, bu seni tem- müz ayında Söfyaya gilecek ve Bulgar millt takımıile kar- - şılaşacaktır. BORSA OK yam a rmammaeemanr aa Üzüm satışları | Alıcı KS K, ğ 10 10 375 46 Ş. Remzi — 18 25 15 23 Alyoti bire. 13 50. 13 50- 13:S. Gömel 13 13 50: 7 S. Ergin M 15 5 B. Alazraki 12:50- 12 $0 4 ÖmerL.0.SA14 50 14 5S0 217 Yekün 420219 Eski satış 420436 Ü. satış İncir satışları KEKS 4 875 181639 Eski yekün 181733 U, satış Zâhire satışları Çu. Ginsi K. $. 222 Ken. pala. 210 En iyi fotoğraf malzemesi Başdurak - Emirler | çarşısında Hamza Rüstem fotoğraf hanesi nde bulunur.