7 Nisan 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

7 Nisan 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

4B Sayla ? Çiğli civarındaki geniş bataklık kurutulacak i Çiğli civarındaki geniş bı taklığın kurutulması için vilâ- ' yetçe Nafıa Vekâleti nezdinde teşebbüste bulunulmuştur. Bu bataklık 45 bin dekar geniş- liğindedir. Burası, civar köy- ler, hattâ Karşıyaka için de bir sivrisinek yuvası halinde- dir. Bundan üç, dört sene evel dört kişi burasını kuru- tarak bağ ve meyvalık yetiş- İ tirmek üzere müracaat etmiş, lâzımgelen muamele yapılarak namlarına muvakkat tasarruf senedi tanzim edilmişti. Fakat bu yeri, tam mana- sile tasarruf edebilmek için Aradan Bir sevinç, iki keder! Piyango - talihlilerinin çok *« garib maceraları vardır. Aşa- ğıda yazdığımız da bunlardan birisidir: Pariste Mon Parnasta tele- foncu bir kadın Fransız milli piyangosunun bir biletini al- mış ve keşide sırasında ken- disine bir milyon frank düş- tüğünü görünce sevincinden çıldırmak derecesine gelmiştir. Fakat bu sevinç çok sür- Mmemiştir. Çünkü bu kadınca- ğız biletini bir türlü bulama- mıştır, ve bir milyon frank aşkına günlerce dönüb dur- muştur. Aradan bir seneden fazla bir zaman geçtikten sonra, telefoncu kadın kitablarından birisini okumak için alınca, mahud - bileti bulmasın mı?.. Kadıncağızın bu defa sevin- mesine bile imkân kalmamış. Çünkü... En nihayet altı ay zarfında aranmıyan ikramiye: lerin ibtal edileceğini biletin arkasında okumuş.. Zavallı kadın, zavallı bileti. Eski bir gazete Fransada halen eski ve ye- ni 4000 gazete çıkmaktadır. Bunlar arasında oldukça — es- kiler vardır; meselâ Abeille | d'Etamps gazetesi bu sene 125 inci seneidevriyesini tes- id etmiştir. Bu gazetenin şimdiki sahib- leri, Napolyon Punapartın 1813 martındaki — iradesile — çıktığı günden bugüne kadar bir gün bile intişardan geri kalmadığı söylenmektedir. sergisinde bu gazetenin kol- leksiyonu teşhir edilecektir. Tırnaktan ilâç! Çinde büyük bir müessese | | vardır; bu müessese nam ve hesabına yüzlerce insan Çin şehirlerinde — dolaşmakta ve tırnak toplamaktadırlar! Bundan başka müessesede kadın ve çocuk olmak üzere birkaç yüz kişi de, dikkat ve | © tadırlar. Bunların tırnakları bir santmetre kadar uzadığı vakit kesilmekte ve — yıkanmakta, sonra dövülerek toz haline ge- tirilmektedir. Bunların ilâç yapıldığını ser- *C UmUCNUME Sanmuc * TAvSiye * baştan başa kurutmaları ve | imar etmeleri lâzımdı. 1937 - Paris |/” itina ile tırnaklarını uzatmak- || üç sene geçtiği halde hiçbir şey yapmadıkları gibi aran- dıkları halde de bulunamamış- lardır. Onun için namlarına yapılan — tasarruf muamelesi iptal edilecektir. Vilâyet, Naha Vekâletine müracaatla yakında sıtma mü- cadele mıntakası dahiline alı- nacak olan Karşıyaka ile bir- likte bu sahanın da mücadele mıntakasına alınmasını ve geniş bataklığın kurutulması için bir | proje hazırlanmak üzere bir mütehassısın yönderilmesini is- temiştir. Bataklığın kurutul- ması sayesinde kırkbeş bin dekar arazi meydana çıkacak ve topraksız halk, bundan istifade edecektir. levhadan anladınız. sanıyoruz. Fakat bu ilâcın niçin kulla- nıldığına merak - ettiğinize de şüphe etmiyoruz. Şu halde hemen haber ve- relim: Çinde tırnak tozundan bo- ğaz ağrılarına karşı şifası çok tecrübe edilmiş (?l!) bir - ilâç yapılmaktadır. Çinde hiçbir çocuk yoktur ki, hayatında birkaç defa bu müs- tekreh ilâça ilâçlanmış olmasın! Seydiköyde İnkılâb konferansları Seydiköy, (Hususi) — Vali Bay Fazlı Güleçin emri üze- rine, öğretmen Veli Erten ve posta telgraf şefi Hasan Güner tarafından seri halinde konfe- ranslar verilmeğe başlanmıştır. Dün ve evelki gün verilen İnkılâpcılık mevzulu konferansı, kadın erkek beş yüz kişi din- lemiştir. Bozdağa Gene kar yağdı.. Üdemişten aldığımız haber- lere göre, Bozdağa kar yağ- mıştır. Havalar, hissedilir de- recede hertarafta soğumuştur. Ödemiş mezbahasında Ödemiş kazası belediye mez- bahasında Mart ayı içinde 176 koyun, 25 keçi, 425 kuzu, 8 manda, 31 öküz, 100 inek, 18 dana ve 5 malak olmak üzere 788 baş hayvan kesil- miştir. Bugün doğacak çocuklar.. Bugün karışık ve gürültülü bir gündür; ticaret bayatında bir- çok davalı işler bugün görülecek ve alle hayatı da martın en kötü günlerinden birisini - yaşıyacaktır. Bugün aile muhitinden uzak kal mak için seyahate çıkmak en salim yoldur. Bugün doğacak çocuklar işten ziyade oyuna ve zevke düşkün olacaklardır. Maamalih — icabında muvaffak olmak bamle ya- pabilecek kabiliyetini haiz buluna- caklardır. Bugün doğanlar, aşk yolunda daima diğerlerini bed. bahtiye sürükliyeceklerdir. — | CUcriz. M ANADOLU YEHİRMABERLER Bu bataklıgın kurutulması i için Ehli hay- Vekâlete müracaat edildi van sergisi —— . © « aa Binası inşasına derhal başlanacak.. Buca civarında inşa edilecek Ehli hayvan sergisi binası 7180 liraya mütcahhide ihale edil- miştir. İnşaata derhal başla- nacak ve sergi binasının yarısı busene ikmal olunacaktırr. Ya- | rısı da gelecek sene bütçe- sinde kabul edilecek tahsisatla tamamlanacaktır. Bina, beton pavyonlar şeklinde olacaktır. Türk - Hollanda Ticaret muahedesinin metni geldi Vekiller heyetince - tasdik edilen Türk - Hollanda tica- ret ve kliring anlaşmasının metni, Türkofis İzmir şubesine gelmiştir. Yeni muahedename, 19 marttan itibaren meriyete girecektir. Belediyedeki kurs İzmire gelecek seyyahlara rehberlik ve tercümanlık ya- pacak münevver — gençlerimiz için belediyede bir kurs açı- lacağını yazmıştık. Haber al- dığımıza göre, bazı sebebler yüzünden bu kursların açılma- sından vazgeçilmiştir. Yalnız tercümanlık yapmak için mü- racaat edecek olanlar, inkılâb tarihi dersinden imtihana tabi tutulacak, muvaffak olanlara tercümanlık mhsıtiyııi verile- ukhr Vılâyet Umumı | Meclisi — Başı | inci sahifede — setinde toplanmış, muhtelif işler gördükten sonra dağıl- mıştır. Evvelâ beş yıllık nafıa programı okunmuş ve küçük bazı değişikliklerle kabul edil- miştir. Bu programa göre, her sene 250 bin liralık nakdi ve 57 bin liralık bedeni mükellefi- yetle beş senede vilâyet içinde (1,537,250) liralık yol yapıla- cak ve yol inşaatı 1941 yılın- da sona erecektir. Programda Ödemiş - Adagide yolu için ayrılan tahsisat Dikili - Çan- darlı yolu için tefrik ve kabul edilmiştir. Adi ve fevkalâde bütçe ni: zamnamelerinin de kabulünden sonra esami tayini suretile bütçenin heyeti umumiyesi tas- dik edilmiş, daimi encümen seçiminde Bay Sırrı Şener (Foça), Bay Mehmed Aldemir (Çeşme), Bay doktor Kâmran Örs (İzmir), Bay Ekrem (Öde- miş) gene asil azalık, Bay Nİ Şevket (Kemalpaşa), Bay Ke- mal (Menemen) yedek azalık kazanmışlardır. Gelecek sene içtima tarihi 17 İkincikânun olarak tesbit edilmiş ve Vali Bay Fazlı Güleç, toplantı dev- resinin sona ermesi münase- betile kısa bir söylev vermiş, bu sene meclis arkadaşlarının çok çalışmış olduklarını söyli- yerek kendilerine teşekkür et- miş, meclisin vilâyete tahmil ettiği vazifeleri bütün gayretile ifaya çalışacağına söz vermiş ve devreyi kapatmıştır. * Meclisi gece, Umumi azalarına İzmir Palasta bir baslanacaktır SEZE MAHKEMELERDE Eşrefpaşa'cinayeti da- vasına devam edildi Ince Mehmedin delice hareket- leri hep uydurma imiş! Eşrefpaşada kahveci Kadri ve Remziyi öldürmekle maz- hun İnce Mehmed ile bölük emini Ali ve arkadaşlarının muhakemelerine şehrimiz Ağır ceza mahkemesinde devam edilmiştir. Epey zamandan- beri memleket hastanesinde deliler koğuşunda müşahede altında bulundurulan İnce Meh- med de bu celsede mahkeme salonuna getirilmişti. Müşahe- deye aid rapor okundu. Bun- da, maznun İnce Mehmedin delilik hallerinin uydurma ol- duğu, gerek suçü işlediği es- nada, gerek halen cezai ehli- yetini refedecek hiçbir akli marazı bulunmadığı, cezai eh- liyetinin tam olduğu - bildiri- liyordu. Rapor okunduktan 7 sonra mahkeme reisi Bay Süreyya, maznuna: — Bak! dedi, raporda yazıyor. — Evet biliyorum. — Bir diyeceğin var mı? Maznun — gülümsiyerek — ve manasız sözler söylemeğe baş- hyarak: — Madamki -Dedi- benim için böyle rapor vereceklerdi, ne diye bana işkence yapıldı, kollarıma, ayaklarıma — niçin vurdular. Maznun, bazı hezeyanlarda Kilovat tarıfesı —.4. ne e kuruşa mı in- |Müsabakaya iştirak diriliyor İzmir elektrik kilovat tari- | fesinin yeniden tesbiti için | geçen ay içinde nafıa komi- serliğinde toplanan kilovat tarife komisyonunda, şirket müdürlüğile komisyon arasında —anlaşma mümkün olmamış ve tarife ücretinin tesbiti için Naha Vekâletine müracaat edilmişti. Vekâletin bugünlerde - kilovat — ücretini tesbit ederek bildirmesi bek- leniyor. Kilovat ücreti İzmirde 18,5 kuruştur. Şirket, bunu odsekiz kuruşa indirmeği kabul et- mişse de komisyondaki diğer aza, hayat pahalılığını nazarı dikkate alarak onyedi kuruşu müuvahık görmüş ve bu fiatta ısrar etmişti. Nafıa Vekâletinin, tarifeyi ne şekilde tesbit ede- ceği henüz belli değildir. Buca belediyesi Buca belediye meclisi, be- lediye reisi Bay Nazım Anıkın reisliğinde toplanmış ve yeni büdçeyi hazırlamak için mü- zakerelere başlamıştır. Büdçe- de kabul edilecek tahsisatla Buca halkı bu yıl - sıhhi temiz suya kavuşacaktır. Şehir meclisi Şehir meclisi, yarın saat 16 30 da belediyede toplana- caktır. Meclis encümenleri ve büdçe encümeni, mazbatasını yetiştirebilirlerse yarınki top- lantıda büdçenin müzakeresine ve bululundu. Gösterilen bazı müdafaa şahitlerinin dinlenmesi — için muühakeme bu ayın 26 sına talik edildi. Değirmendağı cinayeti Değirmendağı mahallesinde manifaturacı Bay Muammeri öldürmek ve belediye tahsil- darı Bay Ragıbı yaralamakla maznun Giridli Bay Yaşarın muhakemesine şehrimiz Ağır ceza mahkemesinde devam edilmiştir. Bu celsede maznun B. Yaşarın evinde, vak'adan altı gün sonra bir kanepenin otları içinde kara saplı bir bı- çak bulunmuştu. Maznun Bay Yaşar da, tahsildar Bay Ra- gibi. bü biçakla vurdüğunu söylemişti. Maznunun vekili: — Bizim müdafaa hakkı- mıza temas ediyor. Bu kara saplı bıçakta insan kanı var miı, yokmuü, tetkik edilsin, dedi. Mahkeme heyeti, müdafaa- ya taallük ettiği için bu di- leği kabul etti ve bıçakta insan kanı mevcud olup ol- madığının tesbiti için bıçağı İstanbulda adli tıb işleri mü- essesine göndermeğe karar verdi. Muhakeme, başka bir güne talik edildi. — Hal plânı —.. a— edenler var Belediyece İzmirde yaptırı- lacak büyük hal için bir mü- sabaka açılmıştı. Bu müsaba- kaya bazı mühendislerimiz iş- tirak etmişler ve hazırladıkları plânları belediyeye gönder- mişlerdir. Bu plânlar, juri heyeti ve belediye mühendis- leri tarafından tetkik edilecek, belediye encümenine - verile- cektir. Encümen, birincilik ve ikinciliği kazanacak olan plân- ları tesbit edecektir. Birinciye bin lira, ikinciye beşyüz lira ikramiye verilecektir. Handikap koşusu Bu hafta Kızılçullu alanında yapılacak at koşularından be- şincisi handikaptır. Yerli saf kan ve yarım kan Arab at ve kısraklarına mahsus olan bu koşuya altı hayvan girecektir. Vilâyet koşu heyeti dünkü toplantısında bu koşuya gire- cek hayvanların handikap ağır- lıklarını şu suüretle tesbit et- miştir: Benliboz 64 kilo, Öncü 61,5, Necib 64, ikinci Sada S7, Neclâ 54 ve zeybek 52 kilo ile koşacaklardır. Mısır Hariciye Nazırı Motröye vasıl oldu Montrö, 6 (Radyo) — Mı- sır Hariciye Nazırı buraya gel- miştir. Hariciye Nazırı kapi- tülâsyonlar hakkında 12 Ni- sanda toplanacak konferansa 714/937la Tavasta 'Büyük bir inkişaf görülüyor. Tavas kaymakamı B. Fazıl Tavas, (Hususi) — Tavasta, kayda değer yenilikler, biribi- rini takib ediyor. İmar husun- da son derece faaliyet gös- teren kaza kaymakamı B. Fa- zıl, zirat inkişaf noktasında da büyük bir alâka ile çalışmak- ta ve köylüye azim telkin ey- lemektedir: Tavas kazası, tütün zer'iy- yatında çok muvaflfak olmuş bir yerdir. Geçen yıl, yarım milyon kilodan fazla tütün ye- tiştiren kazamız, bu sene de büyük bir enerji ile çalışan tütün zürramın mesaisi saye- sinde gene Ön safta yer ala- caktır. Yalnız, tütün mıntakalarının tesbiti maksadile yapılan ka- nunda busene Denizli ve Çal gösterildiği halde Tavas kazası için bir kayıd görülmediğin- den, bütün Tavas tütün zürraı endişededir. Halbuki Tavas, Denizli vilâyeti içinde nefis ve bol tütün yetiştirmekle maruf bir yerdir. Bu cihetin, hükü- metimizce nazarı dikkate alı- nacağını ümid eder ve alâka- darlarımızın bu husustaki him- metini bekleriz. Şubeye davet İhtiyat, istihkâm ve ışıldak yarsubayları için ilân 1 — Umumi muvazeneye dahil olan veya mülhak hususi büdçelerle idare edilen daire- lerde veya sermayesinin dev- lete aid olan ve hususi kanun- larla devletçe teşkil edilen veya bir imtiyazı işleten mü- esseselerde müstahdem olan- larla Vilâyet veya belediye daimi encümenleri azalıkların- da bulunan ve terhislerinden iki sene geçmiş olan 313 do- gumludan başlamak üzere 326 doğumlu dahil yalnız ihtiyat istihkâm ve ışıldak yarsubay- ları, 2 — 20 /4/ 937 günü ken- di sınıflarına aid birliklerde bulunmak üzere sevkedilecek- lerinden 19/4/937 günü şubeye gelmeleri. 3 — İzmirde bulunup ta kayıtlarını şubemize yaptırmı- yan bu sınıf — yarsubaylarının da aynı günde şubeye gelme- leri ilân olunur. Gası İngiliz matbuatı gayri memnun Londra, 6 (Radyo) — İngi: liz gazeteleri Almanyanın Bre- torya hükümetine verdiği nota hasebile tamamen gayri mem- nundurlar. Manda altında bu- lunan bir memlekette — ittihaz olunan tedbirlerin protestosu i |