7 Nisan 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

7 Nisan 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Seyfa 4 ANADOLU . Benes: “Küçük itilâf daima'sulh için çalışacaktır. » diyor — Başı 1 inci sahifede — gai ülküsü hökim ve bu asil elerin başarılması için olan liyetlerinin dost ve mütte- Romanya ile tamamlanmış olarak devam etmesi tama- n tabil bulunmaktadır. Kü- ik anlaşma bu iki teşriki mesainin — tahakkukunu — filli bir hale koymağa daima az- tmiştir. Ve bu teşriki me- ü istikbalde de devam ede- tir. Zira bu teşriki mesai anlaşma azası olan dev- tlerin husususi menfaatleri cabından olduğu kadar onla- ın umumi menfaatleri ve bey- nelmilel — menfaat — iktızasın- adır. Ekselânsınızın da yüksek erin müdafii -olduğunuza namen kani olarak kadehi- Ekselânsınızın — sıhhatine aldırırm.,, — Cumhur başkanı Benes c aşağıdaki nutku söy- kür küçi —Bclgııdı hakiki bir mem- ıyet ve sevinç hissi ile geli- orum. Ve bu suretle Çekos- devlet reisinin ilk resmi tini yapmış oluyorum. teslerinin ve niyabet (azası- bana ve Madam Benese gösterdikleri hüsnü ka- ve Yugoslav milleti tara- sterilen dostluk ve ik hisleri bizi pek mü- etmiştir. Size bu ziya- yaparken herşeyden evel | bir vazileyi ifa ediyo- iyi “Uzun senelerdenberi büyük elefim kurtarıcı cumhurbaş- ı Masaryk - Majeste Kral esandrın ziyaretine muka- le ederek kurtulan vatanı- iza merbutiyetini göstermek Yugoslav milletinin mesa- ni büyük gayretlerini ve pek meziyetlerini tebcil et- için bu ziyareti yapmak du. Bu ziyareti bugün yerine ben yapıyorum. ketinize yaptığım tarihi larla dolu seyahatlerde nızla ve hükümetleri- & birlikte barışın muhala- ve ihzarına iştirak et- nlardan 1920 de vaki ilk ziyaretim, ilk dostluk ittifak muahedesinin doğ- sına vesile olmuştu. Bu le küçük anlaşma dev- miasının temelini teşkil İçimizden herbiri bü- teşriki mesailerinde terek mukadderatı değiş- - —.. . mez ıuıene müdrik — olarak bizzat kendi memleketi için çalışırken daima aynı zamanda diğerinin vatanı için de çalış- mağa gayret etmiştir. Bu teş riki mesainin istikbalde de aynı kalaçağında ve daha zi- yade derinleşeceğinde - sizinle tamamen mutabıkım. Ve mu- tabık olarak kalacağım. Bu müşterek dostluk ve kardeşlik siyasetinin büyük neticeleri ancak lâyık olduğu veçhile takdir edilebilir. Her sene bu ziyaretlerde güzel memleketi- nizin ve büyük milletinizin terakkisini takdirle gördük. Ve harb sonu Avrupasının tarihinde zaruri olarak görülen iniş kıkış istihalelerine rağmen memleketinizin devamlı terak- kisini hiç bir zaman gözönün- den uzak tutmadım. Milletini- zin muvaffakıyeti hakkında hiçbir zaman şüphe ve tered- düde düşmedim. Yugoslavya, Romanya ve Çekoslovakya kendi menfaat- lerini Avrupanın umumi men- faatile telif etmekten başka birşey arzu etmemişlerdir. Bel- gradda toplanan küçük anlaş- ma daimi konseyinin son ka- rarları dabunu bir kere daha isbat etmektedir. Ve bunu bil- hassa kaydetmekle zevk duy- maktayım. Çekoslovakya bu barış ve beynelmilel teşriki mesal siyasotine Milletler ce- miyeti fikri dairesinde ve sarih surette kaydedegeldiğiniz an'a- neler dairesinde gelecekte de bütün kuvveti ile devam ede- cektir. Çekoslovakya — bütün komşularına sadık kalarak ay- nı zamanda dahili tahkim hu- susundaki gayretlerini tama- men inkışaf ettirmek gayesile bütün komşuları ile teşriki mesaisini tevsie çalışacaktır. Bana ve Madam Benese gös- terdiğiniz hüsnü kabulden do- layı bütün kalbimle bir kere daha teşekkür ederek kade- himi kral Piyer, valide kraliçe Marinin sıhhatine, Altesinizin ve prenses Olganın şerefine, Yugoslavya ulusunun saadetine ve Yugoslavyanın refahına kal- dırinm. Belgrad, 6 (Radyo) — Bu- rada bulunmakta olan Çekos- Tovakya — reisicumhuru — Son Ekselâns doktor Benes, bu- gün öğleden evel Okleynas mevküne giderek müteveffa Yugoslavya kralı Aleksandrın mezarını ziyaret etmiş ve Avala dağındaki meçhul asker abi- dMtilla'nın Definesi| ü ndan birkaç hafta evel Oberten de buradan aynı geçmi Yüzbaşı ve hemşiresi saat dörtte yon ormanına girdiler. üneşin takvimlere göre, dîîkıdın beri doğmuş |üımd| ikat bulutlu da güneşi görmek he- olamıyordu. gök gürültüleri &ını rağmen ür. yağmıyordu. inde, © bir Tarihe müstenid zabıta romanı —a Nakleden ğ Benlioğlu den durmağa mecbur kaldı- lar. Önlerine çıkan iki yolun heriki tarafında “hususi ma- likânedir, girmek kat'i surette memnudur,, levhalarını gör- düler. Yolun bir. kenarındaki kir kanapesinde üç adam oturmuş konuşuyorlardı. Bunların üni- formaları yeşil idi. Yüzbaşı Ojiye, hayret içinde kalmış ve yolu kesilmiş bir yolcu sıfatile bu adamlara duyura- cak şi ea — desine bir çelenk koymuştur. Öğle yemeğini prens Pol ile birlikte yiyen Çek reisi- cumhuru, akşam üzeri valde kraliçe Marinin çay ziyafetin- de hazır bulunmuştur. Doktor Benes, kral Piyere altın bir el çantası hediye et- etmiş, kraliçe Mariye beyaz arslan nişanının kolyesini, Pren- ses Olgaya da aynı nişanın kordonunu vermiştir. Prens Pol da, doktor Be- nese tunçtan bir. çoban hey- keli takdim etmiş ve Byan Benese de Sen Sava nişanının büyük kordonunu vermiştir, Londra, 6 (Radyo) — Çe- koslovakya reisicumhuru Bay Benesin Belgrada gelmesi üze- rine, binlerce kişi tarafından İtalya aleyhine — nümayişler yapılmıştır. Nümayişçiler: — Yaşasın demokrat dev- letler, kehrolsun faşizm; yaşa- sın Küçük itilâf, yaşasın Çe- koslovakya, kahrolsun İtalya.., Diye bağırmışlardır. Belgrad, 16 (Radyo) — İtal- ya aleyhine tezahürat yapan- ların binlerce kişi olmadığı, ancak 30-40 kişi kadar bulun- | duğu bildirilmektedir. Belgrad, 5 (A.A.) — Bü- tün akşam gazeteleri neşriyat- larını hemen hemen münha- sıran — cumhurbaşkanı Bay Benese halkın gösterdiği mu: azzam hüsnü kabule tahsis ediyorlar. Vreme gazetesi diyor ki: “Milletimiz. cumhurbaşkanı Benesin şahsında Çekoslovak milletinin bütün manevi mezi- | yetlerini görmektedir. B. Be- nesin 20 seneye yakın bir zamandanberi vatanının iyiliği ve refahi için sarfettiği gay- retler bizim daima takdir ve hayranlığımızı celp ve misal teşkil etmiştir. Belgrad ve bütün Yugoslavya B. Benes için yabancı değildir. Ve o burada kendisini kendi mem- leketinde hissedecek, bütün Yugoslavyanının derin hürmet ve muhabbeti ile muhat ola- caktır. Milletimiz. cumhurbaş- kanı Benesin şahsında büyük Slav devlet adamını bugünkü Avrupanın en mümtaz şahsi- yetlerinden birini ve modern kültürün en sempatik mümes- sillerinden birini selâmlıyor. Paris, 6 (A.A.) — B. Be- nesin Belgrada gitmesi ve kendisine gösterilen hararetli kabul Fransız — matbuatında mez mi? Dedi. Blanden omuz silke- rek ve aymı şekilde: — Adam sende, dedi, bu fırtınalı havada ileri gitmesek de olur. Bence, soldaki yol- dan Buyyona gitmek, otele biran evel dönmek çok mu- vafıktır. Boşuna yorulduk. — Ben de sabahleyin pen- | çereyi açarken bu — âkibeti düşündüm, fakat nasıl olsa hava açar diye bu seyahati kararlaştırdım. Hele dur; şu mösyöler bizi tenvir edebi- lirler! Yüzbaşı Ojiye, çok tabii bir halle ilerliyordu, Blanden de kendisini takip etti, ve: — Bonjur Baylar.. Dedi. Bekçilerden bi büyük bir alâka tevlid et. miştir. Övr gazetesi, İtalya-Yugos- lavya paktının müstakil bir siyasetin ifadesi olduğunu ve Çekoslovakyanın bundan icap eden neticeleri çıkarmak mec- buriyetinde kalacağını yazıyor. Aynı gazete göstermeğe baş- ladığı alâkasızlıktan bahsede- rek Romanyanın da bu misali takibe amade olduğunu ve B. Benesin ziyaretile bu isti- haleye nihayet verilmesi 'ümid edebileceğini bildiriyor. Jevr gazetesi, B. Krofta plânına işaret ederek Belgrad görüşmelerinin bilhassa muh- telif Tunz memleketleri ara- sında sıkı bir teşriki mesai meselesine teallük edeceğini zannetmektedir. Populaire - gazetesi de di- yor ki: “Yugoslav demokrasisi B. Benesi kabul ederken Çekos- Tovakyanın — rejimi olan hürriyet rejimine ve Prağ hü- kümetinin daimi siyaseti. olan kollektif emniyet üzerine mü- | esses barış teşkilâtına olan | bağlılığını göstermedir. Bu su: | retle Yugoslav milletinin aym zamanda Çekoslovakyanın sa- dık dostu lâik ve siyaseti ayni hürriyet ve barış prensipleri üzerine müesses bulunan bulu- nan Fransayı da tebcil etmiş olduğunu ilâve edersek yanıl- mamış oluruz. Bu veçhile B. sivil pışmak tehlikeli olan iki türlü hissiyat mevcud olduğunu mü- bulan demokratikte müsale- metperver hissiyat diğeri Yu- goslavyanın' hiçbir zaman Rus- yaya'karşı durmasına müsaade etmiyecek olan Slav hissiyatı. Homme Libre de şu - satır- | ları yazıyor: K “Cumhür başkanı Benesin İtbize küçük antant (siyasetinin istihalesi hakkında yeni aydın- lıklar getireceğinden emin ola- biliriz. B. Benes genç olmakla beraber B. Stoyadinoviçle bey- nelmilel siyasetin bir kıdemlisi gibi konuşabilecektir. Tecrü- belerinden aldığı dersler hiç şüphesiz dinlenecek ve Fransa tarafından teklif edilen karşı- lıklı yardım paktı 'meselesi de gene bhiç şüphesiz bu görüş- melerden bir tarzı halli zor- laştıran itirazlardan kurtulmuş olacaktır.., — Sizden küçük bir Stoyadinoviç Yugoslavyada çar-| şahede ve tesbit edebilir. Biri | ifadesini Fransa ile dostlukta | istiyocüğim. *Bi "öoklaki doğruca Buyyona mı gider? Bekçi omuzlarını silkti ve: — Doğruca m?, Hayır.. Semoaya kadar ormanın ke- | narını takip etmek lâzımdır. Buradan bir kilometre kadar mesafede, soldaki yolu takip dar gidebılîrsımî. — Anladım, anladım.. Ver- diğiniz izahata teşekkür ede- rim. Ojiye, biraz durduktan son- râ şunları da söyledi: — Kusurumu affediniz, mös- yöler. Demek ki, burada hu: susi bir orman malikönesi | vardır? Şu levhalardan da bu anlaşılıyor. Bu arman büyük AR Va Zorla güzellik olur mu? Ahmed oğlu Halil İbrahim, tütün mağazasında çalışan eski nişanlısı Kadir kızı Zahideye yolda rasgelmiş ve - birlikte eve gitmelerini teklif etmiştir. İbrahim, bu teklifi kabul edil. meyince fena halde kızmış ve bıçağını çekerek Zahidenin üzerine hücum etmiş ve İbra- him, kızın feryadına yetişen zabıta memurları - tarafından yakalanarak adliyeye - teslim edilmiştir. Borcunu vermedi diye İkiçeşmelik caddesinde bak- kal Naim oğlu Mahmud, bor- cunu vermediği için Hüseyin oğlu Şerif Aliyi dövmüş ve zabıtaca adliyeye verilmiştir. Bıçak çekmiş Sarhoş olarak saraçlar çar- şısına giren İbrahim oğlu Salih terzi Mehmed Ali ve Halile hakaret etmiş, bıçak çekerek üzerlerine saldırmış olduğun- dan zabıta tarafından — yaka- lanmıştır. Çocuğu dolandırmış Sabıkalılardan Yozgadlı Ha- Kl, Şükrü Kaya bulvarından evine gitmekte olan 10 yaş- larında Şaziye adında bir ço- cuğun önüne geçmiş ve hile ile elinde bulunan 50 kuruş para ile bir peşkiri alarak kaçmıştır. Bulgaristanla Adli tesviye ve hakem mukavelesi yaptık Ankara, 6 (A.A.) — Bulga- ristanla münakit 6 Mart 1929 tarihli bitaraflık, uzlaşma, adli tesviye ve hakem muahedesi- nin temdidine mütedair ve B. M. Meclisince tasdik edilmiş bulunan protokolun tasdikna- meleri bugün Hariciye vekâ- letinde Bulgar hükümeti kra- Tiyesi elçisi Bay Kristof - ile Hariciye vekâleti kâtibi umu- mi vekili Bay Nebil Batı ta- rafından teati olunmuştur. B. Baldvinin'oğlu İşçi partisi tarafından namzed göst rildi Londra,»6 (Radyo) — Baş- vekil Bay Baldvinin oğlu, işçi partisi tarafından saylav namzedi gösterilecektir. Dr. Bay Fahri Işık İzmir Eşrefpaşa hastanesi röntken mütehassıslığına üçte bir maaşla ilâveten memleket hastanesi rontken mütehassısı Dr. Bay Fahri Işik tayin edil- miştir. kes size bu ormanın baştan başa bir kimseye aid olduğu: nu söyliyebilirler. Yalnız beş metre genişliğinde ve Buyyon- dan Floranvile kadar olan yol bu malikâneden hariçtir. —- Şu halde bu orman sa- hası şöyle böyle birkaç hektar demektir? — Birkaç hektar.. kaç hektar! — Bu ormanda — gezmek müsaadesini istihsal mümkün değil midir? — Mümkün d zaman mümkün değildir! — Pekâlâ.. Bonjur mösyö- ler!, Yüzbaşı bunları söyledikten sonra, genç kıza doııenk —- ydi gidelim! Evet bir Hiçbir | 7/4'937 B |Bu akşamki program İstanbul radyosu 12,30 Türk musikisi, 12,50 havadisler, 13,05 muhtelif pi- lâklar, 18,30 Dans musikisi, 19,30 konferans, 20 Vedia Rıza ve arkadaşları, 20,30 Arapça söy- lev, 20,45 Türk musiki heyeti, 21,15 Stüdyo orkestrası, 22,10 Ajans ve Borsa habsrleri, 22,30- 23 plâklarla muhtelif parçalar müntehap sololar. — Pravda gazetesi Küçük antant konseyi için ne diyor Moskova, 6 (A.A.) — Tas Ajansı bildiriyor: Belgradda toplanmış olan küçük antant konferansının mesai bilânçosundan bahseden Pravda gezetesi diyor ki: Küçük antantın kuvvet bu- lacağı ümitleri boşa çıkmıştır. Yugoslavyanın Milletler cemi- yeti pakltına ve Fransaya karşı olan taahhü'lerine sadakati hakkındaki müphem beyana- tından memnun olmıya ihtimal yoktur. Küçük antantın geçir- diği istihale lafla kollektif em- niyete sadık olduklarına yemin eden ve fakat hakikatte küçük devletlerin bu prensiplere olan itimadını baltalıyan bazı dev- letlerin siyasetinden ileri gel- | miştir. Muvafık bir yardımın kendilerine yapılacağı ve il- bakçı plânlara karşı da ted- birler alınacağı hususundaki şüpheleri küçk devletleri tıpkı büyükler gibi selâmeti müte- cavizle anlaşmada aramağa sevkediyor. Küçük antant bir dönüm noktasında bulanmak- tadır. Onun hakiki bir kuvvet olarak ileride de başkası yal- niız küçük antant devletlerinin müstacel siyasetlerine değil fakat aynı derecede büyük devletlerin de ve bilhassa ge- lecek ihtilâflarda küçük antantı mütecavize karşı bir müttefik olarak tutmakta alâkadar bu- lunan devletlerin takip ede- cekleri siyasete bağlı bulun- maktadır. Dıyarıbelur Atatürke olan bağlılıklarını bir kere daha gösterdi Diyanbekir, © (AA)— Ulusal Önderimiz Atatürkün fahri hemşehriliğimizi -kabul buyurdukları 5 Nisan gününü bütün Diyarıbekirliler candan gelen bir heyecanla kutlula- mış ve Atatürke bağlılıklarını bu vesile ile bir kere daha izhar etmişlerdir. devam — ettiler; bir sonra ormanın kcnarmda ve büyük bir çam ağacı yanında durdular. Yüzbaşı: — Burası en muvalık bir yer olacaktır. Ormanın karde- şiniz tarafından çizilmiş olan plâmı gözümün — önündedir. Şuradan, malikâne içerilerine doğru ve hiçbir kimse tarafın- dan görülmeden girebilece- ğiz.. Dedi. — Fakat bir nokta var. Eğer kardeşim Ve Piyer bu malikânede — yakalanmışlarsa, bekçilere daha sıkı dikkat emri verilmiş olacaktır. — Ben de bu fikre iştirak ederim. Fakat ne pahaya olur- müddet | DÜM YA VĞ NN AAA aa 5