11 Nisan 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

11 Nisan 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

48 11/4/937 070 Hındıstanda dun de yenı Gazetecilerimiz çarpışmalar oldu 6 İngiliz zabiti ve birçok neferler öldü, yeni kuvvetler sevkedildi Londra, 10 ( Radyo ) — Hidistandaki —isyan gittikçe genişlemektedir. Son bir müsademede, İngi- liz zâbitlerinden 6 zabit ve birçok nefer ölmüştür. Mahalli hükümet, kamyonlar'a yeni kuvvetler ve tayyareler gön- dermiştir. Roma, 10 (Radyo)— Lond- radan bildirildiğine göre, Hin- | partisi | distanda milli kongre lideri, Allahabad şelirinde partisinin İngiltere ile bir an- laşmıya kat'iyyen yanaşmıya- cağını, böyle bir niyeti olma- Belgrada vardı Te ÜN Parlak merasimle karşılandılar Belgrad, 9 (A.A.) — Türk | matbuat heyeti dün saat 21,30 da dığını, Londranın, şimdiye ka- * dar Hindistanın asıl niyetini bir türlü anlıyamadığını, şimali Hindistandâ tayyare bombar- dımanları ile köylerin bombar- dıman edildiklerini söylemiştir. Asilerin reisi İbni Fakiri, bir mağaraya sığınmıştır. Mü- sellâh asi alaylarile İngiliz kıt'aları arasında müsademe- söylediği bir nutuklâ kongre | ler vuku buluyor. G. Sugiyananın | Söylevi ehemmiyetle karşılandı Tokyo, 9 (A.A.) — Siyasi mehafil, general Sugiyananın 600 yüksek rütbeli subayın toplantısında söylediği nutka, büyük bir ehemmiyet atfet: mektedir. Bilbassa şu kısım nazarı dikkati celbetmektedir: "Askerlerin vazifesi heran daha ziyade ehemmiyet — kes- betmektedir. Çünkü bugünkü vahim vaziyeti Japon milleti- nin geçirebilmesi için, ordu merkezi bir kuvvet teşkil — et- mektedir. Ordu, Japonyamın yeni mu- kadderatının öncüsüdür.., Siyasi mehafil parlâmento- nun feshinden sonra söylenen bu nutkun, parti - reislerinin söz hürriyetine artık malik bulunmadıkları bir — zamana tesadüf ettiği — ehemmiyetle kaydolunmaktadır. Mataksas hükümeti Halka istinad ediyor Atina, 9 (A. A.) — Başve- kil B. Metaksas Kralla birlikte Polopenazyada yaptığı seya- hatten Atinaya dönerek gaze- tecileri kabul etmiş ve seya- hate devam etmekte olan krala ve bizzat kendisine karşı hal- kın gösterdiği dostluk tezahü- ratını kaydetmiş ve bükümetin geçen 4 Ağustosta üzerine al- diğı işin başarı!masında bu tezahürattan ve umumiyetle halkın heyecanından kuvvet almakta olduğunu söylemiştir. Dolar yükseliyor Belgrad, 10 (Radyo) Paris ve Londra borsalarında Dolar fiatleri yükselmeğe baş- Ilmışm. ANADOLU Günlük siyasal gazete Sahip ve Daşyozganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat ve yarı işleri Müdürü: Hamdi Nüzhet Çançar Tüarehanesi : İzmiz İkinci Beyler sokağı C, Halk Partisi binası içinde Telgraf: İzmir — ANADOLU Telefon: 2776 - Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ Yallığa 1200, altı aylığı 700, üç aylığı 500 kuruştur. Yahancı memleketler için senelik abone ücreti 27 liradır Her yerde 5 kuruştur | nin kabulü için Şekerkonferansı Tali bir komisyon teşekkül etti Londra, 9 (ALA.) — Neş- redilen bir tebliğde şeker kon- feransı divanının bu sabah B. Makdonaldın riyaseti altında toplanmış olduğu beyan edil- mektedir. Bir itilâfa esas teşkiline ya- rıyabilecek tekliflere varmak maksadı ile murahhas heyet- lerin her birile temasa gelecek olan bir tali komite ihda: sına karar verilmiştir. Tali komitede B. Spinasse ile B. Norman Davis buluna: caktır. Bu isimlere doktor Moritz (Almanyanın) ismi de - ilâve edilmek - isteniliyordu. Fakat kendisi burada bulunmadığın- dan bu tayin keyfiyeti tehir edilmiştir. Tali komitenin B. Colijnin yardımına müracaat edebil. mesine de karar verilmiştir. Murahhas heyetlerden bir takım suallere pazartesi günü tahriren — cevablar — vermeleri istenilecektir. Royter ajansının — istihbara- tına atfen bildirdiğine göre, murahhas heyetlere tevdi edil- miş olan sualname şeker si- yasetine ve şeker istihsaline müteallik bütün meselelere şa- mil bulunmaktadır. Murahhaslardan memleket- lerinin şeker siyasetlerine mü- teallik izahat vermelerine ve köntenjanlar hakkında muta lealarını bildirmeleri taleb edi- lecektir. Tokyoda şenlik Tokyo, 10 (Râdyo) — Ja pon tayyaresinin — Londraya muvasalatı, burada büyük se- yinç uyandırmıştır. Tokyoda şenlikler olmakta ve bu mu- zafferiyet kutlulanmaktadır. İm- parator, bu zafer şerefine sa- rayında bir ziyafet vermiştir. Japon tayyarecileri, Cuma günü Londradan hareket ede- cekler, Brüksel, Berlin ve Pa- ris şehirlerine uğrıyacaklardır. Amerika Yüksek mahkemesinin ıslahı işi.. Vaşington, 10 (Radyo) — Emin bir membadan verilen bir habere göre, cumhurreis Bay Ruzvelt yüksek mahkeme- nin ıslahı hakkındaki projesi- âyan azasın- gece Belgrada muvasalat et- mişlir. Heyet istasyonda Baş- vekâlet matbuat müdüörü, Bal: kan matbuat birliği Yugoslav komitesi reisi, Avala Ajansı direktörü ve diğer birçok ze- vat tarafından istikbal edil- iğiğlr Belgrad, 10 (A.A.) — Türk gazetecilerinin Belgradı ziya- retleri münasebetile neşrettiği uzun bir makalede Samuprava gazetesi ezcümle şöyle yaz- maktadır: *“Hükümet merkezinde bulu- nan Türk gazetecileri pek hâklı olarak Türk elkârı umu- miyesinin en salâhiyettar mü- messilleri addedilmektedirler.., Bu gazete bundan sonra büyük mikyasta inkişaf edip modern devletlerinkinden hiç aşağı kalmıyan Türk gazeteci- liğinin kazandığı muvaffakıyet- ten bahsederek şöyle demek- tedir: *Bugün Türk gazetecileri Tür- kiyenin kıymetli Başvekili İsmet İnönünün hükümet merkezine yapacağı seyahatin müjdecileri- dir. Bu seyahatlerinin siyasi ehemmiyetini tebarüz ettirerek kendilerini hararetle selâmlı- yoruz. Biz Balkanlarda sulh ve saa- detin temeli olan Balkan tesa: nüdünün müdafileri addettiği- miz İsmet İnönü ve Stoyadi- noviç ve Arasın kıymetli mesai arkadaşları olan Türk gazete- cilerini kabul etmekle bahti- yarız., Berlinde Hitler aleyhine beyanna- meler dağıtılmış Berlin, 10 (Radyo) — Bay Hitler aleyhine bazı beyanna: meler dağıtılmıştır. Kombinalar Etrafındaki faaliyet artıyor İstanbul, 10 ( Radyo ) — Zirai kombinalar etrafındaki çalışmalar - ilerlemekte devam ediyor. Kombinalarda çalışa- cak makinistler için Adana ve İzmir vilâyetlerinde kurslar açılacaktır. Polis memüurlarının maaşları yükseliyor Ankara, 10 ( Hususi ) — Polis memurlarile müstahdim- lerinin maaşlarına zam yapıl- ması takarrur etmiştir. Bu münasecbetle büdçeye yarım milyon liralık tahsisat kon- muştur. İtalya kralı Viktor Emanuelin seyahati geri kaldı / Belgrad, 10 (Radyo) — He- nüz teyyüd etmiyen haberlere göre, İtalya kralı Viktor Ema- nuelin, Budapeşte - seyahati, gâyri muayyen bir zamana bırakılmıştır. Çin meclisi Cenevre mukavelesini tasdik etti Şanghay, 9 (A.A) — Çin meclisi 1936 Haziranında Ce- nevrede imzalanan uyuşturucu zÜ Gene o! Suriye hudutlarından aşarak evvelâ Hatay (çünkü bizce ar- tık Hatay müstakil bir idare- dir), daha sonra Türk toprak- larına kadar sokulan haydud çeteleri, sabrımızın — deryasını taşlıya taşlıya, nihayet bizi ilk tedbirleri almak zaruretine dü- şürdüler. Kardeşlerimizin — hayatına, malına ve hududumuzun em- niyet ve sükünuna diş sok- mak istiyen bu köpekler, ne bir milli davanın fedaileri, ne de Suriyenin kendi adamları: dır. Fakat onların dişini kır- mak ta bizim borcumuz ol- muştur. Hâdiseler tazyik eder- se, tedip hakkımızı kullanarak ve sadece kendi hudud ve emniyetimizin icaplarını yeri- ne getirmek için hududu aş- makta da tereddüd göster- miyeceğiz. Bizi üzen yegâne nokta şudur: Türk milleti ve Türk dev- leti, bu en yakın komşusuna ve yeni doğan devlete, şarkın bu kapısında büyük ve kud- retli bir ağabey alâkası gös- terdiği halde, Suriyeyi parma- ğına doliyan - Vatanilerin ve mandater Fransız. zabit ve idarecilerinin araya girerek bu temiz ve yeni münasebeti boz- mak istemeleridir. Vatanilerin sözde milliyet namına, fakat satılık bir parti çatısı altında Suriyelilere getirdikleri sayısız felâketler, nihayet bir gün asıl milletin en büyük hak ve menfaatlerini de tehlikeye sü- rüklemek şeklinde tecelli eder- se bunun hesabını kim vere- cektir? Millet olarak doğuşunun bu ilk yıllarında muhtaç olduğu vahdet, iyi münasebet, iyi komşuluk yerine ona tehlikeli maceralar getiren Vataniler, şimdi Taşnaklarla, Fransız za- bitleri ve kendi hempaları ile bir haydudluk ve melânet sis- temine sapmış bulunuyorlar.. Bundan bizim ve Türk Hata- yın zarar görmesine imkân yoktur. Çünkü buna meydan vermiyeceğiz. Biz, Suriyelilerle ve bütün Arablarla ve bu komşularımızla en temiz, en kuvvetli ve samimi bir dost- luğun — taraftarıyız. Aramızda tarihi, içtimai, siyasi birçok menfaatler vardır. Hâlâ ve hâ- lâ dillerimizde bile bir yakın- lık - görülmektedir. Aynı za- manda şarkın bir noktasında kalkınmış, uyanmış - milletler olarak yaşamak istiyoruz. Tür- kiye, Asyada büyük bir istik- lâl hareketinin en büyük kah- ramanı ve bayraktarıdır. Dün kendisine tabi bir parça olan Suriyenin istiklâline kavuşma- sını, kendi prensipleri ve mil- letlerin hür ve müstakil yaşa- ması bakımından, büyük bir saadet olarak karşılamış ve alkışlamıştı. Bugün de aynı düşünce ve sempatiyi taşı- maktayız. Suriyenin ikbal ve saadetini istemiyen tek Türk yoktur. Bundan bize zarar yoktur. Fayda dahi olmasa bir şarklı uyanışı itibarile, bize zevk ve ferah verir. Bu noktanın, Su- riyelilerce bilinmesini istemek, hıkkımıı olıı gerektir. An- iş kanununun tatbıkı hazırlıkları Geniş kadro hazırandan itibaren çalışmağa başlıyacak Ankara, 10 (Hususi muha- birimizden) — İş dairesi reisi B. Enis Behiç iş kanununun tatbikatı ile alâkadar muhtelif meseleler hakkında bana şu izahatı vermiştir: — Şimdiye kadar kanunun tatbikatına hazırlık ' kadrosu ile çalışan iş dairesi, Hazi- randa kanunun meriyete gir- mesi üzerine intiyaca kâli ge- lecek daha geniş bir kadro ile faaliyete geçecektir. Hangi vilâyette teşkilât ya- pılacağı meselesine gelince; bu cihet henüz tesbit edilme- mişlir. Nerede iş hayatı daha hararetli ve nerelerde işçi ke- safeti daha fazla ise oralarda iş dairesinin birer kolu vücude getirilerek yeni teşkilât yapr lacaktır. İş yerleri Şimdiye kadar günde en az on kişi veya daha fazla işçi çalıştıran bazı iş yerlerinin kanunun hükümlerinden hariç kalmak için işçilerin sayısını azaltmaları veyahud işleri par- çalara ayırarak muvazaalı va- ziyetler ihdas etmeleri, hak- larında iş kanunu hükümleri- nin tatbikine mani olmıya: caktır. Çünkü, kanun (on kişi çalış- tırmayı icabettiren mahiyette görülen iş yerlerine) de tatbik olunacaktır. Bundan başka bu vaziyeti haiz olmıyan ve meselâ belki iki üç kişi ile işletilen iş yer- lerinin, İktısad Vekâletince ka- nunun bütün veya bir kısım hükümlerinin tatbikı lüzumlu görülenler olursa bunların da kanunun çerçevesine girmeleri için talimatname çıkarılması yeni kanunun hükümlerindendir. Kanunun tarifatına ve mua- melâtına aid usullerini göste- recek nizamnameler hazırlan- maktadır. Bunlar on beş- Ha- zirandan itibaren üçer veya altışar ay zarfında peyderpey meriyete konacaktır. Deniz işçilerine aid olmak üzere hazırlanan iş kanunu projesi üzerinde tetkikler ya- pılmaktadır. Sigorta işleri Kanunun sigorta hakkında- ki hükümleri 938 senesi hazi- ran ayının beşinden itibaren meriyete girecektir. İşçi sigor tasının muhtelif şubeleri — için çıkarılacak — hususi kanunlar üzerinde de ayrıca tetkikler yapılmaktadır. Bu meyanda iş kazaları ve mesleki hasta- lıklar hakkında anketler — ya- pılmakta ve ihsaf malümat toplanmaktadır. Gazete muhabirleri Gazete muhabirlerinin hem lan, birer balon gibi yırtarak bu hakikati kavtamalı ve Su- riyenin menfaatlerini, Suriyeyi Suriyeliler gibi sevip — düşün- miyeceği aşikâr olan mandater zabitlerle Vatani maceraperest- lerin ellerinden kurtarmalıdır. Çünkü Hatay topraklarında, Türk hudutlarında en küçük bir harekete karşı artık cüz'i bir müsamaha göstermemek azmindeyiz. Suriye, kendisini bu — yadigârların elinden kı —e — ——— fikren ve hem bedenen çalışır. vaziyette bulunmaları dolayı- sile kanun bükümlerine tab olub olmıyacakları meselesine gelince, bunların vaziyeti fi ve beden işçileri hakkında çı: karılacak bir. talimatname ile hal ve tesbit edilecektir. Küçük antant hak 7 kında neşriyat Belgrad, 10 (Radyo) — Polonya gazeteleri Küçük An- tant devletleri Hariciye Nazır- larının Belgrad toplantısı ve Çekaoslovakya cumurreisi Bay Benesin Belgrad seyahati » hak- kında yazdıkları Küçük Antant devletleri ara- sındaki tesanüdün teyid edil- diğini yazıyorlar. Yunan ga- zeteleri de bu ahenk ve tesa- nüdün kuvvetli olduğu kayde- diyorlar. Prag, makalelerde — 10 (Radyo) — Çe- koslovakya Nazırlar meclisinin — bugünkü toplantısında beynel- milel vaziyet hakkında görü- şülmüş Hariciye Nazırı Bay Krofta, Küçük antant Hariciye Nazırlarının Belgrad konseyi toplantısile cumhurrecisi B. Be- nesin ziyareti hakkında izahat verecektir. Fransada Haydutluk vak'alarına alt filimler yasak, Paris, 10 (Radyo) — c dutluk vak'alarına ait filimle- — rin Fransada yasak edilmiştir. Bunun sebebi son zamanda Cenubi gösterilmeleri — Fran- — sada soyulan postaların, tıpkı — Amerikan filimlerindeki dutların hareket — tarzlarının tatbik edilmiş olmasıdır. Belçikada bu.- gün intihabat var.. Brüksel, 10 (Radyo) — çika savlav seçimine yarın baş- lanıyor. Reksistler, Flamanlar ğ ve Sosyalistlerle diğer partiler arasında şiddetli mücadeleler oluyor. kırkbin kişi rey verecektir. Katolikler, Başbakan Bay Vanzelandı namzed göstermiş- lerdir. Bay Mazarik Doksan iki yaşına girdi Prag, 10 ( Radyo ) — Çe- koslovakya eski cumhur reisi Bay Mazarik, — doğum! 92 inci yıldönümü münasel tile birçok tebrik telgrafları almıştır. Almanyadaişsizler azaldı Berlin, 10 (Radyo) — Al- manyada işsizlerin miktar 366 bine düşmüştür. TAKVİM Rumi - 1353 Arabi- 1 Mart 29 Muharrem 29 NİSAN li uw — 1 9 ü 7 Son haberlere göre üçyüz — haye — » ;1 |