15 Nisan 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

15 Nisan 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

4B Saytı 4 Diğerlerine bir nümune — Başı T nci sahifede — Musevilerin mühim bir kıs- mı Türkçe bilmiyebilirler. Bu ne bir suç ve ne de bir kasd sayılır. Yalnız, Musevilikle hiç alâkası olmıyan yabancı bir İıpanxa ihtilâli Milis ordusu, Madriddç mukabil taarruza geçti İngiliz saylavlarındı;n mürekkep bir he. yet, iaşe meselesini tedkik etmek için ANADOLU v zaımdnkî Kemal Anası Hediyeyi ağır surette yaraladı Genç kadın, son zamanlarda bir AHKEMELERDE: —e Londra, 14 (AA) — İyi malümat almakta olan mehafil nyadaki gönüllülerin geri alınmasına müteallik müzake- relerin iyi bir neticeye vasıl olacağı tahmininde bulunmak- tadır. Öğrenildiğine göre, Bay Grandi Bay Eden ile görüş- tüğü sırada tali ademi müda:- hale pomitesinin bir mütchas- sıslar komitesi ihdas etmesini kabule İtalyanın amade oldu- ğunu söylemiştir. İngilizlerin talebi üzerine B. Maiski mütehassıslar komitesi meselesinin evelce müzakere edilmesini Sovyetlerin kabule amade — olup — olmadıklarını Moskovadan sormuştur. Mos- kovadan cevap alınır alınmaz bir içtima aktedileceği ümid edilmektedir. Londra, 14 (A.A.) — Birisi muhafazakâr mebus Düşes At- holl, birisi işçi partisinden Ba: yan Viekinoon diğer birisi de müstakil Bayan Rultbone ol- mak üzere 5 kadından mürek- kep bir heyet dün İspanyaya hareket etmiştir. Bu heyet îı- panyada bilhassa iaşe mese- leleri etrafında tetkiklerde bu- lunacaktır. Londra, 14 (A.A.) — Resmi mehafil Bilbaoya gitmekte olan İngiliz ticaret gemilerine mü- teallik kararın muvakkat ma- irnrat atmaktedirlar. — yüzünden hâdis olmuş fili va- İ ziyetin mazide hukuki bir mi- sali mevcud olmadığından clâs- tikiyetten mahrum — bir si- yaset tesisine imkân olmadı- ğını ilâve eylemektedirler. Salamanka, 14 (Radyo) — Esköryalde dün esir düşmüş olan Milisler, Madrid ve Es- köryal müdafaasında cumhu- riyetçilerin zayiatının maktul, esir ve mecruh olarak 500 kişi olduğunu söylemişlerdir. Milislerin yeni bir tecavüz — ve taarruzuda Sanfidelyaya — yapılmış fakat gene muvaffa- — kiyet temin etmemiştir. Madridde beynelmilel alay- " lar, tankların ve topçu kuvet- — İerinin himayesinde Koestes * Dolayerdisese bir taarruz yap- mışlardır. Üniversite civarın- daki bu taarruzda 6 Milis tangı harap olmuştur. Bundan başka bir zırhlı tren de Pon- kisratina İspanyaya hareket etmiştir ne Döfransezde miştir. Çekosloyakyalı iki ve Fran- sız bir zabit esir düşmüştür. Cebelüttarık, 14 (Radyo)— Barselondan bildiriliyor: Halk Barselon idare mer- mezine karşı nümayişler yap- mışlardır. Nümayişleri bertaraf etmek için tayyarelerle muka- bil nümayiş yapılmıştır. Salamanka, 14 (Radyo) — Son alınan haberlere göre, Bayan Passiyonaro Barselonda bir nutuk irad etmiş ve: * Madridi kurtarmak için icab ederse Bilbaoyu feda et- meliyiz. Madridin sukutu, cum- huriyetçilerin idealinin sukutu demektir,. , Demiştir. Salamanka, 14 (Radyo) — General Frankonun emri üze- rine 2 Mayıs, İspanya için milli bayram günü olacaktır. Barselon, 14 (A.A.) — Mü- dafaa komitesi matbuata (aşa- ğgıdaki notayı vermiştir. Sabahleyin saat 6 ya doğru hangi millete mensub olduğu belli- olmıyan bir. petrol va- puru Estaktit burnu açıkla- rında torpile çarpmıştır. Va- purda muhafaza tertibatı mev- cud olduğundan infilâk hiçbir zarar tevlid etmemiştir. Valensiya, 14 (A.A.) — İki asi gemi Barselon - Valensiya yolunu bombardıman etmiştir. Maddi- hasar ghemyivetsizdiz. De Perdices ile üniversite Mahallesi arasında cumhuri- yetçiler tarafından - tankların himayesinde — yapılan taarruz defedilmiştir. Keza Casa Del Campoda diğer bir taarruz da defettik. Dört tank ile Madrid ga- rından cıkarak Fransız köprü- süne doğru giden bir treni ateşe verdik. Akşama doğru Guesta De La Perdicende diğer bir taarruz başladı. Ta- arruz eden - taburlardan biri munhasıran Çek, Rus ve Hol- landalıdan mürekkep idi. Bir Hollanda Albayı olan kuman- danı ölü olarak hastanemizde bulunmaktadır. Keza cephe- de iki de Fransız cesedi bul- duk. Düşman hatlarımız önün- de 78 ölü bıraktı. Bütün böl- gedeki zayiatı üçyüzü müte- cavizdir. Huesca bölgesinde yaptığı- tahrip edil- Atillâ'nınDefinesi Tarihe müstenid zabıta romanı 55 K Otto Bilz, ses çıkarmamak için bütün kuvvetini sarfetti. Fakat karyolanın yanındaki küçük masa üzerinde — asid prüsik iğnesini görünce için- den: — Eyvah... Mahvolduğuma - artık kat'iyyen emin oluyo- mum. Dedi. S —— Gardiyan Prinvanç Bu hâdiselerin şatoda ce- ::ıı; ettiği sırada, Piyer Ma- iltica — ettiği ğ n düzine kadar “köpel # GKT M Nakleden : l-'.i. Bın!l:ı!ı ile sarıldığını gördü. Köpek- lerden kurtulmak belki müm- kün olabilirdi. Fakat yarım düzine kadar da diyan vardı. Bu azgın beri!l%.n"ıı y:l- lerinden canlı olarak kurtulmak imkânı yoktu ve bu gardiyan- lar Piyeri çabuk yızlı.ıl ılar ve ellerini sımsıkı bağladık- tan sonra: — İleri.. Şatoya yürül, Emrini verdiler. Piyer, adeta tekme ve to- kat ile sevkedilmeğe başla- nınca kendi kendisine: daşlarımın, uzun müddet muazzebim. Ben - ticaretle nunla derin bir iftihar duy duğum için, vicdanımın em rum, Eminim ki, memleketini düşünür., aşağıya detcediyoruz: mız 200 ölü verdirdirdik. Tebliğ: tar malzeme ele geçirdik. verdirerek defettik, birkaç esir aldık. Bayonne, ilâve etmektedir. yan edilmektedir. Ancak bu gemi Reagle ve Blanche adın- daki İngiliz - torpidolarını ça- tuluş imkânı kalmadı. Lükün hemşiresi ile yüzba- şıdan takriben yarım saat ka- dııbzvel' ayrılmıştı. Bu ayrılış ta bir faaliyet T istinad ediyoyrdu. l Genç kızla, genç yüzbaşı Lükü kurtarmak azmile bütün cesaretlerini toplıyar. a kete geçmi;lcıo:ı.y SK <bere Piyer ile genç kız ve yüz- başı arasında ayrılırken - bir karar verilmişti. Piyer evelden hareket ettiği için yakalandığı takdirde yol üzerinde saza benziyen bir iki nebatı biri- birine iliştirecekti. Bu işaret, “yakayı ele ver- dim, demekti. Piyer Malen bir fırsattan istifade ederek bu işaretlerden birisini yapa- bildi. Ve nihayet kendisini Beğ Bumaralı, eyalsa, fkar dili konuşup ta, kendi dilleri olan Türkçeyi öğrenmeğe ça- hşmamaları, çok ayıptır. Din- bu leke altında kalmalarından, ben de herkes gibi vicdanen çok meşgülüm, seyahatle alâkam yoktur. Yal- nız Türk olduğum için ve bu- rettiği yolda yürümek istiyo- İ seven her Musevi benim gibi İsmini değiştirmek için (Erol Sezener)in mahkeme riyaseine verdiği istidanın bir kılişesini İzmir asliye mahkemesi ikin- harekât esnasında yüz kadar esir aldık ve düşmana Salamanka, 14 (AA.) — Şimal orduları birinci fırkat Santa Luteriada mevzilerimize hücum eden üçbin hükümet- çiyi kaçmağa mecbur ettik. 200 ölü verdirdik ve bir mik- 6 ıncı Firka: Bu gece düş- man Ürgviold geçidindeki mev- zilerimize hücum teşebbüsünde bulundu. Mukabil taarruz yap- tık ve düşmanı 100 kadar ölü Cenup orduları: Kordoba zunu defettik. 3 Mitralyöz ve M(AA) — Bask hükümeti matbuat bü- rosu asi gemilerinin Bilbaoya 3 kilometre yaklaşmakta ol- duklarına dair olan haberleri kat'i surette tekzib etmektedir. Matbuat bürosu sahile kuv- vetli bataryalar yerleştirilmiş olduğunu ve bunların düşman gemilerinin yaklaşmasına mü- mancat etmekte bulunduğunu Bir İngiliz gemisi tarafından araştırmalar yapılmış olduğuna dair çıkan haber dolayısile bu geminin Santanderden ge- len ve açık denizde Almirante Cervera harp gemisi tarafın- dan araştırılmış olan Seven Seas Spray gemisi olduğu be- gee R erkeğin metresi olmuştu Dün akşam Yeni Sipahi pazarı civarında bir vak'a olmuştur. Keçecilerde Şerefiye sokağında oturan Kemalpa: şalı Mehmed oğlu on üç yaş- ÖFTT OA AM IN T RRAK T v SEDENM ci hukuk dairesi yüksek ma- kamına: Dilektir: Ben aslen İzmirli olup si- cilli nüfusta Mustafa oğlu Re- fael Levi namı ile kâyıtlıyım. Bu Musevi ismi bana küçük- lüğümde babam tarafından konulmuş bir isim ise de bu- günkü milli Türk harsim ve hissiyatım itibarile bu Musevi adımı değiştirip yerine (Rifat Sezai) adının konulmasını ve sicilli nüfustaki kaydımın bu suretle tashihini dilerim. ğırmış olup bu torpidolar ge- minin hamulesini tetkik ve yo- luna devam etmesine müsüâde etmişlerdir. Bilbao, 14 (AA.) — Bil. bao radyosu cumhuriyetçi şi- mal orduları erkâni — harbiye- sinin aşağıdaki tebliğini neş- retmektedir: *Euzkadide saat 14 teki vaziyet; Burgos ve Guipozcoa cephlerinde kayde değer bir- şey yoktur. Avala ve Biascaya cephelerinde bir istikşaf ta- arruzu sırasında düşmâna mü- him zayiat verdirdik. Saat 22 deki vaziyet: Gui: porcoa, n cephesinde — Libar faaliyetini artırdı ve mevzile- rimizi bombardıman etti. Fa- kat müessir surette mukabe- lede bulunduk. Avala, Biscaya cephelerinde kıtaatımızın taz- yiki devam etmektedir. Düş- manın zayiatı pek mühimdir. Burgos cephesinde Ovledo bölgesi topçuları Ovledo da- hilinde düşman mevzilerini şiddetle bombardıman ederek bazı siperleri tahrip ettik. Ve düşmana mühim Zayiat ver: dirdik. Bilbao, 14 (A.A.) — Bilbao radyosu Biscaye cephesi ha- rekâtı hakkında şu son haber- leri neşrediyor: * Urgüiola bölgesinde çok ehemmiyetli iki mevzi zapte- pek sarsmış ve düşmana 150 ölü ve 600 yaralıya mal ol- muştur. Cumhuriyetçilerin ta- arruzu dün akşama doğru bü- ettiği odaya götürülmüş buldu. Bu hal, Piyerin cesaretini ar- tırdı: — Bu vaziyet biraz lehi- medirl! Diye düşündü, Bilhassa, gardiyanların oda- nın kapısını kapayarak dışarı çıktıklarını görünce daha zi- yade memnun oldu. — Oooh, dedi, taliin bana yar olacağına her vakit emin olmalıyım... — Şimdi uyumak lâzım! Ve derin bir uykuya daldı. Ne kadar uyuduğunu bilmi- yordu. Fakat birisi tarafından dürtüldüğünü hissederek uyan- dı ve başı ucunda gardiyan- lardan birisini gördü. — Bu gardiyan Breşvonç idi. Piyer Malene: — a ĞK gi dilmiştir. Bu hareket düşmanı İ larında Kemal adında bir çocuk, anası Hediyeyi tabanca kurşunu ile göğsünden ağır surette yaralamıştır. Hediye, son zamanda kocası Mehmedi ve oğlu Kemali bırakarak başka bir erkeğin metresi ol- müştu. Kemal, bundan fev- kalâde müteessir olarâk teda- rik ettiği tabanca ile dün an- nesine rastlayınca bir el ateş etmek suretile onu sağ me- mesi Üüzerinden yaralamıştır. Vak'adan sonra kaçan Kemal, zabıtaca takib edilmiş ve ya- kalanmıştır. Hastanede tedavi — altına alınan yaralı kadının sıhhi vaziyeti tehlikelidir. Tahkikata müddeiumumilikçe devam edi- liyor. yük bir şiddetle başlamış ve müdafaa ettikleri noktaların ehemmiyetini müdrik olân düş- manin &iddi Mukâvemetile kar- şılaşmıştır. Bu sabah düşman bü mevzileti tekrar ele geçir. mek için toplu hücumlar yap- mışsa da kanlı zayiatla tarde- dilmiştir. Akşama doğru Avala ve Biscaye bölgelerinde hare- ket devam etmekte idi. Bütün hedefler elde edilmiştir. İtalya matbuatı Mutedil lisan kullanmağa başladılar.. Roma, 14 (A.A.) — Yarı resmi gazeteler Londra hükü- Bökrekirseidiir rarlar ve bilhassa B. Baldvinin avam kamarasında ve B. Ede- nin Liverpolda söylemiş ol duğu nutuklar dolayısile İngil- tereye karşı mutedil bir lisan kullanmağa başlamışlardır. Bununla beraber Gazetta Del Popolo İngiltere ve Fran- sanın Valensiya hükümetine vermiş - oldukları cevapların bu hükümetin bir yardım mu:- kabilinde Fransa ve İngiltere- ye İspanyol Fasında imtiyazlar bahşetmesi teklifine karşı kâfi bir imtina teşkil etmemekte olduğunu yazmaktadır. Yalnız bu teklifin nazarı itibare alınması hususu İspan- yol harbinin hitama ermesin talik edilmiştir. Şu halde İtal: ya da dahil olmak üzere alâ- kadar memleketler arasında sıkı bir itilâf hasıl olmadan Fasın statusunda bir değişik- lik yapılması imkânı yoktur. Bavyeralı ve ne de Prusyalı? değilim; Limburglu bir Flâ- manım. Ben de ruh itibarile senin gibi bir Belçikalı de- meğim. Bana emniyet edebi- lirsin; senin dostun ve patro- nunun da dostuyum, Yarım saat kadar önümüzde serbest vakit vardır, hiçbir kimseden korkmadan serbestçe görüşe- biliriz. Beni dinliyor musun? İradene sahib bulunuyor mu- sun? Vakıa, Piyer Malen — şaşır- mış bir halde idi. Fakat gar- diyanın son sualine: İrademe tamamen sahi- bim, hem de her zaman ol- duğu gibi.. Söyle, seni dim Tiyorum. 15/4/937 Ü. Öğretmenler beraet ettiler Şahitlerin ifadeleri lehle- rinde idi Kuşadasının Şirince köyü Başöğretmeni bulunduğu sıra- da talebesinden Mustafaya beş sınıflı - ilkmektep karne şehadetnamesi vermekle maz- nun Bay İsmail Fethinin ve bu şehadetnameye imza etmek suretile — vazifesini ihmalden maznun öğretmen Şevketin muhakemelerine dün şehrimiz âğırceza mahkemesinde devam edilmiştir. Bu celsede talebe Mustafa- nin istinabe suretile alınan ifadesi okundu, bundâ beş sı- nıfli ilkmektebi ikmal ettiğini, hatta Yusuf adlı bir arkâdâ- şile betaber derslerden müsavi numara aldığını, mektep ida- resi tarafından kur'a çekilerek ve birincilik kendisine isabet et- tiğini bildirmiş, Yusufun da okunan ifadesinde Mustafanın ifadesinin teyit edildiği gö- rülmüştür. Mektebin eski Başöğretmeni olan ve şimdi Gümüşhâne l;- rih ve coğrafya öğretmeni B. İzzet Namıktân bu noktalâr hakkında mâlümât istenmişti. Bay İzzet Namık, Şirince köyü ilkokulunun beş sınıflı oldu- ğunu talebesi Mustafanın beş sınıfı ikmal edip çıktığını bi dirmiştir. ğ Mahkeme, bu şahitlerin ifa- desini nazarı dikkate alarak iddia makamının mutalcasını da dinlemiş ve suçluların beraet- lerine karar vermiştir. Hakaret davası Tefevvühat ve hakaret su- - çundan ağırcezada muhake- mesi biten şotör Alı Rizanın suçu sabit olmuş, sekiz âay ağır hapsine karar verilmiştir. Mahküm oldu Başdurakta Çancılar çarşı- sında Cemali bıçakla yarala- yıp öldürmekle maznun ara- bacı Şerif oğlu Mehmedin * ağırcezada muhakemesi sonâa ermiş ve öldürmek kasdi ol- maksızın ölüme sebebiyet ver- diği sabit olduğundan bir se- ne üç ay hapsine karar veril- miştir. Çoban cezasını buldu Foça kazasının Bağarası kö- yünün kesikler mevkünde Meh- med Yılmaz kızı Lemanı zorla kaçırarak kirletmekle maznun Mehmed Yılmazın çobanı Oruç oğlu Velinin, Ağırcezada mu- hakemesi neticelenmiş ve suçu sabit olduğundan altı sene, dört ay müddetle ağır hapse konulmasına karar verilmiştir. — Bundan altı ay evel doktor Bilz karım ile oğlumu korkunç bir ölümden kurtardı. 4 Karım ile çocuğumu çok — se- verim. Bu hâdiseden birkaç ün sonra sarhoşlukla tı- ;ı“ın bir vazife 'hıuııuz.pdı gizlemiştir. Bu suretle benim de hayatımı kurtarmış dettek- tir. Bu sebeble ben doktora canla, başla bağlıyım. Esasen son sarhoşluğumun — doktor Bilz tarafından saklanmasın- dan beri ağızıma bir gıram alkol koymuş değilim. Şimdi ne kıratta adam olduğumu anladın, değil mi? — Evet.. Fakat bu doktor Bilz kimdir? - baş hekimi.. « Sonra?, — Şimdi —asıl — meseleye