15 Nisan 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

15 Nisan 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

<B 15/41937 Egede sanayi hareketleri Senede 20,000,000 metre bez Nazilli kombinası ile Ege mühim bir sanayi merkezi oluyor İzmir, bir ticaret şehri ol- makla beraber aynı zamanda mühim bir sanayi şehridir. Şark sanayi ve pamuk men- sucat fabrikalarında daimi su- rette Üüç binden fazla işçi ça- lışmakta ve bu iki fabrika Ege mıntakasının yıllık pamuk rekoltesinin yarısı olan 20,000 balya pamuğu, iplik ve kumaş haline getirmektedir. Bu iki fabrikanın yıllık mamulâtı yir- mi milyon metre beze yakın- dır. Şark sanayi şirketi fabri- kası, daha ziyade iplik imal etmekte ve bu iplikleri, De- nizli - havalisindeki dokuma tezgâhlarının - sahiplerine sat- maktadır. Fabrikalarda işçiler için dis- panserler ve yemek salonları vardır. Kâza ihtimâli nazarı dikkate alınarâk muhtelif ted- birler âlınmıştır. Yün mensucatı Türk Anonim Şirketinin yün kumâş imal edi- len fabrikasında da sekiz yüz işçi çalışmaktadır. Bu fabrika Bu fabrika yün kumaş ve bat- taniye ile tente imal etmek- tedir. Bunlardan başka Kula ve Uşakta Çolakzadelerle Yılancı zadelere aid yün'kumaş imal eden fabrikalarımız mevcuttur. Bütün bu fabrikalar, ince ve kalın istenilen evsafta ve çok mükemmel kumaşlar imal et- mektedir. Yerli fabrikalarmızdaki iş- çilerin sıhhi durumları iyidir. Fabrikaların doktorları, işçile- rin sıhhi vaziyetlerile ehemmi- yetle alâkadar olmaktadırlar. Yerli kumaş fabrikalarımız, er sene “hükümete mühim Halkevi kögesi 1 — Kız Lisesi direktörü Bay Necmeddin Onan tarafın- dan Evimizde verilmekte olan konferans - serisinden ( Halk edebiyatı) mevzulu konferans, bugünkü Perşembe günü saat 17 de verilecektir. Evimiz her- kese açıktır. 2 — Bügünkü — Perşembe günü saat 16 da köycülük ko- Mite toplantısı ve gene bugün Saat 17 de bu komitenin he- Yeti umumiye içtimar vardır. 3 — Bügünkü — Perşembe günü saat 16,30 da Kitapsa- Tay ve yayım komite toplan- tısı vardır. e— na Ali Fırtı -118. Osman reis ve Firtına Ali, Canları, kardeşi ve oğulları dar sevdikleri Rüzgâr Ah- Medin düğünü için ne müm- ünse yapmışlardı.. Ertesi gece haremlik, selâm- lk eğlence içinde idi. Adanın ı"ş“'in genç korsanları, Osman Teisin konağında toplanmış- ârdı. Çalıyor, içiyor, oynuyor, niyorlardı. Keza, selâmlıktan da kına ılım:m eğlence sesleri ge- Sıbılı şefak sökerken, Rüz- orsan Yazan : miktarda muamele ve istihlâk vergisi vermektedirler." Diğer vergiler hususunda sanayii teş- vik kanunundan istifadeleri de büyüktür. Üç fabrika, senede iki mil- yon lirayâ yakın, muamele ve istihlâk vergisi vermektedirler. Nazilli pamuklu dokuma kombinasının cutihuriyet bay- ramında açılma merasiminden sonra daimi faaliyete geçmesi ile Ege mıntakası, dokumacılık sanayii hususundaki ehemmiyel ve kıymeti birkaç misli daha artacaktır. Mülteci Habeşler tamamen silâhsızdı. Londra, 14 (A.A.) — Roy- ter Ajansının öğrendiğine göre kadın, erkek ve çocuk 1300 kadar Habeşli İngiliz Somali- sine iltica etmiştir. Harrar mıntakasından geldikleri sanı lan bu Habeşlilerin üzerinde hududu geçerken hiçbir. silâh bulunmamıştır. Bay Potemkin Moskovaya hareket etti Paris, 13 (A.A.) — Sov- yetler birliğinin Paris büyük elçisi -olup hariciye halk ko- miser muavinliğine tayin edil- miş bulunan Potmkin buakşanı Moskovaya hareket etmştir. Şuşnig Romaya gidiyor Viyana, 14 (Radyo)—Avus- turya Başbakanı Bay Şuşnig, İtalya Başbakanı, Bay Musso- lini ile konuşmak üzere bu ayın 22 sinde Romaya gide- cektir. Bay Hikmet Çınar Balıkesir nüfus müdürü Bay Hikmet Çınar on beş gün izinle şehrimize gelmiştir. Bay Rauf İnan Bir haftadanberi rahatsız bulunan kültür direktör mua- vini Bay Rauf İnan iyileşmiş, dünden itibaren vazifesine de- vama başlamıştır. Harmandalıda bir maç Harmandalıdan yazılıyor: Pazar günü Harmandalı kö- yünde Kaklıç ve Harmandalı genç takımları arasında bir fudbol maçı olmuş ve Har: mandalı 2-1 galip gelmiştir. omanı — uaamızz f M. Ayhan, Faik Şemseddin evel kendisine hediye ettiği gemide denizlere açılıyordu. Gemide üç ihtiyar korsanla yeni gelin ve güveyi vardı. Ali, limana kadar gelerek onu uğurlarken, kulağına fısıl- damıştı: — Bana bak, Rüzgâr; pek açılma!.. Yalnızsın. Yanında iyi arkadaş yok. Şöyle bir ha- valan, dönl. Rüzgâr Ahmed güldü: — Yok kaptan, korkma sen! Rüzgâr işini bilir.. — Benden sana söylemek Uşak Halkevinde konser verilirken — Yeni imar z programı hazırlandı 200,000 lira tahsisat ayrıldı. Halkevinde de Mimar Sinan gecesi tertib edildi Aydın Halkrevinde Sinan gecesi Aydın (Hususi) — Evelki akşam Sinan için bir toplantı yapıldı. Dil, * Gedizden bildiril h döerü Südek Aydın Halkevinde Mimar - 'I)ılıv':h şubesi Başkanı ile Ar şubesi başkanı Bay Halit Ziya Uysal, büyük mimâr hak- kında söylevler verdiler. Bundan &onra Halkevi orkestrası bir konser verdi. Toplantı, salonu dolduran gençlerin hep bir ağızdan söyledikleri On yıl marşı ile bitirildi. Gedizde verilen müsamere or: Gediz spör kulübü gençleri 10 Nisan cumartesi akşamı İnönü okulu salonunda “Kozanoğlu,, piyesini temsil etmişlerdir. Gemi ağır ağır, limandan çıktı ve süzülmeğe başladı. Ali, sahilde durmuş, mendilini sallıyor ve arkadaşını uğurlu- yordu.. Eve döndüğü vakit, karısına: — Zelihal - dedi - ben bu gidişi hiç beğenmedim, Başına bir iş gelse, üç ihtiyar kor- sanla ne yapabilir?. İçimde garib bir üzüntü var. Keşki salmasaydık onu... Çok değil, bir hafta geç- mişti. İhtiyar korsanlardan biri, Fırtına Alinin kapısını çalır yardu. Ali pencereden bakınış ve onu tanımıştı.. Kalbi, endişe ile burkulur gibi oldu;, — Hayırdır inşaallah... Ve süratle inmeğe başladı. Gençler bu piyesin temsilinde muvaffakıyet göstermiş ve halkin takdirlerini kazanmışlardır. büyük bir mış, ihtiyar gemiciyi içeri al- mışlardı. Misafirde derin bir yorgunluk yordu. Gözle- rinde, bir felâketi haber vere- cek olanlara mahsus tereddüt ve parıltlar vardı. Ali, onu kolundan tutarak sarstı: — Söyle kel dayıl... Ne var, | Rüzgâr Ahmed de geldi mi?. İhtiyar gemici boynunu büktü: —Gelmedi -diye mırıldandı- kimse gelmedi, yalnız ben geldim! Fırtına Alinin kafasında bir şimşek çaktı. Gözleri, kıvılcım- larla yanıp tutuşuyordu: — Sakınl... Diye bağırdı. İhtiyar gemici hafif bir fısıltı halinde: Uşaktan yazılıyor: Şehir Meclisi mesaisine de- vamdadır.. Verilen kararlara göre, elektrik işi tamamile Be- lediyeye geçmiştir. Şirketle ak- tolunan alım satım mukavele- namesi Meclisçe tedkik ve tas- vip edilmiştir. Karâr, sevinçle karşılanmıştır. Bu suretle Be- lediye bütçesi her yıl 10 bin lira kazanacak ve şehre daha fazla ışık verilecektir. Beş yıllık bir imar progra mı da hazırlanmıştır. Esasları şunlardır: Parke ve diğer yollar, ka- nalizasyon, yeniden büyük bir elektrik makinesi mübayaası, elektrik şirketi satın alma tah- sisatı, yeniden bir arazoz da- ha mübayaası, park ve bahçe- ler meydana getirilmesi, umu- mi haller ve lonca mahalleri tesisi, stadyom, şehrin içme suyu, Belediye binası, Buü işlerin yapılması için programa 200,000 lira tahsi- sat konmuştur. Bu para beş yılda sarlolunacak ve yukarı- da adı geçen tesisler meyda- na getirilecektir. Uşak — Büyük mimar Si- nan için Halkevimizde parlak bir gece tertip edilmiştir. Sa- londa 800 kişiden fazla Uşaklı vardı.. Muhtelif söylevler ve- rildi. Bu meyada Dü, Tarih, Edebiyat şubesi namına Bay Alinin verdiği söylev alâka ile dinlendi. Toplantıya Halkevi bando ve incesaz takımı işti- rak ettiği gibi bir filim de gösterildi. M aö Yakında görüşecekler.. Tokyo, 14 (A.A.) — Sov- vetler birliği büyük elçisi B. Yürenev dün buraya dönmüş- tür, Öğrenildiğine göre, büyük elçi pek yakında hariciye na> zırı B. Sato ile Sovyetler bir- liği-Japonya münasebetleri hak- kında uzun “ve tafsilâtlı bir görüşmede hulunacaktır. Rusyada Kadın taburları lâğvoluyor Varşova, 14 ( Radyo ) — Moskovadan alınan bir habere göre, Kremlin sarayında Bay Voroşilofun — riyasetinde bir içtima yapılmış ve Gepeonun feshine ve kadım taburlarının da lâğvına karar verilmiştir. — Evet!.. — Öldüler mi? — Öldüler kaptan... Fırtına Ali, iri yumruklarını şakaklarına vurarak inledi: — Gitme Rüzgârl.. Deniz- lere fazla açılma! Demiştim. Dinlemedi beni, kendi gençliğine yazık etti. Tüh, yazıklar oldu, ona da, karısına da... Sonra, ihtiyarı kolundan ya- kaladı: — Yürül *dedi - dışanya | çıkalım.. Benimki duymasın bunu.. Liman kahvelerinden birine gidelim, orada anla- tırsın! — Evet -dedi» onları kay- | bettik: | İ — Basıldınız. mı? Fırtına Ali bunu mütecakıp uşağa döndü: — Sonu var — Bu da bir tip Bundan beş sene Hemşerim”* bir köylü ile dut ağacının dibinde hasır üstünde oturuyorduk.. Bana, uzaktan geçen birini gösterdi. Zaten kısa olan boyu, kamburluğun da tazyikile yarıdan fazla inmiş. Çenesi, neredeyse, dizlerine dokunacak. Hiç bakmadan, herkese dargın düşman gibi, duvar dibinden yürüyüp geçti. Hemşerim: — Sen onu tanımazsın -dedi- ona mastı bacak Mestan der- lerdi. Sen o vakitler çocuktun.. — Kim bu adam, eski bir efe, bir kahraman, bir hayir sahibi mi? — Yak canım, ben gibi kitap görmemişin biri. Amma, seferberlik içinde, bu herifin kırmadığı ceviz yoktur. Köyün Venizelosu idi.. Şimdi bak, burnunu yere dayamış da öyle gidiyor. — Ne yapardı 07. — Seferberlik çıktığı yıl- larda şöyle böyle otuzbeşlikti.. Kasabada (.....) oğlunun kâh- yasıydı. Cahil amma, çarıklı.. Her yere dalar, çıkardı. Bü- yüklerin yanında, elpençe di- van durur, kendini sevdirmeğe çalışırdı.. Yaptı da herifçi oğ- lul.. Onlardan yüz bulunca bu sefer de köylünün başina bay- rak dikti. Sittin sene askere gitmedi. Köyde ihtiyarlar hat boyuna muhafız neferliğile gittiler. O eveldi. ve köyde karı kızanla kaldı. Ka- sabaya bir kaymakam mı geldi, o hemen, bir koyun alır: — Ağanın selâmı var! Diye dayanırdı. Boş döndüğü de olmazdı. Hiç vergi verme- diğine kalıbımı basarım. Tah- sildardan rüşvet alırmış, diye de duyduk. Elâlem, karı kızan cahil kısmından fazla vergi sızdırıp yutuyorlarmış!.. Bir jandarma onbaşısı gel- di mi, hemen ona bir piyaz.. Anan ekşi, baban yahşi, dost, Beanciğer kardeş olurdu. Sa- manlığında en aşağısı on tane asker kaçağı yatardı. — Lütfan çeviriniz — Aydında Kızılay kongresi kararları Aydın, (Hususi) — Kızılay kurumunun yıllık kongresi dün Halkevinde avukat Bay Ahmed Nesibin başkanlığı altında top: landı. Kurumun bir yıllık ça- lışma raporu okundu, bir yılda mahalli yoksullara 339 liralık, İlkokullardaki yoksul -talebe- lere de 148 liralık yardımda bulunulmuştur. Rapor ittifakla kabul, idare heyetine de teşekkür - edildi. Yeni yıl büdçesi 5635 lira olarak düzenlendikten sonra kur'a ile idare heyetinden - çeki - len Bayan Hümeyra Çiltçi, Emin, Ömer, Rifat ve Dr. Bay Hayri tekrar merkez kon- gresi delegeliklerine de say: lavlarımızdan Bay Adnan Men- deres, Bay Nuri Göktepe ve Bay Nazmi Topçu seçildiler. Kızılay kurumu - geçen yıl üye taahhüdlerini ortaklardan aynen almıştı. Bunun iyi ne- tice verdiği anlaşıldığından bu yıl da nahiye ve köylerdeki üyelerden yıllık taahhüdleri- nin mahsul zamanı ayniyat olarak alınması kararlaştırıldı.