17 Nisan 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

17 Nisan 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

—TT ÇTT g ME 3yta 4 İspanya ihtilâli Milis orduları hazırlıkla | meşgul oluyorlar İhtilâlcilerin mevzileri dün de bombardı. man edildi. Franko tavizat vermiyecek Paris, 16 (Radyo) — Mad: rid müdafaa komitesinin neş: yeylediği resmi tebliğe göre, milislere mensub tayyareler, ihtilâlcilerin mevzilerini bom- bardıman etmişler ve mühim zayiat verdirmişlerdir. N orduları her hazırlanıyor, Rabat, 16 (Radyo) — Bü- tün İspanya tebcasının — silâh altına alındığı ve bu itibarla buradakilerin de cepheye sev- kedilmek üzere hemen hazır- lanmaları, Valens hükümetin: den bildirilmiştir. Sevil, 16 (Radyo) — İspan- yanın şimalinde şiddetli fırtı- nalar başlamıştır. İki günden- beri yağan karlar, askeri ha- rekâtı durdurmuştur. Salamankâ, 16 (Radyo) — General Frankonun, İtalya ile Almanyaya tavizat avadettiği hakkındaki haberler — tekzip edilmektedir. Paris, 16 (Radyo) — Cum- huriyetçilerin, gönüllü kuvvet- ler hariç olmak üzere son zamanlarda yüz bin kişilik bir kuvvet topladıkları ve Gene- ral Frankonun da, buna mua- dil bir kuvvet temin etmiş olduğu gibi, Fasta da beş sınıf askeri silâh altına almış bulunduğu tesbit edilmiştir. Londra, 16 (Radyo)— İhti- tarafta kayde değer birşey yoktur. | Tavassut fikri itimadsız- Jıkla karşılandı Paris, 16 (A. A.) — İspan- yada bir tavassut fikrini mat- buat itimadsızlıkla karşılamak- tadır. Petit Journal gazetesi bu hususta şöyle diyor: *“Şimdiki şerait “altında ta- yassut tehlikeli ahvalden baş- ka bir şey değildir.,, Ördre gazetesi gayri kabili tasavvur bir mucize neticesin- de her iki taraf ta böyle bir tavassutu kabul etse - bile İs- panyada bir hükümetin tees- süsü pek müşkil olacağı ka- naatindedir. Humanite şöyle yazıyor: *“Tavassut kelimesi bizi kor- | kutmiyor. Fakat bizim nefre- timizi mucib olan bu isim al- tında yapılacak işlerdir.., Le Jour gazetesi tarafından isticvap. edilen bazı İspanyol ricali şu beyanatta bulunmuş- lardır: “Yapılacak tavassutun müs- pet bir netice çıkmasına im- kân yoktur. Anarşistlerle ko- münistlerle müzakereye giriş- mek mi? Asla. Tâli ademi müdahale ko- mitesinin dünkü kararlarından Çâlcilerle Basklar arasında bu- besine intizar olunduğu ve bu harbin, (Biskaya ) körfe- zinde cereyan edeceği , Sala- mankadan bildirilmektedir. İngilterenin Hodd - zırkhlısı Laroşele hareket etmiştir. Salamanka, 16 (Radyo) — Bilbao cephesinde başlıyan taarruz neticesinde ihtilâlciler Baskların en mühim mevzile- rine girmişler, cenub cephe- sinde, birçok — mühimmatla dördü Fransız olmak üzere birçok esir almışlardır. Valensiya, 16 (AA) — Cumhuriyet tayyareleri Valla- dolidde Farnesio kışlasile Ta- lavera Del Tajo istasyonunu bombardıman etmişlerdir. Bilbao, 16 (A.A.) — Resmi tebliğ: Bask cephesinde cumhuriyet topçu kuvvetleri asi mevzile- rini bombardıman etmişlerdir. Biskaye cephesinde asileri bir mukabil taarruzu geri püskür- | tülmüştür. Burgos cephesinp | ÂAtillâ'nın Tarihe müstenid S 57 teklifi kabul etmiş olacaktır. Ve neticede ne olursa olsun bu fırsattan istifade lüzumuna karar verdi. Gardiyan: — Mösyö, burada daha fazla kalmağa muktedir. de- ğilim. Dedi. — Tekrar gelemez misin? — Ancak yemekten sonra, Ben de bir saat kadar sonra ibir daha buraya gelebilirim. — Pek iyi. Despotlar ye- imek yerken sen nölııılım ifaya çit Över gazetesi meomnun olma- Roma gönüllülerinin geri çağırılması meselesini müna- kaşa etmek istiyor. Fakat bu iş bir tâli komiteye tevdi edilmiştir. Diğer cihetten- Lord Piy- mouth —mezuniyet almaktan bahsediyor. Hakikatte İtalya- nin tekrar vakit kazanmak is- tediği”sebebi hasıl oluyor. Londra, 16 (A.A.) — Ade- müdahale tâli komitesi kontrol plânının karada ve denizee 19 nisan 1937 gece yarısından “itibaren meriyete girmesine karâr vermiştir. İspanya limanlarına doğru bu tarihte son murakabe ma- hallini terkeden ticaret vapur mi ları gemiye kontrol memurları almak mecburiyetinde olmr yacaklardır. Denizde bulunan ve içinde telsiz telgraf tesisatı bulunmıyan — gemiler - için de | buna benzer bir muafiyet ve- rilecektir. Definesi zabıta romanı Naklede i Benli igln Eğer yeni bir hâdise çıkmazsa gene ancak yarın akşam bu- radan kaçabilirz. — Pekâlâ mösyö.. Gardiyan Lükün odasından Çıktı; asansör civarında nöbe- tini yapmağa başladı. Ploç, gözlerini doktor Bilz- den ayırmadığı halde odada bir vahşi hayvan gibi bir kaç defa dolaştı. Sonra, oda ka- pilarının iyi kapalı olduğunu tesbit etti, doktorun kolların ANADOLU Araba kazası Mustala oğlu Murad, idare- sinde bulundurduğu arabasını Mezarlıkbaşında 13 yaşlarında Aliye çarptırdığından yakalan- mıştır. Bıçakla yaralamış Kemerde Kuruçay mahalle- sinde oturan Ahmed oğlu'Hü- seyin, arkadaşı Şakir oğlu Salihi bıçakla yaralamış, ya- kalanarak adliyeye verilmiştir. Biribirlerini dövmüşler Alsancakta Tuz sokağında Hüsameddin oğlu Raşid ile İsmail oğlu Şerif biribirlerini dövmüşler ve zabıtaca tutul- muşlardır. Kaza Dünkü fırtına esnasında At sancakta bir kaza olmuştur. Ziya Gökalp sokağında oturan Andon karısını Olimpiya, bal- konda istirahat ederken, Fır- tınanın tesirile bitişik evin sı- vaları uçmuş ve balkonun ca- mini kırmıştır. Kırılan cam, Olimpiyanın başıma düşmüş ve yüzünü yarmıştır. Yüzü yanmış İkinci kordonda Hüsnü oğlu Halil, gece helâya giderken elinde taşıdığı lâmbayı düşür- müş ve kırılan şişeden dökü- len gaz birdenbire parladığın- dan yüzünü yakmıştır. Yaralı hastaneye kaldırılmıştır. —Montrö konferansı İntikal devri için uzlaşamıyorlar.. Montrö, 16 (AA.) — Ka pitülâsyonlar konfransının umu- mi komisyonu Mısır mukavele tetkikini tehir ettiklen Sönra intikal devri için bir müddet tayinine dair olan 3 üncü mad- deyi müzakere eylemiştir. Bazı devletler bu müddetin Belgrad, 16 (A.A.) — Mat- buat Türkiye Başvekili Gene- râl İsmet İnönü ile Hariciye Vekili Dr. Tevfik Rüştü Arar sın Belgraddaki — ikametlerine müteaddid makaleler tahsis ediyorlar. Politika gazetesi ilk sayfa- sında General İsmet İnönü ve Arasın görüşmeler esna- sında Yugoslav dış siyasasının Balkan antantı çerçevesi de ve Milletler cemiyeti pak- Ona uygun olarak devam etti- ğini müşahede ve tesbit ettik- lerini kaydediyor. Gazete Türk san'at sergi- sinin merasimle açılışına dair haberleri kaydettikten sonra tebliğin geçmeden evel bu hususta şu tefsiratta bulunmaktadır: Türktminalirleri /Yoyellar: yadaki ikametlerinin bu ilk kısmının sonunda General İs- met İnönü, Tevfik Rüştü Aras ve Stoyadinaviç görüşmeleri- neşrine nin neticelerini Türk-Yugoslav ve yabancı efkârı lerine bildirmeği lüzumlu gör- müşlerdir. Zira Türk devlet adamları- van bu ;ziyareti .sarib - birne- zaket mahiyetinden başka ola- rak büyük bir siyasi ehemmi- | yeti de baiz bulunmuştur. Bu- nun içindir ki hükümet reisle- rile Dış Bakanları matbuata verdikleri tebliğde her şeyden evel iki memleket menfaatle- nnın lxpkıhgııvı I.ıyık oldugu umumiye- Turkıye ile munnsrbcl yeni- den tesis edildiğindenberi iki memleket arasındaki bu mü- nasebet tam 'bir ahenk ve vi- 18 sene olarak tesbitini iste- mişler fakat Mısır heyeti mu- rahhasası 12 senede israr et- miştir. Hiçbir karac verilme- miştir. Müzakerelere devam olunacaktır. Budapeştede İstikbal hazırlıkları Budapeşte, 16 (Radyo) — İtalya kralı Viktor Emanoel ile kraliçe Elenanın istikbali için büyük ( hazırlıklar yapıl: maktadır. Bay Safiyeddin Ce- belüttarıka vardı Cebelüttarık, 16 ÇAA — Cebelüttarıktaki ademi mü- dahüle' kontrolörleri' şefi: Türk zabiti Safiyeddin. Dagadan buraya gelmiştir. fak dairesinde cereyan etmiş ve son senelerde müşterek diplomatik faaliyetin bütün sa- halarında hakiki - bir görüş mutabakatı müşâahede ve tes- bit edilmiştir, Evvelâ ebedi Bulgar-Yugos- lav dostluk paktının akdi üze- rine hâdis olan vaziyet sonra- da Yugoslavya ile İtalya ara- sında ahiren imza edilen'siyasi ve ekonomik anlaşma mevzu- bahis idi. General İsmet İnonü, Bay Tevfik Rüşdü Aras ve B. Sto- "yadinoviç tebliğlerinde bütün bunların iki devlet dış siya- sasının takib ettiği hedefe (bit- tabi ki bu cihet çok mühim- dir) Balkan antantı çerçevesi dairesinde ve Milletler cemi- yeti paktına uygun olarak ta- olduğu için açık pençereden endişeye mahal — görmeden bitişik daireye geçti; buradan da kardeşinin yanına girdi. Sekizinci Sigisbert, doktor Bilzin ihanetini haber alınca kendisini fevkalâde bir hidde- te kaptırdı ve: — Bu kız başımıza belâ mı kesildi yoksa? Evvelâ kardeşi: mi aşkı ile çıldırttı. Çok âlâ.. Bu kıza yüz vermek cidden hatadır ve bundan — sonra Trolveş malikânesinde kadın: lar eskisi gibi birer esirden başka birşey olamıyacaklardır. Bundan sonra da izdivaç ar- zusunu. veya — mecburiyetini hisseden erkekler de, mevki ve salâhiyetlerine göre iste- dikleri esir kadımı - seçecekler ü | ve ılılıılzeelderdır. tatbik mevkiine girecektir. Doktor Bilze gelince... Kont Trolveş sözünü yarıda bıraktı, gözlerini Ploçun göz lerine dikerek bekledi. Vikont söz alarak: — Benim kanaatime kalırsa doktorun cürüm ortağı yoktur, eğer böyle. olsaydı, vaziyet çok aleyhine dönecekti. Dok- tor yalmız başına hareket et- mek istemiş ve böylece haâre- ket etmiştir. Zaten Gizele söz verirken hiçbir cihetle yar- dımcıları olduğundan bahset- memiştir. Esasen yalnız başına da kâfi derecede kuwvetlidir. Uyutucu vesair binbir ne- tice verici zehirli gaz ve mad- delerir mucidi ve müstahsılı, icap ve lüzumuna göre tevzi eden kendisi | Politika gazetesinin çok mühim bir makalesi Barışı istiyoruz ve oruz ve elde edeceğız. Atide! çok ihtilâtlar var, kimse bunları istemiyor mamen tevafuk ettiğini tesbit etmektedirler. Balkan antantı teşkilâtının dayandığı Miletler -cemiyeti prensiplerine uygun - olarak vahdeti Belgradda bu defa bir kere daha teyid edilmiş bu- lunmaktadır. — Türkiyenin ve Yugoslavyanın müşterek taah- hüdleri çerçevesi içinde teş- riki mesaileri hiç şüphesiz iki memleket — menfaatlerine ve umumi barış menfaatlerine hiz- met etmektedir. Bunun içindir: ki doktor Aras, gazetemizin bir muharririne Balkan antan- tına ve onun - faaliyetine tam bir inanla şu sözleri söyliye- bilmiştir: * — Gerçek bizde Balkan antantında yeni hiçbir şey ol- mamıştır. Barışı arzu - ediyo- ruz, istiyoruz ve elde edeceğiz. Âtide çok ihtilâtlar mevcud biz- de kimse bunları istemiyor.., Avam Kamarasında Bay (Ethli) hücumlarda bulundu Londra, 16 ( Radyo ) — Avam kamarasının bugünkü toplantısında, işçi partisinden (Ethli); Bilbaodaki halkın, mu- hasara neticesinde aç kaldığı- nı söylemiş ve imkân varken hükümetin niçin erzak gönder- mediğini sormuştur. Hariciye Nazırı Bay Eden, Bilbaodaki İngiliz konsolosunun bu bap- ta bir rapor gönderdiğini ve fakat bu raporun, Bask hükü- metinin fikrini ihtiva ettiğini mlamatokür Bonun üzerine, keyfiyetin, İspanya sularındaki İngiliz fi- losu kumandanlığından sorul- ması takarrür eylemiştir. Londra, 16 (A:A.) — Avam kamarasında müzakereler ara- sında işçi mebus Baker Bil- bao taarruzuna Alman kıtaa- tı da iştirak etmekte olduğunu söylemiş ve bundan birkaç gün evel esir edilen bir AL man üzerinde bulunan ve bu iştiraki teyid eden fotoğraflar göstermiştir. Tayyareler Habeşistanda nasıl kullanıldı Berlin, 15 (A.A.) — İlnlyı hava generali Catimone bura- ya gelmiştir. Habeş harbinde İtalyan hava filolarının başku- mandanlığını yapmış olan ge- neral hava kuvyetlerinin Ha- beşistanda —nasıl kullamılmış olduğuna dair Berlinde bir konferans verecektir. 24 saat için veya ebedi ola- rak uyutamaz mi? — Bence, Trolveş şatosu baş hekimi, baş ve yegâne kimyageri için firar, ancak bir çocuk oyun: cağından ibaret bir iştir. Kont boğulur gibi homur- dandı: — Katil herif... Cani herif.. Bizim nazarımızda en büyük mücrim, en büyük cezaya lâ- yık olan ancak bu adamdır. Dedi. — Ben de bu fikirdeyim, ne yapacağız? — Vikont dö Ploç; bu mücrim doktoru sana terk ediyorum. Coezasını tertip et, ver. Yerine de muavini Fran- derberg geçecektir. Bu husus- tıkı emirnameyi şimdi yazıp Bu akşamhı prograr İstanbul vadyosu Öğle neşriyatı; Saat 12,30 plâkla Türk musikisi, 12,5( havadis, 13,05 muhtelif plâl neşriyatı. Akşam neşriyatı; Saat 18,3( plâkla dans musikisi, 19,3( şehremini Halkevi namına koa ferans Nurullah Ataç (Okuma) 20 fasıl saz heyeti, 20,30 Ömel Rıza tarafır.dan Arapça söy lev, 20,45 fasıl saz heyeti, saâl ayarı, 21,15 Şehir tiyatrost artistleri tarafından — varyete sahneleri, saat 22,15 Ajans vi borsa haberleri ve ertesi gü nün programı, 22,30 plâklı sololar opera ve operet par ç.ıılırı Taç giyme Merasimine 17 dev let donanması işti. rak edecek Londra, 16 (A.A.) — Bah: riye Bakanlığı kralın taç giy" me merasimi münasebetile 20 Mayısta Spitheadda yapılacak deniz geçidine 17 devletin bi: rer harp gemisi gönderecğini bildiriyor. Almanya Amiral Graf Spee zırhlısını gönderecektir. Ame: rika 27000 - tonluk Nevyork zırhlısını, Arjantin 22,940 tan: luk Moreno zırklısını, Fransa 26,500 tonluk Dünkerk zırblr sını ve Japonya da Asehigara kruvazörünü göndereceklerdir. Şahtın beyanütı İngilterede alâka uyandırd Fandra, TA (A A)— Şahtını Brükseldeki beyanatı İngilizi diplomasi mehafilinde büyük bir alâka uyandırmıştır. Alman Bankası direktörünün söylediği muslihane sözlerin — füsunkâı bir tesir yapamıyacağı gizlen- memektedir. Bununla beraberi bazı Alman ricali -tarafından müfrit ekonomi milliyetperver: liğinin kendileri için de ne kadar mahrurlu olduğunun an- laşılması başlıyacağına bir de- H! olarak telâkki edilmektedir. Alman Silez yasında Sevkülceyş yolları yapılıyo:! Varşova, 16 (A.A.) — keri makamatın talebi üzerine Alman Silezyasında Polonya hududu istikametinde yeniden sevkülceyş üç olomobil yolu inşa edilmekte - olduğunu ga- zeteler bildirmektedirler. Bu yollar Berlin-Breslau yolundan başlıyarak Yelpaze şeklinde Polonya hududuna kadar uzan- maktadır. de ilân edeceğim. Kont biraz sustu ve düşün- dü, bu kısa düşünce ile sükü- net bularak: — Haydi kardeşim, dedi, bunları bir tarafa bırakâlım ve yemek yiyelim. — Çünkü acıktım. — Benim de acıkmıştır. Herşeyden mide ve hayat lâzımdır. — Evet, evet! — Bagünkü yemekler de cidden bize göre ve enles. İki kardeş, midelerinin emri önünde bir müddet için her- şeyi unutmuş göründüler; yan yana yemek odasına geçtiler. Malikânedeki âdet üzere bu öğle yemeği tam bir bu- çuk saat sürdü. kamım çök evel