18 Nisan 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

18 Nisan 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmlaltıncı yıl No. 7196 PAZAR 18 NiSAN 937 —— Menfi siyaset Yakın şarktaki Framsız siyaseti bilhassa umumi harbdenberi Fran Sacın umuümi menlasileri hesabına gok menfi bir cereyan takib edi- Yor. Eskiden yakın şarkta Fransız Siyaseti en Cüli ve en müsbet rol Oymyan bir siyasetti. Bir taraftan ta Kanunl Süley- Mman | devrinde Birinci Fransovanın Osmanlı imparatorluğu — ile yaptığı İltilak — muahedesinin tesi iğer taraltan büyük — Franmz ibtilülini Müteakıb — vatanlarım — urkederek düoyanın dört bucağına ve bu me- yanda bilbassa yakın şarka yayılan Frunaz papaz teşkilâtının yorulmak bilmez faaliyeti dünyanın bu mın- takasında Fransız siyasetine çok Müsaid bir inkişaf zemini hazırla- Tiştı. Franmaz kültürünün bher a Taftan fazla yayıldığı yakın şarkta bütün münevverler medeniyet dün- Yazına ister istemez Fransız gözlük- lerile bakıyorlar, aldıkları kültür icabı Fransız nüfuzu, Framsız tesiri Altında kaliyorlardı. Ba hal diğer devletler için yakın şarkta Frunsız tiyasetini âdeta mücadele kobul et- mez bir faikiyet derecesine yük: töltmişli. Fransızlar bu faikiyetten arami derecede istifade ediyorlar, yalmız tiyaset itibarile değil, ekonomik ve kültürel sahada da rakiblerini çok geride bırakıyorlardı. İşte Fransızların her sıkıştıkça Dif temcid. pilâvrı gibi önümüze #ürdükleri ve daima bir nalıncı ke- deri marifetile hep kendi hesabla- Tima yonunaya çalıştıkları “an'anevi dostluk,, terkibinin hakiki mem- | bas budür. Kendi —hesablarına yar mık ki Pransızlar yakm çarkta ec. dadlarının yarattığı bu ruhi haleti istismar etmek kabiliyetini göstere- mediler. Gün geçtikçe mevkilerini, Büfuzlarımı baybetmelerine rağımcn hâlâ da gösteremiyorlar. Bunun en son misali (Montrö) de hâlâ içtimalarım yapmakta ber. devam olan Meur kapitülâsyonları- ma lâğvıi hakkındaki milletler arası konferansında Fransının — kabul ct- miş olduğu menfi vi Misir. hükümeti uzun sürecek olun çetin bir müca- dele devresinden sonra istiklâlini €de etmeye muval Ffak olmuştur. şimdi — izahı hk pahasına elde ettikleri bu i- adekârlığa bile razı — olamıyacakla- Tni son — yirmi rile isbat etmişlerdir. Süveyg kanalı yoluna mevcudiyeti ile merbut olan İngiltere imparatorluğu bile Mısar- hların yüksek milliyet hisleri kar- paında naçar kalmış, Misir. üzerin: Misırlilar çok büyük fedakâr- | tiklâl babsinde en ufak bir müsa- | senelik mücadele- | Hergün sabahları çıkar, siyasal gazetedir. Sağda Başbakanımız İsmelt İnönü müteveffa Yugoslavya kralı Aleksandrın mezarı önünde, solda Başbakan ve Dışbakanımız Sofya istasyonunda Bulgar ricali arasında Başvekilimiz, Sarayovad bazı ziyaretlerde bulundu General İsmet İnönü, Belgraddan dönerken Sof- . yada birkaç : saat kalacaklardır Belgrad, 17 (Radyo) — Türki- ye Başbal General İsmet İaönü ile Hariciye Vekili doktor - Bay Tevfik Rüşdü Aras ve maiyetleri, dün Sarayova şehrinde kahb öğle- den evol Sarayovanın — maruf bele- diye dairesini ziyaret etmişler, bal- kondan şehri temaşa eylemişlerdir. O sarada belediye önünde toplanan halk, tezahürat yaparak Türkiye Başbakanı ile Dış Bakamıı hara- retle alkışlamışlardır. Sarayova be- lediye reisi Bay İbrahim Bıçakçı, General İsmet İnönü ve Bay Tev- TIR Muşdü 6 le ziyafeti vermiştir. Ziyafette Sa- rayoranın mütebayyizam da hazır bulunmuştar. Öğleden sonra sehrin muhtelif yerlerini gezen değerli misafirlere akşam üzeri Yugoslavya Harbiye ve Bahriye nazırı Bay Mariç tarafın- dan Sarayova zabitan mahfelinde mükellef bir ziyafet verilmiştir. Ziyalet salonunun iki tarafını Yu- goslavya kralı Sa Majeste İkinci Pi- deki- vesayet iddimsından vazgeçe- rek siyasi kemalini bihakkın isbat eden bu memleketle bir ittifak mu- ahedesi akdinc mecbur olmuştur. İşte bagün Montröde toplanan ve Fransızlar istese de istemese de Misirdaki kapitülâsyonları löğvede- cek olan konferans, Mısırla, — İngil- tere arasındaki bu ittifak muahe- desinin tabil zaruretlerinden ve ne- ticelerinden biridir. İtalya hükümeti neticeyi çok iyi gördüğü için hiç olmazsa Mısır milliyetperverlerin teveccühünü mu- — Sonu 2 inci sahifede — Hamdi Nüzhet Çançar Büyük Millet Meclisinde Büyük şair Hâmidin ha- tırası taziz edildi General Kâzım, askeri malüller gibi, Si- villerin de her üç senede bir muayeneye tâbi tutulmalarırı teklif etti yerle Türkiye Cumhurreisi Son -Ek. selâns Atatürkün, büyük kıtada fotoğraf ileri süslüyordu. Ziyafette Yugoslarya Münaka- Kât Nazırı Bay Mehmed Spabo ile Saruyova belediye reisi Bay Etem ve ordu. komutam bazır. bulün: muşlardır. Ziyafetten sonva değerli misa- firler ve maiyetleri, saat 21,15 de Bokokatofskaya gelimişler ve kasa- ba civarındaki Kompator ve Tiva mevkilerindeki askeri müesseseleri gezmişlerdir: kası, Türkiyenin Belgrad elçisi Ü. Haydar Aktayın refikam ve mih- mandarlarile bitlikte Mostara hare- ket etmişlerdir. Belgrad, 17 (Radyo) — Stefani Ajansının tebliğine göre, Türkiye Başbakanı General İsmet İnönü ve Hariciye Vekili Bay doktor Tevfik Rüşdü Aras, Yugoslavyadan avdet- te Sofyada birkaç saat kalarak Bul- garistan Başbakanı Bay - Köse İva- Büyük Millet Meclisi binası Ankara, 17 (A-A.) — Kamutay dün Fikret Sılayın başkanlığında toplanmıştır. — Celse açıldığı zaman Abdülhak Hümid Tarhanın ölümü: nü bildiren Başvekâlet erkeresi okunmuş ve başkam demiştir ki: Türk edebiyatına, Türk kültürüne hizmet eden büyük şair Tarbamın ölümünden delayı riya- set divimi adına - taziyetlerimizi arzeder ve Tarhamın sayın batıra- sına hürmeten bir dakika ayakta durulmasını teklif ederiz. Heyeti umumiyevin bir dakika ayakta durmak - ve süküt etmek suretile mütevef fanm yüksek hatı: rasına — karşı — gösterdiği saygıdan sonra da Parti Genel sekreteri Bay Şükrü m takriri okunmuştur. “Hüyük şalr ve parti üyemiz Abdülhak Hümid Tarbanın aziz hatırasına — bürmetle celsenin bir çeyrek saat tatilini teklif ve rica ederim. Takrir Tteye konmuş — ve itti: fakla kabul edilerek celse 15 da- kika tatil edilmiştir. — Sonu 5 inci sahifede — nofa öğle yemeğine misalir olacak- lardır. Belgrad, 17 (Radyo) — Türki- ye Başbakanı İsmet İnönü ve Dış Bakam Bay Rüşdü Aras ile maiyet- leri, Adriyatik seyahatinden avdet- lerinde Yugoslavyanın Valeva - çeh- rine geleceklerdir. Yugoslavya Baş- bakanı Bay Stoyadinoviç de bura. da misafirlerine ilihak edecektir. Valeva şehri ahalisi, değerli misa firlerimizi istikbal için hazırlık yapmaktadırlar. Türkiye gazetecilerinden — Bel- Yetdivibrjiyer 'a a tsem ha gün Pravda ve Politika gazete ida- rehanelerini ziyaret eylemişlerdir. G. Kâzım Özalp Donanmamızı - teftiş edecek İstanbul, 17 ( Hnsusi ) — Milli Müdafaa Vekili General Kâzım Özalp, bugün Ankara- dan gelmiştir. General Kâzım Özalp, Yu- goslavya ile İngiltereye gide- decek olan donanmamızı tiş edecektir. Paris sergisi Serginin açılış tarihi belli değildir Paris, 17 (Radyo) — Paris sergisi propaganda şefi Bay Piyer Mortiye, serginin ne gün açılacağını bilmediğini, açılış emrinin, ancak cumbur reisi Bay Lebrun - tarafından verileceğini söylemiştir. Bazı rivayetlere göre, sergi Mayısın 15 inde açılacaktır. Bu haberler, sergiye iştirak etmek istiyenler nezdinde iyi bir tesir yapmamıştır. Meçhul Korsan Büyük deniz, aşk ve macera romanı Bir iki güne kadar ANADOLUda Tariht tefrikalarım ve — yazıla- zımı zevkle okuduğunuz M. Ayha- min en son eseri. .. .A Hüsnü âbey YAZAN: Saime Sâdi Bugünün en nefis, en gü- zel ve en heyecan verici edebi romanlarından biri.. İtalya Hükümetimizle yakında bir pakt akdedecektir rek, yen! ilâve eylemiştir. Türkiye-İtalya İtalya sefiri, Atatürk için ne diyor? Yeni ticaret anlaşmasile iki memleket arasındaki münasebat inkişaf etti İstanbul, 17 (Husust) — İstanbul İtalyan Ticaret Odası kongresi bugün *oplanmıştır. İtalyan sefiri, Atatürkün eserlerini İtalganlar ka- dar hiç kimsenin tasdik etmemiş olduğunu söyliye- ticaret muahedesi ile iki memleket ara- sındaki iktıdadi münasebatın inkişaf etmiş olduğunu Paris, 17 (Redyo) — Havas Ajansının Roma muhabirine göre, bu ayın sonlarına doğru; İtalya-Al. manya, İtalya-Avusturya ve İtalya- Yugoslavya müzakerelerine' başlana- cak ve İtalyamın Tunadaki vaziyeti tesbit olunacaktır. Bandan sonra İtalya, Türkiye, Romanya ve Arna- vudluk arasında yeni müzakerelero başlıyacaktır. Alâkadarlar; İtalyanın - Yügos lavya ile yaptığı gibi Türkiye ile de bir pakt akdedeceğini kaydediyorlar. ——— —— — İngiliz diplomatı Başvekilimizin * avdetine kadar İstanbulda İstanbul, 17 ( Hususi İngiliz diplomatı (Lord bugün bi iştir. Dı::r:mı;:'.gıâîrlıizîi':' İsmet İnonünün Belgraddan avdetine kadar burada kalacaktır. )._ Layd) | altalya yakında bizimle ye ni;bir pakt imzalıyacak ——— Romanya ile İtalya arasında da bir pakt akdolunacağı söyleniyor Bay Mussolini Ankarada Begı'lıtaş,Anlıa. ragücünü 1--0 yenebildi Dün Alsancak sahasında 4 bine yakın bir seyirci kütlesi huzurunda Güneş takımı Üç- okla karşılaştı. Ve misafir ta- kım güzel ve ahenkli bir oyun- dan sonra 4-1 galip geldi. Geçen hafta Ankara takı- mına karşı mağlüp olan Üçok takımının bu hafta daha isâ- betli bir kadro ile Güneşe karşı çıkması bekleni ordu. Fakat yorgun olan Ziyanın hâlâ oynatıldığı ve Fuadın alınmadığı görüldü. Muavin hattına Mehmedin konması suretile Âdilin merkez muha- cimde oynaması da temin Üçok takımımız üçok güzel oynamasına rağmen yenildi İkinci ve üçüncü gol, hakemin ha- tası yüzünden doğmuştur edilmemişti. Misafir takım belki de saha yabancılığından ilk devrenin 40 1ncı dakikasına kadar nor- mal oyununu veremedi. Birkaç sene evel İzmir ku- lüplerinde en iyi oyunlarını çıkaran Reşat ile Ibrahim de bu kadroda eskisinden daha dikkatli ve daha güzel bir oyun oynuyorlardı. Bu meyan- da İbrahim bir gol çıkardığı gibi diğeri de gole malolacak tehlikeli bazı akınları kesti. Bilhassa kalecileri çok güzel- di. Takımda Reşattan sonra — Sonu 6Gıncı sahifede —