18 Nisan 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

18 Nisan 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

4A Sayla 4 Kontrol meselesi Kara kontrolunun netice ? siz kalacağı söyleniyor ———co — . — .— İhtilâlciler, milislere mensub hava filolarına ateş açmışlardır Sen Jandoloz, 17(Radyo)— İngilterenin Madrid sefiri, bu gün İngilir amiralı (Plan) ile Hudd zırhlısında uzun müd- det konuşmuşlardır. Bu ko- nuşların, İspanya için tesis olunacak kontrolla alâkadar olduğu söyleniyor. Madrid, 16 (A.A.) — Dün üniyersite kısa bir müddet topların şiddetle ateş ettiği işidilmiştir. Cum- huriyetçiler iki — gündenberi üniversite mahallesinde mah- sur kalan asilere karşı kuv- vetli bir cephe tesis etmeğe muvaffak olmuşlardır. Valânsiya, 17 (A.A.) Hava nezareti hükümet tayya- relerinin Aragon cephesile Teruel mıntakasında büyük bir faaliyet göstermiş - olduk- larını bildirmektedir. Beş hükümet tayyaresi Bask cephesinde bombardıman etmişlerdir. Ha- va filoları Baides, Siguenza ve — Jadrague — istasyonlarile Guadalajara asi hatlarını bombardıman et- mişlerdir. Salamanka, 17 (AA.) — Aragon cebhesi: Hükümetçi- lerin tayyarelerin himayesinde olarak Teruel mıntakasında yaptıkları bir taarruz geri püs- kürtülmüştür. Üç düşman tay wrcuu ve Lördöue cebhe- lerinde piyade ateşleri teati edilmiştir. Biskaye cebhesi: Fırtına do- layısile hiçbir. hareket olma- mıştır. Berlin, 17 (Radyo) — Al- mân gazeteleri, [spanya için vazedilecek deniz kontrolunun iyi neticeler verebileceğini ve — fakat, karadan, Fransanın mi- lislere yardım edeceğini yazı- yorlar. Paris, 17 (Radyo) —İhtilâl- ciler, Katalonyadan Bilbao cephesine geçmek istiyen mi- lislere ait hava filolarına ateş açmışlardır. Son haberlere göre, Bask- lar, hükümet merkezini Va- lânsa nakletmeğe karar ver- mişlerdir. Bilbao, 16 (A.A.) — Resmi tebliğ: Bask cephesinde cumhuri- yet topçu kuvvetleri asi mev- zilerini bombardıman mahallesinde asi — mevzilerini etmiş- Atillâ'nın Defınesı Tarihe müsteni 58 şatonun inzibat amiri sıfatile 7 ve 8 numaralı odalardan geçti. Piyer ile Lük kendi odala- rında hkiçbir şey belli etmiye- cek halde idiler. Ploç yanında levazım müdürü Dalboya: — Vaziyette ve kararların- da hiçbir. değişiklik yoktur. Yarın daha şiddetli bir abı hayat çeşmesi tecrübesi yapı: lacaktır. Dedi ve geçip diğer işleri- ne gitli. |— Gardiyan Breçvarç on da- | kika sonra Piyer ve Lükle mıntakasındaki | lerdir. Biskaye cephesinde asi- lerin bir mukabil taarruzu geri Burgos cep- değer birşey püskürtülmüştür. hesinde kayde yoktur. Salamanka, | Resmi tebliğ: Bask cephesinde hükümet milislerinin bilhassa Ochandi- ano ve Lorilla mıntakalarında yaptıkları taarruzları geri püs- kürtülmüştür. Düşman büyük zayiata uğramıştır. Escurial cephesinde düş- manın Robeddsde Chavela mıntakasında yaptığı taârruz muvaffakıyetsizlikle neticelen- miştir. Madrid cephesinde ehemmi- yetsiz piyade ateşi teati edil- miştir. Cordoue cephesinde milis- Yerin Sicra Granadaki taarruz- ları geri püskürtülmüştür. Biskaye cephesinde iki düş- man tayyaresi düşürülmüştür. 16 (AA) — | ANADOLU __# T Bir aile Peynirden zehirlendi Karantinada Türkmen oğlu sokağında oturan Bekir oğlu Nusret, karısı Esma, gelini, oğlu ve misafir olarak evlerin- de bulunan akrabalarından Ayten ile Türkân; sabahleyin kahvaltı ederlerken peynir yi- mişler ve zehirlenmişlerdir. Hâdise haber alınınca der- hal imdadı sıhhi otomobili gön- derilerek hepsi de Memleket hastanesine kaldırılmışlar ve tedavi altına alınmışlardır. Za- bıta, peyniri satan bakkal hak- kında tahkikata başlamıştır. Ustasını yarlamış Eskiden Olston tütün kum- pahyasında çalışan ve bu defa ustası Rıza tarafından işe alın- mıyan Mustafa oğlu Mustafa; dün gece sarhoş bir halde ge- zerken Keçecilerde Rııayıı ras- gelmiş ve jiletle yüzünü yar- mıştır. Mustafa adliyeye veril- miştir. Baldırından yaralamış Şekerciler çarşısında Davit oğlu İsraili baldırından yara- liyan Haydar - oğlu Mehmed yakalanmıştır. Madrid, 16 (A.A.) — Cum- huriyetçilerin tayyareleri Gua- dalajara — cephesinde büyük faaliyet göstermiştir. Bu tay- yareler Madrid - Saragosse demiryolunu şiddetle bombar- diman etmişler ve Jardaguc istasyonu ile yol üzerinde bu- lunan birçok vagonları tahrib etmişlerdir. | 'Tayyareler Mandalona ve dömDArAIMAan * ve” Soria yo- lunda bir otomobil kafilesini tahrip eylemişlerdir. İstikraz — ediyor. Belgrad, 17 ( Radyo ) — Banker Françesko Filoni Ti- rana gelmiştir. Bu seyahat, Napil bankası tarafından Ar- navudluğa yüzde bir faizle verilmesi kabul edilen on mil- yon franklık istikraz parasının ilk taksitinin verilmesile alâ- kadardır. İstikraz edilen para, Draç limanının inşasına sarfo- lunacaktır. Mekteplerden kaçanlar.. Sinemalara iltica ediyorlar İstanbul, 17 (Hususi) — Mekteplerden kaçan bazı ço- cukların, sinemalarda vakit ge- çirdikleri anlaşılmış ve zabı- taca birer birer yakalanarak mekteplerine teslim edilmiştir. d zabıta romanı Nakleden : ş_ Benli: ğ!u ayrı ayrı ve uzun müddet gö- rüştü. Saat onbeşte gardiyan Bre- içvarçın nöbeti bitti, başka bir gardiyan tarafından değiş- tirildi. Breçvarç gündüz - nöbetin- den çıktığı anda şatonun - şi- mali garbi kısmındaki koğuş- lardan birisine geçti. Burası, karısı ile çocuğunun bulundu- ğu daire idi, karısı ve çocuğu ile 15 dakika kadar ve gayet Arna:ıd!uk Tehdid etmişler Arif karısı Dürriye ile oğlu Kâzım, İkinci Sakarya soka- gındaki evlerinde kira ile otu- ran belediye memuru Eşref ve karısı Güzideyi, evi boşaltma- ları için tehdid ettiklerinden ve hakarette bulunduklarından | adliyeye verilmişler. Enginar çalmışlar Çatalçeşme mevkiindeki bah- med oğlu Satılmış ile arkadaşı | İsmail oğlu Yaşar yakalan- dır. Macaristan Bay Silaşı tevkif etti.. Buda-Peşte, 17 (Radyo) — Macaristan hükümeti, faşizm esaslarına dayanan bir parti teşkilâtını feshetmiş ve bu partinin lideri Bay Silaşı tev- kif ettirmiştir. B. Stoyadinoviç Romaya gidecek.. Roma, 17 (A.A.) — Zanne- dildiğine göre Başvekil Stoya- dinoviç ayın otuzunda buraya gelecek ve Kont Ciano ile birlikte İtalya-Yugoslavya pak- tinın — Arnavutluğu — alâkadar eden kısmını ikmal edecektir. Öğretmenler - birliği İzmir birliği yıllık genel toplantısı önümüz- deki perşembe günü yapıla- cak, yeni ve faal idare heyeti seçilecektir. öğretmenler üzere hizmet arkadaşlarının bulundukları yere gitti. Oğlu yoktu; kendisi de yattığı za- man, ikinci bir kısımda zev- cesi üç kişilik bir yemek ha- zırlamakla meşgul idi. ö Şatrançla 8 siyaha karşı 5$ beyaz Malümya satranç 64 murab- ba üzerinde 16 siyah ve 16 beyaz ile oynanan bir oyun- dur. Bu oyun, diğer oyunların hepsinden fazla harp oyunu demektir. ve çok eskidir, çok meraklısı vardır. Rivayete göre Polamed is- minde bir Yunanlı, Turuva harbini tanzir etmek üzere bu oyunu icad etmiştir. Maa- yavaş sesle konuştu. Bundan sonra, mutadı veçhile ve biraz da gevezelik etmek — üzere mafih bu oyunun Çin veya Hindde icadından da bahse- derler. Tapu ve Kadastro işleri Tapu ve kadastro umum müdürü İzmire geldi Bulgurca çiftliği arazisindeki | Tapu ve Kadastro umum müdürü Bay Cemal, Ankara- dan şehrimize gelmiş, tapu ve kadastro üzerinde tet: kikler yapmıştır. — Avundok zadeler şirketinden Ziraat ban- kasına geçen Bulgurca çiftliği arazisinin mühim bazı parça> işleri ihtilâf vardı. Tapu ve kadas- tro umum müdürü Bay Ce- mil, İzmir tapu ve Kadastro sicil grubu müdürü Bay Ah- medle birlikte Bulgurca çift- lıği arazisi üzerinde mahallen tetkikler yaparak uzayıp gi- den bu ihtilâflı vaziyeti intaç eylemişlerdir. Umum müdür, Maliye £ sının alt kısmında sıkışık bir vaziyette bulunan - tapu sicil muhafızlıklarının vaziyetini kik etmiş, bu teşkilâtın m ina- toplanmasını ve orada bütün muhafıxlıkların bir arada iş görmelerini tensip etmiştir. Tapu ve Kadastro umum müdürü Bay Cemal, dün ken- disini ziyaret eden bir muhar- ririmize tedkikleri hakkında şu beyanatta bulunmuştur: — Tapu ve Kadastro işler | Dahiliye Vekâletinden vil yete gelen bir tamimde köy kalkınmasına aid 937 plânının ziraat kısmının ilk maddesine alınan ve köylerimizi kuvvet- lendirip şenlendirecek — olan köy kavaklarına ehemmiyet verilmesi bildirilmiştir. Bazı yerlerde plânın tatbikine ve ekilen köy kavaklarından iyi neticeler alınmağa başlanmış- tır. Tamimde deniliyor ki: *“Kavakların; devreli plân tatbikatı sonunda köylerin bir çok - ihtiyaçlarını karşılıyacak ve köy sandıklarına mühim gelir temin edecek hale gel- miş bulunacağı tabiidir. Kavaklıkların her türlü yapı inşaatında lahhı kuru meyva- kibrit çöpü, kutusu ve barut kömürü imalindeki de- ğeri ve ormansız yerlerin odun ihtiyaçlarını — karşılayabilmek Oyunun mucidi kim olursa olsun bizi tabit alâkadar et- mez. Yalnız mucidi üzerine olan şu hikâyeyi tekrarlamak lâzımdır. Oyunu fevkalâde bulan za- manın hükümdarı, bizce ismi hâlâ meçhul olan mucidine: — Çok mahzuz oldum. Bu keşfinden dolayı seni mükâ- fatlandırmak — isterim.. — Dile benden ne dilersen! Demiş. Mucid de gülerek: — Ben, büyük bir şey iste- meğe cesaret edemiyecek ka- dar mütevazı bir adamım. Benim haşmetli hükümdarım, hazinedarlarına satrançımın bi- rinci gözüne benim hesabıma bir buğday danesi koymaları- nı emir buyorsunlar; — sonra ikinci göze bunun iki mislini, yani iki buğdıy, üçüncü gö- larının aidiyeti ciheti üzerinde | ihtilâf halledilmiştir in son şeklinden halkımız mnundur. Eski şekle yapılan inkılâbın ehem- miyet ve kıymetini anlamıyan kimse kalmamıştır. Bu defaki İzmir seyahatim, tapu ve sicil işlerini tedkik için ldir. Fakat geldikten sonra da arkadaşla- ihtiyaç nol €e görüştüm, işlerin nasıl i araştırdım. dastro heyetinin yu Bulgurca çiftliği arazi- n ihtilâflar doğ- muştu. Bunların idareten halli mümkün olanları hallettik. Si- ve de ve anları bazı | &il muhafızlıklarının ayrı bina- | larda | uîuu.ın!ar nt doğru bul- müsait bir bina . Ziraat ban kısının takil ve münasip bir binada | | müsbet netice & | evrakını mubh uımv!d f binada lâzım gelen hazırlıklar yapıldıktan, tan sonra sicil oraya nakledilecektir. Buradaki tetkiklerim bittiği için Pazar- tesi günü ( yarın ) Ankaraya £ hurckcı ıdı— gıııı muhafızlıkları Kavaklıklar r hakkında ye- ye- ni bir tamim aeldi Köy sandıkları, kavaklıklar sayesinde mühim gelir temin edebileceklerdir | hususundaki faydaları, mutedil ve soğuklardâ en geniş ölçü- de yetiştirilme imkânları na- zarı itibara alınarak bu iş et- rafındaki mesaiye tam bir isli- kamet verebilmek doğru ola: caktır. Bu çalışmadan müsbet ve muvaffak netice alabilmek için mesainin teknik usullere uydurulacak nizam altına alın- ması zaruri ve faydalı görül- müş ve kavaklıklarla buna ait çeliklerin ihzar, terbiye ve tek- sir yollarını gösteren bir izah- name ayrıca hazırlanarak gön- derilmiştir. Çelik yetiştirmek — suretile kavaklıklar tesisi sayesinde kavak fidanı tedariki hususun- da köylerimizin — karşılaştığı büyük zorluklar önlenebileceği gibi fidan yetiştirilme yolile | yüzde 60-70 nisbetinde tutmı- | yan ve emekleri boşa çıkartan durumlara da son verilmiş züne de iki in iki misli, bu suüretle - sıra ile bir kinin iki mislini bir sonraki göze konkak ' Üzere, GA'lncü göze kadar buğday koymala: Tını irade buyursunlar. Bana bu kadarcık buğday yeter! Demiştir. Hükümdar b talebe kah: kahalarla gülmüş va âdamca- ğızın delirdiğine hükmetmiş amma, istenilen buğdayı bü- tün memleketinin buğdayları- nın temin edem i ö evel- rünce kendisi delirmek dere- cesine gelmiştir. Çünkü daha onuncu gözde buğday tanesi 512, 12 inci gözde 2048 tane olmuş ve artık çuvalla muamele zarureti başlamıştır. ve kral, bütün ülkesinin buğday stoklarının m;m:dığını gnrub de leliı buraya | tedbirler alındık- | 18/4/937 Üi Bu akşamki program İstanbul radyosu Gündüz neşriyatı: Saat 12, 30 — 14 Halk türküleri, hı vadisler, Eminönü Halkevi ta- rafından gösteri Akşam neşriyatı: Saat 18,30 Dans musikisi, 19,30 Konfe- rans (saylâv Selim Sırri Tarv can tarafından), 20 Bayan Mü- zeyyen ve arkadaşları tarafın- dan Türk musikisi, 20,30 Bay Ömer Rıza tarafından Arapça söylev, 20,45 Bay Muzaffer ve arkadaşları tarafından Türk musikisi, 21,15 Stüdyo orkest rası, 22,15 Ajans ve Borsa | haberleri, 22,30 Plâklarla se- meşgül | çilmiş parçalar, 23 Son. Yalanmış Londra, 17 (A. A.)—Bufa- daki Amerika deniz mahfelleri Sovyet sefiri Maiski ile Nor- man Davisin Sovyet bahriye- sinin inkişafı meselesini müna- kaşa ettikleri hakkındaki ha- | berleri tekzib etmektedir. Yunan kralı Âtinaya döndü Atina, 17 (Radyo) — Kral ikinci Jorj, Eski Yunanistan seyahatinden dönmüş ve bü: yük tezahüratla karşılanmıştır. Ege odaları pavyonu Ege mıntakasındaki Ticaret ve Sanayi odalarının birleşe- rek Fuarda büyük bir pavyon yapmaları için İzmir Ticaret ve Sanayi odası reisliği tara- fından İktisad Vekâletine bir teklifte bulunulmuştur. Birinci Sınıf Mutahassıs Dr. Demir Ali | Kamçı oğlu Cilt ve Tenasül hastalık. ları ve elektrik tedavisi İzmir - Birinci beyler sokağı Elhamra Sineması arkasında Telefon : 3479 olabilecek ve aymı zamanda çelikten yetiştirilen kavaklık- ların daha boylu. ve dahâ kuvvetli yetişmekte olduğu an- laşıldığından emek - vakitten hiç birşey kaybedilmemiş ola: caktır. Köy hükmi şahışları adla- kâvaklık ve - söğütlükler tesisi işine buna göre, azami ehemmiyet verilmesi ve bu işe müsaid iklim- ve araziye malik köylerde ziraat ve orman mü: | dür ve memurlarının daimi nezaret ve murakabeleri altın- da, muntazam bir programla işin tahakkukuna çalışılması lâzımdır.,, rina içinde kalınca, hoş ve çapkın bir adam olan oyun mucidi: — Haşmetmeap eğer bana kızınızı. verirseniz. bütün bu buğdayları size veririm. Demiş. Bu vaziyetten çok memnun olan kral, nihayet — satranç mucidini kendisine — damad yapmıştır. Bu oyundan bu suretle bah: setmekle, satranç oyununun Trolveş şatosunda — kıiymeti olduğunu bildirmiş olacağız. Gerek Kont Sigisbert, gerek Vikont Ploç, bu oyunun müp- telâlarından ve şampiyonların- dan idiler. Oyundaki maharet ve kudretleri hemen, hemen başbaşa idi. Kurunu vustai zihniyetin bu iki müstehasesi satrancı, irade ve — dimağ HĞAD