18 Nisan 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

18 Nisan 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Haâmidler Jrfan Hazar Kaybettiğimiz büyük şairin çocukluk hayatımı düşünüyorum, — Geniş bir konak, iktısadi gajlelerden uzak tam bir huzur ve refah. Küçük Hâmid, deyrin en değerli âlimlerini ve artistlerini her geca selâmlıkta, babasının dirinia dibinde dinlemekte. Hasusi olarak kendisine ders ve- yen gerek Farsça, gerek Arabça hocaları, dünya yüzünden Farsça ve Arabça kalksa onları edebiyatlarile birlikte yeniden diriltecek iktidarda. Bundan sonra Hâmid için yeni bir hayat ve tabiat dekoru başlar: İranda ikamet Firdevsile, Samidile, Hayamla Tahranda başbaşa kahyor. Vaktin bolluğu nisbetinde bu ilâhi kaynaklardan bol bol şiir zemzemi dyor. * Hindistan da İran kadar Hâmide verimli olmuştur. Şark - ve — garb gücile, onların filesofisini birleştirmeye vesile olan uzun Âvrupa ikameti ise, hakiki eserlerinin sık örgülerini bazırlamakta ön plâna giriyor. Şekapirle Londrada; Rasinle, Korneyle Pariste, Brükselde üstad adam akıllı anlaşıyor. Huzur ve refah. Çalıştaak için boş vakit. Elbet, buulara — inzimam — eden şair vo filesof yaratılış, Hâmidi büyük Hâmid yapıyor. Şu dakikada gözümün önünden nice Hâmidler geçiyorlar! — Bunlar, memleketin uzak köşelerinde uavtalub kalmış harikulâde Himidlerdir. Eğer onlar, midelerinin derdile müsap olmasaydılar; öğer büyük Hâml — din mesud hayatımı onlar da azıcık yaşasaydılar; ne olurlardı onlar, suali fan gibi başımın içinde çörekleniyor. yatan gi p Unutuları istidadlar, unutular harikulâde Hâmidler! Sizleri; bilhassa bu matem günlerinde acı acı hatırlamaktan kendimi alamıyorum. Kadın ve sigara Osloda garip bir hâdise | olmuştur. İki genç sokakta sigara içtikleri için bir zabıta | — Memuru tarafından komiserin huzuruna götürülmüştür. - Polise göre, bu kızlar umu- — Mi edep haricinde hareket et- — mişlerdir. Fakat komiser da- ha munsif ve mantıklı hare- ket etmiş ve erkekler için ka- BK e SÜY vEŞRüu Cüc“ — Miyeceğine karar vermiş ve — genç kızları serbest bırakmıştır. k Kıymetli bir pol — Amerikada bir hayır cemi- — yeti, 40,000 dolar toplamak — İiçin uzunca bir zaman çalış- — Miştir. Bu ianc, çok meşhur — bir posta pulunun mübayaası için toplanmıştır. A pul 1856 da İngiltere “hükümeti tarafından Güyan — için çıkarılmış bir sentlik pul- /— dur. Fakat bütün cihanda bir /| tanedir ve bugünlerde satm alınmadığı takdirde Japonya- — ya götürülecektir. On konserin bedeli En maruf şef orkestrlerden - Toskanini Nevyorkta yeni bir — mukavele imzalamıştır. — Toskanini, bu mukavele mu- /— cibince muayyen bir müddet içinde on konser verecektir. Ve... bu öon konsere mukabil adamcağız bir milyon do- — lar ücret olacaktır. : Top köpeği -Yani... av köpeğinin başka bir türlüsü... — Top oyunlarında, bilhassa ,.ı.ı oynarken, bazı asabi ve- (ya yanlış darbelerle toplar suzaklara gitmekte Ve bunları aramak ve bulmak bir iş teş- etmektedir. Şimdi İngilte- rede buna güzel bir çare bu- lünmuştur: topları bulup * getirmek - için hususi surette köpekler yetiş- tilmekte ve terbiye edilmek- | b 1 htiyaç, ihtiran en doğur- I n bir anasıdır! Derler, çok | udur! - Şekerden cam / Faraza kâğıttan elbise, bil- neden ne olur da şeker- cam ı'oulmız mı?, “Amerika kimya cemiyeti, YA | ü Böyle kaybolan | | çesi ile | yakerin yaptığı şekerden camı tedkik etmiştir, Bu camın, bizim - kullandı- ğimiz camlardan mukavemet itibarile bir farkı olmadığı gibi şeffaflığı cihetinden de | farkı yoktur. Aradaki fark, herhangi bir kaza neticesinde kırıldığı takdirde şeker maka- mında kullanılmasıdır! Bir. vakitler kâğıt helyası zete çıkarılmıştı. Bu da belki ona' benzer birşeydir! ——— Define bolluğu (!) e— — Fakat birşey bu. lunmıyor Göztepede Kız enstitüsü bah: Burnavada — metruk kilise — civarında yapılmakta olan define — araştırmalarına nihayet verilmiştir. Bu iki yer- de de define namına hiçbir şey - bulunamamıştır. —- Ayrıca Kızılçullu civarında bir define mevcud olduğu hakkında da Milli emlâk müdürlüğüne ih- barda bulunulmuştur. Yarın — —— — araştırmaya başlanacaktır. Yu- nanistandan gelen bir Yunanlı, kendi eli ile bir yere define gömdüğünü ihbar etmiş, ken- disine kunuünen ne nisbetie para verileceğini sormuştur. Muahede uzatıldı Hükümetimizle, Polonya hü- kümeti arasında mevcud ve müddeti bitmek üzere bulu- nan ticaret muahedesi, iki ay daha temdid edilmiş ve alâ- kadarlara bildirilmiştir. Bugün doğacak çocuklar.. Bogün merihin tesiri altında bazı koza ve hâdiselerle karşılaşa: bileceğiz. Öğleye kadar vaziyet || sek gergin olaçak, fakat öğleden Sömra para kazanmak - için öğle- den sonra çök müvafık olacaktır, Bugün doğan çocuklar iyi fa: kat havalperver olacaklardır. —Fa- kat bhayatta iş adamı olarak tam- nacaklardır. , Kadınlar, iyi zevce olacaklar ve aile hayatında nafiz rolleri görülecektir. —- aa bir yardım B. Haşmet Dülgenin yerinde bir hareketi. İzmir Liman İşletme müdür- lüğü, Cumhuriyet Halk Partisi himaye heyetine 600 lira te- berruda bulunmuştur. Liman işletme müdürlüğü bütçesinden ayrılarak verilen bu para ile parti himaye heyeti, fakir hal- ka ve mekteplilere, muhtelif kurumlara yardımlarda bulü- nacaktır. İzmir Limiman işletme mü- dürlüğünden yapıları bu mü- him yardım dolayısile işletme müdürü Bay Haşmet Dülgeyi takdir ederiz. Adliye daire- sinde bir hâdise Dün Asliye ikinci ceza mah- kemesinde gürültülü bir vak'a olmuştur. İzmirin muhtelif yer- lerinde 33 ev soymakla maz- nun Celâl, muhakeme edili- | yordu. Evi soyulanlardan, müş- teki Bay Ömer Lütfi dinle- | nirken maznun Celâl, aleyhinde | sözler söyliyen müştekiye karşı bağırmağa başlıyarak küfret- | miş ve adliye binasında bulu- nan halk ve memurlar, maz- nun Celâlin fazla bağırması yüzünden — ikinci Asliyeceza mahkemesi önüne toplanmış- " Mahkeme reisi, maznuna susması için ihtarda bulunmuş- sada maznun Ssusmamış ve bağırmakta devam ettiği için mubafazasına memür jandarma ve polisler” tarafından mah- keme salonundan dışarı çıka- nlmiştir. Öğretmenler yardım sandığı Şehrimizdeki — öğretmenler için teşkil edilecek (öğretmen- ler yardım sandığı) nizamna: mesinin hazırlanmasına devam olunmaktadır. Nizamname ha- zırlanınca - vilâyete müracaat edilerek resmen müsaade alı- nacak ve yardım sandığı faa- liyete geçecektir. Üçüncü hafta koşuları bugün.. Yarış ve ıslah encümeninin üçüncü hafta bahar atyarışları, bugün Kızılçullu sahasında ya- pılacaktır. İskân işleri Göçmenlere verilen ara- zinin kuvvei inbatiyesi tetkik olunuyor.. Vilâyet ziraat müdürü Bay Nadir Uysalla Burnava nahiye müdürü Bay Şefik Erol, dün Çeşine kazasına gitmişlerdir. Çeşmenin muhtelif köylerinde iskân edilen göçmenlere tevzi edilecek arazinin kuvveifinba- tiyesini tetkik edecekler, tet- kikata dair vilâyete bir rapor vereceklerdir. - Tayinler Menemen Belediye doktoru Bay Cemal, Gönen Belediye doktorluğuna, İzmir Emrazı Sariye hastanesi asistanı Ali Ömer Tuğru İstanbul Gureba hastanesi lâboratuvar asistan. * dilmişlerd SURDERGİ EKİR. — — ABERLERİ « Zarar zannedildiği kad büyük değildir Mıntakamız üzüm rekoltesinin geçen se- neden az olmıyacağı tahmin ediliyor İki hafta evelki soğuklardan Manisa havalisindeki bığlırd]ı zarar husüle geldiğini ve Türkofisce zararın nisbetini - tesbit için tetkikler yapıldığını yazmıştık. Yapılan tetkiklere göre, za- rar nisbeti, ilk zannedildiği gibi fazla değildir. Manisanın .M"' radiye köyü civarındaki bağlarda zarar fazla olmuşsa da diğer yerlerdeki zarar nisbeti yüzde 20 yi geçmemektedir. Umumi şekilde zarar miktarının 40 - S0 bin çuval ııddesi.n- de olduğu kuvvetle tahmin ediliyor. Fakat bağlarda yeni filiz- ler sürmekte olduğundan ve yeni doğuşlar mevcut bulundu- ğundan soğuktan husule gelen zararı telâfi etmek mümkün görünmektedir. Yeni doğuşlar, çok iyidir. Bundan sonra da filizler süreceği için Ege mıntakası üzüm rekoltesinin geçen ar seneki miktarı bulacağı ıllıLılıy_ur. 23 nisan çoc uk ve ege- |— menlik bayramı Çocuk bayramı için gayet zengin 23 nisan ulusal egemenlik | ve çocuk bayramı için zengin bir program hazırlanınıştır. Çocuk bayramı münasebeti- le mektebler üç gün kapalı kalacaktır. Şehrimiz Kültür direktörlü- günce hazırlanan — programı âynen yazıyoruz: Ulusal Egemenlik ve çocuk bayramının okullııımxığg bu hatta artık bir önem ve ha- zırlıkla kutlulanması için bü- tün Başöğretmen ve öğretmen arkadaşlarımdan büyük kay- ralar diler ve beklerim. Bunun için gereken esas maddeler aşağıda gösteril- miştir, | 1 — Ulusal Egemenlik ve çocuk bayramı tatili 22 inci günü öğleden sonra başlamak üzere 23 ve 24 Nisan gün- leridir. 2 — Bu bayramın tam bir anlayış ve hazırlıkla kutlulan: ması için okullarda birkaç gün öncesinden itibaren 3, 4 ve 5 inci sınıflarda dersler bu konu üzerinde ve etrafında toplanacak 1 ve 2 inci sinif: larda da bütün derslerde bay- ram hazırlığına büyük pay ây- rılacaktır. 3 — Bayramın okul içinde ve yakın okullarda — birlikte kutlulanması'için bütün öğren- ciler 23 Nisan sabahı saat *8, den önce okula gelecek- lerdir. Saat 9,30 a kadar okulda bayram töreni yapıla- caktır. Saat onda her okul yakın ve müsaid komşu okullarda toplanacak ve burada genel tören yapılacaktır. 4 — Bir birlik bölgesi ha: Tindeki okulların başöğretmen- leri birkaç gün önceden top- lanıp: A — Törenin) ve - orada yapılacak eğlencelerin prog- ramını, B — Tören yerinde nicilerin diziliş plânını C — Su ihtiyacı, satıcıla- rın ve halkın tehacümüne kar- şı öğrenicilerin rahatsiz olma: maları için gereken tedbirleri saptıyacaklardır. 5 — Törenin — çocuklara Ve Öğre- bir program hazırlandı dıklarından- bıkkınlık verme-« mesi için fazla devam — etme- mesi göz önünde tutulma- hdır. 6 — Tören yerlerinde ço- cuk esirgeme kurumu adına söz söyliyecek hatiplerin ad- ları ayrıca bildirilmiştir. 7 — Tören yerlerinde ve- rilecek söylevlerin gayet kısa, açık, çocuk diline ve anlayı- yeva Uygün Olması, çocuk bay- ramının çocukları büyük sa- yan manasına işaret etmesi, bütün memleketin o anda ço- cukları düşündüğünü,» çocuk- lara bir ulusun en sevgilisi olmak bahtiyarlığını — hatırlat- ması, onlarda cumhuriyet aş- kını berkitmesi çok yerinde ve terbiyevi bir hizmet ola- caktır. 8 — 23 nisan günü çocuk: ların üçretsiz olarak vapur ve tramvaylardan — istifade etme- leri Çocuk Esirgeme Kurumu tarafından sağlanmıştır. Saat 18 de Konaktan kal- kacak bir vapur, Pasaport ve Alsancağa uğradıktan sonra Karşıyakaya gidecek ve ara- dan saat 15 te dönecektir. Aynı günde saat 15 şe kadar altı tramvay arabası Konakla Güzelyalı arasında yalnız ço- cuklara tahsis edilecektir. İkinci bir vapur - seferile tramvayların saat 19 a kadar sefer yapması için teşebbüs edilmiştir. Sonuç şifahen du- yurulacaktır. Öğretmen arka- daşların - seferlerden - istifade edecek kendi sınıf talebelerile topluca birer gezinti yapmaları bugünün sevincini beraberce öğleden sonra da duymak im- kânını vereceğinden çok de- ğgerli olur. 9 — 24 Nisan günü için çocuk esirgeme kurumu tara- fından talebelerin parasız ola- rak sincmalara gitmeleri temin edilmiştir. Her okulun götü. receği çocuk sayısı, gideceği sinema ve gösteri saatine rast- hyan okulların başöğretmenleri çocukların tam bir intizam ve huzur içinde sinemaya girme- lerini, çıkmalarını ve oradaki durumlarını tesbit için topla- mp görüşeceklerdir. t | | | 0 — Halkevi musiki- se- / caklarmı 18'4/937 Hi Menf'Lsizaıet — Başı | nci sahifede - hafaza getmek — kaygisile daha il dakikada kapitülğsyonların Tâğvır taraftar göründü. ç Gözle görünür, elle tatulur d recede aşikâr olan bu şaşmaz ne! ceye rağmen Fransız siyaseti (Mon 1ö) de gene menfi bir istikam tatmaktan kendini alamanıştır. | Montrö konferansı bugün : yerinde sayıyor, açıktan açığa bet bir istikamet alamıyoraa bunu yegüne mes'nlü Fransızlardır. Fra sızlar bâlâ üç beş milyon franklı bir Fransız mentaati uğruna, siya Tüşdünü isbat temiş koskoca b milleti kapitülüsyon gincirleri 2 tında yaşatmak hulyasından kend lerini kurtaramıyorlar... Fransız * yaseti hâlâ bütün dünyayı mintar Fillâh istismar etsinler diye Fra sızlara ihsan edilmiş bir malikâr telâkki etmek haraa ile malül b lunayor. Hiç şüphe yok- yalmız Frana dan gelen bu mukavömet — Monti konferansını mukadder olan kap tülâsyonları kaldırmak neticesini i tihaal etmekten alıkoyacak değildi Zaten ahkoyacak bir kuvvette bi Olsa Misir. vatanperverleri — iebi edilirse bir taraflı emrivaki ihdi etmekten de çekinmiyeceklerini he tarafa lüzümu kadar düyurmuş bi lunuyorlar. Şu balde 'olsa olsa — şu olacal tır. Fransa Masırlıların meşra arzı larına karşı mukavemetinde devar ederse Mıisır hükümeti ister konti rane kararile olem ister bir emr vaki ihdası Sur tile olsun fakı her halde muhakkak kapitülâsyor ları genc kaldıracak, neticede olı olsa Fransız siyaseti yakın çarktak prestijinin son izlerini de silmi olmaktan başka birşeye nail ol mayacaktır. Hamdi Nüzhet Çançar Soyadı almıyanlar Para cezasını vermezlers hapsedilecekler.. Vakünde soyadı almadıklar için para cezasına çarptırılan lar ve bu ce vermiyenli hakkında Dahiliye Vekâletin den vilâyete bir emir gelmiş. tir. Emirde, para cezasını ver miyenlerin, bu cezalarının hapsı çevrilmesi suretile tahsil edil: mesi bildirilmektedir. Kültür lisesinde Kültür Lisesi talebesi ders gezintileri için geçen hafta, öğretmenlerile birlikte Berga- maya gitmiş ve muallimlerin, Bergamadaki eserler üzerinde verdikleri malümattan istifade etmişlerdi. Bugün de Efez ha: rabelerine ve Kuşadasına gi deceklerdir. Dilekler: — — LA Karataştaki tehlike Karataşta 9 Eylül sokağında yapılan kaldırım - inşaatından sonra yol kenarındaki bazı çukurlar doldurulmamıştır. Bu yüzden çukurlara düşerek ya- ralanan — çocukların — miktarı, üçü bulmuştur. Belediye reis- liğinin, müteahhide buradaki çukurları bir an evel doldurt- masını ve bu semt çocuklarını muhakkak bir tehlikeden kur- tarmasını dileriz. Antalya Saylavı Bay Cemal.. Antalya Saylavı Doktor Bay Cemal Tunca, şehrimize gel- miştir, temin edilecek konserler ve çocuk esirgeme kurumunun temin edeceği meddah ve'ka- ragöz tahakkuk ettikten sonra okullara duyurulacaktır. Çocuklarımıza, onların olan bu bayramı tam bir bayram yapmak, bütün zevk ve sevinçle duyurmak için bütün arkadaş- larımın eksiksiz bir el ve gö- nül birliğile bu- ereğe H_ılı—