20 Nisan 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

20 Nisan 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

y Yirmialtıncı yıl No. 7197 SALI 20 NiSAN 937 Hergün sabahları çıkar, siyasal gazetedir. Başbakanımız, çarşamba günü İstanbula dönüyorlar Bulgar gazeteleriBelgrad- da mühim kararlar veril- diğinden bahsediyorlar Bosnada beş bin müslüman, Başvekilimizin geçe- ceği yolu|binlerce çiçek buketlerile döşemişlerdir G. Ludendorf . yarısında e Umumt barbin son Alınan — ocdüusünün — genel kurmüy başkanlığım yapmış olan General (Ladendorf ) uzun süren bir Yurab devtesinden Ösonra gene sölneye Çıktı. Harb - meydanlarında ilerinden yıkılmış yevil memiş, fakat olun Alman ördüsümü, İi kıb Tlüne dmzasını müt ile börlik dabilinde bir intizam ile Almanyaya —inde ettik ten #oura birkaç sene münrevi bir hayat yaşamış olan Generil La- dendorf ilk defa 1932 de ve şim- diki Alman devlet reisile - birlikte siyaket sahnesinde görünmüş, bu görünüş nedense kendisi biç de talihli olmamıştı Ölmez Pransız şairi Şarl Bod. ler nefis bir şiirinde albatros kuş- Tarindan Bahdader. Okyanusun en- gh uluklarında emtalsiz bir vekar ile süzüle süzüle uçan bu hava ejderlerinin herbangi bir kara ne- ticesinde bir gemiye koümak orada yürümek zaruretindo kalınca, tayfalara müğâkara olacik- kadar fe- na ve acemi bir yürüyüşleri varınış'. Harbtmeydaölarında — Okyruua ofuklarındaki — albatrasu Ceneral Ludendorf si; çıktı mı küpeştelerde yürüyen aynı kuşlar gibi acemi ve beceriksiz te ve imkân audıran sahasına 32 de başma geçtiği Münih ihtilâlini yüzüne gözüne bulaştır. maştı, arkasından işi siyasi muhar: zirliğe dökmek istedi, dünyanın yakın Bir âtide -bu Ati şimdi mazi olmuştur. alacağı çekil hakkında yazdığı bir kitabdâ ileri sürülen siyasi kebanetlerden bemen biçbi. risi tahakkuk etmedi. Kehanet tök. meyince General Lüdendort mes- leği değiştirdi.. Peygamberliğe' baş: ladı. - Filbâkika Mareşal Hinden: Başbakanımız G. İsmet İnönü İstanbul, 19 (Hususi) — Baş- Belgrad, 19 (Radyo) — Türki- bakanımız İsmet İnönü, çarşamba | ye Başbakani General İsmet İnönü günü Belgraddan — döneceklerdir. | ve Hariciye Vekili doktor Bay Başvekilimize, büyük ist.kbal me- | Tevfik Rüşdü Aras bugün Yu- rasimi hazırlamıyor. göslavyanın tarihi bir şehri olan Dubrovnik şehrini ziyaret etmişler ve şimdiye kadar görülmemiş teza- hürallı Bulgar gazeteleri, İsmet İnönü- nün Belgrad seyahatinden — bahisle azun makaleler yazmaktı, mühim kararlar — verildiğini — kaydetmekte- dirler. Aym gazeteler, Belgradda İsmet İnönü ile Yugoslavya — ricali ararında bir Balkan konlederasyo- nu tesik için mutabık - kalındığını iddia ediyorlar. burgun bu kudretli muavini şimdi de Almanyada hiristiyan aleyhtarı niz akademisini yüksek tezahüratla karpılanmışlar- dır. General İsmet İnönü ve Bay Rüşdü Aras ile muiyetleri, Saray- ova tarikile Bosnaya harekel el mişler ve yolda Bayan İamct İnö- nü il: Bay Stoyadinoviçin ref ikası Bayan Olgaya mülâki olmuşlardır. General İsmet İnönü, Bosnaya müyasalatlarında beş binden — fazla müslüman tarafından hararetle kar: gılanmışlardır. Bayan İsmet İnönü — Sonu 6 ıncı sahifede — ermame eei geee hk aleyhinde yazmadığını bırakma- dı. Ledendorfün fikrine göre, h- ristiyânlık Almanlara dışardan ge- len yabancı bir dindir ve bu din asırlardanberi Alman ırkının . astale- tini bozan âmillerden en birincisi- dir. Alman ırkı asliyetini muh: etmek için hıristiyanlıktan uzaklaş- malı, cski Cermenlerin burafeleri içinden çıkarılmış olan bir nevi asri pütperesliğe avdet etmelidir. Bu fikirler ne dereceye kadar doğrudur. ve bunların hakikaten tatbiki Alman ırkım ne - dereceye kadar tasfiyo etmeye yarayacaktır, bunlar öyle swallerdir ki hiç bizi alâkadar etmezler ve hem de etse- ler bile mevzumuzun baricinde ka- hırlar. Ludendorf düne kadar - Nazi- lerle küskündü, Bavyeradaki muli- kânesine çekilmiş münzevi bir ha- yat yaşıyor, sadece — mecmuasında yukarıda hulâsa ettiğimiz yeni dini propaganda etmekte iktifa ediyordu. Son onbeş gün içinde ba vazi: yet birdenbire değişti. Papalık ma- kamı Almanyada hiristiyanlığı hü- kümet işlerine herhangi bir tesir yapacak şekilde vtesmi hayattan ozaklaştırmak için alınan ba ted- birlere karşı bütün Alman katolik kiliselerine bitaben bir beyannama Hamdi Nüzhet Çançar — Sonu 3 inci sahifede — G. Kâzım Özalp Donanmamızın teftişine başlıyor. Bugünlerde Hüsnü âbey Mevsimin en güzel, c temiz yazıl maş, en kuüvvetli eserlerinden biri.. Arkadaşımız — Bayan Saime Sâdinin gazetemiz için hazırladığı bu nefis edebi romanı büyük bir zevkle okuyacaksımız.. Meçhul Korsan! Şimdiye kadar birçok tefrika- larını alâka ile takib ettiğiniz M, Ayban, “Fırtına Ali,, biter bit- mez, size ondan daha zengin ve büyük bir macera ve deniz roma- | & General Kâzım Özalp İstanbul, 19 ( Hususi ) — | Milli Müdafaa Vekili General Kâzım Özalp, İngiltere ve Yu- goslavya Timanlarını ziyaret edecek olan donanmamızı ya- “yından itibaren teftişe başlı- yacaktır. Su projesi 31 Milyon lirâ sarf ederek bu büyük işi başaracağız.. İstanbul, 19 (Hususi) — Bü: yük su projesinin tatbik faali- yeti başlamıştır. Merkezi Adana olan ikinci mıntakada hummalı bir faali- yete geçilmiştir. Bu iş için Avrupadan baraj mütehassıs- ları celbedilecek ve 31 milyon lira sarfile su ve nehirler işi birkaç sene içinde başarılmış olacaktır. Adana halkı, hükümetin su ve nehirler işine verdiği ehem- miyetten dolayı son derece memnuniyet göstermektedir. Z - — Şark paktı Hariciye Vekilimiz yakında Tahrana gidecek. İstanbul, 19 (Hususi) — Hariciye Vekilimiz Bay Tev- fik Rüşdü Aras, yakında Tah- rana gidecek ve orada Efgan ve İrak Hariciye Nazırlarına mülâki olarak, parale edilmiş olan şark paktını imzalıyacağı gibi İranla yaptığımız birçok muahedeleri de imza edecektir. Kamutay toplantısı YÜk törenle kUİİUİandI Ankara, 19 (A.A) — B.M. Meeclisi bugün Refet Camte- zin - reisliğinde toplanmıştır. Radyoloji ve Radyom ve elek: Ökrikle Tedavi va diğer fizyoy- terapi müesseseleri ve Başve- kâlet teşkilâtı ve vazifeleri hak- kındaki kanun lâyihalarının ikin- ci müzakereleri yapılmış — ve kabul edilmiştir. Jandarma efradı hakkındaki kanunun bazı maddelerini de- ğiştiren kanun lâyihasının ve şark demiryolları imtiyazı ile şirkete aid malların satın alın- masına dair olan mukavelenin tasdiki hakkındaki kanun lâ- ihasının da birinci müzakere- leri yapılmıştır. Kamutay çarşamba günü toplanacaktır. Sovyetler Berlin Ataşekommersi - yallerini geri çağırdılar Berlin, 19 (Radyo) — Sov- yetlerin Berlin Ataşekommer- siyali, geri alınmıştır. Galatuasaray -Fener berabere, Gençlerbirliği 1 - Beşiktaş 0 Doğansporlular, Güneşi 5-3 mağlüb ettiler Doğanspor, pazar günü çok güzel bir oyun çıkardı Doğanspor ve Güneş oyuncuları bir arada — Yazısı spor sütunlarımızda — Şark paktı Pek yakında Tahranda imza ” edilecektir Netice yakındır Hatay, artık refah ida- resine kavuşuyor Biz, 1922 de Hatayı Suriyeye verme- dik. Hariciye Müsteşarı Bay Rifat Menemencioğlu Cenevreye gitti İstanbul, 19 (Hususij — Bay Rifat Menemencioğlu, bu gön Cenevreye — hareket — etmiştir. Kendisini istatyonda uğurlıyan Ha- taylılara: — İmammaz kuvvetli mi? Sualine karşı Hataylılar: — Çök. kuvvetlidir. Cevabımı vermişlerdir. Numan Bunun üzerine Menemencioğlu şunları söy- lemiştir: *— İmanınız çelik gibi kuvvetli olsun, Milletler cemiyetinden alinış olduğumuz vazife, Çkouseyin toplan: titihidan evel bitecek, Hatayın temel B. N. Menemencioğlu de bitireceğimizi ve Hatayın, yakında yasası ikmal edilmiş olacaktır. Huna göre, işimizi ön beş gün bakkı olan refah idaresine kavuşacağını ümid ediyorum. Buna, bütün kuvvetjimle çalışıyorum. Bu sefer, vazilemizi tamamen bitirmiş olarak | döneceğimizden eminim. Biz, 1922 de akdetti Bu işin, Suriye ile hiçbir iz muzhedede Hatayı Suriyeye vermedik. alâkası yoktur.,, 4 Atina üniversitesi Yüzüncü yıldönümü bü- Kraldan sonra otuz memleketi temsil eden murahhaslar söz söylemişlerdir Yunan krali Sa Majeste Yorgi Atina, 19 (ALA) — Atina Üni- | yük salonunda toplanarak bugünkü versitesinin — yüzüncü yıldönümü | büyük toplantısında söz söyliyeoek şenliklerinin ilk günü olan dün | hatipleri seçmişlerdir. akşam Avrupa ve Amerika Üniver- Sast 20 de delegeler - Atina siteleri delegeleri Üniversitenin bü- | Üniversitesi şerefine yapılan muaz- — | zam feneralayında hamr — bulün- * muşlardır. | Bu sabah saat 9 da — yapılan âyinden sonra delegeler Üniversi: tenin büyük salonunda toplanmış- lardır. Bu toplantıya — bütün Nazır, lar, elçiler beyeti ve askerf ve #ivil bütün yüksek devlet memor: ları da iştirak — eylemişlerdir. Bilâbare Kral refakatinde aile- si erkâm ve Başvekil Metaksas ol doğu halde salona gelmiş ve alkıp- Yarla karşılanmıştır. İlk olarak söz alan Kral cümle demiştir ki: —Milli Üniversitenin kutulaşu nun yüzüncü yıldönümünü kutla yan milletin sevincine hütün — kalk bimle”iştirak etmekteyim, Delege.s | lere samimi surette hoşgeldiniz derim. —Üniversitenin memleketo yaptığı hizmetlerden dolayı millet Üniversiteye minnettardır. Kral, Üniversitenin banilerini | de bürmetle yâdetmiş ve sözlerini Üniversiteye mesud ve hayırlı fasx liyetler temennisi ile bitirmiştir. Müteakiben — sıra ile Maarif Nazırı Atina Başmetrepolidi, Pat rikbane delegeleri, Frunsız Maarif Nazırı B. Zay, Üniversiteye akade. | — Sonu Gıncı sahifede — l — et