18 Nisan 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

18 Nisan 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

M 18/4/037 VII - eee —— — G. Ludendorfa göre' Bugünkü vaziyet,”1914 den evelkine benziyor L Silâhlanmış, kuvvetli bir Alman ordusu, Avrupada sulh için bir garantidir Bölni 16 (KA) — Gene Yal Erich Lüdendorf, ikamet ettiği Tunzing malikânesinde dün orduüya girişinin 55 inci yıldönümü Berlinden Hitlerin tebriklerini getirmek üzere tay- yöre ile gelen Harbiye Bakanı Mareşal Fon Blumberg, kara orduları kumandanı General Fon Frikch, donanma kuman- danı Amiral Reader ve Gene- ral Göringi temsilen de hava generali Kanpiso hazir olduğu halde resmen kutlamıştır. Mareşal Fon Blumberg söy- lediği nutukta, Ludendorfün umurmi? harpte gösterdiği askeri Meziyetleri tebarüz ettirerek demiştir ki: — Umumi harbin —asker- leri olan bizler, General Lu- dendorfun ne derece yüksek bir idareci bir şef ve ağır Mesuliyetleri taşımasını bilen bir insan, bir kelime ile yük- sek bir kumandan olduğunu, bazan hata eden tarihçilerden daha iyi biliriz. General Ludendori, teşek- kürlerinin - Hitlere iblâğını zi- Yaretçilesinden rica etmiş ve “özlerine şöyle devam etmistir: — Böyle bir günde, eski Alman ordusunun - hatırasını yadetmek benim için bir va- zifedir. O ordu faik düşman küvvetlerine karşı Almanyanın hudutlarını müdafaa etmiş ve Aliman milletini onu ezmek istiyenlerden vikaye eylemiştir. Vakıa bu büyük işin bütün ehemmiyetini ve şümulünü da- ha şimdi tesbit imkânsızdır. Fakat merd muhasımlarımız, Alman ordusunun kahraman- hğımı takdir. edegelmişlerdir. Bu kahramanlar bizde yaşamak azmini, milliyetperverliği — ve arkçılığı yaratmışlardır. İşte bu hassalardır. ki genç Alman ordusunun temeli olmüuştur. General Ludendorf bugünkü vaziyeti umumi harbden evelki vaziyetile mukayese — ederek demiştir. ki: — Bugün geçirmekte oldu- ğumuz devir birçok bakımlar: dan umumi harbden evclki devre — benzemektedir. — Eğer benim ordumuzu tamamlamak Ve mecbüri umumt hizmeti tahakkuk ettirmek yolundaki gayretlerim o zamanlar boşa ANADOLU Günlük siyasal gazete Sakip ve Başyazgamı Haydar Rüşdü ÖKTEM Ümumt neşriyat ve yazı işleri müdürü: Hamdi Nüzhet Çançar — İdarehanesi : İzmir İkinci Beyler - v0 C. Halk Partisi binası için: Telgraf: İsmir — ANADOLU Telekon : 2776 — Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ Yıllığı 1200, altı aylığı 700, diç Şlığı 500 kuruştur. “Yabancı memleketler için senelik abone ücreti 27 lirzadır He: yerde 5 kuruştur - geçmiş nüshalar 25 kuruştur. — ANADOLU MATBAASINDA SLLMAŞTLK manki hükümet vaziyetin zaru- retlerini anlamış olsaydı, Al- man milleti o zamanlar henüz ; maskeleri düşmemiş olan Nas- | yonalistlik aloyhtarlarının infi- | sah ettirici faaliyetlerine mu- kavemet göstermek üzere müt- tehit bir halde kalırdı. Bugün Hitlerin kiyaseti sa- yesinde Almanya tekrar silâh- lanmıştır. Sılâhlı müttehit ve topyekün harb için teşkilâtlan- dırılmış olan Alman nmilleti, Avrupa sulhunun bir garanti- sidir. Öyle yapınız ki, maddi ve manevi kuvvetli Alman ordusunun gerisinde manen kuüvvetli müttehit ve milli ka:- rekteri müdrik bir millet bu- İunsun. Benim eserimden bahsetti- niz. Bu benim değil, Alman milletinindir. Devlete, millete, orduya iyi bakın., Meçhul vapür Geceleri mütemadiyen sinyaller veriyor Paris, 17 (Radyo) — Sayil Dolonda bir müddettenberi ber gece muhtelif -sinyaller veren meçhül — bir vaplür gu: rünmektedir. Bu vapurun, İs- panya- cumhuriyetçilerine aid olduğu, erzak ve mühimmat taşıyan — yabândi” ? vapurlara işaret vermekle #mükellef bu- landuğu söyleniyor. Zagrep Üniversitesi muvakkaten kapandı Belgrad, 17 (A.A.) — Evel- ki gün talebe arasında vuku- bulan arbedeler yüzünden Zag- rep üniversitesi muvakkaten kapanmıştır. — Polis tahkikat yapmaktadır. Ergani tahvilâtı Amorti kazanan numaralar Ankare, 17 (A. A.)—Cum- huriyet merkez bankası bina- sında yapılan ikramiyeli yüzde 5 faizli 1933 Ergani istikrazı tahvillerinin 4 üncü amorti ve B inci ikramiye keşidesinde ikramiye olarak 83,789 numa- ralı tabvile 30 bin lira, 30,273 numaralı tahvile 15 bin lira, ı çıkımamış olsaydı, eğer a za- 19,182 numaralı tahvile 3 bin lira, 196,678 numaralı tahvile 3 bin lira, 87,370 numaralı tahvile 909 lira, 96,261 muma- ralı tahvile 909 lira, 13,475 numaralı — tahvile 909 lira, 14,473 — numaralı tahvile 909 lira, 137,473 No, lı tahvile 909 lira, 155,980 numaralı tahvile 120 şer liralık ikramiye çık- mıştır. Ayrıca 5400 tane tah: vil numarasına amorti - isabet etmiştir. Keşide listelerinin Merkez bankası, İş bankası merkez ve şubelerile Malsan- dıklarından tedariki mümkün- dür. Bay Muammer Londraya hareket etti.. l İstanbul, 17 (Hususi) — İş | Bankası genel direktörü Mu- | ammer Eriş, bugün Londraya || ilân olunur. 143,898 numaralı tahvile 3 bin, | Hatay yasası Menemencitoğlu buyün hareket ediyor.. İstanbul, 17 (Hususi) — Ha- tay yasasını tanzim etmekle meşgul olan Uluslar sosyetesi koömitesi, bu ayın 22 sinde toplanacaktır. Hariciye Vekâ- leti siyasi müsteşarı Bay Nu- man Rifat Menemencioğlu, ko- mitenin müzakerelerine iştirak etmek Üzere yarın Cenevreye hareket edecektir. İHabsburg hanedanı Meselasi, Venedikte gö rüşülmiyacek. Londra, 17 (AA) — İn- giliz gazeteleri; Mussolininin, Avuslurya Başbakanı Dr. Şuş- nigle yapacağı mülâka!tta, Ha- bsburg hanedanının Avusturya tahtına dönmeleri keyfiyetini müzakere - etmiyeceğini yazı- yorlar. Aynı gazeteler, Avusturya reisicumhuru Miklâsın, yakın- da Praga gideceğini ve bu seyahatte. Avusturya ile Çe- koslovakya arasında bir pakt imzalanacağını yazıyorlar. General Göring Mussolini ile görüşecek.. | Berlin, 17 (Radyo) — Ge- neral Göringin Roma seyaha- tine hususi bir mahiyet veril- mektedir. Generalin Zevcesi, kocasile Napolide buluşmak üzere yola çıkmıştır. Alâkadar _mrhnfil, General Bay Müssolini ile bir mülâkat yapacağını saklamak lüzumunu hissetinemektedirler. Süveyşte Karaya oturan vapur Marsilyaya götürüldü. Marsilya, 17 (Radyo) — (Of Hindiya) adındaki İngiliz gemisi, karaya oturmuş oldu: ğu Süveyş kanalından çektiri- lerek büraya getirilmiştir. Va- pur, tamir için tersaneye gö- türülecektir. Askere davet İzmir Askerlik şubesi reis- liğinden: Evelce — hazırlık — ilânında yazıldığı gibi 329 - doğumlu ve bu doğümlarla muamele gören diğer doğumlu ve ken- di doğumlarile vaktinde mu: ayeneye gelmiyerek yoklama kaçağı kalmış ve bilâhare muayeneleri yapılarak - sinif- lari ayrılmış ve herhangi bir sebepten ötürü geri kalmış, veyabut askere — çağrıldığı halde gelmiyerek bekayada kalmış olan ve şimdiye kar dar askere — sevkedilmemiş 316 dan 329 dahil doğumu: na kadar piyade İslâm sağ: lam ve 330 dabil “doğumlu gayri İslâm ve 330 muzika eratının 26 Nisan 937 gü- nünden İtibaren — sevklerine başlanacaktır. Bu eratın ta- yin edilen günde şube mer- kezinde bulunmaları ve gel- miyenlerin hapis cezasile ce- zalandırılacakları ve bedel vereceklerin nihayet 24 ncü Cumartesi günü —akşamına kadar bedellerini vermeleri ve bugüne kadar bedel için müracaat etmiyenlerin bedel- lerinin kabul edilmiyeceği 5 J) larsa da kurtulmuşlardır. Genclik Türk gençliğinin - teşkilât- Janma ihtiyacı, muasır * cenii- yetlerdeki genç >Yejimlerden zerre kadüar ders almağa — lü- zum görmeden, kendisini bize hissettirmiş bülunuyor. Türk genci, bulunduğu top- rak- üstünde, milli, içtindi, va- tani, kaynaklarına, terbiyesine, icablanda göre, Rüs, Almab, halyan, şurve bü millet genç- liklerinden daha ayri ölçü ve mefhüsilar — içinde edilmek <gerektir. Türk gencmin -karakterine uyabilecek bir teşkilât İsiste- minin-ne - olabileceğini, — pek uzaklarda öramağa lüzüm yok- tur. Anayasamızım kabul ettiği 6 esas, Türk inkılâbının ide- olojisi olatak bu gençliğe ver- meği gözönünde tutmalı ve: 1 — Vatan ve millet mef- humlarını kavramak, rejimi, cumhuriyeti herşeyin fevkinde tutarak müdafsaya daima ha- zar elmak. 2 —Ahlaklı, disiplinli, maz- but bir gençlik hüviyeti kur- mak. 3 — Cemiyeti, ferdden yük- sek kıymette tutmağa kendini vermek, 4 — Onu sıhhatli, müca- deleci, nefsine, milletine, tari- hine güvenen bir zihniyet sa- hibi yapmak. 5 — Harbe idaima hazır ve merdçe döğüşmesini bilen bir. Türk olmasını temin “et. Gabi bir çalışma ölçüsü kâ- bul etmeli ve herşeyi, bu ölçü içinde yürütmelidir. Hürriyeti, -kendi. havamız içinde "geriçliğe vermeliyiz. Bu hürriyet ;ise, hiç te- “zencirli hürriyet, demek - almıyan (di- siplinli bir hürriyetin ta ken: disi olabilir. Hürriyet, gençliği muhtelil akidelerin anarşisi içinde, ayrı ayrı yollara sevketmek- ve is- tikbalin muhtaç olduğu tam ve milli Vahdeti" parçalamak olduktan sonra, onu bağlamak değil, fakat genç- inkılâbın şuuru içinde disiplinle mukay- yed. kılmak, hem bir hak, hem de bir vazifedir. Mücadeleci demek, anarşist demek -değildir. Bizim bun- daki maksadımız, sadece hak- kı we bâkikati. münakaşı ve müdafaaya kadir olabilmek, bunları ayıracak bir - zihaiyet terbiyesi taşımaktır. Ruh ve fikri asalete ve rüşte götüren böyle bir terbiyeyi, hiçbir za- man ne hürriyet düşmanlığı telâkki ederiz, ne de bir mes- kenet ve atalet.. Her milletin Terdi ve fizik bir yaratılış ve terbiyesi var- dır. Nitekim, Türk — milletine aid öyle cevherler görülüyor ki7 bunlar | baştanaşağı orijinaldır. Gene bu sözlerimizin; hodgâm bir ırk - davasina —vardığı sa- nilmamalıdır. Demek istediği- miz, gençliği teşkilâtlandırırken onun hem tariht ve milli vera- setlerini, hem fikri ve içtimai tekâmülünü de gözönünde bu- Tundurmaktır. LA Küdüste Yeni hüdiseler Kuüdüs, 17 (Râadyö) — Filis- tinde yeni hâdiseler olmuştur. Bir 'şoförle ameleden biri ça. pulcüların tecavüzüne uğramış- Organize Merham Abdülhak Hâmidin Büyük şatrimizin ardınca: Abdülhak»Hâmidin refikaları Bayan Lüsyen cenaze aloyını takib ediyor Azizim Hasan Âli Yucel.. | meisiyesile sevdiğim Aptülha: Diyorlardı ki; lime derin alâkasını gösterdi. n l; Onlar sartık- puttur. Yı- | Bu iyi yazılmış bir mersiyeyi ıldılar. tedarik setmek istiyorum. — Bulalım üstadım. Damat paşa için de bir mersiye var, birlikte takdim ederim. — Artık iyi yazilmiş mer- Biyeleri akumağa istekliyim.. Sözünü burada kesti. Ben telmihini anlamamazlığa geldim. — Değerli yazılar mersiye de olsa iyi okunuyor, Diye cevap verdim, gülüm: sedi. Bu, kolay şöhret kazanmak için kavga çıkarmak gibi kül- haniliktir. - Ancak; Ona 'aylık wetmek ne de- mektir? Belediyenin zayıf büd- çesinden israfa nihayet ver- mek lâzımdır. — Aldığı - parayı şampanya ve * kadıma veren zata büdçeden maaş ve mas- raf ödemek lâyık mıdır? İşte beni kızdıran bu son tecâvüz idi? Bunları, milli . .. d Namık Kemal ile -Hâmid (4 | İzmire geldiler. * Kemal mer- * | hum Midilliden dişini Nikola; | | yidise tedaviye — geldi. Ve İs- . | nartalıların Craci tan dönerken uğradı. O da Bublide kaldı. * Bubliye âaid bir hatıradan bahsedeceğim. 1914 te-Ekslebende, ben de umumi harbin - ilânında sikış- tım kaldım. Sokaklarda: “Demaina Bertin, Avazile bağıranların orada: ki mücevherci -Alımacın dük- kânını yağma, kendisini de ifna ettiklerini gördüm. Bu aleni tecavüzü görünce: — Takke düşünce kel mey- dana çıkıyor. Dedim. Taraf ye takribini bularak İstanbula, oradan İzmire dönebildim. Berber Sarıoğlanda traş olu- yordum. Bubli de geldi. — O.. Azizim Nalbant oğlu, nerelerde kaldın ayol.. — Mim hazfedilmek şartile medeni muhitten.. Ekslebende idim. —Ya biribirini insanlar nasıl yiyorlar? Buna nasıl medeniyet demeli? Dedi, bende karşılık olarak: — Abdülhak Hüâmid- bey, Sahrasında der ki: Bir zamanlar karargilım idi Bedeviler gibi beyabanlar Buna mücip te iştibahaun idi Nasıl imrazı wakteder anlar Belde halkında görmedim asla Gördüğüm insi ehli vahşette — Sonu 6 11cı sahifede — Cüveesi son resimlerinden biri mücadelede —İstanbulda — biri söylemişti. Güldürmek için yazan maskaraya * milli cidal içinde telgrafla yazdım. Kita: bi da çıktı. Biz de Ankaradan dedik ki: Başımız üstünde yeriniz var. Anadoluya buyurunuz ey Hâmit. .. Felsefe lügatını — yazanın tavan arasında ' hastalığını te- daviye xiden doktor ikinci vizitesinde | Fuyeyi “ağlıyor. görmüş. Alferdin bu gözyaşları nı gören doktor kendisine de- miş ki: — Öleceğim diye mi ağ- lıyorsun? — Hayır verdiğin reçetenin bedelini eczacıya ödeyemedim ve sanada veremiyorum onm dan ağlıyorum. — Şen - beşeriyete borcunu ödemişsin, eşekler ahnlamiiyor- lar ağlama. Ben “mevkii Viyanaçyı oku- duğum zaman Füye gibi ağla- dım. Fakat "Gadüp şairi,, okü- yunca sevindim Kataoğlanda Birlik berbe- rinde “traş olurken,, o saçla- rının beyazlığını işaret ederek: Karlar sltında nev bakamın bon. Diyordu- Millet Meclisi sekreteri Bay Veyselin dairesinde fotografını tarihi bergüzar olarak çıkar- diğimiz zaman bana: — Sizin Eşref hievederdi. Ancak Aptülhalim Memduh için yazdığı mersiyeyi tekrar okumak - istiyorum. n-İo y lÖ MA Evkat Ezan Vasat Evkat Ezan V Güneç 1027 5,17 okgam 12 B,24 Y2,13 yatar — 1,38 3021 ü 9,08, 15,59 ümsak 39 Sayfa 3 Bğtik, Haâmid, İzmire de gelmişti. Hâmid ve B. Übeydüllahın konuşmaları Yaran: Nelbandoğla $ ei gue erdilna llt İ İ d 1 | | j |