17 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

17 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

mzalanan tabııyc nu î İmmm esasları i 914 '_I.XV»,' ı yerle l...
 Pamuk ziraatini ıslah için yeni tedbirler r çok sahalarda yeni tohum tevzi ediliyor önümüzdeki sene bütün pamuk mıntaka ; | :
 — Sofyada hazırlık Bütün istasyonlar Türk ve Bulgar bayraklarile donatılacak — Yugoslavya seyahati dönüşünde Başvekilimiz...
 Başvekilimiz Saray Bosnada halkın coşkun tezahüratile karşılandı Deniz filomuzdan bazı gemilerimiz Yugoslav sularına gidecek
 Meclisin taziyetleri Büyük şair Hâmidin hatırasına hürmeten celse 15 dakika tatil edildi Heyeti umumiyenin bir dakika ayakta

Başvekilimiz CUMARTESİ 17 Nisan 1937 coşkun tezahüratile karşılandı Deniz filomuzdan bazı gemilerimiz Yugoslav sularına gidecek Gemilerimiz, Yugoslav harb gemileri ve bir hava Başvekil İsmet Saray Bosna 16: “(Hususi muhabi- rimizden) — Başvekil İsmet İnânünü getiren husi tren saat 9 da Müze ci- varındaki istasyona girdi. Başvekil İs- met İnönü ve Hariciye vekili B. Tev- fik Rüştü Aras, etrafı dolduran kala” balık halk kütlesnin alkışları arasın- da vagondan indiler. Her taraf Türk, Yugoslav bayrakla» filosu tarafından parlak merasimle karşılanacak rile donanmıştı. Saray Bosna beledi- Ye medlisi reisi misafirlerini karşıladı ve nutkunda ezcümle dedi ki; — Bu tarihi şehrin eşiğinde; bütün ahali namına . muhterem misafirleri- mizi selâmlarım, Saray Bosna ahalisi, bütün Yugoslav milleti gibi," Türk milletinin, kafiraman Atatürkün ida- resi altında, zafere kadar varan mu- Pamuk ziraatini ıslah için yeni tedbirler Bir çok sahalarda-yeni tohum tevzi ediliyor önümüzdeki sene bütün pamuk mıntaka- larında ziraat makine ile yapılacak Ankara 16 (Hususi muhabirimiz. den) — Ziraat vekâletince bundan iki sene evvel tanzim edilen yüksek kaliteli pamuk - yetiştirme plânının İstbikatı büyük bir muvâffakiyetle elde edilecektir. Bu plâna göre Ege muntakasına an- cak 1938 senesinde yeni çeşid pamuk | tohumları “tevzi edilecekti. . Halbuki sarfedilen büyük mesai sayesinde bu mıntakaya bu seneden itibaren yeni çeşid tohum tevziine başlanmıştır ki, bu suretle bu mıntaka için program muayyen . vakitten evvel başarılmış demek oluyor. Yine ayni plâna göre bu sene Sey- han, İçil, Mâlatya, Diyarbekir, Elâ- ziz, Eğime Maraş, Gaziantep, Antalya, İzmir, Manisa vilâyetlerinin tamamı ile Aydın vilâyetinin mühim bir kıs- mı yeni çeşid pamuk mıntakası içine alınmıştır. Bu suretle yurdun belli başlı pa- muk yetiştirici sahalarının tohum- larının yeni çeşidlerle tebdili işi fili- | yat sahasına girmiş buluyor. Yeni çeşid pamukların haiz olduk. ları yüksek vasıflar dolayısile iktisab ettikleri büyük kiymet bu çeşidlerin | ekimi hususunda çifçide büyük bir rağbet uyandırmıştır. Birçok vilâyetlerden, bu çeşid to- humlarin istenmesi bunu bariz bir surette göstermektedir. Ziraat vekâ- leti bu tâlebleri isaf etinöden evvel bu vilâyetlerin iklimine elverişli gele- cek (oöhumları seçmek üzere tecrübe- ler yapmaktadır. Bu sen bitecek olan bu tecrübelerden. sonra buralara da yeni çeşid tohum tevziine başlanıla- caktır. Ziraat vekâleti bir taraftan pamuk tohumlarının ıslahı işini başarmakta devam ederken diğer taraftan da pa- (Devami $ üncü sahifede) İnönü, Yugoslavya Başvekili B. Stoyadineviç, Hariciye vekili doktor Tevfik Rüştü Aras Belgrad azzam mücadelesini büyük bir ser- pati ile takib eylemiştir. Yugoslav mil- leti, Türk milletinin, valanlarının Sul hünü: temin için gösterdiği büyük gayretleri daima içten bir takdir ve hürmet ile yadetmektedir. Saray Bos- na, -Relslcumhur Atatürkün yakın mesai arkadaşları olan muhterem (Devamı 13 üncü sahifede) Sofyada hazırlık Bütün istasyonlar Türk ve Bulgar bayraklarile donatılacak Yugoslavya seyahati dönüşünde Başvekilimiz İsmet İnönü ve refakat- lerinde bulunan (Hariciye vekilimiz Bay Tevfik Rüştü Aras Solyaya da uğrıyarak beş saat kadar kalacaklar- dır.-Bu'esnada kendilerine Solyânın temaşaya değer - yerleri gezdirilecek ve Atatürkün Sofya ataşe militeri iken | oturduğu ev gösterilecektir. Kendi- lerine bir de ziyafet çekilecektir. Türk misatirleri Sofya istasyonun- da Başvekil yabancı #efaretler erkânı ve elçiliğimiz tarafından parlak bir sürelte karşılanacaktır. İstasyonlar ve bura istasyonu Türk ve Bulgar bay- raklarile donatılacaktır. Misafirler, burada ayın 20 inci sabahı baklen- mektedirler. Bütün hazırlıklar bitiril- miştir, | Devlet Nüshası | n ve Telefon: 24240 (İdare) —24249 (Tahrir) — 24248 (Müdür) — 20113 (Klişe) Meclisin taziyetleri Büyük şair Hâmidin hatırasına hürmeten celse 15 dakika tatil edildi Ankara 16 (A.A.) — Kamutay buğün Fikret Sılayın başkanlığında top- lanmıştır. Celse açıldığı zaman, Abdülhak Hâmid Tarhanın ölümünü bildiren. Başvekâlet tezkeresi okunmuş ve Başkan demiştir ki: «Türk edebiyatına, Türk kültürüne hizmet eden Büyük Şair Tarhanın ölümünden dolayı riyaset divanı adına taziyetlerimizi arzeder ve Tarhanın sayın hatırasına hürmeten bir dakika ayakta durulmasıhı teklif ederiz.» Heyeti umumiyenin bir dakika ayakta durmak ve süküt etmel a müteveffanın yüksek hatırasına karşı gösterdiği genel sekreteri B. Şükrü Kayanın takriri üyemiz Abdülhak Hâmid Tarhanın aziz çeyrek saat tatilini teklif ve rica kabul edilerek celse 15 dakika tatil Sivil malülle muayeneye Maliye ve Közımın ı.. B. Şükrü Kaya ecni Ankara 18 (Telelon) .— Büyük da askeri malüllerin her üç senede bir tabi tutuldukları muayeneye si- vil malüllerin de tabi tutulup tutuk madıkları hakkında general Kâzım Sevütekinin sual takriri okundu. Maliye vekili B; Fuat Ağralı cevab ve- Terek, Tekaüt kanununun askeri ma- lüllere verdiği hak İle mülki malülle- re verdiği hak arasında * çok büyük bir fark olduğunu izah etti ve dedi ki; «Askerlerin malüliyet derecesini üç senede bir yoklıyarak eğer az derec&- den yukarı dereceye çıkmışsa terfih- derinin gözetilmesini vazu kanun İs- tihdaf etmiştir. Mülki memurlardan malül olanlar için kanunda bu esas konmamıştır. Böyle bir esasın dahi konmasına. mahal olmadığı kanas tındayım.» General Kâzım Sevütekin söz ala- râk: —.Memurin ve tekaüd kanunları olduğu gibi ufak bir ver, Millet Meclisinin bugünkü toplantısın- Mısırla imzalanan tabiiyet mukavelesinin esasları 5 teşrinisani 914 den evvel Mısırda yerleşmiş Osmanlı tabaası Mısırlı, Türkiyedeki © Mısırlılar Türk sayılacak Ankara 16 (Telefonla) — 7 Nisan- da Hariciye vekilimizle buradaki Mı: sır elçisi arasında imza olunan tabii- yet mukavelesinin esasları şunlardır: 24 Temmuz 1923 tarihli Lozan mu- ahedesinin 19 uncu maddesi, Türkiye ile Mısır arasında tabiiyet meslesinin doğrudan doğruya halledileceğini tes- rih etmiştir. Türkiyenin Mısır ve Su- dan üzerindeki hukukundan feragati Lozan muahedesinde gösterilmiştir. Yeni akdedilen tabiiyet mukavelesi bu esaslara istinad etmektedir. 5 Teş- rinisani 1914 tarihinde Mısırda yer leşmiş olup aslen eski Osmanlı tebaa- sından bulunanlar, Misırlı addedik- mişlerdir. Fakat bunlara Türkiye le- hinde hakkı hıyar verilmiştir. 5 Teşrinisani 1914 tarhiinden Mısıra gitmiş olan eski Osmanlı teba- ası Türk tabilyetini muhafaza eder- ler. Şu kadar ki bunlardan aslen Türk olmayanlar Mısırlı sayılırlar, 5 Teşrinisani 1914 tarihinde Türkiye» de yerleşmiş olan Musırlılar, Türk ta- bilyetini muhafaza ederler. Ancak bunlardan kendileri ve babaları Mi- &ırda doğmuş bulunânlar Mısır tabi- iyetini ihtiyar etmek . hakkını haiz ölurlar; Hakkı hıyarını diğer memleket le- hine kullarımış olanlar, bulundukları memleketi terke icbar edilmiyecekler- dir. Türklerle evlenmiş olan Msırlı kadınlar ve Mısırlı prensesler Türk tabiiyetini muhafaza edeceklerdir. Mısır Kral ailesi âzasının Mısırlı tabi» iyetleri tarafimizdan tarınmiş ve kar bul edilmiştir,