17 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

17 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Ee | Paris sergisinde 173 spor müsabakası Avrupa şampiyonluğunun tarihi değiştiğinden güreşçilerimiz mayıs başında gidecekler 1937 beynelmilel Paris sergisi mü- nasebetile muazzam bir Spor progra- mı yapılmıştır. Bu hususta bir fikir vermek için söyliyelim ki, program- daki her müsabaka ayrı bir günde yapılmış olsa 610 gün tutar. Bu mü- sabakalar 41 muhtelif sporu idare eden 48 federasyon tarafından mey- dana getirilecektir. Müsabakalar 3 mayısta başlıyacak 31 teşrinievvelde bilecektir. Bu spor tezahüratı sıra- sinda birçok Avrupa ve dünya şam- piyonaları, dünyanın en iyi sporcu- larını bir araya toplıyacaktır. Programda açık hava sporları Pa- risin on beş muhtelif stad ve spor yer- lerine taksim edilmiştir. Kapalı yer sporlarına gelince bunun için «Sergi spor sarayı» adı verilen altı bin kişi- lik bir kapalı stad inşa edilmektedir. Güreş, ağırlık kaldırma, ping-pong, eskrim, boks, kadın jimnastiği, bas- ketbol vesaire bu spor sarayında yar pilacaktır. Fransa spor federasyonları tarafın- dan idare edilen bu tezahürattan baş- ka sergi spor servisi de eğlenceler ser- Yisile mutabık olarak profesyonel dün- ya tenis şampiyonluğu, beynelmilel konkur hibik, boks dünya şampiyon- Tuğu, keç es koç ken güreş dünya şampiyonluğu tertib edecektir. Sergi spor sarayı Yukarıda bahsettiğimiz sergi spor sarayı; Paris belediyesi, devlet, sergi idaresi ve Paris tenis klübünün müş- terek himmetlerile meydana gelmek» tedir. Spor sarayı spor kongrelerine tahi- sis edilecek bir paviyonla eşya teşhir edeceklere mahsus 4000 metre mu- rabbalık bir hâl, beş bin kişinin otu- rabileceği altı bin kişilik bir stad ve kapalı diğer bir staddan ibaret ola caktır. Eskrim dünya şampiyonluğu, sile let kaldırma dünya şampiyonluğu, beynelmilel basketbol tümuası, Fran sa ve Avrupanın en iyi atleti müsaba» kası, Avrupa yürüme şampiyonluğu» nun depar ve arivesile diğer on'mü- him müsabaka, birçok eğlenceler bü * spor sarayında daimi bir faaliyete imkân verecektir. Seyirciler ve spor- cular sarayın hemen yanında 3000 metre murabbalık bir bahçe ile çev- rilmiş bir lokantayı emirlerine âma- de bulacaklardır. En iyi atletler sergisi 21 ve 22 ağustosta yapılacak atle- tizm müsabakaları Amerikanın hur atletleri Williams, Metcalfe, Jo- hınson, Albritton, Woodruff, Cum- mingham, Saint-Marini, Carpenter ile Avrupadan Stoks, Woelke, Hocka» ert, İso-Hollo, Salminen, Beceali, Lan- gi, Brown, Lovelock gibi Almanya, İngiltere, Finlândiya, Macaristan, İtalya İsveç, İsviçre ve Fransanın ta- rınmış atletlerini yan yana getirecek- tir. Futbol meraklılarının hissesi Paris sergisinde futbol meraklıları" na ayrılan hisse de büyüktür. 1 hazi- randan 6 hazirana kadar sürecek beynelmilel futbol turnuasına mili kümelerinden altı ecnebi ve iki Fran- siz takımı iştirak edecektir. Ecnebi takımlar Almanya, Avusturya, Maca- ristan, İtalya, rank a şampi- yon takımlarile İngilterenin Chelsea takımı, Fransız takımları ise Fransa şampiyonu ile Fransa ikincisi olan takımlardır. Tasfiye maçları Paris, Strasburg, Havre, Marsilya ve Antibta oynanacak, dömifinaller $ haziranda ve final 6 haziranda olmak üzere Pa- | riste yapılacaktır. Bisiklet müsabakaları Muhtelif bisiklet müsabakalarına 9 mayıs, 16 mayıs, 22haziran, 14 tem» muz, 19 eylül günleri ayrılmıştır. 9 mayıstaki motosiklet girisinde 300 kilometrelik müsabakaya 12 seçme koşucu girecektir. 18 mayıstaki mü» sabaka amatörler arasında ve bey- nelmileldir, Öteki müsabakalar, uzun Mesafe ve mukavemet yarışlarıdır, Paris müsabaknlarına gireceklerden Mısırlı Tuni Jimnastik bayramları 9,10,11 ve 12 temmuzda iki bini ec- nebi, yirmi üç bini Fransiz olmak üzere yirmi beş bin gencin iştirakile jimnastik bayramları hazırlanmıştır. Bundan başka Fransa jimnastik klüp- | | Mf müsabakalara da yer verilmiş ol- leri birliği de iki bini ecnebi olmak üzere on bin gencin iştirakile bir jim- nastik bayramı verecektir, Beynelmilel önversiteler bayramı 21 ağustostan 29 ağustosa kadar yedinci beynelmilel üniversiteler por bayramı yapılacaktır. Otuz milletin iştirak edeceği bu müsabakalar olim- piyat oyunlarının bir eşi olacaktır. Üniversiteliler arasındaki müsabaka, lar başta atletizm olmak üzere fut- bol, eskrim, tenis, bisiklet ve basket- boldur. Dünya 10,11 ve 12 eylülde yapılacak olan Sıklet kaldırma dünya şampiyonluğu- na başta Berlin olimpiyatı şampiyon- Üzere yirmi millet; 19 dan 21 temmu» za kadar yapılacak olan eskrim dün- ya şampiyonluğuna 29 millet iştirak edecektir. Evvelce temmuzda yaptırılması dü- şünülen grekorumen güreş Avrupa şampiyonluğu İsveçlilerin ve Finlerin Israrı üzerine 18 den 22 mayıs tarihi- ne alınmıştır. Bu vaziyet Üzerine; temmuzda Avrupa şampiyonluğuna iştirake karar vermiş olan güreş fe- derasyonumuzda güreşçilerimizin ma- yıs başında Parise hareketlerini karar- laştırmıştır. Bu Avrupa şampiyonluğuna yirmi iki milletin iki yüz elli güreşçisi gire- cektir. Bu rakkamları veren Fransız i gazetesi başlıca isimler arasında olim- piyat şampiyonları Lorinez, bizim Yaşar Erkan, Keshuela, Sverdeberg, İvar, Johanssen, büyük Mustafanın rakibi Cadier, Palusaluyı saymakta» dır. 10 teşrinievveln 17 teşrinievvele kadar Almanya, İtalya, Romanya, Holanda, Belçika ve Fransa takımla- rının iştirakile ragbi Avrupa şampi- yonası yapılacaktır. On üç kişilik rağbi takımları müsabakasında da İngiltere, Gal, Avustralya ve Fransa milli takımları karşılaşacaklardır. Diğer beynelmilel müsabakalar milletin en seçme tenisçileri arasın- da olacaktır. 1 Ağustosta yüzmede sergi büyük mükâfatı müsabakaları ve Fransa - Belçika su topu maçı yapılacaktır. İştirak edecek yüzücülerin başında olimpiyat şampiyonu Macar Csik bu- lanmaktadır. Teşrinlevvelin son haf- tasında on iki millet arasında bas ketbol turnuası cereyan edecektir. 2 mayıstan 6 mayısa kadar olan müd- det altı milletin iştirak edeceği hökey turnuasına tahsis edilmiştir. Serginin göbeği sayılan Sen neh- rinde 13 haziranda gene altı milletin iştirakile büyük yarışlar yapılacak» tr. Hepsi 173 müsabakadan ibaret olan bu spor tezahüratını bütün teferrüa- tile yazmak sütunlar tutacağı için saydığımız başlıcaları dışmda otamo- bil, polo, yürüyüş, golf, tekerlekli pa- tinaj, Fransa, İngiltere arasında ama- tör boks maçı, beynelmilel askeri 0s- krim şampiyonluğu, ping-pong, beyz- bol ile profesyoneller arasında muhte- duğunu kaydedelim. Sadun Galip Cim Londos Mısır şampiyonile karşılaşacak Atina 16 — Eski dünya srebest gü- rTeş şampiyonu Cim Londos, gelecek hafta Misir şampiyonu ile İskenderiye stadında karşılaşmak için buradan Mısıra gidecektir. İskenderiye stad- yomu altmış bin seyirci Istlab ediyor. YarınkI sayımızda Fenerbahçe - Galatasaray Yazan: Sadun Galib 100 metre serbes yüzme oltmpiyağ — Berlin oltmpiyadlarında 1500 melee şampiyonu Macar Csilg rekorunu kıran Lovelook SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM — Tercüme iktibas hakkımahfuzdur. Tefrika No, 865 Memduh paşa, Abdülhamidin tehdidi karşısında ürktü, Klipi geri aldı Mecliste, vükelâ paşalar arasında ağır ve muhakkirane muhavereler, münakaşalar cereyan ediyordu. Bu Sözler ecnebi mahfillerine, harice aksediyor, hükümetin haysiyet ve kudretini tezyiflere meydan açıyordu. Bu halden pek müteessir olan Fe- rid paşa dostu reji direktörü Rumbe- Üe: — Galata gümrük hamalları bile benden talihlidirler! Diye çektiklerinden şikâyet etmiş- a Bir istikraz sözü meydana çıkınca #7 bahşiş avcılarında iştihalar kabarr- yordu. (Maliye nazırlarının her istik- razdan yüzde iki komisyon alması teamül idil) Hükümetçe bir sipariş yapmağa kalkışılsa bütün Avrupa müesseseleri bunu kapmak için her dalavereyi caiz görüyorlardı. İğrenç hallerdi bunlar... Ferid paşa 1905 şubatında bir gün dostu Rambere bu hallerden taham- mülü çâk olmuş ve hıncını Fransa el- çisi Konstanstan çıkarmak istiyor- muş gibi kızgın, kızgın derd yanmış! — M. Konstans siyah çetenin 7ei- si olmuş! Bütün vaktini bunlarla. ge- çiriyor. Hep birlikte bizden nasıl pa- ra koparacaklarını kurup duruyor- lar. Panamacı m, spekülâtörlerin, Creusot acentaların peşlerinden gi- diyorlar. Ben bu çete ile mücadeleye tutuştum. Fakat bir mecnun hüküm- dar olursa ne yapabilirim? Ferid paşanın bu hiddeti şüphesiz Ki o gün Konstansların, Kont Vitali- lerin bir meliye entrikasında galebe- lerinden lari gelmişti. Fakat Abdül hamid sisteminde böyle galebelere güvenilmeğe gelmezdi. Çünkü bugün gülenin yarın ağlaması pek kabildi!. Arada şsmatetler, ubusluklar olur, bunları basışmalar, takib ederdi. İşler bozulur gibi görünürken hal ve imza ediliverirdi, Ferid paşa mizcında ve lisanında hiddet ve şiddetile vükelânın çoğunu kırmış, açıkça aleyhine çevirmişti. Zati haysiyeti ve hizmetinde kıdemi dolayısile herkesin hürmetini celbet- miş olan aİliys nazırı - eski başvekil - Abdürrahman paşa da bu kırılanlar meyanında idi. Ferid paşa evvelce mabeyin başkâtibi Tahsin paşa le iyi iken sonra Arap İzzet paşa partisine geçmişti. Fakat İzzet paşaya da iti- mad etmediği için padişah o kanal dan kendisine bir şey sorsa cevabını mutlaka tahriren vermeği itiyad ey- lemişti. Padişahın vükelâ arasında geçim- Sizlik bulunması siyaseti iktizasından olarak Ferid paşa dahiliye nazırı Momduh paşayı yerinden kıpırdata- mıyacağına kanaat getirince arala- rındaki zıddiyet bir derece sükünet kesbeylemişti. Sisam hâdisesi bunun tekrar par- lamasına sebebiyet verdi. Ferid paşa ile Sisam beyi Kostantin Kara “Todo- ri efendin Şürayi Devlet asalığında bulundukları günlerdenberi dost idi- ler. Fakat Kara Todori efendi Sisam beyi olunca aralarında bu müved- detten eser kulınamıştı. Ferid paşa Kara Totori efendiyi itham edecek şeyler ele geçirmek istiyordu. Sisamda asayişi ihlâl den hâdise- Ter oldu. Babığli ile Sisam beyliği ara- sında uzun muhabereler cereyan etti, Ferid paşı bu meseleyi vükelâ mecli- sinde müzakereye koydu. Günler de ramazan idi. İş dolaşık, evrak çok! Vükelâ içlerinden birini raportör tayinine Karar verdiler. Ferid paşa evrakı dahiliye nazmı Memduh paşa- ya verdi, Memduh paşa ramazan key- file uğraşmağa hali müsaid olmadı- ından işin Şüreyi Devlet reisi Hasan Fehmi paşa tarafından tetkiki müna- sip olacağını ileri sürdü. Memduh paşa bu teklifile: — Ben oruçluyum! Bu işe oruç tut- miyan Hasan Fehmi paşa baksın! mı demek istiyordu acaba? Diğer vükelâ Memduh paşanın bu teklifini kabul etmediler, — İş dahiliye umurundadır. Sizin tetkik etmeniz lâzımgelir, Mukabelesinde bulundular, Mem. Sadrazam Ferid paşa duh paşa kabule mecbur kaldı. Evre kı yanına alarak konağına götürdü. Ertesi mecliste izahat vermeğe başla- dı, Ferid paşa bu izahatı Koştantin Kara Todori efendiyi itham edecek tarz ve kuvvette bulmadı, Memduh paşaya: — Sen «vrakı okumamışsın! Diye çıkıştı. Memduh paşa — Okudum. İş izah ettiğim veçhiledir. Ferid paşa — Öyle ise anlamamış- sın! Memduh paşa — Okudum ve anla- dım; hem de senden iyi anladım! Memduh paşa Ferid paşanın haka- retine - ramazan halile - fena kızdı- EZ! için bu son sözlerinden sonra ev-* rakı fırlatıp attı. Bu hâdise üzerine Ferid ve Memduh paşaların avaları artık bulunmaz bir derecede açıldı. Kostantin Kara 'Todori efendi Si- sam beyliğinden azledildi. İstanbula geldi. Zabıtaca tarassut altında bu- lundurulması hakkında bir irade çık- tı, Bu irade Babıliye tebliğ edilince Ferid paşa: (İradeyi dahiliye nezaro- tine tebliğ edersem Memduh paşa Kostantin efendiye haber verir, onu kaçırır!) diyerek “doğrudan doğruya zaptiye nezaretine tebliğ etti ve an- cak üç gün geçirdikten sonra bu muameleden dahiliye nezaretine ma- lümat verdi. Bunun üzerine Memduh paşa padişaha bir ariza takdim etti; Ferid paşa ile (kanunen) muhakeme- lerinin icrasını istida eyledi. Bu arizayı (kalem efendileri görüp okusunlar!) diye mahsüsen kalemde tebyiz ettirdi. Derhal mabeyine cel- bolundu. Bilvasıta kendisine şu irade tebliğ olundu: (2) (Vakıâ kanunu esasi ahkâmınce vükelânın muhakeme talebine hak- ları vardır; lâkin böyle bir muamele- nin halk arasında şüyuu kılü kali da- vet eder. Bu talebden feragat eyle- sün!) Abdülhamid kanunu esasiden bah- sediyordu! İranda kanunu esasi ilân olundu- ğu sırada İstanbuldaki İranlılar evle- rini donatmak istemişlerdi de hün- kâr menettirmiş, İranlı tüccarm bu- Tundukları Valide hanı gibi hanlar içinde şenlik yapacaklarını anlayın- ca İstanbul halkının buralara yanaş- mamaları için hanların etrafını zabi- ta kuvvetlerile sardırmıştı! (3) Ayni padişah şimdi dahiliye nazırı- na bu kadar sene evvel gömülmüş Osmanlı meşrutiyetinin salnameler- de mezar taşı kitabesi gibi kalmış ka- nunu esasisini hatırlatıyordu! Acaba hünkâr Memduh paşayı kanunu esi siye taraftar mı zannetmişti? (Arkası var) (1) Ramber: Notes et imperession. (2) Ali Fuad: Ricali mühimmei si yasiye, (3) Paul Feseh: Constantinople aux demiers juors d' Abdülhamid. mmm memek kg MMA gm mmm emasamaml gelmem e KİLELNEMLLĞ İREM mmm İRKİ m, ll MEİN lg slk vi