16 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

16 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

h ER O Sancakta vaziyet Belan dağında askeri manevralara başladılar Türk köylerinde silâh aramağı bahane ederek kadınları çırılçıplak soyuyorlar Iki evde av silâhı bulundu ve yedi Türk ellerine kelepçe vurularak Beyrut divanıharbine sevkedildi liyor. Seleder ve Meaba köylerinde de bu maksadla araştırmalar yapılmış ve iki evde av çiftesi bulunmuştur. Taşınması kanunen memnu olmıyan bu silâhları taşıyanların evleri yağma edilmiş mallarına vazıyed olunmüuş- tur. Bu köylerden yedi Türkün elle- rine kelepçeler vurularak mazmun si- fatile Beyrut divanıharbine sevkolun- muşlardır. Silâh aramak bahanesi öyle çirkin ve iğrenç bir kuvvet olarak ele alınmıştır ki, bu bahaneyi öne sü- Terek Türk kadınlarını çırılçıplak soy- maktadırlar. Bu çirkin hareketlere baş vurulmasının yegâne sebebi, Türkleri bir hadise çıkarmağa mec- bur etmekten başka bir şey değildir. Ingiltere, iktisadi konuşmanın zamanı geldiğine kani değil Londra mali mahafiline göre evvelce halledilmesi lâzım gelen meseleler Londra 15 (A.A) — B. Neville Chamberlain'in beynelmilel ticaret sahasında- İsmet İnönü Adriyatik sahillerinde Bu seyahatten pazar günü Belgrada dönülecek Belgrad 16 — Türkiye Başvekili İsmet İnönü ile B. Tevfik Rüştü Arss, Saray Bosna tarikile Adriyatik sahi- Mndeki seyahatlerine devam ediyor- lar. İsmet İnönü ve B. Tevfik Rüştü Aras, Saray Bosnadan Mostar, Boke- teolovska, Dubrovnik yolile Split li- manına gidecekler ve oradan Belgra- da döneceklerdir, Bu seyahatin pazar gününe kadar süreceği tahmin edil- mektedir. Belgrad mülâkatı ve Yunan gazeteleri ki gpgelleri azaltmak maksadile müzakerata grişmesi şimdilik düşünülmedi- ğine dair Avam kamarasındaki beyanatı gümrük manislarının azaltılması Atina 16 — Yunan gazeteleri Bel- gradda İsmet İnönü ile B. Stoyadino- viç arasında cereyan etmiş olan mü- kâlemeleri ve bilhassa son aktedilmiş olan itilâfnamelerin Balkan ve Mik letler cemiyeti paktları çerçevesi da- |; hilinde aktedilmiş olduklarına dair verilen teminatı büyük bir alâka ve teveccühle karşılamaktadırlar, Atina gazeteleri Yunanistanın bu » hakkındaki fikri, bu $e- kilde olduğunu ilâve ediyorlar. Atatürk Gençler kurumu Rapora muhtelif zevatın fikirleri ilâve edildi Ankara 15 (Telefon) — Atatürk Gençler kurumu hakkındaki rapora, muhtelif zatların Türk gençliğinin teşkilâtlandırılması etrafındaki dü- şünceleri de ilâve edilmiştir. Mebus bay Hasan Cemilin fikrine göre teşkilât mecbur! olmamalı, faal için yakında resmi müzakerelere başlanması memul olmadığını göslermekte- dir. Londra mali mahafili; 1 — Evvelâ kambiyolarındaha büyük bir istikrar kazanmesı lâzım oldu- ğunu, 2 — İngilterenin, kralın taç giyme merasiminden sonra yapılacak imparator- luk konferansının neticelerine muttali olması İcap etmekte bulunduğunu, 3 — İngilterenin diğer müzakerelere girişmeden evvel Amerika İle bir ticaret | muahedesi akdetmek ârzusunu beslediğini beyan etmektedir. Bu sebeblere binaen Londra ve Paris kabinlerinin B. Van Zeelanda tevdi et-! miş oldukları tahkikat işi, ameli olmaktan ziyade nazari addedilmektedir. << ——— —— Avam kamarasın- Vekiller tedkik daki müzakereler) seyahatine çıkacaklar B. Eden Muhaliflerin hücumlarına cevab verdi Londra 15 (A.A) — Dün Avam kamarasında yapılan müzakereler €s- nasında muhaliflerin büyük bir cidal istidadı göstermiş oldukları ehemmi- yetle kaydedilmektedir,. B. Churchili'in teklifleri hakkında birçok mütalealar ileri sürülmekte- dir. Birçok zevat, B. Churchill'in hü- kümet namına mı söz söylediği, yok- sa kendi şahsi teşebbüsü ile mi beya- natta bulunduğu hususlarını suale şayan görmektedirler. Bilbao mıntakası sularına konul muş olan mayinler meselesi hakkın- da yapılan tenkidlere cevab veren B. Eden, şöyle demiştir: «Gemilerimizin seyrüseferini hima- ye için bu mıntakada konulmuş olan mayinleri kaldırmak zaruri olsa idi, hükümet bu meseleyi nazarı dikkate almağa amade bulunurdu. Fakat Aram kamarası unutmamalıdır ki, bu iş büyük bir iştir ve bizim İspanyol işlerine müdahale etmekle ittiham © dilmemiz gibi bir netice verebilir, Hatib, B. Churchill'in sözleri hak- kında şunları söylemiştir: «Bu beya- nattan dolayı müteessif değilim. Fil hakika İngiltere, İspanyol ihtilâfına hatime çekmek imkânına malik olsa idi, büyük bir ihtimam ve büyük bir faaliyetle bu işe”girişirdi.» Türkiye-Letonya ticaret anlaşması Ankara 15 (Telefon) — Letonyalılar müddeti biten ticaret anlaşmasının uzatılması için hükümetimize müras caat etmişler ve yeni anlaşma akdi için Ankaraya bir tceret heyeti gön- Tedkikattan sonra her iş sahası için beşer senelik plânlar yapılacak Ankara 15 — Millet meclisi, yaz ta- tiline baladığı zaman Başvekil de da- hil. olduğu halde vekiller ayrı ayrı memleket dahilinde tetkik seyahatine çıkacaklardır. Bu tetkik seyahatleri- nin hedefi şüdur: 1 - İkinci beş yıllık sanayi plânı mevzularının kat'ileş- tirilmesi, 2 - Her Iş sahasında beş yıl- hk plânlar hazırlanması. Veklilere bu seyahailerinde ziyaret edecekleri mıntakaların ricbusları ve mütehas- $ısları refakat edeceklerdir. Bu tetkik seyahatlerinin sonunda beşer yıllık nafıa, maarif, ziraat, sıh- — ve maliye plânları neşredilecek- mar propaganda, havacılık ve münakalât vekâletleri lâyihaları Mec- Jisin önümüzdeki devresinde çıkarıla- caktır. İsveç selüloz fabrikası bir İngiliz firmasma satıldı Stokholm 15 (A.A.) — İsveçin en | büyük selüloz fabrikası, Peper Milis bir İngiliz firmasına satılmıştır. Bu satış, İsveç ekonomi mahafilinde he- yecan uyandırmıştır. İsveçin istihsal ettiği 600 bin tonluk selülozun iki yüz Ke mele Lady Tavsent İstanbula geldi Büyük Önder tarafından kabul edilmiş olan Türk dostu İngiliz gene- rali Tavsevdin zevcesi, dün Ankara» “dan şehrime gelmiş ve Heybliye gi derek hacasınn amet etiği bina azalar sekiz yaşından yirmi yaşma ka- dar olmalıdır. Kurumun kıtalar teş- kilâtına muvazzaf veya yedek subay- larla mektep muallimleri memur €- dilmelidir. Kurumun bütçesi devlet, belediyeler, parti, müesseseler, kon- #er müsamere ve süire gelirlerinden mürekkep olmalıdır. Teşkilât birdenbire değil tedricen başlamalıdır. Konsoloslardan Nüzhet Haşim'e gö- re çocukları koruma müesseseleri lâğ- vedilerek bu müessese gençlik teşkilâ- ta içine alınmalıdır. 4-7 yaşındaki ço- cuklar dahi teşkilâta sokulmalıdır. 7 rinci kademe 13 yaşından 18 yaşına meyi teşkli etmelidirler. Devlet demiryolları eski umum mü- dürü bay İbrahim Kemalin düşünce- lerine göre, Atatürk gençler kurumu Başvekâlete bağlı olmalı, birkaç” vi- lâyeti ihtiva edecek surette mıntaka- |; lara ayrılmalıdır. Her klüp nezdin- de bir komiser bulunmalıdır, Büyük köylerin spor işlerinin başına mektep mualliraleri ve yahud ordudan çıkmış çavuşlar getrilmelidir. Hükümet bir yaşından 12 yaşına kadar çocuklar bi- | kadar çocuklar ikinci kademeyi ve da- | Özbekistanda bir isyan hareketi mi başladı? Âsiler, mahsulâtı ve e köyler » yakıyorlar Taşkent şehri asilerin elinde imiş Talen (Estonya) 16 — Buraya ge- len haberlere göre Sovyet Rusyada Özbekistanda, isyan başlamıştır. İs- yan, ayrılmayı istihdaf ediyor. Âsl çe- teler kırları dolaşarak , mahsulâtı ve köyleri yakıyo: ve tahrib ediyorlar. 'Taşkend şehri âsilerin elindedir. Tiflis şehrinde de kargaşalıklar çık- mıştır, Kabarofskide B. Staline kar- şı bir suikast hareketi meydana çıka- rılmıştır. Sulkastçiler tevkif ve idam edilmişlerdir, Başka taraflarda da İs- yanlar çıktığı söyleniyor. Kırkta mahalli Sovyet şefi, Tobolsk- Zonâra 15 (A.A) — Daily 'Teleg- raph yazıyor; göre Valencis ve Burgos hükümetlerini ortadan kaldırarak bitaraf bir askeri komite teşkli etmek maksadile bir komplo tertib edilmiştir. Komitenin vazifesi memleketei sulh ve salaha kavuşturmak olacaktır. Yeni hükümetin reisi olarak Mad- rid müdafii general Miajanm ismi ile- ri sürülmektedr. Bu plân, ecnebi mem- leketlerde bulunan bitaraf İspanyol ta Gepeonun iki ajanı öldürülmüş tür, Minsık şehrinde de bir fabrika- nın direktörü amele tarafından katle» dilmiştir, Moskoyada eski Gepev 56 fi Yagodanın taraftarlarının tevkifis ne devam edilmektedir. i (Akşam: Son günlerde Sovyet Ruş- yanın dahili vaziyeti hakkında, Has riçten asılsız bir çok haberler geliyor, Estonya menbamdan gelen yukarıki haber de, başka bir menbadan teyid edilmediği cihetle, ihtiyatla karşılan» mak lâzımdır.) İspanyada bitaraf bir hükümet iş başına getirilecekmiş Bu hükümetin başında Madrid müdafii general Miajanın bulunacağı söyleniyor ral Franko ile Lârgo Caballero'nun el. lerinden iktidar mevkiini almaktan ve içinde hiçbir siyaset adamı bulun» mıyan bir hükümet teşkil etmekten ibarettir. Komployu tertib edenler, İspanyada boğuşmakta olan iki taraf- tan birinin tam bir muzafferiyete na» il olmasının ancak İspanyanın harab olması ile mümkün olacağı ve bu ha» rabiyi «beyaz» veya «kızıl» tedhişin takib edeceği mütaleasında bulun» maktadırlar, politikacıları, maliyecileri tarafından tasavvur edilmiştir. Kontrol pazartesi gecesi başlıyor Bunlar, her iki tarafın generaller ile daha şimdiden gizli surette tema- sa gelmişlerdir. Bu plânın esası, gene- İspanyada bütün Paris 15 — İspanyada bütün cephe- lerde şiddetli muharebeler oluyor. Hü- kümet kuvvetleri her taraftan taarru- za geçmiştir. Bunlar bazı muvaffakı- ! yetler elde etmişlerdir. Bilbao 15 (A.A.) — Alaya cephesin- de hükümet kuvvetleri, Capica dağı- nı zaptetmişler ve düşmanı ağır zayi- İ ata uğratımışlardır. Asilerin tebliği Salamanca 15 (A.A) — Biskaye mıntakasında hükümetçilerin Urguio- i Jaya karşı yapmış oldukları bir taar- ruz tardedilmiştir. Madrid cephesinde hükümetçilerin. defaya mahsus bütün köylerde ve ka- sabalarda bütün asri tertibatlı spor meydanları ile beraber idman klüple- ri kurmak için para ayırmalıdır. Fransız dayinler vekili Dün Ankaradan gelerek ekspresle Parise gitti Fransız Dayinler vekili B. Dekloz- ye dün Ankaradan gelmiş ve Semplon ekspresile Parise hareket etmiştir. Fransız Dayinler vekili kendisile gö- rüşen gazetecilere demiştir ki: — Ankarayı: ziyaretim tamamile hususi mahiyeti haizdi. Maamafih Ankarada iken bazı temaslarda da bulundum. Yakında tekrar memleke- tinizi ziyarst edeceğim.» B. Deklozye Ankayada Türk borçla- rının ödenme işile meşgul olmuştur. Paristeki Dayinler idare meclisinden İHariçten çimento ithal edilebilecek Iktisad vekâleti bu hususta mühim bir karar verdi Ankara 15 (A.A.) — İktisad vekâle- ki prensip kararı alâkalıların bilgisi- ne sunulur; 1 — Teşviki sanayi kanunundan istifadesi kabul edilmiş sanayiin tesis ve tesvii için lüzum görülecek tesis malzemesinden çimentonun klering veya benzeri anlaşma mevcud mem- leketlerden idhaline müsaade edile- cektir, 2 — Alâkalıların «Gir» kararı hü- kümlerine tevfikan müsaade istihsali için iktisad vekâletine müracaat et- meleri lâzımdır, 3 — Müracaalın «Gir kararı» ve teşviki sanayi kanunu hükümlerine tevfikan yapılması icab eder, 4 — Bu prensip kararı Anadolu Londra 16 — İspanya sahil ve hus dudlarının kontroluna pazartesi ges ce yarısından sonra böşlanacaklır, cephelerde çok şiddetli muharebeler oluyor kazanmış olduklarını iddiâ ettikleri muvaffakıyetler tekzib edilmektedir, Cordoue cephesinde de hükümetçi» lerin taarruzları tardedilmiştir. Bir hâdise Cebelüttarık 15 (A.A.) — Teamül hilâfına olarak, dün Cebelüttarıktâ bulunan İngiliz harb gemileri, İspan» yol cumhuriyetinin yıldönmü münüs sebetile top atmamışlardır. Yalnız İs» panyol konsoloshanesi, İspanya bay» Tağını çekmiş, İspanya cumhuriyeti» ne karşı muhabbet beslemekte olan yüzlerce kimse de yakalarına İspans yol renklerinde rozetler takmışlardın, Türk - Rus ticaret anlaşması Müzakereler bitti, anlaş- manın metni hazırlanıyor Ankara 15 (Telefon) — Sovyet Rus» ya ile aramızda aktedilecek yeni ticas ret anlaşması müzakereleri bitmiştin, Kabul edilen esaslar dahilinde yeni anlaşma metninin hamırlanmasınâ başlanmıştır. Bu iş de bittikten sonra anlaşma parafe edilecektir, Adana ve Seyhanda amele | bürol | Ankara 15 (Telefon) — Ziraat ve» kili bay Muhlis Erkmen senup vilde yetlerindeki son seyahatinde Adang ve İçelin en büyük derdimi #eşkil ederi pamuk amelesi meselesle bilhassa meşgul olmuşlardı. , Ziraat vekâleti Adana ve Seyhars da birer amele bürosu açacaktır, Büs ro, çifçi ile amele arasında mutavası sıt rolünü görecek, ameleyi ibate ede ceklir. Amele ücretleri vekâlet müs murlarile amele ve çifçi murahhasldr kilin hele akrar Ank İmana dinin Yal prayer ğ