16 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

16 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAM Sahife 3 > . 16 Nisan 1937 — - AKŞAMDAN AKŞAMA; Okumağa teşvik Için | Halkı okumağa teşvik etmek için | Maarit Vekâletinin esaslı bazı tedbir- ler düşündüğünü gazeteler yazdı. Bu- | na yalnız kalem sahipleri değil, vata- nın terakkisile alâkadar olan herkes ehemmiyet vermek o mecburiyetinde dir. Onun için üzerinde ne kadar durulsa ve her nokta ne kadar tamik edilse hiç çok görülmemelidir. Halkımızı -okumağa nasıl teşvik edeceğimizi düşünürken, bugün için üzerinde bilhassa durulacak ârızi, mu- vakkat fakat çok (esaslı bir nokta var: Kâğıt meselesi, Kâğıt imalinde kullanılan selüloz ayni zamanda harp İmalâtındada kullanılır, Bütün dünyanın harbe hazırlanmak hususunda biribirile müsubakaya girişmesi kâğıt fiatini yüzde yüzden fazla bir nisbette arttır- dı. Kitaplarımız zaten pahalıya satı- lırken şimdi bu kâğıt pahalılığı yü- zünden bütün bütün pahalıya mal olacağı düşüncesile herkese bir tered- düd geldi. Kilap basışı sekteye uğra- dı. Zaten mahdud olan neşriyatımız şu muvakkat ve ârızi sebep yüzünden daha ziyade daraldı. Kâğıdın gümrüğünü azaltmak ve kâğıt buhranına bu suretle çare bul- mak tedbiri akla gelince, bu noktada cezri davranmak lüzumu ile karşıla- şayoruz. Bugün bu memleket için kitap ek- mek kadar lüzumlu bir maddedir. Şu halde, kitabı ucuzlatalım ve bilhassa ondan vergi almıyalım. İ tir. Mühendisler Hamburg limanında Vergilerde halk lehine tadilât ka- bil ise bunda tareddüd gösterilmiye. ceği salâhiyettar zatlar tarafından temin olundu. Eğer bütçe vaziyeti itibarile böyle bir şeye imkân varsa en evvel memleketin irfanına ve kül- türüne taallük eden maddelerden baş- lamalıdır. Bunun bütçe için de bi- yük bir fedakârlık teşkil etmiyeceği ümid olunabilir. Çünkü zaten kitab için ne kadar kâğıt sarfolunuyor ki onun gümrük resminin bilâkaydü şart, tamamen kaldırılmasından ha- zine ehemmiyetli bir ziyaa uğrasın. Kitap demek, yalniz kâğıt demek değildir. Mürekkeb, matbaa harfleri, merdanelerde kullamlan tutkal ve sa- ire de hep kitap fiati üzerinde âmil olabilecek unsurlardır. Hattâ kitap basma ve mücellid makineleri bile. Okumayı himaye için okuma üze- rinde maddeten tesir yapabilecek bü- tün maddelerdeki gümrük resimleri- ni kâmilen kaldırmayı göze almak icab eder, Köylünün kalkınması için bir darbede âşarı ilga eden uzak ve yüksek görüşlü inkılâb hükümeti memlekette kültüre esasli bir hayat hamlesi vermek için böyle bir feda- kârlıktan hiç korkmaz. Fransız tiyatrosunda Karakaş gecesi Sahnemezin eski ve emektar artis- ti bay Karakaş şerefine bir gece tertip edildiğini yazmıştık. Bu münasebetle nisanın on sekizinci pazar günü ak- Şanı saat 20,45 de Fransız tiyatrosun- da bir müsamere verilecektir. Müsa- merede Namus piyesi, Halide ve res- sam Muazzez tarafından monoloğlar, komik İ. Dümbüllü tarafından bir perdelik komedi vardır. Münsemere- nin çok rağbet göreceğini ümid ede- riz. — Çocuğuma vereceğin teri iye siş- temini hâlâ kararlaştıramadım - bay Amca!., Malünwu âliniz ben biraz di- siplin taraftarıyım... Istanbul limanı Tedkikat için Av- rupaya iki mühen- dis gönderiliyor Liman idaresi, mühendislerinden iki zatı yarın Almanyaya gönderecek- tahmil, tahliye işlerini gözden geçi- recek ve muhtelif liman işleri üzerin- de 15 gün tedkikat yapacaklardır. Roterdamda da tedkikler yapacak olan mühendisler aynı zamanda lk man idaresinin Hollândadan alacağı iki romorkör için alâkadarlarla ma» hallinde temaslarda bulunacaklardır. Mühendisler bu tedkiklerini bir ra- porla Umum Müdür bay Raufiye bik direcek ve aynı zamanda rapor Üze- rinde izahatta bulunacaklardır. İstan- bul limanında yapılacak asri tesisat- tan sonra tahmil, tahliye işleri bu ra- pora göre esaslı şekilde ıslah edilecek- tir, Bilhassa kömür yükleme ve boşalt- ması yepyeni bir şekle sokulacaktır, İngiliz mühendislerinin Kuruçeşme kömür depolarında yapmakta oldük- Tarı tedkiklerden de iyi neticeler alın- dığı haber veriliyor. Depoların bulun- duğu sahaya 600 metre uzunluğunda ve icab ettiği kadar geniş bir rıhtım | yapılacaktır. Rıhtımların üzerine tah- mil, tahliye için mütenddid vinçler yerleştirilecektir. İngiliz mühendisle- ri manın kömür muntakası için ayrı bir proje hazırlamaktadırlar. Bu pro- jede kömür depoları müstakbel rıh- tımın arkasında yer alacaktır. Kömür mıntakasında esaslı bir de- po yoktur. Bu münasebetle liman ida- resi asri depolar yaptırmak üzere hazırlıklara başlamıştır. Vapurlar kö- mür almak veya vermek için doğru- dan doğruya rıhtıma yanaşacaklardır. “Böylelikle mavna kullanılmıyacaktır. Depolarda her zaman için 80,000 ton kömür bulundurulacaktır, Lima- nın umumi kömür ihtiyacının bir se nede yarım milyon ton olduğu tah- min ediliyor. Akay idaresi, Denizyol- ları ve Klektrik şirketine verilen kö- mürlerle bu mikdar bir milyon tonu bulmaktadır. İ Çöp iskelesi Azapkapıdaki iskele 20 güne kadar bitecek (| Çöplerin denize dökülmesi hakkın- da verilen karar üzerine belediyâ bu işe başlamak için Azapkapısında bü- yük bir çöp İskelesi yaptırmağa karar vermiş ve bu iskele müteahhide ihale edilmiştir, İskelenin üstü kapalı, ze- mini beton olacaktır. Yeni iskele 20 güne kadar bitecektir. İskele bittik- ten sonra çöplerin denize dökülmesi işine başlanacaktır. Azapkapı iskele- sinden sonra Unkapanında ve daha sonra da Kadıköy veya Üsküdarda bir iskele daha yapılacaktır. Çöplerin mavnalarla denize dökül- mesi işi ayrıca ya bir müteahhide ve- rilecek, yahud belediye kendi vesaiti- le bu işi idare edecektir. Çöplerin denizin neresine döküle- ceği liman idaresile yapılan muhabe- re neticesinde kararlaştırılmıştır, .. Serbes terbiyeyi bir türlü kavr- yamadım!.. Bu seb:pten diyorum ki... Vapurlara da atlanmıyacak Vapur yanaşmadan çıkanlar ceza verecekler Emniyet direktörlüğü, tramvaylar yürürken inip binenlerin takibine de- vam etmektedir. Bu takipler iyi neti- ce veriyor. Takipler küçükler üzerin- de de çok müessir olmuştur. Tramva- ya atlıyan çocuktan eser kalmamıştır. Bu şekildeki takibatın vapurlarda da tatbiki kararlaşmış ve alâkndar- lara icap eden emirler verilmiştir. Va» | pür iskelelere yanaşırken ve yahud iskeleden hareketinden sonra atlıyan- lara da ayni muamele tatbik edile- cektir. Ihracat maddeleri Karadan sevk için Bulgar devlet demiryollarile bir anlaşma yapıldı İhraç maddelerini kara yolile sev- ketmek için Türk murahhaslarile Bulgar devlet demiryolları idaresi ara- sında yapilan müzakereler bir anlaş- ma ile neticelenmiştir. Bu hususta hazırlanan tenzilâtlı tarife Ankarada tedkik edilmiştir. Ve- rilen malümata göre yeni terife 1 ma- yıstan itibaren tatbik edilmeğe baş- lanacaktır. Bunun için tarife ve ta- rifeye bağlı bazı . talimatın pek yakın- da devlet demiryolları Avrupa hattı dokuzuncu işletme (müdürlüğüne gönderilmesi bekleniyor. İhracatın en hararetli olduğu mev- sim sonbahardır. Tarifenin şimdiden tatbikine geçilmesi altı aylık bir tec- rübe devresi meydana getirecektir. Alâkadarlar, bu tecrübeden elde edi- lecek neticelerle ihraç mevsimi için tarifede bir mikdar daha tenzilât ya- pılması imkânlarının aranabileceğini söylemektedirler. Türk - Bulgar müşterek ucuz tren tarifesi bilhassa ihraç mevsiminde bir kara - deniz nakliyatı rekabeti mey- dana getirecek ve bunun neticesinde ihraç mallarının biraz daha ucuz sev- kine imkân hasıl olacaktır. Türk - Bulgar tren anlaşmasına ileride diğer komşu Balkan devletle- rinin de girecekleri muhakkak görü- lüyor. Esasen evvelce de bu hususta | teşebbüsata girişiimiş, fakat o zaman meydana gelen bazı noktai nazar ih- tilâfları Balkanlar arasında bir anlaş- ma yapılmasına imkân bırakmamıştı. Bu defa yapılacak müzakerelerin müş- terek bir tarife tanzimile neticelene- bileceği kuvvetle zannediliyor. Belediye fen heyeti mecari şubesi müdürü vazifesi başında öldü Belediye fen heyeti mecari şubesi müdürü mühendis Celâl Gürsoy, bir müddettenberi şekerden muztâaripti. Dün vazifesi başında çalışırken bir- denbire üzerine bir fenalık gelmiş ve hemen Alman hastanesine nakledil- miştir. Fakat yapılan tedavi fayda vermediğinden hastanede vefat et- miştir. Merhum, belediyenin kiymetli bir memuru ve mesleğinde ihtisasile ta- nınmış bir zattı. Cenazesi bugün Ar- navudköyündeki evinden o kaldırıla- rak Rumelihisarındaki mezarlığa def- nedilecektir. Allah rahmet eylesin. Bay Amcaya göre... Şehir meclisi Büyük Şairin ev kirasını vermekte devam edecek Şehir meclisi nisan devresinin son toplantısını dün yaptı. Hasköyde İn- giliz cemiyeti hayriyesine aid mekteb binasının 7500 liraya satın alınması, diğer bazı mekteb binaları hakkında kararlar verildikten sonra belediye relsi söz alarak şöyle bir teklifte bu- tundu: «— Memleket, Abdülhak Hâmidin şahsında en büyük şairini kaybetmiş- tir. Muhterem meclisiniz, kendisine bir eseri hürmet olarak vaktile evinin icar bedelini veriyordu. Gene bu be- delin ailesine verilmesinin kabulünü rica ediyorum. Aynı zamanda mer- hum İstanbul * mebusu ve. İstanbul çocuğu idi. Meclis namına bir heye- tin tefrik edilerek ailesine şehir na- mına taziyet edilmesini teklif ediyo- rum, Belediye reisinin her iki teklifi de meclis tarafından müttefikan kabul edildi. Bundan sonra pasta, şeker ve şeker- leme imalâthanelerinin tabi olacakları şartlar hakkındaki ( talimatname, 1 eylül 930 dan sonra mahalli idare- lerce tekaüd edilen memurların vazi- yeti görüşüldü ve beş senelik çalış ma programı kabul edildi. Bir kamyonet genç bir kızı yı a Şoför Salmin idaresinde bulunan kamyonet, dün Cibaliden geçmekte iken Nadide isminde bir genç kıza çar- parak yaralamıştır. Nadide tedavi al- tına aldırılmış, şoför hakkında da ta- kibata girişilmiştir. Bir apartıman hırsızı aranıyor Son günlerde apartımanlara dada- saire gibi yerlerden eline geleni aşırıp kaçan bu hırsız, dün de Beyazıdda bü- yük Haydar sokağında Sefa aparlı- manının alt katında oturan belediye memurlarından bay Cemalin dairesi- ne girmiş ve portmantodan mantolar eşarp ve saire aşırıp kaçmıştır. Zabıta, bu eli çabuk hırsızı şiddetle aramaktadır. - Bir çocuk kafâsına atılan taşla yaralandı Şehremininde Denizaptal mahalle- sinde bir evde Naim isminde bir çocuk oturmaktadır. Nalm, komşusu bayan Sultanm bahçesinde yeni yeni irileş- meğe başlıyan bademlere imrenmiş ve bahçe duvarı üzerine çıkarak yeti- şebildiği kadar badem toplayıp cep- lerine doldurmuştur. Naimin bu ha- rekelini bâyan Sultan görmüş ve ya- vaşça bahçeye çıkmış, eline geçirdiği büyük bir taşı ansızın Nalmin kafa- sına nişan alarak yerleştirmiştir. Bu eni darbeden şaşıran Naim kanlar içinde evine küçmış, ve bir tarafa yı- kılıp kalmıştır. Naimin ailesi, hemen zabıtayı haberdar etmişler, çocuk te- dayi altına alınmış, Sultan da yakâ- lanarak takibata başlanmıştır. — EBir çar'mpadım Ağlamağa hazırlık İnsan her şey için hazırlık yapabi- lir. Fakat ağlamak için üç saat, dört saat evvelinden hazırlık — yapıldığını işittiniz mi? Ben şimdiye kadar bunu işitmemiş- tim. Geçen gün bir sinemada duy- dum. Arkamda gayet şık iki genç kadım.. biri azca boyanmış. Arkadaşına anla- tıyor: — Yazık.. bana bu filim için «çok acıklı demişlerdi. Ben de dayana mam ağlarım diye hazırlık yaptım. Gözlerime rimel sürmedim, az mak- yaj yaptım, bizim hazırlık boşa çıktı... Yazıklar olsun.. Görüyor musunuz?.. Tedbirli olmak ne de olsa başkadır. kadıncağız acık- hı filimde ağlıyacağını tahmin etmiş ve hazırlıklı gelmiş.. Fakat talihsizliğe bakınız ki zavak nın emekleri, hazırlığı da boşa git miş... Pek acıdım doğrusu... Şıklık, güzelleşme şerefine insanlar hürriyet- lerini nedereceye kadar ayakları altı- Ba alıyorlar? Demek şık bir kadın bo- yanmış olduğu halde dünyanin en acıklı sahnesini görse ağlamağa hak- kı olmıyacak!.. Öyle ya ağlarsa mak- yaj mahvoldu demektir. Bunun için ağlıyacak mısınız?. Üç dört saat er- Artık komik bir filme, gülünçlü bir tiyatroya giderken böyle kadınların yanlarında kutu kutu krem ve bir ta- kım güzellik yağları taşımaları icab etmez mi? v Komik bir sahneden sonra kahka- hayı alar atmaz hemen kremi çıkar malı, derhal incecik parmaklarla göz- lerin etrafına masaj yapmalı... Görüyorsunuz ya gülmek de, ağla- mak gibi bir çokları için kolay bir iş değildir. Fakat şurası muhakkak ki günden güne yürüyüşümüz, oturuşu- müz, kalkışımız, hattâ gülmek ve ağ- lamak gibi en tabii hareketlerimiz bi- le komikleşiyor.. — H. F. İdman şenlikleri hazırlığı 19 mayıs idman şenlikleri için dün akşam üzeri vilâyette vali muavini B. Hüdai Karatabanın. reisliği altın- da bir toplantı yapılmıştır; Toplanti” ya maarif müdürü, Halkevleri başkan- ları, spor federasyonundan bir mü- messil ile Erenköyü lisesi müdürü ve Galatasaray lisesi müdür muavini iştirak etmişlerdir. umumi toplantı tekrar vilâyette yapı- lacak ve programın şekli tesbit edile- cektir, p gi in Babam beni nasıl “hangi metod- larla terbiye ettiyse... ... Ben de çocuğuma o terbiyeyi ve- reyimi., Ge B. A, — İyi amma çocuğun sönden nerde, otuz sene İlerde belli olacak? " J ölmenin rialli sönen i 4