16 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

16 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Sahife 10 AKŞAM 16 Nisan 1937 EEE - Yaşasın modern Türkiye ve onu yaratan Atatürk.. Başvekil, bayanları, Yugoslavya başvekili ve bayanı Belgradda hayvanat bahçesinde (Baş tarafı 1 inci sahiifede) «Yaşasın modern Türkiye ve onu yaratan Kamâl Atatürk, yaşasın o- nun eşsiz mesai İsmet İn- önü ve Rüştü Aras.» , Bu sözleri müteakib mımka Türk | milli marşını çalıştır. ©£ Başvekilimiz sırpça cevab verdi B. İsmet İnönü, bu nutka sırpça olarak cevab vermiş ve demiştir ki; «Bay reis, arkadaşım ve ben, samimi kabulünüzden dolayı derin'bir suret- te mütehassisiz. Ben ve dostlarım ye- sine karşı olan hayranlık ve bağlılr. | Zımız ku suretle daha “iyi anlaşılır. | Yaşasın Yugoslavya, yaşasın Majes- | te kral ikinci Piyer, yaşasın altes ru- ayal naib prens Pol, yaşasın aziz dos- tum Milân Stoyadinoviç..» Bu nutuku sürekli alkışlar takib etmiştir. Nutuklardan sonra otomobillerle | Birleşecekler mi? Fransız sosyalist ve komünistleri arasındaki müzakere ilerliyor “ Paris 15 (A.A.) — Humanite gaze- tesinde B, Vaillant-Coularler diyor ki; «Komünist-Sosyalist birleşme ko- misyonunun bir içtimaında komünist. murahhasları, acele hareket etmek ve birleşmeyi istemekte müttefik olan iki fırka mensuplarının intizarına sürat- le cevab vermek lüzumunda israr efe mişlerdir. Sosyalistler, geniş mikyasta demok- rasiye istinaden hareket edilmesi lü- zumunda israr eylemişlerdir. Biz; bu . noktai nazarı tasvip etmekteyiz. İşte komünist -murahhasları, bu Zihniyet ile, iki projenin müştereken tabedilmesi ve birleşme ihzarı kon- feransna murahhaslar tevkil olun- ması teklifinde bulunmuşlardır. Para an anlaşması Ingiltere şi şimdilik. bunun genişletilmesini Londra 15 (A.A) — Ayain kamara- “sında hükümetin iptidaj matdeler fi- atindeki yüksekliği durdurmak için sterlingin kıymetini arttırıp artar. mıyacağı sualine cevab veren Maliye - nazırı Cemberlain bu meselenin hü- kümetin şimdiki siyasetine dahil bu- “lunmadığını söylemiş ve İşlerin tekrar harekete gelmesini durdurâtak her- hangi bir tedbirin muvafık olamıya- .da akdedilen para anlaşmalarının genişletilmesini isteyen bir mebusa da menfi cevâb vermiş ve şöyle demiş- tir: sBöy'le bir müzakereye girişmiyece- ğim demyiorum, fakat böyle bir mü- sakereyi düşünmüyorum, Bu, müna- dio ahrale mütevakkıftır.p tersaneye gidildi. Yollarda muazzam * taklar kurulmuş ve üzerlerine «Hoş edildi ve iki saat sonra Saraybosnaya hareket edildi. Yugoslav matbuatı Matbuat, B. İsmet İnönü ile hari- ciye vekili Dr. Tevfik Rüştü Arasın Belgraddaki ikametlerine müteaddid makaleler tahsis ediyorlar. Politika gazetesi ilk sahifesinde, B. İsmet İnönü ve Arasın görüşmeler esnasında Yugoslav dış siyasasının Balkan antantı çerçevesi içinde ve Milletler cemiyeti paktına uygun ola- rak devam ettiğini müşahede ve tes- bit ettiklerini kaydediyor. Montrö konferansı Mısır intikal devri müddetinin 12 sene olmasında ısrar ediyor Montreux 15 (A.A.) — Kapitülâs- yonlar konferansının umumi komlis- yonu Mısır mukavele projesinin ikin- ci maddesinin tedkikini tehir ettikten sonra intikal devri için bir müddet tayinine dair olan üçüncü maddeyi müzakere eylemiştir. z Bazı devletler bu müddetin 18 sene olarak tesbitini istemişler, fakat Mı- sıf heyeti murahhasası 12 senede 1s- rar etmiştir. Hiçbir karar verilmemiş- tir. Müzakerelere yarın devam Oolu- nacaktır. Avusturya başvekili İtalyaya gidecek Viyana 15 (A.A.) — Avusturya baş- vekili B. Sehuchnig 22 nisanda İtal- yaya gidecek ve Venedikte B. Musso- Jini ile görüşecektir, Komünistler Lehistanda yeniden bir çok tevkifler yapıldı Varşova 15 (A.A) — Lehistanda ko- “münist tahrikâtının artmakta ve yeni bir şekli almakta olduğu görülmekte- “dir. Birçök gazetelere nazaran komü- nisllerin yeni tabiyeleri, demokratla- rın spor veye kültür teşkilâtlarına s0- “Kulup girmektir. Her sene 1 mayıs yaklaştığı zaman yapıldığı gibi bu senede sol cenah müntehası mahafilinde birkaç hafla- “danberi kütle halinde tevkifat yapıl- maktadır. Ancak bu defa bu tevkifat, sendikalistler mahafiline de teşmil olunmuştur. Türk - Polonya ticaret anlaşması 2 ay uzatıldı Ankara 15 (Akşam) — Türk - Po- lonya ticaret anlaşma müddeti tarih- ten itibaren iki ay müddetle uzatı- im, e| Belgradda ne diyorlar ? | malist Türkiyenin ilerleme hamlele- Türkiye - Yugoslavya dostluğu milli bir siyasettir (Baş tarafı 1 inci sahifede) Bunun sebebi meydandadır: Yu- goslavyada Balkanlar için olsun, Kü- çük İtilâfa veya Fransaya karşı ol- sun şu.veya bu tarzda, farklı siyaset- ler gütmek istiyen fırkalar veya poli- tikacılar bulunabilir, Fakat, Türkiye ile dostluk siyaseti, şu veya bu dev- let adamının, şu veya bu partinin eseri değil, Sulgoslaryesin mili siya- seti olmuştur. İ Burada mühim yer tutan bir Yu- | goslav diplomatı, bunu bana anlatır- | ken diyordu ki: Halk arasında kom- şularımızdan birini istemiyen, sevmi- yen, yahut büyük devletlerden her- | hangi birine daha fazla yaklaşmak istiyen cereyanlar olabilir. Fakat Yugoslavya efkârı Türkiye ile dost olmaktan memnundur. Bu siyaseti | kendisine mal etmiştir. Hükümetin bu dostluğa verdiği kıy- meti, yalniz siyasi mesele ve müna- sebetlerde öaima Türkiye ile bir ha- reket etmesinde değil, dahili işlerde de görüyoruz: Yugoslavya mekteple- rinde okunan bütün mektep kitap- larında Türkiye ve Türkler aleyhin- de hiç bir satır yoktur. Bilâkis, tarih hocaları, tarih kitaplarının Türklere aid vukuatı ekseriya tahrif ettiğini söyliyerek, talebeye Türk “tarihinin yeni şeklini ve Türk milletinin mezi- yetlerini anlatmaktadırlar, İki millet arasındaki bu dostluk, | menfaatler arasındaki beraberlikten ileri geliyor, bunda şüphe yoktur. Ay- ni zamanda, Yugoslavya, son sene- lerdeki inkişaf, tekâmül, yapıcılık hız- ları itibarile de iki memleket arasın- da büyük benzerlik buluyor ve Ke- rine takdirle, muhabbetle bakıyor. Bu dostluğa, siyasi sahadaki men- | faat birliği, milli sahadaki çalışma ve | azim beraberliğinden başka bir de çok esaslı ruhi bir amil katmak lâ- zımdır: Ölen büyük Kral Aleksandr ile Atatürkün Konuşup anlaşmaları. Türk dostluğunun . silinmez izini Eral Aleksandr çizmiştir. Bu dostlu- ğu, Yugoslav milleki, -perestiş ettiği Kralın kıymetli bir mirası gibi hal binde saklıyor. Yugoslav milleti, Türk milletinin merdliğini, cesaretini, verdiği söze sadakatini biliyor. Kendisinde de ay- ni kahramanlık, ayni merdlik ve ce- saret seciyeleri var. Bu ruhi ve ahlâ- ki benzerlik, iki millet arasındaki bağları, hiç bir siyasi vesika veya res- mi misakın yapamıyacağı kuvvetle sarmıştır. Bundan dolayıdır ki Türkiye - Yu- goslavya dostluğu siyasi ve geçici ter- tibatın değil, tarihin eseridir. kk Milletler cemiyeti asamblesi 26 mayısta toplanacak Cenevre 15 (A A.) — Mısırı kabul etmek için Milletler cemiyetinin ak- dedeceği fevkalâde içtima, mayıs ayı- nın 26 sında yapılacaktır. Haile Selassle'nin bir heyet gönde- rip göndermiyeceği malüm değildir. Gönderecek olursa, Habeş heyetinin salâhiyetlerinin muteber olup olma- dığını müzakere etmek üzere hususi | bir komite toplanacaktır. İ Sivasta bir katil hâdisesi Sıvas 14 (Hususi) — Deli İlyasta oturan Yusuf oğlu Asım adında bir adam henüz anlaşılamıyan bir sebeb. den dolayı Seferi öldürmüştür. Katil yakalanmıştır. Tahkikat yapılıyor, . Şoför.Cafer gene 8 ay hapse mahküm oldu Maslak yolunda jandarma - Yekta- nın ölümile neticelenen otomobil çar- pışmasında heri yapan e rin şoförlerden bir sene hapsine, diğer de Caferin de sekiz ay hapsine karar verilmiş, temyiz mahkemesi Mikail hakkındaki kara- rı tasdik ederek jandarmayı basama- ğa bindirerek kazaya sebebiyet ver- mekten suçlu Caferin mahkümiyet kararını bozmuştu. Dün üçüncü ceza mâhkemesinde Caferin yeniden mu- hakemesi. yapılmıştır. Dünkü muha- kemede iddia makamı eski kararda israr edilmesini, şoför Caferin vekili isenakz kararına uyularak Cafer hakkında beraet kararı verilmesini istemiştir. Neticede mahkeme, Cafe- Eksiltme temdidi Türk Hava Kurumu Genel Merkezinden: 1 — Evvelce eksiltmesi ilân edilip de talibi zuhur etmiyen bir Tayyare Han» garı ile bir yatakhane binasının Merzifonda inşaası keşifleri son piyasa vazi yetine göre değiştirilerek yeniden kapalı zarf usulile eksiltmeye konulmuştur 2 — Bu işe ald proje, keşif ve şartnameler Ankarada Türk Hava Kurumu Genel Merkezinden ve İstanbulda Türk Hava Kurumu şubesinden on lira ve- rilerek alınacaktır. - Evvelki ilânda bedeli mukabilinde proje, keşif ve şartname alanlara yeni muaddel evrak parasız olarak Ankarada Genel Merkezden verilir. 4 — Eksiltmeye konulan Hangar ve Yatakhane binasının keşif bedelleri tu- tarı (136239) liradır. 5 — Eksiltme 5/Mayıs/937 günü saat 11 de Ankarada kurum genel merke- zinde yapılacaktır. 6 — İsteklinin diplomalı mimar veya mühendis olması ve inşaatı müteahhidi olduğuna dair kayıtlı bulunduğu Ticaret odasından alınmış resmi vesika gös- termesi ve şimdiye kadar bir defada en az yüz bin lira kıymetinde bir bina in- şaası işini muvaffakıyetle başarmış olduğunu vesika ile isbat etmesi şarttır, 7 — İstekliler (10217) lira (93) kuruşluk muvakkat teminatlarını kurum genel merkez veznesine yatırarak alacakları makbuzu ve altıncı maddede talep edilen vesikaları kapalı zarfla birlikte 5/Mayıs/937 günü saat ona kadar Türk Hava Kurumu Genel Merkez Başkanlığına teslim etmelidirler. (2115) Prevantorium Direktörlüğünde 26 Nisan 937 Larihine müsadif pazartesi günü saat 15 de yüksek mektepler muhasipliğindeki eksiltme komisyonu odasında 2700 lira bedeli keşfi bulu- nan Haydarpaşa Valde bağında Prevantorlum binslarında yapılacak tamirat ve tadilât açık münakasa usuliyle eksiltmeye konulmuştur. Mukavele ekslitme ve bayındırlık işleri genel ve hususi ve fenni şartname- leti proje ve keşif hülâsasile buna müleferri evrak Nafıa direktörlüğünde gö- rülecektir. Muvakkat teminat iki yüz iki buçuk iradır. İsteklilerin en az iki bin liralık bu işe benzer iş yaptığına dair göstereceği vesika üzerine Nafıa direktörlüğün- den almış olduğu müteahhitlik ve Ticaret odası vesikalarile gelmeleri ilân olu- nur. (2122) : : .. Yer ere İzmir Liman İşletme Müdürlüğünden : Açık eksiltme ile satın alacağımız Üç bin ton Javemarin maden 'kömürü- nün ihalesi 30/4/937 cuma günü saat 16 da yapılacaktır, Teklif mektuplarının 30/Nisan/93'7 cuma günü saat 15 şe kadar idaremize verilmiş olması şarttır. Münakasaya girecekler iki bin lira teminat vermelidir. Şertnameyi görmek isteyenler levazım servisine müracaat etmelidir, İsteyen- lere şartname posta İle gönderilir. (2098) Hariciye Vekâletinden: Hariciye Vekâletinde 11 inci dereceden mevcud münhal memuriyetlere tali- matnamesine tevfikan müsabaka ile memur almacaktır, Büsabaka imtihanı 3 Mayıs 1937 pazartesi günü saat 10 da Hariciye vekâle- tinde yapılacaktır. Müsabakaya iştirak için taliplerin memurin kanununun 4 üncü maddesin- dekilerden başka aşağıda yazılı evsafı da haiz olmaları lâzımdır: Hukuk, Mülkiye, Ulumu Siyasiye, İktisediye ve İçtimaiye ve Fakülte derece- sindeki Yüksek Ticaret mektepleri veya Hariciye mesleği ile alâkası bulunan mümasili Yüksek mekteplerden birinden mezun olmak; . Müsabaka imtihanı şöyledir. 1 — Hukuku Medeniye, Hukuku Düvel, Hukuku Hususiyei düvel, İktisad, Maliye ve tarihi siyasi «1815 den zamanımıza kadar, hakkında tahriri ve şifahi sualler. 2 — Türkçe ve Fransızcadan lahrir ve terceme. 3 — Müsabakada üssü mizanı doldurmak şartile en fazla numara alanlar kazanmış olacaktır. (821) (1898) Betonarme Köbrü İnşaatı, Eksiltme ilânı: Nafia vekâletinden: 26/4/9387 tarihli pazartesi günü saat 15 de Nafıa vekâletinde şose ve köp- rüler Reisliği Eksiltme komisyonu odasında 68000 lira keşif bedeli Sivas Vilâyeti dahilinde ve Sivas - Koyulhisar ve Koyulhisar - Reşadiye yolları üze- rinde Yukarıkale ve Aşağıkale betonarme Köprüleri inşaatı kapalı zarf usuli- le tekrar eksiltmeye konulmuştur. Eksiltme şartnamesi ve buna müteferri diğer evrak 340 kuruş mukabilinde şose ve köprüler reisliğinden verilecektir. Muvakkat teminat 4650 liradır. Eksiltmeye girebilmek için isteklilerin müte- ahhitlik vesikasını ibraz ve bir teahhütte en az 30000 liralık köprü ve buna benzer inşaatı iyi bir surette yaptıklarını isbat etmeleri meşruttur. Teklif mektuplarını 2/4/937 pazartesi günü saat 14 de kadar komisyonumuş relsliğine vermeleri lâzımdır. (830) (1905) Osmanlı Bankasından: İlân Osmanlı Bankasının Galata, Yenica- mi ve Beyöğla daireleri, Hâkimiyeti Mil- liye Bayramı münasebetile 22 Nisan 937 (Öğleden sonra) ve 23-Nisari 937 tarih- lerinde kapak bulunacaktır. Aldanmamak için Verilen şeyle alınan “karşılık arasında, büyük bir mübade- le farkı bulunmamasına dikkat etmek lâzımdır. Krem Pertev'in değerini onu senelerce vi beğenmiş ve kullanmağa karar vermiş o olanlardan sorunuz. Dr. Hafız Cemal Sultanahmed Birinci Mahkemesinden: Davâcı Vasilâki ve Mayerin Bahar .biraderler ve Muiz Tabah — aleyhlerine açtığı 249 lira 58 kuruş alacak davası- .hin icra ; kılınan duruşması» esnâsında .nüddeialeyhlerin ikametgâhlarının meç- .hul olması dolayısile davetiye ve mua- meleli gıyap kararlarının ilânen tebliğine "rağmen . mahkemeye eşi anadın | davacılar vekilinin talebi veçhile müd- deinleyhlerin ibraz olunan seneilerdki | imzalarını ehli vukuf marifetile 10/5/937 tarihine — rastlıyan & pazartesi Sulh Hukuk 14 de istiktabın icrasına ve bundan ba- his ile müddeialeyhlere - istiktap daveti- yesi gönderilmesine ve mahkemenin de | 10/5/937 pazartesi günü saat 14 e ta- likine karar verilmiş olduğundan isti tap günü mahkemeye gelmedikleri tak- İ dirde istiktaptan kaçılmış addolunacak- ları tebliğ makamına kaim olmak üzere ilin ee sa 0. (LOKMAN HEKİM) > Dahiliye mütehassısı Pazardun başka günlerde öğleden i sonra saat (2,5 tan 6 ya) kadar İstan. bulda Divanyolunda (104) numaralı hususi kabinesinde hastalarını kabül eder. Salı, cumartesi günleri * sabah 49,5 » 12» saatleri hakiki fıkaraya mah: sustur, Muayenehane ve ev telefon; 22398. Kaşlık telefon: 21044