17 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sanayii himaye için hazırlanan kanun projesinin esasları Birinci, ikinci sınıf müesseseler kazanç, erazi ve musakkafat vergilerinden muaf tutulacaklar Ankara 16 — İktisat vekâleti milli sarayiin tesis, teşvik ve himayesi için bir proje hazırlarnıştır. Esasları şun- lardır: 10 beygir kuvvetinde ve bir senede 3,000 gündelik miktarında işçi çalış- ran veya muharrik kuvveli olmayıp ta senede 6,000 gündelik işçiye iş ve- varil üc kazanç, arazi ve musakkafat vergile- rinden tamamile muaf tutulacaklar- dır, Endüstriyel o müesseseler vücude getirmek için kurulan şirketlerin se- netleri, tabvilleri damga resminden affedilmektedir. Müessesenin kulla” tuz, ispirto ve patlayıcı madde- ler de Vekliler heyeti kararile kendi- ve enez 500 DİR | yerine yüzde 80 temsilin verilecek, - nakledecekleri eşya için deniz ve de- tesisatına | miryolları gibi bütün devlet nakil var #- | atalarmda yüzde otuz tenzilât göre- ceklerdir. Endüstri mtiessesesi vücu- de getirmek şartile, kurma müsaade- almış olanlara parasız arsa verile- ür. Ancak, bu arsa üzerinde kuru- sınai müessese, en âz 16 sene- teminatı verecektir. e kul sendorf söylediği bir kta böyle diyor general Ludendorf or- | hükümet vaziyetini zaruretlerini an- arı elli beşinci yıldönümü | lamış olsaydı Alman milleti o zaman- malikânesinde kutlarmıştar. | lar henüz maskeleri düşmemiş olan derin tebriklerini Milli müdafaa | nasyonalistlik aleyhtarlarının infisah gri mareşal Blumberg, kara ordu- | ettirici iaaliyetlerine mukavemet güs- ları kumandanı general Fritseh; do | termek üzere mütlehid hir halde ka- nanma kumandanı amiral: Redder | hrdı. General Ludendort söylediği mutuk- ta bugünkü vaziyeti umumi harpten hı, müttehid ve top yekün harp için evvelki vaziyetle mukayese ederek de- | teşkilâtlandırılmış olan Alman mille- miştir ki: ti Avrupa sulhürtün bir garantisidir. Gi e Öyle “yapınız ki, maddi ve manevi vir birçok bakımlardan umumi'hârp” | kuvvetli Alman ordusunun gerisinde ten evvelki devre benzemektedir. Eğer | manen kuvvetli, müttehid ve milli Karakterini müdrik bir millet bulun- sun. Benim eserimden bahsettiniz. Bu, benim değil Alman milletinindir. Dev- Jete, millete ve orduya iyi bakın.z, Lord Loyd Inkılâp âbidesi Dün Romanya omanya vapurile Âbidenin Sultan Ahmed- şehrimize geldi de yapılması karlaştırılmış yniseri Lord Loyd dün Romanya bam- || e gerdan) 2. İaanın dıralı Recel Karol yapurile Atinadan şehrimize gelmiş ve İngiliz sefareti erkânı tarafından (karşılanmıştır. Lord Loyd İngiliz elçisinin misafiri sıfatile şehrimizde bir kaç gün kala- caktır, Lord Loyd şehrimizde bulun- duğu müddetçe İstanbuldaki İngiliz vE RR e Ee Tun, her taraftan görülebilecek bir yerinde yapılacak olan inkılâp âbide- sinin Sultan Ahmedde yapılması ka- rarlâstırılmış gibidir, Âbide 150 metre yüksekliğinde ve üç cepheli olacaktır. “Windsor dü dükü Sovyet fil filosu a yardımı e isteniyor Londra 16 (AA) — Havas ajansı Atatürk gençleri kurumu İsmet Inönü 22 | nisanda dönüyor Türk gazetecileri tedkik- lerine devam ediyorlar Belgrad 18 — “Türkiye Başvekili İsmet İnönü ve malyetindeki zevatın Albay seyahatleri ayın 21 ine kadar devam edecektir. Türk ricali nisanın 21 inde Belgraddan İstanbula hareket ede- Cebelüttarık 16 (A.A.) — Cebelüt- tarıktaki ademi müdahale kontrolör- leri şefi Türk zabiti Safiyeddin Da- ceklerdir. Eada, buraya Belgradda açılan Türk güzel sanat- Paris 16 (AA) — İspanyada bir lar sergisi büyük rağbet kazanmışlır. | tavassut fikrini matbuat itimadsızlık- Belgradda bulunan 'Türk gazetecileri bugün beden terbiyesi nazırını, Bel- grad belediye reisini Avala ajansının merkezini ve Pravda gazetesinin ida- rehanesini ziyaret etmişlerdir. Belgradın maruf tatlıcısı Malik peh- Uvan Türk gazetecileri şerefine pazar günü Oplenatzda Mükellef bir ziya fet verecektir. la karşılamaktadır. Petit Journal ga- zetesi, bu hususta şöyle diyor: «Şimdiki şerait altında tavassut tehlikeli bir hayalden başka birşey değildir.» Ordre gazelesi, göyri kabili tasavvur bir mucize neticesinde her iki taraf da bir tavassut kabul etse bile, İspan- yada bir hükümelin beessüsü pek müşkül olcağı kanatindedir. Humanite şöyle yazıyor: «Tavassut kelimesi, bizi korkutmuyor. Fakat bizim nefretimizi mucib olan bu isim altında yapılacak işlerdir. ki dostane nutku Rae pr. lee gi- Sefir, Türkiyenin terakki ecek gençlere bazı imtiyazlar veri. | Çe a ha hikl bahsetti olacağından bu imtiyaz ordu talim ve terbiyesine hiç bir tesir yapmıyacak- tır. Bilâkis bu suretle Milli müdafaa bütçesinden mühim miktarda birpa- ra tasarruf edilecektir. Bugün İzmir, Bahkesir ve Kırıklar- elinde 16-20 yaşındaki gençlerin sayı- $ı takribi olarak 80,000 dir. Bunlar- dan her yıl orduya girecekler 14,000 olarak İarzedilirse, bunların ordüdaki Üç aylık yiyecek masrafları iki yüz el- li bin liradan fazla tutacaktır. Bune yakacak, ışık, elbise ayakkabı ve saire masrafları da eklenirse, Milti müda- fas, bakanlığı bütçesinin, yalnız üç vilâyet gençlerini üç ay daha az silâh altında tutmaktan edeceği tasarruf peta si üç yüz bin rayı bulacak- bulunduğunu, tanperverliğinden, İsmet İnönünün durendişliğinden hayranlıkla bahset- miş, Türkiyenin büyük terakkilerin- den İtalyanların cidden sevinmekte olduğunu söylemiş ve İtalyan ticaret odasının iki memleket arasında mü- nasebatm her sahada ilerilemesine çalışmasını tavsiye etmiştir. Müdafaa vekili geliyor Ankara 16 — Milli müdafaa vekili general Kâzım Özalp, İngiliz kralının taç giyme merasimi münasebetile İn- giltereye gidecek olan Adatepe muh- Tibinin hazırlıklarını gözden geçirmek için bu akşam İstanbula hareket et- miştir, B, Mussolini imanyaya gitmiyor "Harildin eserleri toplanıyor C.H. partisi genel sekreterliğinden rica olumuyor: B. Hitler ile görüşeceği Büyük şairimiz Abdülhak Hmidi doğru değilmiş Roma 16 — B, Mussolininin yakın- da Venedikte Şuşmig ile yapacağı mü- Yâkat hakkında şu izahat verilmek- tedir. B. Mussoliniye Kont Clano, B. Şuşnige de Hariciye nazırı . B. Şmit ederiz. Arsu edenlere Hâmidin mektupla. | refaket edecektir. rının ve fotoğraflarının asılları Klişe- Bu mülâkatın 1934 tarihli Roma leri alındıktan sonra iade edilecektir, weucibince fikir tentisin- Tahran 16 (A.A) — 14 inc teşri devrenin hitamı münasebetle İranda Safiyeddin Cebelüttarıka vasıl oldu Fransızlar, Ispanyada iki taraf arasında tavassut fikrini itimadsızlıkla karşıladılar Le Jour gazetesi tarafından müra- Caat edilen bazı İspanyol ricali, şu bes yanatta bulunmuşlardır: «Yapılacak tavassuttan müsbet bir netice çıkma" sına imkân yoktur. Anarşistlerle, kö» 'münistlerle müzakereye girişmek mi, asla.» z Tali ademi müdahale. komitesinin dünkü kararlarından Ocuvre gazele si memnun olmamıştır. Bu gazete, diyor ki: «Roma, gönüllülerin geri çağrılman sı meselesini münakaşa etmek istiyon Fakat bu iş bir tali komiteye tevdi edilmiştir. Diğer cihetten Lord Piy« mouth mezuniyet almaktan bahsedi« yor. Hakikatta İtalyanın tekrar vakit Kazanmak istediği zehabı hasıl ölü yor. Italyan sefirinin | Hindistanda yeni hadiseler Şimal taraftaki halk kendilerine silâh verilmesini istedi Bannu (Hindistanda) 16 (A A.) — Şimali garbi hududundaki asayişsiz- liği nazarı itibare alan Hindili ve Sikh- lerden mürekkep Bannu müdafaa ko» mitesi Hindli ve Sikh'lere taarruz Vur 'kuunda kendilerini müdafaa edebil. meleri için silâh dağıtılmasını israrla istemiştir. Bannu, civarındaki muhasim kabin lelere mensup çeteler giltikçe cüret- Terini arttırmaktadırlar. Bu çetelers den biri dün akşam şehre birkaç mi mesafeye kadar ilerlemişlerdir. "Tehlike işareti verilmesi üzerine Sis nemalar kapanmış ve askeri kıtalar hazırlanmışlardır. Panik Olmasına mâni olmak için bir polis müfrezesi şehre girmiştir, Gece yarısına doğru top sesleri işitilmiş ve akıncılar, geri çekitmişlerdir. 'Bü âkınların yağma ve dağa kaldır» ma gayelerile yapıldığı zannedilmek- tedir. Ergani istikrazı tahvilleri Dördüncü amorti ve sekizinci ikramiye keşidesinde kazananlar Ankara 16 (A.A) — İkramiyeli yün de beş faizli 1933 Ergani istikrazı tah» vilâtının dördüncü amorti ve sekizin- Ci ikramiye keşidesinde kazananları 68,789 numaralı tahvil 30 bin; 30,273 numara 15 bin, 143,898, 19,182, 196,678 numaralar 3 er bin, 87,370, 96,261, 134,758, 137473, £ 155,980, 161,884 numaralı tahviller 900 lirâ kazanmışlardır. , Bunlardan başka 289 aded ayrı nu- maralı tahvile 120 şer liralık İkra miye çıkmıştır. Ayrıca 5,400 tane tahis vil numarasına amorti isabet etmiş tr, Keşide listelerinin Merkez İş Bankası merkez ve şubelerile sandıklarından tedariki mümkündür, Almanyadan gelen gıda madde lerinin ithaline müsaade ediliyor Hükümetin kararile Merkez Banka» si Almanyadan gelerek gümrüklerde bulunan gıda maddelerinin üç aya ka» dar vadeli olanlarma dünden itibaren ithal müsaadesi vermeğe başlamıştır, “Bu karar, Alman kleringile geler. gıda maddelerine munlışsırdır. Yine Al manyadan gelen bazı maddelerin de bazı kayıdlar ve taahhüdler mukabis linde ithaline müsaade edilmekledir,