21 Nisan 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

21 Nisan 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

İspanyada dövüşen kadın İspanyada devam eden büyük hailenin kan ve uteş dalgaları içinde, —. kadının da rolü büyük oldu. Ben, eumhuriyetçiler safında silâhla çar- / pişan kadınların resimlerini gördükçe, onlara aid yazıları okudukça, he- men İstiklil mücadelesini hatırlarım.. Afyon, Eskişehir boylarında, emperyalizmle dövüştüğümüz yıllarda, mubarek Türk anaları, cebhe gerilerinden tırtlarında erzak ve cebhane taşıyorlardı.. Anadolunun taşlı, bozuk yollarından ağır ağır ilerliyen kağ- Bi kollarını, gene analarımız idarc ediyorlardı. O cebhelerde, kadından me çavuş, ne onbaşı, ne zabitler çıktı!.. En eski tarih yaprakları da gösterir ki, yeryüzünde, erkeği ile bes Faber yanyana harb eden ilk kadın, Türk kadınıdır. Böyle bir millete mensub olduğum için, İspanyol kadımımı alâka ile takib ediyorum. Hâdi- senin bence mühim olan diğer bir noktası, İspanyada silâha sarılan ka- dının, diktatoraya karı cumhuriyet ve demokrasiyi müdafaa etmesidir.. Harb sonu yılları; bazı yerlerde bir zaruret, bazı ellerde de moda halinde bir diktatörlük cereyem uyandırmış ve hattâ hararetli ban mü- ridler “büyük kütlenin selâmeti namına diktatörl,, parolası ile demok- rasiye karşı daha geniş bir polemik takibine başlamışlardır.. Fakat artık diktatörlük, yavaş yavaş ric'ate buşlamıştır. Demokrasi, beşeriyete yakışan en iyi bir şekil ve ona verilmesi, verilmezse onun tarafından —alınması lâzım gelen bir haktır. Demokrat bir idarenin bizim gibi mesud ve hür bir vatandaş küt. lesi, bunun içindir ki, her diktatora ile mücadeleyi yakından takib ediyor.. Oğlunun, kardeşinin kurşunu, bombası, güllesi ve zebirleri ile karpı karşıya çarpışan — İspanyol kadım — muvaffak olsa da, olmasa da tarihte büöyük bir yer slacaktır. Bundan şöyle bir netice çıkarabiliriz: Kadın, yaradılışı itibarile, demokrasinin, hürtiyetin, cumhuriyetin aşıkıdır ve bü aşk, haline gelmektedir. Paraşütlerin hizmeti 1926 Senesindenberi para- şütle hayatını kurtarmış olan- ların adedi İngilterede 145 dir; Birleşik Amerikada 1929 dan- beri bu âlet sayesinde ölüm- den kurtulanların yekünu sekiz yüz kırk üçtür. Birleşik Amerikada bir “Pa- raşüt kullananlar ve kullanma- sını bilenler, kulübü teşkil edilmiştir. kulübün azası — bir sene içinde 805 adedine — baliğ olmuştur. En tuhaf iş! ü Amerikada tuhaf işlerin en »tuhafı olmuştur. Polina Rober isminde bir kadın Tenison yavaş yavaş, çetin bir irade içinde, şuurlu bir dava kabuklu ve dövülmemiş bir halde biber yidirmiş: bunun neticesi olarak kanâryaların sarı renkleri bir müddet sonra kırmızıya tahavvül etmiş! Kırmızı kanarya!. Her halde güzel bir çeşid! Aymı tecrübe beyaz tavuk- lar üzerinde de yapılmış ve tavuğun rengi değişmiştir. Yal- nız, tavuğun rengi havanın rutu- bet veya kuruluğuna göre de- ğiştiği için bu suretle canlı bir barometre elde edilmiştir! En büyük ikra- miyeli koşular mekteplerinde öğretmesidir. Bu Bu hafta yapılacak kadın 29 yaşında olduğu hal- — de Rider isminde ve henüz 15 yaşında bulunan bir çocuk ile evlenmiştir. Bunda tuhaflık var mı? di- yenlere bir de hâdisenin şu — kısmını arzedelim: Zevç, yani 15 yaşındaki genç talebe, hem de 29 ya- şındaki öğretmen zevcenin ta- — lebesidirl. Mezar mı yoksa.... Amerikada Virjinyada Riç- mand şehri mezarlığında ge- celeri bazı şüpheli gürültüler duyulmuş ve cadı masalları —akla gelmiştir. Fakat gardi- yanların yaptıkları tetkikatta, gürültü gelen mezarlardan bi- risinden yüzlerce şişe viski — çıkarılmıştır. Diğer mezarlarda da araştırmalar yapılmış bu / süretle elde edilen viski, bin- © lerce şişeyi bulmuştur. Hâdisenin bu son safhası, — polisin müdahalesini icab et- — tirmiş ve neticede, vergi ka- — çakçılığı yapan bir müskirat ticaretanesinin — vergisi — veril- memiş viskileri mezarlarda sak- Tadığı meydana çıkarılmıştır. Gelelim biberin faziletine! — Ruhu şadolsun, Nasraddın — hocanın bamyasının - fazileti — gibi biz de biberin faziletin- — den bahsedeceğiz. — Mütefennin olduğu HŞDAR, rivayet yani bir | | t Yarış ve Islah Encümeninin dördüncü hafta atyarışları, Pa- zar günü yapılacaktır. Bu koşu, encümenin en yüksek ikrami- yeli koşusu olduğu için çok heyecanlı ve alâkalı olacaktır. Taylara mahsus koşunun ikramiyesi 645 lira, İngiliz at ve kısraklarına mahsus koşu- nun ikramiyesi 1100 liradır. Birinciliği kazanacak hayvan, sahibine 950 lira kazandıra- caktır. Dördüncü koşu Handikaptır. Vilâyet koşu heyeti, bu koşuya iştirak edecek hayvanların Han- dikap ağırlığını tesbit etmiş ve hayvan sahiblerine bildir- miştir. Benliboz 63 kilo, Öncü ve Necib 59 ar kilo, Güler, Derviş ve Sada 58 er, Müm- taz ve Galib 52 şer kilo üze- rinden koşacaklardır. v Bugün doğacak çocuklar.. Bugün güceş — ile utared ara- sında hüsüle gelecek bir tesir, bütün — otoriteleri zarara uğrata. caktır. Bugün verilen borç para: ların bir daha tahsili kabil ol. mayacaktır. - Yapılan işlerin çoğu maküs neticeler verecektir, Bugün dağan çocuklar kay- prnz, endişesiz olacaklar, genişlik- leri ile şöhret kazanacaklardır. Bununla beraber mübim mevkiler işgal — edebileceklerdir. — Franmz sir gönde b ANADOLU bir şarbon aşısı .. Bazı köylerdeki hayvanlara tat- bik edilecek. Hayvanlarda mühim telefat yapan, hatta insanlara da si- rayet eden şarbon hastalığı için Ziraat Vekâleti Baytari hılzıssıhha lâboratuvarında yeni ve çok müessir bir aşı keşfe- dilmiştir. Hastalığa karşı uzun müd- det muafiyet bahşeden bu aşı, bazı yerlerde tatbik edilmiş ve çok faydalı neticeler ver- miştir. Vekâlet lâboratuvarı şefi Bay Muzaffer Bekman ile iki mütehassıs arkadaşı Anka- radan şehrimize gelmiş ve dün Vilâyette Vali Bay Fazlı Gü- leci ziyaret etmişlerdir. Baytar müdürü Bay Adil Yergök ile Menemen kazasına giderek Çavuşköyü, Musabey, büyük ve küçük Çiğli köylerindeki hayvanlara, yeni keşfedilen Mmüessir aşıyı tatbik edecek- lerdir.. Menemenden — sonra Kuşadasına gidecek olan mü- tehassıslar, Selçuk'nahiyesi da:- hilindeki hayanlara da bu aşıyı tatbik eyliyeceklerdir. Çeşmedeki göçmenler Arazinin vaziyeti tetkik edildi.. Çeşme kazası dahilinde is- kân edilmiş olan Romanya ve Bulgaristanlı göçmenlere tev- zie başlanan araziden şikâyet edilmişti. Vilâyetçe bu şikâyet üzerine Ziraat müdürü Bay Nadir Uysalla Burnava nahiye müdürü Bay Şefik Erol Çeş- meye tetkikata gönderilmişti. Yerlerinde araziyi tetkik eden bu iki zat, şehrimize dönerek dün vilâyette vali Bay Fazlı Güleçe tetkikleri neticesini bil- dirmişlerdir. Pamuk tohumları Her tarafta ekildi Ziraat Vekâletinden vilâye- timiz pamuk müstahsılları için gönderilmiş olan (150) ton akala pamuk tohumu, kaza- larda müstahsıllara tamamen tevzi edilmiştir. Ziraat müdür- lüğüne gelen malümata göre, pamuk müstahsılları, kendi- lerine tevzi edilen — tohumları, evelden hazırlamış - oldukları tarlalara -ekmişlerdir. Nisan yağmurları, yeni ekilen pa:- muklara çok iyi gelmiştir, Bay Lemi Aksoy İktısad Vekâleti Ege mınta- takası ölçü ve ayar başmü- fettişi Bay Lemi Aksoy, ter- fian İktisad Vekâletinde yeni bir vazifeye tayin edilmiştir. Dört seneye yakın bir za- mandanberi başmüfettişlik va- zifesini bihakkın ifa eden ve olçü inkıilâbı. üzerinde çok bhassas davranarak iyi netice- ler alan, kendisini herkese ıgvdiı-ııiı bulunan Bay Lemi ibi Ulusal Egemenlik ve Çocuk bayramı Kültür direktörlüğünce bir program hazırlandı 23 nisan ulusal egemenlik ve çocuk bayramı için zengin bir. program hazırlanmıştır. Bayram münasebetile resmi devalir, perşembe günü öğle- den sonra kapanacak ve cu- martesi sabahına kadar kapalı kalacaktır. Bütün mektepler de pazar- tesiye kadar tatil edilecektir. Bayram için hazırlanan prog: ramı ayneti neşrediyoruz: 1 — Törene bütün lise, orta ve ertik okullar, süel bando iştirak edecektir. Okul- lar meydanda, 29 teşrinievel 936 cumhuriyet bayramı tö- reni için hazırlanan krokideki B. C.Ç.D.F. harfleri ile gösterilen yerlerde geliş sırası ile ve üçer kişilik dizi halinde daracaklardır. 2 — Kız öğretmen okulu ile Karşıyaka ortaokulu Kar- şıyakadaki - ilkokulların — töre- nine iştirak edeceklerdir. Tö- ren Karşıyaka — Cumhuriyet Halk Partisi alanında ola: caktır. Buca ortaokulu ile Burnava şubesi de töreni mahallerin- deki ilkokullarla beraber ya- pacaklardır. 3 — Her okulun iczileri üniformaları ile okullarının önünde yürüyeceklerdir. 4 — Meydanda öğrencile- Mahsuller —— .0 . g——— Son yağmurlardan çok istifade etti Mulhakattan - vilâyet ziraat müdürlüğüne gelen malümata göre, Nisan yağmuru, vilâyetin her tarafına yağmıştır. Bü- tün mahsuller, bu yağmurlar- dan çok istifade etmiştir. Bil- hassa Menemen ovasındaki mahsüller — yağmursuzluktan sararmağa — başlamıştı. Yağ- murlardan sonra mahsuller, canlanmıştır. — Bağlarda da yağmurdan sonra yeni filizler fışkırmağa başlamıştır. Belediye tahsildarı adliyeye teslim oldu Zimmet ve ihtilâstan maznun eski belediye tahsildarı Niyazi kaçtığı için aranmakta — idi. Gıyaben hakkında - tahkikat yapılan Bay Niyazi, dün müd- deiumumiliğe teslim olmuş ve ihtilâsen zimmetine geçirmiş olduğu 37 lirayı belediyeye yatırdığına dair makbuz gös- termiştir. Fakat para vaktinde yatırılmadığı için Bay Niyazi hakkında takibata deyam edil- mesine karar verilmiştir. Muhakemesine, yakında ağır ceza mahkemesinde başlana- caktır. Bir körün marifetleri Karataş aile evinde yatıp kalkan, iki gözü de kör Selim oğlu Mustafa; sarhoş - olarak aynı evde oturan Abdullah : ) Aelâh XA taarruz B L a ae taarruz | m rin tertib ve intizamı ile her okuldan bir yardirektör meş- güul olacaktır. $ — Törene tam suat 10 da batdonun çalacağı İstiklâl mar- şile başlanacak ve sonra ban- donun refakatile hep bir ağız- dan Onuncu yıl Cumhuriyet marşı söylenecektir. 6 — Söylevler: A — Halk Partisi, Halkevi ve Çocuk esirgeme kurumu adına avukat Cevdet Nasuhi, B — Erkek lisesinden öğ- retmen Alâcddin, C — Her okuldan en kü- çük birer öğrenci taraflarından *kısa, söylevler verilecektir. 7 — Törene meydanda İl- bayın önünde geçit resmi ya- pılmak suretile son verilecektir. Kız ve Kültür liseleri, Ka- rataş orta, Sanatlar okulile Kız Enstitüsü dönüşte birinci kordonu takip ederek Kışla ve Konak meydanına kadar yürüyüş halinde gelecekler, buradan okullarına dağılacak- lardır. Not: — Çocuk esirgeme ku- rumu - tarafından tramvayların ücretsiz olarak akşam saat 17 ye kadar çocuklara tahsisi temin edilmiştir. Kız enstitüsü ve San'at okulu talebesi bu tramvaylardan — istifade ede- ceklerdir. Evkaf akarı ———r .6 . —— Yeniden inşaat yapılacak Evkaf —müdürlüğü, — evkaf idaresine gelir temin edecek yeni akar inşası için Basma- hanede Süt damlası müesse- sesi civarında (3000) metre murabbalık yer salın alacak- tır. Bunun için belediyeye müracaatla arsa istemiştir. Foçadaki hâdise Foça müddeiumumisi Bay İhsanı Foçada icra dairesinde tabkir etmekle maznun Foça belediye reisi Bay Raşidin muhakemesine dün şehrimiz Asliyeceza mahkemesinde nak- zen başlanmıştır. Bay Raşid, evelce Foça mahkemesince - üç ay hapse mahküm edilmiş, fakat tem- yizin nakz uararı üzerine nakli dava talep edilmesile dava, İzmir Asliyeceza mahkemesine maklolunmuştu. Dünkü muhakeme celsesin- de temyizin nakz kararı okun- muş ve Bay Raşid, söylediği sözlerde hakaret kasdı olma- dığını söylemiştir. Mahkeme nakz kararına ittiba ile -bazı noktaların tedkiki için muha- kemeyi talik etmiştir. Vilâyet büdçesi Vilâyet büdçesinin tasdik için Dahiliye Vekâletine gön- derilmek üzere - hazırlanılma- sına devam edilmektedir. Mu- hasebei hususiye müdürlüğü, büdçeyi birkâç gün içinde ta- ' N Vi c ve vilâyet, e 21/4/937 KT Peynirden —.. —— Zehirlenme vak'a- ları artıyor. Son günlerde sık sık pey- | nirden zehirlenme hâdiseleri | vukubulmaktadır. Dün de Al- sancakta bir hâdise olmuş, | Koçanalı Bay İbrahim kızı Bayan Şükriye ile kardeşi | Bayan Hayriye, bakkal Bay Hakkıdan aldıkları yüz - pa- ralık peyniri yidikten biraz | sonra zehirlenmişler, ve der- hat hastaneye - kaldırlarak tedavi altına alınmışlardır. Belediyenin nazarı dikka- | tini celbeder, müessif bir vak'aya meydan verilmemesi için bir an evel harekete ge- çilmesini bekleriz. Malvernion vapurunun MT ; Denize indirilmesi münasebetile İzmirli tüccara bir davet 12 Mayısta İngiltere Kralı Altıncı Jorjun taç giyme me- rasimi münasebetile şehrimiz- de Olivye vapur acentası ta- rafından temsil edilen Eller: man kumpanyasının yeni inşa olunan Malvernion vapurunun: da Taymis nehrinde suya in: dirme merasimi yapılacaktır. Vapurun kızaktan — indiril- mesi merasimi, umum deyvlet- lerin harb sefinelerinin bulun- dukları kısımda yapılacaktır. Bu sırada Londrada bulunan İzmirli ihracat tacirleri de bu merasime davet edilmişlerdir. Bu münasebetle Olivye vapur acentası sahibi İzmirli müşte- rilerini vapurda görmekle bü- yük bir şeref duyacaktır. Bilâ- hare, 13 Mayısta mumaileyhin emirlerine tahsis edeceği oto- mobillerle tacirler sabahleyin saat 9,30 Ruoyal palas otelin- de hazır. bulunscaklar ve bu otomobillerle Vindsor sarayını gezeceklerdir. Ve İzmirli tacir- lere kendi şatosunda bir öğle yemeği ziyafeti verildikten son- ra, Taymis nehri üzerinde bir tenezzüh yapılacaktır. Bu merasime iştirak etmek istiyen muhterem İzmirli tacir- lerimizin 8 Mayıs tarihinde Londra Feuchurel caddesinde 124 numarada Olivier ve Şsı. Lted acentalığına müracaatları rica olunur. » Balkan T. Odaları Kongresine aid rapor gelmiştir.. Balkan antantı ekonomik konseyinin Bleddeki toplantır sında aldığı kararlara göre, — Rumen seksiyonunun Balkan — antantı memleketleri Ticaret ve Sanayi odalarının aralarında aktedecekleri kongre münase — betile bir rapor hazırlanmıştı. Bu rapor, tetkik edilmek üzere — şehrimiz Ticaret odasına da — gelmiştir. Oda idare heyetince rapor tetkik edilecek ve bir mütalea hazırlanarak İk%ıud ğ Vekâletine gönderilecektir. — Şehir Meclisi Perşembe günü toplanması mukarrer olan Şehir Meclisi, 23 Nisan Ulusal egemenlik bayramı münasebetile Pazar: — " saat 16 da içtimi