22 Nisan 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

22 Nisan 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

4A 22/4/931 B ABERLLİ Ti 'Kont Ciano, teşrinde?An-" karaya gelecektir İtalya Hariciye Nazırının Anka- ra seyahatine büyük bir ehem- miyet verilmektedir İstanbul, 21 (Hususi) — İtalya Hariciye Nazırı Kont Cia- | nonun, Hariciye Vekilimiz B. Rüşdü Arasın Milâno ziyaretini iade için İkinciteşrin ayında Ankarayı ziyaret edeceği - Roma- dan gelen haberlerden anlaşılmıştır. Kont Cianonun, Türkiye seyahati hakkındaki haberler, bu suretle teeyyüd etmiştir, Kont Cianonun Ankara seyahatine büyük ehemmiyet veril- mektedir, .Roman xa.Lehı'stan B. Bekin Bükreş seyaha- ti etrafında tahminler Bay Bek ve Bay Bay Antonesko « aynı zaman- da iktısadi meselelere de temas edecekler Bükreş, 21 (A.A.) — Bükreşe hareket edecek olan Lehis- tan Hariciye Nazırı B. Bekin ziyareti Avrupa meseleleri hak- kında noktai nazar tcatilerine medar olacaktır. Ancak Lehis- tan ile Romanya esasen iki memleketin hududlarını müteka- bilen zamân altına alan bir ittifak muahedesi ile biribirine sıkı sürette bağlı olduklarından yapılacak görüşmeler Leh - Rumen ittifakının hayatiyetinin teyidinden başka bir manayı haiz ola- maz. B. Bek ile B. Antenesko aynı zamanda iktısadi mesele- lerle türizm meselelerine de temas edeceklerdir. Yugoslavya, Türkiye ile elele vermiştir Sulhun mühafazası için ne yapılmak lâ-| zımgeldiğini her devlet iyi takdir eder Belgrad, 21 (Radyo) — Valeva şehrinde halka bir hutuk irad eden Yugoslavya Orman ve Maadin Nazırı B. Joura Yan- koviç, Türkiye Başbakanı General İsmet İnönü ile Hariciye Vekili Bay Rüşdü Arasa yapılan büyük istikbalden dolayı te- şekkür etmiş ve nutkunun sonunda şu sözleri söylemiştir: — Türkiye; Anadolu -- Balkan seddinin takviyesi hususun- da Yugoslavya ve diğer Balkan devletlerile elele vermiştir. Gerek Türkiye ve gerek biz Yugoslavlar, için ne yapmak laıvmgdd g.nı gâyet ıyı lukdır edıyoruz Sulhun — takviyesi İngiliz takımı Mayısta İstanbula geliyor İstanbul, 21 - (Hususi) İngiliz Valverhem fudbol ta- kımı, mayısın otuzunda İstan: bula gelerek maç yapacaktır. İtalya Kral ve kraliçesinin Peşte seyahati Roma, 21 (Radyo) — İtal- ya kral ve kraliçesinin Peşte seyahati müddeti kat'i olarak | |Edirne şubesi.. tesbit edilmiştir. Bu ziyaret 18-23 Mayısta — yapılacaktır. | Kont Cia- | Kral ve graliçeye no da refakat edecektir. Günlük siyasal gazete Sahip ve başyazgamı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi geşriyat ve yan işleri müdürü: Hamdi Nüzbet Çançar -— İdarehanesi : İzmir İkinci Beyler sokağı C. Halk Partisi binası içinde Telgraf: İzmir — ANADOLU Telefon: 2776 » Posta kutum 405 ABONE ŞERAİTİ Yıllığı 1200, altı aylığı 700, üç ylığı 500 ku a Yubancı memleketlei abone ücreti 27 Hot yerde 5 - için senelik liradır kuruştur. ünü geçmiş nüsbalar 25 kuruştur.| ANADOLU MATBAASINDA < BASILMIŞTIR İran İktısad Neza- reti teessüs ediyor.. Tahran, 21 (A.A.) — Hükü- met bir Ekonomi Nezareti ihdasına karar vermiştir. Zi- raât ve Endüstri Nezaretleri teşkilâtı olduğu gibi muhafaza edilecektir. Sanıldığına göre, Ekonomi Nazırlığına İramın sabık Lon- dra elçisi tayin olunacaktır, Türkkuşu Edirne, 20 (AA.) — Türk- kuşu komitesi bugün Trakya umumi müfettişi Kâzım Diriğin başkanlığı altında toplanarak Türkkuşunun Edirne şubesinin açılış töreni programını büyük bir sevinç ve hararetle- tesbit etmiştir. Tören 23 Nisan Cuma günü saat 15 de Hadimağa yolu üzerinde Helvacıderesi yanın- daki tayyare alanında yapıla- caktır. Boğazlardan geçen vapurlar Roma, 21 (Radyo) — Son on beş gün içinde Çanakkale boğazından 17 Sovyet ve 5 İspanyol vapura — İspanyaya geçmiştir. Bu müddet içinde gene boğazlardan Karadenize 14 Sövyet ve 9 İspanyol - va: |İSARK MİSAKINA ? Atatürkün Başvekilimize çektik. #Heri telgraf; İstanbul, 21 (A.A.) — Re- isieumhur Atatürk tarafından Başvekil İsmet İnönüne Bel- graddan hareketi günü çeki- len ve müşarileyhin eline ancak İstanbulda değen tel- graf sureti aşağıdadır: Aziz dost ve müttefikimiz Yugoslavyanın millet ve or- dusunun intizam ve kudreti hakkında vukubulan tebşira- tınıza derin memnuniyetle» rimle beraber teşekkür eder sizin ve Arasın gözlerinizden öperim. Fakir İpi Halkı İngiltere aley. hine tahrik ediyor Londra, 20 (A.A.) — Yeni Delhiden bildirildiğine göre, İpi fakiri cami cami dolaşa- rak İngiltere aleyhinde mukad- | des cihad için vaızda bulun- maktadır. Arsolkotta bır” kaç - İngiliz müfrezesi hücuma - uğramıştır. Uzak şark İşlerinde İngiltere- nin bitaraflığı hayre- te şayan görülüyor Tokyo, 21 (Radyo) — Ja- pon matbuatı, komitern pro- pagandasından şikâyet etmekte ve “Japonya bunun için her ihtimale karşı — hazır ve mü- sellâh bulunmalıdır. İngiltere- nin Uzak şarktaki büyük alâ- kasına rağmen bitaraf — vazi- yette kalması hayrete - şayan- dır., demektedir. LA ge RUSYA GİRECEK İstanbul, 21 (Hususi) — Hariciye Vekilimiz Bay Tevfik Rüşdü Aras, Tah- ran seyahatinden sonra Moskovaya gidecektir. Bay Tevfik Rüşdü Aras, Moskovada iki memleketi alâkadar eden mühim me- seleler etrafında Rus ri- cali ile görüşecektir. Söylendiğine göre, Şark misakına Ruslar da gire- ceklerdir. M Londra seyahati 6 Mayısta.. İstanbul, 21 (Hususi muha: birimizden) Başvekilimiz General İsmet İnönü ile Hari- ciye Vekilimiz Bay Rüştü Aras, 6 Mayısta — trenle-Lon- draya hareket edecekler ve kralın taç giyme merasiminde hazir bulunacaklardır. . Akdeniz Müslümanları için bir meclis tesis ediliyor Paris, 21 (Radyo) — Fran- sa hükümeli, Akdeniz sahille- ri Müslümanları namina bir meclis tesisine karâr vermiştir. Bü meclis istişari mahiyeti haiz olacaktır. Bu meclise hariciye, müs- temlekât ve dahiliye nazırları namına — murahhaslar — iştirak edecektir. Kanımiız ve petrolleri Suriye ceridelerinin yumurt- ladığı yeni bir marifeti du- yunca, gayri ihtiyari yere tü- kürdüm. Bu varakparelere gö- re, bize petrol verildiği — tak- dirde Hataydan vazgeçecek- mişiz. Daha doğrusu bir eli« mize Hatay davasını almışız, diğerini de petrol istemek Üzere açmışız. Şeref ve haysiyet satmakta tereddüdleri olmıyan milletler, bunu belki yapabilirler.. Fa- kat biz, dünyanın bütün pet- rol defineleri ile Türk Hatay- daki kanımızı değişmek zille- tini gösterecek bir millet de- giliz.. Bir damla kanımız, bil- mem nereden nereye akan bir petrol haznesinden çok kıymetlidir. Biz o kanla tarih- ler yaptık. Biz o kanı, namus ve istiklâlimiz uğrunda kul- lanmışızdır. O kan, hiçbir menfaat mübadelesine sığmı- yan, en şerelli kandır. Komşu memleket - gazetele- rinDin bu çirkin yavesi karşı- sında bütün asabiyetimizin şah- landığını düyüyorüz. -Çünkü Hatay,:benim telâkkimce kan, toprak ve tarih kardeşliğinin icabı olarak ele alınmış bir davadır. Ounu petrolle, altın madenleri ile, demir, kömür, gümüş, hatta hazırlop iş'en- miş, kotarılmış, sonu hiç gel- miyecek definelerle mübadele etmemize haysiyetimiz manidir. Suriye matbuatının, büyük Türk milleti aleyhine savur- duğu bu hezeyana, ağır, müs- bet ve inkâr kabul etmez ha- kikatlerle mukabelede bulun- mak istemiyoruz. Çünkü bü- tün bu 'yave ve hezeyanların, iki memleket arasındaki mü: nasebetleri bozmak istiyen ba- zı salılimış zümreler tarafından uydurulduğunu da biliyoruz. Ancak, unutmamalıdır. ki, biz hiç satılmadık. Bizim şe- refimiz, hakkımız, paha biçil- miyecek bir seviye ve kıymet- tedir. Ne ferdimiz, ne hakkı- mız, ne davamız pazara düşe- bilecek bir mal değildir.. Biz, kendi toprağımızda petrol da bulacağız ve kanımızın damar- lâarı da, onun yanı başında işliyecektir. Fakat Hatay da: vasından asla ve kat'iyyen vaz- geçmiyeceğiz! Orhan Rahmi Gâkçc Bareme göre İki. terfi müddetince kalanlar İstanbul, 21 (Hususi muha- birimizden) — Bareme göre aynı derecede iki terfi müd: detince kalmış olân memurla- rın, maaşlarının birer derece terfi — ettirilmeleri hakkında bir kanun JTâyihası — hazırlan: mıştir. Yakında Büyük Millet Meclisine sevkedilecektir. B. Daladiye Londraya vardı Londra, 21 (Radyo) — Bay Daladiye — Londraya tayyare ile vasıl olmuştur. Fransanın Londra sefiri tarafından - şere- fine siyasi bir ziyafet verilmiş ve bu ziyafete İngiliz Nazir- ları ve Bay Eden iştirak - et- miştir. Bay Eden yarın Birikson ötelinde Bay Daladiye şerefi- ne 'bir ziyafet: verecektir. Avam Kamarasında Muhalifler, hükümete hücum ediyorlar İngiltere hükümeti, Bilbao halkının aç lıktan ölmesine göz yumuyormuş Londra, 21 (A.A.) — Avam kamarasında —muhalefet - işçi meb'usü — Aleksandr. Bilbao meselesini tekrar Mmevzubahs ederek İngiliz hükümetini ti- gcaret gemilerine müessir yar- dımda bulünmamak ve Bask sahillerinin ablukasını kabul etmek ve bu süretle kadın ve şocukların açlıktan ölmelerine müsaade etmekle itham eylemiş ve Bilbao önünde Frankonun bilfill ablukasının mevcut ol- madığını iddia eylemiştir. Yine mualelet liberal meb- uslardan Acland İngiliz harb gemilerinin ticaret vapurlarını kara sularına kadat himaye etmeleri — lâzimgeldiğini ileri sürmüştür, Hükümet namınta söz alan Bahriye Bakanı Sir Samuel Hoare demiştir ki: — Vaziyeti tetkik edeceğiz ve eğer ablukanın müessir ol- madığı kanaatine varırsak her- kesten önce biz yeni vaziyeti derpiş edeceğiz. Hoare, İngilterenin — deniz siyasetini izâh ederek demiş- tir ki:j —Bu siyaset açık denizlerde bütün İngiliz ticaret gemilerini bimaye etmektir. Kara sula- rına harp gemileri göndereme- yiz. Bunu oralarda tchlike olduğundan dolayı değil fakat münhasıran böyle bir hareketin ademi müdahaleyi ıhlıl edece- ğindendir. Ademi müdahale siyasetinde yeni bir fasıl açtık. Binâaen- aleyh esasen kâli derecede infilâke müheyya maddeler arasına ateşli hiçbir şey at- mamak — hayati ehemmiyeti haizdir. Hoare tafsilât vererek hü- kümete gelen malümata isti- naden demiştir ki: — Bilbao önünde fili ve hakiki bir abluka vardır. Asi- lerin Bilbao açıklarında bir zırhlısı, bir kruvazörü, bir tor- pidosu ve birçok ta müsellâh ticaret 'gemileri vardır. Buna mukabil İspanyol hükümetinin ancak bir torpidosu ve bir de müsellâh balıkçı gemisi var: dır. Mayinler meselesi bir müeyyideden — başka birşey değildir. Bilbao açıklarında iki veya üç mayin tarama gemisi tor- pile çarparak bundan altı hafta kadar evel batmıştır. Franko son günlerde mayin dökmeğe devam etmiştir. İs- panyol ihtilâfında ilk defadır ki muharip - taraflardan biri İspanyol kısmını tamamile tecrid ve denizden ve karadan muha- sâra etmeğe muvaffak olmuş- tur. Sonra gene haber aldık ki asi harp gemileri üç mil kara sularına da girerek istih- kâmları topa tutmuşlar ve is- tihkâmlar kat'iyyen mukabele etmemiştir. İngiliz hükümeti kendi malümatına göre, bare- ket etmektedir. Frankonun herhangi bir tehdidi ile de- gildir. Hoareden sonra söz alan Loyd Corç şunu sormuştur: — Bilbaoda açlıktan ölmek- te olan kadın ve çocuklar için yiyecek dolu ve Jean De Luzda l ı topraklarından bir |" #relerini tehir etmesi daki hükümet teklifi 49 « mu: Ü beklemekte olan üç İngiliı Vâz puru Bilbaoya hareket eder ve keyfiyetten de İngiliz do- nanmasını haberdar - eylersa donanma bunları himaye için tedbirler alacak mıdir? Hoare buna karşı: — Açık denizlerde elbette, cevabını vermiştir: Loyd Corç devamla de» miştir ki: — Ben öyle zannediyorum. ki İngiliz siyaseti Bir ademi müdahale olmaktan çok uzak: tr. Bu siyaset Frankoyu İs. panya hükümeti — tarafından dayak yidiği bir sırada takviye eylemektedir. Son olarak Eden söz almış; — İngiliz hükümetinin Bask hükümetine karşı hiç bir mu- habbetsizliği yoktur. Bilâkis İspanyada tercih edecek ölsak bizim idare şeklimizi Katalon- ya veya Franko hükümetlerin- den daha yakın bir tarzda temsil eden Bask hükümetini tercih ederim. Demiş ve 4 Nisandaki be- yanatına telmih ederek mez- kür beyanatla İngiliz donan- masının ticaret gemilerine re- fakat edecekleri intibamı ver- mek istememiş olduğunu kay- dettikten sonra şunları şöyle- miştir: — Hükümet bilhassa Bask kara sularında riseler için tekhlike gördüğünden ve tica- ret gemilerine bu bapta ihtar- larda bulunmuş - olduğundan —£ dolayı muaheze edilmektedir. £ Bu yapmış olduğumuz ihtarat muhik olsun olmasın bizim istihbaratımza ve hüsnüniye- timize istinat etmektedir. Fa- kat bu tedbirimiz lâyetegay- © yer değildir. Günün hâdisa- tına ve bize gelecek malümata tabidir. Bu akşam Santander- deki konsolosumuzdan — aldı- ım bir telgrafta mayn topla- 5ıı ımeliyışınyıpıldığınve ıl)ı'ı çok mayn kaldırıldığı bildiril: " mektedir. Eden sözlerini şöyle bitire miştir: | — Vaziyeti bize her gün Ş gelen malümata ve mesüuliyet- $ lerimize göre “arasıra gözden © geçirmeliyiz. Mesuliyetlerimizi © bitaraflık göstererek elimizden (| geldiği kadar iyi bir » şekilde || yerine getirmeğe çalışacağız. || Avam kamarasının müzake- hakkın. | halife karşı 119 reyle *kabul || edilmiş ve celse Iııpıhlmı.'tır.l Alman partilerile uzlaşmışlar — — Praği 21 (Radyo) — Çekosül| lovakya hükümeti dört Alman © partisi ile uzlaşmağa karar l vermiştir. : TAKVİM ! ü l | j !