23 Nisan 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

23 Nisan 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

4B 23/4/931 S LN SA TE . vudluk müzakereleri Yunan ıktısadçıları yakında Bul- garistana ;gidecekler Belgrad, 22 (Radyo) — Politika gazetesinin istihbaratına göre, Yunanistan ile Bulgaristan ve Arnavudluk arasında de- vam etmekte olan müzakereler müsait surette inkişaf etmektedir. Atina - Sofya hükümetlerinin yakın bir zamanda muallâk meseleleri tamamen halletmiş bulunacakları tahmin edilmek- mektedir. Arnavudluk - Yunanistan görüşmelerinde de terakki | vardır. Belgrad, 22 (Radyo) — Pravda gazetesinin Atinadan haber aldığına göre, Yunan iktısatçılarından mürekkep bir grup, ya- kında Bulgaristana gidecekler; Sofya ve diğer şehirlerde tet- kiklerde bulunacaklar, Bulgaristanla teşriki mesai imkânlarını arayacaklardır. Dicle ve Fıratın taşma- sından zararlar oldu Dicle üzerinde 300 metrelik bir bend çökmüşse de tamir edildi Tahran, 22 (A.A.) — Dicle ve Fırat nehirleri sularının yük- selmesi vahim feyezanlara ve mezruatın mühim surette hasara uğramasına sebebiyet vermiştir. Dicle üzerinde 300 metrelik bir bend çökmüşse de hemen tamir edilmiştir. Varşovada mühim hâdi- seler cereyan etti İşsizlerden öçyüz kişi belediye dairesini işgal ettiler Varşova, 22 (A.A.) Radonada çok mühim hâdiseler olmuş, 300 işsiz belediye dairesini işgal eylemi; mürekkep bir takım gruplar müstahdemin idaresi önünde nü- mayiş yapmışlar, bu binanın bütün camlarını kırmışlar ve po- lisi taşa tutmuşlardır. Polis, silâh istimaline mecbur olmuş ve neticede nümayiş- çilerden biri ölmüştür. Mortrö konferansında Konsoloshanelerin hak- kı kazasının ipkası ka- bul edilmiştir İngiliz, Fransız, Yunan ve İtalyan dele.! geleri bu hususta mutabık kalmışlardır | Montrö, 21 (ALA.) — Mısır keyeti murahhasası — İngiliz, Fransız, Yunan ve İtalyan he- yetlerinin müştcrek kararları üzerine hukuku şahsiye me- selelerinde konsoloshanelerin hakkı kazasının ipkasını kabul etmiştir. Ecnebilerin beynelmilel hu- kuk prensiplerine riayet etmek şartile ticaret, idare ve vergi sahalarında Mısır kanunlarına ANADOLU gn Gönlük siyasal gazete Sahip ve başyazgamı Haydar Rüşdü ÖKTEM ÜUmumi neşriyat ve yarı işleri müdürü: Hamdi Nürhet Çançar İdarehanesi : İzmir İkinci Beyler sokağı C. Halk Partisi binası içinde Telgraf: İzmir — ANADOLU Telefon : 2776 » Posta kutasu 405 tâbi tutan ikinci madde hak- kındaki İngiliz ve Portekir heyeti murahhasaları — ecnebi- lerin asla farklı bir muameleye tabi — tutulmıyacaklarına dair mezkür maddede bir tadil ya- pılmasını teklif etmişlerdir. Mı- sır murahhasları buna karşı şiddetle itiraz ederek böyle devamlı bir taahhüde girişe- miyeceklerini ve maamafih bu- nun intikal devresinden sonra eenebilerin farklı bir muame- leye tabi tutulacaklarını ifade olmadığını beyan etmişlerdir. Mısır heyeti murahhasasının bu baptaki şiddetli -beyanatı kuvvetli bir tesir yapmıştır. Mısır hükümeti hukuku hüküm- ranisinin yeniden tahdid edil- mesine asla muvafakat etmi- yeceğini göstermiştir. Bursa yolunda bir ABONE ŞERAİTİ Yıllığı 1200, .ıı.şıyııgı 700, üç "Oygu"cuIUk yhğı 500 kuruştur. İstanbul, 22 ( Hususi ) — Yabancı memleketler için senclik abone ücreti 27 liradır Her yerde 5 kuruştur - (Günü geçmiş nüshalar 25 kuruştur. Bursanın İnegöl kazası civa- rında bir haydudluk hâdisesi olmuştur. Bursaya gelmekte olan bir otobüs, silâhlı birkaç şahıs tarafından durdurulmuş, L yolcular soyulmuştur. ANADOLU MATBAASINDA BASILMIŞTIR Bulgar, Yunan ve Arna- — Madrid Sefaretimize iltica eden İspanyollar Ankara, 22 (AA.) — İs- tihbaratımıza nazaran, Hari- ciye Vekâleti ile İspanya hü- kümeti arasında cereyan eden | müzakeral neticesinde, Mad- riddeki Türk elçilik binasına | sığınmış olan takriben - 700- 800 kadar General Franko | taraftarı İspanyolun — tahliyesi şekilleri takarrür etmiş ve bu mültecilerin hiçbir arızaya uğ- ramadan sahile nakillerine Va: lanta bulunan İspanyol cum- huriyet hükümeti muvalakal eylemiştir. Bu İspanyolları Türkiyeye nakletmek Üüzere Karadeniz vapuru İspanyaya hareket et- miştir. Edirneye geldi, bugün Ankaraya geçecek İstanbul, 22 (Hususi)—Türk- kuşu için Almanyaya sipariş edilen 20 tayyareden 10 ta- | nesi Edirneye - gelmiştir. Bu tayyareler, yarın (bugün) uça- rak Ankaraya götürülecektir. Hamidiye Yunan ve Yugoslavya 1i- manlarını ziyaret edecek İstanbul, 22 ( Hususi ) — Hamidiye mektep gemimiz, yakında Yunan ve Yugoslav Hmanlarını ziyaret için bura- dan hareket edecektir. Hamidiye kruvazörüne, bir Yeni tayyarelerimiz | ANADOLU ! ( tubları. | ranın karşı memleketteki kle- vi e Tacirler okusun Ankara, 22 (AA) — Kle- ringli memleketlere devalü- asyondan evel mal sevketmiş olup matlupları bilâhare de- tahak- kuk etmiş olan ihracatçıların zararlarının telâfisi tetkikatına esas olmak üzere alâkadar- ların aşağıdaki vesikaları 29 Nisan Perşembe akşamına kadar Merkez Bankası mar: valüe kur üzerinden meleri lâzımdır. A — Gümrük yannamesi süreli, B Satış, mukavele. C — Mal bedelinin tahsi line tavassut etmiş olan kaların bu husustaki ihracat be- mek Bu mektublarda - vesaikin hangi poöra üzerinden tanzim edilmiş bulundukları, Avru padaki tahsil tarihleri ve pa- ring sabına yatırıldığı tarih la)du ilmiş bulunacaktır. D — Şubelerimize klering | || kanalile || mikdarı. havalelerin Bi l ae P| Belçika hakkında | İngiliz - Fransız beyannameleri Londra, 22 (A.A.) — İngi- gelen i ğ | kez ve şübelerind tevdi et- | liz siyasi mehafilinde beyan | olunduğuna göre Belçikanın beynelmilel taahhüdleri hak- kındaki Fransız-İngiliz beyan- nameleri B. Edenin 25 nisanda Brüksele yapacağı evel neşrolunacaktır. B. Eden 27 nisan salı gü- günü Londraya dönecektir. ziyaretten gambotla iki torpido mühribi | Amerika büdçesınde refakat edecektir. Katiller Istanbul hapishanasinden kaçtılar İstanbul, 22 (Hususi) —Ga- lata postanesi veznedarı Hüs- nüyü, parasına tamaan öldüren ve İstanbul Ağırceza mehke- | mesince idama mahküm edil- miş bulunan katil Abdullah rafları en muvafık şekilde | tevzi etmek suretile - bu açığı | azaltmağa çalıştığını — bildir- ile arkadaşı tevfik, hapisa- | neden kaçmışlardır. bu iki katili aramaktadır. 'Sılâhsızlanma konferansı |Mayısın 30zuncu gününe birekıldi Paris, 22 (Radyo) — Fran- sanın teklifi üzerine Cenevre- de 6 Mayısta toplanması mu- karrer olan silâhsızlanma kon- feransı, İngiltere kralı altıncı Jorjun taç giyme merasimi ve Montrö konferansının devam etmesi münasebetile Mayısın 30 zuncu gününe bırakılmıştır. O vakte kadar, deniz tesli- hatile meşgul olan devletlerden bu teslihat için me masraf yapmakta oldukları hakkında malümat istenecektir. Japonlar Beynelmilel iktısad? kon- feransa iştirak edecekler | Londra, 22 ( Radyo ) — Royter Ajansının Tokyodan aldığı haberlere göre, Japon- (& lar, iktısadi ve beynelmilel bir konferansa iştiraki kabul etmiştir. Küçük itilâf Parlâmentolar konferansı Belgrad, 22 (Radyo) — çük itilâf devletleri parlâmen- tolar konferansı 6 Mayısta, Belgradda toplanacaktır. Kon- feransı, Skopçina reisi Bay Stevan Çirpiç açacaktır. Zabıta, | İki milyon 557 bin dolar açık Vaşington, Reisicumhur Ruzvelt, mzbu- san meclisine 1936-37 büdçe- sinin iki milyon 557 bin dolar açık vermekte olduğunu ve tasarruflar yapmak ve mas- miştir. General Göring Dün Romaya vardı Belgrad, 22 (Radyo) — Alman Hava Nazırı Ğeneral Göring, bugün refikasile bir- likte saat 11,25te Romaya gelmiştir. Hariciye Vekâleti binasına giderek hariciye müs- teşarı ile görüşen General Göring, biıiaç saat Romada kaldıktan sofra Napoliye geç miştir. Örada, B. Mussolini- nin Venedik avdetini bekliye- ceği sanılmaktadır. General Göringin ansızın Romaya gel- mesi, Avusturyada heyecan uyandırmıştır. Berlin, 22 (A.A) — Siyasi mehafil Romaya bareket etmiş olan G. Göringin yakında yapılacak olan Müssolini-Hit- ler mülâkatının tarih ve tefer- rüatını tesbite memur - oldu- ğünu beyan etmektedir. |Almanya | aleyhtarlığı Macaristanda giltikçs artıysr Belgrad, 22 ( Radyo) — Pravda gazetesinin Peşteden haber aldığına göre, Macaris- tanda Almanya aleyhtarlığı gün geçtikçe kuvvetlenmekte- dir. Macar devlet adamları, Macaristanın herşeyden evel kendi bayati meselelerini dü- şünmek mecburiyetinde oldu- gu kanaatindedirler. 22 (AA) — | | | | j ı || Bütün yurdda Hâmid | Izmir Halkevinde yapılan Hâmid gecesinde bulunanla Manisa, 22 (Hususi) — Bu gece Halkevinde üstadıâzam Hamıd için büyük bir ihtifal yapıldı Hâmidin ebedi ayrılı- ğgından memlekete düşen elem ve matem, Manisa gençliğine ve halkına da büyük teessür hissesi, ayırmıştı. Nitekim, ih:- tifale iştirakin derecesi bunu gösteriyordu.. Binlerce kişi, -kadın, erkek- akşamdan itiba: ren Halkevi salonunu doldur: muştu. Karşıda, büyük ve aziz ölünün bir portresi vardı. Tam vaktinde valimiz Lütfi Kırdarla kumandan ve diğer bazı zevat geldiler. Program mucibince evvelâ İstiklâl marşı çalındı ve Halkevi başkanı Bay Azmi Önakının kısa bir hitabesile törene başlandı. Doktor Nec- det Otoman büyük bir belâ- gatle “Finten, den bir parça okudu, Avukat Bay Mitat, Hâmidin hayatını, eserlerini, milli ve bedi karakterini ve edebiyat âleminde açtığı dev- rin bariz vasıflarını esaslı bir şekilde izah etti ve hararetle alkışlandı. Ortamektep mual- limlerinden Bay Ali Mustafa da kendisine hâs temiz bir üslüpla “Makber,, den, keza, Bayan Nefise Âlimcan da aynı eserden parçalar okudular ve alkışlandılar. Bunları, İnkisar- lar direktörü Bay Mustafanın Tevlik Fikretin bir parçasını, Bay Küdadın'da “Nesrin,, den bir parçayı okumaları takib etti ve merasim sona erdi. Teker Adapazarı, 22 (A.A.) — Büyük Türk şairi Hâmid için Halkevinin hazırladığı -tören dün cumhuriyet alanında ya- pıldi. Hâmidin hususi hayatı | ve yaptığı hususi hizmetlerle şiirleri okundu. Havanın yağ- | murlu olmasına rağmen büyük bir kalabalık törende hazı bulundu. Samsun, 22 (A.A.) — Bü tün münevverlerin iştiraki! dün akşam Halkevinde yap lan toplantıda büyük şair H: midin hayat ve eserleri, şii leri okunmuş ve hatıraları te ziz olunmuştur. Halkevind yer bulamıyanlar — hoparlörler onünde gece geç vakite kadar Hâmid gecesini takip etmiş- lerdir. Burdur, 22 (AA.) — Dün gece Halkevinde büyük Şair ihtifalifiyapılıyor | mesi vetbunların ecnebi | tür Türk edebiyat tarihine geçen | İGüneş 1915 5,14 akşam İZ Hâmid için bir ihtifal yapıld Hatipler Halkevinin geniş lonunu dolduran yaslılarla d rin bir sükün ve sükünet içind büyük Hâmidin hayatı, &: lerini anlattılar, şiirlerind parçalar okudular. Aydın, 22 (AA.) — Türk şairi Abdülhak Hâi ölümü münasebetile dün ak: Halkevinde bir ihtifal yapıld Salon tamamen dolmuş oturacak yer bulamıyanlar rasimin sonuna kadar ayakta durarak ihtifale iş! etmişlerdir. Merasimde, Hâmidin leri, edebi kudreti izah miş, temsil kolu Eşberden sahneyi muvaffakıyetle mıştır. Büyük şairi bir kere anmak fırsatını bulan Hı çocukları bu vesile ile halka milli edebiyatın yük: değerini bir kere daha rüz emrdıler Hımıdı den gençlik onun gönüllerde, şüiirlerini dıl yaşatmakla müteselli lardır. Zonguldak, 22 (AA) 65 gün evel Hâmidin 86 yıldönümünü edebiyat m yaparak kutlamış olan evimiz onun ölümü münas betile dün de yaslı bir ihtifa sahne oldu. Halkevi Başkı Evin kederli çocuklarına mide ait hatıralarım diğer tipler de büyük şairin hi tını ve eserlerini anlattılar. Zonguldak — caddelerii birine Abdülhak Hâmid verilmesi ve bütün eserlerii toplanarak yeniden tabettil lere tercüme olunmasının Bakanlığından — tem edilmesi teklifi alkışlarla bul edildi. TAK vIM öğle — 5,16 12,12 yataı 1440 ikimdi 9,04 16,00imsak - 8,24