24 Nisan 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

24 Nisan 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Çocuklara İcili, ufaklı, gürbüz, cılız, âyinmiş ve perişan, paltolu ve bakarken.. delik mintanlı, yeşil, mavi, siyab, elâ, kostanc gözlü, saçı başı ayrı ayrı bin- lerce yavru, dün birdenbire şehri “millet,, k mek iktiza eder.. Ben dedemden, babamdan, Tunduğu, saniyen — bir gıdığı “yarın,, muş, sörüklüyordu. Cözlerin yaşardı. O, bir köpek yavrasa değildi babasından siyade ettim, babanın kolunu tutub çektim. dedim, bereket versin ki Sonra tramvaya binı Tand a tülüb çi Hükümet ön ve kıyafet itibarile düzgün iştirüyor yürüdü, derhal müdahale ettim: istilâ ettiler, Küçüklerin bu esinin Mmanasımı anlıyanlara ruli! bir gürur ve saadet ver- bizim insan ve millet topluluğumuz malhı idi , koşa koşa gidi bir zata çarptı. Zavallı Ona acımak isterken, diğer zatın ağzından bir küfür pi Şakaklarımın attığım düydum. Bastonu ile çocuğun üzerine akını, anamdan ziyade çocuğa hürmet ederim. Evvelâ çocuk olduğu, benim ve bizim şefkat ve alâkamıza mef humunu — küçücük büriyeti içinde ta- müuhtaç bu- Boyramın birinci günü, bir baba gördüm. Çocuğunu kuloğından tat- ve ekaret *Bayram göaünde yapmayın bunu,, adı, bilâkis kızardı. bir çocuk yığını gördüm, Memur kimini ku- kiminin kasketini kuluklarına kadar iadiriyordu. ea dört yavrudan bir tanesi, kılık çocuk yere düştü. gi boşandı. doğra — Vurmayın, yazıktır. Ne olducuz, birşeyiniz mi kırıldı. Bir yeri- miz mi incindi? — Akıl istemez! Dedi yüzüme karçşı.. Ben de onun yüzüne söyliyeceğimi söyledim: — Belki akıl iemezsiniz. Fakat insanlığa ihtiyacınız var! Ve, başımı çevirib geçtim.. Çocuğün karşısında, millet kalkar. Çocuğu sevib sayımıyan bir #orabilir miyim? bile millet, tohumunu nereye ayağa atıyor, Saime Sâdi Tavuk kursağında?altın'i Kanadada Rozland şehrinde aslen Avusturyalı olan Erik Manter adında bir tavuk ve horoz kasabı, kestiği tavukla- rın midesinden külliyetli mik- tarda altın tozu bulmuştur. Yapılan tetkikat neticesinde bu tavukların toz halinde altın madeni bulunan bir sahada çöplendikleri anlaşılmıştır. Feci bir hata ve... Neticesi! Nevyorkta romana pek ben- ziyen bir hâdise olmuştur. Bayan Hiram Blet isminde bir kadın, Paristen aldığı bir telgrafla, kocasının bir oto- mobil kazasıns kurban gitti- ğini öğrenmiş ve teessüründen © gece havagazı musluğunu açık bırakarak uykuya — yat- mıştır. Aradan bir müddet geçmiş e... kazaya kurban gittiğine herkesin inandığı Bay A. Blet evine dönmüş ve karısının feci akıbetile karşılaşmıştır. Yapılan tahkikatta, telgrafın Bayan Hiram A. Blete değil, Bayan Hortans T. Blete olduğu anlaşılmıştır. Ve Bay Tomas Bletin yani asıl Bay Bletin ku- zeninin otomobil kazasına kur- baa gittiği meydana çıkmıştır! Bu ikinci safha, Bayan Hor- tans Bleti matemlere düşürmüş, fakat bir müddet sonra, karısı ölen Bletle kocası ölen Hor- tans biribirini almak — suretile bu katmerli mateme ve acıya nihayet vermişlerdir! Uyku faslıl İnsan için en faydalı uyku nasıl uykudur? Bir Fransız fen heyeti bu huüsusta — tetkikatta bulunmuş ve muayyen zamanda yatıp muayyen zamanda kalkımak üzere uyumaktan uzviyet için en mülid uyku, günün gayri muayyen saatinde iki saat de- vam edecek bi uyku imiş! Şu halde, hepimiz durm- yalım, böyle hareket edelim! Karışık bir iş Bundan on beş sene evel Mis ni Smit, Mister Donalt Smit Sağdıç olarak-kendi kadeşleri,£ Alfred. ve Con Smit hazır bulunmuştur. Bundan sekiz sene evel Do- nalt Simit ölmüş, bir sene sonra da zevcesi Anni sağdıcı ve kayınbiraderi Alfred Simitle evlenmiştir. Alfred Simit de hundan dört öcue evel ölmüş, iki Smit kardeşten dul kalan Anni bu defa Con Smitle ev- lenmiştir. Bu mükerrer izdivaçlarda belki bir fevkalâdelik görmi- yenler olabilir; fakat işin ga- ribi şudur: Anni, birinci kocasından bir kız bir oğlan, bunların amcaları olan ikinci kocasın- dan da bir oğlan, üçüncü ko- casından da bir kız ve bir oğlan çocuk doğurmuştur. Şimdi, bu çocukların bir- birile karabet derecesine ne isim verebileceğiz?.. İşte karı- şık olan cihet huduı! Yugoslauyada Bazı Nazırlara daha fazla selâhiyet verildi. Belgrad, 23 (Radyo) Heyeti Vekile içtimamnı müte- akıben neşredilen resmi teb- liğde; 2 saat süren toplantıda Başvekil Bay Stayadinoviçin Hariciye ve Dahiliye Vekilinin de dahili siyaset hakkında izahat verdikleri, bundan baş- ka bazı Vekillere, vekâletlerine aid işleri görebilmeleri için salâhiyet — verildiği — bildiril- mektedir. SAA Bugün doğacak çocuklar.. Bugün yataktan çıkarken his. sedeceğimiz ilk şey ademi mem- nuniyet olacaktır. Bunun için bu: gün mühim hir iş yapmak ve hesaba katılacak muvaffakıyet el de etmek mümkün olacaktır. Öğ- le vakti de bazı nahoş hâdiseler çıkacaktır. Hugün doğan çocuklar batf ruhlu olacaklardır. Bu bal hayat- larında daima hükim kalacaktır. Masmatih işlerine bağlı ve muk- tesid olacaklarından sıkıntı çek. miyeceklerdir. ç u&aem.ma — Xa »—.Nı Dün Cumhyet meyda- nında toren yapıldı Cumhuriyet meydanında izciler — Başı -I nci sahifede — karşı resmi sürette — milleti idare ediyor gibi görünen ve milletin başında bulunan sul- tanlar, kendi şahsi menfaat- | lerinden başka birşey düşün- müyorlar, milletimizin benliği- nin, gurürünün haysiyet şerelinin — düşman çizmeleri altında çiğnenmesine yardım ediyorlardı. , Bundan sonra istibdadı na- sıl yıktığımızı, Büyük Önderin başkanlığında cumhuriyeti ne suretle kurduğumuzu anlatan hatip, bugün bundan 17 yıl önce Büyük Kurtarıcı Atatür- kün Büyük Millet Meclisini ilk defa olarak — açtığının yıl- dönümü olduğunu söylemiş ve çocuk bayramının ilk gü- nünün böyle mubarek bir ” güne tesaduf etmesinin büyük ma- nası olduğunu beyan ile: *—Bugün, çalışmanın, azim ve irade kudretinin, biribirine bağlılığın vereceği — büyük faydaların remzi olan — bir gündür.., Demiştir. Bay Baha Nasuh nutkunu, yaşasın Atatürk, ya- ve Dünkü merasimde kız talebe şasın Cumhuriyet — sözleri ile bitirmiştir. Bundan sonra İzmir Erkek Lisesi muallimlerinden — Bay Alâeddin Can; Lise talebesin- dan Bay - Muammer “ve Bay Vedad sık sik alkışlanan birer söylev vermişler ve askeri bandonun çaldığı Cumhuriyet marşı, hep bir ağızdan söy- lenmiştir. Lise izciler ve tale- besinin geçid resminden son- ra merasime nihayet veril- miştir. Öğleden sonra Liman ida- Sag olsunlar' Üçıîııcıı"!ı'ı'ğii alan aile — Başı 1 inci sayfada — anaları takdir ederiz. Her aile reisi, onların bu güzel hare- ketlerini örnek olarak alma- Çocuk Esirgeme kurumunun bu yerinde hareketini memnu- niyetle kaydediyoruz. Böyle bir müsabaka hakikaten çok isa- | lunan kövlülerimiz sevineclerin- resinin çocuklara tahsis ettiği Çankaya vapuru, Konak iske- lesinden küçük yolcularını ala- rak körlezde dolaştırmıştır. Bandonun da iştirak eylediği bu gezintide, yavrular şarkılar söylemişler, eğlenmişlerdir. Akşam üzeri Halkevinde çocuklara çay, bisküvi, limo- nata tevzi olunmuştur. Karşı yakada ve Burnavada da mera- sim yapılmıştır. Şehrin muh- telif yerlerinde hatipler tara- fından söylevler verilmiştir. Gece de her taraf elektrikle tenvir olunmuş, mekteblerde müsamereler verilmiştir. Kurumun tebriki Ankara, 23 (A.A.) — Ço- cuk Esirgeme Kurumu genel merkezinden: Çaocuk Esirgeme Kurumu ge- nel merkezi 23 Nisan çocuk bayramile çocuk haftasını bü- tün memleket vavrularına kut- lular. Hepsine sağlık, dirlik ve canlılık dil. Atatürk çoc egemenlik dlarının ulusal birlikte kendi bayramlarını çok neşeli ve sevinçler içinde geçirmeleri kurumumuzun en kutlu dileği- Jdir. Cumhuriyet çocuğunun neşesi ve sağlığı yurdun tü- kenmez kuvvet ve kıvancıdır. Istanbulda İstanbul, 23 ( Hususi ) — 23 Nisan Millt hâkimiyet ve çozuk bayramı pek neşeli ve güzel geçmiştir. Sabahleyin merasim yapılmış, Taksim abi- desine çelenk konmuş, nutuk- lar irad edilmiştir. Yağmur Köylü 'sevinç!'içinde Dün şehrimize ve civar ka- zalara mebzul miktarda yağmur yağmışlır. Alâkadarlara gelen malümata göre, bu yağmur bütün rençperleri sevindirmiş- tir. Menemen, Manisa, Kemal- paşa ve diğer kazalarımızda, kuraklıktan endişe içinde bu- | bayramile | hıklı muhabbet 24'44 | Türkiye-M ——— — Başı | nci sahif karşı olan bağlılıklarını gi itibarile çok dikkate şayar İki üç sene evel hük zin misafiri olarak Misı gazeteciler grapu — gehrim Belediyenin - şerefle diği siyafelte bu meslekdaş raber - bulundum. — Karşıl üzerinden henüz yarım & memişti ki bütün teşrifat ortadan kalkmış, aramızd ve itimada müstenid bir & Sofrada Mi tecilerinin kendilerini hiç ı.ı bir memlekette — telâkk dikleri her — hareketlerinde oluyordu, Biz de onları vaj dar hasıl olmuştu. türüb eket arasındal ve samitm bu derccede büyük ve can Bizden ayrıldıkları der Ti Masarhiların — taliki — bizi alâkadar etmiş, Masırı mes her bâdise Türkler arasınd teveocüh ve alüka ile karşılı Halkm tabil ve cibilli temayüllerine gene halktar olan iki tarafın hükümetler bette İâkayid kalamazdı. kulmadılar da... Mosar krolliği ile Türk sında imza edilen üç mualı nun parlak bir delilidir. Unütmamak — Tâzımdır dler Mizir hüküme sabib bir bükümel milletler arası her türlü baklarda müsavat esasına 1 olarak imzıladığı ilk vesik Avrupa devletleri henü rö konferansında Misira ta larını vermek için Yahudi yaparken Türk Cumluriye! kayid ve meofaat arzusuna madan - Miar hükütetin uzatmış, onunla hukukan ve biribirine hürmetkâr il leket sıfatile aradaki müna tanzim edev bu muahedele etmekte tereddüd gösterme Türkiye Cumhuriyeti | keti ile Montrödeki Musr has heyetine kaymeti çok bir muzaharette bulunmuş Bu muzaharetin Mısırda | düğü kiymet ve ehemmiyel gıl.mıc.ıgımhu şüphe etmiyı Türkiye ile imzaladığı abedeler Mısırin hakiki isti yatında birer dönüm nokta edecek kadar — mühimdirl milletin istiklâl hayatında hareketlerin — izleri — ebedi yaşarlar. Yarının devlet adam' tarafın siyasi — münasebetleri zim ederlerken dalma bu delerden mülhem olacaklar Haımlı' Nıîzlıel ÇA — İkinci kora Ne vakit ta edilecek? İkinci kordonun haraj belediye ile liman işleti dürlüğü arasında uzayırı ihtilâf yüzünden her gü daha fazlalaşmaktadır. ziyetin ne şekil alacağı tirmek bir*türlü mümki miyor. - Belediye; — ikinel donun, birinci kordonlel likte mefsuh rıhtım - şi den liman işletme mi ğüne devredilmesi icab ileri sürerek fevkalâde lanfbu uzün caddenin müdürlük — tarafından edilmesi lâzımgeldiğini etmişti. Halbukı Liman i müdürlüğü, bir şehir ması itibarile bu tamirai lediyeye aid - olduğund. etmiştir. Uzayıp giden bu mesele bundan bir evel Şürayı Devlete etmişti. Şürayı Devlet, susta elân bir karar miştir. Güzel İzmir için bir vaziyetinde — bulunan kordonun tamiri cihetini Ka c