24 Nisan 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

24 Nisan 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

YFN k l Sayfa 4 — sistifade BT A l ea A a aF T A eT F DA |Atillâ'nınDefinesi Tarihe müstenid zabıta romanı — defasında da şiddetle G. Franko, den emin nihat zafer- görünüyor —- — Franlıo, dahilt harp, bütün İspanya eli. mize geçtikten sonra bitecek, diyor Londra, 23 (Radyo)—Deyli Meyl gazetesinin muhabiri ge- neral Franko ile bir mülâkat yapmıştır. Bu mülâkatta gene- Tal Franko: — Valânsiya ile aramızda bir tavassut teşebbüsü bey- hudedir, dahilt harbin nihayet bulması için hiç bir tavassutu kabul etmiyeceğiz. Dahili harb, bütün İspanya elmize geçtiği zaman bitecektir. İngilterenin menafü, tarafla kaimdir. Guadalahara harblerine ge- lince: Delil meydandadır. Eli- mizde bulunan arazi, etmiyeceğimizi göstermektedir. Briguega şehrini ancak mi- lislerin elinde bulunan dağın hâkimiyeti üzerine terkettik. Bir kıt'anın gece yolunu kay- bederek milislerin - eline geç- mesi de bir zafer teşkil ede- mez. Biskay cephesinde vaziyet aşikârdır. Bugünlerde Bilbao elimize geçecek, ve esir dü- şecek yabancı gönüllüler yer- lerine gönderilecektir. Milislerin şimdiye kadar za- yiatı 60,000 maktuldür. Bizim zayiatımız bunun yarısını bile bulmaz. Marksistler elli bin kişi kaybetmişlerdir.,, demiştir. Sen-Jan-Doloz, 23 (Radyo) Havanın düzelmesinden eden General Mola kuvvetleri Elorya mıntakasın- da ilerlemiş ve Monte Karas- kanya tepelerini işgal etmiştir. Bu suretle asiler Bilbao yo- hunda Elee y Lükire olanuy » lardır. Salamanka, 23 (Radyo) — Vergaradan bildiriliyor: Bask cebhesinde mücadele devam etmektedir. Asiler Da- ramoya vadisinden ilerlemek- tedirler. Yara ve Montekroz asilerin eline düşmüştür. Leon cebhesinde asiler, As- torya milislerinin müthiş bir hücumuna maruz kalmışlar fa- kat mukavemete muvaffak ol: muşlardır. Madrid, 23 (A.A.) — Bil- bao Müdafaa Nazırı Elguctada cumhuriyet mevzilerine hücum eden tperver — kıtaatın — hezimetini teyid etmistir. Düş- man üç defa atılmış ve her tarde- bizim ricat dilmiştir. Madrid, 23 (A.A.) — Asi- — lerin Üniversite mahallesin- — deki vaziyeti gün geçlikçe fenalaşmaktadır. Muhtelif bi- nalarda dağınık bir halde bu- 62 vererek: — Bunu da siz alınız. Dedi. Bunlar, tabancaya çok ben- | ziyen aletlerdir. Gardiyan sö- züne devam ederek: — Bunlar mükerrer ateşli bancalardır, her birinde se- iz tane uyutucu gaz mermisi vardır. Bunları endaht ederken — göğüse nişan almak lâzımdır. Maamafih işler çok yolunda _pldıığuııdın kullanmak — mec- -— buriyeti hasıl olmıyacaktır. sa- miyorum. Yalnız, uykusunu ka- lunan — mahsurların — miktarı 3500 kişi tahmin olunmakta- dir. kıyılarında asiler su ihtiyacını temin için birkaç kuyu açmışlardır. Asi: lerin sabih köprüler atmak veyahüd' tahrip " #dilmiş köp- rüleri tamir etmek — bususun- daki gayretleri boşa “ gitmek- tedir, Üniversite mahallesinde Casa De Campoya bağlıyan geçidin iki tarafında yer tut- muş olan — cumhuriyetçiler en ufak bir harekette derhal oto- matik silâhlar ve toplarla düş- manın Üzerine ateşe başla- maktadırlar. Franko, İtalyaya mı gidecek? İstanbul, 23 (Hususi) — İs- | panya kumandanı | General Frankonun bugünler- de İtalyaya gideceği ve bu- nun için hazırlandığı - bildiril- mektedir. Manzanares asilerinin Bu haber, henüz teeyyüd et- miş değildir. Valânsiya hükümeti |Zehirli gaz kullan- mayı tasavvur bile etmemiştir. Londra, 23 (A.A.) — Res- mi mehafilde — öğrenildiğine göre, İngiltere hükümeti son zamanlarda gerek Valânsiyaya ve gerek Salamankaya - birer aet gözüLrerek İSpanyol hu- kümetini asi makamları askeri harekâtta gaz istimalin- den tahzir etmiştir. İngiliz notası gaz — istimali- nin yabancı memleketlerde yapacağı çok fena tesirler üzerinde ısrarla durmuş ve bu işte ilk teşebbüse girişe- cek olan tarafın bu - suüretle kendi davasına ne derece bü- yük bir siyasi fenalık yapa- cağını da bilhassa tebarüz ettirmiştir. İngiltere hükümeti aynı za- manda bu hususta teminat almak arzusunu da izhar ey- lemiştir. Valânsiya bu notaya cevab vermiştir. Salamanka asi ma- kamlarından daha - hiçbir ce- vab alınmamıştır. Londra, 23 (A.A.) — Va: lânsiya hükümetinin vermiş olduğu cevapta deniliyor ki: “Zehirli gazler kullanmağı asla tasavvur etmemekteyiz.., ve da bulunması ihtimali vardır. Dedi. Diyan kol saâtine baktı, sa ati 23,45 idi. Ve genç kız hayretler içinde kaldı. Bu mahzende tam -iki saat — kal- miş oluyorlardı. Asıl - hayret ettiği nokta, — parmaklarının vev, Öjiyenin parmaklarına değdiği andan itibaren zaman mefhumunun kaybolması idi. | Ve kendi kendisine: — Şu halde, ben yüzbaşıyı seviyorum, bu bir hakikattir. Diye söylendi. | sistemini | kudadırlar. | de gazle tehlikesiz hale sok- ANADOLU FransızHarbiye Nazırının Mancesterdeki söylevi İki vapur Taarruza uğradı Malaga, 23 (Radyo) — lere mensup bir tah!clbnlıır Kartajen açıklarında İspanya hükümetine mensup iki vapu- ra taarruz etmiştir. Vapurlardan birisi kendisini sahile atmıştır. Avam kamarasında Gürültülü hir celse oldu Belgrad, 23 (Radyo) — İ giltere parlâmentosunda gece yansına kadar devam eden heyecanlı ve münakaşalı bir celse olmuştur. Bu celsede kabineye memur bir nazarla münakaşa eden ve ağır sözler u sarfeden amele saylav Davan- sın meclisin birkaç celsesin- den uzaklaştırılması kararlaş- tırılmıştır. Londra, 23 (A.A.) — Avam kamarası büdçe müzakeresine devam etmektedir. Fazla kâr üzerinden alınacak olan yeni vergi tekrar mevzubahs edilmiş kanunla beraber müteaddid hatipler prensip - itibarile ka- hnl etmişlerdir. Müstakil mebus ve B. Robert Horne Amerika ile bir ekonomik anlaşma unsuru ve bunün B. Satler gibi Oslo mukavelesini imza etmiş | olan devletlere ve hatta diğer | devletlere de teşmilini derpiş etmişlerdir. B. Çemberlayn yeni vergi şiddetle müdafaa etmiş ve fakat tatbikatı üze- rinde yeni tetkikler yapılma- sı lâzım geleceğini söylemiştir. Nihayet büdçe karar sureti reye — konulmaksızın — kabul edilmiştir. İtalyan siyasetinde değisiklik Paris, 23 (A.LA.) — — Jour gazetesinin Berlin muhabiri siyasi Alman mehafilinin İtal- yan siyasetinde vukua gelmiş olan tahavvülden memnun ol- duğunu ancak bu tahavvülün Avusturya, Macaristan ve Çe- koslovakyanın tekrar bir araya gelmesi gibi bir netice ver- mesinden korkmakta oldukla- rını bildirmektedir. Figaro gazetesinin. Roma muhabiri, Bay Mussolininin İtalyanın Avusturya istiklâlini müdafaa edeceği hakkında B. Şuşnige 'yeniden teminat receğini — yazmaktadır. Avusturyayı kollektif emniyet sistemi haricinde Küçük itilâf devletleri ile iki taraflı misak- lar akdine teşvik edecek, Avusturyanın — Habisburgları ve- Ltekrar saltanat mevkiine ge- tirmek hakkını tanıyacak, an- | cak bu meselenin günün me- selesi olmadığını tasrih ede- cektir. Duçe | Londra, 23 (Radyo) — Fran- sa Harbiye Nazırı Daladiye, Manestere m at etmiştir. Fransız-İngiliz muhipler ce- miyeti tarafından B. Daladiye şerefine verilen üçyüz kişilik bir ziyafette mumaileyh mühim bir söylev. vermiştir. B. Dala: diye bü söylevinde ezcümle şunları söylemiştir: r zaman me serfüru emiştir ve edemez. Biz, herşey yapmağa muktedir bir zamanında dusile aymı safta sulhun mu- hafazası için mücadeleye ha- Berlin, 22 (AA.) — Bazı Alınan- gazeteleri" Fransadaki vaziyeti tetkik — eylemektedi Nolkişer Beobahter yezgte Pranen ' Başvek B. B'umın yerine B. diye geçecek — olursa grev ilân edileceğine dair B. Litvinofun beyanatını iktibas Eğer B. Hendersonun sız kaldı Londra, 23 (A.A.) — İşçi “mebuslardan B. Henderson avam kamarasında başvekil- den şu suüali sormuştur: —Başvekil Almanyanın bir dünya — konferansına - iştirak etmeğe hazır tolduğu hakkın- | da B. Hitlerin yaptığı beya- | nattan haberdar olmuş mudur? Başvekil bu hususta hükümet bilir mi? B. Baldvin şu cevabı ver- miştir: —Hükümet B. Hitlerin beya- nalını görmüştür. Kâfi dere- İngiltere böyle bir konferansa iştirake hazır bulunmaktadır. B. Henderson bilâhare şu suali sormuştur: —Hükümet bu beyanatını tat- bik mevkiine koymak yani Alman (bükümeti ile bu hu susta temâasa girmek niyetin de midir? B. Baldvin bu suale cevap vermemiştir. — Gardiyanlardan bir kıs- mını biralarına katlığım ilâçla | uyuttum. Şimdi derin bir uy- Nöbetçi zabitini tum, şimdi elimde her kapıya uyan anahtar da vardır. Dedi. Gardiyan — bir an durdu; başını sallıyarak ilâve etti: — Fakat Sinyor Ploç bi- zim doktoru hâlâ odasında bulunduruyor. Şu ana kadar öldürmedi ise gene şansımız var demektir. Siz şimdi beni takip ediniz; mösyö Lük ile mösyö Piyerin yanına gideceğiz. Franç onları kurtarınaya onlar elbiselerini giymektedir- ler. Yani muhafız - kıyafetine girmektedirler. Siz de aynı Şimdi | Gardiyanın bu sözleri, or- manda Françın sözlerini ten- vir etmiş oldu, Ojiye Almanca | olarak gardiyana: — Evet, şimdi anlıyoruz! Dedi. Diyan da: — Kardeşimin yanına bir sörertl'gidelim! Dedi. — İleri şu halde!, Gardiyan bu üç kelimeyi söyledikten sonra iri adımlarla Fransızların önüne düştü. Ev- velâ, elindeki anahtarla kapı kilidini tecrübe etti ve: — Mükemmel, dedi, anah: tar mükemmel surette işliyor. Yol bizim için açık demektir. Bu yolu sadece- Sinyer - Ploç elektrikli makanizma patabilir. Bu tehlike de muh- temel değildir; çünkü bu ha- ile ederek, Almanya ile anlaşmak dnamına bir beyanatta buluna- cede istihzarat'vukua gelir ise | milletiz. Ordumuz, İngiliz or- | | müsellâh isyan ile mukabele Dedilmek hazırlıkları yapıldığı umumi | | Üç sualinden biri cevap- | | beri yoktur. | yan burada kardeşi Lükü şa- Gümrük sedleri kaldırılmazsa dünya, yeniden harbe sürüklenecektir zırdır. Sulb isteriz. Drdiğîmiı zaman, kuvvetsiz olduğumuz zannedilmemelidir.,, B Daladıvı sözü cihan ik- tına çevirerek demiş- — Bugün, dünyada mevcut milletlerin en çoğu, gümrük sedleri çekerek, tam bir Ego- izmle kendilerine göfe iktısadi bir yol tutmuşlardır. Bu yol, beynelmilel İktisadi münase- batı sarsan ve hinnetice harb felâketini doğuracak olan bir âmildir. Bunlar, artık kalkma- hdır. Aksi takdirde dünya, yeniden harbe sürüklenecektii Almanlar, dürbünü Fran- saya çevirdiler —— sanmın İktidar mevkiine Daladiye geçer-| Bay Bek, Bükreşe se umumi grevler başlıyacakmış taraftarı olmakla maznun bir adamın Fransız hükümeti ba- Şına getiril.mesine umumi grev, kaydedilebilir, demektedir. Berliner Vorsen Zeitung, umumi mesai konfederasyonu genel sekreteri Jonhaux bir müddet sonra yeni bir pro- gram ile ortaya çıktığı vakit Sosyalist partisinin bu yeni imtihana katlanıp katlanmıya cağı ve Radikal partisinin de bü siyasete 'devâğ edip etdi- yeceği anlaşılacaktır. Berliner Lokal Anzeiger, normal vaziyeti iade için amele ücretlerini bugünkü seviyede bırakmak ve aynı zamanda is- tihsalâtı da artırmaktan başka çare olmadığı göremiyen, hatta sosyalist partisinde hiç kimse kalmamıştır. Başı üzerinde komünistlerin kılıcı asılı bu- lunan — Blum hükümeti nasıl bu hakikati anlatabilecektir. İki Mısır taburu Sudan ile Hartuma gidiyor Kahire, 23(A.A.) — İngiliz- Mısır müahedesinin yapılması üzerine Mısır generalı Hayri ile Sudan genel valisi arasın- da cereyan eden müzakereler neticelenmiştir. Varılan anlaş- ma mucibince bugünlerde biri Hartuma diğeri de Port Su- dana müteveccihen iki Mısır taburu hareket edecektir. üzumlu kışlaların inşaatının bitirilmesi üzerine diğer baş- ka Mısır kuvvetleri de Sudana gidecektir. elektrik santralına kadar git- mesi lâzımdır. Halbuki santral odasından oldukça uzaktadır ve: gu atda lüçbir geyden h- Aksırmağa bile vakit bulmadan biz onu ense- leriz, Siz beni takib ediniz. Gardiyan elektrik fenerini sol eline aldı. Sağ elinde parmakları arasında geniş ve oldukça muğlak bir anahtar vardı. Önde gardiyan olmak üze Te Diyan ve Ojiye mahzenin kapısından geçtiler. Bir döner merdivenden, dar bir geçide, oradan bir dehlize ve nihayet iyi tenvir edilmiş geniş bir salona geçtiler. Di- tonun muhafızları kıyaletinde gördü. Aynı zamanda Lük de 24/4/937 N, Almanyada I Ma. bayramı İtalyadan 20 gazeteci çağırıldı Milâno, 23 (Radyo) — 20 İtalyan gazetecisi Almanyaya gitmişlerdir.. Bu gazeteciler Almanya hükümeti tarafından 1 Mayıs bayramında — hazır bulunmak üzere davet edil- mişlerdir. Çekoslovakya'da Meden? kanun ad, 23 (Radyo)— Çe- güa, Çekoslovakyanın yeni ka- nunu medeni proj kereye başlamıştır. Bu münasebetle beyanatta bulunan Adliye Nazırı, kanunu medeninin evlenme faslı hak- kında izahat vermiş ve evlen- me keyfiyetinin hususi ve içti- maf bir işten ziyade, siyasi ehemmiyeti haiz bir vazife olduğunu söylemiş ve evlen- menin mecburi olması lüzu- muünü ileri sürerek bunda ısrar eylemiştir. niçin gitti? Paris, 23 (A.A.) — B. Be: kin Bükreşi -i; aretinin gayesi B. Tituleskonun tekrar iktidar mevkiine gelmesi ihtimalinin önüne geçmek olup Roman- yalılar Lehlilerin yapacakları bir sürü tezahürat mukadde- mesidir. Övr gazetesinde bu mütalcayı ileri sürmekte olan Mm. To- puis ilâve cdıyor B. Bekin ziyaretinden sonra general Smigli Rydz Bükreşe ve mütcakiben kral Karol Var- şovaya — gideceklerdir. bun- dan sonra da Leh reisicum- huru Bükreşe gidecektir, Panama kana- lının muhafazası.. Londra, 23 (Radyo) — Ame- rikan filosu, Amiral Ham- borngun kurmmandasında ma- nevralar yapmaktadır. Manev- raların mevzuu Panama kana- hının müdafaasıdır. Hava ve deniz tayyareleri de manevralara iştirak etmek- tedir. Filo Mayıs ortalarında Kaliforniya üssübahrilerine dö- necektir. Halkevi köşesi_ Resim sergisi Halkevinde açılan resim ser- gisi, 5 Mayısa kadar her gün halkın ziyaretine açık bulun- durulacaktır. Bu sergiyi ziyaret ediniz. Çok iyi intıbalarla ay- rnılacak ve Türk resim san'atı hakkında iyi fikirler edinecek- siniz.. Gardiyan, Lüke hemşiresile buluşmak üzere olduğunu ev- velden bildirmişti. Bunun için bu buluşmada büyük bir hay- ret görünmedi; fakat azami neşe ve bahtiyarlık vardı. Bu aralık Piyer de sahneye girmiş bulundu; Diyan meser- retle: — Piyeri yerl Dedi, — Madmazel, sizi - tekrar gördüğüm için ne kadar bah- tiyarım bilseniz.. Gardiyan: — Madmazel, mösyö.. Oğ- lumu daha evel tanıdınız. Şim- di size zevcem Gertritü tak- dim ederim, Oğlum ve zev- cem de sizinle birlikte şato- dın ıynlıcıklırdır. lhlıyıtı Bizim sadık Pi-