24 Nisan 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 7

24 Nisan 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 7

MA 2414931 ANADOLU İran üzümlerinin Alman- Ekonomi ve piyasa Fransa ile ticaretimizde- ki gerilemenin sebebi Buğdaylarımız faz. Hollandada —a e a— la istihlâk edilecek Fransızlar (kendi kendine yeter)| — Şebrimiz Türkotis müdürtü prensibini takib ediyorlar Türkiye - Fransa arasındaki ticaret işleri hakkında şehri- miz Türkofisine mulassal ma- Tâmat gelmiştir. İki hükümet arasındaki ticari mübadeleler 29 Ağustos 1935 tarihli Mo- düsvivendi ile aymı — tarihli klering anlaşması hükümlerine göre yapılmaktadır. Ticaret ve seyrisefain mu- kavelenamesi — mucibince iki memleket artsındaki mübade- leler gümrük tarilesi ve re- simler hususunda en ziyade müsaadeye mazhar millet mu- amelesinden istilade etmek- tedirler. 13 İkincikânun 1937 de feshi ihbar edilmiş olan Mo- düsvivendi ile — klering anlaş- masının 13 Nisan 1937 den tılması takarrür - etmiştir. anlaşımanın — anahatları lardır: 1 — Fransa, Türkiyeye zi- rai ve sınat olmak üzcere iki sınıf kontenjan vermiştir. 2 — Fransaya — kontenjan verilmemiştir. Fransa münha- sıran umumi ithal rejimimiz- deu istifade etmektedir. 3 — Fransada kontenjana tabi tutulmıyan Türk menşeli mallarla Fransız menşeli mallar arasında hususi takas muame- leleri yapılabilmektedir. 4 — İhracatımızın yüzde 35 ine muadil lehimizde bir serbest döviz marjı vardır. 1931 Eylül ayında İngilte- renin altın miktarından ayrıl: masi üzerine Fransa, gümrük tarifesini yükseltmiş ve kon- tenjan sistemini kabul etmiştir. şun: Fransanın son zamanlardaki | iktısadi siyaseti işte şu suretle hulâsa edilebilir: 1 — Ziraat maddelerindeki fiat düşkünlüğünün önüne ge- çilmesi suretile köylü sınıfının terfihi, aynı zamanda Ziraat erbabına kolay ve ucuz kredi temini ve borçlarının tecili. 2 — Fransa ile müstemle- keler arasındaki münasebetlere fazla ehemmiyet verilmesi ve bunlarla - birlikte — Fransanın (kendi kendine yeter) bir İm- paratorluk teşkil etmesi, Bu hususta alınacak tedbirleri gö- rüşmek üzere 1935 te Pariste bir İmparatorluk konferansı toplanacaktır. Fransa ile ticaretimiz Fransa, çok eskidenberi Tür- kiyenin en mühim alıcı ve sa- tıcılarından biri olduğu halde bilhassa 1931 den itibaren bu mevküni kabetmeğe başlamı- ştir. Bu memleketle olan tica- retimizin daralmasının sebep- leri arasında dan başka Fransanın, Türkiye mahsullerinin birçoğunu yetiş- tiren müstemlikelerile birlikte mümkün olduğu kadar “kendi kendine yeter,, bir imparator- luk teşkil etmek hususundaki gayretlerini de ehemmiyetle zikretmek icab eder, 1923 ten 1936 senesine ka- dar Fransa ile ticaretimizde 1923, 1925-1929, 1934 ve 1935 senelerinde 3,9 - 12, 9 nisbetinde tenezzül göstermiş, buna mukabil 1924, 1930 - 1932, 1933 ve 1936 senele- rinde yüzde 2,9-11,3 nisbe- umumi buhran- B d> a | tinde artmıştır. Tenakus, daha itibaren iki ay müddetle uza- | Bu | | çoktur. 1932 — senesinde 10,504 liralık ihracat yapıma- mıza mükabil — ithalâlımız 13 bın 229 lira iken 1936 sene sinde ihracalımız 22,645 Türk lirasına kadar yükselmiş, bun- dan sonra tenezzüle başlıya- rak 1936 senesinde 3,828,000 hraya kadar düşmüştür. İtha- lâtımız da — 1929 — senesinde 29,169,000 Türk lirasına ka- dar çıkm ş, 1936 da 2,335,000 hraya düşmüştü: İtalyada gıda mad. delerinin fiatleri.. Milâno, 23 (Radyo) — Po- polo D'ltalya gazetesinin ver- diği bir habere göre: *30 Nisanda kovperatif mer- kez komitesi toplanacak ve gıda maddeleri fiatleri tetkik edilecektir. Komite yeni fiat- leri tesbit edecektir., B. Eden Kral tarafından kabul edildi Londra, 23 (A.A.) — Dış işleri Bakanı Bay Eden, dün | akşam Kral tarafından Vind: sor şatosunda — kabül — edil miştir. Parlâmento mahafili maha- fili bu mülâkatta Bay Edenin | yapacağı Brüksel seyahati ara- sında münasebet görmektedir. Morning — Post Brükselde rarlar olmadığını çünkü Bel- çikanın — istiklâli meselesinin halledilmiş olduğunu, erkân- harbiyeler Mmeselesinin müza- kere sırasında kasden bir ta- rafa bırakıldığını ve bunun Belçikanın — icabında askeri tedbirler almağa amade olma- |gCilt ve Tenasül hastalık-$! gazetesi | verilecek yeni ka- | ğüne gelen malümata göre, Hollandanın yıllık buğday is- tihlâki 940 bin ton derecesin- dedir. Bu miktardan takriben 500,000 tonunu hariçten, mü- tebakisini de dahilden temin etmektedir. Muhtelif tabii ve iktısadi Haollan- da, buğday ihtiyacının yanrısın- dan fazlasını daha uzun bir zaman için ecnebi memleket- lerden temin etmek mecburi- yetindedir. Cinsi yumuşak olan yerli buğdayların sert ecnebi buğ- dayları ile karıştırılması mec- buriyeti, Hollanda buğdayla- rının pahalılığı, arazinin mah- dud bulunması ve diğer istih- sal şubelerine nazaran buğday yetiştiriciliğinin daha az ka- zanç getirmesi, istihsalin da- ha ziyade arttırılmasına mani olmaktadır. İstihsal ve istihlâk arasındaki bu büyük açığın amiller tesirile Fransaya | ancak ecnebi memleketlerden | yapılacak ithalâtla kapanacağı aşikârdır. Hollandanın, dünya buğday piyasasında mühim ve devamlı bir alıcı olarak kalacağına hükmolunabilir. Ecnebi mem- leketlerden satın alınan buğ- dayın kuru ve sert - olmasına ve fazla gloteni ihtiva etme- sine ehemmiyet verilmektedir. Bunun başlıca sebebi, yalnız başına un imaline salih olmı- yan yumuşak ve rutubetli yerli buğdayların, kuru ve gloteni fazla ecnebi buğdayla- rile karıştırılmasının — icab et- öesidir. Onün için Avustralya, Türkiye ve İran buğdaylarına fazla rağbet edilmektedir. Hü- kümetimizle Hollanda arasın- daki son ticaret muahedesi, bu memlekette buğdaylarımı- mızin fazla istihlâkini temin edecektir. sert, Birinci Sınıf Mutahassıs Dr. Demir Ali Kamçı oğlu ları ve elektrik tedavisi İzmir - Birinci beyler sokağı Elhamra Sineması arkasında Telefon : 3479 GĞ0TTART A ACLART I ZL diği şeklinde tefsir edilemiye- ceğini bildiriyor. Ve diyor ki: Fransa ile İngiltere arasın- daki askeri ittifak halen çok sıkıdır. Ve şimdi İngilterede bulunan Fransız Harbiye Na- ! zi B. Daladiyenin İngiliz Harbiye Nazırı B. Duf Cooper ile ve erkânıharbiye ile askeri meseleler hakkında görüştüğü şüphesiz bulunmaktadır. | hazırlanma ve ambalâj yada satış vaziyeti Kalite itibarile duşuk olan bu üzümlerin tutunamamasının sebebleri İran çekirdeksiz üzümlerinin Almanyadaki satış — vaziyeti hakkında şehrimiz Türkofisine malümat gelmiştir.. Umumi harpten sonra Almanyaya it- hal edilmeğe başlanan İran özümleri, kalite itibarile hiçbir vakit Türk üzümleri derecesine yükselmemiştir ve yükselemez. İran üzümlerinin Almanyaya ilk ithal tecrübeleri 1925-1926 yıllarında yapılmıştır. İlk zamanlar Almanyaya pek mahdud bir şekilde ithal edilen İran üzümleri 1930 ve 1931 senelerine kadar devamlı bir inkişafa mazhar olmuştur. Fakat İran üzümlerinin Alman- ya piyasalarında sürüm ve it- halâtı bu tarihlerden sonra devamlı olarak - gerilemiştir. Alman piyasalarında tanınan İran üzümleri (Kavsin, Urmiye, Maraga ve Malayır ) adlarını taşımaktadır. Bundan başka bazı alâka- darlar, İran üzümlerini ilk önce Urmiye ve Maraga diye ikiye ayırmakta, Kavsin ve Malayır cinslerini - ötekilerinin başka bir kolu saymaktadırlar. Fakat | umumi tasnif, dört ad üz. den yapılmaktadır. Bu tasnife | rağımen alâkadarlar, bunların arasında göze çarpacak hiçbir kalite farkı bulunmadığını ve İran — ihracatçıları tarafından bunlara gelişi güzel adlar ve- rildiğini söylemektedirler. İran üzümlerinin bu kalite- leri İzmir üzümlerinin 9 ve 10 numaralı tiplerine muadil sayılmaktadır. İran üzümlerinin kayde değer bir vasfı da nis- beten geç şekerlenmesidir. Tekmil İngilterece tasdik bir hakikat varsa, o üzümlerinin, kalite, bakı- mindan İzmir üzümlerine reka- bet edebilmelerinin hiçbir za- man kabil olmıyacağıdır. © İran üzümlerinin -Almanya- ya idhalinde önayak olan ev- ler, daha ziyade Alman idha- lâtçıları veya Hamburgta otu- ran bazı yabancı - idhalâtçı- lardır. İran üzümleri ilk olarak 1935 ve 1936 senelerinde temizlenmemiş olarak ve pek iptidei ambalajlar dahilinde edilen da İran Almanyaya - getirilmekte idi. | Mal bu vaziyette Hamburga geldikten sonra serbest liman- da görülmekte ve alelâde pa- zarlık suretile satılmakta idi, fakat İran üzümlerinin Alman piyasalarında zamanla ehem- miyet kazanması üzerine bun- ların da ilk defa İranda temiz- lenmesi ve sonra Almanyaya | getirilmesi cihetine gidilmiştir. Ambalâjlar da zamanla 15- İzmir Yün Mensucatı Türk Anonim Şirketi Halkapınar Kumaş Fabrikası —— —— İMEVSİM DOLAYISİLE YENİ ÇIKARILAN KUMAŞLAR Sağlam, zarif ve ucuzdur Satış yerleri: İzmir Pamuk Mensucatım ŞİRKETİN MERKEZ VE FABRİKASI İZMİRDE HALKAPINARDADIR YENİ YAPTIRACAĞINIZ — Rİ Birinci kordonda 186 numarada Şark halı Türk anonım şirketi Mimar Kemaleddin caddesinde FAHRİ SELER İÇİN DU MAMULÂTI TERCİH KDİNİZ KANDEMİR oğlu YERLİ PAMUĞUNDAN AT, TAYYARE, KÖPEKBAŞ, DEĞİRMEN, GEYİK VB uruı MARKALARINI IİAİ'LBLI NEVİ KAPGT IEİ İMAL musm nı.urıuu.uı AVIIUPA.TEI AYNİ TİP IHCİIICA'HNA I'Afml 99 2D0£7 Kfe d | den Almanyaya lah edilmiştir. Şimdi aşağı yukarı İzmir üzüm ambalâjları gibi ambalâjlanmaktadır. Onun için temizlik ve ambalâj itiba- rile İran üzümleri şimdi çok? tekemmül etmiş vaziyettedir. Evelce üzüm sandıkları çuval- lara sarılıyordu. Şimdi bundan vazgeçilmiştir. Bu üzümler de yüz kilosu itibarile sif Ham- burg olarak satılmaktadır. Ö- deme doküman karşılığında yapılmaktadır. İranda çekirdeksiz üzümler kısmen şimalde ve kışmen de cenupta istihsal olunmaktadır. Onun için sevkiyat, ya Batum limanı veya Basra körfezi üzerinden yapılmaktadır. Yal- niz her iki taraftan da nakil masrafı çok yüksektir. Çünkü Batum yolu ile sevkiyat için Sovyet Rusya Demiryollarında döviz alınmaktadır. Basra kör: fezi yolu da çok uzaktır. İşte bu güçlükler yüzünden İran mleri, Alman piyasalarında tutlunamamaktadır. Bu üzümler de, İzmir üzüm- leri gibi pasta imalinde ve Puding hazırlanmasında kul- lanılmaktadır. Çerez - olarak gayet azdır. Bilhassa cenubi | Almanyada İran üzümleri hiç tanınmamıştır. Şimali Alman- yada daha ziyade şıra imalin- de kullanılmaktadır. 1926 senesinde Türkiye- 15262 ton, İrandan ise 3 ton üzüm ithal edilmiştir. 1932 — senesinde | Türkiyeden üzüm ithalâtı 14,935 ton olduğu halde İran üzümleri 7,479 tona kadar yükselmiştir. ÖOndan sonra İran üzümlerinin ithalâtı — tenezzüle başlamış, 1935 te 730 tona kadar düş- nüştür. Halbuki aynı sene eden Almanyaya 41,783 züm ithal edilmiştir. Yunanistanda Mukaddesata küfretmek yasaklır.. Atina, 23 (Radyo) — Atina Polis müdürü, zabıtaya verdiği | emirde mukaddesata küfreden- | lerin, hemen tevkifini bildir- | mişti ton pazartesi günü caktır. edilecektir. saatından yonuna vermeleri, 9 1 — Tayyare alay ihtiyacı 3 — Nümune ve şartnam da görülebilir. alma komisyonunda kapalı zarfla Hepsinin tahmin edilen teminatı 1463 lira 70 kuruştur. Yatak kılıflığı ayrı ve elbise torbalığı ayrı olarak ihale Şartname ve nümunesi misyonunda görülebilir. Eksiltmeye gireceklerin Ticaret odasında kayıtlı olma- ları şart olmakla beraber 2490 sayılı kanunun 2 ve 3 üncü maddelerinde ve şartnamelerinde yazılı vesi- kalarla beraber teminat ve teklif mektuplarını ihale bir saat evel İzmir Mst. Mv. Sat. Al. Ko. Sayfa 7 Üi — Kanterbori kilisesi Erkânı Habeş esirleri için F cir mektub verdiler Londra, 23(A.A.) — Ennt- erbury Rochester ve Vinches- tag başpapazlarile birçok meb- uslar Milletler cemiyeti umumi kâtibi B. Avenola bir mektub göndererek Milletler cemiyeti- nin Habeş esirlerine daha in- sani muamele yapılması için İtalya hükümeti nezdinde taz- yik icra etmesini istemişlerdir. Bu mektubun birer — sureti krala, Gloucester Düküne, Başvekil Baldvin ve Milletler cemiyetinde aza olan devlet- lerin hariciye nazırlarına gön- derilmiştir. Fransa Çok mülâyim davranıyor Londra, 22 (A.A.) — Daili Telgraf gazetesi bir başmaka- lesinde Fransa siyasi vaziye- tini tahlil ederek hükümet ta- rafından - karışıklıkları - tenkil için iltihaz edilen tedbirlerin asla kâfi olmadığı kanaatine varmaktadır. Bay Blum komünistlere faz- la tavizde bulunmuştur. Son defa Pariste hâdis olan vazi- yet Fransanın Sovyetleşme yo- lunda olduğu iddiasını az çok haklı gösterecek mahiyettedir. Demokrasi dostları bu alâmet- leri endişe ile karsılamak: tadırlar. Irlanda Taç giyme merasime iştirak edecek mi? Londra, 23 (Radyo) — Ir- landanın taç giyme merasimine iştiraki meselesi henüz halle- dilmemiştir. B. Dö Valeranın bu hususta ne düşündüğü meçbhuldür. “Âcele satılık ve değirmen Hali faaliyette yüz yirmi santimlik çift taşlı ve 27 beygirlik İngiliz nasyonal markalı mazotla müteharrik motoru ve bir tuz taşı ve 'bir arpa ezme makinesi ve muafiyet ruhsatnamesini ha- iz değirmen acele ve ehven fiatle satılıktır. zmirde Kestane pazarın- da 22 numarada makineci ve tornacı Raşid ustaya müracaat. İzmir Komutanlığı ilânları İzmir Müstahkem mevki satın alma komisyonundan: 1 — Ordu hastaneleri için 38000 metre yatak kılıflığı için bez ile 9600 metre elbise torbalığı bez 26 Nisan 937 saat 15 te İstanbul Tophane satın eksiltmesi yapıla- bedeli 19516 lira olup ilk satın alma ko- Tophane Tophane satın alma komis- 14 19 24 1104 dan: 1247 için (40) adet bakır karevana ve (30) adet bakır bakraç pazarlıkla alınacaktır. 2 — Hepisinin tahmin bodeli (337) lira (90) kuruş olup muvakkat teminat porası (25) lira (35) kuruştur. | her gün Mst. Mv. sat. al, ko. 4 — İhalesi 26/4/937 pazartesi günü saat 15,30 da Mst. Mv. sat. al. ko. da yapılacaktır. $ — Eksiltmeye gireceklerin ticaret odasında - kayıtlı olma: ları şart olmakla beraber 2490 sayılı kanunun 2 ve 3 ü uncu maddelerinde ve şınnımelerındc ve şımıı