25 Nisan 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

25 Nisan 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

25!4/9'” j | Aile ve saadet.. Denebilir ki, sile mücssesesi, kuruldu kurulalı binde 990 — denebi. Tecek bir nisbet nile çatısı, mütema inad ve didişme, içinde saadetten mahrum olarak yaşıya gelmiştir ve ihtilâfların, münakaşaların, ıstırabların, mütekabil r. evham vesalrenin yanyana bağdaş kurub - elibir- Hik vaveylâ kopardıkları bir mücesese haline düşmüştür. Kadın ve erkek, diler itiraf etsinler, diler gizlesinler, bu çatı altın- daki mesuliyct, rab, kata, zevk ve telâkki iştir. raro tindeki sakatlıklar dolayısile bir türlü matlüb şekli alamamışlır ve izdi. vaç, bu bukımdan, aver olmuştur. matlüb olan saadeti getirmekten sarâmazar 1strab. Talkkın bollağu ve azlığı, mahkemelerdeki dava şekilleri, bıma hiç. bir zaman ailenin — soğlamlaştığı kanaatini vermiyor.. Aileyi, asıl -kendi içinden, kendi manevi ahengi tel na nizamların ve — teşekküllerin Sına intikal etmiyerek — kül nltınc ik etmek gerektir. Cemiyetin dışı- daba — doğrusu açık tetkik saha- almış ateş gibi hiç durmadan için için yanan ve tatoşan ne nile ıstırabları vardır?. Aile kurmaktaki eski telâkkinin, eski şart ve usullerin - bozukluğu, kifayetsizliği, bugünkü neticeleri yaratmaktadır. İzdivaç, bir nevi iştirak. tir.. Bu iştirakia — çartları ise, yalnız bir sahada kalmıyor, Yalmız - bir veya birkaç noktada ahenk aramak, izdivacı eksik temeller üzerine at- mak demektir.. Bir gile içinde tüten her fena duman, dını işte bundan alıyor.. rahuma ve gıda- Hayat, elibirlik Kkatedilecek uzun ve çetin bir yoldur. Yalmz başı- ma yörünemez. Çünkü bu arızalı yolun her tarafında, hiçbirimizin def te- rimize kaydetmediğimiz büdiseler pusu kurmuştur. İzdivaç tek — kanadlı bir kapı değildir. Onun iki kanadı vardır, biri erkek, biri kadm.. açık kalıyorsa, rüzgür da, düşman da, berşey de... Hırsız fil! Fillere bugünlerde birşey- ler oldu! Geçenlerde bir filin zarar ve ziyan yüzünden mah- » kemeye verildiğini gene bu sütunlarda yazmıştık. Şimdi WE CüZÜRÜ HirsizUşindan ” Dan- “sedeceğiz! Vak'a Pariste geçiyor: Jan Blân isminde ve san'atı otelcilik olan bir Parisli, Paris zabıtasına “müracaat — ederek cüzdanının bir... fil tarafından aşırılmasından şikâyet etmiştir! Zavallı -yahud salak!- adam- cağız bir gün at cambazhane- sine gitmiş ve seyirciler ara- sında yer almıştır. Bu sırada numara yapan bir fil hortu- munu uzatmış ve cebinden cüzdanını kapmıştır! Bir Hintlinin aşkı Pazkumar Parakulla isminde yirmi yaşında bir Hintli çok büyük bir mirasa konmuştur. Bu zengin delikanlı gazetelere bir ilân vermiş ve bir ada sa- tın almak - istediğini bildir. Mmiştir. Bu zengin ve şımarık deli- kanlı satın alacağı adayı ne yapacaktır? Diye düşünmeyi- niz. Zengin Hintli, bu Jadayı kendi zevkince hazırlıyacak ve buraya sevdiği kadınla yer- leşecek, cihandan » alâkasım kesecektir. Şimdi ikinci bir suale daha cevap vermek İlâzımdır: Bu S Bugün doğacak çocuklar.. Semavatın en müssid iki yıl, dizi zühre ve utered bugün insan. lar için çok müsaid bir gün yaşa: tacaktır. Maamalif bozı hâdiseler olacaktır ki felâket teşkil edecek. tir. Bugün mutedil hareket eden- ler için hiçblr tehlike yoktur. Bügün doğacak — çocaklar ze- kiden ziyade dikkatli — olacaklar, fakat iş hususunda iyi bir not “| &'te edemiyeceklerdir. Bugün do- ğan kızlar aşkta bedbahi olacak. lardır, aşksız hayat onların en iyi ev kadını — olmasının yegüne | Pömili olacaktır. Beraberce açılır, kapanırlar.. Eğer onların hareketlerinde, kapı falso yapıyor, gıcırdıyor, iyi kapananuyor, Üstünden ortasından, n biliniz ki, o kapının arkasındaki yuvayı sel de basar, yanlarından zengin”adamfinedenibir adaya çekilmek istiyor: Bu sualin de cevabı çok basittir? Hintli ge 1ç karısını herkesten kıskanmak- tadır. Adada kuracağı hareme, yalmz kadın — girebilecektir. den Daşkâ bir kimse bülüna- miyacaktır! Çar Nikolanın ikinti müşaviri Bundan bir. müddet eyel Varşovada Baron Gisburkun kızı ölmüştür. Baron Gisburk, Rusyanın son çarı ikinci Nikolanın mali müşaviriydi. Bu adam hayatı- nın sonuna kadar çar ailesine sadakatte devam etmiş ve bu ailenin bir takım servetini emin yerlerde saklamıştır. Kızı da aynı şekilde hareket etmiştir. Çar ailesinin bir kısım esham ve tahvilâtını babasının evinin duvarları arasında yaptırdığı gizli dolaplarda saklamıştır. Bunlar arasında 800,000 altın rüble ve büyük bir plâtin külçe vardır. Fakat bu serve- tin saklı olduğu yeri bilen yoktur. Evin tahribi - suretile bu defineyi meydana çıkar- mak düşünülmektedir. Yaman bir düğün! Eskiden kırk gün ve kirk gecelik düğünler olurmuş! Bulgaristanda da Kiraliha- lom kasabasında, âyandan bir Bulgarın kızı evlenmiş ve bu- nun için tam... dört gün dört gece düğün yapılmıştır. Gospodinin düğününe 380 kişi davet edilmiştir. Dört gün dört gece 700 kızartma tavuk, 160 tavşan, 40 domuz, 29 ko: yun, 25 oğlak yenmiş ve 500 galon şarap, 100 galon likör içilmiştir. Bu böyle.. Ya 40 gün 40 gecelik düğünlerde neler yin- miş, neler içilmiştir?. Esrarengiz bir kadın! Pariste, hergün Konkord meydanında umuümi iskemle- lerden birisine bir kadın otur rur; orada saatlerce kalır, ne bir tarafa bakar, ne bir Kimse ile görüşür. Muayyen bir za- H N A ÇIplaR'ay hafriyatı — gi Halkevi yardım edecek İzmir Halkevi müze ve ser- gi şubesi, eski İzmir hafriya- tına yardım olmak üzere büt- çesinden 500 lira sarfedecek- tir. İzmir Antikite Severler sosyetesi azası ile müze mü- dürü ve Halkevi müze ve sergi şubesi üyelerinden mü- rekkep bir heyet, yarın hafri- yat mahalline giderek beş yüz liranın sarledileceği yeri ted- kik edeceklerdir. Zeytincilik enstitüsü —-—— e— — Vekâlet 40,000 lira verdi Burnavada bir zeytincilik enslitüsü tesis edileceğini yaz- mıştık. - Ziraat Vekâleti, İtal- yada fennt zeytincilik işlerini tahsil eden muktedir gençle- rimizi, bu müessesenin başın- da çalıştıracaktır. Vekâlet zey- tincilik — enstitüsünün — tesisi için (40,000) lira tahsisat ka- bul etmiştir. Bu paradan bir kısmı ile enstitü binası ve teferruatı inşa edilecektir. Yağmur ve dolu Doludan zargr var İki gündür devam eden yağ mür, dün de fasılalı bir şekil- de devam etmiş ve saat 11 de Burnavada 100 yaşında bir kadın yanarak öldü Zavallı k—adın, gözleri görmediği i?if' evinde çıkan yangından ancak kendisi yanarken haberdar olmuştur Evelki gün Burnavada orta | sokakta 19 numaralı evde feci bir vak'a olmuş, yüz yaş- larında Emine adında bir ka- dın, yanmak suüretile ölmüştür. Emine, ihtiyarlık sebebile evin- den çıkamaz hale - gelmişti, gözleri görmüyordu. Şunun bunun yardımile geçinen ihti- yar kadın evelki gün yatağı içinde otururken sigara yak- mak istemiştir. Kibritle siga- rasını yaktığı sırada elbise ve yorganı ateş almıştır. Zavallı kadın, gözleri görmediği için yangından neden sonra haber- dar olabilmiştir. Evde kimse yoktu. — Zavallı leri hakkında Dahiliye Vekâ- letinden vilâyete mühim bir leri alâkadar eden bu mübim tamimi aşağıya yazıyoruz: 1 — Köy hizmet ve teşki: lâtı masraflarına karşılık ol- bazı yerlere hafif dolu düş- müştür. Dün, doludan zarar husule - gelip gelmediği hak- kında resmi makamlara hiçbir malümat gelmemiştir. Ödemiş mekteblerini teftiş Kültür direktörü Bay Ali Riza, bir haftadanberi - Öde- miş kazasındaki mekteblerin vaziyetini teltiş etmekte — idi. Yedi ilktedrisat müfettişi de Ödemiş mıntakasına gönde- rilmiş ve oradaki mektebleri teftiş etmişlerdir. Kültür di- rektörü, şehrimize dünmüştür. At yarışları Yarış ve ıslah encümeninin dördüncü — hafta At yarışları bugün — Kızılçullu sahasında yapılacaktır. Bu haftaki koşu: lar ikramiyesi en yüksek ko- şulardır. Gelecek hafta muha- sebei hususiyenin yıllık bahar at yarışları yapılacak ve atko- şuları sona erecektir. Dalgıç elbiseleri Dışardan — getirilecek olan dalgiç elbiseleri ile teferrüa- tının kontenjan haricinde mem: leketimize sokulması hakkında Vekiller Heyetince karar ve- rilmiştir. Bu karar, şehrimiz- deki alâkadarlara tebliğ olun- muştur. mandan sonra, kalkar ve sade kendisine malüm olan yerine döner, Nihayet bu kadın umumun nazarıdikkatini celbetmiş. kim- dir? Bu meydanda ne bek- liyor?. Gazete muhabirleri kadının etrafımı sarmışlar, çalışıp çaba- Tamışlar, fakat nafile! Kadının kim olduğu bile belli olmamış!, mak üzere köy idarelerine sal- ma hakkını veren 2491 sayılı kanunun - birinci maddesinin tatbikatta birçok yanlışlıklara şebebiyet verdiği ve bilhassa başka yerlerde oturdukları hal- de köy çemberleri içindeki arazi ve emlâki bulunanlara salınan salmalarda pekçok nis- betsizlikler yapıldığı vukubu- lan şikâyetlerden anlaşılmak- tadır. 2 — Bu işin daha âdil ve muttarid esaslara dayanan hü- kümlerle yürütülmesi için yeni bir kanun projesi hazırlanmış ve Başvekâlet yüksek katına” sunulmuştur. Yeni lâyihada köy gelirleri, teşkilât ve bizmet masraflarını karşılıyamadığı takdirde köy halkile köyde bina, arazi, hay: van, kazânç, veraset ve intikal vergilerine tabi emvali bulu- nanlara hisselerine ve istifa- deleri derecesine göre ihtiyar meclisi kararile salma salına- cağı ve salma miktarının ta- yininde köyün Vilâyet Hususi idaresine vermekte olduğu yol (aakdi, bedeni) bina, arazi vergilerile devletin köyden al- dığı hayvan, kazanç, veraset ve intikal gibi; servet ve irad gelirleri mecmuunun — nisfınin esas tutulacağı ve salma tev- ziatının İkincikânun ayı içinde yapılarak muayyen müddetle ilân edileceği, tasrih edilerek gösterilmiştir. Bu suretle salmaların, mü- kelleflerin — iktısadi bünye ve kabiliyetlerine uygun olması ve istihasal faaliyetlerini sars- maması imkânları temin edil- miş olabilecektir. e aa ei Gdi Köy salmaları ve imece iş- | ihtiyar, yanarken hiç bağır- mamış, istimdad etmemiştir. On bir yaşlarında bir çocuk, onu elbiseleri yandığı sırada görmüş ve derhal yakındaki karakola gidip haber vereceği yerde yarım saat uzakta bulu- nan anasının evine kadar vaz'ayı bildirmiştir. Anası, ka- rakola gelip haber verdiği s- rada zavallı ihtiyar kadın ta- mamen yanmış ve ölmüş bu- lunuyordu. Hâdise tahkikatına Müdde- imumi muavini Bay Rüştü Us- kent tarafından el konmuş ve yapılan tahkikatta feci kaza- nın, bütün tafsilât ve teferru- atı tesbit edilmiştir. Mühim bir tamim geldi Köy salmalarından şi- kâyetler oluyor aa Salmadan ziyade imeceye ehem- miyet verilmesi bildirildi 3 — İdare âmirlerile köy idarelerinin şimdiden bu esas dairesinde —tedbirler almak BĞTTE AY YS Teri önlemeleri ve salma tey- ziatı için irad ve — servet vergilerile yol vergisi defter- lerinin şimdiden hazırlanma:- ları ve köy kanununun 44 cü maddesinin beşinci fıkrasına göre tevziatta bu esası göz önünde bulundurmaları, her yerde salma tevziatını bu ay içinde derhal yaparak alâka- darlara yapılagelmekte olan tebliğatın ay sonuna kadar arkasını almaları ve tekem- mülünde tahakkukatı derhal salma ve imece kontrol def» terlerine geçirmeleri yerinde bir tedbir olacaktır. 4 — Plânlaştırılmış köy kal- kınmasında esas muvaffakıyet, yapılması kararlaşan işleri iyi tanzim, malzemesini noksansız olarak ihzar ve zamanında tatbik ve imeceye fazla bir küvvet vermek suretile nün yükünü hafifletmek imkâr Tarını bulmak lâzımdır. Bunün için de en kestirme yol, her şeyden önce örnek köy, tarla ve bahçelerine ehemmiyet ver- mek, köy kanununun 17 inci maddesinde yazılı gelir kay- naklarını canlandırarak ve kuv- vetlendirerek gelirleri artırmak, mesai mükellefiyetile yapılabi- lecek işlere para tahsis ve sarfına kat'i surette imkân ver- dirmeyip imecenin büyük varlık ve kudretinden istifade etmek ve mütekabilen bu tedbirli hareketlerle her yıl muayyen bir nisbet üzerinden salınayı azaltmaktır. Ve bu, köy işle- rinde faaliyetin hedefi olma- hdır. Şehir Meclisi Şehir Meelisi, yarın saat 16,30da belediye salonunda toplanacak, belediyenin yeni , sene masraf büdçesini müza- kere ile meşğul olacaktır. tatürk büstü x —e e— Hâkimiyeti Milliye mek- tebi salonunda mera- sim yapıldı. | Hâkimiyeti Milliye İlkmek- tebi salonuna dün Atatürkün | büstü dikilmiş ve bu müna- sebetle bine yakın talebe, ruhlarından kopup — gelen sar mimi heyecanla tezahürat yap* mıştır. Atatürk büstünün açılışında küçükler tarafından — manzu- meler okunumuş, salonda bir de müsamere verilmiştir. Yav- rular, milli oyunlar oynamış ve şarkılar söylemişlerdir. Haftanın ikinci günü —— .—— 4 müsamerelerle geçti Dün çocuk haftasının ikinci- günü idi, Yavrularımız, öğle- den sonra hava güzelleşince bayram elbiseleri ile meydana çıkarak ortalığı neşeye boğ- dular. Sinemalarda — parasız filimler seyrettiler, bazı okul- larda müsamereler — verildi, Halkevinde de çocuklara tem- sil verildi. Küçüklerin sahne- deki — muvaffakıyetleri - takdir edildi. Tütün işçisi ihtiyacı Alaçatıdan işçi aranıyor Alaçatıdan yazılıyor: Nahiyemizde tütün dikimine yirmi gün evel başlanmıştır. Tütün fideleri gayet güzel ve boldur. Fakat işçi yoktur ve tçeişin Cavla ihtiyaç vardır. Bol işçi bulunamazsa fideler azar cak ve zarar olacaktır. Çocuk balosu Çok güzel ve eğlen- celi oldu. Ankarapalas — salonlarında Sakarya okulu namına verilen çocuk balosu çok neşeli geç- miştir. Saat beşte salon tam- yükünü almıştı. Baloya İstik- lâl marşile başlandı, bunu takib eden küçük yavruların dansları ve yaptıkları muhtelif oyunlar mütemadiyen alkışla- nıyordu. Çocuk velilerine çok güzel 24 Nisan akşamı ya- ratan ve yaşatan okul himaye heyetile öğretmenlerini tebrik ederiz. Resim sergisi Halkevi Ar şubesi tarafın- | dan büyük. bir itina ile hazır- lanan ve birçok san'atkârları- mizin eserlerini umuma - tanı tacak olan resim sergisi, bu: gün öğleden sonra saat 17 de Halkevi salonlarında açılacak- tır. Sergide, birçok — değerli tablolar vesair resimler gös- terilecektir. Halkımızın sergiyi bir kere görmelerini tavsiye ederiz. Vilâyet paviyonu Vilâyet tarafından Fuar sa- hasında büyük ve betonarme bir paviyon inşa ettirileceğini yazmıştık. -Belediye ve Fuar komitesi - reisi Bay doktor Behçet Salih, dün - vilâyette Vali Bay Fazlı Güleci ziyaret etmiş ve bu paviyonun inşaat işleri hakkında görüşmüştür. Vali B. Fazlı Güleç Vali Bay Fazlı Güleç, dün Türkofise giderek Türkofis müdürü Bay Cemal Ziya ile mühtelif işler hakkında görüş- üşti 4 BĞ