18 Mayıs 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

18 Mayıs 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Bir masada duyduklarım Davetli bulunduğam yüksek bir aile evinde konuşuyoruz. Kadınlı, erkekli içiyorlar.. İçkinin, esas itibarile bir itiyad, ve bir ihtiyaç halinde kullamlmasının en şiddetli aleyhtatlarındamım, Fakat bazan içkinin gıda veya bir eğlence olarak kadınlı erkekli alınımasında fayda bile bulurum. Bunu piskolojik sebeblere atfederek söylüyorum. Bizde içkisiz eğlenme itiyad ve terbiyesi çok geciktiği ve gecikeceği için, aydabir, şöyle samimi sile meclislerindo, nezahet ve eğlence içinde, alkol kullanılabilir.. Söz arasında bir kadın, yarı sarhoş vaziyette, çocuklarıaıı oyuncak isteklerinden uzun uzadıya şikâyet etti. O sözü bıraktı, zevci başladı. O da aym geyi söylüyor: — Bıktik, usandık.. Yakından — tamdığım yazdım: Baba, genç, münevver, çok kazanan bir erkek.. Evine gelir, gider. Gayet şık giymek mutadıdır ve horakşam, — zengin Hep oyuncak ister dururlar. bu çiftin müsaadelerini alarak, ga fıkrayı bir içki sofrası başında oturub faslı, kumar masasında tamamlamak da itiyadları arasındadır. Ana, lüks bir sosyete tipidir. Heray yalnız berberine verdiği para, onbeş liradan santim aşağı değildir. Müsaade ettikleri için daba serbest yazacağım: Kocam kumarı, geceleri oynar, O ise gündüzleri, öğle uykusundan tonra da emsali ile beraber gene kumar masasının başındadır. Dadakla- Yında, yüksek fiatli bir siğarayı tellendirerek.. Bayanımın ayakkabısı, on beş liradan aşağıya dolaşmaz ve dolabında biç olmazsa on beş çif kâmnın sermayesine yı Elleri - sicak 8 sapı geçmemiştir. birşey.. abı vardır. Yani, iki küçük kunduracı dük- u, ancak banyoda tatmıştır. Avuçlarının içine, ütü Yalnız tırnaklarına yapılan masrafla mekteb himaye heyetleri, ayda iki çocuk doyururlar. Bu bayanın aylık sinema, moda mecmualarına masrafı, beş İirayı buluyor sanıyorum.. Fakat içindekileri, uzunuzadıya ve dikkatle okuda- gunu da görmedim. Fakat ileri gütimse beni af fetalu.. İşte böyle bir çift, çocuklarını terbiyede, onların zihnt iukişaf larını takviyede, ediyorlar. Hayret etmemek imkânsızdır!.. müşahedelerini ve araştırmalarım artırnakta kendilerinden çok mühim rol oymyan oyuncuğı — fazla görüyor ve ondan şikâyet Azab duymamak da mahal!. Oyuncak, çocuğun Cikri gıdasıdır. Zengin olanlar, sefabatlerini oyun- caktan üstün tutarlarsa, vay fakir yavrucuklarımızın haline!.. En büyük faotel Arz üzerinde bulunan 'en büyük otel Şikagadadır. Bu otelin tam 3000 dairesi vardır. Avrupanın en büyük oteli de Londradadır. Bu otelde ancak 100 karyola vardır. Kalp hastalığı ve zehirli örümcek Amerikalı bir doktor, ze- hirli örümceklerin kalp hasta- lığını iyi ettiklerini keşfetmiştir. Bu doktora göre, küçük fakat zehirli örümceklerin kurutula- rak istihsal edilecek tozları sayesinde kalp buhranları he- men geçmekte imiş! - Kutu merakı İtalyada Kaença kasabasın- da Cozepo Donati isminde bir adam ölmüştür. Bu adamın bilhassa kibrit kutusu topla- mak hususunda büyük bir merakı varmış. Yirmi beş sene devam eden bu merak sayesinde bu dam- cağız 25 bin kutu toplamıştır. Bu kutuları niçin topladığını kendisi de bilmemekte imiş! Küçük yaşta evlenmek Bir vakitler bizde de (öyle idi ya.. Bereket medeni kanu- ba.. Şimdi 18 yaşına girmemiş olanlar - evlenemezler. Fakat Bulgaristanda 13-14 yaşında evlenenler hiçbir zaman, hay- retle karşılanmazlar. — Fakat Gostuvar şehrinde Fostik İs- mailoviç isminde bir delikan- hnin 6 yaşında nişanlandığı hayretle karşılanmıştır. Gelin ise.. Yirmi yaşında imiş! Sofya gazetelerine göre, bu garip nişanlanma, para ve servet sarfından doğmuştur. Kolay piskoposlukl! Amerikada Los Anjelosta yeni bir “ilâhiyat enstitüsü, açılmıştır. Saime Sâdi Bu enstitüden icazet alanlar piskopos olmaktadırlar. Enstitünün dersleri muha- bere ile verilmektedir. Birinci devrenin posta masrafı 3 do- lardır. İkinci ve sonuncu dev- re degene 3 dolar bir posta masrafına muhtaçtır. Bunun için 6 dolar veren piskopos olabiliyormuş! Tuhaf bir ziyafet! Budapeştede çok garip bir ziyafet verilmiştir. Bu ziyafeti veren zengin bir adamdır; ziyaletin sebebi de bu zengi- nin tek çocuğunun bir köpek tarafından boğulmaktan kur- tarılmış olmasıdır ve ziyafetin davetlileri de sadece 300 kö- pektir! Bu ziyafetin köpeklere ve- rildiğine ve ziyafetin baş ye- meğinin de et ve kemik oldu- ğuna göre, acaba intizamı mu- hafaza imkânı olmuş mudur? Peşte gazetelerinde bu husus- ta malümat yoktur! Zelzele Evelki sabah 5,35 te şehri- mizde cenuptan şimale doğru hafif bir zelzele olmuştur. a Bugün doğacak çocuklar.. Güneş ve zührenin tesirlerile iyi ve müsaid bir şekilde başlı- yacak olan gün, öğleden sonra zuhalin bir müdahalesi ile fena- Taşacaktır. — Öğleden sonra yapıla- cak işlerden hayır yoktur. Akşam aile kavgaları ve bam facislar olacaktır. Bugün doğacak çocuklar, zeki ve faal olacaklardır. Hayatta mü- valfak olmalarına yalmz şanıları manidir. Kızlar, kolay koca bula- caklardır. Aile ocakları devamlı olamıyacaktır. otomobille | ANADOLU L ASA Alsancak camii — - —— Proje umum'müdür. lüğe gönderıldı İzmir Evkaf müdürlüğü tara- fından Alsancakta on bin İira sarfile bir cami inşa edilece- gini yazmıştık. Büdçede bu inşaat için lâzımgelen tahsi- sat ta ayrılmıştır. Hazırlanan proje, Evkaf umum — müdürlü- günce tasdik ve iade edildik- | ten sonra camiin inşasına der- hal başlanacaktır. Bir kadın Hapishanede mer- divenden düşmüş Sarhoşluk yapmak — suçun- dan meşhud suçlar kanununa göre muhakeme ve mahküm edilen Bn. Düriye Leman adında genç bir kadın, dün hapishanede kadınlar kısmında bir kaza geçirmiş ve merdi- venden düşmüştür. Ağır ya- ralanan kadın derhal Memle- ket hastahanesinde mahküm ve mevkuflara aid kısımda tedavi altına alınmış ve müd- dejumumilikçe hâdise tahkika- tına el konmuştur. Dünkü yağmur Bütün müstahsılları korkuttu Dün hava birdenbire yağ- mur bulutlarile örtülmüş, bü- tün bağcılar ve sebze bahçe- leri sahipleri, büyük bir endi- şeye düşmüşlerdir. Hatta tar- lada kemale gelmiş bulunan müstahsıllar da ekin- lerin yere batmasından kork- mağa - başlamışlardır. Fakat yağmur pek hafif ve zarsız geçmiştir. Dr. Rifat Halil Doktor operatör Bay Rifat Halil 19 Mayısta Ankarada yapılacak büyük — bayramda İzmir Etibba odasını etmek üzere dün İstanbul tari- kile Ankaraya gitmiştir. B. Fahri Soydinç ekinleri temsil B. Seyfinin avdetine kadar B vekâlet edecek İzmir gümrüklerine bağlı Akdeniz — kıyılarındaki gümrük idarelerini teftişe gi- den Başmüdür. B. Seyfi Ay- dinin avdetine kadar Başmü- dürlük vekâletini İdhalât Güm- rüğü Müdürü B. Fahri Soydinç ifa edecektir. Tayinler İzmir kazanç vergisi komis- yonu azasından Bay Muzalfer, İzmir muamele vergisi hesap mütehassıslığına — tayin — edil- miştir. *Yerine şehir meclisi azasından B. Sıtkı Özener seçilmiştir. Jimnastik bayramı olan ÜHRERLERİ % Soka zeytinyağı fabrikası kapatıldı Fabrikada çifte defter tutuluyormuş | otomabille hazırlıkları Yarın 19 Mayıs Gençlik ve Jimnastik bayramıdır. Bayram için hazırlıklar yapan İzmir- deki kız ve erkek okulları ta- lebesi dün öğleden sonra Al- sancak stadyomunda birlikte jimnastik hareketleri yapmış- lar ve hazırlıklarını tamamla- mışlardır. İplik tedkikatı Şehrimizde iplik meselesi üzerinde tedkikler yapan İk- tısad Vekâleti teftiş heyeti reisi B.Hüsnü Yaman, dün Bandırma ekspresile İstanbula gitmiştir. —L—rr0.. Vergi kaçakçılığı yapan müesse- seden 50,825 Kuşadasında epey zaman- danberi faaliyette bulunan ve İtalyan sermayedarlar tarafın- dan işletilen Soka zeytinyağı fabrikası müdürlüğü, faaliyelini tatil etmiş ve fabrikayı kapat- mıştır. Bufabrika, son zamanlarda zaten çok az miktarda iş gör: mekte idi. Hatta tasfiye ettiği bir miktar zeytinyağımı, İtal- yaya göndermekte ve sattır- makta idi. Bundan bir müddet fabrika imalâtının muamele vergisi üzerinde tedkikler ya- pılmış, fabrika müdür ve mu: hasebeciliği namlarına kaçakçılığı suçundan cezalı vergi tahakkuk — ettirilmişti. Muamele vergisinden asli ver: gi ve ceza olarak 38,954 lira, müstahdeminin kazanç ve buh- ran — vergisinden de 11,871 evel vergi lira ceza alındı lira olmak üzere 50,825 tahakkuk ettirilerek son manda tahsil olunmuştur. Bu vergilerin hükümetten gizlendiği senelerin 933 - 936 olduğu tesbit edilmiştir. Gene - yapılan — tahkikatta fabrika müdür ve muhasebecisinin kazanç vergisi kanununun 76 cı maddesine aykırı olarak çifte defter tuttukları ve fabril alâkadar Vekâletlerden müsa- | ade almadan ecnebi işçi çalış- tırdıkları anlaşılmış, bu suüç- lardan ötürü, fabrika müdür ve —muhasebecisi Kuşadası mahkemesine verilmişlerdi. Son zamanda fabrikanın kapatılmasında da sermayedar- lar arasında bazı ihtilâflı me- aelelerin âmil olduğu haber alınmıştır. Diğer bazı mesele- lerden dolayı da bu müesse- seyi idare etmiş olanlar hak- | kında tahkikat yapılmaktadır. lira ze> İzmır.Torbalı yolundalu kaza 'Bn. Muzaffer, kaza hak- kında tafsilât verdi Gittikleri kö;l;ı_jön;arken kır kahvesınde ne olmuş? Kaza neticesinde yaralanan Bayan Muzaffer Geçen gün İzmirle Torbalı arasında bir otomobil kazası olmuş, Torbalıdan 8 numaralı İzmire gelmekte olan iki kadın bu kaza neti- cesinde yaralanmıştı. Otomobili son süratle sür- mek — yüzünden vukuagelen kaza yüzünden otomobil par- çalanmış ve şoför B. Talât ta yaralanmıştır. Hâdise tahkika- tına müddeiumumilikçe devam edilmektedir. Dün hastanede bulunan yaralıların — ifadeleri alınmıştır. Bn. Hayrünnisanın bir gözü tehlikeli vaziyette yaralıdır. Bn. Muzaffer yanın- da bulunanlara — vak'ayı anla- tirken bir köye gitiklerini, dönüşte kır kahvesinde kahve içmek istediklerini, o sırada kahvede bulunan - köylülerin, bazı hareketlerinden korkarak derhal otomobile uladıklannı. n süratle İzmire doğru gelirken otomobilin kazaya uğradığını söylemiş ve demiştir ki: — Şoför otomobili çok bızlı sürüyordu, fakat kahvede bulunan diğer köylü müşteri- ler geceyarısı bizi kahvede görünce fena fena bakmağa başladılar. Gene tahkikata göre; bu kadınlar, vak'a gecesi sarhoş imişler. Kanun mucibince yaralıların sağlık vaziyetleri 20 günden | fazla yatacak derecede ise ve bu raporla tesbit edilirse müd- deiumumilik, amme hukuku bakımından — şoför aleyhine y | dava açacaktır. Aksi takdirde | dava açmak ancak - şahsi şi- | kâynte b.glıdıı (Muhlisin çocukları) operet trupu 19 Mayıs akşamından itibaren Tayyare sinemasında temsiller vermek üzere İstan: buldan şehrimize gelecektir. Öperet heyeti elli kişiliktir. Istanbuldan birçok yeni artist- ler, bu heyeti çok zenginleş- tirmiştir. Orkestrayı bizzat B. Muhlis Sabahaddin dirije ede- cektir. Operetin İzmirde vere- ceği temsiller on tanedir, isim- leri (Hatır için, Mumcu zade, Bir tarih, Lâle devri, Kumru zade, Ali Asgarın spor klubü, | Dün-bugün-yarın, Ayşe, Gül Fatma, Monbey) dir. Bir mu- harririmiz, dün B. Muhlis Sa- bahaddini görmüş ve kendisile 18 Mayua 937 Beş ton pamufk ; tohumu Adanadan vi vilâyel ; mize getirilecek Vilâyetimiz kazalarından bif kısmındaki pamuk müstah ları, Akala tohumlarından edi” nememişlerdi. Ziraat Vekâletir evelce gönderdiği 150 ton t0” huma ilâveten Adanadan dâ” ha beş ton gonduılmeıı için lâzımgelenlere emir vermiştifi Bu tohumlar, önümüzdeki ta içinde vilâyetimize gelect ve ihtiyaç olan kazalara göl” derilerek müstahsıllara tevft olunacaktır. Üzümlerimiz İç pazarlarımızda da şik kutular içinde satılacak« Üzüm kurumu; üzümlerimi” zin, iç pazarlarda da -istihli edilmesi için epey zamandaf” beri muhtelif teşebbüslere $" rişimiş ve önümüzdeki meV” simde yanm ve bir kilol şık kutular içinde üzüm sali” şına başlanmasını kararlaşti” rarak İstanbula 250 bin kutt ısmarlamıştı. Kutular, dün tanbuldan gelmiş ve ü kurumu depolarına yerleştiri miştir. Gelecek kış, üzüm kur rTumunun satışa çıkaracağı üzülü lerin büyük bir ragbet gör? ceği şüphesizdir. Ankara seyahati Heryerde büyük alâka il? karşılandı.. İzmir Halkevi tarafından tef” tib edilen Ankara ıeyıhÖ" İzmir ve havalisinde bü! alâka görmüş ve bu seyahatf 200 kişi iştirak etmiştir. j Hususi tren, dün sabah &* var kazalardan gelenleri alarak Ankaraya hareket ve seyyahlar vali Bay Fi Güleç, belediye reisi Dr. Biy Behçet Uz taraflarından Kaf şıyakaya kadar — uğurlanmıif lardır. ğ Aynı trenle, 16 kişilik bif atlet kafilesi de Ankarayf gitmiştir. Genç atletler, 19 Mayısta Ankarada yapılar olan büyük jimnastik hai lerine İzmir namma iştil edeceklerdir. Halı imalâtı : Yunan halı imalât birliği halı imalâtına müsaid 75w’ (okka) beyaz ve kirli — yaj almak için 20 Mayısta münakasa açmıştır. Bu mi kasa hakkında şehrimiz Tür kniisînc malümat gelmişti! “Muhlisin çocukları,, | opert heyeti Bay Muhlis Sabahaddin, İzmirl! leri çok sevdiğini söylüyor İzmirde vereceği temsiller kında görüşmüştür. B. Muh' Sabahaddin demişi kı — Ben İzmiri çok sev İzmirlilerin de beni çok diklerini bilirim. Bu müt sevgi bana İzmirde çalli"w buyuk bir kuvvet ve heycj veriyor. Ben burada duydi heyecanı, sevdiğim İzmirlil paylışıyorum ki, bu da bel ’ için ayrı bir zevktir. Bu getirdiğim operet hey İzmirlilere takdim edeot# san'atkârlar, şimdiye &i İzmirlilerin görmedikleri M vettedir ve ben bunları, n lilere nuıııılîıı iltihar e0? hlit gi