18 Mayıs 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

18 Mayıs 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

'“ANADOLU Asiler, dün Valânsıyayı bombardıman ettiler Atılan mermilerın büzılan, İngılız sefa- rethanesine düşmüş, aşçıyı yaralamıştır Valânsiya, 16 (AA) — t Sayla —4 - /Bergamada . bayram: ŞA 18 Mayıs 994 Yugoslavya Münakhalât Nazırı Harkofa vardı Belgrad, 17 (Radyo) — goslavya Münakalât Nazırı Mehmed Sipaho, maiyetind devlet demiryolları umum mül dürü bulunduğu halde Polo 'Kermes bayramı çok . parlak olacak — JHer türlü tedbir almmıştır. Heye- canlı musabaka!ar da olacaktır 'Bir vak'a Kestelli caddesinde Yugös- lavya tebaasından Halil Zeki oğlu Yusuf Zakroviç, Uğurlu handa yatan Yugoslavya teba- rinde müdavelei efkârda bu: Bergamada Kızıl avlu 22 Mayısta başlıyacak ve bir hafta devam edecek olan Bergama Kermes bayramı için zengin bir program hazırlan- mıştır. Kermes bayramına iş- tirak etmek istiyenler, hersa- bah İzmirden hareket edecek olan otobüslerle Bergamaya gidebilecekler ve - hazırlanan otellerde kalabilecekleri gibi, istiyenler gene akşam üzeri otobüs ile İzmire dönebile- ceklerdir. Kermesinn neşeli ve eğlen- celi geçmesi için — kertürlü tedbir alınmıştır. Bu münase- betle yapılacak müsabakalar- da, iyi netice alanlara mükâ- fatlar dağılacaktır. Cop kaldırmada birinciye dört metre ipekli kumas, or- tadan biriciye ve aşağıdan birinciye dörder metre keten verilecektir. Cirid oyunlarında ok atmada, kalkan müsabaka- larında münasip hediyeler ve- rilecektir. Bu münasebetle ya- pılacak olan atkoşusu büyük alâka görmüştür. En değerli hayvanlar koşuya girmek üzere kaydettirilmiştir. Bu arada bir de mürkep koşusu yapıla: caktır. Kermesteki en enteressan ve alâkalı oyunlardan biri de, Kozak yaylasında yapılacak ağaçtan ağaca atlama müsa- bakasıdır. Amerikan - filimle- rinde gördüğümüz bu şekilde hareketler, seyircileri heyecan içinde bırakmaktadır. Kermes için hazırlanan pro- gramı aşâğıya dercediyoruz: Program Cumartesi: 22. Öğleye ka- dar Antikiteler gezisi. Saat 9,30-12 ye kadar Halk- evi bandosu (Halkevi bahçe- sinde). Saat 14,30 da spor saha- sında Bengi, Kalkan, Ok atma. Akşam İstanbul (Darülbe- dayi) Şehir tiyatrosu tarafından Halkevinde saat 21 de Tosun temsili verilecektir. Pazar: 23. Öğleye kadar Antikiteler gezisi. Saat 9,30-12 arası Halkevi bondosu (Halkevi bahçesinde) saat 14,30 Bengi oyunları, sa- at 15 Cirit oyunu, saat 16 Cop kaldırma, saat 17 Kal- kan, 18 Ok atma. Akşam İstanbul (Darülbe- dayi) Şehir tiyatrosu tarafın- * dan Halkevinde saat 21 de Hulle temsili verilecektir. Pazartesi: 24. Öğleye kadar Antikite gezisi. Saat 9,30-12 arası Halkevi bandosu (Halkevi bahçesinde) / saat 14,30 da koşular başlı- yacak akşama kadar sürecek- tir. Koşular Bağlar kırlarında yapılacaktır. Akşam — Halkevinde Av- cılar kulübünün temsili, Salı: 25 Öğleye kadar An: tikiteler gezisi. Saat 9,30 - 12 arası Halk- evi bandosu (Halkevi bahçe- sinde) Saat 14,30 maç. Akşam — Halkevinde temsil Çarşamba: 26 Kozak günü. Oyunlar, geyeler (bir ağaç- tan ötekine atlamalar.) Kozağa gidecekler bir gün evel kayıtlarını Kermes büro- suna yaptıracak ve- yemekle- rini beraberlerinde götürecek- lerdir. Kozakta akşam Oyunlar. Perşembe: 27 Öğleye ka- dar Antikiteler gezisi. Saat 9,30 - 12 arası Halk- evi bandosu (Halkevi bahçe- sinde.) Saat 14,30 Aydın ve Har- mandalı zeybekleri ve danslır. Akşam — Gardenparti. Cuma; 28 Saat 9,30-12 Halkevi bandosu (Halkevi bah- çesinde.) Bugün sayın Kermes misa- firleri için bir (Kermes pazarı) — Milli kurulacaktır. Bay Delbos Kabinede bir rapor okuyacak Paris, 17 (Radyo) — Ka- bine çarşamba günü Eliza sarayında cumhurrcisinin riya- setinde toplanacaktır. B. Delbos harici siyaseti hakkında bir rapor okuya- caktır. İspanya vaziyeti ve İngiliz muhribi Hunter kazasından bahsedilecektir. Trakyada 10 bin göçmen daha yerleştirilecektir Edirne, 16 (A.A.) — Göç:- men köy ve evlerinin inşaatı- na devam ediliyor. Bu köy- lerde örnek olacak kadar gü- zel ve temiz bir hayat ve ça- lışma tarzı takib edilmektedir. Bu sene Trakyada daha on bin göçmen yerleştirilecektir. Yağmurların tan vaktinde yağması bu sene mahsulleri için büyük ümidler vermekte- dir. Trakyanın - hertarafında canlı hareketler göze çarp- maktadır. Bir taraftan asfalt yol yapılırken diğer - taraftan şimendifer istasyonları da dü- zene konmaktadır. asından İlyas oğlu Naim Os- manoviçin 300 kuruş parasını çaldığı şikâyet edildiğinden suçlu yakalanmıştır. , Ayakkabı hiırsızlığı , A'Buı'nııvıdı Çarşı içinde İb- rahim Oğlu Şahinin bir çift lâstik ayakkâabini çaldığından yakalanmiştır. Sarhoşluk Eşrefpaşada Kâtiboğlunda Mustafa oğlu sabıkalı Hakkı kahveci Ahmedin kahvesine giderek plâk çalmak meşele- sinden bağırıb çağırmak sure- tile gürültü yaptığından yaka- lanmıştır. Ağır sözler söylemiş Karantina tramvay cadde- sinde Rıza oğlu Etem Kısıl sarhoş olarak Sadıkın otomo- bilinde ücret meselesinden ba- girib çağırmak ve şoföre ağır sözlerle hakarette bulunduğun- dan yakalanmıştır. Kumar oynamak Beştepelerde taş ocaklarında Yahya, Tahsin, Salâheddin, Mehmed, Yaşar adlarındaki kişiler toplu bir halde zarla kumar oynarlarken suçüstü ve 561 kuruş para ve zarla ya- kalanmışlardır. Karısını dövmüş Karşıyakada Kemalpaşa cad- desinde Mehmed oğlu şoför Cafer, karısı Mesrureyi bilâ- sebeb dövdüğünden yakalan- mıştır. Sakıntılık etmişler Çorakkapı caddesinde Meh- med oğlu Ali ve İsmail oğlu Derviş sokaktan geçen Ali karısı Kadriyeye sarkıntılıkta bulunduklarından yakalanmış- lardır. Çocukların marifeti Karşıyakada Fahreddinpaşa caddesinde Bay Erman oğlu Piyerin bahçesinden gül ko- paran ve taşla Piyeri başın- dan yaralıyan on üç yaşların- da İhsan, Halil, Rifat, Alp ve Nevzad zabıtaca tutulmuşlardır. Yaralamak Sinekli caddesinde İbrahim kızı Huriye, Hasan oğlu 9 yaşlarında Mustafayı korkut- mak için taş atmışsa da ba- şından yaraladığından — yaka- lanmıştır. Taşla yaralamak Kemerde Hamam sokağın- da İbrahim oğlu Ali, Şerif karısı Haticeyi başından taşla yaraladığından yakalanmıştır. Bu da öyle Kemerde Tanzifat hanı ar- kasında Hüseyin oğlu Meh: met; ÂAziz oğlu 15 yaşlarında Muzafferi taşla yaraladığından yakalanmıştır. Memura hakaret Kemeraltı caddesinde Şakir oğlu Bekir, belediye memur- larından Hüseyin oğlu Refike hakarette bulunduğundan ya- kalanmıştır. Eve taarruz Küçük tubafiyecilerde İsmail oğlu Sadık, sarhoş - olarak metresi Hüseyin kızı Sıdıkanın misafir bulunduğu annesi Fat- manin evine taarruz. ederek sustalı çakı çektiği iddia ve şikâyet edildiğinden yakalan- mıştır. Dövmek Şamlı sokağında Aile evin: Dün Valânsiyanın bomburdı- manı 30 kişihit ölimesine ve 150 kişinin yaralanmasına se- bebiyet vermiştir. İngiliz sefa- Yethanesine obüs parçaları isa- bet etmiş ve kapıcı ile aşçı kadın yaralanmıştır. Fransız konsoloshanesinin bütün cam- ları kırılmıştır. Hariciye — Nezareti ediyor: Cumhuriyetçilerin üç — tay- yaresi Sabinanigodaki infilâk edici maddeler fabrikasını ve cumhuriyetçilerin — filoları da Saragosse ve Huescadaki as- keri hedefleri bombardıman etmiştir. Madrid cephesinde cumbhu- riyetçi kıtaat hafif surette ilerlemiştir. Paris, 16 (A.A.) — Figaro gazetesi Valânsdaki kabine buhranını mevzuubahs ederek diyor ki: *Valânsta çok enteressan şeyler oluyor. Hükümetçi İs- panya bir istihale geçirmekte- dir. Orada seri adımlarla ha- kiki bir siyasi ihtilâf oluyor. Valânsta, Barselonda ve Mad: ridde ihtilâl dahili harple bir- likte 18 Temmuzda başlamış- tir. Bütün ihtilâllerin normal seyrini takib ettikten ve müfrit sol cenaha temayül gösterdik- ten sonra şimdi daha mutedil terakkilere doğru gitmektedir. Hükümetçi İspanya üzerinde şiddetli bir. mukabil ihtilâl rüzgârı esmektedir.,, Largo Kabalero kabine teşkil etmek istemedi Paris, 17 (Radyo) — Ha- vas ajansının Valânsdan aldı- ğı bir habere göre B. Largo Kabalero kabineyi teşkilden sarfınazar etmiştir. Ne Largo Kabalero ve ne de fırkası ka- binenin teşekkül şekline ta- rafdar değildir. İspanyol kabine buhranı ye- ni bir safhaya girmiş demek- tir. Bu yeni safha Fransız sol cenahlarını hayret içinde br- rakmıştır. Salamanka, 17 (Tadyo) — Valânstaki kabine — buhranı burada büyük bir dikkat ve alâka ile takip edilmektedir. Buradaki kanaate göre, bu buhran daha mutedil bir hü- kümet teşkiline matuftur; fakat komünistler böyle bir hükü- met teşekkülüne mümaneat etmektedirler. Valânsiya, 17 (Radyo) — B: Kaballaronun kabineyi teş- kilden imtinaı üzerine, B. Aza- na, Kortes meclisi reisi Bay Martinez Baryoyu ve sabık Başvekil B. Giralı, Bahriye Nazırı B. İndaleçyo Periyeto- yu ve komünist partisi sekre- terini vesair İiderleri kabul etmiş ve kabine teşkili üze- RREPONRKYEROLIT 9 ea D ERASE de odabaşı Mehmet kızı Hâ- mide dışarı çıkmak için aile evinin kapısını açan Ahmet kızı Melâhati tokatla dövdü- günden - yakalanmıştır. Kadın sözü yüzünden Keçecilerde Kabasoğan so- kağında Şevket oğlu Derviş; karısı Şöhretin teşviki ile aile- vi bir meseleden Yusul oğlu Mecibi bıçakla bacağından ve karısı Hasibe de demirle ba- şından yaraladıklarından yaka- lanmışlardır. tebliğ aü dııiu 1ıilııu|tiiı Junmuştur. B. Largo Kaballero, bu ka. bineyi teşkil için hazırladığı listenin muhtelif partiler er- kânından mürekkep olduğunu fakat kamünistlerin muhalefeti yüzünden muvaffak olamadı- ğını bildirmiştir. Sosyalist — partiside — Bay Largo Kaballeronun teklifini, komünist partisine uymuş ol- mak için reddetmiştir. Sen Jan Doloz, 17 (Radyo) « Bilbao önündeki harp Moro- yeta mıntakasında devam et- mektedir. Harp görülmemiş bir şid- detle devam etmektedir. Ge- neral Mola kuvvetleri Bask cephesini ikiye ayırmağa mu- valfak olmuşlardır. Bu hâdise- nin ehemmiyeti büyüktür. Asiler, birçok tepeleri daha işgal ettiklerini iddia etmekte- dirler. Baskların zayiatı da çoktur. Birçok esir ve firariler asilerin ellerine düşmüşlerdir. Esirler, İngiliz vapurlarının Bilbaoya silâh ve tayyare çıkardıklarını bildirmişlerdir. Salamanka, 17 (A.A.) — Bask cebhesi: İleri hareketimiz devam etmektedir. Kıtalarımız Vizcargui mıntakasında mu- vaffakıyetli — muharebelerden sonra San Juan manastırile Ergoyen, Sabalacobe, Ürru- mendi ve Terreburuyu - işgal etmişlerdir. Kıtalarımız - aynı zamanda Gorogica kasabasını da ellerine geçirmişlerdir. 96 Milis kuvvetlerimize il- tihak etmiştir. Durango mıntakasında Re- güctesler Gabalobcicua sırt- larını işgal ederek Goricia kasabasının etrafında — ilerle- mektedirler. Bermeo cebhesinde siyah oklar Plencie Mungia yolu istikametinde ileri hareketle- rine devam ctmektedirler. Bilbao, 17 (A.A.) —Topçu kuvvetleri ile birçok harb ge- milerinin müzaharet etmekte olduğu asi kuvvetler sahil bo- yunda kendileri için müdhiş bir mania olan Jata dağına karşı çok şiddetli bir taarruz icra etmişlerdir. Asilerin bu taarruzları ken- dilerine azim zayiat verdiril- mek suretiyle tardedilmiştir. Bilbao, 17 (Radyo) — vas Ajansı muhabirinden: Asi kıt'alar, Kotlube dağını tazyik etmektedirler. Bu dağın yarısı cumhuriyetçilerde yarısı da asilerdedir. Asiler, Jaka dağında ve Bişaride, cumhu- riyetçileri mevzilerinden tard edememişlerdir. Hükümetçiler bu iki mühim noktada, asi kıtaların ilerlemelerine mani olmaktadırlar. Nasyonalistler, — Almiranta Çervera ve diğer topçu -kıta- larının himayesinde Lajereden ve Habertodan şehre geçmeğe çalışmışlarsa da ağır zayiatla geri çekilmişlerdir. Bu harekât sonunda nasyonalistler, diğer yerlerde zaptettikleri mevzileri terke mecbur kalmışlardır. Cebelüttarık, 17 (Radyo) — | Hunter torpidosunun teknesi- nin sancak kısınında ve tam su kesiminde bir yarık bulun— yanın Harkof şehrine varm istikbal — edilmiştir. Polol Münakalât Nazırı tarafınd şerefine verilen ziyafette nutuk irad eden B, Mehm Sipaho; bu ziyaretin Polonyi Yugoslavya teşriki mesaisil bir başlangıcı olduğunu miştir. İtalya Kralı İçin Peştede büyük m rasim yapılacak Roma, 17 (Radyo) — rın, Kral ve Kraliçe ve Pre ses Mari, Kont Ciyano birlikte Peşteye hareket ceklerdir. Bu seyahate buat ve Propaganda Nazırı € iştirak edecektir. Kral ve Kraliçe büyük bir resmi kabul lacak ve Avusturyadan heyet bu merasimde hazır ? lunacaktır. İmparatorlak ko feransı Mülâyim bir hava iÇ de açılmamıştır. Paris, 17 (Radyo) — sız gazetelerinin Londradi aldıkları bir habere göre, paratorluk konferansı mül, bir hava içinde açılmami$*| Irlanda, konferansa iştirak memiş ve yeni bir u esasi kabül etmiştir. Habeşistanın ılhA Emrivaki şeklinde - olaf| Berlin, 17 (Radyo) — çe Nahriten Büronun dan aldığı habere göre, Von Blomberg, İııgiliı veda ederek Berline müştür. Aynı haberlere göre, Ul lar sosyetesi baş sekreteri Avenolun Londrada hıı.lıınll Habeşistan ilhakının emrivi şeklinde telâkkisi ile alül dardır. Zincirli traktörli Moskova, 17(A.A.) — T tör fabrikası tekerlekli imalini durdurarak zincirli © törler yapmağa başlamıştır-. fabrika, 7 senedenberi traktör yapmıştır. Busen€ on beş bin zincili traktöf karacaktır. radyo direği parçalanmış, © dairesinde beş tayfa — ölü 14 tayla ağır surette y mıştır. Yaralılar, Cebelüttü hastanesine nakledilmişlerd O civar balıkçıları, hâdi nin vukuundan evel bu Si da bir tahtelbahir telesk? gördüklerini tahkikat kor sine bildirmişlerdir. Bilbao, 17 (A.A.)—Habi vapuru ekserisi kadın V'l cuk olmak üzere dört mülteciyi hâmil olduğu ha Lapallicee hareket etmiştif- vapura İspanyol kara su) hududuna kadar İıpııı)'oIH gemileri refakat etmiştir- pura Lapallicee kadar l harb gemileri refakat ed Asilerin elinde buluna!! mirante Çervera knıvııd'd radyo ile bir tebliğinde bana vapurunun İnzllü gemilerinin himayesinde hatinin ademi ıııııdılıllt’i lâl demek nldıığunu ıll' miş old