22 Mayıs 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

22 Mayıs 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

ne karışmıyacak Harbin önüne gecebılmeh için en mühim çare, biran evel silâhlanmaktır Londra, 21 (Radyo) — Taç . giyme merasiminde hazır bu- lunmak üzere buraya gelmiş olan Birleşik Amerika dele- gasyonu şerefine dün gece mükellef bir ziyafet verilmiştir. Bu ziyalette delegasyon reisi B. Jerar, bir söylev vermiş ve İngilterenin — silâhlanmasından takdirle bahsederek - demiş- tir ki: —Birleşik Amerika, bundan sonra ÂAvrupanın - hiçbir har- bine - karışmıyacaktır. Fakat Avrupa işlerile alâkasız deği- liz. Bilhassa gümrük siperleri- nin kaldırılması memnuniyetle telâkki edeceğiz. Serbest mü- badele ihtiyacı büyüktür. Fa- kat beynelmilel bir iktısadi konferans için vaktin henüz müsaid - olmadığını görmek- teyiz. * Harbin önüne geçmek için en büyük ve en kuvvetli vasıta, askeri huzırlıkların ta- mamlanmasıdır.., Londra, 20 (A.A.) — Taç giyme merasiminde B. Ruz- velti temsil eden B. James Gerard Pilgrinis Association cemiyetinin tertib ettiği bir ziyafette söylediği bir nutukta ezcümle demiştir ki: Amerika birleşik devletleri her türlü harbe, her türlü ittifaklara ve Avrupa işlerine her türlü müdahaleye muha- liftir. Yeni bir dünya konferansı toplanması için isce zaman böyle teşebbüse daha tamamen müsaid değildir. Böyle bir işe girişmek için bazı milletleri ihtilâller neticesinde kalmasını ve samimi surette sulh istemek üzere bizlere doğru gelmesini beklemek lâzımdır. Sinemanın yeni bir vazifes Sinema, — herşeyden — evel bir zevk meselesidir; terbiyevi mahiyeti de büyüktür. Fakat Amerikalı bir diş doktoru, si- nemayı bir uyuşturucu madde gibi kullanmaktadır. Diş çektirecek çocuklar ve kadınlar dişçi koltuğuna ku- rulunca en gülünç veya heye- canlı bir filim seyrine - başlı- yorlar ve bu sırada da diş- leri çekilmektedir. Elmaların muhafazası babında! Kaliforniya meyva müstah- | ” sılları, elmaların iki sene müd- detle muhalazası — hakkında güzel bir usul bulmuşlardır. Bu usul, elmaların üzerini - balık yumurtası gibi - incecik bir mum tabakasile kaplamak ve elmaların tefessühüne mani olmak üzere de bir nevi mayi şırınga etmekten ibarettir. Bu mayiün formülü gizli tutulmak- tadır. Elma, nihayet kilosu 15 30 kuruşa satılan bir madde ol- | duğüna göre, herbirini mum | ile kaplamak, sonra herbirine | bir de mayi şırınga etmek, bııe şu lıbıyı bmı'lıun e Yoksa dünya konferansı bir sürü metalibatın ileri sürü- mesi ile bir sürü anlaşmaz- lıkların meydana çıkmasından başka bir netice vermiyecek- tir. Amerika Avrupadan üç bin kilometre uzaktadır. Bununla beraber zamanımıza göre sulhu muhafaza için en iyi çare gene harb için hazır bulunmaktır. İngiltere istemiyerek fakat aynı zamanda büyük bir azim ile silâhlanmıya başlamıştır. Silâhlanmış bir İngiltere dün-E ya sulhu için en mükemmel bir garantidir. B. Van Zeland B.Ruzvelt tarafından Ame- rikaya davet edildi. Brüksel, 21 (Radyo) — Önü- müzdeki haziranın 12 sinde B. Van Zeland ve zevcesi, hususi kâtibi Kont dö Möz ile bir- likte Nevyorka gidecektir. B. Van Zeland B. Ruzvelt tara- fiından davet edilmiştir. Bu davet, cihan iktısadi va- ziyeti ile alâkadardır. B. Van Zelanda Amerika üniversitele- rinden birinin fahri doktorlu- ğu unvanı verilecektir. Şeker fabikalarının merkezi Ankara, 21 ( Hususi ) — Şeker fabrikalarının merkezi, buraya nakledilmiştir. İhtiyat subaylar okusuün İzmir askerlik şubesinden: İzmir askerlik şubesine ka- yatlı ihtiyat subayları bir. ha- ziran 937 gününden başlıya- râk nihayetine kadar devam edecek olan yoklamaya gel- meleri — hariçte bulunanların mektubla yoklama için müra- caatleri ilân olunur. Adamcağızın birisi pire tozu satınağa başlamış; epeyce mal sattıktan sonra müşterinin bi- risi çıkmış ve: — Ağam, bu tozu nasıl kullanmak lâzımdır? Diye sormuş. Esasen pire tozcu da ma: hnın nasıl ve ne süretle kulla- nılacağını bilenlerden olmadığı için şu cevabı vermiş: — Çok kolaydır; pireyi tu- tarsın, bu tozu gözlerine eker: sin, olur biter!, Demiş. 5 Bugün doğacak çocuklar.. Bugün zührenin güzel bir te- siri oltında bulunacağız. Bu iyilik Bilhassa sabahleyin çok — kuvvetli olacaktır; her teşebbüste kolayca muvaf fakıyet mukadderdir. Max: mafih öğleden sonra bazı hâdise- ler olacaktır. Bazı nilevi hâdise- ler bizi oldukça endişelere düşü- recek, Çakat bugünkü hüdiseler geçicidir. Bogün doğan çocuklar tabia- ten sevimli, çalışkan olacaklardır. Erkek çocuklar ârtistik işlerinde, kız çocuklar da teryini sanayide büyük muvaffakıyetler elde ede- ceklerdir. — ANADOLU N— Ka 'q-_ı_-ı-—— Bergama Ker- [ ——— .4 eee — AA AARAA Karşıyakada dirilen ölü (!) meselesi mes eğlenceleri Dün Soğukkuyu mezar- Bugün valimiz tara- Jiğındaki mezar açıldı fından merasimle açılacak Bergama Kermes şenlikle- rini bugün valimiz B. Fazlı Güleç, Bergamada merasimle açacaktır. Valimiz, bir hafta sürecek olan Kermes münase- betile Bergamada bir hafta kalacak, Pazartesi günü Kr- nık üzüm satış kooperatifinin umumi — toplantısına — riyaset Sl"cckliı, Kermese İzmirden halkın kolayca gidebilmesini temin için Turing ve Otomo- bil kulübü tarafından hergün İzmirle Bergama arasında oto- büsler — işletilecektir. İzmirli lerden ilk kafile, bugün öğ- leden sonra otobüslerle -Ber:- gamaya- bareket edecektir. İzmir-Karşıyaka yolunun in- şası münasebetile müur ve uburun durdürüldüğü hakkın- da bir şayia çıkmıştır. Alâka- dar makamlardan yaptığımız tahkikata göre bu şayia ta- mamen asılsızdır. Yol bütün nakil vasıtalarına açıktır. Asarıatikanın tahribi Taşlar yol inşaatın- da kullanılmış Kuşadası ile Selçuk arasın- daki şose, vilâyetçe tamir edilmektedir. Şosenin Elez ha- râabeleri karşısına isabet eden beş kilometrelik kısmını yapan müteahhit ve amelelerin, Efez harabelerinin Senpol hapisha- nesi denilen kısımındaki üç ke- merli hücreyi tamamile ve bu- nun yanındaki bir hücreyi de kısmen tahrib ettikleri ve taş- larını şose inşaatında kullan- dıkları anlaşılmıştır. Bu hâdise üzerine tahkikata memur olan İzmir müzeler müdürü Bay Salâhattin Kantar, yaptığı tah- kikat neticesinde mütsaddit Bay Ragıb ile memuru Bay Azmi, Nafıa yol nezaret me- muru Bay Yusuf ve ameleler hakkında hem Asaratikayı tahrib ve hem de hazineyi ızrar etmek suçundan takibata lüzum göstermiştir. B. Lütfinin cenazesi nasıl bıra- kıldı ise öyle bulundu Karşıyakada kitapçı ve kır- tasiyeci B. Lütfinin ansızın ölmesi, gömüldükten sonra dirilmesi meselesi, nihayet Cumhuriyet müddeiumumiliği- vin müdahalesile sona ermiş- tir. Bu ölüm vak'ası hakkında evvelâ Karşıyakadan başlıyan, sonra bütün İzmire yayılan bir takım şayialar çıkmıştı. B. Lütfinin kalp durmasından Karşıyakada eczanede öldük- ten ve yedi saat sonra meza- ra gömüldükten sonra meza- rından ses duyulduğu, mezar- lık bekçisi tarafından Soğuk- kuyu polis karakoluna haber verildiği halde polislerin gece mezarlığa gitmedikleri, sabaha karşı gidip mezarı açtıkları vakit B. Lütfinin elân neles almakta olduğunu gördükleri kakkında çeşid çeşid şayialar dönüyordu. Mezarlık bekçisi B. Süley- man, son zamanda hastalan- mış ve memleket hastanesin- de - tedavi Hatta mezar bekçisinin hastalanmasını bile korkma- sına atfedenler vardı. Müd- deiumumi muavini B. Cevad Özpay hâdise tahkikatına baş- lamış, evvelâ hastanede bulu- nan mezarlık bekçisi Bay Sü- leymanın ifadesini almıştır. B. Çeşme kazasında B. Faiki yirmi beş kuruş alacak yüzün- den öldürmek kasdile tabanca kurşunile üç yerinden yaralı- yan tütün amelesinden Meh- medin muhakemesine dün şeh- rimiz Ağırceza mahkemesinde devam edilmiştir. Bu celsede İki fotografçı tutuldu Müstehçen fotografiler — çe- ken ve satan iki fotografçı zabıtaca yakalanarak Adliyeye verilmiştir. Başıboş köpeğin işi Karşıyakada Osman zadede: katolik Gözepo kızı Alivranın başıboş bıraktığı köpeği Salâ- haddin oğlu yedi yaşlarında Nazif adındaki çocuğu ısır- masına sebebiyet verdiğinden köpek ve sahibi yakalanmıştır. Bir protesto! Londrada münteşir Sonday Dispaç gazetesine göre, bazı memlketler himayei hayvanat cemiyetleri İspanya hükümeti nezdinde bir protestoda bu- lunmuşlardır. Bu protestonun sebebi, Mad. ridde yarı muhasara halinde bulunan kısımlarda köpeklerin kesilerek — etlerinin yenilmiş olması ve bilhassa hasta kö- peklerin de mezbahadan kur- şahid sıfatile Çeşme jandarma bölük komutanı Bay Asım dinlenmiş ve demiştir ki: — Hüdise günü, biri yanıma geldi, Bay Faikin yaralandığını ve karakola getirildiğini söy- ledi. Dışarı çıkıp baktım, ya- ralı Bay Faik, kanape üzerinde kan içinde yatıyordu. Kendi- sine kimin tarafından vurul- duğunu ve yaralarının — vücu- dunün - nerelerinde olduğunu sordum. — Beni Mehmed yaralarım üç yerdedir. Dedi. Suçlu Mehmedi yaka- lamak için derhal evine gittim, üzerinde küçük bir çengel bulunan ev. kapısını — açtım, içeri girdim, ortalık karanlıktı, elektrik fenerimi yaktım suçlu Mehmedin bir kenarda sak- lanmış — olduğunu — gördüm. Vak'anın nasıl olduğunu ken- disinden sordum: — Faâiki vurdum, tabanca: yı da fidanlığa attım. Dedi. Fidanlığı araştırdım, silâhi vurdu, altına alınmıştı. | bu Süleyman ifadesinde, ölünün dirildiği, —mezarından sesler geldiği hakkındaki haberlerin doğru olmadığını söylemiştir. Dün Soğukkuyu mezarlığına giden bir Adliye heyeti, Hü- kümet doktoru B. Esad Bangi ile birlikte mezan açtırmıştır. Mezar açılırken, cenaze gö- müldükten sonra tekrar açıl- dığına dair hiçbir eser görül- memiş, mezar tamamen açıl- dıktan sonra da cenazeyi ör- ten kefenin hiç bozulmamış olduğu anlaşılmıştır. Cesed, tefessüh etmeğe başlamış bir vaziyette idi. Mezarcının ihbarından sonra sabaha karşı açılan mezardaki cesedin yüzünde kan lekeleri bulunduğu ve gece içinde çırpınan adamın kefe- nini yırtıb parçaladığı görül- düğü hakkında bir şayia da vardı. Keşilte cesedin — yüzünde kan lekesi bulunmadığı gibi el ve kollarında da mezarın kenarlarına çarpınmaktan mü- tevellid en küçük bir bere mevcud olmadığı ve bu ölüm vak'ası hakkında çıkan muh- telif şayiaların hepsinin de ta- mamen asılsız olduğu dünkü mezar açma hâdisesinden son- ra kat/ ıyelle ınlışılmışlır mezarın MAHKEMELERDE Tabancadaki beş kur- şundan üçü patlamış Yirmi beş kuruş yüzünden Bay Faik üç yerinden yaralanmış bulamadım, tekrar - evine git- tim, araştırma yapltım, ve ta- bancayı gübre içinde buldum. İçindeki beş kurşundan üçü atılmış, diğer ikisi de çakıl- mışsa da ateş almamıştı. Be- nim kanaatime göre Mehmed, silâhı öldürmek kasdile ateş etmiştir. Fakat tabanca ve mermiler çok- küçüktür, — vü- cudda ancak yara açabilir, insanı öldüremez. Meğer ki ba- şına veya kulağına tesadüf etsin. Diğer iki şahid dinlen- di, vak'a hakkında duymuş oldukları bazı şeyleri anlattı- lar. Mahkemece, tabancanın ciheti askeriyeye muayene et- tirilmesine karar verildi ve muhakeme, başka bir güne bırakıldı. Kavakdere köyü cinayeti Seferihisarın Kavakdere kö- Göçmenlerin "Pulluk ihtiyaci Sıhhat Vekâletine bildirildi Muhtelif kazalarda — iskâf edilmiş olan göçmenlerin pt? luk ihtiyacı Vilâyetçe olunmuş ve Sıhhat Vekâletin? bildirilmiştir. Vilâyet iskân müdürü Bal Tahsin Akgün, göçmenleri? vaziyetini tedkik için Bergf maya gitmiştir. Modern hava istasyonu Kıymet takdiri mi amelesi bitmek üzeredir. Cumaovası nahiyesinde k tasyon civarında inşa edil modern hava — isl yeri yakında istimlâk olJ caktır. Hava istasyonu içit ayrılan araziden hisseli miktara derhal kıymet takt? edilmesi için vilâyetten ovası nahiye müdürlüğüne verilmiştir. 15,000 liraya inşa edil olan büyük hangar plân Nafıa Vekâletinden ü gelmesine intizar edilmekti Plân gelince derhal — in; TUW Şehir gazinc ' orkestrası — Çok alâka gdrj Doktor Rozenfeld i de ve 8 Viyanalı müteşekkil olarak — şehi gelmiş olan orkestra, b gündenberi Şehir gazii çalışmakta ve hakikaten hitte derin bir alâka ile şılanmaktadır. Orkestra, Viyanadan l j bula ilk gelişinde radyodâ könser vermiş ve oak$ İstanbul radosunu dinliyenlt'” takdirlerini - toplamıştır. kim, Avrupanın - tanını çok sevilmiş olan bu “J trası, İzmirde alafranga "j ile uğraşan Türkler ve ” biler arasında da aynı in? ları ve takdiri - doğur Orkestra, Şehir gazinost her akşam mesaisine edecektir. yünde âyan Hasanı mekle maznun köy m Bay İsmailin muhakem? dün şehrimiz Ağırceza | kemesinde devam — edilt Geçen celsede müddeiv” maznun — İsmailin Türk £ kanununun 448 inci ma? mucibince 15 sene zasile cezalandınlmasın! mişti. Dünkü celsede !! nun - vekili, müdıllıısl;.' j miş ve muühtar - İsmailifi sum olduğunu; hâdised 4 alâkası mevcud bulunmâ” söylemiştir. Kararın için muhakeme, önümt” salı gününe birakılmışti/ 4fi Telefon31S1 TAYYARE SİNEMASIN? Bu akşam Muhlis Sabahaddin ve çocak Ğ Buügün gündüz saat 4 de matine MON BEY Operet üç perde . MUMCÜZADE | Öperet üç perde Numarali mevkilerin fiatleri 700 - 75 - 50 * | T:ıu'llcıh_uımdı her semte öotobüs, Xıııyıkıyı —İİ