26 Mayıs 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

26 Mayıs 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

B Tarihi tetkikler: Manisada Mezar kitabeleri Manisa ilbayı sayın Dr. Bay t Lütfi Kırdara saygılarımla Yazan: Manisa Gaziokulu öğretmenlerinden Kemal Özer Manisa müftüsü Evliyazade Hacı Ali Merhumun kabir taşı Manisanın Nişancıpaşa ca- mii mezarlığında gömülüdür. Âlim, fazl bir zattır. Manisa- lıdır. Kabir taşında şu kitâbe yazılıdır: HÜVELHALLÂKULBAKİ Manisa müftüsü Evliya Zade fehametlü elhaç Ali Rıza efendinin Ruhiçün fatiha SENE 1301 Fi 8 Şehri. R Evliyazade Hacı Ali Rıza efendi (i) (1301) tarihinde — wefat edib Nişancıpaşa camii mezarlığında medfundur. Za- elmarif olmuştu. Efazıl nadan bir zat olub Mani- Nişanlısını yaralıyan amele “Beni mütemadiye Rıza EFfendi Evliya zade Hacı Ali Rıza efendi (2) Manisalıdır. 17 ya- şında iken pederi Hacı Evliya ile Hacca gitmiştir. (1225) ta- rihinde mukaddematı ulümu pederi Hacı Evliyadan tahsil ettikten sonra, (1235) tarihin- de İstanbul ulemasından ders vekili Denizlili Yahya efen- diden ulümü âliyeyi tahsil ederek (1249) tarihinde ondan icazet alıb Manisaya gelmiştir. Orada Kara Osman oğlu Hacı Eyüb ağanın bina ettiği medreseye icazet müderrisi olub orada tedris ve üfta ile meşgul oldu. (1263) tarihinde icazet ver- miş, badehu (1272) tarihinde ikinci ve (1282) tarihinde üçüncü ve ( 1293 ) tarihinde dördüncü ve (1300) tarihinde de beşinci olarak icazet ver- miştir. Halkai tedrisinde pek çok ulema ve fuzalâ yetişmiştir. (1301) tarihinde irtihal ederek Nişancıpaşa kabristanına defn- olunmuştur. (Melceülmütfiyyin) isminde dört büyük cild yaz- ma fetva kitabı vardır. Büyük yangında (Çeşnigir) camiindeki fetvahanede yanmıştır. __:.î-l.îı-—h müclli(lari eild 1 (2) Bu bilgiler Manisa Mura- diye kütüphanesi memuru B. Ab- dullal alınmıştır. Cemal n tahkir ediyorlardı, fakat öldürmek istemedim. ,, diyor Celâl Bayar bulvarında ni- şanlısı Serveti üç yerinden ve CAT Z YNT ANENANANE Denizlide Bir stadyom yapılacak Denizli, 21 - (Hususi) Uzun zamandanberi Sarayköy belediye reisliğinde bulunmak- ta olan ve dört, beş ay evel felce uğramış olan Denizli saylavı B. Emin Aslan Toka:- — din büyük biraderi İhsan To- kad bu hastalıktan kurtulamı- /— yarak vefat etmiştir. Sarayköy belediye reisliğine de Saray- K gençlerinden Süleyman seçilmiştir. $ — İlimiz ziraat müdürü Esat Bırakmanın - Ziraat ekâleti üçüncü şube müdür- ine tayini hasebile Bilecik iraat müdürü B. Hasan Feh- tayin olunmuş ve işe baş- Tamıştır. — $ — Denizlide 35 bin li- rası merkezden yardım edilmek Buretile 75 bin lira sarfile bir dyom yapılması tekarrür iş ve bu stad için göste- rilen üç yerin ölçölmesi için alâkadarlara emir verilmiştir. Şimdiki saba ihtiyacı karşıla- mamakta ve sporcular bu sa- hadan şikâyet etmekte olduk- anası Sakineyi de beş yerin- den bıçakla yaralıyan amele Cemal, dün müddeivmumiliğe verilmiş ve hakkında dava açılmıştır. Birinci sorgu hâkim- liği, maznun Cemali isticvab etmiş ve hakkında tevkif ka- rarı vermiştir. Cemal, gerek müddeiumumilikte, gerek sor- gu hâkimliğinde nişanlısını ya- raladığım itiraf etmiş ve: — Beni mütemadiyen tah- kir ediyorlar, evlerine almıyor- lardı. Halbuki ben evlenmek istiyorum, onlar evlenme mu- amelesini mütemadiyen gecik- tiriyorlardı. Kendilerini görüb son sözü söylemelerini istedim. Erkenden, - çalıştıkları Alsan- caktaki sigara fabrikasına gi- derlerken gördüm. Kız, bana hakaret etti: — Seni istemiyorum artık. Dedi. Ben de kendisini kor- kutmak - için bıçakla hafifçe dokundum. Annesi üzerime tıldı, kız da annesi gibi üze- rime çullanmak istedi, ovakit annesine de hafifçe bıçağın ucunu batırdım. Öldürmek isteseydim herhalde — bıçağı hafif batırmazdım. Haber aldığımıza göre, Ser- ndan sporcularımızın bir an| vetin yaraları kasığında ve evel yeni stada kıvuştııvulmı—! nı temenni ederiz. * Ya di Ü d çok hafiftir. Anası Sakinenin aları ise ağırcadır. ANADOLU DA Sarhoşluk Tuzhane sokağında oturan Hasan oğlu Ahmed, sarhoş olarak Süleyman oğlu Osmanı dövmüştür. Mahkemede kavga olur mu? Dün, Sulhceza mahkeme- sinde bir hakaret vak'ası »ol- muştur. Bir dava için orada bulunan Yakub oğlu Hüseyin ve Ahmed kızı Güliüzar, Sab- ri kızı Nigârla kavga etmişler ve hakarette bulunmuşlardır. Derhal zabıt tutulmuş ve suç- lular adliyeye teslim edilmiştir. Evi cebhaneliğe çevirmiş Burnavada Postane - soka- gında 4 numaralı evde oturan Salih ve Pakizenin harekâtı şübheli görülmüş ve evlerinde zâbıtaca taharriyat yapılmış: tır. Araştırma neticesinde bir mâvzer ile 109 aded fişek ve bir kütüklük bulunarak taklıklarının Geçenlerde İzmire gelerek | bataklıkları gözden ve İzmir havalisindeki kaplıca sularını tetkik eden Sıhhat Vekâleti mütehassıslarından B. Dr. Vaytın tetkikleri h dair bir rapor hazırlıyarak Sıh- hat ve İçtimat Muavenet Ve- kâletine verdiği AR dan haberlerden gelen miştir, Karşıyada Bostanlı bataklı- ğının kısa bir zamanda kuru: tulması sayesinde Karşıyakada sivrisihek mücadelesinde mü- him bir muvaffakıyet elde edilmiştir. Diğer taraftan be- lediye teşkilâtı da muntazam bir şekilde her eve mazot da- ğıtarak sivrisinek mücadelesine müsadere edilmiştir. Kaçakçılık Burnaçada Postane - soka- gında Hasan, Hatice, Yıldız ve Salihin evlerinde araştırma yapılmış, tam takımlı bir tak- tir âleti, iki şişe kekik suyu ve bir deste iskambil kâğıdı bulunmuştur. Aygır deposu İzmir civa- rında kurulacak.. Torbalıdaki âygır deposun- da bulunan hayvanların kışlık ot ihtiyaçlarının temini - için Şehitler ve Arpacı köylerin- deki mlnı'ı'ı';.îıf“ hintirilma. Haber aldığımıza göre, Tor- balı aygır deposu bir şube halinde bırakılacak ve depo, İzmire yakın bir yerde tesis olunacaktır. Dahiliye Vekâleti. | nin bir emri Vekâletlere gönderilen bazı yazıların paket halinde bulu- nan merbutlarının, hangi tarih ve numaralı tahrirata ait ol- dukları gösterilmemesinden bir çok yanlışlık ve uzun muamele- lere sebebiyet — verildiği anla- şılmıştır. Dahiliye Vekâletin- den vilâyete gelen bir emirde bu gibi paket halindeki evrak merbutatının hangi tahrirata ait olduğunun yazılması bildi. rilmiştir. Evrakı sevka memur olanların dikkatsizlikleri yü- zünden birçok yazılar da im- zasız gönderiliyormuş. Bu gibi hallere meydan - verilmemesi de emredilmiştir. Cevap olarak yazılan yazı- lara da hangi dairenin hangi tarih ve numaralı evrakına ait olduğu da zikir ve tasrih olu- nacaktır. Nazillide spor Nazilli, (Hususi) — Bu haf- ta Nazilli sahasında iki he- yecanlı maç yapılmiştır. Birincisi Aşağı Nazilli (İd- manyurdu ) spor takımı ile Hamzallı köyü — (Yeşilyurd) takımı arasında olmuş 2-2 be- rabere kalmışlardır. İkinci maç Nazilli (Mende- res) takımı ile (Ortaokul) ta- kımı arasında yapılmış 2-1 ile (Menderes) takımı galib gel miştir. Maçlar çok heyecanlı olmuş, sporun köylerde uyan- dırdığı alâka sevinçle karşı- lanmıştır. ve yardım etmektedir.,Belediye memurları, yalnız Karşıyakada değil, aymı zamanda - İzr de ev ev dolaşarak kilosu altı kuruştan mazot vermekte ve mücadelenin bu şekli çok fay- dalı olmaktadır. Geçen yıllarda halk, mazot almak için çarşıya inmek ve mazol satan yerleri arayıp bulmak möcbüriyetin- deydi. Şimdi, belediye bunu geçiren | y ehemmiyet ve intizamla devam | de | Halkapınar ve Çiğli ba- kurutulması Busene sivrisinek mücadelesi iyi ve devamlı gidiyor ve Karşıyakada geçen Sivrisinek görülürdü, busene çok az görülüyor, hatta bazı mıntakalarda — hiç sivrisinek yoktur. Sıhhat Vekâleti mütabassı- sının raporunda Halkapınar nın kurutulması için edbirler zikredilirken m ve büyük batak- vlet yardımile — kuru- ütaleası ileri sürül- ğ kü Halkapınar bataklığı, İzmir ve civarındaki diğer bataklıklardan çok ge- niştir. Belediyenin, daha uzun yıllar bu bataklığı kurutma- sına imkân yoktur. Devlet büdçesinden yardım edilecek olursa bu bataklığı birkaç sene gibi kısa bir zamanda kurut- mak mümkün olacaktır. yanıbaşında Çiğli köyü civarında deniz suların- dan huüsüle gelen büyük bir bataklık, 45 bin dönüm mikta: rında geniş bir araziyi kapla- maktadır. Bu bataklık sahasının kuru- tulmasile elde edilecek geniş arazi, vilâyetimizde iskân olu- nacak göçmenlere tevzi edi- İzmirin halkın ayağına kadar gölür- mekte, su çukurlarına, helâlara, birikintilere bazan parasız ma- zot dökmektedirler. Bu şekildeki mü tesirleri de g denin iyi İz. Bin Lira Gönderdi. Maliye Vekâleti bütçesinden İzmir Fuar komitesine 100 bin lira yardımda — bulunul- müştur. Başbakanlığın emrile Maliye Vekâleti bütçesinden verilmiş olan bu para, ko- miteye gelmiştir. <—— Bağlar Üzüm iyi yetişiyor Havalar bağlar müsait — devam Mahsul teşekkül devresinde bulunduğu ve yağmur yağma- dığı için sulünün fevkalâde netis ola- için çok etmektedir. cağı mütahassis bağcılar ta- rafından söylenmektedir. 'İkigünlük çocuk edildi. Dün Çükurçeşme mevkiinde bir sokak başına iki günlük bir çocuk - bırakılmıştır. Ço- cuk, Belediyenin Çocuk yuva- sına götürülmüş ve terkeden- lerin zabıtaca araştırılmasına başlanmıştır. Noter memurları Haber aldığımıza göre, İz mir İkinci Noter memurları arasında — “Noter memurları yardım birliği, adile bir bir- lik teşkil edilmiş ve esas ni- zamnamesi de vilâyete veril- miştir. Bir mesleğin ihtiyaçlarını karşılamak gibi bir gaye ta- kib eden bu teşebbüsü kutlu- Üa Maliye Vekâleti 100 ruhsat busene üzüm mah- | Çukurçeşmede terk | lecektir. Bu bataklığın da dev- let büdçesinden tahsisat ayrı- larak — kurutulması — için vilâ- | yetçe alâkadar makamlar nez: | dinde teşebbüslerde bulunul- | muştur. İhenaatçelar için bir emir yazacaklar İhracat işlerile meşgul ol- mak üzere Truhsatname alan tacirlerin, firmalarının yazılı olduğu bütün ticari kâğıtlarına ruhsatname numarası koyma- ları kanuni bir mecburiyet ol- duğu halde ruhsatname almış firmalardan bazılarının ticari kâğıtlarına henüz ruhsatname numarasını ilâve etmemiş ol- dukları görülmektedir. İktisad Vekâletinden şehri- mizdeki alâkadarlara gelen bir tamimde alâkadarların dikkat nazarlarının — çekilerek kâğıtlarına ruhsatname numa- ralarını ilâve ticari etmelerinin te- mini ve ruhsatname numarası bulunmiyan — ihracatçılara ait kâğıtlar üzerinde odalarca hiç bir muamele yapılmaması bil- dirilmiştir. Karşıyaka şosesi ar- tık sık sık bozul. mıyacak İzmir - Karşıyaka arasındaki | şösenin inşaatı, önümüzdeki hafta sonunda bitecektir. Bir tarafı deniz olan ve kışın sü- rekli yağmurlar esnasında de- niz suları üzerinden aşan bu şose, her yıl bozulmakta idi. Bu sene, Nafıa müdürlüğü, bu mühbim yolun sık sık bo- zulmasına mani olmak için şosenin iki tarafına duvar çek- tirmiş ve orta kısmı da bir metreye yakın yükseltilmiştir. Muhtelif manilerin araya gir- mesi ve son zamanlarda da silindir. makinesi kazanının lar ve bu işe önayak olan genç memurlanrı: muvaffa- kıyetler dileriz. e patlaması yüzünden — inşaatı şimdiye kadar uzayan bu şose, ygbnd.ı biîirilecekl.iı._ l name numarasını j 26 Mayıa 9? ! Dünkü yangın süratle söndürüldü. Dün, saat 8,20 de Alipaşa caddesinin Palancılar mevki- inde B. Kâzım Demirtenin 23 sayılı ayna imalâthanesinde yangın çıkmış ve faal itfaiye- mizin seri tedbirleri sayesinde derhal sönaürülmüştür. Yaptığımız -tahkikata göre, ateş, imalâthanenin döküm- hane kismında ayna imaline mahsus mahlülle benzinin bir- denbire harlamasından çık- miştir. Zarar çok cüz'idir. Mahlülür parlamasında B. Kâzımın yan- masından ramak kalmıştır. İmalâthane sigortalı değildir. İtfaiyemizin gösterdiği gay- ret sayesinde civar dükkânlar muhakkak bir tehlikeden kutul muştur. Ödemiş haberleri Ödemiş, (Hususi) — Öde- mişte Kızılay Kurumu çok iyi çalışmakta müsbet işler başar- maktadır. Ödemiş Kızılay kolu dün, Ödemiş Halkevinde 57 yoksul çocuğu sünnet ettir- miştir. Kurum bu çocukları, kunduralarına varıncıya kadar baştan aşağı giydirmiştir. Akşamına, Kızılay Halkevinde bir suvare vermiştir. Kızılay, yarın halka mec- canen sıhhi filimler gösterecek, aynı zamanda, Kızılayın tertip ettiği piyango çekilecektir. Ödemiş Kızılay kurumu Öde: mişte 5000 liralık bir dispan- ser yaptıracaktır. Dispanser, bölgenin ciddi bir ihtiyacını önliyecektir. Kudsal ödevleri uğrunda tam bir tesanüd ve feragatle — çalışan — kurumun idare heyetini takdirle kaydet- meği borç bilirim. Oda ve Borsa büdceleri Şehrimiz Ticaret Odası ile Borsasının 937 senesine ait yıllık büdeelerinin bugünlerde İktisat Vekâletince tasdik ve iade edilecekleri haber alın mıştır. Borsa idare heyeti Borsa İdare heyeti yarın toplanacak, Borsa satış işleri hakkında bazı müzakerelerde bulunacak, kararlar alacaktır. Çirkin bir hareket Karaburun kazasının Ahırlar köyünde bir vak'a olmuştur. Giridli Mehmed Remzi adında biri, Murad Naci oğlu - yedi yaşında Adnanı iğfal ederek Saip adasına götürmüş, kir- letmiştir. Mehmed Remzi za- bıtaca tutulmuş, adliyeye ve- rilmiştir. çoti Lord Harding İngiltereye neler tavsiye ediyor? Londra, 25 (Radyo) — Hin: distan sabık umumi valisi Harding neşrettiği bir maka: lede, Taymis gazetesinin yaz- dığı yazıları tenkid ve İngil tereye Almanya - ile İtalyayâ dost bir siyaset takibini tavsiyt etmektedir. Hammalbaşı kâtibi Bir amelenin tecavüzüne maruz kaldı İstanbul, 25 (Hususi) — Dün burada kanlı bir hâdise olmuştuk. Hammal Yusuf adın” da biri, işinden çıkarılmasın — sebeb —olduğunu — zamnettiği hammallar cemiyeti kâtibi Hü> seyini yedi yerinden bıçaklar mıştır. Kâtibin hayatı tehlike- dedir. Hüseyin adliyeye — ver |