29 Mayıs 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

29 Mayıs 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

W—-———n—ı————— PT İ k !f E ş | — muhakemesine — vam edilecekti. Sayfa 4 ANADOLU MAHKEMELERDE “Kızı götüreyim, sonra gene getiririm,, Mevkuf Hakkının 25 lira kefalet- le salıverilmesi kararlaştırıldı Kemalpaşa kazasının An- sızca köyünden Mehmed Ali kızı Fatmayı zorla kaçırmağa teşebbüs etmekle maznun Ha- lil İbrahim oğlu Hakkının mu- hakemesine dün şehrimiz Ağır. ceza mahkemesinde başlan- mıştır. Fatma vak'ayı şöyle anlatmıştır: — Ben Fatma adında di- ğer bir kadınla Kemalpaşanın Çınar köyünden Ansızca kö- yüne dönüyorduk. Bindiğimiz hayvandan yolda indik, at toplamağa başladık, o sırada birdenbire Hakkı elinde bir sopa ve bıçak olduğu halde geldi, tehdid ederek beni ka- çırmak istedi. Ben yanımda duran Fatma ablaya sarıldım. Hakkı, Fatma ablaya: — Bu kızı bırak, götüreyim, biraz sonra getiririm. Dedi, sopa ile bana vuruyordu. O sırada Fatma abla yalvarma- ğa başladı: — Birak bu kıza dokunmal! Sonra senin için fena olacak, mahkemeye ve hapse düşe- ceksin vazgeç. Dedi. Bunun üzerine Hakkı, beni kaçırmaktan vazgeçti, çe- kilip gitti. Maznun Hakkı da dedi ki: — Ben o gün hayvanımı güdüyordum. Bu kız, yanında Fatma abla olduğu halde Karşı tarâaftan geliyordu. Güttüğüm hayvan ürktü, bu kızın üzerine doğru gitti, onların hayvanı korktu, Fatma kız hayvandan düşerek yaralandı. Ben kendi- sini kaçırmağa teşebbüs et- medim. Hukuku amme şahidi ola: rak Fatma abla ile oğlu Meh- med ve Kadriye adında bir kadın — dinlendiler. Vak'ayı, kaçırılmağa teşebbüs edilen Fatmanın anlattığı şekilde an- lattılar. Maznun Hakkı, bazı müdafaa şahidleri gösterdi. Mahkemece bu şahidlerin ifa: delerinin Kemalpaşa mahke- mesi — vasıtasile aldınlmasına ve Fatma kızın dövüldüğü için doktor raporu hakkında malümat alınmasına karar ve- rilmiş, muhakeme başka bir güne bırakılmıştır. Mevkuf suçlunun, 25 - lira para kefaletile salıverilmesi de kııırlıştınlmını Türklüğü tahkir Habeş-ltalyan harbi münakaşası Altı kişi arasında çirkin bazı sözlere sebebiyet vermiş Dün Ağırcezada, Türklüğü tahkir etmek suçundan Mişel oğlu- Piyer adında birinin muhakemesine devam edilmiş- tir. Vak'a Habeş-İtalyan har- binden çıkmıştır. Piyer, Şe- hidlerde —iplik fabrikasında çalışmaktadır. — Aslen İzmili olan Piyer, Rum katoliğidir, Türk tebaalıdır. Bir gün fab- rikadaki Türk işçilerden beş kişi, Habeş - İtalyan harbin- den bahsediyorlardı. O sırada Habeş:-İtalyan harbi de en kızgın devresini — yaşıyordu. Beş işçi; kendi aralarında gö- rüşürken, bu harpte İtalyan kuvvetlerinin mağlüp olacağı mütaleasında bulunmuşlardır. Bunu duyan Piyer, âni bir infialle: — Ben her gün gazete okuyorum, İtalyan kuvvetleri galip gelecekler, siz ne an- larsınız (....) Türkler!. GREREDUERELAZ F ORUEN DOM SLARE Polis Fatmanın ölümü Menemen kazasında polis Fatma adında ihtiyar bir ka- dını döverek ölümüne sebebi- yet vermekle maznun Dede- başı köyü imamı Mustafanın dün - şehrimiz mahkemesinde de- Maznun gel- misti, fakat geçen celsede Tıbbıadli meclisinden ölümün dayaktan mütevellid olup ol- Ağırccza — madığı hakkında istenen rapo- ra henüz cevap gelmediği görülmüş ve raporun acele gönderilmesi için tekidine ve muhakemenin başka bir güne bırakılmasına karar verilmiştir. Üü n a Di ee slğğy Demiş. Bu sözden mütces- sir olan Türk işçiler: — Sen Türklere mi hitab ediyorsun? Sualini irad etmiş, üzerine Piyer de: — Hayır.. Bizhepimiz(....)z Avrupada da eşek çıkar am:- ma onlar akıllı eşeklerdir. Demiş. Beş Türk işçisi, bu hâdiseyi fabrika direktörlüğüne bildir- meden imzaladıkları bir mek- tubla Alsancak polis karako- luna bildirmişler ve derhal tahkikata başlanmıştır. Hatta, fabrika direktörlüğü, fabrikada olan bir vak'ayı ev- velâ fabrika direktörlüğüne haber verib o vasıta ile neti- celendirmek lâziım - geldiğini ileri sürmüş, hiç de yolunda olmıyan bir şekilde Türk iş- çilerinin ellişer kuruşunu kes- miş, yanı onlara ellişer kuruş ceza kesmiş. Fabrika direktörlüğünün, bu hareketi garip olmakla bera- ber ayni zamanda yersizdir. Biz burada muhakeme saf- hasından karilerimizi haberdar edelim: Bundan evelki celsede id- dia makamını işgal eden Müd- deiumumi muavini B. Şevki Suner, iddiasını serdetmiş ve Piyerin suçu sabit olduğunu söyliyerek Türk ceza kanunu- nun 159 uncu maddesi muci- bince bir sene hapsine karar verilmesini istemişti. Dünkü celsede maznunun vekili, müdafaasını yapmış, maznun Piyerin İzmirli oldu: ğunu ve otuz senedenberi İz: bunun öi lti AA Ba Kız kaçırmak Ödemişin Kiraz nahiyesinin Gedik köyünde Buldanlı Ku- kul oğlu Osman, Süleymanın 15 yaşındaki kızı Kezbanı; gene Ödemişin Danabey köyünden Raşit oğlu Mustafa da Koca Mehmedin 14 yaşındaki kızı Ülfeti kaçırmışlardır. Kapsol hırsızları Karşıyakada Zafer sokağın- da Mustafa oğlu Kemalle Cako oğlu Cako, gazozcu Halilin kapsollarını çalarlarken yaka- lanmışlardır. Hanendeleri dövmüş Karataşta İcadiye sokağında oturan İsmail oğlu Hüsnü, gece yınıındın sonra evlerine dön- mekte olan hanende Zehra ile Kıymeti yumrukla dövmüş ve sokakta — bağırıp çağırmağa başlamıştır. Zabıta, Hüsnüyü yakalamıştır. Hakaret etmiş Karantinada Selâmet soka- ğında Bekir karısı Saniyeye hakaret eden Mehmet kızı Emine adliyeye verilmiştir. ÜOayak alanlar Karşıyakada Alaybeyde Meh- med oğlu Hasanı döven gar- son Hamdi ile Fahreddinpaşa caddesinde Yako oğlu Emriyi döven Ahmed oğlu Turgut ve Keçecilerde Celâleddin oğlu Sadettini bir iş meselesi yü- zünden döven Aptullah oğlu Süleyman yakalânmışlardır. Yamanlar Kampı 25 Haziranda açılacak Verem mücadele cemiyeti- nin her sene Yamanlar dağın- da açtığı kamp, busene 25 haziranda başlıyacaktır. Kampa gitmek için şimdi- den cemiyet reisliğine müra- caatler başlamıştır. Karşıyaka- Yamanlar yolu, kışın yağmur- lardan kısmen bozulmuştu. Bu- nun tamirine başlanmıştır. Te- lefon hattı da tamir edilmek- tedir. Cemiyet reisliği, busene kamp için mühim hazırlıklar yapmaktadır. Tenvirat, bol bir şekilde te- min edilecek, Karşıyaka ile kamp arasında hergün mun- tazam otobüsler — işliyecektir. Busene kampta istirahat eden- lerin eğlencelerini de temin için muhtelif eğlence - vesaiti temin olunacaktır. Himaye heyetlerinin faaliyeti Kültür direktörlüğü, bu ders yılında ilkokullardaki himaye heyetlerinin mekteb talebele- rine yaptıkları muhtelif yar- dim miktarını ilkokul başöğ- retmenliklerinden — sormuştur. Bunun için bir istatistik ha- zırlanacaktır. MESE SST RLARLR CNDN A A ÇKOK B mirden hiçbir yere gitmediğini, Türk olduğunu, babası Mişe- lin de yıllarca Türk posta ve telgraf idarelerinde memurluk ettiğini söylemiş: — Kendisi Türkçeyi lâyıkile bilmiyor. Bu sözleri, Türklüğü tahkir maksadile değil, yalnız karşı- sında bulunan beş kişiye mün- hasır olmak üzer ve şahsi ha- karet kasdile söylemiştir. Türk- lüğü tahkir etmemiş ve böyle birşeyi aklından bile geçirme- miştir, masumdur. Demiştir. Kararın tefhimi için muha- keme, önümüzdeki hafta salı gününe bırakılmıştır. Cenevre, 27 (A.A.) — Ana- dolu ajansının hususi muha- biri bildiriyor: Dün Milletler cemiyelti asam- blesinin öğleden sonraki - iç: timaında reis Dr. Tevfik Rüş- dü Aras Mısırın Milletler ce- miyetine kabulünü reye koydu. Neticede Misir bütün rey- lerin ittifakı ile kabul edildi. Ve Misir heyeti asamblede yer aldığı zaman murahhas heyetler azası ile samiinin şid- detli alkışları ile karşılandı. Bunu müteakıb reis Dr. Tevlfik Rüşdü Aras aşağıdaki nutku - söyledi: —Gerek asamble reisi ve ge- rek Türkiye başdelegesi s- fatları ile Mısırın Milletler ce- miyetine girmesi münasebetile bu dakikada çok hususi bir memnuniyetle söz almaktayım. Türkiyenin kendisine birçok müşterek ve darihi hatıralar ve sağlam bir dostluğun sa- mimi rabıtaları ile yakından bağlı bulunduğu bu çok mü- him Akdeniz memleketi çok kısa bir zamanda sulhperver olduğu kadar şanlı bir inki- şafın muhtelif merhalelerini katetmeğe muvaffak olmuştur. Akdenizin bu istikbali açık genç devleti tam . istiklâlini kat'i surette Aaldıktan sonra son günlerde İsviçrenin misa- firperver toprakları üzerinde kaldırılmasını kalbden ve çok meşru bir surette istediği ka- pitülâsyonlar rejiminin lâğvını da kazanmıştır. Mazinin bu mirasının kalkması ve samimi | bir hüsnü kabulle bütün kıt'a- lar devletlerinin. bu yüksek meclisine girmesi ile Türk milletinin. her daim yüksek meziyetlerini takdir ettiği bu enerjik ve çalışkan millet için yeni bir devir açılmıştır. Mısırın büyük Cenevre mü- essesesine, dünyanın şimdiye kadar gördüğü enternasyonal teşekküllerin ea genişi olan bu müesseseye iltihakından bahsederken eski Mısırın kü- çük Asyanın eski bir milleti ile olan münasebetlerine aid tarihi bir vak'ayı hatırlatmak isterim. Filhakika Türkiye ve Mısır müzelerinde ihtimamla muha- faza edilen arkeolojik vesika- larla sabit olmuştur ki en eski beynelmilel — vesika, en eski siyast muahede eski Mısırlilar ile garp Türklerinin baklı ola- rak kendilerine ecdad tanı- dıkları Hititler arasında müza- kere edilmiş ve imzalanmıştır. Burada bu ilk diplomatik vesikayı doğuran bu siyasi rüşym ile bugün Milletler ce- miyetimiz içinde inkişaf eden beynelmilel büyük hayat ara- sında bir mukayese yapmak- tan kendimi alamadım. Şanlı bir tarihe malik bulu- nan ve her sahadaki maddi ve manevi menabii çok müsaid bir coğrafi vaziyetin şartlarını kendi elinde -topliyan Mısır mubakkak ki hepimizin çok aziz bildiğimiz sulhfideali hiz- metinde yeni ve müfid bir kuvvet teşkil edecektir. B. Tevfik Rüşlü Aras Memleketimin Mısırın Mil- letler cemiyeti azası olarak Mısırdan sonra Suriyenin de Sosyete kabulü temenni edildi Eden, İngiliz-Mısır muahedesinin, Mun" Sosyeteye girmesine yol açtığını söylclıî B. Eden Cenevre, 28 (A.A.) — Mı- sırın kabulü celsesinde İrak murahhasları pek yakında Su- riyenin de Cenevrede - Mısırı takib etmesi temennisinde bu- lunmuşlardır. B. Eden, İngiliz - Mısır mua- hedesinin Mısırın Milletler ce- miyetine girmesine yol açtı- ğını söylemiştir. B. Delbos, Demokrat Fran- sanın Mısır milletinin memnu- niyetine - iştirak - ettiğini - bil- dirmiştir. Cenevre 28 (A-A.)— Asamb- lenin son toplantısı münasebe- tile Rüştü Aras aşağıdaki nut- ku irad etmiştir: —Asamble vazifesini bitirmiş bulunuyor. Riyaset makamını terketmezden evel söylemek isterim ki, bu şerefli vazifeyi vermek sureti'e hakkımda gös- terdiğiniz itimad ve sempatiye teşekkür ederim. Hususile kar- Asamblenin evelki günkü içtimaında Tevfik Rüşdü Arası Mısır hakkındaki sözleri Dünyanın en eski muahedesi, i'ürklerı'n ecdadı olan Hititlerl! Mısır arasında unzalanmış olan muahededir. | Amerika bahriye kt” f serefine bir ziyafet vermisti” Iİs_ 'anda ecnebi yasekiklıklğiki aramızda yer almasını göf mekten müteyellid. memnuni” yeti şu cihetten de - bilhassf ziyadedir ki bu genç müs! ve hükümran devlet nkdeni yeni bir muvazene unsuru ©! caktır. Bu deniz lııkkındli Türk siyaselinin esası ise sl4 tukonun — muhafazasıdır. V& bu müessir surette ancak denizde sahildar- bütün letler arasında samimi M birliği hakkındaki kat'i azli ternin olunabilir. Milletler cemi selliği sulhun lız'şkılıtlıııdıl* ması eserine geniş bir. sur: yardım edecek esaslı bir pref” sip olmasına göre bütün gâi” retini bu eserin vücud bııhlâ sına hasreden Cümhuriyet TÜf kiyesi yeni Mısırın büyük CE nevre müessesesine girişini raretle selâmlar. | Doktor Tevfik Rüştü Ar” sın alkışlarla karşılanan nutkunu müteakib - alfabe $" | rasile 25 murahhas heyeti söt alarak Mısırın Milletler c yeti mesaisine iştirakini teb ile Mısır heyetine samimi rette hoş geldiniz demışlerdi"' deş bir memleketin cemıy’ mize kabulü dolayısile İ?' edilen nutuklar cemiyetimi; istikbali hakkındaki itimadii” rmizi ve istikbal hakkını ümitlerimizi takviye etuıı!“" Milletler cemiyetimizdeki V# zifemiz elde mevcud vesait nazaran çok büyüklür. E“î liği ile bu vasıtaları büyü! meğe ve genişletmeğe çalışa” cağız. Bu faaliyetimize ıî“"k etmek istiyenlere cemiyet ma açıktır. Bundan sonra Aras asamb” | lenin nihayet bulduğunu P 'ııı dirmiştir. B. Hitler — l mandanlarını ko> bul etti Berlin,; 28 (Radyo) — Hitler; dün Arjantinden burga gelen Moreno: ve daviya adındaki —Ameril torpidolarının süvarilerini bul etmiştir. Amiral Rodor, ıüvl'ild' mağı yok Belgrad, 28 (Radyo) — :ı; navudluk - Başvekili, Poli d gazetesinin Tiran muhabil d beyanatta bulunarak, son EtET Toto isyanında, hiçbir d tin alâkası olmadığını, İ mıntakasındaki balkın M sadık kaldığını, bu mintaf larda isyana — iştirak ©© olanlar tevkif edilerek