16 Haziran 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

16 Haziran 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

e 16 Hariran 987 T L[';“ Londra siyasalları, Fransadaki vazi- yeti dikkatle takib ediyorlar (Deyli Telgraf) gazetesı, , Fransada mali vazi- yetin, herne pahasına olursa olsun ıslah edilmesi lazımgeldığmı yazıyor Londra, 15 (A.A.) — Bu aralık Fransada görülen dcğışıklıkler ——— Londrada alâka ile takib edilmektedir. Daili Telgraf ve Morning Post gazeteleri Fransadaki hâdiselere tahsis ettikleri başmakalelerinde en güç işlerin içinden B, Blumun meharetle çıktığını itiraf - etmektedirler, tununla beraber bu iki gazete şimdiki vaziyete nihayet verilmesi lâzımgeldiği kanaatindedirler. Morning Pöst Başvekil B. Leon Blumun emniyeli iade etmeğe, iktısadi teşebbüslere- giriş- Me zihniyetini yeniden tesis etmeğe ve büdee açığını normal bir seviyeye indirmeğe muvaffak olamadığı takdirde vaziyetinin ergeç sarsılacağını kaydetmektedir. Daili Telgraf ise Fransadaki partilerin maliyenin her ne bahasına olursa olsun intizama girmesi lâzımgeldiğini anlamaları icab ettiğ Hamidiye Dubrovnikte Zak: GNG T üğ VA . | abitlerimiz şerefı.' Yeni muohede ile iki memlelzet arasında- ne ziyafet verildi Belgrad, 15 (A.A.) — Türk rb gemisi Hamidiye, Yu- Soslavya donanmasını ziyaret &tmek üzere pazar günü Dub- Tovnike gelmiştir. Hamidiyenin Süvarisi Belgrad sefaret müs- teşarı ile Dubrovnik deniz Mektebi kumandanı, merkez Umandanı ve sivil makamat Tümessilleri tarafından karşı- Nmıştır. Türk zabitlerinin ir ziyafet verilmiştir. Kapotaj bayramı 'ahil memleketlerimizde kutlulanacak lslanbul' 15 (Hususi) — 1 temmuzda bütün sahil mem- etlerimizde kapotaj bayramı Utlulanacaktır. Etüd bitti _lıtanbul. 15 ( Hususi ) — alıa Vekâleti Fen Heyeti, iyarbekirden uzatılarak Bağ- d'di gidecek Cizre hattının S kilometrelik kısmının etü- 'Ünü bitirmiştir. z Tekaüd edilecek İraat bankası memurları ı—'lınbııl 15 (Hususi) — Yeni Zirasat bankası kanunu TMücibince —tekaüd edilecek Memurların tesbitine başlan- Tıştır. Emektar — memurlar, &vlet memurları gibi tekaüd Taaşı alacaklardır. İdam Ankara, 15 (Hususi)—Ökü- "'nu çaldığından şüphe ede- Keskinli Ali ile hâmile k."!lnı feci bir surette öldü- ten katil Ömer, bu sabah An- didı Samanpazarında idam 'İmıalır ANADOLU Gunluk ııyml gazete şereline Sahip ve başyanganı ullaydar Rüşdü ÖKTEM Mumi neçriyat ve yazı işleri “ü-uı Hamdi Nüzhet Çançar Haküağr İzmir İk İkinci Beyler sok. © Halk Partisi binası için fi İzmir — ANADOLU .ı....; 2776 « Posta kutusu 405 Yar, ABONE ŞERAITİ ğ 1200, altı aylığı 200, üç Y. ylığı 500 kuruştur. t memmloketler için senclik me ücreti 27 liradır Her yerde & kuruştur Sa Göçmiş müshalar 25 kuruştur! İ “Dorü MaTBaasSINDA san BASILMIŞTIR Vd | B Ş ini yazmaktadır. 451 40 ö ——— Türk-Fransız ticaret an- İaşması dün imzalandı Yunus Emre Her kitabı, bilhassa vita- minli her kitabı daima ve tek- rar okumağı severim. Çünkü kitabın, insan kafasına hitabı, birinci, ikinci ve üçüncü defa: larında muhakkak değişir.. İlk okumada, ruhun tabi olduğu bir heyecan vardır. Teferruatta değil, ehil üzerinde zor durur. O, yalnız ve yalnız heyeti umu- miyenin armonisine tâbidir. Müsamahakâr, tenkidden tam ve idrakten uzak bir okuma.. İkinci okuma, hiç olmazsa, bir kış esnasında bazı ağaçla: rın çiçek açmasını andırır.. Üçüncüsünde ise, bahar vardır: Rengi, muhtelif çiçekleri, kokuları, rüzgârı, güneşleri ile bir bahar.. Ve kafa, istese bile, bütün lâkaydi ve İâübaliliğini terket- miştir. Dikkat ve şuur ayağa kalkar, keza tenkid de hakkını istirdat eder, rolünü oynamağa ki ticari münasebat inkişaf edecektir Ankara, 15 (Hususi muha- birimizden) — Bir müddet- tenberi devam etmekte olan Türk-Fransız ticaret muahe- desi müzakeleri tam bir an- laşma ile neticelenmiş ve ha- zırlanan muahedename bugün Türkiye namına İktisat Vekâ- leti Müsteşarı B. Faik Kurd- oğlu, Fransa namına da hey- eti murahhasa reisi B. Desriye tarafından imzalanınıştır. Yeni muahedename, her iki memleket arasındaki - ticari münasebatı inkişaf ettirecek maddeleri muhtevi bulunmak- tadır. 1 Temmuz — 937 de meriyete girecek olan ticaret muahedesi, bir sene müddetle muteber olacak ve - tarafeyn iki ay evel muahedeyi feshe- deceklerini bildirmedikleri takdirde — kendiliğinden bir sene daha temdid edilmiş ola- caktır. Bugün, Fransız ticaret hey- eti şerefine Marmara köşkün- de bir öğle ziyafeti verilmiş; ziyafette İktisat ve — Maliye eeei Çin Nazırları B. Hitlere hediyeler verdiler Berlin, 15 (Radyo) Hitler bugün Çin sefiri ve Çin - Bay Bahriye ve Maliye Nazırlarını kabul Hitlere lerdir. Mebusların teftiş Programı hazırlandı İstanbul, 15 (Hususi) — C. H. Partisi, Melusların 25 tef. tiş mıntakasında yapacakları gezi hakkında bir Program hazırlamıştır. Teftişlerde bu: lunacak Mebuslar tesbit edil- miştir. P etmiştir. Çinliler Bay hediyeler — getirmiş: Vekâletleri ileri gelenleri — ile Merkez bankası müdiran ve şefleri hazır bulunmuşlardır. Ankara, 15 (A.A.) — Tür- kiye Cumhuriyeti Fransa Cumhuriyeti mümessilleri ara- sında Ankarada cereyan et- mekte olan yeni Ticaret ve Kliring anlaşması müzakere- leri iki taraf için de memnu- niyeti mucib bir şekilde bit- miş ve bugün imzalanmıştır. Anlaşmalar 1 Temmuzdan itibaren meriyete girecektir. İş dairesi Kadrosu genişletilecek İstanbul, 15 ( Hususi ) — İktısad Vekâletine merbut iş dairesi kadrosu, Temmuzda genişletilecek ve Türkiye 14 mıntakaya ayrılacaktır. Bu suretle yurdun her tara- fında kanunun tatbiki işile iş daireleri meşgul olacaklardır. Galatasaray Gençlerbirliğile anlaşacak İstanbul, 15 ( Hususi ) — Galatasaray kulübü ile Anka: ranın — Gençlerbirliği kulübü arasında bir anlaşma yapıl- maktadır. Bu anlaşmıya göre, aza kaydı müşterek olacak ve muhtelit maçlarda beraber ça- hışacaklardır. Komünistler Fransada hâdIseler çıkar- mak istiyorlarmış Paris, 15 (Radyo) — Jur gazetesi bugün yazdığı — bir yazıda, komiternin Blum ka- binesinin sukutu ihtimali kar- şısında Fransada komünist hâ- diseleri çıkarmak emrini aldı- ğını iddia etmektedir. Harbi- ye Nazırı B. Daladiye komü- nistlerin bu plânlarına vakıf- tır. İcabeden tedbirleri şim- diden ittihaz etmiştir. ile Şehir gazinosunda 8 BAYAN ile Şef d'orkestr Doktor J. ROZENFELD'in Tahtı idaresinde Brüksel beynelmilel sergisinde birinciliği ihraz eden 9 kişilik Viyananın en meşhur orkestrası HER AKŞAM Caz ve konserlerine devam edecektir. başlar.Bürhan Toprağını “Yunus Emre, sini ikinci defa okur- ken de ben böyle düşünüyor- dum.. *“Yunus Emre, yi göklere çıkarmakta baklı olan ve onu araştırmakla Yunusun cidden vefalı bir san'at aşkı taşıyan Burhan Toprak, ona aid mu- kaddeme de, bize Yunusun mahviyetinden, Filozofisinden, kendi ruhi ve mizaci kudretin- den çok uzak bir dille, o ka- dar sert, o kadar ölçüsüz ve halsiz konuşuyor ki, bu kala- balık fikirler arasında “ Mazi ve İstikbal , namına bir. kıy- met ve bir mefhum tanıyanla- rın yol bulup çıkmasına imkân tasavvur edemezsiniz. Bu kısımda, fikirler kadar kelimeler de kalın, törpüsüz, kayıtsız ve mütecavizdir. Edebi müsahabe ve tedkiklerin ken: di İisanı, yani zaruri ve tabii olan ifadesi, nedense, Bürhan Toprak tarafından tamamile feda edilmiştir. Sanki mukad- demeyi yazarken - gicırdattığı dişlerinin arasına bir yığın külür gelmiş ve onları, müm- kün olduğu kadar bir itidalle sahifelere aksettirmiştir. Bürhan, topyekün, bütün Divan şairlerini inkâr ediyor. Halbuki “Divan,, tarzı edebisi ile her divan edebiyatı -sima- sını bir çerçeve içinde müta- lea etmek hatalı olsa gerek- tir ve böyle bir şey, san'at mamına ne - fırsatlır, ne de doğru.. Bürhan Toprağa göre, edebi kâinat Türkiyede Yunus Emre ile başlamıştır, hattâ onunla bitmiştir. Yunus Emre üze- rindeki ittifakımız, bir kara sevda gibi etrafı hiç görme- mekliğimiz derecesinde ileri * gidince, hükümlerimizde yavaş yavaş aldanmağa başlıyacağı- mızı da bilmeliyiz. Divan edebiyatının kırk iki- liklerle bombardıman edilme- mesi, san'at namına ne kadar irtica sayılmazsa, bunun aksini yapmak ta san'atta bir yenilik, bir hareket olamaz. Onların arasında hiç, hiç birini beğen- miyecek miyiz?. Halbuki Bürhan — Toprak Fuzüliyi bile yakasından tutup kaldırıma vurmakta tereddüt etmemiştir. Ne uzak, ne yakın bir şair; ancak ve ancak bir Yunus Emre vardır. Fakat bizce, Yurus Emrenin mını değiştirmiyecek Millt müdafaa için Japon milletinin yeni Ffedakârlıklara mecbur kalacağısöyleniyor Japon donanmasi Tokyo, 15 (AA) — Bütün matbuat, Finans Bakanının gelecek büdçeyi Fmüşkülâtı Cazetelor tesbitte maruz kalacağı tebarüz — ettirmektedir. Maliye Nazırını millt “endüstriyi istemiye- rek şiddetli bir kontrola tahi tut- miya mecbur bildiri. yorlar. Halk için yeni fedakârlıklara muvafakat mec- bu zorlukların edeceğini yurdun - emniyeti buriyetinde kalacak,orda da mem: leket kabiliyet hu- dudları içinde kalmak için bazı isteklerinden vazgeçmiye ekonomisinin rarı ola. caktır. Yekânu 3 milyar 200 milyon yene baliğ olacak olan büdçeden orduya de 800 n 900 milyon ve bahriyeye ayrılacağı tahmin Millt müdafaa tahsisatının art. ması 1937 ye nisbetle 300 milyon kadar olacaktır. Deniz mahfellerinin evelce tesbit edilmiş olan deniz programını tadil zira deniz — silâh- lanma yarışının benüz diğer dev. letler arasında başlamamış olduğu bildiriliyor. etmiyecekleri, Macar hükümeti ————Cr. — Von Nöyratın Peşteyı ziyareti münasebetile bir tebliğ neşretti Budapeşte, 15 ( A.A. ) — Macar Ajansı bildiriyor: B. Fon Nöyratın Macaris- tandaki ikameti sonunda aşa- gıdaki tebliğ neşredilmiştir: *“Alman Hariciye Nazırı Ba: ron Fon Nöyrat 11 Haziran: dan 14 Hazirana kadar Ma- car hükümetine ziya- rette bulunmuştur. Macaristan ile Almanya arasında sadıkane ve dostane münasebetleri ya- bancı memleketler - önünde teyid ve isbat eden bu ziya- ret münasebetile Alman Ha- resmi riciye Nazırı Baron Fon Nöy- rat, Macar Başvekili Bay Da- ranyi ve Dış Bakanı Kanya ile mütcaddit mülâkatlarda bu- lanmuştur. Karşılıklı bir itimad fikri içinde sevk ve idare edilen bu görüşmeler esnasında Alman ve Macar devlet adamları bü- tün Avrupa siyaseti mesele- lerini ezcümle doğrudan doğ- rüya Almanya ile Macaristanı alâkadar eden meseleleri tet- kik etmişlerdir. İki devletin bir blok ihda- sına matuf her türlü teşebbüsü reddettikleri ve gelecekte de şimdiye kadar takib edilen yol- da yürüyerek barış eserine hizmet edecekleri hususunda iki memleket arasında tam bir mutabakat mevcud olduğ var olması gibi, rimiz de gelip geçmiştir. Bir kıymeti tebarüz ettirirken, di- ğer kıymetlere haklarını ver- memek, veya onların kıymet- lerini çürütmeğe kalkmak, bü- tün tesellileri, bütün vazifeleri yıkmak demektir. Ayni zaman- da, san'at namına, genc san'atı vurmak - demektir. ki, edebi araştırmalarda ve tedkiklerde, bizim ihtiyacımız ve rolümüz hiç te bu değildir. ve aolma- malidir. başka şairle- hususi bir memnuniyetle mü- şahede ve tesbit edilmiştir. Bu yol şudur: Menfaatleri tevzine çalışmak ve kat'i uzlaşmayı başarmak. Bundan başka bu görüşme- ler iki hükümetin görüşlerinin müzakere edilen diğer mese- leler hakkında tâmamen ayni olduğunu ve iki hükümetin muslihane gayelerine erişmek için Almanya ile Macaristan arasında değişmez bir surette mevcut olan dostane münase- batı daha ziyade inkişal ettir- w meği kat'i surette arzu etmekte olduklarını müşahede ve tes- bite vesile olmuştur.. B. Stalin aleyhine suikasd teşebbüsü — — Başı | inci sahifede — İngiliz gazetelerinin mütaleaları ğ İogiliz gazeteleri de Rusyadaki — hâdiseleri aymı dikkat ve alâka ile — takib etmekte ve bu vaziyetin 1936 — senesindenberi gittikçe inkişaf eden — bir hâdise olduğunu ııydcıınl: tedirler. Bununla beraber Motkova me- hafili, Sovyet Rusya ardusunda — heyecan ve ihtilâi olduğu hakkın. — daki şayisları kat'i surette ıem etmektedir. Yeni tevkifat yapılmış Berlin gazeteleri — ise, yeniden — on iki sanayi müdürünün tevkif ini — baber vermektedirler. Bunlar ara» — sada Uzak Şark maden kömürü — bavzası müdürü Atanosiyef, Çerko. koviç, Biyanakoviç ve - Adayoviç vardır. Gemiyi zabtetmişler Tokyo, 15 (A.A.) — Kam- catkadaki Sovyet makam Şimal — Japonyası — balıkçılı! enstitüsüne ait bir mektep gemisini nizamsız surette yet sularına geçtiğinden do layı müsadere ve tayfasını tevkif cetmişlerdir. — Japonya, deniz progra- ü