18 Haziran 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

18 Haziran 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

a Dersim dağları üstünde uçan ilk kadin tayyareci Atatürk kızı Sabiha Gökçen, son Dersim harekâtında, asker ve ha- yacı bir Türk kadımı olarak yüksek Dersim dağlarının üstünde bir kar tal gibi dolaştı. O, bombasını, mel'enetin çöreklendiği kayalıkların üs tüne erkek — kardeşi gibi saldı. Baş”döndürücü — irtifalardan bir yıldırım baza ile inerek, mitralyözünün namılusundan onlard ” bol böl ateş kuüsty, Korkunç, sipsivri kayalıklarım arasında pusu kuran ölüme moydan oku- yarak, baydadların gizlendikleri yerleri birer birer aradı; gördü, tesbit d - etti, vurdu ve baber verdi. -Bu . ıçmde Bıılgıııstandın Ba bir kır gezintisi, bir möbhtab safası değildir. Türkiyeye gelecek göçmen ka: Ötomobille plâjlara gitmek, dorgan bir denizde sandalla dölümak ra) fileleri Varnadan yola çıka- — n Vilâyetçehazırlıklar tamamlandı | S n GÜ ““İ—İİLEİA Yanan İnönü vapuru çe Makinelerefhiçbir zarar olmamıştır Dumlupınar vapuru, İnönü vapu- runun eşyalarını aktarma etti —- yar Japonun adı İzitaro - Ço- değildir. basbayağı bir harbe giriş, harekâta hir tayyareci olarak iştiral Bir şarkı söylemek, bir baloda dansetmek te hiç değil!. bir vazifeyi göğsünü —gururla kabartıyor. Çünkü denebilir ki, Rü, ilatediştir-ki, Türk - kadışinin dünya yüzünde üskeri eden ve bilfiül çarpışan ilk kadın tayyarecilerden biri de Sabiha Gökçendir. Atatürk kızı, millete ve Türk kadınlığına böyle büyük ve taribi bir şerefi getirmiştir. Çüokü onu havalara uçuran el, en büyük Türkün uğurlu elidir. Yani, şu tarihlerin yolunu değiştiren ve Türk milletini bir heykel gibi işliyen el.. daki kabiliyetle — berahen Bi rolü ve çı, başı, aklı ve daima yarım gören, dalma erkek, Sabiha Gökçenin iştir. Bu cevab, gayet beli; fiziği, kadının da görebileceği işlerin büyüklü. kabiliyeti, iradesi ve herşeyi noksan ve şayanı merhamet telâkki eden göklerden gönderdiği bir cevabla karşıkarşıya ve gayet kısadır: Ne eksik, ne fazla. Vatan hepimizindir. rejim, vumhuriyet te hepimi Bütün millet, mı, imtihanım vermiş ve muvaf fak olmuştur, ne rur olt haklıdır. Yerden göğe kadar, yani İşte, onu böyle ü bunu bir yemin halin mler bahasına koruyacağız.,, tekrar etmelidir. Türk kadı. kadar mesud ve mağ- Sabiha Gökçenin uçtuğu gökyüzünün ta ötelerine kadar baklı!.. Sokaklarda milyonlar Uzak Şarkta insanlar tara- fından çekilen küçük arabala- ra Rika adı verilir. Japonya- nın Ozaka şehrinde bulunan rikalardan birisini çeken ihti- simotadır! Bir gün bir yol kenarında oturmuş arabasına bir müşteri beklerken, yolun ortasında çamurlar — içinden ucu çıkmış bir kâğıd görmüş- tür. Merak ederek — çamurlar içinden aldığı bu kâğıd tam bir buçuk milyon yenlik yani 80 bin sterlinlik bir çek idi! Fakat arabacı bunu sadece | 150 yenlik birşey sanmıştır. Maamafih namuslu bir adam | olmak itibarile ihtiyar arabacı çeki zabıtaya götürmüş ve bu sayede sahibi bulunmuştur. Hamiline tediyesi icab eden bu büyük paraya — mukabil mamuslu arabacıya sadece 600 yen mükâfat verilmiştir. Talisizlik rekoru Tulado şehrinden Fred Hers- ter cihanın en bedbaht adamı sayılabilir. Bu adamcık bir müddet evel işinden çıkarıl- mıştır. Fakat felâket dört ta- raftan gelmezse, tatsız olur, değil mi? Bu adamcağızın da aşağı yukarı böyle olmuştur, | iş bulamadığı ve en ziyade bunaldığı bir sırada karısı hastalanmıştır. Bir — müddet sonra karısı ölmüştür. Bundan az sonra kızı, sefil bir ” cani ile kaçmıştır ve bir. kaç gün sonta da evi yanmıştır. Hal- buki evin sigortasını zavallı adamcağız mütevali felâketler yüzünden bir hafta evel tec- dide muvalffak olamamıştır! Yeni Bulgar pulları Bulgar hükümeti yeni bir seri pul çıkarmağa karar ver- miştir. Bu pullarda şimdiye kadar görülmemiş bir hususi- yet olacaktır. Pullar üzerinde kiymetine göre, bir meyva resmi bulunacaktır. Bu suretle I Saime Sâdi tün meyvalar böylece her yer- de reklâm edilmiş olacaktır. Uzun ömür! Cihan ölüm nisbeti en az olan yer Okyanusyadır. Bura- da ölüm nisbeti binde 8 dir. Fransada binde 15,8 dir. Yu- nanistan, Macaristan ve Por- tekiz ile İspanyada ölüm nis- beti daha yüksektir. Oyun kâğıdı Dimans İllostra mecmuasının neşrettiği malümata göre oyun kâğıdları Altıncı Karl zama- nında 1328 de ihdas edik miştir. Bu iddianın doğru veya ya- lan olup olmadığını biz tet- kike lüzum görüyoruz; haksız değiliz, değil mi? Mavi gözler Berlinde çıkan ve sadece si- gortalar üzerine yazılar neş- reden bir gazetede bir dok- torun garip bir makalesi çık- mıştır. Bu makalede doktor bütün sigorta şirketlerine mavi gözlere dikkat tavsiye edil- mektedir. Bu doktora göre, sigorta şirketleri mavi gözlü kadın si- gortası kabul etmemelidirler. Doktoör diyor ki: *“Otuz senedenberi yaptığım tecrübeler üzerine diyebilirim ki mavi gözlü insanların has- talığa karşı mukavemetleri si- yah veya kestane renkli göze malik olanlara nisbetle çok azdır., Hayat -u_cuzluğu Vilâyetçe son altı aylık ha- yat ucuzluğu hakkında tet- kikler yapılmaktadır. Bunun için İzmir Ticaret ve Sanayi Odasından son altı aylık ha- yat endeksi istenmişti. Ticaret Odasınca endeksin hazırlanma- sına başlanmıştır. Adliye tayini İzmir hâkim namzedliğine 25 lira maaşla Karşıyakada oturan İstanbul Hukuk fakük: tesi mezunlarından Bn. Han- caklardır. Vilâyetimizde iskân edilecek — olan — göçmenlerin sevk, iaşe ve iskânları için lâ- zimgelen — bütün — hazırlıklar ikmal edilmiştir. Göçmenleri getirecek vapurlar, evvelâ Ür- lanın Klâzumen iskelesine ya- naşacak ve oradaki misafir- hanede — göçmenlerin - sağlık vaziyetleri tesbit edildikten sonra iskân — mıntakalarına sevklerine başlanacaktır. Klâ- zumen misafirhanesinde lâzım- gelen hazırlıklar ikmal edil- miştir. Domuz mükellefiyeti Vekâlet, müddeti üç ay uzattı Geçen sene Ziraat Vekâleti İzmir vilâyetine 7000 domuz mükellefiyeti vermişti. Yani vilâyette 7000 domuzun öldü- rülmesi icap ediyordu. Vekâ- let, mahsullerimize zarar veren bu muzır mahlükları imha için halka, yüksek bir mükelleti- yet tahmil etmişti, Fakat Bbir sene içinde an- cak 3605 domuz öldürülebil- miştir. Vilâyetin teşebbüsile Ziraat Vekâleti, geçen seneki mükellefiyet müddetini H: randan itibaren üç ay daha temdid etmiştir. Ancak, ge- lecek yılın üç ayında öldürü- lecek domuzların — hesabile, temdid edilen üç ayın hesabı biribirine - karıştırılmıyacaktır. Vekâlet, buna dikkat edilme- sini bildirmiştir. Haziranın ilk on beş günün- de vilâyetimizde 347 domuz avlanmıştır. Bu suretle öldü- rülen domuz miktarı 3952 ye çıkmıştır. Temdid edilen üç ay içinde 7000 domuz öldü- rülmiyecek olursa mükellefiyet miktarını doldurmıyan yerler- deki ahali cezalandırılacaktır. İşçilerin sağlık vaziyeti İş evlerinde tetki- kat yapılıyor.. İş kanununun tatbiki müna- sebetile iş bürosu müfettişleri- nin, iş evlerinde tetkiklere baş- ladıklarını yazmıştık. Müfettişler, iş evlerinde ça- lışma tarzile sağlık şartları ve kanunen çalıştırılmaması lâzım- gelen çok zayıf işçilerin çalış- tırılıp çalıştırılmadığı noktala- rından da tetkikat yapmakta ve işçilerin doktorlara mua- yene ettirilip ettirilmediklerini araştırmaktadırlar, Hava istasyonu Cumaovası istasyonu civa- rında inşa edilecek modern hava istasyonu — sahasındaki sahipli araziye kıymet takdiri muamelesi işi bitirilmiştir. Yolcu tayyareleri için inşa edilecek hangarın plânı, bu: günlerde tasdik olunarak Na- ha Vekâletinden vilâyete ge- lecek ve hangarın inşasına derhal başlanacaktır. Ambarında çıkan bir yan- gin neticesinde kaptanı tara- fından Fethiye önünde karaya oturtulmak süretile yolcu ve eşyası kurtarılmış olan Deniz- yolları idaresinin İnönü vapu- runda yangin tamamen sön- müştür. —Alâkadarlara- gelen malümata göre, yangın çıkınca yolcular, büyük telâş ve heye- can göstermişler, paptâan; so- ğguk. kanlilığını muhafaza ede- rek vapuru karaya - oturtmuş, hem yolcuları, hem de eşyayı kurtarmıştır. Ambarların bü- tün deliklerini de - kapattıran kaptan, yangınmı da söndür- müştür. İnönü kaptanının so- ğük kanlılığı ve bu işteki mu- vaffakıyeti takdire şayandır. | Gazi Terbiye Enstitüsü ——— İmtihanlara elli kişi girdi Ankara Gazi Orta muallim mektebi ve Terbiye Enstitü- süne alınacak talebe için im- tihanlara dün de Dumlupmar İlkolunda devam edilmiştir. Dün Pedagoji ve Beden ter- biyesi gruplarına girmek isti- yenlerin imtihanları vardı. Da- ha evel Türkçe-Edebiyat, Ta- rih-Coğrafya, Riyazi ilimler ve Tabü ilimler şubelerine girmek istiyenlerin imtihanları yapıl- mıştı. Dünkü imtihanlarla, ge- rek Orta Muallim mektebine ve gerek Terbiye Enstitüsüne girmek istiyenlerin imtihanları tamamen — bitmiştir. İmtihan evrakı, Kültür. Direktörlüğün- den Bakanlığa gönderilecek ve muvaffak olanlar Vekâletçe tesbit edilerek bildirilecektir. İzmirden bu imtihanlara (50) kişi girmiştir. Türkiye - Fransa Ti- caret anlaşması Türkofis Ankara merkezin- den şehrimiz Ticaret Odasına gelen bir telgrafta Türkiye- Fransa ticaret anlaşmasının uzatılmış olduğu bildirilmiştir. Telgrafta şu malümat vardır: “Türkiye ile Fransa arasın- daki yeni ticaret ve tediye anlaşmaları 1 Temmuz 1937 de meriyete girmek üzere 15 Haziranda imza edilmiştir. Eski anlaşmanın müdddeti bir Temmuza kadar - uzatılmıştır. Yeni anlaşmaların metinleri, postaya verilmek üzeredir. ,, Tahsildar ve tebliğ me- murları Muhasebei hususiye tahsil- dar ve tebliğ memurları da Maliyede yapıldığı gibi ma> aştan ücrete çevrilmek üzere- dirler. Bütün tahsildar ve teb- liğ memurlarına Müuhasebei hususiye müdürlüğünden teb- liğat yapılmış, — maaşlarının Hazirandan — itibaren ücrete İdarenin Dumlupmar vapu- ru, kaza yerine giderek İnönü vapuruna rampa ve İnönü va- purunda bulunan eşyaları ak- tarma etmiştir. İnönü vapuru- nun makinelerine hiçbir şey olmadığı anlaşılmıştır. Eşya- nın aktarmasından sonra Dum- lupınar — vapuru, kazazede va- uru, oturduğu — kumsaldan Eurhımak için — çalışacaktır. Vapur — kurtarıldıktan - sonra yedekte İstanbula götürülecek ve orada teftiş ve muayene- den geçirildikten sonra belki de havuzlanacaktır. İnönü — vapurundaki zarar, büyük olmadığı için tamir ve havuzlanmadan — sonra bu va- pur tekrar seferlerine başlıya- caktır. Yangının sebebi henüz anlaşılamamıştır. Tahkikata de- vam edılıyor Konısberg pa- nayırına Mahsullerimizin nü- muneleri isteniyor Berlin Türk Ticaret odasın- dan şehrimiz Türkofisine ge- len bir mektupta Berlindeki Türk Ticaret odasının Ağustos ayı ortalarında açılacak olan Beynelmilel Könisberg pana- | yırma Türkiye adına iştirak edileceğini ve 935, 936 yılla- rıma nisbetle hayli büyütülmüş olan Türk paviyonunun emsali arasında parlak ve zengin ol- masına bilhassa gayret edildi- gini bildirmiştir. Bu paviyonda teşhir edilecek olan Tür mahsullerinin zengin ve ceşıtlı olmasına ehemmiyet verilmesi için Berlin Türk Ticaret adası meşherindeki nümunelerin kâfi gelmiyeceğinden Türkofis İz- mir şübesinin de nümuüneler göndermesi istenmiştir. Ölüm Şehrimiz manifatura tüccar- larından Giridli B. Hüsnü Ata- berkin valideleri, hayata;gözle rini yummuştur. Merhume, ha: yırsever, merhametli, saliha ve kâmil bir kadındı. Cenaze namazı bugün saat on üç buçukta Hisarönü cami- inde kılınacaktır. Tanrıdan rahmet diler ve ailesi efradına - taziyet beyan ederiz. İsveçle iş yapan lüccarlar Stokholm Türkofis şubesin: den şehrimiz Türkofis şube» sine gelen bir mektupta, İs- veçle yapılacak takas muame- lelerinde - tüccarlarımızın bilâ- hare - zorluklara -maruz kalma: maları için bu gibi muamele- lere girişmezden cevel İsveç ithalâtçılarile mutabık kalma- ları lâzımgeldiği bildirilmiştir. Vilâyet daim? encümeni Vilâyet daimi encümeni dün öğleden evel Vali B. Fazlı Gülecin riyasetinde toplanmış, Naha işleri üzerinde müzake- rede bulunmuş, bazı kararlar 18 Hariran 937 Adı iskân işleri —e Bazı şartlarla gene yapılacak.. Evelce âdi iskân muamelesi durdurulmuştu. Sıhhat ve İçti- mat Muavenet Vekâletinden vilâyete gelen bir tamimde âdi iskân muamelelerinin, evel- ce verilmiş , tahsis kararı ol- düğü takdirde intaç edilme- leri bildirilmiştir. Bunun için de hak sahibinin muavenete muhtaç olması şarttır. İpekbocekcılıgı Vilâyetimizde inkişaf ettirilecek ipekbö- tarihi İzmir - havalisinde cekçiliğinin eski bir vardır. Zamanla bu mühim ve kazançlı iş, yerini diğer işlere — terketmiştir. Bununla beraber - vilâyetimizde gene mühim miktarda ipek kozasi elde edilmektedir. — Vilâyet umumi meclisinde, bu seneki toplantılar esnasında ipekbö” cekçiliğinin ihyası için bazi temennilerde bulunulmuş - ve meclis ziraat encümeni, bu mesele üzerinde tedkikler yap” mağa başlamıştı. Ziraat en cümeni, ipekböcekçiliği hak- kında İzmir ziraat müdürlü ğgünden eski devirlerde vilâye- timiz kazalarının hangilerinde ipekböcekçiliği yapıldığını, bur gün hangi kazalarımızda yar pılmakta — devam edildiğini sormuştur. Ayrıca, yalmız bö: cek için dutluklar mevcu olup olmadığı, eski ve yenl devirlerde - vilâyetin ipekbö cekçiliği hakkında ihsai mâ lümatın neden ibaret bulun” duğu hakkında da. malüma' istemiştir. Ziraat müdürlüğür bu hususta Jâzımgelen ted kikatı yaparak raporunu V" lâyete verecektir. Gümrük memuru istiyorlar Küçükbahçe nahiyesine baf li Salman - köyü muhtarlığı!” dan aldığımız bir mektupt# nahiyenin merkezi olan Deni” giren iskelesine bir muhafi memuru gönderilmesi istet mektedir. Mektupta, Karabi” rundan çıkacak mallınn tika yollarından grçuılme çok müşkül olduğu yızıImJ ta ve buraya bir gümrük I'S muru: gönderilmesi için Vd_ B. Fazlı Gülecin alâkadar duğu, ancak memurun Cl gelmediği beyan edilmekt Bu yüzden bağlara lâzım kükürt (te temin edilinem dir. Alâkadarların nazari katini celbederiz. Türkiye. Macarı-"/ Ticaret ve klirind anlaşmaları îl:.: di İktısad Vekâletinden Türkofis şubesine geleh mektupta hükümetimizle caristan arasında devâi mekte olan Ticaret mıllh('dj müzakerelerinin kvllybş:gjl ması için müddeti Mı)",l sonuna kadar uzatılan T? ve Kliring ırılıışmıll""ı Haziran 1937 den 1 T 1937 tarihine kadar 24 bildirilmiştir. Boksörler ara# Amatör boksörler & birincilik ve ikincilik kalarına yarın İkiçe boks evinde başlanaca halta sonra, birinci ve ! karşılaşacak ve bu $ mir boks şampiyonu